Αυγούστου 16, 2018

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει

Σε καθημερινή βάση τσακώνεστε με την κόρη σας για τα ρούχα που επιλέγει να φορέσει στο σχολείο. Πιστεύετε ότι είναι ιδιαίτερα εκκεντρικά και σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζουν με την ηλικία της.

Πως μπορείτε να το χειριστείτε :

Επιτρέψτε στον έφηβο σας να επιλέγει ο ίδιος την εξωτερική του εμφάνιση.

Αν το σχολείο δεν επιτρέπει συγκεκριμένα ρούχα ή κουρέματα, μην έρθετε σε σύγκρουση για να υπερασπιστείτε την ατομική ελευθερία του παιδιού σας. Πρέπει να σεβαστείτε τα όρια του σχολείου κι εσείς και το παιδί.

Αν διαφωνείτε με κάποιες μόδες, προσπαθήστε να του εξηγήσετε ότι το ρούχο ή η οποιαδήποτε μόδα σηματοδοτεί κάποιες επιλογές στον τρόπο ζωής του και ότι ξέρετε πόσο σημαντικές είναι αυτές αλλά σίγουρα μπορεί να βρει πιο αποδεκτό τρόπο έκφρασης. Μη διαταράξετε όμως τη σχέση σας με τον έφηβο σας με αφορμή τον τρόπο που ντύνεται.

Τι συμβολίζει ο τρόπος που ντύνεται ο έφηβος

Είναι ένας τρόπος αναζήτησης της ταυτότητάς του.

Εκφράζει την ανάγκη του να μεγαλώσει και να αναγνωρίζεται από τους συνομηλίκους του.

Η μόδα συσχετίζει συχνά την εμφάνιση με την εσωτερική ταυτότητα που διαμορφώνει ο έφηβος και τον κάνει να αισθάνεται πιο βέβαιος για τις απόψεις του. Αποτελεί το προνομιακό μέσο επικοινωνίας του με τους άλλους.

Εξυπηρετεί το "εμείς", γιατί με το ντύσιμο δηλώνει έμμεσα σε ποια ομάδα θέλει να ανήκει. Παράλληλα, αισθάνεται ότι ανήκει όντως στη νέα γενιά και δεν είναι "στάσιμος" και ξεπερασμένος.

Όταν το "μοδάτο" είναι ανθυγιεινό ή οδυνηρό, ασκεί τη γοητεία του απαγορευμένου και κάνει τον έφηβο να νιώθει πιο δυνατός.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει

Το παιδί σας μπήκε στη εφηβεία και όλοι αυτοί οι κίνδυνοι που υπάρχουν σε συνδυασμό με την απαίτηση του για περισσότερες ελευθερίες, σας κάνουν να θέλετε να θέσετε όρια και κανόνες. Θέλετε να μάθετε πώς θα το πετύχετε;

1. Οι κανόνες καλό είναι να μπαίνουν πάντα έπειτα από συζήτηση. Έχει μεγάλη σημασία να διασφαλίσετε ότι ο έφηβος αποδέχεται την όλη διαδικασία και συμμετέχει.

2. Ρωτήστε τον, υπολογίστε την γνώμη του και με τη σκέψη αυτή, θα νιώθει μεγαλύτερη υπευθυνότητα Αυτό δε σημαίνει ότι δε θα υπάρξουν παραβιάσεις των ορίων, είναι όμως πολύ πιθανό να είναι περιορισμένες. Θα προβληματίζεται περισσότερο προτού αθετήσει τη συμφωνία και όταν την παραβαίνει θα αποδέχεται πιο εύκολα ότι έσφαλε και θα βλέπει τις συνέπειες ως αποδεκτό και φυσικό αποτέλεσμα, χωρίς να ξεσηκώνεται "για την αδικία".

2. Πείτε του ότι οι συνέπειες ισχύουν για όλους. Εξηγήστε στον έφηβο ότι είναι φυσικό επακόλουθο κάθε φορά που παραβαίνει έναν κανόνα να αντιμετωπίζει και τις συνέπειες. Αν, για παράδειγμα, εσείς είσαστε ασυνεπής στις επαγγελματικές σας υποχρεώσεις, διακυβεύεται η δουλειά σας, το εισόδημά σας, η αξιοπρέπεια σας κλπ.

3. Χρησιμοποιείτε συστηματικά τη λέξη "συνέπειες" και όχι "τιμωρία". Έτσι ο έφηβος αντιλαμβάνεται τη σχέση αιτίας και αποτελέσματος, κατανοεί ότι φέρει ευθύνη για το πιθανώς δυσάρεστο για εκείνον αποτέλεσμα και γνωρίζει ότι είναι στο χέρι του να το αποτρέπει στο εξής με τη συμπεριφορά του. Η λέξη "τιμωρία" έχει εξωγενή χροιά και του επιβάλλεται αυταρχικά, χωρίς ο ίδιος να αισθάνεται το ρόλο του στην όλη διαδικασία.

4. Διαβεβαιώστε τον έφηβό σας ότι τον εμπιστεύεστε απόλυτα, αλλά ότι αντικειμενικά έχετε υποχρέωση να τον προφυλάσσετε από όσα δεν είναι ακόμη έτοιμος να αντιμετωπίσει-στις διαπραγματεύσεις των διαφόρων ζητημάτων, και κυρίως αυτών που έχουν να κάνουν με τις συναναστροφές και τις εξόδους, Εφόσον είναι ανήλικος, δυστυχώς ή ευτυχώς-εξηγήστε του- φέρετε ευθύνες για ό,τι κι αν κάνει.

5. Μη σηκώσετε το χέρι σας, όσο κι αν σας ενοχλεί η συμπεριφορά του παιδιού σας, Το ξύλο στέλνει στο παιδί το μήνυμα πως είναι αποδεκτό να ελέγχεις τους άλλους με τη βία. Μπορεί, αντιστρόφως, να το κάνει να αποδέχεται τη βία των άλλων εναντίον του "για το καλό του". Εξάλλου το ξύλο δε θα αποδίδει τίποτε σε ένα, δύο χρόνια, γιατί το παιδί σας θα είναι απλούστατα πιο δυνατό από εσάς. Τι θα κάνετε τότε;

akappatou.gr

 

ΕΦΗΒΕΙΑ

Τρία εργαστήρια για εφήβους με θέμα τον πειραματικό κινηματογράφο πραγματοποιεί η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τον Οκτώβριο του 2016 έως τον Μάιο του 2017, ταξιδεύοντας την επόμενη γενιά κινηματογραφιστών από τον George Méliès, στα viral βίντεο.


Τα εργαστήρια αποτελούν συνέχεια των επιτυχημένων εργαστηρίων «Κάνουμε σινεμά», που πραγματοποίησε η Στέγη τα δύο προηγούμενα χρόνια, με θέμα σενάριο-σκηνοθεσία-μοντάζ.

Φέτος, στο πρώτο κύκλο (7 Οκτωβρίου - 18 Νοεμβρίου 2016), οι έφηβοι κινηματογραφιστές θα πειραματιστούν με τα οπτικά αναλογικά εφέ, τις πολυτυπίες, το φως και τα αντικείμενα. Στο δεύτερο κύκλο (2 Δεκεμβρίου 2016 - 27 Ιανουαρίου 2017), θα συνθέσουν τη δική τους πειραματική κινηματογραφική έκφραση, αντλώντας έμπνευση από την ποίηση, τη φιλοσοφία και τη ζωγραφική. Στον τρίτο κύκλο, θα κληθούν να συνθέσουν μια πειραματική ταινία, βασισμένη σε μουσική, δηλαδή, ένα δικό τους βίντεο κλιπ!
Συντελεστές: Oliwia Twardowska (σκηνοθέτις) και Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος (σκηνοθέτης)

Αναλυτικό πρόγραμμα:

1ος Κύκλος | Χωρίς λόγια... χωρίς ιστορία... σινεμά σημαίνει μαγεία!
Υπάρχει αφήγηση χωρίς πλοκή; Φώτα, κάμερα, πάμε για ταινία χωρίς ιστορία!
Έφηβοι 14-17 ετών
Κάθε Παρασκευή από 7 Οκτωβρίου - 18 Νοεμβρίου 2016, τις ώρες 17:30 - 20:30
Κόστος συμμετοχής: 54 € (και για τις έξι συναντήσεις του κάθε κύκλου)
Υπάρχει αφήγηση χωρίς πλοκή; Για να δώσουμε την απάντηση, δημιουργούμε μικρά φιλμικά πειράματα... Εξερευνούμε τα εκφραστικά μέσα και τις τεχνικές του πειραματικού κινηματογράφου, παίζοντας με το φακό, το κάδρο, τα φίλτρα, το φως και τον ήχο. Δοκιμάζουμε αναλογικά εφέ, όπως εξαφανίσεις και πολυτυπίες. Παρακολουθούμε τα πειράματα του πρώιμου κινηματογράφου (Georges Méliès, Dziga Vertov, γερμανικός εξπρεσιονισμός) και της αμερικανικής αβανγκάρντ (George Landow, Stan Brakhage, Maya Deren) για να ανακαλύψουμε το σινεμά εν τη γενέσει του.
Περισσότερες πληροφορίες στο σύνδεσμο που ακολουθεί: http://www.sgt.gr/gre/SPG1817/

2ος Κύκλος | Φτιάχνουμε σινεμά από όνειρα και στίχους
Γίνονται τα όνειρα... σινεμά; Το Dream Film της νέας γενιάς είναι εδώ!
Έφηβοι 14-17 ετών
Κάθε Παρασκευή από 2 Δεκεμβρίου 2016 έως 27 Ιανουαρίου 2017, τις ώρες 17:30 - 20:30
Κόστος συμμετοχής: 54 € (και για τις έξι συναντήσεις του κάθε κύκλου)
Μπορεί ένα ποίημα να μεταμορφωθεί σε ταινία; Μπορεί ένας χώρος να κινηματογραφηθεί ως αφήγηση; Χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη μη αφηγηματικές φόρμες, όπως ποιήματα, όνειρα, σκέψεις και αντικείμενα, φτιάχνουμε πειραματικές ταινίες. Θολώνουμε τα νερά μεταξύ μυθοπλασίας, φιλμικού δοκιμίου και ντοκιμαντέρ παρατήρησης και δημιουργούμε νέους τρόπους έκφρασης μέσω του σινεμά.
Περισσότερες πληροφορίες στο σύνδεσμο που ακολουθεί: http://www.sgt.gr/gre/SPG1818/

3ος Κύκλος | Φτιάξε το δικό σου βίντεο κλιπ
Πώς μπορεί η κινούμενη εικόνα να ερμηνεύσει τη μουσική; Η γενιά του βίντεο κλιπ και των virals είναι εδώ!
Έφηβοι 14-17 ετών
Κάθε Παρασκευή από 10 Φεβρουαρίου έως 17 Μαρτίου 2017 | 17:30 - 20:30
Κόστος συμμετοχής: 54 € (και για τις έξι συναντήσεις του κάθε κύκλου)
Δημιουργούμε μουσικά βίντεο για αγαπημένα μας τραγούδια, αλλά και για κομμάτια κλασικής και αβανγκάρντ μουσικής. Κάνουμε μια αναδρομή στην ιστορία του φιλμικού μέσου –από τα πρώτα μιούζικαλ μέχρι τα σημερινά viral βίντεο από κινητό τηλέφωνο– και εξερευνούμε διαφορετικές φόρμες, μεθόδους και αισθητικές προσεγγίσεις.
Στη συνέχεια, γνωστοί guest video clip makers προσκαλούνται στο εργαστήριο και μας περιγράφουν τον τρόπο δουλειάς τους!

Περισσότερες πληροφορίες στο σύνδεσμο που ακολουθεί: http://www.sgt.gr/gre/SPG1819

 

Προϋποθέσεις:
Στο εργαστήριο μπορούν να συμμετάσχουν έφηβοι που παρακολουθούν εργαστήριο κινηματογράφου για πρώτη φορά ή που έχουν παρακολουθήσει προηγούμενο εργαστήριο κινηματογράφου της Στέγης ή κάποιο αντίστοιχο.
Κάθε έφηβος μπορεί να παρακολουθήσει έναν ή περισσότερους κύκλους. Ο κάθε κύκλος έχει αυτόνομη λειτουργία, αλλά δρα και συμπληρωματικά στους άλλους δύο.
Κάποια γυρίσματα θα πραγματοποιηθούν Σαββατοκύριακα, μετά από συνεννόηση με τους συμμετέχοντες.
Παρουσίαση ταινιών: Τετάρτη 26 Απριλίου

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107
Κρατήσεις: Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Tηλ: 2130178002, Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

monopoli.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

 Aνησυχητικά είναι τα ευρήματα πανευρωπαϊκής έρευνας που δείχνει ότι τα Ελληνόπουλα, είναι πρωταθλητές στο τζόγο, ενώ αύξησαν και την κατανάλωση αλκοόλ, αφού ξεκινούν να πίνουν από τα 13 τους χρόνια.

Η έρευνα ESPAD, υλοποιήθηκε το 2015 σε 35 ευρωπαϊκές χώρες και κατέγραψε τη συμπεριφορά και τις αντιλήψεις των 16χρονων μαθητών, σχετικά με ουσίες όπως ο καπνός, το αλκοόλ, χρήση του διαδικτύου και το τζόγο.

Σύμφωνα με αυτήν, οι Έλληνες έφηβοι μείωσαν το κάπνισμα, παρά το γεγονός ότι μπορούν να βρουν πολύ εύκολα τσιγάρα. Όμως δεν ισχύει το ίδιο για τον τζόγο, αφού διπλάσιοι μαθητές δηλώνουν ότι έχουν στοιχηματίσει στο διαδίκτυο ή σε άλλους χώρους σε σχέση με παιδιά της ίδιας ηλικίας στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Επίσης οι Έλληνες μαθητές είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στη χρήση αλκοόλ.

Το star.gr, μίλησε με την ψυχολόγο, παιδοψυχολόγο και συγγραφέα, Αλεξάνδρα Καππάτου για τα ανησυχητικά αυτά στοιχεία της έρευνας.


Οι λόγοι για τους οποίους ένα Ελληνόπουλο δοκιμάζει αλκοόλ από τα 13

«Οι λόγοι για τους οποίους τα παιδιά καταφεύγουν στην δοκιμή του αλκοόλ είναι πολλοί. Καταρχήν είναι μέσα στα πλαίσια της παρέας στα πάρτι, στις εξόδους κλπ.

Το παιδί στην εφηβεία θέλει να δοκιμάσει νέα πράγματα με στόχο συνήθως να μιμηθεί την παρέα του και να νιώσει πιο μεγάλο. Επίσης οι έφηβοι πολλές φορές ομολογούν πως όταν καταναλώσουν αλκοόλ αισθάνονται πιο κεφάτοι, πιο χαλαροί. Αυτό είναι το μότο των εφήβων… «ότι φτιάχνουμε κεφάλι και έτσι είμαστε μέσα σε όλα». Σε πολλές περιπτώσεις τα παιδιά πειραματίζονται και σταματούν. Όμως υπάρχουν και περιπτώσεις ανησυχητικές», ανέφερε η κυρία Καππάτου.

