Μαΐου 23, 2018

Κινηματογράφος

 

Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Ένας τσιγγάνος μουσικός αναζητά, μέχρι το τέλος της ζωής του, τον εφηβικό του έρωτα σε όλη τη Μολδαβία. Ολοκληρωμένο πορτρέτο της μολδαβικής και τσιγγάνικης λαϊκής παράδοσης που αποδίδεται με τόνους μελοδράματος, σε ένα μεγαλόπνοο αλλά όχι πάντα συγκρατημένο φιλμ στο οποίο το φολκλόρ συναντά το ρομαντισμό.

Ο Εμίλ Λοτιάνου είναι ο γνωστότερος σκηνοθέτης του ανεξερεύνητου σινεμά της Μολδαβίας και αυτή η ταινία το λαμπρότερο δείγμα του. Με τόνους μελοδράματος, το φιλμ συνθέτει μια ολοκληρωμένη ανθρωπογεωγραφία της Μολδαβίας, αναδεικνύοντας τη λαϊκή παράδοση των τσιγγάνων μουσικών μέσα από μια αρχετυπική ιστορία ανεκπλήρωτου έρωτα. Ο πρωταγωνιστής, ένας ταλαντούχος βιολιστής, περνάει τη ζωή του πασχίζοντας να βρει την κοπέλα που ερωτεύτηκε ως έφηβος, αλλά έχασε όταν άρχισε τη νομαδική ζωή του μουσικού.

Οι λυρικές εικόνες των ταξιδιών του σε όλη τη χώρα αποκαλύπτουν έναν λαό που ισορροπεί ανάμεσα στα Βαλκάνια και στη Δύση καθώς και το μουσικό πλούτο των τσιγγάνων, που επιμελείται μαεστρικά ο συνθέτης Εουτζέν Ντόγκα. Το φολκλόρ συναντά το ρομαντισμό σε ένα μεγαλόπνοο, αλλά όχι πάντα συγκρατημένο φιλμ.

Μολδαβία. 1972. Διάρκεια: 140΄. Διανομή: NEW STAR.

Κινηματογράφος

Έχοντας χάσει τον μοναχογιό του στο Ιράκ, ένας βετεράνος του Βιετνάμ αναζητά δύο παλιούς συμπολεμιστές του για να συνοδεύσουν όλοι μαζί τον νεκρό στην τελευταία του κατοικία. Ο Ντάριλ Πόνισαν, συγγραφέας του «Τελευταίου Αποσπάσματος» (1973, σε σκηνοθεσία Χαλ Άσμπι), παραλλάσσει σχεδόν κουρασμένα την ίδια ιστορία, σε ένα γλυκόπικρο αλλά χωρίς πειστικούς χαρακτήρες road movie με ανώδυνη πολιτική «κριτική».

Βραβευμένος με Όσκαρ μοντέρ («Ιστορία Ενός Εγκλήματος») και κατόπιν σκηνοθέτης του Νέου Χόλιγουντ των ’70s («Χάρολντ και Μοντ», «Το Τελευταίο Απόσπασμα», «Shampoo», «Ο Γυρισμός», «Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς»), ο Χαλ Άσμπι ήταν ένας χαμηλότονος δημιουργός, ο οποίος εξερεύνησε με διεισδυτικά «ύπουλο» τρόπο τη σκοτεινή πλευρά του προ-ριγκανικού αμερικανικού ονείρου. Εξίσου ανθρώπινος κι ευαίσθητος, πάντα επικεντρωμένος σε (ανάλαφρα) δράματα χαρακτήρων, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ προχωράει στον ίδιο κινηματογραφικό δρόμο και συναντά τον δάσκαλό του σε ένα άτυπο σίκουελ του «Τελευταίου Αποσπάσματος», το οποίο βασίζεται και πάλι σε μυθιστόρημα του Ντάριλ Πόνισαν.

Στην πρώτη, υποψήφια για τρία Όσκαρ ταινία δύο ναυτονόμοι αναλαμβάνουν να συνοδεύσουν έναν νεαρό ναύτη στη φυλακή, ιστορία που επαναλαμβάνεται παραλλαγμένη, ύστερα από τρεις δεκαετίες, στην «Τελευταία Σημαία». Όταν ένας βετεράνος του Βιετνάμ χάσει τον μοναχογιό του στη Βαγδάτη, αναζητά δύο παλιούς συμπολεμιστές του για να συνοδεύσουν όλοι μαζί τον νεκρό στην τελευταία του κατοικία.


Ο Πόνισαν, που συνυπογράφει το σενάριο με τον Λινκλέιτερ (η διασκευή του «Τελευταίου Αποσπάσματος» ήταν του Ρόμπερτ –«Τσαϊνατάουν»– Τάουνι), επιστρέφει σε ένα road movie μιας­ ετερόκλητης αντρικής παρέας, την οποία βαραίνει η σκιά του πολέμου («κάθε γενιά έχει τον δικό της»). Οπότε όλη η δραματική διαδρομή των ηρώων, τους οποίους συνοδεύει από ένα σημείο και μετά ένας Αφροαμερικανός συμπολεμιστής του πεσόντος, δεν είναι παρά η προσπάθεια συμβιβασμού με την απώλεια: φυσική αλλά και ψυχολογική, καθώς το παρελθόν που επιστρέφει (το πέρασμα του χρόνου είναι μία από τις βασικές θεματικές του Λινκλέιτερ) τους θυμίζει τις όμορφες και άσχημες στιγμές της νιότης που χάθηκε ανεπιστρεπτί μαζί με την αθωότητά τους. Μόνο που εδώ οι τρεις βασικοί χαρακτήρες δεν γίνονται ποτέ πραγματικά ενδιαφέροντες, παραμένοντας μέχρι τέλους «αντιπροσωπευτικοί» και σχηματικοί, πρωταγωνιστές μιας έξυπνης σε διαλόγους, αλλά αφηγηματικά κουρασμένης ωδής στην αντρική φιλία, η οποία συνοδεύεται από μια φαινομενικά οξεία αλλά ουσιαστικά ανώδυνη, αν όχι αντιδραστική (φιλομιλιταριστική) πολιτική «κριτική».

ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 125΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Κινηματογράφος

3ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας – FeCHA 2018

31 Μαΐου – 6 Ιουνίου 2018

Θερινός κινηματογράφος Ελληνίς Cinemax
(Λ. Κηφισίας 29, Αθήνα. Μετρό: Αμπελόκηποι)

Η μεγάλη γιορτή του Ισπανόφωνου Κινηματογράφου επιστρέφει για 3η χρονιά!

Fb Event: https://www.facebook.com/events/2057062764507911/

 

Την έναρξη του φεστιβάλ θα σημάνει η πανελλήνια πρεμιέρα της ισπανικής ταινίας «Το Μυστικό της Πεταλούδας» από τον μαέστρο των θρίλερ, Ντάνιελ Καλπαρσόρο (Ποιος Κλέβει Ποιόν;) με πρωταγωνιστή τον Ραούλ Αρέβαλο (Το Μικρό Νησί) και θα ρίξει αυλαία με την νέα αργεντίνικη ταινία δράσης «Μαύρο Χιόνι», στην οποία ο Ρικάρντο Νταρίν (Το Μυστικό στα Μάτια της) θα έρθει αντιμέτωπος με τον Λεονάρντο Σμπαράλια (Ιστορίες για Αγρίους).

Αμέσως μετά την προβολή της εναρκτήριας ταινίας «Το Μυστικό της Πεταλούδας», θα ακολουθήσει cocktail party με Sol Beer και Havana Club στον κινηματογράφο.

Επίσημος καλεσμένος του Φεστιβάλ είναι ο βραβευμένος με Goya σκηνοθέτης Φέλιξ Βισκαρέτ, ο οποίος θα παρουσιάσει την ταινία «Οι Μάσκες της Αβάνας», βασισμένη στα best-seller με τον Επιθεωρητή Κόντε του Κουβανού συγγραφέα Λεονάρδο Παδούρα από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.

Φέτος υποδεχόμαστε το καλοκαίρι παρέα με την μούσα του Αλμοδοβάρ, Ρόσι ντε Πάλμα, την αγαπημένη του ελληνικού κοινού Ναταλία Ορέιρο, τον Ρον Πέρλμαν (Hellboy, Η Πεντάμορφη και το Τέρας) και την Σεσίλια Ροθ (Όλα για τη Μητέρα μου) σε ταινίες πρώτης προβολής στην Αθήνα και την Ελλάδα.

Ακόμη θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε το νέο θρίλερ «Απαγωγή», το σενάριο του οποίου υπογράφει ο Όριολ Πάουλο (Ο Αόρατος Επισκέπτης).

Επίσης, για πρώτη φορά φέτος εγκαινιάζεται η προ-φεστιβαλική δράση «cortoFeCHA», σε συνεργασία με το Hellenic American College, όπου θα παρουσιαστούν ισπανόφωνες ταινίες μικρού μήκους με ελεύθερη είσοδο στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα. Μετρό: Πανεπιστήμιο) στις 29 Μαΐου στις 19.00.

Ας ταξιδέψουμε και αυτή τη χρονιά παρέα με τον κινηματογράφο της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής!

fecha.gr

Κινηματογράφος

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ είναι ο Πάμπλο Εσκομπάρ στα τρέιλερ της εβδομάδας
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Ο Ισπανός σταρ μεταμορφώνεται στο μυθικό βαρόνο των ναρκωτικών ενώ ένα «γνώριμο» πλάσμα από τα παλιά επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ Χαβιέ Μπαρδέμ ενσαρκώνει τον «larger than life» Πάμπλο Εσκομπάρ στο απόγειο της δόξας του στην Κολομβία, ακριβώς τη στιγμή που η διασημότερη δημοσιογράφος της χώρας Βιρτζίνια Βαγιέχο (Πενέλοπε Κρουζ) θα τον γνωρίσει και θα συνδέσει άρρηκτα τη ζωή της με εκείνον.

Στο τρέιλερ ο Μπαρδέμ μοιάζει «φτιαγμένος» για το ρόλο, ενώ η Κρουζ θα αντιληφθεί πολύ γρήγορα πως δεν είναι απλό πράγμα να είσαι γυναίκα του ισχυρότερου άντρα στη Λατινική Αμερική.

Κινηματογράφος

Η Καταγωγή των Σάμι
Από Χρήστο Μήτση 


Επιστρέφοντας απρόθυμα στη Λαπωνία για την κηδεία της αδερφής της, με την οποία ήταν εντελώς αποξενωμένες, η Κριστίνα θυμάται τα παιδικά της χρόνια εκεί, στο ειδικό οικοτροφείο που σπούδαζε μαζί με τα άλλα κορίτσια της φυλής της. Βραβείο Lux για μια τραυματική μα λυρική και ζεστή στην καρδιά ιστορία ενηλικίωσης, με φόντο μία από τις σκοτεινές πτυχές της σύγχρονης ευρωπαϊκής Ιστορίας.


Ένας από τους πολλούς λόγους που έκαναν το Nordic noir παγκόσμια μόδα είναι πως πίσω από τη συναρπαστική πλοκή πολλών έργων του καραδοκεί μια οξεία κριτική στην καλογυαλισμένη κοινωνική πραγματικότητα του ευρωπαϊκού Βορρά, η οποία κρύβει βαθιά στη σκονισμένη ντουλάπα της ένα σωρό αποκρουστικούς σκελετούς. Ένας από αυτούς έχει να κάνει με τη συμπεριφορά των «καθωσπρέπει» Σκανδιναβών απέναντι στους Σάμι, τους αυτόχθονες του απώτατου Βορρά, γνωστούς και ως Λάπωνες. Με καταγωγή Σάμι, η πρωτοεμφανιζόμενη 32χρονη Σουηδή Αμάντα Κέρνελ επιχειρεί να φέρει στο φως την αληθινή μα μέχρι τώρα αποσιωπημένη ιστορία των ανθρώπων της μέσα από ένα συγκινητικότατο, αν κι ελάχιστα συναισθηματικό δράμα ενηλικίωσης.

Αυτό της Έλε-Μαρία, την οποία πρωτοσυναντάμε υπέργηρη πλέον και με το όνομα Κριστίνα. Τότε μαθαίνει για το θάνατο της αδερφής της Νιένα, με την οποία ήταν εντελώς αποξενωμένες, και αποφασίζει απρόθυμα να μεταβεί στην κηδεία της στη Λαπωνία. Οι ώρες που περνάει στη γενέτειρά της μοιάζουν εφιαλτικές, καθώς γεμάτη οργή και απέχθεια για τους συγχωριανούς της, όλοι μέλη της φυλής των Σάμι, «επιστρέφει» στην ηλικία των 14 ετών, όταν μαζί με τη Νιένα αποχωρίστηκαν τους δικούς τους για να σπουδάσουν σε ένα ειδικό οικοτροφείο της περιοχής.


Δυναμική, πολυπράγμων και με έφεση στα γράμματα, η Έλε-Μαρία νιώθει ασφυκτικά σε ένα περιβάλλον που την περιορίζει πολιτιστικά και μορφωτικά. Τα κορίτσια φορούν παραδοσιακές στολές και δεν διδάσκονται τα ίδια με τους υπόλοιπους Σουηδούς, οι οποίοι τις αντιμετωπίζουν σαν αξιοπερίεργα ζώα, κοροϊδεύοντάς τις διακριτικά έως και απροκάλυπτα. Πρόκειται για δύο διαφορετικούς κόσμους σε μόνιμη αντιπαράθεση, με την ηρωίδα­ να στέκεται στη «γραμμή του πυρός», μη έχοντας θέση σε κανέναν από τους δύο. Ο καθένας την απορρίπτει με το δικό του τρόπο, αλλά η Έλε-Μαρία είναι διατεθειμένη να φτάσει μέχρι τέλους, αλλάζοντας ακόμη και το όνομά της επί το σουηδικότερον προτού παραδοθεί. ­Αυτόν τον αγώνα, ο οποίος ξεκινάει από τον εσωτερικό κόσμο ενός κοριτσιού και γίνεται μια σωματικά και ψυχολογικά επώδυνη δοκιμασία, η Κέρνελ τον σκηνοθετεί με ρεαλιστική αποστασιοποίηση.

Υπάρχουν λυρικές στιγμές, υπάρχουν τρυφερές ανάσες, αυτό όμως που κυριαρχεί είναι μια ωμή ειλικρίνεια κινήτρων και συμφερόντων, έντεχνα συνδεδεμένων σε προσωπικό επίπεδο με την ενηλικίωση/σεξουαλική αφύπνιση και σε πολιτικό επίπεδο με τον κοινωνικό/εθνικιστικό ρατσισμό. Τι είναι λοιπόν αυτό που καθορίζει την ταυτότητά μας; Πώς μπορείς άραγε να γίνεις κάποιος άλλος; Η περιπετειώδης διαδρομή της Έλε-Μαρία (μια ηρωίδα αντικείμενο του βλέμματος, η οποία «βλέπει» για πρώτη φορά στο τέλος) κάνει αυτά τα δια­χρονικά ερωτήματα επίκαιρα με τρόπο συναρπαστικό, άμεσα συναρτώμενο με τη γυναικεία απελευθέρωση και τη σύγχρονη ευρωπαϊκή Ιστορία.

Νορβηγία, Σουηδία, Δανία. 2017. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Κινηματογράφος

Ο Κύριος και η Κυρία Αντελμάν
Από Χρήστο Μήτση 

Σπιρτόζικο, έξυπνα γραμμένο μα άνισο και φλύαρο love story μεταμφιεσμένο σε διασκεδαστική καλλιτεχνική βιογραφία, η οποία από ένα σημείο και μετά απλώς επαναλαμβάνει τα έξυπνα τρικ του.


Ο Νικολά Μπεντός, γιος του πολιτικά αιχμηρού stand up κωμικού Γκι Μπεντός, και η Ντοριά Τιλιέ είναι ένα ζευγάρι ηθοποιών με μικρή κινηματογραφική πείρα, οι οποίοι έγραψαν μαζί την ιστορία ενός λογοτεχνικού αντρόγυνου. Ανέλαβαν φυσικά να το ενσαρκώσουν οι ίδιοι, με τον Μπεντός να επιφορτίζεται και με τα σκηνοθετικά καθήκοντα. Η μεταξύ τους καλή χημεία τούς βοηθά στο να είναι απόλυτα πειστικοί ως κύριος και κυρία Αντελμάν, με την τελευταία να δέχεται, αμέσως μετά το θάνατο του συζύγου της, την επίσκεψη ενός δημοσιογράφου.

Χωρίς δισταγμό, δέχεται να του μιλήσει ανοιχτά για την κοινή της ζωή με έναν διάσημο συγγραφέα και να του αποκαλύψει την αλήθεια πίσω από το θρύλο που τον συνοδεύει. Χωρισμένο σε κεφάλαια με τίτλους όπως «Στρατηγική της τύχης», «Οι προσαρμογές», «Τα μυστικά της επιτυχίας» ή «Η πτώση», μέσα από διαρκή φλας μπακ και με τις χρονολογικές επισημάνσεις να περνούν με μεγάλα γράμματα μπροστά από την κάμερα, η απομυθοποιητική βιογραφία του βραβευμένου με Γκονκούρ Βικτόρ Αντελμάν έχει τη χαλαρότητα μιας διασκεδαστικής εξιστόρησης και ταυτόχρονα την αμεσότητα ενός ζωντανού βιώματος.

Η υποψήφια για Σεζάρ ερμηνείας Ντοριά Τιλιέ είναι μια σκέτη απόλαυση ως η δυναμική διανοούμενη η οποία εμπνέει διαρκώς τον σύζυγό της, παραμένοντας διακριτικά στη σκιά του. Μέχρι την ώρα που αποφασίζει να πει την αλήθεια (;), αποκαλύπτοντας ένα σπιρτόζικα γραμμένο, σκηνοθετημένο με νεύρο μα άνισο και φλύαρο love story, μεταμφιεσμένο σε αντισυμβατική ρομαντική κομεντί. Είναι στιγμές που νομίζεις πως οι ιδέες της περισσεύουν, από ένα σημείο και μετά όμως αυτός ο γουντιαλενικός φόρος τιμής απλώς επαναλαμβάνει τα έξυπνα τρικ του, τα οποία κορυφώνονται σε ένα το-βλέπω-να-’ρχεται-από-χιλιόμετρα «ανατρεπτικό» φινάλε.

Γαλλία, Βέλγιο. 2017. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ.

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 3/5
Από Βασιλική Γερονίκου 

Ένα βραβευμένο με Lux σκανδιναβικό δράμα, η νέα ταινία του Γκιγιόμ Κανέ και ένα αιματοβαμμένο θρίλερ εκδίκησης έρχονται στους κινηματογράφους την επόμενη εβδομάδα.

Η Καταγωγή των Σάμι
Βραβευμένο με Lux δράμα πάνω στη σκοτεινή πλευρά της σκανδιναβικής ιστορίας. Τη δεκαετία του '30 στη Λαπωνία ζει η δεκατετράχρονη Έλε που ανήκει στη φυλή των Σάμι, εκτρέφοντας ταράνδους. Ο ρατσισμός που κυριαρχεί στη χώρα απαιτεί από τους ιθαγενείς να περνούν από εξετάσεις ώστε να μπορούν ενταχθούν στην κοινωνία των λευκών. Όταν έρθει η σειρά της Έλε θα αρχίσει να ονειρεύεται μια νέα ζωή για εκείνη που απαιτεί τεράστιες θυσίες.

Ο Γιος μου
Θρίλερ με τον Γκιγιόμ Κανέ. Ο διαρκώς απών από την οικογένειά του λόγω δουλειάς Ζουλιέν, μαθαίνει κατά τη διάρκεια μας στάσης στη Γαλλία πως εξαφανίστηκε ο γιος του. Τότε θα ξεκίνησει την αναζήτησή του πρόθυμος να φτάσει στα άκρα για να τον φέρει πίσω.

Ο Κύριος και η Κυρία Αντελμάν
Γαλλική ρομαντική δραμεντί υποψήφια με δύο Σεζάρ. Ένα ζευγάρι που ερωτεύτηκε με πάθος το 1971, ξαναζεί σήμερα ολόκληρη την κοινή τους ζωή με όλα τα εύκολα και τα δύσκολα, τα καλά και τα κακά που έζησαν μαζί.

ANON
Κλάιβ Όουεν και Αμάντα Σέιφριντ σε ένα sci-fi θρίλερ του Άντριου Νίκολ («Gattaca»). Στο προσεχές μέλλον όλες οι προσωπικές στιγμές καταγράφονται και το έγκλημα φθίνει. Στην απόπειρα του να ρίξει φως σε μια σειρά από φόνους, ένας αστυνομικός γνωρίζει μια νεαρή γυναίκατα χωρίς κανένα ψηφιακό αποτύπωμα. Ο Σαλ θα πρέπει να την εντοπίσει πριν γίνει ο ίδιος το επόμενο θύμα.

Revenge
Μια αιματοβαμμένη ιστορία γυναικείας εκδίκησης που προορίζεται για cult hit. Τρεις πλούσιοι, παντρεμένοι άνδρες συναντιούνται για το καθιερωμένο κυνήγι τους στην έρημο. Μόνο που αυτήν τη φορά, ο ένας θα φέρει μαζί και την ερωμένη του, που με το σεξαπίλ της θα προκαλέσει γρήγορα το ενδιαφέρον των άλλων δύο. Τα πράγματα θα βγουν εκτός ελέγχου όταν οι τρεις άνδρες εκμεταλλεύονται τη νεαρή κοπέλα και την εγκαταλείπουν στην κόλαση της ερήμου, θεωρώντας τη νεκρή. Διψασμένη για εκδίκηση, εκείνη θα επιστρέψει και θα μετατρέψει το κυνήγι στο πιο ανελέητο και αιματηρό ανθρωποκυνηγητό.

Ζευγάρι με το Ζόρι
Ριμέικ της κωμωδίας των Γκόλντι Χον - Κερτ Ράσελ «Γυναίκα στη Θάλασσα». Ένας κακομαθημένος πλούσιος πλεϊμπόι πέφτει από το γιοτ του και παθαίνει αμνησία. Μία ανύπαντρη εργαζόμενη μητέρα στην οποία χρωστάει χρήματα θα τον δει τυχαία και θα τον σώσει, μόνο για να τον πείσει ότι είναι ο άνδρας της και πατέρας των παιδιών της.

Θάρρος ή Αλήθεια;
Νεανική ταινία τρόμου. Ένα φαινομενικά ακίνδυνο παιχνίδι «θάρρους ή αλήθειας» μεταξύ φίλων καταλήγει αιματηρό, όταν από άγνωστη αιτία κάτι απειλεί θανάσιμα όσους δεν τηρούν τους κανόνες και δεν επιλέγουν να «τολμήσουν» ή να «πουν την αλήθεια».

Κινηματογράφος

Ο «Γιος της Σοφίας» θριάμβευσε στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Η ταινία της Ελίνας Ψύκου απέσπασε τα περισσότερα βραβεία στην απονομή και αναδείχθηκε καλύτερη ταινία της χρονιάς.

Σε μια βραδιά που κύλισε ευχάριστα χάρη στο αυτοσαρκαστικό κωμικό δίδυμο των παρουσιαστών Μάκη Παπαδημητρίου και του εορτάζοντος Γιώργου Πυρπασόπουλου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου απένειμε (23/4) για ένατη χρονιά τα βραβεία Ίρις στους επαγγελματίες της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις.

Η βραβευμένη στην Τραϊμπέκα ταινία της Ελίνας Ψύκου «Ο Γιός της Σοφίας», απέσπασε 5 βραβεία από τις 13 συνολικά υποψηφιότητες, τα περισσότερα βραβεία από κάθε άλλη ταινία, κυριαρχώντας στις κορυφαίες κατηγορίες. Αναδείχθηκε καλύτερη ταινία μεγάλου μήκους μυθοπλασίας, με την Ελίνα Ψύκου να κερδίζει δύο χρυσά αγαλματίδια (σκηνοθεσίας, σεναρίου), ενώ ο ηθοποιός Θανάσης Παπαγεωργίου τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερου β' αντρικού ρόλου και η Πηνελόπη Βαλτή με το βραβείο σκηνογραφίας.

Από 4 βραβεία μοιράστηκαν δύο ταινίες εποχής, το «Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη και η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου.

Το «Τελευταίο Σημείωμα», ένα από τα φαβορί της βραδιάς, επικράτησε τελικά στις κατηγορίες α' αντρικού ρόλου για τον Ανδρέα Κωνσταντίνου, ενδυματολογίας για την πολύπειρη Γιούλα Ζωιοπούλου, ήχου για τους Στέφανο Ευθυμίου, Κώστα Βαρυμπομπιώτη, Αλέξανδρο Σιδηρόπουλο και Άρη Λουζιώτη, μακιγιάζ για την Έυη Ζαφειροπούλου.


Η Δώρα Μασκλαβάνου θα πρέπει να είναι περήφανη για τις δύο γυναίκες συμπρωταγωνίστριές της, καθώς τόσο η Κάτια Γκουλιώνη όσο και η Λυδία Φωτοπούλου τιμήθηκαν για τις ερμηνείες τους στις κατηγόριες α' και β' γυναικείου ρόλου αντίστοιχα. Από την παραγωγή βραβεύτηκαν επίσης ο Κλαούντιο Μπολιβάρ στη διεύθυνση φωτογραφίας και ο Νίκος Κυπουργός για τη σύνθεση της μουσικής.

Με δύο βραβεία ακολουθεί το «Do it Yourself» του Δημήτρη Τσιλιφώνη, για το μοντάζ του Λάμπη Χαραλαμπίδη και τα ειδικά εφέ των Στάθη Ναυπλιώτη, Αλέξη Μηταδόπουλο, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέα Χέλμη και Θέμη Κατάκαλο.


Ως καλύτερος πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης βραβεύτηκε ο Λευτέρης Χαρίτος, ο οποίος με το καταγάλανο ντοκιμαντέρ του «Dolphin Man» κέρδισε και το βραβείο Ίρις καλύτερης ταινίας τεκμηρίωσης.

Στο μέτωπο των ταινιών μικρού μήκους, το «Copa Loca» του Χρήστου Μασσαλά που συμμετείχε στο περσινό φεστιβάλ των Κανών απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους.

Τέλος, η στιγμή που ξεχώρισε σε όλη την απονομή ήταν φυσικά εκείνη όταν ο επίτιμος καλεσμένος Αλεξάντρ Ντεσπλά ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το τιμητικό βραβείο Ίρις από τον πρόεδρο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Βασίλη Κατσούφη. Ο βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης για τις ταινίες «Ξενοδοχείο Grand Budapest» και «Η Μορφή του Νερού», απευθύνθηκε αρχικά στα ελληνικά στο κοινό λέγοντας πως «είμαι Γάλλος αλλά μισός Έλληνας, και μισός Έλληνας είναι Έλληνας»!

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην επιρροή που είχε στη ζωή του ο ελληνικός κινηματογράφος και η ελληνική μουσική που άκουγε η μητέρα του στο σπίτι, χωρίς τα οποία δε θα γινόταν συνθέτης. Υπογράμμισε τη σημασία ανθρώπων όπως ο Χατζηδάκις στη μουσική του, ενώ επαίνεσε όλους εκείνους που επιμένουν να γυρίζουν ελληνικές ταινίες και προέτρεψε να συνεχίσουν να το κάνουν ακόμα περισσότεροι γιατί το έχουμε ανάγκη. Σημείωσε πως είναι πολύ θετικό που υπήρχε ζωντανή μουσική στην απονομή, από το συγκρότημα του Σπύρου Γραμμένου, κάτι που μόνο τα Όσκαρ επιλέγουν να κάνουν πια.

Ολοκλήρωσε το λόγο του με μια αστεία νότα, λέγοντας στους παρουσιαστές Μάκη Παπαδημητρίου και Γιώργο Πυρπασόπουλο πως παρόλο που δεν καταλάβαινε τίποτα είναι πολύ αστείοι.

Δείτε παρακάτω αναλυτικά τους νικητές:

Μεγάλου Μήκους Ταινία Μυθοπλασίας
Ο Γιος της Σοφίας (Ελίνα Ψύκου)
Πολυξένη (Δώρα Μασκλαβάνου)
Το Τελευταίο Σημείωμα (Παντελής Βούλγαρης)
Γυναίκες Που Περάσατε Από Δω (Σταύρος Τσιώλης)
Lines (Βασίλης Μαζωμένος)

Ταινία Τεκμηρίωσης
The Great Utopia (Φώτος Λαμπρινός)
Dolphin Man (Λευτέρης Χαρίτος)
Ο Μεγάλος Περίπατος της Αλκης (Μαργαρίτα Μαντά)

Ταινία Μικρού Μήκους
Ακτιστο Φως (Ευθύμης Kosemund Σανίδης)
Καουμπόης (Γιάννης Χαριτίδης)
Κατάψυξη (Δημήτρης Νάκος)
Το Φράγμα (Γιώργος Τελτζίδης)
Copa Loca (Χρήστος Μασσαλάς)

Σκηνοθεσία
Δώρα Μασκλαβάνου («Πολυξένη»)
Ελίνα Ψύκου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Σταύρος Τσιώλης («Γυναίκες Που Περάσατε Από Δω»)

Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης
Δημήτρης Τσιλιφώνης («Do it Yourself»)
Γαβριήλ Τζάφκας («Αγκάθι»)
Λευτέρης Χαρίτος («Dolphin Man»)

Σενάριο
Σταύρος Τσιώλης («Γυναίκες Που Περάσατε Από Δω»)
Ελίνα Ψύκου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Δώρα Μασκλαβάνου («Πολυξένη»)
Ιωάννα Καρυστιάνη («Τελευταίο Σημείωμα»)

Α' Γυναικείος Ρόλος
Κάτια Γκουλιώνη («Πολυξένη»)
Βαλερί Τσεπλάνοβα («Ο Γιος της Σοφίας»)
Νεφέλη Κουρή («Happy Birthday»)
Κάτια Γέρου («USSAK»)

Α' Αντρικός Ρόλος
Βίκτορ Κόμουτ («Ο Γιος της Σοφίας»)
Ανδρέας Κωνσταντίνου («Το Τελευταίο Σημείωμα»)
Δημήτρης Ημελλος («Happy Birthday»)

Β' Γυναικείος Ρόλος
Υβόνη Μαλτέζου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Λυδία Φωτοπούλου («Πολυξένη»)
Θεοδώρα Τζήμου («USSAK»)

Β' Αντρικός Ρόλος
Θανάσης Παπαγεωργίου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Φάνης Μουρατίδης ( «Τζαμάικα» )
Αντρέ Χένικε («Τελευταίο Σημείωμα»)

Διεύθυνση Φωτογραφίας
Σίμος Σαρκετζής («Τελευταίο Σημείωμα»)
Κλαούντιο Μπολιβάρ («Πολυξένη»)
Διονύσης Ευθυμιόπουλος («Ο Γιος της Σοφίας»)

Μοντάζ
Τάκης Γιαννόπουλος («Τελευταίο Σημείωμα»)
Λάμπης Χαραλαμπίδης («Do it Yourself»)
Δώρα Μασκλαβάνου («Πολυξένη»)

Πρωτότυπη Μουσική
The Boy («Τελευταίο Σημείωμα»)
Σόφι Μπιρκ και Ασμπγιορν Ντερντάου («Αγκάθι»)
Νίκος Κυπουργός («Πολυξένη»)
Θέμης Καραμουρατίδης (Τζαμάικα»)
Κωνσταντής Παπακωνσταντίνου («Happy Birthday»)

Σκηνογραφία
Πηνελόπη Βαλτή («Ο Γιος της Σοφίας»)
Γιώργος Γεωργίου («Πολυξένη»)
Σπύρος Λάσκαρης («Το Τελευταίο Σημείωμα»)

Ενδυματολογία
Μάρλι Αλιφέρη («Ο Γιος της Σοφίας»)
Δέσποινα Χειμώνα («Πολυξένη»)
Γιούλα Ζωιοπούλου («Τελευταίο Σημείωμα»)

Ήχος
Μπόρις Τραγιανόφ, Περσεφόνη Μήλιου & Ανε Λε Καμπιόν («Ο Γιος της Σοφίας»)
Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμπομπιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος & Αρης Λουζιώτης («Τελευταίο Σημείωμα»)
Ορέστης Καμπερίδης, Κώστας Βαρυμπομπιώτης & Βάλια Τσέρου («Do it Yourself»)

Μακιγιάζ
Γιάννης Παμούκης («Πολυξένη»)
Βαλεντίν Βάλοφ & Πέτια Σιμεόνοβα («Ο Γιος της Σοφίας»)
Εύη Ζαφειροπούλου («Το Τελευταίο Σημείωμα»)

Ειδικά Εφέ και Κινηματογραφική Καινοτομία
Αντώνης Κοτζιάς («Τελευταίο Σημείωμα»)
Βαλεντίν Σεραφίμοφ, Βαλεντίν Βάλοφ, Γιώργος Αλαχούζος & Ρούλης Αλαχούζος («Ο Γιος της Σοφίας»)
Στάθης Ναυπλιώτης, Αλέξης Μηταδόπουλος, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέας Χέλμης & Θέμης Κατάκαλος («Do it Yourself»)

Κινηματογράφος

Thelma
Από Χρήστο Μήτση 

αθηνόραμα στο facebook
Έντονα αλληγορικό θρίλερ που υποβάλλει έντεχνα μια αίσθηση μεταφυσικής απειλής. Χειρίζεται πρωτότυπα το είδος, ολοκληρώνει όμως άκομψα και βεβιασμένα το ψυχολογικό πορτρέτο που επιχειρεί να φιλοτεχνήσει.


Eίτε επιλέγει ένα φαινομενολογικό («Όσλο, 31 Αυγούστου») είτε ένα στιλιζαρισμένα μελοδραματικό («Ο Ήχος της Σιωπής») σκηνοθετικό ύφος, ο Γιόακιμ Τρίερ φέρνει πάντα μπροστά στο φακό του ήρωες με οικογενειακά προβλήματα και καλά κρυμμένα μυστικά. Το ίδιο και στην «Thelma», που ξεκινά με μια υποβλητική­ σκηνή, το καλά φυλαγμένο «κλειδί» της οποίας κάνει την εμφάνισή του λίγο πριν από το φινάλε: ένας πατέρας βγαίνει για κυνήγι στην παγωμένη φύση με τη μικρή του κόρη. Όταν εμφανίζεται μπροστά τους ένα ελάφι, εκείνος σηκώνει το όπλο, αλλά το στρέφει αργά προς την πλευρά του κοριτσιού και στέκει να το σημαδεύει σιωπηλός.

Λίγα χρόνια μετά η Θέλμα έχει γίνει μια ντροπαλή κοπέλα, η οποία αφήνει το σπίτι των θρησκόληπτων γονιών της για να σπουδάσει στο Όσλο. Αν και δυσκολεύεται να κάνει φίλους, σύντομα θα γνωρίσει μια συμμαθήτριά της, την Άνια, την οποία θα ερωτευτεί παρά τις επιφυλάξεις και τις ενοχές της. Παράλληλα όμως θα αρχίσει να βασανίζεται από έντονες επιληπτικές (;) κρίσεις, τις οποίες συνοδεύουν μια σειρά από ανεξήγητα φαινόμενα.


Όπως έχει αποδείξει ακόμη και στον σοβαροφανή «Ήχο της Σιω­πής», ο Γιόακιμ Τρίερ είναι­ ένας στιλάτος αφηγητής, ο οποίος εδώ χειρίζεται επιδέξια την κινηματογραφική σημειολογία του μεταφυσικού θρίλερ. Τα close ups, οι σιωπές, οι ονειρικές «εισβολές», τα πλονζέ (από ψηλά) πλάνα και όλες οι λεπτομέρειες (όπως τα απειλητικά κοράκια σε συνδυασμό με τους χορευτές που προσπαθούν να «πετάξουν») δημιουργούν μια ανοίκεια αίσθηση απειλής και ανησυχητικής εκκρεμότητας.

Από την άλλη, ο χαρακτήρας της Θέλμα γίνεται όλο και πιο περίπλοκος και αντιφατικός, ένας ζωντανός ψυχολογικός γρίφος. Ο συνδυασμός τους θα μπορούσε να είναι συναρπαστικός, αν ο Τρίερ δεν υιοθετούσε μια έντονα αλληγορική προσέγγι­ση, η οποία απλοποιεί κι εξηγεί (υπερβολικά) πολλά πράγματα προς χάριν μιας ανατρεπτικής στην όψη μα τετριμμένης στην ουσία της ιστορίας ενηλικίωσης και εις βάρος μιας­ τολμηρής μελέτης χαρακτήρα. Η οποία, αφού αποκαλύψει το μυστικό της, ολοκληρώνεται άκομψα και βεβιασμένα.

Νορβηγία, Γαλλία, Δανία. 2017. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: SEVEN FILMS

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση

Αυτήν τη Δευτέρα 23/4, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, θα απονεμηθούν τα 9α Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, με μεγάλο φαβορί το ιστορικό «Τελευταίο Σημείωμα» και δυνατό αουτσάιντερ τον βραβευμένο στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα «Γιο της Σοφίας».

«Do it Yourself»
Mπαίνοντας στην τελική ευθεία για τα φετινά... ελληνικά Όσκαρ, τα οποία πρέπει να είναι τα πιο καθυστερημένα χρονικά ακαδημαϊκά κινηματογραφικά βραβεία της Ευρώπης –τι ελληνικά θα ήταν αλλιώς­;–, διαπιστώνουμε για ακόμη μία φορά πως το 2017 δεν ήταν μια ιδιαίτερα ευτυχής χρονιά για το εθνικό μας σινεμά. Λίγες οι πραγματικά αξιόλογες ταινίες, λιγότερες εκείνες που κατάφεραν να βάλουν έναν ευπρεπή αριθμό θεατών στην αίθουσα. Όμως το παράξενο σύστημα της Ελληνικής Ακαδημίας –τι ελληνική θα ήταν αλλιώς;– φέρνει στις φετινές υποψηφιότητες ταινίες που βγήκαν στις αίθουσες το 2018 και άλλες που δεν βγήκαν ακόμη (!), μπερδεύοντας οποιονδήποτε σοβαρό απολογισμό.


Επειδή δεν είμαστε γκρινιάρηδες και συνηθίζουμε εύκολα όμως, ας μείνουμε σε όσα μας περιμένουν το βράδυ αυτής της Δευτέρας 23/4 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, όπου οι ηθοποιοί Μάκης­ Παπαδημητρίου και Γιώργος Πυρπασόπουλος θα μας υποδεχτούν για την ένατη απονομή των Ιρίδων, όπως ονομάζονται πλέον τα ακαδημαϊκά μας σινε-βραβεία. Φαβορί για τα περισσότερα από αυτά είναι το ιστορικό δράμα του Παντελή Βούλγαρη «Το Τελευταίο Σημείωμα», ταινία με (σχετική) εμπορική επιτυχία και αγαπητό είδος στις απανταχού κινηματογραφικές ακαδημίες. Όπως είχε κάνει και το 2014 με τη «Μικρά Αγγλία» (6 Ίριδες), ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης αρνήθηκε να είναι υποψήφιος, αφήνοντας χώρο για την Ελίνα Ψύκου και τον βραβευμένο στην Τραϊμπέκα και 13 φορές υποψήφιο «Γιο της Σοφίας», όπως και για τον βετεράνο Σταύρο Τσιώ­λη, του οποίου το ακόμη απρόβλητο «Γυναίκες που Περάσατε από Δω» έχει συγκεντρώσει τρεις υποψηφιότητες.

«Το Τελευταίο Σημείωμα»

Ελπίδες κυρίως σε τεχνικές κατηγορίες έχει και το έτερο μεγάλο ιστορικό δράμα της χρονιάς, η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου, παρούσα σε 11 κατηγορίες κι έχουσα τον πρώτο λόγο στους γυναικείους ρόλους (Κάτια Γουλιώνη και Λυδία Φωτοπούλου) και πιθανόν στη φωτογραφία για την ατμοσφαιρική δουλειά του Κλαούντιο Μπολιβάρ. Ακλόνητο φαβορί στο ντοκιμαντέρ είναι το «Dolphin Man» του Λευτέρη Χαρίτου, ο οποίος συναγωνίζεται τους Δημήτρη Τσιλιφώνη (τέσσερις υποψηφιότητες για το «Do it Yourself» του) και Γαβριήλ Τζάφκα («Αγκάθι») στην πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη.

Ένα από τα αδιαφιλονίκητα highlights της βραδιάς, πάντως, θα είναι σίγουρα η απονομή της φετινής τιμητικής Ίριδας στον ελληνικής καταγωγής Γάλλο συνθέτη Αλεξάντρ Ντεσπλά, βραβευμένο με Όσκαρ για τη μουσική των «Grand Budapest Hotel» του Γουές Άντερσον και «Η Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.

Δείτε αναλυτικά όλες τις υποψηφιότητες των βραβείων Ίρις 2018 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου εδώ.

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin