Από Χρήστο Μήτση

Αυτήν τη Δευτέρα 23/4, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, θα απονεμηθούν τα 9α Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, με μεγάλο φαβορί το ιστορικό «Τελευταίο Σημείωμα» και δυνατό αουτσάιντερ τον βραβευμένο στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα «Γιο της Σοφίας».

«Do it Yourself»
Mπαίνοντας στην τελική ευθεία για τα φετινά... ελληνικά Όσκαρ, τα οποία πρέπει να είναι τα πιο καθυστερημένα χρονικά ακαδημαϊκά κινηματογραφικά βραβεία της Ευρώπης –τι ελληνικά θα ήταν αλλιώς­;–, διαπιστώνουμε για ακόμη μία φορά πως το 2017 δεν ήταν μια ιδιαίτερα ευτυχής χρονιά για το εθνικό μας σινεμά. Λίγες οι πραγματικά αξιόλογες ταινίες, λιγότερες εκείνες που κατάφεραν να βάλουν έναν ευπρεπή αριθμό θεατών στην αίθουσα. Όμως το παράξενο σύστημα της Ελληνικής Ακαδημίας –τι ελληνική θα ήταν αλλιώς;– φέρνει στις φετινές υποψηφιότητες ταινίες που βγήκαν στις αίθουσες το 2018 και άλλες που δεν βγήκαν ακόμη (!), μπερδεύοντας οποιονδήποτε σοβαρό απολογισμό.


Επειδή δεν είμαστε γκρινιάρηδες και συνηθίζουμε εύκολα όμως, ας μείνουμε σε όσα μας περιμένουν το βράδυ αυτής της Δευτέρας 23/4 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, όπου οι ηθοποιοί Μάκης­ Παπαδημητρίου και Γιώργος Πυρπασόπουλος θα μας υποδεχτούν για την ένατη απονομή των Ιρίδων, όπως ονομάζονται πλέον τα ακαδημαϊκά μας σινε-βραβεία. Φαβορί για τα περισσότερα από αυτά είναι το ιστορικό δράμα του Παντελή Βούλγαρη «Το Τελευταίο Σημείωμα», ταινία με (σχετική) εμπορική επιτυχία και αγαπητό είδος στις απανταχού κινηματογραφικές ακαδημίες. Όπως είχε κάνει και το 2014 με τη «Μικρά Αγγλία» (6 Ίριδες), ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης αρνήθηκε να είναι υποψήφιος, αφήνοντας χώρο για την Ελίνα Ψύκου και τον βραβευμένο στην Τραϊμπέκα και 13 φορές υποψήφιο «Γιο της Σοφίας», όπως και για τον βετεράνο Σταύρο Τσιώ­λη, του οποίου το ακόμη απρόβλητο «Γυναίκες που Περάσατε από Δω» έχει συγκεντρώσει τρεις υποψηφιότητες.

«Το Τελευταίο Σημείωμα»

Ελπίδες κυρίως σε τεχνικές κατηγορίες έχει και το έτερο μεγάλο ιστορικό δράμα της χρονιάς, η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου, παρούσα σε 11 κατηγορίες κι έχουσα τον πρώτο λόγο στους γυναικείους ρόλους (Κάτια Γουλιώνη και Λυδία Φωτοπούλου) και πιθανόν στη φωτογραφία για την ατμοσφαιρική δουλειά του Κλαούντιο Μπολιβάρ. Ακλόνητο φαβορί στο ντοκιμαντέρ είναι το «Dolphin Man» του Λευτέρη Χαρίτου, ο οποίος συναγωνίζεται τους Δημήτρη Τσιλιφώνη (τέσσερις υποψηφιότητες για το «Do it Yourself» του) και Γαβριήλ Τζάφκα («Αγκάθι») στην πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη.

Ένα από τα αδιαφιλονίκητα highlights της βραδιάς, πάντως, θα είναι σίγουρα η απονομή της φετινής τιμητικής Ίριδας στον ελληνικής καταγωγής Γάλλο συνθέτη Αλεξάντρ Ντεσπλά, βραβευμένο με Όσκαρ για τη μουσική των «Grand Budapest Hotel» του Γουές Άντερσον και «Η Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.

Δείτε αναλυτικά όλες τις υποψηφιότητες των βραβείων Ίρις 2018 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου εδώ.