Πότε θα πρέπει να ανησυχήσει ο γονιός;

«Ο γονιός στις περισσότερες περιπτώσεις δεν γνωρίζει καν ότι το παιδί του πίνει ή ότι μπορεί να έχει μεθύσει. Τα παιδιά που καταναλώνουν αλκοόλ, συνήθως μετά την έξοδό τους πάνε κατευθείαν για ύπνο ή αργούν να γυρίσουν σπίτι. Έτσι οι γονείς δεν αντιλαμβάνονται εύκολα τι συμβαίνει. Μπορούν όμως να το διαπιστώσουν από το πώς μυρίζουν τα ρούχα των παιδιών ή το δωμάτιό τους την επόμενη ημέρα. Επίσης τα παιδιά επειδή φοβούνται να μην τους καταλάβουν οι γονείς, μπορεί μετά το αλκοόλ να καταναλώσουν κάποιο γλυκό ή κάποια τσίχλα που υπερκαλύπτουν την μυρωδιά του ποτού», σημείωσε η κυρία Καππάτου.

Ποιες συγκεκριμένες συμπεριφορές του παιδιού εκπέμπουν SOS

Όπως τόνισε η ψυχολόγος, «ενδείξεις τις οποίες ο υποψιασμένος γονιός θα έπρεπε να λάβει υπόψιν του είναι: όταν το παιδί κουράζεται και αρρωσταίνει εύκολα, όταν συμπεριφέρεται ανεύθυνα και αδιαφορεί για τις υποχρεώσεις του σε σχέση με το παρελθόν, όταν έχει ξεκινήσει να καπνίζει, όταν υπάρχει μεταστροφή στη συμπεριφορά του, όταν δεν έχει καλή επικοινωνία με τους γονείς του, όταν παρουσιάζει σημάδια θλίψης, όταν έχει μεγάλο άγχος και όταν έχει δημιουργήσει φίλους του οποίους δεν γνωρίζουν οι γονείς».

Οι νέοι δεν γνωρίζουν τί σημαίνει πραγματικά “κατανάλωση αλκοόλ”»-Το παιδί κινδυνεύει από πολλά!

Η κυρία Καππάτου υπογραμμίζει στο star.gr ότι «έχει γίνει μόδα στις παρέες των νέων, το ποιος θα πιει περισσότερο στις εξόδους τους και αυτό είναι πάρα πολύ επικίνδυνο γιατί δεν μπορούν να καταλάβουν τις επιπτώσεις που έχει το αλκοόλ. Μπορεί να βλέπουν ένα φίλο τους που έχει κάνει εμετό ή έχει πέσει κάτω, όμως το θεωρούν αστείο. Δεν έχουν ενημέρωση για το τί σημαίνει πραγματικά “κατανάλωση αλκοόλ”».

«Συνεπώς», προσθέτει η ψυχολόγος, «είναι πολύ σημαντικό ο έφηβος να μάθει ότι από το ποτό επηρεάζονται σταδιακά όλοι οι τομείς της ζωής του: πέφτουν οι επιδόσεις του στο σχολείο, μειώνεται η ικανότητα του να συγκεντρωθεί, μπορεί να πέσει θύμα εκμετάλλευσης ενώ έχει πιεί, είναι ευάλωτος στη χρήση ναρκωτικών, μπορεί να εμπλακεί σε μια θανατηφόρα οδήγηση σαν επιβάτης ή σαν οδηγός, κινδυνεύει από σοβαρό τραυματισμό αν πέσει κάτω, ενώ μπορεί να συνευρεθεί σεξουαλικά με αγνώστους χωρίς να πάρει κάποια προφύλαξη».

Βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο γονιός

«Η συζήτηση για το αλκοόλ, πρέπει να ξεκινήσει από την προεφηβεία. Πρέπει να κάνει κουβέντα ο γονιός με το παιδί του, με ηρεμία. Να το ρωτήσει τί το ωθεί να πίνει, τί στάση έχει η παρέα του πάνω στο αλκοόλ. Οι γονείς θα πρέπει να μάθουν στο παιδί να λέει όχι χωρίς να φοβάται πως θα το πουν ξενέρωτο οι φίλοι του.

Επίσης το να απαγορεύσουν τις εξόδους οι γονείς δεν είναι λύση. Μπορούν όμως να εντείνουν την επίβλεψη του παιδιού με διακριτικότητα. Μπορούν και οι ίδιοι να υιοθετήσουν μια συμπεριφορά ενάντια στο αλκοόλ ενώ βασικό είναι να βοηθήσουν το παιδί τους να μην έχει άγχος. Και αυτό γιατί οι περισσότεροι έφηβοι που καταναλώνουν αλκοόλ είναι πολύ αγχώδεις και νιώθουν ότι μόνο έτσι χαλαρώνουν. Πρέπει να υποδείξουμε στο παιδί πιο υγιείς τρόπους χαλάρωσης όπως είναι ο αθλητισμός. Οι γονείς τέλος θα μπορούσαν να προτρέψουν το παιδί να κάνει και άλλες παρέες».

Οι γονείς ΘΕΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ για τα παιδιά

Η κυριά Καππάτου λέει στο star.gr πως «από νωρίς οι γονείς θα πρέπει να είναι ένα θετικό μοντέλο για τα παιδιά. Είναι σημαντικό να προάγουν ένα υγιές μοντέλο ζωής αλλά και να συζητούν για τους κινδύνους των καταχρήσεων. Έτσι δημιουργείται μια κουλτούρα στα παιδιά. Μπορεί να δοκιμάσουν για παράδειγμα πότο, αλλά δεν θα μείνουν σε αυτό».

Από τα 13 τους τα παιδιά τζογάρουν!

«Από τα 13-14έτη ξεκινά η ενασχόληση των παιδιών με τον τζόγο, όχι απαραίτητα τον διαδικτυακό. Μπορεί να πηγαίνουν και σε πρακτορεία της γειτονιάς τους. Έτσι πιστεύουν πως θα βγάλουν το χαρτζιλίκι τους. Είναι δελεαστικό για αυτά», αποκαλύπτει η κυρία Καππάτου και συνεχίζει «Υπάρχουν παιδιά που μπορεί να έχουν καλή επαφή με τους γονείς και γυρνώντας σπίτι να τους πουν “Μαμά, μπαμπά κοίτα πόσα κέρδισα». Στο σημείο αυτό είναι καθοριστική η αντίδραση των γονιών. Ο γονιός δεν θα πρέπει να αντιδράσει θετικά επειδή για παράδειγμα αντιμετωπίζει κάποια οικονομικά προβλήματα ή να γελάσει λέγοντας “Μπράβο, καλά πόσο τυχερό παιδί έχω;».

Στη συνέχεια η ψυχολόγος εξηγεί ότι αν το παιδί βλέπει τους γονείς να συχνάζουν στα πρακτορεία, αυτό είναι ένα αρνητικό στοιχείο. Ο γονιός θα πρέπει να εξηγήσει στο παιδί, ότι αυτός δεν είναι σωστός τρόπος για να βγάζουμε χρήματα. Να του πει «Οκ το έκανες μία φορά, είδες πως είναι δεν χρειάζεται να το ξανακάνεις».

Και εδώ παίζει ρόλο η παρέα του παιδιού. «Τα παιδιά ξεκινούν για πλάκα τον τζόγο. Για να δουν πώς είναι. Συνήθως τα ευάλωτα παιδιά μπορεί να κολλήσουν στον τζόγο, ειδικά αν προέρχονται από αυταρχικό περιβάλλον. Ο γονιός θα πρέπει να δίνει στο παιδί την ευκαιρία να εκφράζει τα συναισθήματά του και τις σκέψεις του, όχι μόνο για τα μαθήματα. Ακόμα και αν το παιδί κάνει λάθη ο γονιός να είναι δίπλα του και να το ενθαρρύνει να συνεχίσει χωρίς να έχει υπερβολικές προσδοκίες από αυτό», λέει η κυρία Καππάτου.

Ένα οποιοδήποτε παιδί μπορεί να κάνει χρήση ναρκωτικών

«Δεν είναι μόνο οι κακές παρέες που μπορεί να οδηγήσουν ένα παιδί στα ναρκωτικά. Ένα οποιοδήποτε παιδί από οποιαδήποτε οικογένεια μπορεί να μπλέξει. Σύμφωνα με μελέτες που έχουμε, στην εμφάνιση της χρήσης, της κατάχρησης αλλά και της εξάρτησης, συμβάλλουν παράγοντες γενετικοί (σε ποσοστό 40%-60%), οικογενειακοί και κοινωνικοί, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει η προσωπικότητα του εφήβου και η δράση της ουσίας».

Tέλος θα πρέπει να τονιστεί ότι σύμφωνα με την έρευνα, η Ελλάδα παρουσιάζει χαμηλότερα ποσοστά σε όλους τους δείκτες που αφορούν τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, την ηλικία έναρξης και την πρόσβαση στις ουσίες, συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Εξαίρεση αποτελούν τα υψηλότερα ποσοστά στη χώρα μας στη χρήση εισπνεόμενων ουσιών και στις αντιλήψεις για «εύκολη» πρόσβαση στα ηρεμιστικά/υπνωτικά φάρμακα.

«Το παιδί που θα μπλέξει με τα ναρκωτικά μπορεί να έχει προβλήματα, να νιώθει απόρριψη από το περιβάλλον του, να μην έχει καλή επικοινωνία με τους γονείς τους και να νιώθει την ανάγκη να ενταχθεί σε μια ομάδα. Επίσης μπορεί να θέλει να κάνει τον αρχηγό, τον άτρωτο και τον ριψοκίνδυνο. Σημαντικό ρόλο παίζει και το αν οι γονείς είναι χρήστες ουσιών καθώς είναι πιο εύκολο να δοκιμάσει το παιδί», αναφέρει η κυρία Καππάτου στο star.gr και προσθέτει «Παγίδα είναι και ο διαχωρισμός των ναρκωτικών σε σκληρά και ελαφριά ναρκωτικά. Οι γονείς θα πρέπει να είναι ενημερωμένοι και να μιλούν στα παιδιά για τις συνέπειες των ναρκωτικών».

Ρεπορτάζ: Μαρία Κυπραίου

star.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

 Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει.

Την ώρα που ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που πληκτρολογούν τηλέφωνα και κάνουν like στα social media μέσω του κινητού τους (!) ολοένα και μικραίνει, η Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγος, παιδοψυχολόγος, έγκριτη συγγραφέας , ρίχνει φως στο πότε και στις αγωνίες μας, με συμβουλές που σίγουρα θα σας φανούν χρήσιμες!

Πότε είναι ίσως χρήσιμο το κινητό στα παιδιά

•Αν το παιδί έχει αρχίσει να μετακινείται μόνο του.

•Αν ο γονιός καθυστερήσει να παραλάβει το παιδί από μια δραστηριότητα του, τότε έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει και να το καθησυχάσει.

•Όταν το παιδί πηγαίνει μια εκδρομή με το σχολείο.

•Όταν το παιδί βρίσκεται σε σπίτι φίλων

•Όταν οι γονείς έχουν χωρίσει και το παιδί βρίσκεται με τον ένα γονιό

•Σε κάθε περίπτωση που κάτι του συμβαίνει και δεν έχει άλλο τρόπο να επικοινωνήσει με ενήλικο ή με το γονιό του.

Τί θα πρέπει να κάνετε

•Να προσέχετε ποιο παράδειγμα δίνετε άθελά σας στο παιδί για τη χρήση του κινητού. Πχ εάν στέλνετε διαρκώς μηνύματα ή οδηγώντας μιλάτε στο κινητό. Αν το κινητό δε σας είναι απαραίτητο για την εργασία σας και βρίσκεστε σπίτι δεν έχετε λόγο να το έχετε μονίμως ανοικτό.

•Το παιδί πρέπει να παίρνει από τους γονείς το μήνυμα ότι η τηλεφωνική επικοινωνία δεν είναι τρόπος ζωής.

•Διδάξτε το να μη μιλάει στο τηλέφωνο περπατώντας και κυρίως όταν διασχίζει το δρόμο.

•Το κινητό καλό είναι να μη διαθέτει σύνδεση διαδικτύου.

•Να ενημερώνεστε για τις δυνατότητες του μοντέλου που αγοράζετε για το παιδί σας διαφορετικά το παιδί σας μπορεί να είναι πιο ενήμερο από εσάς και να έχει πρόσβαση σε ακατάλληλα βίντεο ενώ εσείς είσαστε ήσυχη.

•Κάποιοι συμμαθητές του μπορεί να έχουν κινητά με πρόσβαση στο διαδίκτυο, κάμερα κλπ. Να συμβουλέψετε το παιδί σας να μη συμμετέχει σε βίντεο που τραβούν οι συμμαθητές του.

•Να είσαστε επιφυλακτικοί στη χρήση του κινητού καθώς δεν υπάρχουν επαρκή επιστημονικά δεδομένα σχετικά με την επίδραση τους στην υγεία των παιδιών.

•Ενθαρρύνετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί ακουστικά ή να μιλά με ανοιχτή ακρόαση.

•Μην του επιτρέπετε να το βάζει στις τσέπες των ρούχων του ή να κοιμάται με το κινητό δίπλα στο μαξιλάρι.

akappatou.gr

 

 

 

ΕΦΗΒΕΙΑ

Έρευνα των πανεπιστημίων Würzburg και Nottingham Trent δείχνουν ότι, δυστυχώς, τα smartphones τείνουν να ξεπεράσουν σε σημασία τους γονείς, τους φίλους ή τον/την ερωτική σύντροφο.

Το ένα τρίτο των καταναλωτών είναι πρόθυμο να «παρατήσει» τους φίλους του για το smartphone του. Ακόμη, το 93% δίνει πρόθυμα τον κωδικό PIN του smartphone του όταν του ζητηθεί, βάζοντας την ασφάλεια του «ψηφιακού καλύτερου του φίλου» σε κίνδυνο.

Όταν κατά τη διάρκεια ενός πειράματος ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν διάφορα άτομα και αντικείμενα στη ζωή τους κατά σειρά σπουδαιότητας, το 37% των συμμετεχόντων αξιολόγησε το smartphone του ως περισσότερο ή εξίσου σημαντικό με τους φίλους του.

Στο πλαίσιο του πειράματος, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να τοποθετήσουν τις εικόνες που εκπροσωπούν διάφορα άτομα και αντικείμενα στη ζωή τους σε σχέση με τον εαυτό τους σ’ ένα διάγραμμα μιας σκακιέρας. Ενώ η οικογένεια, οι φίλοι και τα κατοικίδια ζώα τοποθετήθηκαν γενικά πιο κοντά στον συμμετέχοντα από το smartphone του, πολλά άλλα σημαντικά άτομα στη ζωή του συμμετέχοντος - συμπεριλαμβανομένων και των ανθρώπων με τους οποίους εργάζεται ή μελετά μαζί κάθε μέρα – βρέθηκαν μία θέση πίσω σε σχέση με τους «ψηφιακούς συντρόφους».

Περίπου το ένα τρίτο των συμμετεχόντων (29%) δήλωσε ότι το smartphone του είναι εξίσου σημαντικό ή/ και πιο σημαντικό από τους γονείς του, ενώ για έναν στους πέντε αναδείχθηκε ότι η ψηφιακή συσκευή του έχει την ίδια ή/ και ακόμα μεγαλύτερη σημασία από τον έτερον του ήμισυ. Το 17% των ερωτηθέντων αξιολόγησε το smartphone του στην κατηγορία υψηλότερης σημασίας, αν και μόλις το 1% δήλωσε ότι το smartphone του ήταν πιο σημαντικό απ’ οτιδήποτε άλλο στη ζωή του.

Παρά την αξία που αποδίδεται στις συσκευές ως πηγή ψυχαγωγίας, πληροφόρησης και αποθήκευσης δεδομένων, οι συμμετέχοντες στο πείραμα ήταν πιο πρόθυμοι να μοιραστούν τον αριθμό PIN του smartphone τους όταν τους ζητήθηκε, επιτρέποντας την πρόσβαση σε όλα τα προσωπικά και ευαίσθητα δεδομένα τους. Κατά τη διάρκεια του πειράματος, το 93% των συμμετεχόντων έδωσε τον κωδικό PIN του «καλύτερου ψηφιακού φίλου» του, όταν αυτό ζητήθηκε.

Η Astrid Carolus, Ερευνητής Ψυχολογίας των Μέσων στο Πανεπιστήμιο του Würzburg και επικεφαλής της μελέτης, σχολίασε: «Τα τηλέφωνά μας αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας και η μελέτη αυτή το αποδεικνύει και με όρους Ψυχολογίας. Η «φιλική» μας σύνδεση με τα smartphone σημαίνει ότι έχουμε τοποθετήσει ένα απίστευτο βαθμό εμπιστοσύνης σε ένα άψυχο αντικείμενο – σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, ώστε να το θεωρούμε ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της ζωής μας σε σύγκριση με πολλούς ανθρώπους. Με αυτό κατά νου, μας εξέπληξε ιδιαίτερα όταν διαπιστώσαμε ότι ήταν πολύ εύκολο να πάρουμε στα χέρια μας τους κωδικούς PIN των smartphone όσων συμμετείχαν στη μελέτη. Ζητήσαμε από τους συμμετέχοντες να παραμείνουν σε μια αίθουσα αναμονής για ένα χρονικό διάστημα και στη συνέχεια τους ζητήσαμε να μας πουν το ύψος τους και τον κωδικό PIN του smartphone τους. Χωρίς μεγάλο δισταγμό, η συντριπτική πλειοψηφία μας τον έδωσε. Αυτό είναι ανησυχητικό, γιατί δείχνει ότι είμαστε πρόθυμοι να θέσουμε τους «ψηφιακούς μας φίλους» - και τα δεδομένα που περιέχονται σε αυτούς - σε κίνδυνο».

Η «εξίσωση» των ψηφιακών συσκευών με ανθρώπινες ιδιότητες δεν είναι κάτι νέο. Αντίστοιχα πειράματα στη δεκαετία του 1990 κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι αποδίδουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά στους υπολογιστές, όταν αλληλεπιδρούν μαζί τους. Ο David Emm, Senior Security Researcher της Kaspersky Lab, σχολίασε σχετικά με τα προβλήματα ασφάλειας που μπορεί να φέρει η συναισθηματική σύνδεση με μια συσκευή: «Έπειτα από την περσινή μελέτη σχετικά με την «Ψηφιακή Αμνησία» - το φαινόμενο, δηλαδή, που υποδηλώνει ότι ξεχνάμε τις πληροφορίες που εμπιστευόμαστε στις συσκευές μας - το τελευταίο μας πείραμα αναδεικνύει την ισχυρή συναισθηματική σύνδεση που έχουμε με τα τηλέφωνά μας. Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα ήταν ότι οι άνθρωποι αξιολόγησαν τα smartphones τους ως πολύ πιο σημαντικά για αυτούς, σε σύγκριση με τους φορητούς υπολογιστές ή άλλες συσκευές που διαθέτουν τον ίδιο βαθμό πληροφόρησης, κάτι που τονίζει το συμβολικό ρόλο που έχουν τα smartphones στη ζωή μας ως «ψηφιακοί σύντροφοι», που βρίσκονται πάντα στο πλευρό μας. Η συναισθηματική αυτή σχέση με το smartphone μπορεί να σημαίνει ότι η διαδικασία απόφασής σας είναι πιο περιορισμένη, όταν πρόκειται για την προστασία των δεδομένων που είναι αποθηκευμένα σε αυτό. Γνωρίζουμε ήδη ότι πολλοί άνθρωποι ξεχνούν να μεριμνήσουν για την προστασία των smartphones τους, καθώς τα βλέπουν σχεδόν σαν προέκταση του εαυτού τους. Έτσι, συσκευές και χρήστες μπορεί να είναι ευάλωτοι απέναντι στους ψηφιακούς εγκληματίες».

Το γεγονός ότι πολλοί αποδίδουν μεγαλύτερη σημασία στα τηλέφωνα σε σχέση με τους πραγματικούς φίλους και γνωστούς τους, δείχνει πόσο σημαντική είναι η προστασία των πληροφοριών που είναι αποθηκευμένες σε αυτά. Εδώ και δύο χρόνια, η Kaspersky Lab έχει ερευνήσει τις κοινωνικές συνέπειες της ψηφιοποίησης και πως αυτή μπορεί να κάνει τους ανθρώπους πιο ευάλωτους στις ψηφιακές εγκληματικές δραστηριότητες. Μια επισκόπηση αυτών των αποτελεσμάτων είναι διαθέσιμη στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://amnesia.kaspersky.com/.

πηγή: sofokleousin

ΕΦΗΒΕΙΑ

Έρευνες δείχνουν ότι οι αισθητικές επεμβάσεις που κάνουν ανήλικα κορίτσια στο στήθος και τα γεννητικά τους όργανα αυξάνονται ραγδαία τα τελευταία χρόνια

 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μέχρι την ενηλικίωση το 1/3 των κοριτσιών και το 90% των αγοριών έχουν παρακολουθήσει πορνό, το οποίο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, έχει γίνει ένας από τους βασικούς τρόπους ενημέρωσης και «εκπαίδευσης» των νέων σχετικά με το σεξ.

«Πολλά κορίτσια παρακολουθούν πορνό για να μάθουν πώς να κάνουν σεξ», εξηγούν. «Και ό,τι βλέπουν εκεί επηρεάζει την αντίληψή τους ως προς το τι είναι σεξ».

Επίσης, από το 2014 ως το 2015 αυξήθηκε κατά 80% ο αριθμός των κοριτσιών ηλικίας 18 ετών, ή και ακόμα μικρότερης, τα οποία έκαναν αισθητικές επεμβάσεις στο στήθος και τα γεννητικά τους όργανα.

Οι επεμβάσεις στα γεννητικά όργανα παραμένουν σχετικά λίγες, εφόσον αυξήθηκαν από 220 στις 400. Όμως, περισσότερες από 8.000 έφηβες έκαναν αυξητική στήθους μέσα στο 2014, αριθμός σχεδόν διπλάσιος σε σύγκριση με τέσσερα χρόνια πριν. Και όλα αυτά, παρά τις συμβουλές των γιατρών να μην καταφεύγουν οι κοπέλες στον πλαστικό χειρουργό πριν την ηλικία των 18 ετών, στην οποία θα έχει – τουλάχιστον – ολοκληρωθεί η ανάπτυξή τους.

Οι ειδικοί εξηγούν ότι, όπως πολλά περιοδικά προβάλλουν το ιδανικό (και καθόλου ρεαλιστικό) πρόσωπο και σώμα, οι ταινίες πορνό προβάλλουν την ιδανική εικόνα των γυναικείων γεννητικών οργάνων και του γυναικείου στήθους. Και όταν οι γονείς δεν αντιλαμβάνονται την επιρροή που δέχονται οι κόρες τους, εκείνες θεωρούν ότι αυτό είναι το αισθητικό αποτέλεσμα που πρέπει να πετύχουν.

Παράλληλα, τα αγόρια σχηματίζουν μια συγκεκριμένη εικόνα για το γυναικείο σώμα μέσω των ίδιων ταινιών κι έτσι, αντικρίζοντας μια συνομήλική τους, μπορεί να την κάνουν να ντραπεί και να νιώσει άσχημα για το σώμα της.

Σε μια κοινωνία, μάλιστα, που θεοποιεί το σεξ και προβάλλει χιλιάδες μηνύματα σχετικά με αυτό καθημερινά, η αυτοεικόνα των ανήλικων κοριτσιών αμφισβητείται και πλήττεται ακόμα περισσότερο.

Ωστόσο, οι αισθητικές επεμβάσεις, ιδιαίτερα στην περιοχή των γεννητικών οργάνων, κάθε άλλο παρά ασφαλείς είναι. Μπορεί να προκαλέσουν επιπλοκές, μείωση της σεξουαλικής απόλαυσης, πόνο ή ουλές. Όμως, όπως τονίζει η Deborah Tolman, καθηγήτρια ψυχολογίας σε Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, τα κορίτσια δεν διστάζουν να ρισκάρουν την απώλεια της δικής τους σεξουαλικής απόλαυσης, προκειμένου να εξασφαλίσουν εκείνη των αγοριών.

Η ... αυτοθυσία των κοριτσιών στον σεξουαλικό τομέα επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα άλλης έρευνας, σύμφωνα με τα οποία 1 στα 3 κορίτσια 15-18 ετών έχουν δεχτεί να κάνουν στοματικό σεξ προκειμένου να αναβάλλουν την ολοκληρωμένη σεξουαλική επαφή, ενώ το 70% έχει προσποιηθεί οργασμό.

Και, φυσικά, είναι γνωστό ότι τα κορίτσια κάνουν πλέον αυστηρές δίαιτες ακόμα και από την ηλικία των 8 ετών για να αρέσουν στα αγόρια.

Με αποκορύφωμα, λοιπόν, την αύξηση των αισθητικών επεμβάσεων, που ξεκινούν πλέον από την εφηβεία, είναι προφανές ότι το γυναικείο φύλο χρειάζεται να επαναπροσδιορίσει την αυτοεικόνα του σχετικά με το σεξ.

womantoc.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Οι έφηβοι επηρεάζονται άμεσα από τα likes που αποσπούν οι αναρτήσεις τους στο διαδίκτυο. Το σημείο στο σώμα τους που συνδέεται με τα likes των άλλων χρηστών για ό,τι οι έφηβοι ανεβάζουν είναι ο εγκέφαλός τους και μάλιστα, ο πρόσθιος κεντρικός λοβός, ο οποίος ανάλογα αν τα likes είναι πολλά ή λίγα, παρουσιάζει δραστηριότητα όμοια με την δραστηριότητα που παρουσιάζεται όταν κερδίζουμε χρήματα ή τρώμε σοκολάτα!

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο UCLA στην Καλιφόρνια στις ΗΠΑ κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα αφού πραγματοποίησαν την σχετική μελέτη με την συμμετοχή 32 εθελοντών ηλικίας από 13 μέχρι 18 ετών. Σε αυτούς τους εφήβους δόθηκαν 148 φωτογραφίες, εκ των οποίων οι 40 δικές τους και αφού οι φωτογραφίες αναρτήθηκαν στο Facebook, οι ερευνητές έδειξαν στους μισούς εφήβους τις φωτογραφίες με πολλά likes και στους άλλους μισούς τις ίδιες ακριβώς φωτογραφίες, που όμως είχαν λάβει λιγότερα likes.

 

Όπως αποκάλυψε η επικεφαλής της έρευνας Lauren Sherman, από το τμήμα «Brain Mapping Centre» (Τμήμα Χαρτογράφησης Εγκεφάλου) του πανεπιστημίου, στην πραγματικότητα τα likes τα είχαν βάλει οι ίδιοι οι επιστήμονες, κάτι που αποκάλυψαν στους έφηβους εθελοντές μετά το τέλος της μελέτης.

Η ίδια ανέφερε ότι οι έφηβοι αντιδρούν διαφορετικά στις πληροφορίες, ανάλογα αν αυτές έχουν υιοθετηθεί από πολλούς ή λίγους συνομηλίκους τους, ακόμα και αν οι συνομήλικοί τους είναι σε αυτούς εντελώς άγνωστοι.

Το τμήμα του εγκεφάλου που παρουσίασε την μεγαλύτερη δραστηριότητα ανάλογα με τον αριθμό των likes ήταν το κύκλωμα ανταμοιβής του πρόσθιου μετωπιαίου λοβού, οι αντιδράσεις του οποίου καταγράφηκαν με Λειτουργική Μαγνητική Τομογραφία (functional Magnetic Resonance Imaging - fMRI), που αποτελεί τη μοναδική μη επεμβατική τεχνική και επιτρέπει στους επιστήμονες να «δουν» για πρώτη φορά τον ανθρώπινο εγκέφαλο in-vivo, δηλαδή ζώντα, καθώς αυτός εκτελεί συγκεκριμένες λειτουργίες.

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει.

H αναβλητικότητα στο διάβασμα μπορεί να συνοδεύει την έλλειψη συγκέντρωσης, αλλά πολλές φορές αποτελεί μεμονωμένο πρόβλημα γιατί, όταν το παιδί αποφασίζει να διαβάσει, «στρώνεται κανονικά» και διαβάζει πολύ συγκεντρωμένα.

Ωστόσο η διαδικασία της μελέτης κάποιων ή και όλων των μαθημάτων για πολλούς μαθητές δεν είναι κάτι ευχάριστο. Tο πρόβλημα είναι ότι αναβάλλει το διάβασμα μέχρις ότου «φτάσει ο κόμπος στο χτένι», και τότε αντιμετωπίζει τη μελέτη σαν «βουνό» που το εξαντλεί, λένε χαρακτηριστικά οι γονείς.

Παρά τις διαρκείς υποδείξεις, ο έφηβος δείχνει ότι δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί σωστά τον χρόνο του διαβάσματος αφού επιμένει να το αφήνει για την τελευταία στιγμή.

Σε περίπτωση που γενικά αναβάλλει πολλές υποχρεώσεις του, τότε ίσως δείχνει αρνητική στάση ζωής, έλλειψη αυτοπεποίθησης, ανασφάλεια κ.ά.

Βοηθήστε τον να διαχειριστεί τον χρόνο

O τρόπος διαχείρισης του χρόνου διαφέρει από έφηβο σε έφηβο. Κάποιοι επιθυμούν να προσχεδιάζουν και να οργανώνουν τον χρόνο τους λεπτομερώς. Άλλοι δεν θέλουν ούτε να ακούσουν για σχεδιασμό και άλλοι προτιμούν να τον κάνουν χοντρικά μέσα στο μυαλό τους και να μην κοιτούν καθόλου το ρολόι.

Κάποιες προτάσεις που μπορεί να διευκολύνουν τον έφηβο είναι:

• Zητήστε του να καταγράψει τις καθημερινές ασχολίες του (λ.χ. το σχολείο, το φαγητό, το διάβασμα, το φροντιστήριο ή το ιδιαίτερο, τον αθλητισμό, τις εξόδους με τους φίλους, την ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.ά.).

• Να σημειώσει πόσο χρόνο καταναλώνει σε καθεμιά.

• Θα διαπιστώσει ότι τα χρονικά όρια για να διαβάσει και να χαζέψει είναι περιορισμένα. Aν κάνει το ίδιο και για τις ώρες του Σαββατοκύριακου, θα εκπλαγεί όταν ανακαλύψει ότι ακόμα και τότε δεν χωρούν όσα «περισσεύουν» από τις καθημερινές.

• Να δοκιμάσει να τα χωρίσει σε κατηγορίες περισσότερο και λιγότερο επειγόντων.

• Aν είναι αναποφάσιστος, βοηθήστε τον να ξεκαθαρίσει μόνος του ποια είναι τα επείγοντα και σημαντικά πράγματα μέσα στην καθημερινή ρουτίνα του.

• Σταδιακά θα αρχίσει να κατανοεί τις σημαντικές και απαραίτητες ατομικές του υποχρεώσεις (που πρέπει να διεκπεραιωθούν σήμερα οπωσδήποτε) από εκείνες που έχουν δευτερεύουσα σημασία.


akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Αυτό το επίκαιρο κείμενο δημοσιεύθηκε στο μπλογκ του καθηγητή Χημείας και συγγραφέα Λευτέρη Παπαθανάση. Μιλά για την προσωπική του εμπειρία ως επιτηρητή πανελλαδικών εξετάσεων και είναι αφιερωμένο σε όλα τα παιδιά που ξεκίνησαν τον αγώνα τους για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Αξίζει να το διαβάσετε:

Πρωί εξετάσεων, αυτής της θεσμοθετημένης ταλαιπωρίας των εφήβων, που η νεοελληνική κοινωνία όρισε ως τελετουργικό μύησης στον κόσμο των «μορφωμένων» ενηλίκων..

Ξυπνάω από έναν φριχτό εφιάλτη. Πάντα, το πρωινό των εξετάσεων ξυπνάω από εφιάλτες, είναι το παράσημό μου από την εποχή των «δικών μου» Πανελλαδικών. Στο εξεταστικό κέντρο οι επιτηρητές μαζευόμαστε από νωρίς. Κάποιες σκόρπιες, αμήχανες κουβέντες μεταξύ μας, κάποια βλέμματα που δείχνουν ότι δεν είμαι ο μόνος που ξύπνησε με εφιάλτη.

Ο Πρόεδρος της επιτροπής μας ανακοινώνει τις αίθουσες στις οποίες θα επιτηρήσουμε και μας επισημαίνει για μια τελευταία φορά το σωστό τρόπο να κολλάμε το μαύρο αυτοκόλλητο πάνω από το όνομα του υποψηφίου. Είμαστε 20 επιστήμονες μαζεμένοι σ’αυτήν την αίθουσα και συζητάμε για το σωστό τρόπο να κολλήσεις το μαύρο αυτοκόλλητο. 

Tο μαύρο αυτοκόλλητο είναι πολύ σημαντικό. ΑΝ δεν μπει σωστά το μαύρο αυτοκόλλητο, τότε «το μέλλον ενός παιδιού θα καταστραφεί». Το μαύρο αυτοκόλλητο είναι ο βασιλιάς των αυτοκόλλητων…

Μοιράζονται οι φάκελοι, πηγαίνουμε στις αίθουσες. Απ’έξω ακούγονται οι ΟΔΗΓΊΕΣ του Προέδρου προς τους συγκεντρωμένους υποψηφίους, και έπειτα η προσευχή στον Κύριο ημών. Ο Κύριος ημών θα βοηθήσει τους υποψηφίους να τα πάνε καλά στις εξετάσεις. Όμως ο Κύριος ημών θα βοηθήσει μόνο τον έναν στους τρεις υποψηφίους, και γι’αυτό η προσευχή στον Κύριο ημών πρέπει να είναι πάρα πολύ πειστική.

Τα παιδιά μπαίνουν σιγά-σιγά και κάθονται στις θέσεις τους. Παράξενο. Δεν χρειάζεται να τους δώσω οδηγίες. Έχουν υπολογίσει από πριν τη θέση τους στην αλφαβητική σειρά και κάθονται μεθοδικά στο αντίστοιχο θρανίο. Τόσα χρόνια, και δεν μου έχει τύχει να καθίσουν σε λάθος θρανίο.

Τα ίδια παιδιά που λίγες μόνο μέρες πριν δεν μπορούσαν με τίποτα να φτιάξουν μια γραμμή της προκοπής στην πρωινή συγκέντρωση (και γιατί?) τώρα κάθονται σιωπηλά, και πάντα στο σωστό θρανίο. Αν δεν ελέγξω ότι τα παιδιά κάθισαν στο σωστό θρανίο, τότε «το μέλλον ενός παιδιού θα καταστραφεί». Αυτά τα θρανία δεν είναι τα ίδια με κείνα που πάνω τους δίνουμε τη ζωή μας κάθε μέρα. Δεν έχουν ζωγραφιές, δεν έχουν «ο Δημήτρης αγαπάει τη Μαρία», έχουν μόνο το αυτοκόλλητο με τον μοναδικό κωδικό του υποψηφίου. Αυτά τα θρανία είναι οι βασιλιάδες των θρανίων…

Μα ούτε και τα παιδιά είναι τα ίδια. Είναι παγωμένα και φοβισμένα. Είναι 18 χρονών παιδιά, είναι η Ζωή η ίδια, και είναι παγωμένα και φοβισμένα. Και ξέρεις φίλε, δεν υπάρχει τίποτα πιο θλιβερό από ένα φοβισμένο παιδί. Δεν υπάρχει τίποτα στον κόσμο που να αξίζει το φόβο ενός παιδιού. Τίποτα!

Τα θέματα αργούν. Κάποιοι παίζουν με το καπάκι του μπουκαλιού με νερό που έχουν μαζί τους. Το στρίβουν από δω, το στρίβουν από κει, το βγάζουν και το ξαναβάζουν. Αυτό το καπάκι είναι ο μόνος τους φίλος εκείνη τη στιγμή, είναι το μόνο που μπορεί να τους ηρεμήσει. Αυτό το καπάκι έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Αυτό το καπάκι είναι ο βασιλιάς των καπακιών…

Έχω ένα ταλέντο: λέω κρύα αστεία. Το χρησιμοποιώ. Έχω ένα κρύο αστείο για κάθε παιδί και κανα-δυο για όλη την αίθουσα. Συνήθως τα παιδιά μου στο σχολείο δεν γελούν με τα αστεία μου. Αγαπιόμαστε όμως, κι έτσι με αντιμετωπίζουν συγκαταβατικά, μπορεί ακόμη και να υποκριθούν ότι γελάνε για να μου κάνουν το χατίρι. Μερικά μου το ξεκόβουν να μην τολμήσω να πω κι άλλο, αλλά κι εγώ μπορεί να τιμωρήσω μερικούς ταραξίες λέγοντάς τους ένα έξτρα ανέκδοτο στο διάλειμμα.

Σήμερα όμως όλοι γελάνε με τα αστεία μου. Το έχουν ανάγκη να γελάσουν, γιατί για λίγο σταματάνε να τρέμουν κι ο φόβος υποχωρεί. Τα σημερινά μου αστεία είναι πολύ πετυχημένα. Τα σημερινά μου αστεία είναι οι βασιλιάδες των αστείων…

Κάπου στο γραφείο του Προέδρου, μέσω του ειδικού συστήματος έρχονται τα θέματα. Φωτοτυπούνται σε μηχάνημα που έχει καλοσυντηρηθεί ΑΝ χαλάσει στα μέσα της χρονιάς, μπορεί να μείνει χαλασμένο για μέρες, αλλά στις εξετάσεις όχι, όχι, ποτέ!) και γίνεται ο έλεγχος. Οι υπεύθυνοι ελέγχουν τις φωτοτυπίες προσεχτικά. Οι φωτοτυπίες πρέπει να είναι καθαρές.

Οποιαδήποτε τυχαία κουκίδα πάνω στη φωτοτυπία των θεμάτων μπορεί να αλλοιώσει ένα σημείο στίξης, ένα μαθηματικό σύμβολο. Οποιαδήποτε τυχαία κουκίδα πάνω στη φωτοτυπία των θεμάτων «μπορεί να καταστρέψει το μέλλον ενός παιδιού». Αυτές οι συγκεκριμένες τυχαίες κουκίδες είναι οι βασιλιάδες των κουκίδων…

Μοιράζω τα θέματα. Τα παιδιά ξαναπαγώνουν. Το πρόσωπο του αγοριού στο τρίτο θρανίο χαλάρωσε (Χρήστο τον λένε, πάντα θέλω να μαθαίνω τα ονόματά τους. Μιλάω ακόμη στο δρόμο με παιδιά που έτυχε να επιτηρήσω πριν χρόνια).

Τον είδα που γρήγορα πήγε στο δεύτερο θέμα και το τσέκαρε: είναι μάλλον μέσα σ’αυτά που ξέρει καλά. Όμως γυρνώντας προς την έδρα, βλέπω την Ξένια στο πρώτο θρανίο να έχει κοκκαλώσει. Θέλω να της πω να ηρεμήσει, να κοιτάξει ήρεμα τα θέματα και να απαντήσει ψύχραιμα όσα ξέρει.

Δεν επιτρέπεται όμως, γιατί η εξέταση έχει αρχίσει, και αν το κάνω θα σημαίνει ότι τη βοήθησα, και αν τη βοηθήσω τότε είναι σαν να αδικώ ένα άλλο παιδί. Το να συμβουλεύσεις ένα παιδί να ηρεμήσει, «μπορεί να καταστρέψει το μέλλον ενός παιδιού». Αν μπορείς να υπερασπιστείς με οποιοδήποτε λογικό σύστημα τη φράση που μόλις έγραψα, σε παραδέχομαι.

Στο μεταξύ έχω ρίξει μια γρήγορη ματιά στα θέματα. ΑΝ δεν έχεις κάνει αυτή τη δουλειά μπορεί να σου φανεί περίεργο αυτό που θα σου πω, αλλά κοιτάζοντας τα θέματα βλέπω μέσα τους ονόματα παιδιών, παιδιών που είχα στο σχολείο.

Ξέρω ότι ο Γιώργος μπορεί να την πατήσει στις αριθμητικές πράξεις, είναι επιπόλαιος και φέτος τα νούμερα στις πράξεις δεν είναι τόσο απλά.

Η Άννα θα κολλήσει στην κετόνη (ένωση Γ, στο τρίτο θέμα φέτος). Δεν με ακούει, ενώ τις έχω πει εκατό φορές ότι οι αντιδράσεις του καρβονυλίου είναι πολύ σημαντικό ζήτημα. Τώρα όμως με έπιασε ένα ξαφνικό άγχος. Βλέπω ότι στο τέταρτο θέμα, στο τελευταίο ερώτημα, η λύση δεν είναι αυτή που φαίνεται αρχικά, και σκέφτομαι το Μιχάλη.

Μιλάμε για απίστευτο παιδί, μόνο που είναι βιαστικός ο μπαγάσας και ξέρω ότι δεν θα τη δει την παγίδα πάνω στη φούρια του. Αν δεν απαντήσει σ’αυτό το τελευταίο ερώτημα μπορεί να χάσει οριακά την Ιατρική, που είναι ο καημός του. Αν δεν απαντηθεί το τελευταίο ερώτημα, τότε «το μέλλον ενός παιδιού θα καταστραφεί». Το τελευταίο ερώτημα είναι ο βασιλιάς των ερωτημάτων…

Ήρθε όμως η ώρα! Ο πρώτος υποψήφιος παραδίδει το γραπτό του. Το ελέγχω ξανά και ξανά, ακόμη και στις σελίδες που έμειναν λευκές, μήπως και υπάρχει κάποιο διακριτικό, κάτι που θα δώσει το σήμα σε ένα βαθμολογητή στην άλλη άκρη της Ελλάδας ότι πρέπει να βάλει κάτι παραπάνω (νομίζω ότι ούτε οι παράνομοι μηχανισμοί των Κομμουνιστών δεν έχουν καταφέρει κάτι τέτοιο, αλλά ποτέ δεν ξέρεις). Διαγράφω προσεχτικά τα κενά, και πιάνω να κολλήσω το αυτοκόλλητο.

Τόσα χρόνια το κοροϊδεύω, και τόσα χρόνια τρέμω μη και δεν το κολλήσω σωστά. Φέρνω σε πέρας αυτό το τιτάνιο καθήκον και με έχει λούσει ήδη κρύος ιδρώτας.

Σπάω ελαφρώς το πρωτόκολλο: «καλά αποτελέσματα φίλε!». «Σας ευχαριστώ κύριε!», μου απαντάει. «Κύριος» , σκέφτομαι από μέσα μου.

Παιδί μου, δεν θέλω να’μαι «κύριός» σου, «κύριο» έχουν μόνο τα σκυλιά του κάναπέ. «Κύριος», μόνο και μόνο επειδή για τρεις ώρες στεκόμουν από πάνω σου. Αν ήξερες ότι κάθε φορά που επιτηρώ, είναι σα να πεθαίνω, θα ξέχναγες και τον πληθυντικό και τις αστικές ευγένειες, που άλλους μπορεί να τους κάνουν να φαίνονται σημαντικοί, αλλά εμένα όχι. Δεν θέλω να’μαι «κύριός» σου, μα σύντροφος και συνοδοιπόρος, όπως προσπαθώ να είμαι για τα παιδιά στο δικό μου σχολείο.

Αν ήξερες μόνο τι σκέφτομαι…

Κλείνω. Στην τηλεόραση μιλάνε για μένα. Με λένε κοπανατζή και ανίκανο. Λένε ότι ΠΑΊΖΩ με την ψυχολογία σου. Λένε ότι σου καταστρέφω (πάλι) το μέλλον. Λένε ότι δεν σέβομαι το ιερό σου δικαίωμα να συντριβείς στις μυλόπετρες των Πανελλαδικών. Αυτό το ιερό δικαίωμα δεν είναι σαν τα άλλα δικαιώματα. Αυτό το ιερό δικαίωμα «μπορεί να καταστρέψει το μέλλον ενός παιδιού». Αυτό το ιερό δικαίωμα είναι ο βασιλιάς των ιερών δικαιωμάτων…

Καλή αντάμωση φίλε! Ξέρεις πού…

lefterisp.wordpress.com

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin