Ιανουαρίου 16, 2018

ΕΦΗΒΕΙΑ

Οι έφηβοι, ειδικά τα κορίτσια, αλλά σε μικρότερο βαθμό και τα αγόρια, μπορεί να μιλούν με τις ώρες στο τηλέφωνο.

Κινητό και συμβατικό «ανάβουν» κυριολεκτικά κάθε μέρα. Οι λογαριασμοί έρχονται φουσκωμένοι και οι γονείς απελπίζονται. Αλλά δεν τους ενοχλούν μόνο τα χρήματα, αναρωτιούνται παράλληλα: «Γιατί να χάνει έτσι άσκοπα τις ώρες του;» και «Πότε θα προλάβει να διαβάσει;» ή «Γιατί δεν κάνει κάτι πιο δημιουργικό;» Οι συζητήσεις άλλοτε ήρεμες τις πιο πολλές φορές όμως γεμάτες ένταση είναι πολύ συχνές στα σπιτικά. Όταν μάλιστα και το βράδυ οι έφηβοι κοιμούνται αγκαλιά με το κινητό ανταλλάσοντας μηνύματα ή μιλώντας με φίλους τους οι εντάσεις μεταξύ γονιών και εφήβων είναι συνεχείς. 

Γιατί μιλάει πολύ 

Οι τηλεφωνικές συνομιλίες αποτελούν το κέντρο της κοινωνικής ζωής των εφήβων. Ο έφηβος έχει δρομολογήσει μια πορεία «εξόδου» στην κοινωνία. Η δική του κοινωνία είναι οι συνομήλικοί του, δηλαδή οι συμμαθητές του και η παρέα του. Κατά συνέπεια, είναι πολύ λογικό να ζει όλο το 24ωρο στραμμένος προς εκείνους ή εκείνες που αποτελούν τον «κόσμο του». Όταν δεν είναι μαζί τους «εκεί έξω», τους αισθάνεται κοντά του μιλώντας στο τηλέφωνο. Το παιδί που μιλάει στο τηλέφωνο με τους φίλους του μπορεί όντως να λέει κουβέντες που για τους γονείς ανήκουν στην κατηγορία της «αερολογίας», αλλά για το ίδιο το παιδί είναι ζωτικής σημασίας : είναι η επικοινωνία «με τους δικούς του». Αυτή η συσχέτιση με τους συνομηλίκους του είναι για εκείνο πολύ δημιουργική και απολύτως απαραίτητη. 

Του είναι σαφώς πιο ευχάριστο να μιλούν με τους φίλους τους παρά να διαβάζουν μαθήματα ή να τρώνε μαζί σας. Φτάνουν μάλιστα στο σημείο να κλείνουν 8ωρα στο τηλέφωνο. 

Πότε είναι ανησυχητικό 


Αν παρατηρείτε ότι το παιδί δεν προλαβαίνει να διαβάσει, να κάνει μπάνιο ή να πάει στο φροντιστήριο ή και να κοιμηθεί όσες ώρες έχει ανάγκη επειδή αναλώνεται στα τηλεφωνήματα, ή αν δεν προλαβαίνετε να αντιμετωπίσετε τις δικές σας υποχρεώσεις επειδή σας καθυστερεί με τα τηλεφωνήματα του, τότε η κατάσταση πρέπει πια να ρυθμιστεί με σαφέστερους κανόνες, αλλά παράλληλα να αναρωτηθείτε και για ποιο λόγο το παιδί είναι τόσο έντονα στραμμένο σε αυτή τη μορφή επικοινωνίας. 

Μήπως δεν συναντά εξαιτίας σας ή εξαιτίας των υποχρεώσεων του καθόλου τους φίλους και τις φίλες του; Αν, πάλι, δεν φταίει αυτό, τότε μήπως υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα που απασχολεί ιδιαίτερα το παιδί σας; 

Φερθείτε διακριτικά, με στόχο όχι να ελέγξετε το παιδί, αλλά να το στηρίξετε στο πιθανό πρόβλημα που το έχει αποσυντονίσει. 

Τι πρέπει να κάνετε 


-Είναι σημαντικό να εξηγήσετε στον έφηβο τους λόγους για τους οποίους επιθυμείτε να περιορίσει τις συνομιλίες. Πρέπει να μάθει να λαμβάνει υπόψη και τα άλλα μέλη της οικογένειας και να σεβαστεί ότι έχουν το δικαίωμα να έχουν κοινωνική ζωή. 

-Να καθορίσετε τις ώρες τηλεφωνημάτων για κάθε μέλος της οικογένειας. 

-Δώστε στο παιδί τη δυνατότητα να επιλέξει πότε θέλει να αφιερώνει χρόνο στην τηλεφωνική επικοινωνία με τους φίλους του. Για παράδειγμα, αφού ολοκληρώσει τα μαθήματα του μπορεί να χρησιμοποιεί το τηλέφωνο για 30 λεπτά. 

-Συμφωνείστε μαζί του να κλείνει το κινητό κάποια συγκεκριμένη ώρα εξηγώντας του πόσο επηρεάζεται η υγεία του όταν το έχει στο μαξιλάρι, και ότι επιπροσθέτως παρεμποδίζεται ο ύπνος του. 

-Βάλτε ένα λογικό όριο στο οικονομικό θέμα. Ζητήστε από το παιδί σας να μην τηλεφωνεί μόνο εκείνο στους άλλους, αλλά να μοιράζονται τους λογαριασμούς και να του τηλεφωνούν κι εκείνοι. 

-Μη θεωρείτε λύση τη δεύτερη γραμμή. Αν μπει δεύτερη γραμμή, τότε είναι που το παιδί θα μιλά πραγματικά με τις ώρες. 

-Μη λογοκρίνετε το περιεχόμενο των συνομιλιών του παιδιού. Ακόμα κι αν πιστεύετε βαθύτατα ότι συζητιούνται ανοησίες, δεν μπορείτε να παρεμβαίνετε στις συνομιλίες του. Θα δημιουργήσετε αρνητικό κλίμα. Εξάλλου σας συμφέρει να συζητά με τους φίλους και τις φίλες του από το τηλέφωνο, παρά να μένει άλλες 2 ώρες εκτός σπιτιού σε χώρους που δεν μπορείτε να ελέγξετε. 

-Να το προτρέπετε να μιλά από το σταθερό προκειμένου να περιορίζει τη χρήση του κινητού.

 

-Τέλος μη ξεχνάτε να ενισχύετε την επικοινωνία σας με τον έφηβο.

Από την Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγο – παιδοψυχολόγο - συγγραφέα

http://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Είναι ένα βασικό ερώτημα που απασχολεί τον έφηβο. Η εδραίωση της ταυτότητας και η εκτίμηση που τρέφει για αυτήν είναι η βασικότερη διανοητική και συναισθηματική διαδικασία στην εφηβεία. Η περίφημη «ταυτότητα» μπορούμε να πούμε ότι αποτελείται από τα εξής:

1. Τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο έφηβος τον εαυτό του. Περιλαμβάνει όσα χαρακτηριστικά αποδίδει το ίδιο στον εαυτό του  αυτή τη στιγμή ή προβλέπει ως πιθανά ή δυνατά για το άμεσο ή μακρινό μέλλον. 
2. Την εκτίμηση που τρέφει   ο έφηβος για τον εαυτό του έτσι όπως τον αντιλαμβάνεται ο ίδιος -δηλαδή  την αυτοεκτίμησή του, η οποία δείχνει  πόσο αισθάνεται ότι αξίζει ή πόσο εγκρίνει τον εαυτό του. Η αυτοεκτίμηση είναι επαρκής όταν κάποιος ναι μεν βλέπει τα επιμέρους μειονεκτήματά του, αλλά καταλήγει ότι τα θετικά  χαρακτηριστικά του υπερισχύουν των αρνητικών..

Η αυτοεκτίμηση που αισθάνεται ο έφηβος είναι καίρια για την υπόλοιπη πορεία του στη ζωή. Μπορεί μάλιστα να επηρεάζεται σημαντικά από τα επιμέρους -π.χ. την εξωτερική του εμφάνιση ή την  καλή επίδοσή του σε ένα άθλημα κ.λπ.  Τα σχόλια των άλλων επίσης επηρεάζουν και ίσως π.χ. όσον αφορά στην εμφάνιση του, να ενσωματωθούν  στη δική του αυτοαντίληψη  και να αισθάνεται για το άτομό του αυτό που ουσιαστικά πιστεύουν  οι άλλοι για εκείνον ή εκείνην. Η μεγάλη σημασία της εμφάνισης (φυσικής και μη) κάνει τον έφηβο να δίνει μεγάλη σημασία στα ρούχα, στα παπούτσια, στα τατουάζ, στο να «δείξει» ότι καπνίζει, στο να «δείξει» τι μουσική ακούει, στο να «δείξει» δυνατός, τολμηρός κ.λπ.

Όλα αυτά έχουν  σαν φυσική συνέπεια πολλοί έφηβοι να δείχνουν αστάθεια και  να αλλάζουν διαρκώς κάτι στην εμφάνιση ή και γενικά στις προτιμήσεις τους. Καθώς δηλαδή «ψάχνουν» την ταυτότητά τους, είναι φυσικό να πειραματίζονται σε πολλούς τομείς. Αυτό δεν αφορά μόνον ό,τι «δείχνουν» αλλά και ό,τι αισθάνονται. Η κυκλοθυμία και η αστάθειά τους  είναι φυσική συνέπεια της αναζήτησής τους.

http://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Συναισθηματικά και διανοητικά η εφηβεία συνεπάγεται τεράστιες αλλαγές στον κόσμο του παιδιού. Στη διάρκειά της το παιδί σας:
• Θα διαχωρίσει τον εαυτό του από εσάς προκειμένου να εδραιώσει τη δική του ατομική ταυτότητα
• Θα προσεγγίζει όλο και περισσότερο τους φίλους ή τους συνομήλικους του 
•  Θα μάθει να ελίσσεται στις διαπροσωπικές σχέσεις σταδιακά θα ανακαλύψει το «γκρίζο» και θα αφήσει πίσω του τον ασπρόμαυρο κόσμο της παιδικότητας. 
• Θα μάθει να συνεκτιμά καταστάσεις, θα εξετάζει  ένα ζήτημα από τη σκοπιά των άλλων και  θα εξάγει συμπεράσματα από τα στοιχεία που έχει.  
• Χάρη στην ανάπτυξη της ανώτερης σκέψης,  αντιλαμβάνεται την έννοια του μέλλοντος,  αξιολογεί εναλλακτικές λύσεις και βάζει προσωπικούς στόχους. 
• Αρχίζει  να εξασκείται σε κάτι παραπάνω από το «εδώ και τώρα»  Μπορεί να  παίρνει αποφάσεις.
• Καθώς αναπτύσσεται, μπαίνει και στη διαδικασία επιλογών τύπου –«ποια παρέα μου ταιριάζει » ή  «ποιο επάγγελμα μου αρέσει και γιατί», «ποια μουσική λέει κάτι» κ.ο.κ.. 
• Μέχρι το τέλος της εφηβείας θα μπορεί να  αναλάβει τις υποχρεώσεις του ενηλίκου

Άλλα παιδιά ωριμάζουν γρηγορότερα και άλλα αργότερα. Όσα αργούν, νιώθουν μειονεκτικά έναντι των συμμαθητών τους, οπότε παρουσιάζουν περισσότερο στρες και συχνά  επιζητούν την προσοχή με ακόμα πιο ανώριμη συμπεριφορά. Πολλές φορές εξάλλου τα παιδιά δεν αισθάνονται έτοιμα  για τις απαιτήσεις γονέων ή καθηγητών,  με αποτέλεσμα σε άλλους τομείς να επιλέγουν να «μικροδείχνουν» και σε άλλους να γίνονται «μικρομέγαλα».

http://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Το παιδί δυσκολεύεται να ερμηνεύσει σωστά τα συναισθήματά του, τη συμπεριφορά των ενηλίκων αλλά και την αντίστοιχη  των συνομηλίκων του.

Ίσως να παρεξηγεί απλά αστεία ως προσβλητική συμπεριφορά, να είναι εύθικτο και να εκνευρίζεται με το παραμικρό.

Πρέπει λοιπόν ο γονείς να εξοικειώσετε τον/την έφηβο από νωρίς με την ερμηνεία και τον έλεγχο των συναισθημάτων, ξεκινώντας από τα δικά του. Αυτό ίσως είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι της ανατροφής, δεδομένου ότι πολλοί «μεγάλοι» δεν ξέρουν ούτε οι ίδιοι να ερμηνεύουν τους λόγους που «έχουν γενικά τα νεύρα τους», τι κρύβει ο θυμός ή πώς θα αμβλύνουν μια κατάσταση με ένταση χωρίς να καταπνίξουν τα συναισθήματά τους. Όμως το παιδί πρέπει να μάθει να «διαβάζει» τα συναισθήματα των άλλων και τα δικά του σε βάθος, γιατί από αυτή την ικανότητά του θα εξαρτηθούν οι κοινωνικές και διαπροσωπικές  σχέσεις του.

  • http://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

«Ελεύθερο έρωτα” προτιμούν να κάνουν οι Ελληνίδες έφηβες, χρησιμοποιώντας παράλληλα αντισυλληπτικά χάπια, ή το χάπι της επόμενης μέρας, σύμφωνα με στοιχεία, που είδαν το φως της δημοσιότητας και αφορούσαν στη σεξουαλική συμπεριφορά των εφήβων στη χώρα μας…

Ο γυναικολόγος Νικόλαος Κανακάς, απαντά σε αυτά τα στοιχεία:
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για τους νέους που λαμβάνουν αντισυλληπτικά χάπια ή χάπι της επόμενης μέρας αντί να χρησιμοποιούν πρoφυλακτικό;
Τα αντισυλληπτικά χάπια έχουν πάρα πολλά πλεονεκτήματα. Παρόλα αυτά, δεν προφυλάσσουν καθόλου από τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα. Το να πάρει, δηλαδή, ένα νεαρό κορίτσι αντισυλληπτικά, δεν το προστατεύσει σε κανένα βαθμό από τα νοσήματα αυτά, όπως είναι η γονόρροια, η σύφιλη, το AIDS ή η ηπατίτιδα. Μόνο το πρoφυλακτικό είναι αυτό που προστατεύει απόλυτα.
Η συνεχής λήψη αντισυλληπτικών χαπιών ή του χαπιού της επόμενης μέρας έχει παρενέργειες;
Οι παρενέργειες είναι ελάχιστες. Από τη στιγμή που γίνεται σωστή εξέταση τόσο ηπατικών ενζύμων και εξετάσεων αίματος από τρίμηνο σε τρίμηνο ή από εξάμηνο σε εξάμηνο κατά τη λήψη των χαπιών δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Σε ό,τι αφορά στο χάπι της επόμενης μέρας, αυτό που έχει ως αποτέλεσμα είναι να χαλάει εντελώς τον κύκλο.
Δεν προκαλεί κάποιο πρόβλημα στη γυναίκα, απλά χαλάει τον κύκλο. Αυτό το χάπι, βέβαια, δεν λαμβάνεται ως μέσο αντισύλληψης, αλλά όταν οι γυναίκες φοβούνται ότι έχουν μείνει έγκυες.

Φαίνεται, λοιπόν, πως οι έφηβοι φοβούνται περισσότερο το ενδεχόμενο μίας εγκυμοσύνης από το ενδεχόμενο να κολλήσουν ένα σεxουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα.
Πώς μπορεί να μειωθεί το φαινόμενο αυτό;

Η αλήθεια είναι πως γίνονται μαθήματα σεxουαλικής υγείας σε κάποια σχολεία, καλό όμως θα ήταν τα μαθήματα αυτά να γίνονται απευθείας από τους γιατρούς. Να πηγαίνουν, δηλαδή, γυναικολόγοι ή ουρολόγοι-ανδρολόγοι σε σχολεία εντελώς δωρεάν και να προσφέρουν ένα σημαντικό μάθημα.
Βέβαια, η πρώτη πηγή γνώσης είναι οι γονείς. Αυτοί πρέπει να ενδιαφέρονται και να μαθαίνουν την προστασία στα παιδιά τους

http://www.trelokouneli.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Το διαδίκτυο όλοι γνωρίζουμε ότι είναι  το εργαλείο που μας ανοίγει τις πύλες στη γνώση, στην ενημέρωση, στην επιστήμη, στην επικοινωνία και στην ψυχαγωγία.

Μας οδηγεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Είναι απαραίτητο σε όλους και φυσικά το χρησιμοποιούν και οι έφηβοι.  Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας (ΤΕΙ Θεσσαλονίκης) κάνουν καθημερινή χρήση του  7 στους 10 Έλληνες έφηβους.

Το διαδίκτυο είναι απαραίτητο στους έφηβους γιατί τους προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες και στοιχεία (π.χ. για  εργασίες στο σχολείο) αλλά κυρίως γιατί είναι και ένας χώρος επικοινωνίας (facebook κ.λπ.) και χώρος παιχνιδιού online. Ο έφηβος θέλει σύνδεση στο διαδίκτυο επίσης για να «κατεβάζει»  μουσική, video και παιχνίδια. Μέσα σε 5 λεπτά το «ποντίκι» μπορεί να τους πάει βόλτα σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτό είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον για έναν ενήλικο, αλλά στον έφηβο μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και άγχος. Η ταχύτητα που έχει το μέσον πολλές φορές  υποβιβάζει ή αντίθετα υπερτιμά την αξία των δεδομένων και ο καταιγισμός των πληροφοριών προκαλεί συχνά σύγχυση ακόμα και σε μία διαμορφωμένη προσωπικότητα όπως του ενήλικα.

Σε μια προσωπικότητα που είναι ακόμα υπό διαμόρφωση –όπως του παιδιού στην πρώιμη εφηβεία- αυτός ο βομβαρδισμός από πληροφορίες δεν είναι ό,τι καλύτερο. Το παιδί δεν μπορεί ακόμα να τις ελέγξει, να τις τακτοποιήσει, να τις αξιολογήσει, να τις χειριστεί κ.λπ.

Το διαδίκτυο δεν είναι μέσο που πρέπει να παίρνουμε αψήφιστα ειδικά για τα παιδιά, γιατί

 

  • προκαλεί σε αυτά μια υπολογίσιμη σύγχυση σε μια περίοδο που αυτά ούτως ή άλλως δυσκολεύονται πολύ να τακτοποιήσουν τη σκέψη τους.
  • ενέχει συγκεκριμένους κινδύνους Για τους κινδύνους από το διαδίκτυο μπορείτε να επισκεφθείτε και ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΥΝΔΕΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ

 

Η ασφάλεια στο διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο ζήτημα ακόμα και για τους ενηλίκους. Όμως ειδικά για τα παιδιά που τώρα ξεκινούν τις διαδικτυακές επαφές τους, πρέπει να έχουμε κατά νου μερικά σημεία που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή, όπως οι συζητήσεις στα chat rooms. Τις περισσότερες φορές αυτές είναι αθώες. Σε κάποιες περιπτώσεις  μάλιστα λειτουργούν  θετικά, γιατί διευκολύνουν πολύ τα παιδιά που  έχουν π.χ. κινητικές δυσκολίες και  γενικά δυσκολεύονται στις μετακινήσεις. Η ηλεκτρονική επαφή τους προσφέρει λοιπόν μια  διέξοδο. Εντούτοις η ανωνυμία του διαδικτύου είναι σημαντικό πρόβλημα όσον αφορά την  ασφάλεια των εφήβων αλλά και όσον αφορά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.

Μια άλλη δυνατότητα που έχει ο έφηβος είναι να συμμετέχει σε διάφορα παιχνίδια ρόλων του διαδικτύου. Αυτά τα παιχνίδια μπορούν κάποιες φορές να διευκολύνουν την επικοινωνία με άλλα άτομα ή να αποτελούν διέξοδο. Μπορούν όμως και  να συμβάλλουν στο να κλειστεί ο έφηβος σε  έναν εικονικό κόσμο και να αναβάλλει διαρκώς την ένταξή του π.χ. στην ομάδα των συμμαθητών του, προτιμώντας την λιγότερο αγχώδη ένταξη σε μια ομάδα online παιχνιδιών.

Τρίτη δυνατότητα αλλά και πηγή πιθανών προβλημάτων είναι η ψευδαίσθηση της παντοδυναμίας που προσφέρει το διαδίκτυο. Στα online παιχνίδια ή συζητήσεις έχεις ένα ψευδώνυμο και «μπαινοβγαίνεις» όποτε θέλεις. Είσαι βέβαιος ότι έχεις  απεριόριστες δυνατότητες και την επιλογή να σταματήσεις ανά πάσα στιγμή χωρίς να δώσεις αναφορά σε κανένα. Αυτή η ψευδαίσθηση παντοδυναμίας λειτουργεί άλλοτε εκτονωτικά και λυτρωτικά και άλλοτε όμως παγιδεύει. Εξάλλου όποιος από εσάς έχει τύχει να παρενοχληθεί διαδικτυακά γνωρίζει πολύ καλά ότι η προσβολή ή ενόχληση που έρχεται γραπτά, στην οθόνη του δικού σου υπολογιστή, μέσα στο ίδιο σου το σπίτι, δηλαδή στο άσυλό σου, έχει πολύ μεγαλύτερη επίπτωση από άλλες, χειρότερες προσβολές που μπορεί να εισπράξεις οδηγώντας π.χ. στο δρόμο ή στην αυλή του σχολείου.

Τα παιχνίδια γενικά προσφέρουν μια χαλάρωση, χωρίς υψηλό κόστος και τα παιδιά τα παίζουν με τις ώρες. Πολλές φορές  παίζουν παιχνίδια που οι γονείς δεν θα ενέκριναν ποτέ αν γνώριζαν το περιεχόμενό τους. Όμως αυτή ακριβώς η πολύωρη ενασχόληση μπορεί και να αποτελέσει πρόβλημα εξάρτησης.

Ένα άλλο θέμα είναι οι διάφορες πιθανόν επικίνδυνες ιστοσελίδες   που το παιδί μπορεί να επισκέπτεται. Ο γονιός ελέγχει ελάχιστα τις πληροφορίες που έτσι κι αλλιώς δέχεται ο έφηβος έξω από το σπίτι στις συντροφιές του. Το διαδίκτυο μπορεί να εντείνει το πρόβλημα ακόμα περισσότερο. Κανείς δεν μπορεί να ξέρει με σιγουριά αν το παιδί του πήγε σε ιστοσελίδα  που εξηγεί πως ακριβώς φτιάχνεται μια βόμβα μολότοφ. Δεν ξέρει αν πήγε σε ιστοσελίδα με προτάσεις για τρόπους αυτοκτονίας  ή σε ιστοσελίδα με περιεχόμενο πορνό.

Καλό θα ήταν λοιπόν ο γονιός να σκεφτεί πολύ καλά το όλο ζήτημα και να μην το δει σαν ένα απλό «χατίρι» του παιδιού, αλλά ούτε και να αισθάνεται οπισθοδρομικός επειδή δεν εγκρίνει την εγκατάσταση υπολογιστή στο δωμάτιο ενός 13χρονου.

 http://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η κόρη σας δεν έχει κλείσει ακόμα τα δεκαπέντε και σας ανακοίνωσε ότι πρόκειται να κάνει τατουάζ. Προσπαθήσατε να της αλλάξετε γνώμη όμως εκείνη ήταν ανένδοτη. Αναρωτιέστε πώς πρέπει να αντιμετωπίσετε την κατάσταση; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος και συγγραφέας αρκετών βιβλίων μεταξύ των οποίων τα "Οι γονείς κάνουν τη διαφορά", "Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά", "Οι γονείς χωρίζουν" και "Παιδιά στην εφηβεία, γονείς σε κρίση", κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου συμβουλεύει.
Με το τατουάζ ο έφηβος, όπως επισημαίνει η κυρία Καππάτου, σχηματίζει την εντύπωση ότι αποκτά μια μοναδική ταυτότητα και ικανοποιείται η ανάγκη του να αποτελεί μέρος μιας ομάδας. Θεωρεί ότι με αυτόν τον τρόπο δηλώνει το χώρο του, επιβεβαιώνει την αυτονομία του και αποδεικνύει την "ικανότητά" του να υποφέρει πόνους και δυσκολίες. Ο έφηβος έχει επίσης ανάγκη με το τατουάζ να βεβαιωθεί για τα όρια του.

Πώς πρέπει να αντιμετωπίσετε την κατάσταση

Μη δραματοποιείτε την επιθυμία του παιδιού σας να κάνει ένα τατουάζ, ακόμα κι αν είναι αντίθετο με τον τρόπο που σκέφτεστε.

Συζητήστε μαζί του τους λόγους που επιθυμεί το τατουάζ.

Ρωτήστε το που θα το βοηθήσει.

Τονίστε του ότι η απόφαση πρέπει να είναι αποκλειστικά δική του και όχι αποτέλεσμα επηρεασμού των φίλων του.

Ενημερώστε το ότι είναι επώδυνο, είναι σα να αυτοτραυματίζεται και, αν κάποια στιγμή αλλάξει γνώμη, είναι δύσκολο να εξαφανιστεί.

Να ζητήσει ακριβείς πληροφορίες για τις συνθήκες υγιεινής, για το πόσο επώδυνο είναι, για το χρόνο που χρειάζεται να επουλωθεί το τραύμα και φυσικά για το κόστος.

Προτείνετέ του, αν επιθυμεί, να το συνοδεύσετε.

Αν δεν είναι σίγουρο για την απόφασή του καλύτερα να περιμένει για λίγο καιρό.

http://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Αν το παιδί σας δείχνει συμπτώματα άγχους σε μεγάλο  βαθμό για διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα, καλό είναι να αναζητήσετε τη βοήθεια κάποιου ειδικού, γιατί ίσως δεν αρκούν τα μέτρα που παίρνετε στο σπίτι.

 Χρειάζεστε βοήθεια όταν το παιδί παρά τις συστηματικές προσπάθειές σας

- αποφεύγει συστηματικά να μένει μόνο του

- εκφράζει αγωνία όταν δεν είναι κοντά του ο ένας από τους δύο γονείς
- φοβάται διαρκώς  για την ασφάλεια της οικογένειας ή προσωπικά τη δική του
- παραπονιέται πολύ συχνά για πονόκοιλους, πονοκεφάλους και άλλα ψυχοσωματικά προβλήματα

- αποφεύγει υπερβολικά κάθε καινούργια γνωριμία

- σας αναλύει  ολόκληρα σενάρια για κάτι που είναι απίθανο να συμβεί
- παρουσιάζει εμμονές, δηλαδή επαναλαμβάνει τις ίδιες σκέψεις ή τις ίδιες κινήσεις (πλένει διαρκώς τα χέρια του, ελέγχει πέντε φορές αν έχει όλα τα βιβλία στη σάκα του)
- παρουσιάζει κάμψη στη σχολική επίδοση 
- έχει συχνούς εφιάλτες
- δείχνει πολύ μελαγχολικό
- εξομολογείται ότι «θέλει να πεθάνει»
- εκφράζεται βίαια και επιθετικά
- απειλεί συχνά  ότι «θα σηκωθεί να φύγει από το σπίτι»
- πίνει  ή καπνίζει ή παίρνει ναρκωτικά  
- παρουσιάζει ακραία σεξουαλική δραστηριότητα 
- γενικά παρουσιάζει ασυνήθιστη συμπεριφορά

http://www.akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Το διαδίκτυο όλοι γνωρίζουμε ότι είναι  το εργαλείο που μας ανοίγει τις πύλες στη γνώση, στην ενημέρωση, στην επιστήμη, στην επικοινωνία και στην ψυχαγωγία.

Μας οδηγεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Είναι απαραίτητο σε όλους και φυσικά το χρησιμοποιούν και οι έφηβοι.  Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας (ΤΕΙ Θεσσαλονίκης) κάνουν καθημερινή χρήση του  7 στους 10 Έλληνες έφηβους.

Το διαδίκτυο είναι απαραίτητο στους έφηβους γιατί τους προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες και στοιχεία (π.χ. για  εργασίες στο σχολείο) αλλά κυρίως γιατί είναι και ένας χώρος επικοινωνίας (facebook κ.λπ.) και χώρος παιχνιδιού online. Ο έφηβος θέλει σύνδεση στο διαδίκτυο επίσης για να «κατεβάζει»  μουσική, video και παιχνίδια. Μέσα σε 5 λεπτά το «ποντίκι» μπορεί να τους πάει βόλτα σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτό είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον για έναν ενήλικο, αλλά στον έφηβο μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και άγχος. Η ταχύτητα που έχει το μέσον πολλές φορές  υποβιβάζει ή αντίθετα υπερτιμά την αξία των δεδομένων και ο καταιγισμός των πληροφοριών προκαλεί συχνά σύγχυση ακόμα και σε μία διαμορφωμένη προσωπικότητα όπως του ενήλικα.

Σε μια προσωπικότητα που είναι ακόμα υπό διαμόρφωση –όπως του παιδιού στην πρώιμη εφηβεία- αυτός ο βομβαρδισμός από πληροφορίες δεν είναι ό,τι καλύτερο. Το παιδί δεν μπορεί ακόμα να τις ελέγξει, να τις τακτοποιήσει, να τις αξιολογήσει, να τις χειριστεί κ.λπ.

Το διαδίκτυο δεν είναι μέσο που πρέπει να παίρνουμε αψήφιστα ειδικά για τα παιδιά, γιατί

 

  • προκαλεί σε αυτά μια υπολογίσιμη σύγχυση σε μια περίοδο που αυτά ούτως ή άλλως δυσκολεύονται πολύ να τακτοποιήσουν τη σκέψη τους.
  • ενέχει συγκεκριμένους κινδύνους Για τους κινδύνους από το διαδίκτυο μπορείτε να επισκεφθείτε και ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΥΝΔΕΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ
  • http://www.akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Συχνά οι γονείς λένε ότι η διάθεση του έφηβου παιδιού τους είναι «μια πάνω και μια κάτω». Tο πέρασμα από το ένα συναίσθημα στο άλλο μπορεί να γίνει πολύ γρήγορα. Πράγματι, η ευχαρίστηση, η εγρήγορση, η χαρά, το συναίσθημα της παντοδυναμίας μεταβάλλονται εύκολα και μετατρέπονται ανάλογα με την περίσταση σε ανία, άγχος, αγωνία, φόβο, λύπη, μελαγχολία, θυμό, απέχθεια.

Aυτές οι μεταπτώσεις της συναισθηματικής κατάστασης και των ενδιαφερόντων του εφήβου είναι φυσιολογικές και χαρακτηρίζουν τη συμπεριφορά του. Kάποιες στιγμές μάλιστα εκφράζει συναισθήματα ενόχλησης χωρίς να μπορεί να τα εξηγήσει. Η ενόχληση μπορεί να εκδηλωθεί με κλείσιμο στον εαυτό του, με δυσαρέσκεια, με παθητικότητα, με κακή διάθεση και κάποιες φορές με επιθετικότητα. Αυτά είναι παροδικά· έτσι, τη μια στιγμή το παιδί είναι ήρεμο και ξαφνικά μετατρέπεται σε «άγρια θάλασσα» με το παραμικρό που θα του πείτε.

Πρέπει να ανησυχείτε και να παρεμβαίνετε όταν το παιδί παρουσιάζει καταθλιπτική διάθεση και χάνει το ενδιαφέρον του για πράγματα που του άρεσαν πριν, ιδιαίτερα αν η κατάσταση αυτή διαρκεί τουλάχιστον δύο εβδομάδες. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια.

http://www.akappatou.gr

Η ταινία της εβδομάδος

Maria by Callas

Ντοκιμαντέρ για τη σπουδαιότερη σοπράνο του προηγούμενου αιώνα. 

 

 

 

 

 

 

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin