Ιανουαρίου 17, 2018

ΕΦΗΒΕΙΑ

5 λόγοι που τα μεγαλύτερα αδέρφια είναι καλύτερα από τα μικρότερα
Δεν το λέμε εμείς, οι έρευνες το λένε.

Δεν μπορεί να μην έχετε πέσει ποτέ στην παγίδα της διαμάχης με τα αδέρφια σας για το ποιος είναι πιο έξυπνος-όμορφος-καλός γενικότερα, είτε είστε μεγαλύτερα είτε μικρότερα σε ηλικία.

Εμείς θα σας δώσουμε 5 λόγους που είναι καλύτερο να είσαι το μεγάλο αδερφάκι σε μια οικογένεια, για να μπορείτε κι εσείς στο εξής να τους μοιράζεστε με όσους σας φέρνουν αντιρρήσεις (και μάλιστα με τεκμήριο πραγματικές έρευνες).

1) Τα μεγαλύτερα αδέρφια είναι εξυπνότερα

Έρευνα του 2007 που πραγματοποιήθηκε σε 250.000 Νορβηγούς καταλήγει ότι οι πρωτότοκοι άντρες είχαν 2.3 πόντους IQ περισσότερους από τα μικρότερα αδέρφια τους.

2) Είναι πιο υπεύθυνα

Μπαίνοντας στη διαδικασία υποδοχής των μικρότερων αδερφών, τα μεγαλύτερα αδέρφια μαθαίνουν έγκαιρα τη σημασία της υπευθυνότητας, κάτι που τα ακολουθεί και αργότερα στη ζωή τους.

3) Είναι πιο επιτυχημένα στη ζωή

Τα μεγαλύτερα αδέρφια συνήθως τα πηγαίνουν καλύτερα στο σχολείο αλλά και αργότερα στον επαγγελματικό στίβο. Επιπλέον, δείχνουν μεγαλύτερη στοχοπροσήλωση και προθυμία να ευχαριστήσουν τους γονείς τους. Τέλος, το γεγονός ότι συχνά δίνουν «εντολές» στα μικρότερα αδέρφια τους, μαρτυρά προσωπικότητες έτοιμες να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους.

4) Ακολουθούν τους κανόνες

Ενώ τα μικρότερα αδέρφια θεωρούνται πιο άτακτα, τα μεγαλύτερα είναι πιο πιθανό να ακολουθούν τους κανόνες του σπιτιού και την κατεστημένη πραγματικότητα. Αυτό συμβαίνει γιατί, σύμφωνα με τους ψυχολόγους Vassilis Saroglou και Laure Fiasse, τα δευτερότοκα, τριτότοκα κλπ. αδέρφια νιώθουν ότι πρέπει να ξεχωρίσουν με κάποιο τρόπο κι έτσι δημιουργούν μια συγκεκριμένη θέση για τα ίδια, πιο παιχνιδιάρικη, συνεργατική και...επαναστατική.

5) Είναι πιο ευσυνείδητα

Έρευνα του 2015 συμπέρανε ότι τα πρωτότοκα παιδιά είναι ελαφρώς πιο ευσυνείδητα, πιο ευχάριστα και λιγότερο «νευρωτικά» από τα μικρότερα αδέρφια, χαρακτηριστικά που μπορούν να τους φανούν χρήσιμα και αργότερα στην ενήλικη ζωή τους.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω δεν είναι η μία και μοναδική αλήθεια, καθώς πάντα υπάρχουν παράμετροι που αλλάζουν τέτοια δεδομένα, όπως ο χαρακτήρας, το οικογενειακό περιβάλλον, το DNA κλπ. αλλά εσείς, πάραυτα, αν είστε μεγαλύτεροι και μεγαλύτερες από τα αδέρφια σας, μπορείτε να χρησιμοποιείτε αυτό το κείμενο υπέρ σας.

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στην αμερικάνικη έκδοση της HuffPost και αποδόθηκε στα ελληνικά.


NewsroomHuffPost Greece

ΕΦΗΒΕΙΑ

• Για να μην υπάρξουν αντιδράσεις από το παιδί σας (κυρίως προεφηβείας και αρχές εφηβείας) συμφωνήστε από την αρχή κάθε πότε και για πόση ώρα θα μπορεί να χρησιμοποιεί τον Η/Υ και το διαδίκτυο.

• Να θυμάστε ότι οι έφηβοι γνωρίζουν για τον υπολογιστή και τις σύγχρονες τεχνολογίες περισσότερα απ’ όσα γνωρίζετε οι ίδιοι και ότι αυτό μπορεί να δυσχεράνει ή έμμεσα να αποτρέψει τον διακριτικό έλεγχό σας.

• Aν δεν έχετε οι ίδιοι γνώσεις, και θέλετε έγκυρα να πληροφορηθείτε τι συμβαίνει στο διαδίκτυο ή τρόπους ασφαλούς πλοήγησης ή και να αναφέρετε πιθανές κακοτοπιές, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.saferinternet.gr, που είναι ο ελληνικός κόμβος ασφαλούς διαδικτύου.

• Συμφωνήστε ώστε στην αρχή να σας δίνει τον κωδικό πρόσβασής του, όμως σε κανέναν άλλο. Φυσικά μεγαλώνοντας δεν θα σας δίνει πια τον κωδικό του.

• Ενημερώστε από νωρίς το παιδί για ζητήματα ασφάλειας στο διαδίκτυο. Π.χ. γιατί δεν πρέπει να χρησιμοποιεί πιστωτικές κάρτες ή να δίνει προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες για την οικογένειά του χωρίς να σας συμβουλευτεί, ή να είναι ακόμα πιο προσεκτικό στις πληροφορίες που παρέχει σε ίντερνετ καφέ και γενικά όταν χρησιμοποιεί τους υπολογιστές άλλων ατόμων.

• Να μην αναγράφει σε κανένα δικτυακό τόπο πλήρη στοιχεία, όπως ονοματεπώνυμο και διεύθυνση. Oύτε να δίνει φαινομενικά αθώα στοιχεία, όπως τις ώρες που γυρίζει από το σχολείο του.

• Εξηγήστε ότι καλό είναι να μην ανοίγει μηνύματα από αποστολείς που δεν τους γνωρίζει. Πολλοί ιοί μεταδίδονται με το άνοιγμα ενός αρχείου.

• Πείτε του να φεύγει πάντα από τις ιστοσελίδες στις οποίες δεν αισθάνεται όμορφα και να μην έχει την αίσθηση ότι αν κουβεντιάσει το θέμα με τους γονείς του θα «φερθεί σαν μωρό».

• Mιλήστε για τους online φίλους και τις δραστηριότητές του όπως το ρωτάτε και για τις άλλες του δραστηριότητες.

• Kάποιοι γονείς είναι βέβαιοι ότι το παιδί τους δεν θα βγει ποτέ ραντεβού με κάποιο άτομο που γνώρισε μέσω υπολογιστή χωρίς να τους συμβουλευτεί. Όμως επειδή ορισμένα παιδιά το κάνουν, οι γονείς πρέπει εξαρχής να τα ενημερώνουν για τους σχετικούς κινδύνους και να μην εφησυχάζουν.

• Συμβουλεύστε τον έφηβο ότι θα πρέπει τουλάχιστον στο ραντεβού με κάποιο άτομο που γνώρισε στο διαδίκτυο να μην πάει μόνος του και να φροντίσει να είναι σε πολυσύχναστο χώρο.

• Mιλήστε του για την πορνογραφία στο διαδίκτυο και κατευθύνετέ τον σε ιστοσελίδες για την υγιή σεξουαλικότητα.

• Mπορεί επίσης ο γονιός να μπει σε ένα chat room μαζί με τον έφηβο και να δηλώσει ότι είναι ένα αγόρι 16 ετών. Όταν τελειώσει η συνομιλία, θα έχει αποδείξει στο παιδί του ότι, όπως εκείνος έπεισε τους συνομιλητές για κάτι αναληθές, μπορούν και εκείνοι αύριο να κάνουν το ίδιο. Oι γονείς πρέπει να τονίζουν στο παιδί τους ότι υπάρχουν κάποια άτομα που όχι μόνο έχουν κακές προθέσεις, αλλά διαθέτουν και τα μέσα να τις υλοποιήσουν. Σε περίπτωση που κάποιος τα απειλεί ή τα εκβιάζει ή τα κάνει να αισθανθούν άσχημα, πρέπει αμέσως να το συζητήσουν μαζί σας.

• Eξετάστε τις δικές σας online συνήθειες. Aν δυσκολεύεστε να ελέγξετε τη χρήση του διαδικτύου, σκεφτείτε ότι είστε το πιο σπουδαίο μοντέλο ρόλου για το παιδί σας.

• Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να δημιουργούν σχέσεις με συνομηλίκους και προτρέψτε τα στις αθλητικές δραστηριότητες.

• Για οποιαδήποτε καταγγελία μπορείτε να απευθυνθείτε στο Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας στο 11012 ή στο 210 6476464.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Το σώμα ξυπνά
– Tι ανησυχεί τους εφήβους

H έμμηνος ρύση
H έμμηνος ρύση είναι ένα απόλυτα φυσιολογικό κομμάτι της ζωής μιας γυναίκας. Eμφανίζε-ται στα κορίτσια γύρω στα 12-13 συνήθως, αλλά μερικές φορές μπορεί να εμφανιστεί νωρίτερα ή αργότερα. Σηματοδοτεί το πέρασμα των κοριτσιών από την παιδική ηλικία στην εφηβεία. Γι’ αυτό, καλό είναι η γενική ενημέρωση του παιδιού να γίνεται από τα 8-9 χρόνια με απλά λόγια ώστε να μην ξαφνιαστεί αν του εμφανιστεί νωρίτερα από το συνηθισμένο. Aν υπάρχει και αγοράκι στην οικογένεια –αδελφός δηλαδή– καλό είναι να ενημερωθεί κι εκείνο, εκτός αν είναι πολύ μικρότερο.

Μιλήστε στην έφηβη

• H ενημέρωση στην έφηβη πρέπει να γίνεται από τη μητέρα. Aν δεν υπάρχει στο άμεσο περιβάλλον το κατάλληλο πρόσωπο λόγω απουσίας ή αδυναμίας της μητέρας, τότε μπορεί να γίνει από τον παιδίατρο ή τον γυναικολόγο της μητέρας.

• Εξηγήστε στο κορίτσι τι είναι η έμμηνος ρύση, κάθε πότε παρουσιάζεται και πού χρησιμεύ-ει. H έφηβη πρέπει να καταλάβει ότι το αίμα που αποβάλλεται είναι μια φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, όπως τα ούρα, ο ιδρώτας ή το σάλιο μας.

• Η έμμηνος ρύση μπορεί να είναι στην αρχή ακατάστατη σε διάρκεια, σε ποσότητα αλλά και σε συχνότητα. Σιγά σιγά θα σταθεροποιηθεί. H έφηβη δεν πρέπει να ανησυχεί ότι αυτή η αστάθεια κρύβει κάποιο πρόβλημα.

• Πολλές έφηβες αισθάνονται απέχθεια για το σώμα τους επειδή νιώθουν ότι ο κόλπος τους εκκρίνει κάτι άσχημο. Είναι σκόπιμο να μην επιμείνετε η έφηβη να συζητήσει το θέμα στις περιπτώσεις που είναι αρνητική. Σταδιακά θα καταλάβει ότι οι εκκρίσεις αυτές είναι απόλυτα φυσιολογικές και ότι συμβαίνει σε όλες τις γυναίκες.

• Kαλό είναι η έφηβη να γνωρίζει ότι τις ημέρες που είναι αδιάθετη πρέπει να φροντίζει να αλλάζει σερβιέτες κάθε 3-4 ώρες. Έτσι δεν θα έχει την ανασφάλεια ότι το σώμα της αναδίδει κάποια ενοχλητική μυρωδιά. Βασικά, όλα αυτά τα υγρά που εκκρίνει το σώμα δεν είναι δύσοσμα από μόνα τους, αλλά αποκτούν μια χαρακτηριστική μυρωδιά όταν έρχονται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα.

• Ενημερώστε την ότι ως 1η ημέρα της έμμηνης ρύσης λογαριάζεται η ημέρα που αδιαθετεί. Oι πιο γόνιμες ημέρες είναι γύρω από τη 14η ημέρα πριν από την επόμενη περίοδο. Kατά συνέπεια, είναι πολύ δύσκολο να υπολογιστεί η 14η ημέρα, αφού δεν μπορεί κανένα κορίτσι να είναι βέβαιο ποια ημέρα θα αδιαθετήσει. Eπιπλέον η ωορρηξία επηρεάζεται από στρες, ιώσεις, ορμονικές αλλαγές κ.λπ.

• Aπό τη στιγμή που αρχίζει η έμμηνος ρύση, το κορίτσι έχει κάποιες πιθανότητες να συλλάβει, και αυτό πρέ€πει να το ξέρει οπωσδήποτε, όσο μικρό κι αν είναι.

• Aν για τη μητέρα η έμμηνος ρύση είναι μια επώδυνη εμπειρία, δεν θα πρέπει να προϊδεάσει την έφηβή της ότι «θα μπει στα βάσανα» και θα υποφέρει· εξάλλου δεν είναι απαραίτητο να συμβεί το ίδιο και στο παιδί της. Aν η έφηβη αντιμετωπίσει το θέμα εξαρχής ως μαρτύριο, τότε θα θεωρεί φυσικό τις ημέρες που είναι αδιάθετη να σταματά σχεδόν όλες τις καθημερινές ασχολίες της, θα παραπονιέται περισσότερο για τους πόνους και γενικά θα δυσανασχετεί πολύ πιο έντονα.

• Aπό τη στιγμή που το κορίτσι παρουσιάσει έμμηνο ρύση, καλό είναι να αποκτήσει και τον δικό του γυναικολόγο. Έτσι, οι γονείς μπορούν να ελπίζουν ότι σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά και το παιδί τούς κρύψει κάτι σοβαρό, θα το εμπιστευτεί τουλάχιστον στον γιατρό του.

• Aν το κορίτσι πονά, θα πρέπει η μητέρα να επικοινωνήσει με τον γυναικολόγο και τον παιδίατρο. Έχει σημασία η έμμηνος ρύση να μην αποτελεί άλλο ένα πρόβλημα στη δύσκολη φάση της εφηβείας.

http://akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Σχεδόν το ένα τέταρτο των μαθητών ηλικίας 11 έως 15 δήλωσαν ότι είχαν πάρει ναρκωτικά σε σύγκριση με το 19% (!) που δήλωσαν ότι είχαν καπνίσει

Ανησυχία προκαλούν τα ευρήματα μιας καινούριας έρευνας, τα οποία αποκαλύπτουν ότι οι έφηβοι είναι πιο πιθανόν να κάνουν χρήση ναρκωτικών ουσιών απ' ότι να καπνίσουν.

Σχεδόν το ένα τέταρτο των μαθητών ηλικίας 11 έως 15 δήλωσαν ότι είχαν πάρει ναρκωτικά σε σύγκριση με το μόλις 19% που δήλωσαν ότι είχαν καπνίσει.

Στα ναρκωτικά αυτά συμπεριλαμβάνονται η κάνναβη, το κρακ, η κοκαΐνη, καθώς και το οξείδιο του αζώτου ή αέριο γέλιου, το οποίο είναι επίσης γνωστό ως hippie crack.
Από την έρευνα προέκυψε επίσης, ότι ένας στους δέκα εφήβους είχε κάνει χρήση ναρκωτικών ουσιών τον περασμένο μήνα, ενώ τα αγόρια ήταν λίγο πιο πιθανό να τα έχουν δοκιμάσει απ' ότι τα κορίτσια.

Από τα στοιχεία προέκυψε, επίσης, ότι το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 11 έως 15 ετών που παίρνουν ναρκωτικά αυξήθηκε απότομα τα τελευταία δύο χρόνια.

Τα στατιστικά στοιχεία από το NHS Digital προέρχονται από μια έρευνα 12.051 μαθητών που πραγματοποιήθηκε από 177 σχολεία σε όλη την Αγγλία, το περασμένο έτος.

Παρ' όλα αυτά οι ειδικοί δήλωσαν ότι η η αύξηση της λήψης ναρκωτικών «χρειάζεται περαιτέρω έρευνα» πριν καταλήξουν αν πρόκειται για μία πραγματική τάση, καθώς η άνοδος αυτή μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι σε προηγούμενες έρευνες, οι μαθητές δε ρωτήθηκαν για τα πιο ήπια ναρκωτικά όπως το «hippie crack».

protothema.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Το παιδί σας μεγάλωσε…τελείωσε το δημοτικό και φέτος θα είναι η πρώτη του χρονιά στο γυμνάσιο. Αναρωτιέστε πώς θα το βοηθήσετε να προσαρμοστεί καλύτερα;

Tο 12χρονο αγόρι ή κορίτσι βρίσκεται αντιμέτωπο με τις εξής ριζικές αλλαγές:

Mέχρι πέρσι ήταν το μεγαλύτερο παιδί στο σχολείο (το "εκτάκι"), ενώ τώρα είναι το μικρότερο.

Όλοι αυτοί "οι μεγάλοι" που το περιτριγυρίζουν του είναι άγνωστοι. Mαθητές και καθηγητές αποτελούν νέες φυσιογνωμίες και το καινούριο είναι για πολλά παιδιά συνώνυμο του απειλητικού.

Mέχρι πριν από λίγους μήνες διευθυντής και δάσκαλοι ήξεραν το παιδί με το μικρό του όνομα. Ωστόσο, στο γυμνάσιο ακόμα και οι πολύ φιλότιμοι καθηγητές παρατηρείται ότι συνήθως μαθαίνουν τα ονόματα κυρίως των πολύ καλών μαθητών ή των πολύ ανήσυχων.

Στα σχολεία που έχουν πολλά παιδιά οι καθηγητές δύσκολα ελέγχουν την κατάσταση. Oμάδες παιδιών με επιθετική συμπεριφορά μπορεί να προκαλέσουν αρκετά πιο εύκολα διάφορες δυσάρεστες καταστάσεις. Έτσι, πολλά παιδιά αισθάνονται εκτεθειμένα και απροστάτευτα, ειδικά όταν δε θέλουν "να καρφώσουν".

Oι ανταγωνισμοί μεταξύ των συμμαθητών εντείνονται.

Τι πρέπει να κάνετε

Tονίστε τα θετικά στοιχεία της "αναβάθμισης του παιδιού" σε άλλη κλίμακα της εκπαίδευσης χωρίς να το τρομάζετε.

Φερθείτε με μεγαλύτερη κατανόηση ιδιαίτερα τους πρώτους μήνες κάθε μεγάλης μεταβατικής φάσης.

Tα παιδιά με καλή ή μεγάλη σωματική ανάπτυξη συνήθως προσαρμόζονται πιο εύκολα στα νέα σχολεία. Aν ένα παιδί είναι μικροκαμωμένο, ίσως δυσκολευτεί λίγο περισσότερο κι επομένως θα χρειαστεί μεγαλύτερη στήριξη.

Προτρέψτε το να διατηρήσει τις φιλίες που είχε, ακόμα κι αν οι δρόμοι με τους παλιούς φίλους χωρίστηκαν λόγω διαφορετικών σχολείων.

Μην προχωρείτε σε παράλληλες αλλαγές όταν το παιδί σας αλλάζει βαθμίδα ή σχολείο. Η Α’ Γυμνασίου είναι η χειρότερη φάση για να εκδηλωθούν οικογενειακά προβλήματα. Πολλοί γονείς όμως κάνουν το λάθος να εκτιμούν ότι "τώρα το παιδί μεγάλωσε κάπως, δεν είναι πια στο δημοτικό και μπορεί να αντιμετωπίσει πιο ώριμα την κατάσταση". Έτσι επιλέγουν αυτή την πολύ ακατάλληλη περίοδο λ.χ. για να προχωρήσουν σε ένα διαζύγιο το οποίο ανέβαλλαν από καιρό.

Από το Βιβλίο της κας Καππάτου "Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά " εκδόσεις Μίνωας.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Έρευνα: Κάνναβη στην εφηβεία; Αλκοόλ, κάπνισμα ίσως και ναρκωτικά μετά την ενηλικίωση
Αναλυτικά τι αναφέρει η μελέτη

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η χρήση και η κατάχρηση διαφόρων ουσιών κατά την εφηβεία τείνει να εμφανίζεται «πακέτο», δηλαδή συνήθως οι νέοι κάνουν χρήση παραπάνω από μίας ουσίας
Η χρήση κάνναβης από τους εφήβους, τόσο η συχνά όσο και η πιο περιστασιακή, συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο άλλων επιβλαβών συνηθειών, όπως το αλκοόλ και το κάπνισμα, αλλά και με τη χρήση άλλων ναρκωτικών μετά την ενηλικίωση.

Αυτό διαπίστωσε μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα και οι ερευνητές τόνισαν ότι είναι ανάγκη να υπάρξουν στρατηγικές δημόσιας υγείας και προληπτικής παρέμβασης, ώστε οι νέοι να εκτίθενται λιγότερο στην κάνναβη.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η χρήση και η κατάχρηση διαφόρων ουσιών κατά την εφηβεία τείνει να εμφανίζεται «πακέτο», δηλαδή συνήθως οι νέοι κάνουν χρήση παραπάνω από μίας ουσίας. Η νέα μελέτη ενισχύει τα επιχειρήματα εκείνων που υποστηρίζουν ότι η κάνναβη δρα συχνά ως «πύλη» για άλλες ουσίες, ιδίως όσο περνάνε τα χρόνια.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Μισέλ Τέιλορ της Σχολής Κοινωνικής και Κοινοτικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό επιδημιολογίας και δημόσιας υγείας «Journal of Epidemiology and Community Health», ανέλυσαν στοιχεία για 5.315 εφήβους 13 έως 18 ετών, σχετικά με το κατά πόσο ήσαν χρήστες κάνναβης, πόσο συχνά, πότε είχαν ξεκινήσει κ.α. Όταν έγιναν πλέον 21 ετών, οι ίδιοι νέοι ρωτήθηκαν αν κάπνιζαν, αν έπιναν αλκοόλ και αν έκαναν χρήση ναρκωτικών.

Διαπιστώθηκε ότι όσοι ήταν χρήστες κάνναβης κατά την εφηβεία τους, είχαν σαφώς μεγαλύτερη πιθανότητα να έχουν έως τα 21 τους εμπλακεί με άλλα ναρκωτικά (κοκαΐνη, αμφεταμίνες, ψυχεδελικά, οπιοιειδή κ.α.) και άλλες ουσίες.

Ειδικά όσοι ως έφηβοι έκαναν τακτική χρήση κάνναβης, είχαν μετά την ενηλικίωσή τους κατά μέσο όρο 37 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να έχουν εξάρτηση από τη νικοτίνη του τσιγάρου, 26 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να κάνουν χρήση άλλων ναρκωτικών και τρεις φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να κάνουν βαριά κατανάλωση αλκοόλ, σε σχέση με όσους κατά την εφηβεία δεν έκαναν καθόλου χρήση κάνναβης.

Όσο συχνότερη και μεγαλύτερη ήταν η χρήση της κάνναβης κατά την εφηβεία, τόσο αυξημένοι ήταν οι κίνδυνοι για την χρήση και άλλων ουσιών μετά τα 21.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του www.forwoman.gr κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει:
Η διαταραχή πανικού είναι μια από τις πιο συχνές διαταραχές άγχους.

Εκδηλώνεται ξαφνικά με πανικό κάτω από συνθήκες που δεν τον δικαιολογούν. Είναι διαταραχή που εμφανίζεται συνήθως γύρω στα 20-25 αλλά μερικές φορές εκδηλώνεται και στην εφηβεία.

Συμπτώματα

Η κρίση πανικού κρατά τουλάχιστον 10 λεπτά και οι έφηβοι μπορεί να παρουσιάζουν κάποια από τα εξής συμπτώματα:

Έντονο φόβο
Ταχυπαλμία
Εξάψεις
Δύσπνοια
Αστάθεια στο περπάτημα
Ζαλάδα / Τάση λιποθυμίας
Τρέμουλο
Ναυτία
Πόνο στο στήθος
Μουδιάσματα ή «τσιμπήματα»
Αίσθημα πνιγμού
Αίσθημα ότι τους συμβαίνει κάτι εξωπραγματικό
Αποξένωση από τον εαυτό τους / Αίσθημα ότι δεν είναι ο εαυτός τους αλλά ένα τρίτο πρόσωπο.

Το χειρότερο αίσθημα που περιγράφουν είναι ότι φοβούνται μήπως χάσουν τον έλεγχο του εαυτού τους, μήπως τρελαθούν, ή πεθάνουν.

Η εμπειρία αυτή είναι τόσο τρομακτική, που οι έφηβοι που τη βιώνουν ζουν στο εξής κυριολεκτικά με την μόνιμη αγωνία να μην την ξαναβιώσουν. Αν η κατάσταση δεν αντιμετωπισθεί με τη βοήθεια ειδικού, όσοι πάσχουν από κρίσεις πανικού φτάνουν στο σημείο να νιώσουν απόγνωση.

Δυστυχώς η επόμενη κρίση (όταν πρόκειται για διαταραχή πανικού) σπάνια μπορεί να προβλεφθεί, επειδή ακριβώς πυροδοτείται κάτω από διαφορετικές καταστάσεις. Μπορεί να παρουσιαστεί οποιαδήποτε στιγμή σε διαφορετικά μέρη, όπως στο σχολείο, στα ψώνια, όταν ο έφβος είναι με τους φίλους του, όταν ταξιδεύει κ.λπ. Αν πάντως η κρίση του/της πρωτοπαρουσιάστηκε σε κάποιο τέστ στο σχολείο, τείνουν να παρουσιάσουν και την επόμενη κρίση σε τεστ, χωρίς όμως απαραίτητα να φταίει η διαδικασία της εξέτασης. Η επανάληψη μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι θυμούνται πως είχαν πάθει κρίση πανικού στο προηγούμενο τεστ που έδωσαν.

Η αντιμετώπιση

Είναι απολύτως απαραίτητο να αναζητήσετε αμέσως βοήθεια από ειδικό

Η γνωσιακή θεραπεία σε συνδυασμό με τη συμπεριφοριστική έχουν πολύ καλά αποτελέσματα στη διαταραχή πανικού. Σε κάποιες περιπτώσεις ίσως χρειάζεται και φαρμακευτική θεραπεία. Καλό είναι να θυμάστε ότι:

- Ο έφηβος έχει ανάγκη τη βοήθεια και τη κατανόηση σας. Μην πανικοβάλλεστε λοιπόν γιατί έτσι δεν τον βοηθάτε
- Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόβλημα αυτό και καθησυχάστε το παιδί σας, λέγοντάς του ότι με τη κατάλληλη βοήθεια θα το ξεπεράσει
- Αφήστε τον έφηβο να σας μιλήσει ανοικτά για ό,τι νιώθει
- Εξηγήστε του ότι κατανοείτε πως όσα νιώθει είναι όντως τρομακτικά
- Διαβεβαιώστε το παιδί σας κατηγορηματικά ότι δεν απειλείται η ζωή του και δεν τρελαίνεται. Το παιδί θα ωφεληθεί αν συνειδητοποιήσει ότι η κρίση είναι εξαιρετικά δυσάρεστη, αλλά ότι δεν θα το σκοτώσει ούτε θα του στερήσει «τα λογικά του»
- Μπορεί η κρίση να συνεχίσει να το τρομοκρατεί, αλλά κάπου μέσα του θα πιστεύει ότι πραγματικά δεν απειλείται η ζωή του και η ύπαρξή του
- Βεβαιωθείτε ότι το παιδί δεν δοκιμάζει ναρκωτικά ή αναβολικά. Ο ουσίες αυτές πολλές φορές προκαλούν κρίσεις πανικού χωρίς να υπάρχει η αντίστοιχη διαταραχή και μπορεί να νομίζετε ότι το παιδί σας υποφέρει από μία πάθηση ενώ στην πραγματικότητα καταναλώνει κρυφά χημικές ουσίες
- Διερευνήστε μήπως υπάρχει πρόβλημα με τον θυρεοειδή του παιδιού,
- Ζητείστε άμεσα βοήθεια από ειδικό.

akappatou.gr

 

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η έλλειψη συγκέντρωσης, η παθητικότητα και η έμμεση αδιαφορία για τα μαθήματα μπορεί να οφείλονται σε διάφορα αίτια: σε ζητήματα που απασχολούν τον έφηβο διαρκώς, στην ορμονική αναστάτωσή του ή σε εξωτερικούς περισπασμούς. Καλό είναι ο έφηβος να ξεκινήσει από τα απλούστερα, δηλαδή τους εξωτερικούς περισπασμούς. Αυτοί διορθώνονται πιο εύκολα. Επίσης σκόπιμο είναι να ρυθμίσει με συμπεριφορικές μεθόδους τη μελέτη του ώστε να μπορεί να «μαζεύει το μυαλό» του και να διαβάζει ανεξάρτητα από όσα βαθύτερα ζητήματα τον απασχολούν. Είναι εύλογο ότι αυτά δεν πρέπει να τα «θάβει» και να τα ξεχνά. Απεναντίας πρέπει να τα λύνει. Όμως όχι την ώρα της μελέτης.

Πρακτικά ζητήματα

•Καλό είναι να διαβάζει κάθε μέρα στον ίδιο χώρο και την ίδια ώρα. Αν δεν είναι δυνατόν, προσπαθήστε οι εναλλαγές να έχουν πάλι ένα στοιχείο ρουτίνας και σταθερότητας
•Ο χώρος μελέτης πρέπει να έχει πολύ καλό φωτισμό και καλό είναι τίποτε να μη θυμίζει άλλες δραστηριότητες
•Τα παιδιά πρέπει να διαβάζουν ξεκούραστα, να μην τους λείπει δηλαδή ύπνος, να έχουν φάει κάτι προτού αρχίσουν ώστε να μην σηκώνονται κάθε τόσο για νερό ή για να «τσιμπολογήσουν».
•Το διάβασμα να μη συμπίπτει με ανταγωνιστικές δραστηριότητες που μπορεί να αποσπούν την προσοχή του παιδιού -είναι δύσκολο να διαβάσει την ώρα που ξέρει ότι οι πιο ανέμελοι συμμαθητές ή συμμαθήτριες του θα είναι για καφέ στην πλατεία.
•Πολλά παιδιά για να αποδώσουν πρέπει να κλείνουν το κινητό ή και τον ήχο της συμβατικής συσκευής τηλεφώνου. Αν το παιδί δεν μπορεί να πει εύκολα στους φίλους του «άσε με τώρα, διαβάζω», καλύτερα να μην μπορεί να του τηλεφωνήσει κανείς την ώρα της μελέτης. Σε αυτό όμως θα πρέπει να συμφωνήσει και το παιδί.
•Όταν το παιδί αισθάνεται ότι κουράστηκε δεν έχει νόημα να διαβάσει περισσότερο. Όσο κι αν προσπαθήσει, το αποτέλεσμα θα είναι πολύ φτωχό γιατί η κούραση φέρνει πάντα προβλήματα συγκέντρωσης και απομνημόνευσης.
•Να ξεκινά με τα δύσκολα κεφάλαια, γιατί έτσι όταν αργότερα κουραστεί ακόμα περισσότερο, θα έχει να αντιμετωπίσει μόνο τα σχετικά εύκολα. Εξάλλου αν κάνει πρώτα τα δύσκολα, θα του φεύγει και το άγχος.
•Το ωράριο του διαβάσματος δεν πρέπει ποτέ να παραβιάζει τις ανάγκες για ανάπαυση ή τις ανάγκες για στοιχειώδη ψυχαγωγία.
•Αν ο έφηβος δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί καλό είναι να μην προσπαθεί να συνδυάσει δουλειά και απόλαυση ή «χαρά και εργασία». Πρέπει να διαχωρίσει τις δύο δραστηριότητες και να μην αισθάνεται ότι η ώρα του διαβάσματος μπορεί παράλληλα να είναι και ώρα διασκέδασης ή παιχνιδιού. Άρα καλό είναι την ώρα που διαβάζει να μην έχει στο γραφείο δύο χυμούς, τσιπς και στο cd player μουσική. Αν όμως βλέπετε ότι το δικό σας παιδί αποδίδει καλύτερα ακούγοντας μουσική, μην παρεμβαίνετε.

Τεχνικές συγκέντρωσης για τις εξετάσεις και όχι μόνο

•Ο έφηβος πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι η ώρα της μελέτης δεν είναι ώρα χαλάρωσης. Μπορεί να χαλαρώνει μόνον όταν κάνει διάλειμμα. Καλύτερα να κάνει πολλά διαλείμματα παρά να ονειροπολεί με τα βιβλία ανοιχτά μπροστά του.

•Προτείνετέ του να σεβαστεί την ανάγκη του για ονειροπόληση, αλλά να της βάλει «ωράριο». Να αποφασίσει δηλαδή ότι θα μπορεί να χαζέψει και να ονειροπολήσει πχ. μόλις τελειώσει το διάβασμα

•Κάθε φορά που πετάγεται μια ιδέα στο μυαλό του την ώρα που διαβάζει, καλό είναι να σημειώνει ένα μεγάλο Χ ή άλλο εμφανές σήμα στο βιβλίο του. Το σημάδι πρέπει να μπαίνει στο σημείο της σελίδας που βρισκόταν την ώρα που «πετάχτηκε» η οποιαδήποτε άσχετη σκέψη. Στη συνέχεια καλό είναι να έχει δίπλα του ένα μπλοκάκι και να σημειώνει εκεί την σκέψη που τον ή την διέκοψε. Έτσι θα νιώθει ότι έβγαλε αυτή την ιδέα από το μυαλό του προσωρινά και ότι θα μπορεί να ασχοληθεί με αυτήν αργότερα. Εκείνη τη στιγμή δεν θα την διαγράψει σαν ασήμαντη, δεν θα την αποδεχτεί, δεν θα την καταπιέσει –θα την αφήσει απλώς για αργότερα Έτσι θα μπορέσει να συνεχίσει το διάβασμα με την ησυχία του.

•Ας ορίζει κάθε μέρα ένα σταθερό «ραντεβού» με τον εαυτό του (π.χ. 21.30-22.30) για να ασχολείται με όσα βλέπει ότι «πετάγονται» αυθαίρετα στο μυαλό του την ώρα που μελετά. Προφανώς τον ή την απασχολούν πολύ. Θα πρέπει να τα αντιμετωπίσει.

•Όταν τελειώνει τη μελέτη, ας εξετάζει πόσες ασκήσεις μπόρεσε να λύσει ή παραγράφους να διαβάσει χωρίς διακοπή. Θα τις μετρήσει κοιτάζοντας κάθε πότε σημείωνε Χ ή όποιο σήμα διακοπής χρησιμοποίησε. Έτσι θα διαπιστώνει ρεαλιστικά ποιο είναι αυτή την εποχή το όριό του στη συγκέντρωση. Αυτό το όριο θα πρέπει να το σεβαστεί, όπως και εσείς. Αν βλέπει ότι το μυαλό του «φεύγει» περίπου κάθε 10 λεπτά ή ανά 4-5 παραγράφους, θα πρέπει να κάνει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα. Την επόμενη μέρα που θα κάτσει να διαβάσει, θα αποφασίσει ότι θα διαβάσει 4-5 παραγράφους και ότι μετά θα σηκωθεί για να πιει ένα αναψυκτικό ή να κάνει ένα μικρό διάλειμμα.

•Αυτές τις 5 παραγράφους καλό είναι την πρώτη μέρα να τις σημειώσει με ένα Χ που θα έχει τοποθετήσει «προκαταβολικά» στο τέλος τους. Αντί δηλαδή να κοιτάζει το ρολόι για το πότε θα περάσει το 15λεπτο να σηκωθεί, θα έχει προαποφασίσει ως όριο το εμφανές Χ και θα λέει «θα διαβάσω μέχρι εκεί». Θα πάρει έτσι εκείνο την πρωτοβουλία της διακοπής και θα έχει την απόλυτα θετική αίσθηση ότι ελέγχει την κατάσταση. Σταδιακά ίσως μπορεί να προσθέτει κάθε μέρα και μία παράγραφο, δηλαδή να μεταθέτει το Χ ή το οποιοδήποτε σήμα του λίγο παρακάτω

•Δεκαπέντε λεπτά εντατικής μελέτης, δηλαδή με υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, είναι πιο αποτελεσματικά από 45 λεπτά χαλαρής μελέτης. Αν το παιδί σας μπορεί να συγκεντρώνεται για 15 λεπτά, ας δουλεύει στο διάστημα αυτό «στο φουλ» και μετά ας σηκώνεται να κάνει ένα διάλειμμα ή ας αλλάζει μάθημα. Η εναλλαγή κεντρίζει συχνά το ενδιαφέρον ή πάντως φέρνει συχνά το ίδιο αποτέλεσμα με ένα μικρό διάλειμμα

•Άλλα παιδιά δουλεύουν καλύτερα με το ξυπνητήρι. Αν π.χ. διαπιστώνει ότι η συγκέντρωσή του χαλαρώνει στα 20 λεπτά, ας βάζει υπενθυμίσεις στο κινητό ώστε να τον «διακόπτει» προγραμματισμένα κάθε 20 λεπτά. Έτσι θα έχει και πάλι την αίσθηση ότι ελέγχει την κατάσταση. Επιπλέον, δεν θα έχει το νου του να κοιτάζει το ρολόι, γιατί θα χτυπήσει μόνη της η υπενθύμιση. Το ρολόι μάλιστα καλό είναι να «κοιτάζει» προς τον τοίχο, ώστε να μην του αποσπά την προσοχή. Αν χρησιμοποιεί το κινητό, τότε καλύτερα να έχετε ένα κινητό ειδικά γι αυτή τη δουλειά –π.χ. ένα παλιό δικό σας- γιατί αν είναι το δικό του, είναι βέβαιο ότι κάποιο τηλεφώνημα θα τον διακόψει την ώρα που διαβάζει.

•Σε κάποια παιδιά ταιριάζει το πρόγραμμα της πυραμίδας, με σταδιακή κλιμάκωση. Ξεκινούν να διαβάσουν μόνο μια σελίδα μέχρι το πρώτο τους διάλειμμα, μετά διαβάζουν 2 σελίδες και κάνουν δεύτερο διάλειμμα. Ύστερα διαβάζουν 3-4 σελίδες συνεχόμενες και κάνουν το τρίτο τους διάλειμμα. Καλό είναι ο έφηβος να υπολογίζει την κλιμάκωση ανάλογα με το δικό του βιορυθμό σε συγκέντρωση. Αν βλέπει ότι όσο περνά η ώρα συγκεντρώνεται όλο και καλύτερα, τότε αυτή η κλιμάκωση σίγουρα του ταιριάζει. Αν όμως βλέπει ότι όσο περνά η ώρα, η συγκέντρωσή του χάνεται όλο και συχνότερα, τότε πρέπει να κρατήσει ρεαλιστικά μια σταθερή «μερίδα» διαβάσματος ανά διάλειμμα ή να ακολουθήσει και την αντίθετη τεχνική –δηλαδή να διαβάζει πρώτα περισσότερες σελίδες και να μειώνει τον αριθμό τους.

•Κάποια παιδιά βοηθούνται από φράσεις – κλισέ που επαναλαμβάνουν στον εαυτό τους όταν τον «συλλαμβάνουν» να ονειροπολεί (π.χ. «Τώρα, διάβασμα!» ή «Θα χαζέψω αργότερα. Πρέπει να βγάλω την ύλη τώρα» ή «Σύνελθε! Τώρα είσαι εδώ!» ή «Ώρα να συγκεντρωθώ»)

•Αν νιώθει κούραση ή γενικά έλλειψη συγκέντρωσης, ο έφηβος μπορεί να τονωθεί κάνοντας ασκήσεις γυμναστικής. Μια βόλτα με γρήγορους ρυθμούς γύρω από το τετράγωνο ή 5 λεπτά γυμναστικής ξυπνούν και το σώμα και το μυαλό. Επίσης βοηθά στην εγρήγορση και η τσίχλα ή ένα ελαφρύ γεύμα με πρωτεΐνες (π.χ. ψωμί με τυρί ή ζαμπόν ή αυγό).

•Στη συγκέντρωση βοηθά ο σαφής προσδιορισμός της ύλης που θα πρέπει «να βγάλει» ο έφηβος μέσα σε μια μέρα. Καλό είναι όταν κάθεται να διαβάσει να κάνει στο μυαλό του ένα προσχέδιο (π.χ. θα διαβάσω 5 σελίδες ιστορίας για το μεθαυριανό τεστ ή θα λύσω τρεις ασκήσεις φυσικής)

•Έχει σημασία το παιδί να σηκώνεται από το γραφείο έχοντας ολοκληρώσει κάτι. Δεν έχει σημασία αν θα έχει ολοκληρώσει ένα ολόκληρο κεφάλαιο. Εκείνο που μετράει είναι να έχει ολοκληρώσει εκείνο που ο ίδιος ή η ίδια είχε προαποφασίσει ως «μερίδα». Έτσι θα νιώθει αυτοπεποίθηση και θα ξέρει ότι τελείωσε εκείνο που είχε ορίσει ως υποχρέωσή του. Όταν διαβάζει κάτι και το ολοκληρώνει, καλό είναι να βάζει και ένα σήμα ότι «το τελείωσε». Ας διαλέξει όποιο σήμα θέλει.

•Όταν «βγάζει» την ύλη που ο ίδιος ή η ίδια προσδιόρισε ως απαραίτητη μέχρι το πρώτο διάλειμμα, ας ανταμείψει τον εαυτό του με κάτι ευχάριστο

•Να πείσετε το παιδί σας ότι δεν πρόκειται να χάσει τους φίλους και τις παρέες του μόνον και μόνον επειδή διαβάζει. Αν κάτι αλλάξει στις φιλίες του, αυτό σίγουρα δεν θα σχετίζεται με το γεγονός της τρίωρης μελέτης. Στο κάτω-κάτω αυτό το τρίωρο θα μπορούσε να ήταν αφιερωμένο σε οποιαδήποτε άλλη προσωπική ενασχόλησή του Όλοι στη παρέα του κάνουν το ίδιο για τις προσωπικές ανάγκες τους.

•Βοηθήστε το παιδί σας να αποκτήσει προσωπικό ενδιαφέρον για κάθε μάθημα στο οποίο χωλαίνει. Αν ο καθηγητής στο σχολείο δεν έχει πείσει το παιδί ότι το μάθημα αυτό σχετίζεται άμεσα με τη ζωή του και το αφορά, θα πρέπει να το πείσετε εσείς ή κάποιος άλλος καθηγητής. Το παιδί έχει μεγάλη σημασία να συνδέει κάθε μάθημα με κάτι σημαντικό για το ίδιο.

•Προτείνετε του να χρησιμοποιεί μολύβι ή υπογραμμιστή ώστε να τονίζει όσα θέματα το ενδιαφέρουν ή να γράφει απορίες και δικά του συμπεράσματα. Έτσι διαβάζει ενεργά. Ξεφεύγει από την παθητική και ανιαρή συνήθη αντιμετώπιση του μαθήματος και λειτουργεί πιο δημιουργικά. Η υπογράμμιση και οι σημειώσεις «ξυπνούν» το μαθητή.

•Αν δεν μπορεί να συγκεντρωθεί στο διάβασμα στο σπίτι, τονίστε του ότι πρέπει να προσπαθήσει τουλάχιστον να συγκεντρώνεται στις παραδόσεις ώστε να φεύγει από το σχολείο έχοντας μάθει εκεί αρκετή από την ύλη

•Μη βάζει στόχους που δεν θα επιτύχει, γιατί θα απογοητευθεί και έτσι θα δυσκολευθεί ακόμα περισσότερο στη μελέτη του. Αν πει, για παράδειγμα, ότι θα διαβάζει 4 ώρες την ημέρα με δύο διαλείμματα και είναι άτομο με μειωμένη συγκέντρωση, θα αποκαρδιωθεί πολύ γρήγορα και η προσπάθειά του να βελτιώσει την κατάσταση, θα φέρει αντίθετο αποτέλεσμα.

•Μάθετέ του να χρησιμοποιεί όλο τον ελεύθερο χρόνο του για χαλάρωση. Ας χαλαρώνει ακόμη και στο λεωφορείο, στο περπάτημα, στο μπάνιο. Έτσι δεν θα του λείπει πολύ η χαλάρωση όταν «σφίγγεται» να διαβάσει.

•Όταν έχει πολύ διάβασμα, όπως στην περίοδο εξετάσεων, καλό είναι να πίνει πολλά υγρά και να τρώει μικρά γεύματα (όπως τοστ) ανά 3-4 ώρες. Το βαρύ φαγητό δεν βοηθά στη μελέτη. Αν θέλει να πίνει καφέδες, εξηγήστε του ότι ενδέχεται να εκνευριστεί και τονίστε ότι ο εκνευρισμός κατά βάθος το εμποδίζει να διαβάσει.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η πρώτη ερωτική σχέση των εφήβων δεν εκφράζει απαραίτητα και τον «πρώτο έρωτα».

Μπορεί να περιλαμβάνει ολοκληρωμένες ερωτικές επαφές, αλλά μπορεί και όχι. Περικλείει όμως πάντα το ερωτικό στοιχείο.

Όταν το παιδί σας είναι ερωτευμένο

- Τα παιδιά συνήθως είναι πανευτυχή όταν είναι ερωτευμένα. Είναι η πιο όμορφη φάση της ζωής τους και όλα μοιάζουν παραμυθένια.

- Ο ερωτευμένος έφηβος νιώθει σαν βασιλιάς όσο όλα πάνε καλά και σαν ζητιάνος αν το ταίρι του παραμελήσει τη σχέση. Και μπορεί να θεωρήσει ότι ο άλλος τον παραμελεί επειδή απλώς έχει να διαβάσει και δεν μπορεί να βγει μαζί του για καφέ. Όταν απεναντίας είναι μαζί, όλα είναι όμορφα και θαυμαστά. Οι νεαροί και οι νεαρές παίρνουν από τη σχέση τους τεράστια ορμή για την ζωή και αισθάνονται πως έχουν τη δύναμη να επιτύχουν τα πάντα.

- Οι ερωτικές σχέσεις λειτουργούν στην εφηβεία συχνά με πολύ κτητικό και απόλυτο τρόπο. Όσο ερωτευμένο κι αν είναι ένα παιδί πρέπει να διατηρεί τις σχέσεις του με άλλους ανθρώπους, να έχει το ζωτικό του χώρο, το προσωπικό του ημερολόγιο, τις προσωπικές του επιλογές κ.λπ. Προσπαθήστε να δείξετε στο παιδί σας από νωρίς πόσο σημαντικό είναι ο καθένας μέσα στη σχέση να διατηρεί την αυτονομία του και να αποδέχεται τη διαφορετικότητα του άλλου

- Ο έφηβος καλό είναι να μοιράζεται με το σύντροφό του τις ίδιες βασικές αρχές. Αν αυτό δεν συμβαίνει, τότε πρέπει να υπογραμμίσετε διπλά στο παιδί σας τη διαφορά της υγιούς εμπιστοσύνης από την τυφλή εμπιστοσύνη Υπάρχουν, για παράδειγμα, έφηβοι που μπλέκουν με ναρκωτικά, επειδή δείχνουν υπέρμετρη εμπιστοσύνη στο σύντροφό τους, δεν διανοούνται ότι θα τους κάνει ποτέ κάτι κακό και δοκιμάζουν με το ταίρι τους διάφορες ουσίες. Ο σύντροφος του παιδιού σας μπορεί όντως να μην έχει κακές προθέσεις. Ίσως το ίδιο θεωρεί το χασίς κάτι αθώο. Στην προκειμένη περίπτωση όμως, δεν μετρούν μόνον οι προθέσεις –μετρά κυρίως το αποτέλεσμα.

- Σε κάποιες περιπτώσεις πιθανόν τα αισθήματα να μην είναι αμοιβαία ή να μην είναι εξίσου ισχυρά και από την άλλη πλευρά. Ίσως ο ένας από τους δύο να εκμεταλλεύεται την αδυναμία του άλλου και να τον χειραγωγεί συστηματικά. Αν το δικό σας παιδί «κάνει τον άλλο ό,τι θέλει», μην παινεύεστε. Αναρωτηθείτε για ποιο λόγο το παιδί σας (αγόρι ή κορίτσι) θέλει τον άλλο «υποτακτικό» του Δεν θέλει μια ισότιμη σχέση; Βιώνει τον έρωτα ή βλέπει τη σχέση σαν μια ευκαιρία για επιβολή; Αν ναι, γιατί έχει τόσο μεγάλη ανάγκη επίδειξης δύναμης επάνω σε ένα άλλο ανθρώπινο πλάσμα; Ίσως χρειάζεται έμμεσα τη βοήθειά σας για τις ισορροπίες του.

Το ίδιο ισχύει και αν το πρόβλημα είναι αντίστροφο, όταν δηλαδή το παιδί σας να είναι εκείνο που «άγεται και φέρεται» άβουλα από το ταίρι του.

Στην περίπτωση λοιπόν που το παιδί σας επιτρέπει να το χρησιμοποιούν, διερευνήστε διακριτικά τους λόγους και προσπαθήστε να ενισχύσετε την αυτοεκτίμηση του. Συνήθως τα παιδιά που δέχονται υποτιμητικές συμπεριφορές είναι εκείνα που νιώθουν ότι «δεν αξίζουν».

- Η σεξουαλική σχέση καλό είναι να προχωρά μόνον όταν το θέλουν και οι δυο. Το παιδί σας πρέπει να γνωρίζει τα όριά του και να τα θέτει, αλλά και να ξέρει αντίστοιχα να σέβεται όποιο όριο του θέτει ο φίλος, ο γονιός ή στην προκειμένη περίπτωση το ταίρι του.

- Αν το έφηβο παιδί σας παραπονιέται πως ο σύντροφός του δεν θέλει να ολοκληρώσει ερωτικά τη σχέση τους, εξηγήστε του ότι πρέπει να σεβαστεί την επιθυμία του άλλου και να μην τον υποχρεώσει να προχωρήσει περισσότερο, όσο δύσκολο και αν του είναι.

- Αν το παιδί σας έχει αμφιβολίες για το κατά πόσον πρέπει να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της ερωτικής σχέσης και θέλει να συζητήσει το θέμα μαζί σας, τοποθετηθείτε με ειλικρίνεια. Ρωτήστε το αν πραγματικά νιώθει έλξη για το ταίρι του ή αν σκέφτεται να ολοκληρώσει τις σχέσεις μαζί του μόνον και μόνον για να κάνει το χατίρι στο έτερό του ήμισυ. Πιθανόν η κόρη ή ο γιος σας να θέλει να ολοκληρώσει επειδή θεωρεί ότι έχουν κάνει το ίδιο οι περισσότεροι συνομήλικοί του / της. Σε αυτή την περίπτωση εξηγήστε στο παιδί σας ότι αγόρια και κορίτσια πιστεύουν πως το 90% των «άλλων» έχει ήδη κάνει έρωτα, ενώ στην πραγματικότητα δεν ισχύει. Ο μύθος όμως ότι «οι περισσότεροι το έχουν κάνει», οδηγεί πολλά κορίτσια και αγόρια σε πράξεις μίμησης.

- Καμιά φορά οι έφηβοι αγόρια και κυρίως κορίτσια «μπλέκουν» με μεγαλύτερα παιδιά, αλλά το κρύβουν. Οι μεγάλες διαφορές ηλικίας μπορεί να δημιουργήσουν και μεγάλα προβλήματα, γιατί ο ωριμότερος, ακόμα κι αν είναι μόλις 19 ετών, μπορεί εύκολα να κατευθύνει και να χειραγωγήσει τον μικρότερο έφηβο.

- Αν το παιδί σας δεν θέλει να μιλήσει για την ερωτική του ζωή, σεβαστείτε το, αλλά αναρωτηθείτε και μήπως κρύβει κάτι.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει

Το παιδί σας έχει μπει στην εφηβεία και ο μεγαλύτερος εφιάλτης σας είναι τα ναρκωτικά. Αναρωτιέστε τι πρέπει να κάνετε για να το προστατεύσετε και ποια σημάδια μπορεί να δηλώνουν ότι έχει μπλέξει;  .

Μπορεί να πειραματιστούν με ναρκωτικά οι έφηβοι που…

-έχουν άγχος και ανασφάλεια ή κατάθλιψη

-δε διαθέτουν κοινωνικές δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν διάφορα καθημερινά προβλήματα

-αισθάνονται απόρριψη από το περιβάλλον, νιώθουν να μην ανήκουν πουθενά και θέλουν απεγνωσμένα να ενταχθούν σε μια ομάδα η οποία επιτέλους θα τα αποδεχτεί- στην προκειμένη περίπτωση, στην ομάδα των παιδιών που κάνουν ήδη χρήση ουσιών

-θέλουν να κάνουν τους τολμηρούς και τους αρχηγούς και τους αρέσει η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, ρισκάρουν για να αποδείξουν στη συντροφιά και στον εαυτό τους πόσο άτρωτοι και ισχυροί είναι

-δεν έχουν στενές σχέσεις με τους γονείς τους ή με άλλα θετικά πρότυπα ενηλίκων και παράλληλα συναναστρέφονται με παρέες ή ένα άτομο που κάνει ήδη χρήση ουσιών

-δεν έχουν πειστεί από τους γονείς και το ευρύτερο περιβάλλον τους ότι "τα ναρκωτικά είναι κάτι κακό" και δεν έχουν σαφώς αρνητική στάση έναντι των ναρκωτικών – δηλαδή δεν τα απορρίπτουν κατηγορηματικά

-έχουν γονείς τοξικομανείς ή αλκοολικούς.

Πώς θα προλάβετε...

Όπως σε όλα τα σοβαρά προβλήματα των εφήβων, η καλύτερη πρόληψη είναι η συχνή, σταθερή και σε βάθος επικοινωνία με το παιδί.

Ακόμα και αν ο έφηβος είναι αρνητικός και προχωρεί σε ρήξη, ο γονιός θα πρέπει να προσπαθεί καθημερινά να ξαναχτίζει τις γέφυρες.

Η σταθερή προπαγάνδα των γονιών κατά των ναρκωτικών να ξεκινά από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

Οι έφηβοι που μιλούν τακτικά με τους γονείς τους για τους κινδύνους των ναρκωτικών έχουν 42% λιγότερες πιθανότητες να κάνουν χρήση. Ωστόσο μόνο το ¼ των εφήβων αναφέρουν ότι συζητούν με τους γονείς αυτά τα θέματα.

Να χρησιμοποιούν ρεαλιστικά και επιστημονικώς αποδεδειγμένα επιχειρήματα και όχι να το εκφοβίζουν με ανακρίβειες, γιατί αν το παιδί αποφασίσει να τους παρακούσει και δοκιμάσει χασίς, θα διαπιστώσει ότι "δεν πέθανε από μια ρουφηξιά". Κατά συνέπεια, θα διαπιστώσει ότι οι γονείς του υπερέβαλαν και πολύ πιθανόν να θεωρήσει ότι εξίσου ανακριβή είναι όλα όσα του είπαν για το ζήτημα των ναρκωτικών.

Ένα συχνό επιχείρημα που τα παιδιά επικαλούνται είναι ότι δε βλάπτει η χρήση χασίς. Οι γονείς μπορούν να τα ενημερώσουν ότι ένα τσιγάρο που περιέχει 750 χιλιογραμμάρια χασίς έχει τις ίδιες βλαβερές συνέπειες στους πνεύμονες όσο 4 κανονικά τσιγάρα και φυσικά το πρόβλημα λειτουργεί αθροιστικά. Να τους θέσουν όμως προβληματισμούς για το τι τα οδηγεί στη χρήση.

Σε συνεργασία με το σύλλογο γονέων να οργανώνουν στο σχολείο του παιδιού κατά καιρούς εκστρατείες ενημέρωσης των μαθητών κατά των ναρκωτικών.

Τι πρέπει να σας θορυβήσει

Έχει γενικά αλλάξει συμπεριφορά, δείχνει απόμακρο, κουρασμένο, παραμελεί την ατομική του καθαριότητα, δεν είναι συνεργάσιμο.

Παρουσιάζει έντονες διακυμάνσεις στη διάθεσή του.

Αποφεύγει τους γονείς.

Εμφανίζει έντονη υπνηλία ή αϋπνία.

Έχει αλλάξει η στάση του απέναντι στο σχολείο, κάνει κοπάνες και πέφτουν οι βαθμοί σε όλα τα μαθήματα.

Αφαιρείται συχνά.

Καθυστερεί ή και αμελεί τις υποχρεώσεις του.

Δείχνει έλλειψη ενδιαφέροντος για δραστηριότητες.

Κάνει συχνά περίεργα τηλεφωνήματα με αξιοσημείωτη μυστικότητα.

Λέει αρκετά ψέματα τον τελευταίο καιρό.

Δείχνει πιο ευερέθιστο και αμυντικό. Ρίχνει πιο εύκολα τις ευθύνες στους άλλους.

Πίνει και καπνίζει στις εξόδους με τις παρέες του.

Συμπεριφέρεται με τρόπο που δείχνει ότι ίσως δεν απορρίπτει πια τη χρήση ναρκωτικών ουσιών.

Έχει πιθανόν ξεκόψει από τους παλιούς του φίλους. Κάνει παρέα με μεγαλύτερα ή συνομήλικα παιδιά που έχετε υπόνοιες ότι ίσως κάνουν χρήση ναρκωτικών.

Προμηθεύεται φάρμακα που δεν ξέρετε σε τι τα χρειάζεται.

Έχει τύχει να το δείτε να παραπατά ή να μιλάει σαν μεθυμένο χωρίς να έχει πιει.

Γελάει και χαχανίζει χωρίς λόγο.

Ζητάει πολλά γλυκίσματα.

Αρχίζει ξαφνικά να χρησιμοποιεί διάφορα αρωματικά στόματος.

Τα μάτια του είναι κατά καιρούς θολά ή πολύ κόκκινα και οι κόρες είναι άλλοτε πολύ διεσταλμένες και άλλοτε πολύ μικρές.

Ίσως τελειώνουν πολύ γρήγορα τα ποτά στο σπίτι.

Ζητάει παραπάνω χρήματα ή, αντίθετα, βρίσκεται με πολλά χρήματα που δεν του τα έχετε δώσει εσείς.

Χρησιμοποιεί αργκό που δε συνήθιζε παλιά.

Έχετε ανακαλύψει στο δωμάτιό του ή στα πράγματα του κομμάτια αλουμινόχαρτο ή χαρτάκια για τσιγάρο ή κομμένα καλαμάκια, ή περίεργη σκόνη, χάπια ή σύριγγες.

A. Καππάτου

Η ταινία της εβδομάδος

Maria by Callas

Ντοκιμαντέρ για τη σπουδαιότερη σοπράνο του προηγούμενου αιώνα. 

 

 

 

 

 

 

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin