Ιουνίου 24, 2018

ΕΦΗΒΕΙΑ

Ένα δυσάρεστο γεγονός διαπίστωσε έρευνα που έγινε πρόσφατα από το Πανεπιστήμιο του Σεντ Λούις στις ΗΠΑ καθώς έδειξε ότι τα ποσοστά κατάθλιψης ανάμεσα στα παιδιά σχολικής ηλικίας όλο και αυξάνονται. Η έρευνα έγινε σε μαθητές ενός γυμνασίου της Καλιφόρνια και κατέληξε ότι το 54% των μαθητών παρουσίασε ήπια έως βαριά συμπτώματα κατάθλιψης, ενώ το 80% υπέφερε από άγχος!

Οι ερευνητές στρέφουν τώρα το ενδιαφέρον τους και στη μελέτη παιδιών του δημοτικού, και μάλιστα των πρώτων τάξεων, καθώς φαίνεται ότι πλέον ακόμα και σε αυτές τις ηλικίες, εμφανίζονται ανησυχητικά πολλά κρούσματα ημικρανίας και έλκου.

Όπως λένε οι ειδικοί, από τις έως τώρα παρατηρήσεις τους όλα τα παραπάνω οφείλονται κατά κύριο λόγο στην πίεση που δέχονται τα παιδιά να έχουν υψηλές επιδόσεις στο σχολείο, γεγονός που τα οδηγεί στην εκδήλωση αγχωδών διαταραχών και κατάθλιψης καθώς και έντονων ψυχοσωματικών συμπτωμάτων.

http://www.nytimes.com/2016/01/03/opinion/sunday/is-the-drive-for-success-making-our-children-sick.html

Την έρευνα επιμελήθηκε η Αλεξάνδρα Καππάτου

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει:

Πολλοί γονείς μπορεί να καπνίζουν, άλλοι πάλι όχι. Όλοι όμως δεν χαίρονται όταν διαπιστώνουν πως το παιδί τους μπορεί να καπνίζει. Ο μέσος όρος ηλικίας των ανήλικων καπνιστών, μειώνεται χρόνο με το χρόνο, αφού ακόμα και παιδιά δημοτικού πέφτουν στην "παγίδα".

- Αν το παιδί ήδη καπνίζει συστηματικά, αναρωτηθείτε για τους λόγους. Καμιά φορά τα παιδιά που καπνίζουν έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, προβλήματα αποδοχής ή απόρριψης, αγχώδεις διαταραχές, μαθησιακές δυσκολίες κ.λπ.

- Δεν πρέπει να έρθετε σε αντιπαράθεση με το παιδί επειδή καπνίζει, αλλά να του δείξετε ότι το σέβεστε και ότι θέλετε να το υποστηρίξετε στην προσπάθειά του να σταματήσει όσο είναι ακόμα καιρός.

- Ας πάτε με το παιδί σας στο γιατρό για να σας μιλήσει κι εκείνος για το κάπνισμα. Αν καπνίζετε και οι ίδιοι, συμφωνήστε να ορίσετε μια ημέρα να το κόψετε μαζί.

- Το παιδί θα βοηθηθεί πολύ αν βρει μια αθλητική δραστηριότητα ή αν πηγαίνει καθημερινά σε γυμναστήριο ανεξάρτητα από το πόσο βεβαρημένο πρόγραμμα έχει.

- Καλό θα ήταν να βεβαιωθείτε πως το κάπνισμα είναι η μοναδική κακή συνήθεια της παρέας του παιδιού σας. Κάποιες φορές οι εφηβικές παρέες καπνιστών παράλληλα πίνουν ή έχουν και παραβατική συμπεριφορά, ενώ καμιά φορά μπορεί να δοκιμάζουν και ναρκωτικά.

- Πολλά παιδιά διακόπτουν το κάπνισμα αν τα παροτρύνει σταθερά προς αυτή την κατεύθυνση το αγόρι ή το κορίτσι τους.

- Τα περισσότερα παιδιά λένε ότι το έκοψαν χωρίς να το κόβουν και απλώς καπνίζουν κρυφά. Σε αυτές τις περιπτώσεις ίσως θα βοηθούσε κάποιο πρόγραμμα διακοπής καπνίσματος σε ειδικά κέντρα (π.χ. σε νοσοκομεία) και πολύ πιθανόν να χρειάζεται συστηματική ψυχοθεραπεία. Αν δεν είστε καπνιστές ίσως υποτιμάτε τη δύναμη του εθισμού στη νικοτίνη. Μιλήστε με ειδικό."

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει:

Το παιδί σας μπήκε στην εφηβεία και η επικοινωνία πλέον μαζί του είναι πολύ δύσκολη υπόθεση. Πολλές φορές η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη λόγω του ότι δε μπορείτε να συνειδητοποιήσετε ότι το παιδί σας έχει πια μεγαλώσει και θα πρέπει να του συμπεριφέρεστε με διαφορετικό τρόπο.
Δεχτείτε να αλλάξετε ρόλο. Μέχρι τώρα αποφασίζατε εσείς για καθετί που το αφορούσε, από εδώ και στο εξής θα πρέπει να αναλάβετε και δεύτερους ρόλους.

Ο έφηβός σας ετοιμάζεται να γίνει "μεγάλος". Για να το πετύχει αυτό, αφήστε τον να πειραματιστεί σε αυτό το ρόλο, είναι οι πρόβες του.

Χρειάζεται να έχει τη διακριτική παρακολούθησή σας, αλλά όχι και τη σκηνοθεσία σας. Το παιδί θα στραφεί στους συνομηλίκους του.

Συχνά θα κάνει λανθασμένες επιλογές και θα είσαστε το αποκούμπι του, το στήριγμα του. Θα σας χρειάζεται συνήθως για τις δύσκολες στιγμές του. Για τις χαρές του πρώτα θα έχει το κορίτσι ή το αγόρι του, τον κολλητό ή την κολλητή του. Είναι αναμενόμενο στο εξής να σας αναζητεί κυρίως σε ώρες ανάγκης.

Προσαρμοστείτε σε αυτή τη βασική αλλαγή. Κάνατε ό,τι μπορούσατε για να του δώσετε γερές βάσεις. Συνεχίστε να τις στηρίζετε. Τώρα πια όμως το παιδί βγαίνει σταδιακά στον "έξω κόσμο" και δε μπορείτε να του κρατάτε το χέρι. Αν συνεχίσετε να το κρατάτε, δε θα σταθεί ποτέ στα πόδια του.

Όπως κι αν νιώθετε, ο έφηβός σας θα κάνει την επανάσταση του εναντίον σας. Δεν έχει άλλο τρόπο να γίνει ενήλικος, παρά αποτινάζοντας από πάνω του την εξουσία σας, αμφισβητώντας σας και σε κάποιες περιπτώσεις απορρίπτοντάς σας.

Όλα αυτά είναι πρωτόγνωρα για κάθε γονιό. Νιώθετε έκπληξη, δυσκολεύεστε να το χειριστείτε. Σας δημιουργούνται ποικίλα συναισθήματα. Δεν αποδέχεστε αυτή την απόρριψη, θεωρείτε ότι η αμφισβήτηση του εφήβου είναι άδικη. Εξετάστε καλύτερα τη συμπεριφορά σας.

Στα σημεία όπου ο έφηβος έχει άδικο, ασφαλώς και πρέπει να επιβάλετε τα όρια σας.

Κάθε φορά που συγκρούεστε με το παιδί καλό είναι να αναρωτιέστε "μήπως δε φταίει το παιδί;". Εάν όντως ευθύνεται το παιδί και πάλι πρέπει να αναρωτηθείτε «φταίει, αλλά μήπως μεγαλοποιώ το πρόβλημα;».

Μην παίρνετε τόσο προσωπικά κάθε σύγκρουση. Έχετε υπ’όψιν σας ότι ο έφηβος επιζητεί τη δική του προσωπική ελευθερία και επιτίθεται κατά παντός για να τη διασφαλίσει. Πρέπει να κερδίσει την αυτονομία του και καθώς εσείς είσαστε ο κηδεμόνας του, άρα εκείνος που εκπροσωπεί το "νόμο" στο μικρό κράτος της οικογένειας, αναγκαστικά σε εσάς θα επιτεθεί.

Καθώς το παιδί μεγαλώνει, οι παρεμβάσεις είναι απαραίτητο να γίνονται με εξαιρετική διακριτικότητα. Αλλιώς θα αναγκάσετε το παιδί να σας το απαιτήσει με τον συχνά άκομψο τρόπο του.

Προσοχή στον τρόπο με τον οποίο του απευθύνεστε. Όταν λ.χ. λέτε αυθόρμητα "πώς ακούς αυτή τη μουσική;", νομίζετε ότι δε λέτε τίποτα κακό. Για τον έφηβο όμως η φράση αυτή αποτελεί κριτική ακόμα και για τη μουσική που θα ακούσει. Ή όταν –πάλι με αγνές προθέσεις- λέτε στο παιδί "χαζεύεις τώρα;", είναι σα να του προσδιορίζετε ακόμα και το τι θα κάνει στον ελεύθερο χρόνο του. Άλλες φορές πάλι το εκβιάζετε λέγοντας, λ.χ. "αν δεν κάνεις τα μαθήματά σου, θα μας ακούσει όλη η πολυκατοικία" ή "φύγε από εδώ, αφού δεν κάνεις ό,τι πρέπει, δε σε θέλω δίπλα μου".

Ωστόσο είναι καλύτερα να επικαλείστε τη συνέπεια της πράξης του λ.χ. "δε θα πας κινηματογράφο" και όχι μια βίαιη αντίδρασή σας- τις φωνές που θα ακούσει η πολυκατοικία. Εξίσου αρνητική είναι και η συναισθηματική αποξένωση γιατί , όταν ο γονιός αποδιώχνει το παιδί του με τη λέξη "φύγε", ουσιαστικά του στερεί την αγάπη του. Το παιδί όμως πρέπει να αισθάνεται ότι έχει πάντα την αγάπη του γονιού. Ακόμα κι όταν του απαγορεύει κάτι, η αγάπη του γονιού πρέπει να είναι παρούσα.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει

Φοβία ονομάζουμε τον παράλογο, ισχυρό φόβο που νιώθει ο έφηβος για καταστάσεις, αντικείμενα, πρόσωπα ή ζώα και που έχει σαν αποτέλεσμα να αποφεύγει με υπερβολές ό,τι τον φοβίζει. Ο έφηβος αναγνωρίζει ότι ο φόβος του είναι υπέρμετρος και αδικαιολόγητος, όμως δεν μπορεί να τον ελέγξει.

Αποτελούν μέρος της φυσιολογικής ανάπτυξης του παιδιού και εξαφανίζονται συχνά στη συνέχεια, αλλά μπορεί να επανεμφανιστούν και να πάρουν νέες μορφές, πολύ πιο σημαντικές, στην εφηβεία. Προκειμένου να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, καλό είναι να γνωρίζετε ότι περίπου ο ένας στους 5 εφήβους παρουσιάζει ένα είδος φοβίας. Όμως μόνον ο ένας στους εκατό εκδηλώνει ιδιαίτερα έντονο πρόβλημα που απαιτεί άμεση βοήθεια από ειδικό.

Οι φοβίες μπορεί να είναι πολλών ειδών. Οι πιο γνωστές είναι αυτές που επικεντρώνονται σε κάτι, όπως λχ. στα μικρά ζώα, τις αράχνες, το αίμα, τις ασθένειες, ή πολύ μεγαλύτερες, όπως ο φόβος της τρέλας, ο φόβος των επαφών με νέα πρόσωπα, η αγοραφοβία κλπ.

Οι έφηβοι ανάλογα με την ηλικία και την προσωπικότητά τους όταν έρχονται σε επαφή με το φοβογόνο αντικείμενο ή με τη συνθήκη που πυροδοτεί τη φοβία, αντιδρούν με διάφορους τρόπους: με ταχυπαλμία, τρεμούλα, ιδρώνουν, δυσκολεύονται να αναπνεύσουν, νιώθουν ότι χάνουν τον έλεγχο κλπ. Πολλές φορές η φοβία τους εκδηλώνεται με πονοκεφάλους ή πονόκοιλους.

Συνήθεις φοβίες

Η κοινωνική φοβία χαρακτηρίζεται από τον υπερβολικό φόβο που κατακλύζει το άτομο όταν πρέπει να μιλήσει μπροστά σε άλλους, όταν τον ρωτήσουν κάτι στη τάξη, όταν τον συστήσουν, όταν τον πειράξουν, όταν κοιτά κάποιον στα μάτια, όταν συναντά άτομα με εξουσία κλπ. Ο έφηβος φοβάται ότι οι άλλοι θα τον κριτικάρουν και θα τον αξιολογήσουν . Συνήθως αποφεύγει κάθε κοινωνική κατάσταση που θα του προκαλέσει άγχος και κλείνεται στον εαυτό του.

Επίσης σχετικά συνήθης σε σύγκριση με άλλες είναι η αγοραφοβία, κατά την οποία παρατηρούνται αγχώδεις εκδηλώσεις όταν ο έφηβος εκτίθεται σε μέρη ή καταστάσεις που του φαίνεται δύσκολο να ξεφύγει, όπως σε ανοιχτούς χώρους όπου θεωρεί ότι είναι αβοήθητος. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αποφεύγει να κυκλοφορεί μόνος του και να βρίσκεται μακριά από τους γονείς του που του παρέχουν ασφάλεια.

Μια άλλη φοβία που συναντάμε στους έφηβους είναι η δυσμορφοφοβία κατά την οποία οι έφηβοι παρουσιάζουν έντονες αντιδράσεις άγχους γιατί θεωρούν ότι είναι παραμορφωμένοι, ή ότι έχουν δυσμορφία σε ένα μέλος του σώματός τους, με αποτέλεσμα να κλείνονται στον εαυτό τους, να αποφεύγουν να βγαίνουν έξω, γίνονται καχύποπτοι με τους άλλους, κλπ.

Αντιμετώπιση

Οι φοβίες, αντιμετωπίζονται με διάφορους τρόπους αλλά συνήθως με συνδυασμό θεραπειών.

Είναι σημαντικό ο έφηβος να μην αποφεύγει εκείνο που φοβάται, αλλά όχι με πίεση και εξαναγκασμό και δίχως τη βοήθεια ειδικού. Όπως αποδεικνύεται από έρευνες, οι φοβίες αντιμετωπίζονται με πολύ καλά αποτελέσματα με τη γνωσιακή θεραπεία. Ο έφηβος εκτίθεται στο φόβο του κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες και έτσι νιώθοντας ασφαλής, μαθαίνει να βρίσκει άλλους τρόπους αντίδρασης σε ό,τι τον φοβίζει ή τον αγχώνει. Σιγά-σιγά ο φόβος του μειώνεται, και μπορεί να ελέγχει το άγχος ακόμα και όταν είναι μόνος. Ο έφηβος μαθαίνει να ξεχωρίζει τις ρεαλιστικές σκέψεις από τις μη ρεαλιστικές και αποκτά έναν έλεγχο στις σκέψεις που τον βασανίζουν Καμιά φορά χρειάζονται και αντικαταθλιπτικά ή αγχολυτικά φάρμακα.

-Αν διαπιστώσετε ότι ο έφηβός παρουσιάζει κάποιες φοβίες, ενημερωθείτε γι’ αυτές όσο πληρέστερα μπορείτε
-Μιλήστε του και προτρέψτε τον να εκφράσει ό,τι αισθάνεται
-Ζητείστε άμεσα βοήθεια από ειδικό ψυχολόγο ή παιδοψυχίατρο
-Τονώστε την εμπιστοσύνη του στον εαυτό του και διαβεβαιώστε τον ότι θα ξεπεράσει το πρόβλημα με τη βοήθεια σας
- Ίσως πρέπει να εκπαιδευτείτε κι εσείς όχι μόνον για να αντιδράτε σωστά στις ανησυχίες του παιδιού αλλά πιθανόν και στις δικές σας. Πολλές φορές πίσω από ένα παιδί που παρουσιάζει φοβίες κρύβεται ένας γονιός με παρόμοιες δυσκολίες
-Ζητήστε του, σε συνεργασία με τον ειδικό που το παρακολουθεί, να «εξασκηθεί» σαν να κάνει πρόβα σε συνθήκες που το αγχώνουν.
-Προτρέψτε το να έχει φίλους και μάλιστα, αν τους εμπιστεύεται, να τους μιλήσει για τις δυσκολίες του. Θα βοηθούσε στις δύσκολες στιγμές να το στηρίζουν ψυχολογικά
-Μάθετε στο παιδί να βάζει όρια και να στηρίζει τις επιθυμίες του. Επίσης βοηθούν σε πολλαπλά επίπεδα οι αθλητικές δραστηριότητες.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει:

Zωή χωρίς αναποδιές και απογοητεύσεις δεν υπάρχει. Aυτό το ξέρετε καλά όλοι οι γονείς από την προσωπική σας εμπειρία. Δυστυχώς, πρέπει και τα παιδιά να συνηθίσουν στην έννοια της αναποδιάς. Όσο πιο μικρά μάθουν να τα βγάζουν πέρα με τις απρογραμμάτιστες αλλαγές και τις ατυχίες που τα αφορούν, τόσο πιο εύκολα θα επιβιώσουν αργότερα ως ενήλικοι.

Τι να κάνετε

1. Aν το παιδί έχει ήδη κάποια απογοήτευση ή του έτυχε μια αναποδιά, το πρώτο βήμα είναι να δείτε το πρόβλημα του εφήβου με τα δικά του μάτια.

2. Aκούστε τον με μεγάλη προσοχή. Aφήστε τον να μιλήσει όσο θέλει, χωρίς διακοπές.

3. Mετά μπορείτε να αναφέρετε κάποιο δικό σας ανάλογο πρόβλημα που ξεπεράστηκε, λ.χ. πώς τα βγάλατε πέρα στο γυμνάσιο όταν τα άλλα παιδιά είχαν «συμμαχήσει εναντίον σας» κ.λπ.

4. Tονίζετε γενικά στο παιδί ότι η αναποδιά είναι ένα απόλυτα φυσιολογικό κομμάτι της ζωής. Eίναι κάτι που συμβαίνει. Η ζωή έχει συνήθως δύο όψεις. Άλλοτε τυχαίνει να είμαστε εμείς από τη μία πλευρά και να ευτυχούμε και άλλοτε από την άλλη και να δυστυχούμε.

5. Πολλοί άνθρωποι –ακόμα και μεγάλοι– τα χάνουν με τις αναποδιές. Πόσο μάλλον οι έφηβοι. Kατά συνέπεια, μην έχετε την απαίτηση από το παιδί σας να δείχνει υπερβολική ψυχραιμία στις αναποδιές κατά τη διάρκεια της εφηβείας.

6. Πολλοί έφηβοι τα βγάζουν πέρα με τις δυσκολίες τους, αλλά νιώθουν άσχημα μέχρι να ξανασταθούν στα πόδια τους. Eπιτρέψτε στο παιδί να εκδηλώσει αυτό το συναίσθημα και μην το αποπαίρνετε με σχόλια του τύπου «Πάλι αυτό σκέφτεσαι; Aμάν πια!». Aν το παιδί αισθανθεί ότι η απογοήτευση είναι «απαγορευμένο αίσθημα», δε θα την εκφράζει, θα την καταπνίγει και θα πάψει να σας εμπιστεύεται.

7. Oι αναποδιές μερικές φορές ορθώνονται σαν τεράστιο βουνό μπροστά στο παιδί. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο έφηβος ή η έφηβη καλό είναι να έχει ήδη εκπαιδευτεί στον «τυφλοσούρτη» του «να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά» ή «να πιάσουμε τα πράγματα ένα ένα».

8. Bοηθήστε το παιδί να μη διαταράξει απολύτως τη ρουτίνα του εξαιτίας της ψυχικής του αναστάτωσης. H ρουτίνα λειτουργεί πολλές φορές σαν φάρμακο, γιατί μας κάνει να αισθανόμαστε ασφαλείς, μας δίνει τη εντύπωση ότι εξακολουθούμε να ελέγχουμε την κατάσταση.

9. Aν το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το παιδί φαίνεται δυσβάστακτο, πρέπει να ξέρει να το βάζει πότε πότε «στο συρτάρι».

10. O έφηβος μπορεί να εκτονώνεται με κάτι που δε σας αρέσει. Eπιτρέψτε το σε στιγμές κρίσης. Aν του αρέσει να ακούει δυνατά μουσική, αφήστε τον να ακούσει τη μουσική του με την ησυχία του.

11. Eξηγήστε του ότι στη ζωή όλα είναι περαστικά. Σε αυτό μπορεί να σας βοηθήσει και το μάθημα της Iστορίας. Λαοί ολόκληροι πέρασαν από καταστροφές και μετά ορθοπόδησαν. Πάντα υπάρχει μέλλον, όσο δύσκολο κι αν είναι τώρα για το παιδί σας να το πιστέψει.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Πιο φιλόδοξα ως προς τους επαγγελματικούς τους στόχους εμφανίζονται τα κορίτσια σε σχέση με τα αγόρια στις χώρες του ΟΟΣΑ, με την Ελλάδα να καταγράφει μια από τις μεγαλύτερες διαφορές στο χάσμα που χωρίζει τα δύο φύλα.

 Σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκαν ερευνητές του προγράμματος PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασία και Ανάπτυξης, οι 15χρονες μαθήτριες θεωρούν πιθανότερο να ασχοληθούν με την πολιτική, τη διοίκηση επιχειρήσεων ή να λάβουν υψηλές θέσεις στη δημόσια διοίκηση σε σχέση με τους 15χρονους συμμαθητές τους που δείχνουν σαφή προτίμηση στα πολυτεχνικά επαγγέλματα και την πληροφορική.


Τα κορίτσια φαίνεται επίσης να γοητεύονται από τα ιατρικά επαγγέλματα, στα οποία τα αγόρια δεν δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση. Το ερώτημα που έθεσαν οι ερευνητές του προγράμματος στους 15χρονους μαθητές και μαθήτριες ήταν τι δουλειά φαντάζονταν ότι θα έκαναν στα 30 τους χρόνια. Σχεδόν σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, τα κορίτσια ονειρεύονται μια λαμπρή σταδιοδρομία σε επαγγελματικούς τομείς που προσφέρουν κοινωνικό κύρος με το μέσο όρο της διαφοράς ανάμεσα στα ποσοστά των δύο φύλων να καταγράφεται στο 11%.

Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιαπωνία είναι οι μόνες χώρες-μέλη του Οργανισμού στις οποίες αγόρια και κορίτσια εμφανίζουν σχεδόν ίδια ποσοστά ως προς τις επαγγελματικές τους φιλοδοξίες. Στην Ελβετία, τα αγόρια έχουν ένα ελαφρύ προβάδισμα.

Στον αντίποδα, η διαφορά ανάμεσα στο ποσοστό των Ελληνίδων μαθητριών και το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών που ονειρεύονται να γίνουν βουλευτές ή να διοικήσουν επιχειρήσεις φτάνει τις 20 ποσοστιαίες μονάδες.

Όσο κι αν ακούγεται παράδοξο, το επάγγελμα του δικηγόρου είναι ανάμεσα στα δέκα πιο δημοφιλή επαγγέλματα για τα κορίτσια, όπως και τα επαγγέλματα του συγγραφέα και του δημοσιογράφου. Αντίθετα, τα επαγγέλματα αυτά έχουν πέραση στα αγόρια μόλις τεσσάρων χωρών του ΟΟΣΑ. Από την άλλη πλευρά, μόλις των 5% κοριτσιών φιλοδοξεί να απασχοληθεί στους τομείς της μηχανικής/μηχανολογίας (engineering) και της πληροφορικής όταν στα αγόρια το ποσοστό αυτό φτάνει το 18%. Στην Ελλάδα, το ποσοστό των 15χρονων που δεν θα έλεγε όχι σε μια τέτοια επαγγελματική προοπτική φτάνει το 13% (19% των αγοριών και 7% των κοριτσιών).

Η δουλειά του γιατρού και συναφών επαγγελμάτων στο ιατρικό κλάδο συγκινεί μόλις το 9% των Ελληνόπουλων (μ.ο. στον ΟΟΣΑ 11%) με τα κορίτσια να εκδηλώνουν ενδιαφέρον σε σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από τα αγόρια.

Τέλος, ένα από τα μεγαλύτερα χάσματα ανάμεσα στα δύο φύλα καταγράφεται στην εκπαίδευση, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των μελών του διδακτικού προσωπικού είναι γυναίκες. Οι διευθυντικές θέσεις, ωστόσο, καταλαμβάνονται συνήθως από άνδρες.

ΑΠΕ

ΕΦΗΒΕΙΑ

Ο ιδανικός οδηγός για τους γονείς που θέλουν να δίνουν σωστές απαντήσεις στις πιο άβολες ερωτήσεις των παιδιών τους.

Τις τελευταίες δεκαετίες η επιστήμη της ψυχολογίας, όπως αναφέρει και η γνωστή ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος-συγγραφέας Αλεξάνδρα Α. Καππάτου στο προλογικό σημείωμα της ελληνικής έκδοσης, έχει αποδείξει ότι η ενημέρωση των παιδιών από τους γονείς για τη σεξουαλικότητα θεωρείται απαραίτητη και αποτελεί μια σημαντική πτυχή της διαπαιδαγώγησής τους, που ξεκινά από νωρίς και συνεχίζεται μέχρι την εφηβεία.


Με θαυμάσια εικονογράφηση και κείμενα γραμμένα από ειδικούς, το βιβλίο αυτό αποτελεί την καλύτερη επιλογή προκειμένου να γνωρίσουν καλύτερα τα παιδιά μας τον εαυτό τους και τους άλλους, μαθαίνοντας ταυτόχρονα για εκείνες τις διαφορές που μας κάνουν μοναδικούς.

Εκδόσεις Μίνωας

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, συγγραφέας & επιστημονική συνεργάτιδα του forwoman.gr  κ. Αλεξάνδρα Καππάτου μας συμβουλεύει:

Σε καθημερινή βάση τσακώνεστε με την κόρη σας για τα ρούχα που επιλέγει να φορέσει στο σχολείο. Πιστεύετε ότι είναι ιδιαίτερα εκκεντρικά και σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζουν με την ηλικία της.

Πως μπορείτε να το χειριστείτε :

Επιτρέψτε στον έφηβο σας να επιλέγει ο ίδιος την εξωτερική του εμφάνιση.

Αν το σχολείο δεν επιτρέπει συγκεκριμένα ρούχα ή κουρέματα, μην έρθετε σε σύγκρουση για να υπερασπιστείτε την ατομική ελευθερία του παιδιού σας. Πρέπει να σεβαστείτε τα όρια του σχολείου κι εσείς και το παιδί.

Αν διαφωνείτε με κάποιες μόδες, προσπαθήστε να του εξηγήσετε ότι το ρούχο ή η οποιαδήποτε μόδα σηματοδοτεί κάποιες επιλογές στον τρόπο ζωής του και ότι ξέρετε πόσο σημαντικές είναι αυτές αλλά σίγουρα μπορεί να βρει πιο αποδεκτό τρόπο έκφρασης. Μη διαταράξετε όμως τη σχέση σας με τον έφηβο σας με αφορμή τον τρόπο που ντύνεται.

Τι συμβολίζει ο τρόπος που ντύνεται ο έφηβος

Είναι ένας τρόπος αναζήτησης της ταυτότητάς του.

Εκφράζει την ανάγκη του να μεγαλώσει και να αναγνωρίζεται από τους συνομηλίκους του.

Η μόδα συσχετίζει συχνά την εμφάνιση με την εσωτερική ταυτότητα που διαμορφώνει ο έφηβος και τον κάνει να αισθάνεται πιο βέβαιος για τις απόψεις του. Αποτελεί το προνομιακό μέσο επικοινωνίας του με τους άλλους.

Εξυπηρετεί το "εμείς", γιατί με το ντύσιμο δηλώνει έμμεσα σε ποια ομάδα θέλει να ανήκει. Παράλληλα, αισθάνεται ότι ανήκει όντως στη νέα γενιά και δεν είναι "στάσιμος" και ξεπερασμένος.

Όταν το "μοδάτο" είναι ανθυγιεινό ή οδυνηρό, ασκεί τη γοητεία του απαγορευμένου και κάνει τον έφηβο να νιώθει πιο δυνατός.

akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Ο σίδηρος είναι ένα μέταλλο που συμβάλει στην παραγωγή της αιμοσφαιρίνης, μια πρωτεΐνη των ερυθρών αιμοσφαιρίων η οποία δεσμεύει το οξυγόνο και το μεταφέρει στους ιστούς του σώματος. Επίσης, είναι απαραίτητος για την ανάπτυξη του παιδιού σας και αν λείπει από το διατροφή του μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας, όπως μειωμένη ανάπτυξη αλλά και διανοητική καθυστέρηση.

Το κάθε παιδί ανάλογα με την ηλικία του έχει διαφορετικές ανάγκες σε σίδηρο. Τα μωρά γεννιούνται με αποθήκες σιδήρου στο σώμα τους, ώστε να βοηθήσουν την ανάπτυξη τους. Δεν υπάρχουν ακριβείς συστάσεις για την ποσότητα σιδήρου που χρειάζεται ένα νεογέννητο, διότι μέχρι τους 6 μήνες παίρνει όση έχει ανάγκη από το μητρικό γάλα. Από τους 7 μήνες και μετά οι συστάσεις αλλάζουν και είναι οι εξής: Από 7-12 μήνες ένα μωρό πρέπει να παίρνει 11 mg σιδήρου, από 1 – 3 έτη ένα παιδί πρέπει να λαμβάνει 7 mg, 4 – 8 χρόνια 10 mg, 9-13 χρόνια 8 mg. Όταν τα παιδιά φτάσουν στην ηλικία των 14 μέχρι τα 18 έτη, η πρόσληψη σιδήρου διαφοροποιείται ανάλογα με το φύλλο, γι αυτό και τα κορίτσια έχουν ανάγκη από 15 mg ενώ τα αγόρια από 11 mg.

Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά είναι σε μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν ανεπάρκεια σιδήρου. Επίσης, προσοχή πρέπει να δίνουν οι μητέρες που δεν θηλάζουν, γιατί ενδέχεται τα νεογέννητα να μη λαμβάνουν την απαραίτητη ποσότητα σιδήρου. Όσες δεν μπορείτε να θηλάστε, διαλέξτε γάλα εμπορίου που να είναι εμπλουτισμένο με σίδηρο. Επιπλέον, τα κορίτσια στην εφηβεία διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να πάθουν αναιμία, λόγω της έμμηνου ρύσεως.

Ποια είναι τα σημάδια και τα συμπτώματα της έλλειψης σιδήρου στα παιδιά;
Όταν ένα παιδί παίρνει πολύ μικρή ποσότητα σιδήρου, αυτό μπορεί να μειώσει την ικανότητα του να λειτουργήσει και να σκεφτεί. Τα συμπτώματα είναι πάρα πολλά μερικά από αυτά είναι, χλωμό δέρμα, κόπωση ή αδυναμία, αργή γνωστική ανάπτυξη, δυσκολία στο να διατηρηθεί η θερμοκρασία του σώματος, αυξημένη πιθανότητα μολύνσεων κ.α. Ωστόσο, οι περισσότερες ενδείξεις και τα συμπτώματα της ανεπάρκειας σιδήρου σε παιδιά δεν εμφανίζονται μέχρι να συμβεί σιδηροπενική αναιμία. Αν πιστεύετε ότι το μικρό σας παρουσιάζει έλλειψη σιδήρου, τότε να επισκεφτείτε τον παιδίατρο σας, για να σας παρέχει τις κατάλληλες συμβουλές.

Για να αποφευχθεί η ανεπάρκεια σιδήρου στο παιδί σας, πρέπει να λάβετε μερικά μέτρα, δίνοντας τη δέουσα προσοχή στην διατροφή. Το πρωταρχικό που πρέπει να κάνετε, είναι να επιλέξετε να θηλάσετε το μικρό σας μέχρι τουλάχιστον τους πρώτους έξι μήνες. Ο σίδηρος από το μητρικό γάλα απορροφάται πιο εύκολα από ό, τι εκείνος που υπάρχει στα γάλατα του εμπορίου. Εάν δεν θηλάζετε, χρησιμοποιήστε φόρμουλες ενισχυμένες με σίδηρο. Το αγελαδινό γάλα δεν είναι μια καλή πηγή για μωρά και δεν συνιστάται για παιδιά ηλικίας μικρότερης του ενός έτους.

Όταν το παιδί σας ξεκινήσει τη στερεά τροφή-συνήθως μεταξύ 4 με 6 μηνών- να δίνετε προσοχή σε μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε σίδηρο, όπως για παράδειγμα εμπλουτισμένα δημητριακά. Για τα μεγαλύτερα παιδιά, καλές πηγές σιδήρου περιλαμβάνουν το κόκκινο κρέας, το κοτόπουλο, τα ψάρια, τα φασόλια και τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Επίσης, για να ενισχύσετε την απορρόφηση σιδήρου, κυρίως του φυτικού, να προσφέρετε στο παιδί σας τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C κατά τη διάρκεια του γεύματος. Καλές πηγές είναι οι φράουλες, τα ακτινίδια, το πεπόνι και το πορτοκάλι.

Τέλος, η έλλειψη σιδήρου και η σιδηροπενική αναιμία συνήθως διαγιγνώσκονται με εξετάσεις αίματος. Η American Academy of Pediatrics συνιστά ότι όλα τα βρέφη πρέπει να ελέγχονται για σιδηροπενική αναιμία και ανάλογα με τα αποτελέσματα της εξέτασης, ο γιατρός του παιδιού σας μπορεί να συστήσει ένα συμπλήρωμα από το στόμα ή μια καθημερινή πολυβιταμίνη ή περαιτέρω δοκιμές.

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η νιότη είναι μια κατάσταση του νου Όποιος διατηρεί αυτή την ικανότητα, δε γερνά ποτέ” – Φραντς Κάφκα

Να είστε νέοι
Η νεότητα δεν είναι περίοδος της ζωής
Είναι κατάσταση του νου, η συνέπεια της προθυμίας
Η ιδιότητα της φαντασίας, η συναισθηματική δύναμη
Η νίκη του θάρρος ενάντια στη δειλία
Η νίκη της λαχτάρας για περιπέτεια ενάντια στο βόλεμα μιας άχρωμης ζωής.
Δεν γερνάμε γιατί διανύουμε έναν συγκεκριμένο αριθμό ετών
Γερνάμε γιατί εγκαταλείπουμε τον ενθουσιασμό μας
Τα χρόνια ρυτιδώνουν το δέρμα, η απουσία ενθουσιασμού ρυτιδώνει την ψυχή
Η ανησυχία, η αμφιβολία, ο φόβος, η απελπισία
είναι εχθροί που σιγά σιγά μας κάνουν να γέρνουμε προς το έδαφος
και να γινόμαστε σκόνη πριν από το θάνατο…

Brook Almatas
Art: Brook Almatas

Νέος είναι αυτός που αιφνιδιάζεται και θαυμάζει.
Που ρωτάει σαν αχόρταγο παιδί: “Και μετά;”
Προκαλείται από τα γεγονότα
και βρίσκει χαρά στο παιχνίδι της ζωής.
Είστε όσο νέα είναι η πίστη σας. Οσο ηλικιωμένη είναι η αμφιβολία σας
Οσο νέα η αυτοπεποίθησή σας
Οσο νέα είναι η ελπίδα σας. Οσο ηλικιωμένη είναι η απελπισία σας
Οσο νέα είναι η αγάπη που νιώθετε για τον εαυτό σας
Οσο ηλικιωμένη είναι η κριτική που ασκείτε σ΄εσάς και στους άλλους…
Θα μείνετε νέοι για όσο καιρό παραμένετε δεκτικοί και ανοιχτοί
Δεκτικοί στο ωραίο, στο καλό, στο μεγάλο.
Ανοιχτοί στα μηνύματα του σώματός σας, της φύσης, του ανθρώπου, του απείρου….
Αν μια μέρα η καρδιά σας ταραχτεί από την απαισιοδοξία
θυμηθείτε ότι το χαμόγελο και το γέλιο
μπορούν να φωτίσουν ξανά την αιώνια νεότητά σας!

Εμπνευσμένο από το ποίημα Η νεότητα του Σάμιουελ Ούλμαν, μια πρώτη “παραλλαγή” του οποίου μπορείτε να βρείτε στο Αφυπνίστε το γιατρό μέσα σας της Λιζ Μπόλντυκ, εκδόσεις Ενάλιος.

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin