Νοεμβρίου 23, 2017

Κινηματογράφος

Οι ερωτευμένοι Μαρίνα και Ορλάντο σχεδιάζουν να περάσουν το υπόλοιπο της ζωής τους μαζί. Ένα απρόσμενο συμβάν θα φέρει τη Μαρίνα αντιμέτωπη με την οικογένεια του συντρόφου της. Η ιστορία του αγώνα μιας γυναίκας για το δικαίωμα να είναι ο εαυτός της.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Η Φανταστική Γυναίκα είναι για μένα μια ταινία αισθητικού μεγαλείου, αφηγηματικού σθένους, έντασης και συναισθημάτων. Πολυτονική, πολύ-βιωματική, πολύ-συναισθηματική.

Είναι εορτασμός και ταυτόχρονα προσεκτική εξέταση του κεντρικού της χαρακτήρα: Μαρίνα Βιδάλ.

Τι θα αντικρίσουν οι θεατές όταν δουν τη Μαρίνα; Θα δουν ένα πλάσμα που αλλάζει συνεχώς μορφές, που κυλάει, που πάλλεται και μεταβάλλεται συνεχώς. Αυτό που βλέπουν δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται, η Μαρίνα είναι μια δίνη που εξιτάρει τη φαντασία και την επιθυμία του θεατή, προσκαλώντας τον να δοκιμάσει τα όρια της δικής του ενσυναίσθησης.

Σκηνοθεσία: Sebastián Lelio

Σενάριο: Sebastián Lelio & Gonzalo Maza

Παίζουν: Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco

Διάρκεια: 104 λεπτά  

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση 
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και βραβείο κριτικών στις Κάνες για ένα ντοκιμαντερίστικης ακρίβειας και μεγάλης συναισθηματικής φόρτισης κοινωνικό δράμα με πολιτική ευαισθησία, ερωτική ειλικρίνεια και κινηματογραφικές ιδέες.

Αν και ο Χρυσός Φοίνικας­ του τελευταίου Φεστιβάλ­ Κανών κατέληξε δίκαια στα χέρια του Ρούμπεν Έστλουντ για το «The Square», ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Πέδρο Αλμοδόβαρ ομολόγησε πως το «120 Χτύποι το Λεπτό» ήταν η δική του αγαπημένη ταινία. Και αυτό­ όχι γιατί αφορά ένα gay δράμα (ο Πέδρο έχει δει πάμπολλα από αυτά), αλλά γιατί πρωτίστως αφορά ένα είδος σινεμά που ο Ισπανός δημιουργός αγαπά και το ευρωπαϊκό σινεμά έχει απόλυτη ανάγκη.

Πρόκειται για εκείνα τα –σπάνια– δράματα που θίγουν αληθινά κι επίκαιρα κοινωνικά θέματα, αναδεικνύοντάς τα χωρίς παραβολές και αλληγορίες αλλά και χωρίς τον παραμικρό διδακτισμό. Ιστορίες που μιλούν για συγκεκριμένους ανθρώπους και ταυτόχρονα για όλους μας, για συγκεκριμένα προβλήματα (μεταναστευτικό, ρατσισμός, ανεργία, καταπίεση μειονοτήτων...), που όμως μεταμορφώνονται σε διαχρονικά διλήμματα ζωής μπροστά στην κάμερα.

Σε ένα πρώτο επίπεδο, λοιπόν, η τρίτη σκηνοθετική προσπάθεια του μοντέρ και σεναριογράφου («Ελεύθερος Ωραρίου», «Ανάμεσα στους Τοίχους») Ρομπέν Καμπιγιό είναι η λεπτομερής καταγραφή της καθημερινότητας της ακτιβιστικής οργάνωσης Act Up στο Παρίσι των αρχών του ’90. Αναλυτική παρουσίαση των συνελεύσεων των μελών της κι εξαντλητική ακρίβεια στον τρόπο εργασίας και δράσης τους: ναι, ο αληθινός ακτιβισμός είναι αφοσίωση σε ιδέες, αλλά ταυτόχρονα λογιστική, νούμερα (διόλου τυχαίο το 120 του τίτλου), γραφειοκρατία...

Ο Καμπιγιό όμως δεν σταματάει εκεί. Εισάγοντας διακριτικά στοιχεία αποστασιοποίησης και ονειρικής φαντασίας –όπως ένας διάλογος στο αμφιθέατρο χωρίς «αληθινό» περιβάλλοντα ήχο ή οι σκηνές χορού στο μπαρ με τα αιωρούμενα σωματίδια–, προχωράει ένα βήμα πέρα από τον (κοινωνικό, αλά Νταρντέν) ρεαλισμό και αρχίζει να αφηγείται μια ερωτική ιστορία που γεννιέται «στο πεδίο της μάχης». Αυτήν του νεοφερμένου στην οργάνωση Νατάν και του θαρραλέου, ασυμβίβαστου Σον, οι οποίοι θα φτάσουν μαζί, περνώντας διά πυρός και σιδήρου, στο τέλος της διαδρομής.

Μιας διαδρομής γεμάτης χαρές και απογοητεύσεις, πολιτικές νίκες και συναισθηματικά τραύματα, στιγμές απόλυτης ηδονής και ώρες αβάσταχτης πίκρας.
Το «120 Χτύποι το Λεπτό» δεν είναι η φωτογραφία μιας εποχής, αλλά οι οπτικοποιημένες αναμνήσεις που έχει αφήσει πίσω της. Είναι ένα χρονικό γεγονότων κι ένα ντοκιμαντέρ συναισθημάτων, μια κραυγή καταγγε­λίας κι ένα δοκίμιο πάνω στη μεταμόρφωση – των σωμάτων, των ιδεών μα και της ίδιας της ταινίας, που αλλάζει σταδιακά ύφος και σημείο εστίασης.

Έτσι αυτό που ξεκινά ως στρατευμένη δήλωση εξελίσσεται σε κάτι πολύ πιο περίπλοκο πολιτικά, φιλοσοφικά και κινηματογραφικά, με τον Καμπιγιό, ο οποίος μας αιφνιδιάζει διαρκώς διηγηματικά, να καταφέρνει να συνδυάσει υποδειγματικά το πραγματικό με το φαντασιακό και τον κρότο του πρωτοσέλιδου με τον ψίθυρο της κάθε άγνωστης, μικρής ανθρώπινης ιστορίας.
Γαλλία. 2017. Διάρκεια: 140΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Κινηματογράφος

 Ο Τσάνινγκ Τέιτουμ και ο Τζεφ Μπρίτζες παίρνουν το λάσο τους και δίνουν... αμερικάνικο αέρα στους στιλάτους πράκτορες της λονδρέζικης υπηρεσίας «Kingsman».

Kingsman: Ο Χρυσός Κύκλος
Οι πράκτορες της «Kingsman» σε νέες περιπέτειες. Όταν τα κεντρικά γραφεία της λονδρέζικης μυστικής υπηρεσίας πληροφοριών Kingsman καταστρέφονται, ο Έγκσι και οι υπόλοιποι πράκτορές της συμμαχούν με τους αμερικανούς κατασκόπους της Statesman ενάντια σε έναν αδίστακτο εχθρό προκειμένου να σώσουν τον κόσμο.

Ακόμα Κρύβομαι για να Καπνίσω
Γαλλο-αλγερινό δράμα με τη Χιάμ Αμπάς. Ένα χαμάμ στο Αλγέρι λειτουργεί για δεκάδες γυναίκες όλων των ηλικιών ως καταφύγιο μακριά από τη βία, την καταπίεση και την κακομεταχείριση των ανδρών. Βγάζουν τις μαντίλες, ηρεμούν και μιλούν για όλα. Οι συζητήσεις τις οδηγούν συχνά σε αντιπαραθέσεις, όταν όμως η 16χρονη έγκυος Μεριέμ θα πάει στο χαμάμ οι γυναίκες θα πρέπει να ενωθούν για να τη γλιτώσουν από την οργή του αδερφού της. Στο Τέλος του Τούνελ
Ισπανικό αστυνομικό θρίλερ. Ο Χοακίν ζει απομονωμένος στο σπίτι του μετά από ένα ατύχημα που τον άφησε σε αναπηρικό καροτσάκι. Πνιγμένος στα χρέη, νοικιάζει ένα δωμάτιο του σπιτιού στην εξωτική χορεύτρια Μπέρτα και την εξάχρονη κόρη της. Η άβολη συνύπαρξη τους μετατρέπεται σιγά σιγά σε φιλία κι ερωτικό ενδιαφέρον, έως ότου ο Χοακίν ανακαλύψει ότι η Μπέρτα βρίσκεται εκεί με σκοπό να βοηθήσει μια συμμορία να ληστέψει την διπλανή τράπεζα. Το Κύμα
Νορβηγική ταινία καταστροφής. Την ώρα που γεωλόγος Κρίστιαν ετοιμάζεται να φύγει με την οικογένειά του από το Γκεϊράνγκερ ώστε να δουλέψει εκτός πόλεως, μια ασυνήθιστη σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή τον ανησυχεί. Οι φόβοι του επαληθεύονται όταν μια ισχυρή δόνηση σηκώνει τσουνάμι ύψους 85 μέτρων, δίνοντας στον ίδιο και τους υπόλοιπους κατοίκους της πόλης μόλις δέκα λεπτά για να σωθούν. Ομίχλη τον Αύγουστο
Γερμανικό πολεμικό δράμα. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου πολέμου, ο 13χρονος Έρνστ βρίσκει την οικογένεια που είχε από καιρό χάσει ανάμεσα στις νοσοκόμες και τα άλλα παιδιά του ιδρύματος που ζούσε. Σύντομα όμως ανακαλύπτει πως το ίδρυμα αυτό είναι η βιτρίνα ενός ναζιστικού προγράμματος ευθανασίας και αποφασίζει να επαναστατήσει… Leatherface
Spin off του «Σχιζοφρενούς Δολοφόνου με το Πριόνι». Ο μετέπειτα ψυχικά άρρωστος εκτελεστής με το πριόνι συναντάται σε νεαρή ηλικία όπου, μαζί με ακόμα τρεις συγκρατούμενούς του, δραπετεύουν από την ψυχιατρική κλινική στην οποία βρίσκονται έγκλειστοι, απαγάγοντας και μια νοσοκόμα την οποία βυθίζουν στον απόλυτο τρόμο. Ένας εξίσου διαταραγμένος ψυχικά αστυνομικός αρχίζει να τους κυνηγάει, με αποτέλεσμα ένα από τα παιδιά να πέσει θύμα του και να καταστραφεί το μυαλό του για πάντα. Κάπως έτσι, ο Leatherface, ένα αδυσώπητο τέρας γεμάτο μίσος και οργή, γεννιέται και ζητά εκδίκηση. Emoji: Η Ταινία
Animation με ήρωα ένα «διαφορετικό», πολυμορφικό emoji. Σε έναν μυστικό κόσμο μέσα στα smartphones, την Τεξτόπολη, ζουν τα emoji, καθένα από τα οποία έχει μία και μόνο έκφραση στο πρόσωπό του. Εκτός από τον Τζιν, ένα υπερκινητικό emoji που έχει γεννηθεί χωρίς φίλτρο και μπορεί να πάρει πολλές και διαφορετικές εκφράσεις. Αποφασισμένο να βρει τον Κώδικα που θα τον κάνει κανονικό όπως τα υπόλοιπα, ο Τζιν ξεκινά ένα ψηφιακό ταξίδι μέσα στις εφαρμογές του τηλεφώνου με τη βοήθεια του καλύτερού του φίλου Κόλλα-Πέντε και της μυστηριώδους χάκερ Ατίθασης. Mystery Train
Ο Τζιμ Τζάρμους ταξιδεύει στην πατρίδα του Έλβις. Ένα ζευγάρι Γιαπωνέζων σ' ένα ταξίδι-προσκύνημα στην πατρίδα του Πρίσλεϊ, μια νεαρή Ιταλίδα που βλέπει το φάντασμα του Βασιλιά, ένας Άγγλος που τον φωνάζουν κοροϊδευτικά Έλβις. Τρεις παράλληλες ιστορίες που συνδέονται με ένα ξενοδοχείο στο Μέμφις και με το πνεύμα του Έλβις Πρίσλεϊ. Ο Άνθρωπος που Έπεσε στη Γη
Ο Νίκολας Ρεγκ σκηνοθετεί τον alien Ντέιβιντ Μπόουι. Ένας εξωγήινος καταφθάνει στη γη αναζητώντας νερό για τον άγονο πλανήτη του. Χάρη στην ευφυία και τις προηγμένες επιστημονικές του γνώσεις εξελίσσεται γρήγορα σε έναν επιτυχημένο επιχειρηματία, σύντομα όμως υποκύπτει σε ανθρώπινες αδυναμίες που σημαίνουν την αρχή της πτώσης του. Kino Eye
Ντοκιμαντέρ του Ντζίγκα Βερτόφ. Ο φακός, ή αλλιώς το μάτι της κάμερας του πρωτοπόρου κινηματογραφιστή καταγράφει τις καθημερινές δραστηριότητες των κατοίκων ενός σοβιετικού χωριού.

Κινηματογράφος

 Τα θερινά σινεμά σιγά σιγά κλείνουν, οι χειμερινές αίθουσες επιστρέφουν δυναμικά και η Τζούντι Ντεντς ετοιμάζει το δικό της come back ως βασίλισσα Βικτώρια.

Βικτώρια και Αμπντούλ
Βιογραφική δραμεντί του Στίβεν Φρίαρς, με την Τζούντι Ντεντς ως βασίλισσα Βικτόρια. Στα τελευταία χρόνια της ζωής της η βασίλισσα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, προς έκπληξη πολλών, ανέπτυξε μια αναπάντεχη φιλία με τον Ινδό Αμπντούλ, μέλος του υπηρετικού της προσωπικού. Ο νεαρός Ινδός έκανε τη βασίλισσα Βικτόρια να δει τον κόσμο με άλλη οπτική και η βαθιά τους φιλία αναστάτωσε ακόμα περισσότερο τον συντηρητικό κύκλο της βασίλισσας, όταν η ίδια έχρισε τον Αμπντούλ έμπιστο δάσκαλο και πνευματικό σύμβουλό της.

Γυάλινο Κάστρο
Οικογενειακό δράμα με τους Μπρι Λάρσον, Γούντι Χάρελσον και Ναόμι Γουότς. Η αληθινή ιστορία μιας κοπέλας που μεγάλωσε σε εκκεντρική, δυσλειτουργική αλλά σφιχτά δεμένη οικογένεια και κατάφερε να χτίσει μια επιτυχημένη ζωή με τους δικούς της

κανόνες.

Πικαδέρο
Ισπανική κοινωνική κομεντί για τον έρωτα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης. «Πικαδέρο» είναι μια ισπανική λέξη που αναφέρεται σε δημόσιους χώρους που πηγαίνουν οι εραστές που δεν έχουν δικό τους σπίτι και η ταινία περιγράφει τις αποτυχημένες προσπάθειες ενός ζευγαριού στη χώρα των Βάσκων να βρει έναν χώρο για να ζήσει τον έρωτα του, καθώς όπου κι αν βρεθούν κάποιος ή κάτι θα τους διακόψει.

Ένα Κάποιο Τέλος

Ο Τζιμ Μπρόουντμπεντ και ο συγκινητικός απολογισμός μιας ζωής. Ο Τόνι Γουέμπστερ ζει μια απομονωμένη και ήσυχη ζωή έως ότου βαθιά κρυμμένα μυστικά από το παρελθόν του έρχονται στην επιφάνεια και τον αναγκάζουν να αναλογιστεί τα λάθη που έκανε ως νέος, την αλήθεια για την πρώτη του αγάπη και τις συνέπειες των αποφάσεων που πήρε μια ολόκληρη ζωή πριν.

Η Ιστορία του Hedi
Δράμα του Μοχάμεντ Μπεν Ατία. O Hedi, ένας ήσυχος νεαρός άνδρας ακολουθεί ένα μονοπάτι ζωής προδιαγεγραμμένο. Ενώ στη χώρα του, την Τυνησία, τα πράγματα φαίνονται να αλλάζουν και να εξελίσσονται, ο ίδιος δεν περιμένει πολλά από το μέλλον του και αφήνει όλες τις σημαντικές αποφάσεις που τον αφορούν σε άλλους. Καθώς η μητέρα του ετοιμάζει το γάμο του, ο εργοδότης του τον στέλνει σε μια παραθαλάσσια πόλη προς αναζήτηση νέων πελατών. Τότε ο Hedi ξεκινά να αποφεύγει τις επαγγελματικές του υποχρεώσεις και σύντομα θα συναντήσει την εξωστρεφή και γεμάτη ζωντάνια Ριμ με την οποία θα ξεκινήσει μια παθιασμένη ερωτική σχέση. Annabelle: Creation
Οι τρομο-περιπέτειες της σατανικής κούκλας συνεχίζονται. Αρκετά χρόνια μετά τον τραγικό θάνατο της μικρής τους κόρης, ένας κουκλοποιός και η σύζυγός του καλωσορίζουν στο σπίτι τους μια καλόγρια και μια ομάδα κοριτσιών από ένα κατεστραμμένο ορφανοτροφείο της περιοχής. Σύντομα θα γίνουν ο στόχος της δαιμονισμένης δημιουργίας του κουκλοποιού, της Άναμπελ.

Bell’ Antonio

Μαστρογιάνι, Καρντινάλε και Μάουρο Μπολονίνι του 1960. Στην πόλη Κατάνια της Ιταλίας, οι γυναίκες λατρεύουν τον όμορφο και γοητευτικό Αντόνιο και βλέπουν στο πρόσωπό του τον τέλειο εραστή. Στην πραγματικότητα όμως, η ζωή του είναι γεμάτη προβλήματα και σύντομα γίνεται ο περίγελος της πόλης λόγω της υποτιθέμενης ανικανότητάς του.

Κινηματογράφος

Ένα αργεντίνικο δραματικό νουάρ του 1960 διασκευάζεται ως μια πικρή, πολυεπίπεδη παραβολή πάνω στην εξουσία, την ηθική και τις καθημερινές, ψυχολογικές και πολιτικές διαστάσεις τους.

Mόνιμος σεναριογράφος­ του συμπατριώτη του Πάμπλο Τραπέρο («Leonera», «Το Αρπακτικό» ), ο 37χρονος Αργεντινός Σαντιάγο Μίτρε έχει σκηνοθετήσει τρεις ταινίες, ξεκινώντας από τον «Φοιτητή» του 2011 και φτάνοντας στο επερχόμενο πολιτικό θρίλερ «The Summit».

Ενδιά­μεσα η διπλά βραβευμένη στην Εβδομάδα Κριτικής των Κανών «Paulina» είναι αναμφίβολα η κορυφαία δουλειά του, μοντέρνα δια­σκευή ενός αργεντίνικου δραματικού νουάρ του 1960. Σε αυτήν, παρά τις αντιρρήσεις του ανώτατου δικαστικού πατέρα της, η Παουλίνα­ εγκαταλείπει μια πολλά υποσχόμενη καριέρα μεγαλοδικηγόρου και αποφασίζει να δουλέψει ως δασκάλα στην επαρχία.
Εκεί όμως την περιμένει μια σοκαριστική εμπειρία, καθώς πέφτει θύμα βιασμού από μια παρέα νεαρών. Χωρίς να αφορά μια ιστορία εκδίκησης, η ταινία αναζητά την έννοια της απονομής δικαιοσύνης με έναν πολυεπίπεδο τρόπο, που συνδέει τη διαχείριση της εξουσίας με τις προσωπικές ηθικές επιλογές και την κοινωνική ευθύνη που αυτές συνεπάγονται.

Ο Μίτρε διαχειρίζεται συγκινητικά το μελοδραματικό πυρήνα του σεναρίου, υιοθετεί ένα πρωτότυπο αφηγηματικό στιλ που παίζει με το χρόνο και τις «οπτικές γωνίες» και παραμένει ένας μεθοδικός, βαθυστόχαστος ψυχογράφος με πολιτική ευαισθησία και υπαρξιακές ανησυχίες.
Αργεντινή. 2015. Διάρκεια: 103΄. 

Κινηματογράφος

 Ο Τοντ Χέινς και το υπέροχο «Wonderstruck» υπόσχονται να κλέψουν καρδιές στην έναρξη του 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, με Μεγάλο Χορηγό την COSMOTE TV στις 20 Σεπτεμβρίου.

Δύο χρόνια μετά τον καλλιτεχνικό θρίαμβο του «Carol» ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του μοντέρνου αμερικανικού σινεμά επιστρέφει με ένα ήδη δεδομένο φαβορί για τα επερχόμενα βραβεία Όσκαρ.

Το «Wonderstruck», ένα μεγαλόκαρδο και γλυκύτατο παραμύθι για μικρούς και μεγάλους, θα ανεβάσει πανηγυρικά την αυλαία του φετινού 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, σε πανελλήνια πρώτη προβολή, λίγους μήνες πριν την κανονική κυκλοφορία του στις ελληνικές αίθουσες.

Κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου εικονογραφημένου βιβλίου του Μπράιαν Σέλζνικ, του ίδιου συγγραφέα από τον οποίο ο Μάρτιν Σκορσέζε εμπνεύστηκε πριν μερικά χρόνια το «Hugo», το «Wonderstruck» ενώνει δυο ιστορίες από διαφορετικές εποχές στην ίδια αρμονική αφήγηση.

 

Η μία ιστορία, ιδωμένη ως ένα κομμάτι βωβού και ασπρόμαυρου σινεμά, μας συστήνει την Ρόουζ, ένα μοναχικό κορίτσι από το Νιού Τζέρσεϊ του 1927, που έχει στερηθεί την ακοή του εκ γενετής και ζει χωρίς μητέρα. Η άλλη ιστορία μιλάει για τον Μπεν, ένα αγόρι από την επαρχιακή Μινεσότα του 1977, επίσης χωρίς μητέρα και χωρίς να έχει γνωρίσει πατέρα, το οποίο ονειρεύεται μια καλύτερη ζωή. Οι δυο μικροί ήρωες θα εγκαταλείψουν κάποια στιγμή τη γενέτειρά τους, ακολουθώντας μια παρόρμηση η οποία θα τους οδηγήσει στη Νέα Υόρκη και σε μια σειρά από συμπτώσεις και συναντήσεις οι οποίες θα συνδέσουν τα φαινομενικά ξέχωρα πεπρωμένα τους με αναπάντεχες γέφυρες.

Ο Τοντ Χέινς ζωντανεύει στην οθόνη το βιβλίο του Σέλζνικ σκηνοθετώντας από καρδιάς, με βλέμμα συνεπαρμένο και ονειροπόλο, ένα φιλμ που μπορούν να παρακολουθήσουν με την ίδια ευχαρίστηση όλες οι ηλικίες. Πίσω από την περιπλάνηση των μικρών πρωταγωνιστών του, ωστόσο, ο 56χρονος σκηνοθέτης κρύβει μια ενήλικη θεματική την οποία ανέκαθεν υπηρετούσε μοναδικά, στις περισσότερες δημιουργίες του, είτε πρόκειται για το «Safe» και το «Velvet Goldmine» είτε για το «Ο Παράδεισος Είναι Μακριά» και το «I' m Not There»: το αίτημα του να ανήκεις κάπου και να εξαργυρώνεις την όποια διαφορετικότητά σου βρίσκοντας κατανόηση και ανακούφιση στο πλευρό μιας δικής σου φυλής. Όλα αυτά χωρούν στο «Wonderstruck» με τον πιο μαγευτικό και συγκινητικό τρόπο.

 

Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Τζούλιαν Μουρ, Όουκς Φέγκλεϊ, Μίλισεντ Σίμοντς, Μισέλ Γουίλιαμς, Τζέιντεν Μάικλ. Τη μουσική υπογράφει ο πολυβραβευμένος Κάρτερ Μπέργουελ, τη διεύθυνση φωτογραφίας αναλαμβάνει ο καταξιωμένος Έντουαρντ Λάκμαν.

Η πρεμιέρα της ταινίας «Wonderstruck» θα γίνει την Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (μόνο με προσκλήσεις).

Μείνετε συντονισμένοι για όλα του νέα της 23ης διοργάνωσης του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας και την ανακοίνωση του πλήρους προγράμματος στη Συνέντευξη Τύπου, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 13 Σεπτεμβρίου 2017, στον Πολυχώρο του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής στο Mέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Για περισσότερες πληροφορίες www.aiff.gr

HuffPost Greece | Newsroom

Κινηματογράφος

Στην καλοκαιρινή Μαδρίτη του 2011 δύο αστυνομικοί αναζητούν έναν βιαστή και serial killer ηλικιωμένων γυναικών. Συναρπαστική πλοκή και υπαρξιακά ερωτήματα σε ένα μεσογειακό «Seven», εξαιρετικό δείγμα της ισπανικής σχολής αστυνομικού θρίλερ. Βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν κι έξι βασικές υποψηφιότητες για Γκόγια.

Ήταν μια χρυσή εποχή κατά την οποία η εκτός αμερικανικού σινεμά αστυνομική περιπέτεια ήταν ταυτόσημη με τη Γαλλία, από τον Ζαν-Πιέρ Μελβίλ μέχρι τον Ανρί Βερνέιγ και τον Ζαν Ντερέ. Οι Γάλλοι έχουν όμως χάσει προ πολλού το μαγικό άγγιγμά τους, το Χόλιγουντ επιμένει στην κωμική, σχεδόν παρωδιακή διάσταση του είδους και μόνο οι Σκανδιναβοί με τους Ισπανούς το ανανεώνουν με φρέσκες ιδέες και καινούργιες κινηματογραφικές προτάσεις. Αν και διαφορετικού στιλ, τόσο το Nordic noir όσο και η ιβηρική σχολή του αστυνομικού προτιμούν το μυστήριο και την αγωνία από την καθαρόαιμη δράση, το θρίλερ από την περιπέτεια δηλαδή, με το δίδυμο των αταίριαστων ντετέκτιβ –οι οποίοι πρέπει, εκόντες άκοντες, να συνεργαστούν για να λύσουν ένα φονικό αίνιγμα– να αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα μοτίβα τους.
Πιστή σε αυτό το σχήμα, η τρίτη ταινία του τηλεοπτικά έμπειρου Ροδρίγο Σορογκογέν θέλει δύο αντίθετης νοοτροπίας και μεθοδολογίας αστυνομικούς, τον οξύθυμο και δυναμικό Χαβιέρ (Γκόγια ερμηνείας για τον Ρομπέρτο Άλαμο ) και τον μεθοδικό μα εσωστρεφή και σιωπηλό λόγω του έντονου τραυλίσματός του Λουίς (ο Αντόνιο ντε λα Τόρε της «Οργής Ενός Υπομονετικού Ανθρώπου» ), να αναλαμβάνουν τη διαλεύκανση της υπόθεσης βιασμού και δολοφονίας μιας ηλικιωμένης γυναίκας. Στην καλοκαιρινή, αποπνιχτικά ζεστή Μαδρίτη του 2011, η οποία προετοιμάζεται για την επίσκεψη του πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ΄, άλλη μία ηλικιωμένη γυναίκα εντοπίζεται σύντομα νεκρή με παρόμοιο τρόπο, πείθοντας έτσι τους δύο ντετέκτιβ, οι οποίοι έχουν να αντιμετωπίσουν παράλληλα τα προσωπικά τους προβλήματα, πως βρίσκονται μπροστά σε έναν διεστραμμένο κατά συρροή δολοφόνο που θα ξαναχτυπήσει άμεσα.

Όπως στο «Seven», το πιο επιδραστικό αστυνομικό θρίλερ της μοντέρνας εποχής, έτσι και στον πυρήνα αυτού του πολύ πιο ηλιόλουστου (εκτός της τελευταίας σκηνής ), αλλά εξίσου βασανιστικού και βίαιου ανθρωποκυνηγητού, περιμένουν μερικά επώδυνα ερωτήματα πάνω στις έννοιες της ανθρωπιάς, της συγχώρεσης, της εκδίκησης, του καλού και του κακού. Το μυστήριο που περιβάλλει την ταυτότητα του δράστη, η οποία αποκαλύπτεται περίπου στα 2/3 της ταινίας, είναι καλοστημένο μα δευτερεύουσας σημασίας μπροστά στα κίνητρά του, τα οποία αντιπαραβάλλονται διακριτικά και δεξιοτεχνικά με εκείνα πίσω από την ιδιωτική συμπεριφορά των δύο διωκτών του.
Χωρίς να κοινωνιολογεί, χωρίς να βγάζει εύκολα ψυχολογικά συμπεράσματα και μακριά από κάθε διδακτική κορόνα, ο Σορογκογέν μας παρασύρει σε έναν φωτεινό, καυτό και αποπνικτικό εφιάλτη, όπου η ωμή βία, η καταπιεσμένη οργή και η απαγορευμένη επιθυμία (στο φόντο μια σειρά από θρησκευτικά σύμβολα σηματοδοτούν αιτίες και αφορμές ) ορίζουν τους κανόνες ενός παιχνιδιού χωρίς τελικό νικητή. Ενός παιχνιδιού υπαρξιακών διαστάσεων και πικρών, αφοπλιστικά ειλικρινών διαπιστώσεων, που έχει ενορχηστρωθεί με σκηνοθετική κομψότητα, αφηγηματική ένταση και σεναριακή ακρίβεια, στην καλύτερη παράδοση του είδους.
Ισπανία. 2016. Διάρκεια: 126΄

Χρήστοs Μήτσηs

Κινηματογράφος

Μία από τις κρισιμότερες μάχες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου έρχεται στην οθόνη με την υπογραφή του Κρίστοφερ Νόλαν, βάζοντας τους Φιόν Γουάιτχεντ, Τομ Χάρντι και Κίλιαν Μέρφι στην πρώτη γραμμή.

Δουνκέρκη
Πολεμικό έπος του Κρίστοφερ Νόλαν. Στις αρχές του Β` Παγκοσμίου Πολέμου ο Μάιος του 1940 βρίσκει τις βρετανικές και συμμαχικές δυνάμεις περικυκλωμένες από τα γερμανικά στρατεύματα και αποκλεισμένες στη Δουνκέρκη, ένα λιμάνι στη γαλλική ακτή της Μάγχης. Τότε το βρετανικό επιτελείο ξεκινά επιχείρηση με στόχο την άμεση διάσωσή τους.

Ταξίδι Στην Ισπανία
Κωμικό γαστρονομικό road movie με τους Στιβ Κούγκαν και Ρομπ Μπράιντον. Έπειτα από τις περιοδείες τους σε Αγγλία και Ιταλία, αυτή τη φορά οι δύο Βρετανοί κωμικοί και φίλοι ξεκινούν ένα γευστικό ταξίδι στην Ισπανία, εμπλουτίζοντας την κριτική τους για την παέγια και το γκασπάτσο με σχόλια για τη φιλία και την οικογένεια αλλά και ευρηματικές μιμήσεις.

Ο Πυρετός Της Τουλίπας
Ερωτικό δράμα εποχής με την Αλίσια Βικάντερ και την Κάρα Ντελεβίν. Στην Ολλανδία του 17ου αιώνα, ένας καλλιτέχνης αναλαμβάνει να ζωγραφίσει το πορτρέτο μιας νεαρής γυναίκας μετά από πρόταση του συζύγου της. Οι δύο νέοι, όμως, ερωτεύονται και αποφασίζουν να επενδύσουν στο εμπόριο τουλίπας, το οποίο τότε ήταν φοβερά επικερδές, ελπίζοντας ότι έτσι θα μπορέσουν να χτίσουν ένα μέλλον μαζί.

Σκιές Και Σιωπή
Δικαστικό δράμα με πρωταγωνιστή τον Γκρέγκορι Πεκ. Στην Αλαμπάμα του 1930, ο Άτικους Φιντς, ένας φιλελεύθερος χήρος δικηγόρος, προσπαθεί να μεγαλώσει τα παιδιά του με τη σωστή πατρική φροντίδα, απαλλάσσοντάς τα ταυτόχρονα από τις έντονες ρατσιστικές προκαταλήψεις της περιοχής. Όταν ένας μαύρος εργάτης κατηγορείται για το βιασμό μιας λευκής, ο Άτικους αναλαμβάνει την υπεράσπισή του, προκαλώντας τις αντιδράσεις των συμπολιτών του.

Το Άγγιγμα Του Κακού
Φιλμ νουάρ με τους Όρσον Γουέλς και Τσάρλτον Ίστον. Ο αστυνομικός Βάργκας γίνεται μάρτυρας βομβιστικής έκρηξης μετά φόνου στα αμερικανο-μεξικανικά σύνορα κι αναλαμβάνει την υπόθεση, παρ' ότι βρίσκεται σε ταξίδι του μέλιτος. Πρέπει όμως να συνεργαστεί με τον διεφθαρμένο αστυνομικό Κουίνλαν, τον οποίο υποψιάζεται ότι παραποιεί στοιχεία για να στηρίξει τις κατηγορίες του. Ο Κουίνλαν, από την πλευρά του, στήνει μια ολόκληρη πλεκτάνη με θύμα τη γυναίκα του Βάργκας, για να τον ξεφορτωθεί από τα πόδια του.

Κινηματογράφος

Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Μακριά από το πνεύμα του νεορεαλισμού του οποίου υπήρξε βασικός εκπρόσωπος, ο Ιταλός σπουδαίος σκηνοθέτης Βιτόριο ντε Σίκα («Κλέφτης Ποδηλάτων» ) κινηματογραφεί μια πρωτοκλασάτη ανάλαφρη κομεντί γύρω από τη γοητευτική Σίρλεϊ ΜακΛέιν.

Η ηθοποιός πρωταγωνιστεί σε επτά αυτοτελείς ιστορίες με κοινό θέμα τη μοιχεία, υποδυόμενη διαφορετικές γυναίκες οι οποίες αντιμετωπίζουν ή διαπράττουν το ερωτικό... έγκλημα. Η ταινία χρωστάει τις καλύτερες στιγμές της στην ερμηνευτική επίδειξη δύναμης της ΜακΛέιν, η οποία ξεδιπλώνει με τον πιο ξεκαρδιστικό τρόπο το εύρος των ικανοτήτων της.

Κάθε ρόλος αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των ’60s στερεοτύπων περί της γυναικείας συμπεριφοράς (υστερική, πουριτανή, τρελή κ.λπ. ) ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης. Ο Ντε Σίκα σκηνοθετεί με απαράμιλλο στιλ μια (επί επτά! ) σπαρταριστή μάχη των δύο φύλων, όπου δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι, αλλά άνθρωποι που εγκλωβίζονται μεταξύ σεξουαλικών παρορμήσεων και ηθικής ώσπου να αποφασίσουν αν θα παραδοθούν στα συναισθήματά τους. Ιταλία, Γαλλία, ΗΠΑ. 1967. Διάρκεια: 108΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Κινηματογράφος

Η αλήθεια είναι πως αν θέλει να δει κάποιος μια πρωτότυπη, φρέσκια ρομαντική κομεντί πρέπει να απομακρυνθεί όσο πιο πολύ μπορεί από το Χόλιγουντ, το οποίο έχει τυποποιήσει το είδος σχεδόν σε αφόρητο βαθμό. Παράδειγμα το μεξικανο-καναδικό «Σουζάνα με Σκοτώνεις», το οποίο δοκιμάζει να βαδίσει έξω από την πεπατημένη, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Χοσέ Αγκουστίν «Ciudades Desiertas».

Αφορά στην ιστορία του Ελίχιο, ενός Μεξικάνου ηθοποιού που προσπαθεί να βρει κάποιον ρόλο της προκοπής (στο βιβλίο είναι ένας κυνικός κι ετοιμόλογος διανοούμενος ), ενώ ένα πρωί διαπιστώνει πως η αγαπημένη σύζυγός του Σουζάνα τον έχει εγκαταλείψει εντελώς απροειδοποίητα. Την αναζητά παντού και όταν ανακαλύπτει πως έχει φύγει από την πόλη του Μεξικού για ένα λογοτεχνικό εργαστήριο στην Άιοβα, παίρνει το πρώτο αεροπλάνο για τις ΗΠΑ. Εκεί τον περιμένουν μια σειρά από κωμικοτραγικές εκπλήξεις, που αρχίζουν με την υποδοχή των Αμερικανών στον γραφικό Μεξικανό «εισβολέα» και φτάνουν στη διαπίστωση πως η Σουζάνα έχει σχέση με έναν Πολωνό γοητευτικό ποιητή.
Σε έναν από τους καλύτερους ρόλους του τα τελευταία χρόνια, ο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ κάνει αξιαγάπητο έναν συναισθηματικό και καταφερτζή μεν, μπαγαπόντη δε χαρακτήρα με σεξιστική συμπεριφορά. Όπως και το βιβλίο του Αγκουστίν, το πανέξυπνο φιλμ του Ρομπέρτο Σνέιντερ, παραγωγού της βραβευμένης με δύο Όσκαρ «Φρίντα» (2002 ), σχολιάζει καυστικά τις φαλλοκρατικές αντιλήψεις περί σχέσεων και απολαυστικά τις πολιτιστικές διαφορές μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού.

Κινηματογραφικά απλό, διαθέτει μια ζεστή προσέγγιση των ηρώων, τους οποίους –κόντρα στα εύκολα κλισέ– δεν κολακεύει καθόλου, ενώ τολμάει να μιλήσει θαρραλέα και αντικομφορμιστικά (εκεί που οι περισσότερες ρομαντικές κομεντί ηθικολογούν φωναχτά ) για τον αληθινό, βασανιστικό όσο και λυτρωτικό έρωτα.
Μεξικό, Καναδάς. 2016. Διάρκεια: 100΄

Χρήστος Μήτσης

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin