Ιουνίου 24, 2018

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση

Αυτήν τη Δευτέρα 23/4, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, θα απονεμηθούν τα 9α Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, με μεγάλο φαβορί το ιστορικό «Τελευταίο Σημείωμα» και δυνατό αουτσάιντερ τον βραβευμένο στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα «Γιο της Σοφίας».

«Do it Yourself»
Mπαίνοντας στην τελική ευθεία για τα φετινά... ελληνικά Όσκαρ, τα οποία πρέπει να είναι τα πιο καθυστερημένα χρονικά ακαδημαϊκά κινηματογραφικά βραβεία της Ευρώπης –τι ελληνικά θα ήταν αλλιώς­;–, διαπιστώνουμε για ακόμη μία φορά πως το 2017 δεν ήταν μια ιδιαίτερα ευτυχής χρονιά για το εθνικό μας σινεμά. Λίγες οι πραγματικά αξιόλογες ταινίες, λιγότερες εκείνες που κατάφεραν να βάλουν έναν ευπρεπή αριθμό θεατών στην αίθουσα. Όμως το παράξενο σύστημα της Ελληνικής Ακαδημίας –τι ελληνική θα ήταν αλλιώς;– φέρνει στις φετινές υποψηφιότητες ταινίες που βγήκαν στις αίθουσες το 2018 και άλλες που δεν βγήκαν ακόμη (!), μπερδεύοντας οποιονδήποτε σοβαρό απολογισμό.


Επειδή δεν είμαστε γκρινιάρηδες και συνηθίζουμε εύκολα όμως, ας μείνουμε σε όσα μας περιμένουν το βράδυ αυτής της Δευτέρας 23/4 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, όπου οι ηθοποιοί Μάκης­ Παπαδημητρίου και Γιώργος Πυρπασόπουλος θα μας υποδεχτούν για την ένατη απονομή των Ιρίδων, όπως ονομάζονται πλέον τα ακαδημαϊκά μας σινε-βραβεία. Φαβορί για τα περισσότερα από αυτά είναι το ιστορικό δράμα του Παντελή Βούλγαρη «Το Τελευταίο Σημείωμα», ταινία με (σχετική) εμπορική επιτυχία και αγαπητό είδος στις απανταχού κινηματογραφικές ακαδημίες. Όπως είχε κάνει και το 2014 με τη «Μικρά Αγγλία» (6 Ίριδες), ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης αρνήθηκε να είναι υποψήφιος, αφήνοντας χώρο για την Ελίνα Ψύκου και τον βραβευμένο στην Τραϊμπέκα και 13 φορές υποψήφιο «Γιο της Σοφίας», όπως και για τον βετεράνο Σταύρο Τσιώ­λη, του οποίου το ακόμη απρόβλητο «Γυναίκες που Περάσατε από Δω» έχει συγκεντρώσει τρεις υποψηφιότητες.

«Το Τελευταίο Σημείωμα»

Ελπίδες κυρίως σε τεχνικές κατηγορίες έχει και το έτερο μεγάλο ιστορικό δράμα της χρονιάς, η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου, παρούσα σε 11 κατηγορίες κι έχουσα τον πρώτο λόγο στους γυναικείους ρόλους (Κάτια Γουλιώνη και Λυδία Φωτοπούλου) και πιθανόν στη φωτογραφία για την ατμοσφαιρική δουλειά του Κλαούντιο Μπολιβάρ. Ακλόνητο φαβορί στο ντοκιμαντέρ είναι το «Dolphin Man» του Λευτέρη Χαρίτου, ο οποίος συναγωνίζεται τους Δημήτρη Τσιλιφώνη (τέσσερις υποψηφιότητες για το «Do it Yourself» του) και Γαβριήλ Τζάφκα («Αγκάθι») στην πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη.

Ένα από τα αδιαφιλονίκητα highlights της βραδιάς, πάντως, θα είναι σίγουρα η απονομή της φετινής τιμητικής Ίριδας στον ελληνικής καταγωγής Γάλλο συνθέτη Αλεξάντρ Ντεσπλά, βραβευμένο με Όσκαρ για τη μουσική των «Grand Budapest Hotel» του Γουές Άντερσον και «Η Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.

Δείτε αναλυτικά όλες τις υποψηφιότητες των βραβείων Ίρις 2018 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου εδώ.

Κινηματογράφος

Κινηματογραφικά πρωτότυπο φιλμ που συνδυάζει εκκεντρικό χιούμορ με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, αλλά δεν διατηρεί τις σωστές ισορροπίες μεταξύ κωμωδίας και κοινωνικής αλληγορίας.


Η κωμωδία πρωταγωνιστεί στο γαλλικό σινεμά τα τελευταία χρόνια, προσελκύοντας όχι μόνο τα εμπορικά ονόματα αλλά και auteurs πρώτης γραμμής όπως ο Μπρούνο Ντιμόν («Οικογένεια βαν Πέτεγκεμ») και ο Κουεντίν Ντουπιέ («Realite»), οι οποίοι πειραματίζονται μαζί της δημιουργώντας μια μεταμοντέρνα εκδοχή της: εκκεντρική, ειρωνική και weird, πάντα με γαλλική φινέτσα.

Ο πρώην κριτικός κινηματογράφου και νυν σκηνοθέτης Σερζ Μποζόν συντονίστηκε με αυτήν την τάση πρώτα στο προ πενταετίας «Tip Top» και τώρα στην «Κυρία Χάιντ», πάντα με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Εδώ εμπνέεται από το κλασικό μυθιστόρημα τρόμου «Δόκτωρ Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, όπου το κακό και το καλό συγκρούονται με σκοπό την κυριαρχία, σε μια επώδυνη εσωτερική πάλη που βιώνει ο βασικός ήρωας. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η δική μας κ. Τζέκιλ (Ιζαμπέλ Ιπέρ) όμως, μια μέτρια δασκάλα την οποία αντιπαθούν μαθητές και συνάδελφοι, είναι πως αποτυγχάνει συνεχώς προσπαθώντας να κάνει το καλό, δηλαδή σωστά το μάθημά της. Η μεταμόρφωσή της σε κ. Χάιντ, έπειτα από ένα ατύχημα­ στο εργαστήριο του σχολείου, την οπλίζει για πρώτη φορά στην καριέρα της με αυτοπεποίθηση.


Η Ιπέρ λάμπει στον ρόλο, ξεκλειδώνοντας από σκηνή σε σκηνή τη συνεσταλμένη φύση­ της ηρωίδας, την οποία ο Μποζόν κινηματογραφεί με πικρή ειρωνεία έτσι όπως χάνεται στο βάθος της αίθουσας διδασκαλίας, βαμμένης στα παλ χρώματα που χαρακτηρίζουν και την ίδια την πρωταγωνίστρια. Ο σκηνοθέτης υιοθετεί ένα ρεαλιστικό στιλ αφήγησης, που επικρίνει τις αδιέξοδες μεθόδους της γαλλικής δημόσιας εκπαίδευσης (με θύματα τους μαθητές μιας πολυπολιτισμικής τάξης), μπολιάζοντάς το όμως με στοιχεία φαντασίας. Έτσι, από τη μία ο απολαυστικός Ρομέν Ντιρίς προσφέρει τις απαραίτητες πινελιές κωμικής ανάπαυλας και από την άλλη η «φλογερή» Ιπέρ μετατρέπεται σε σύμβολο, σε μια απόκοσμη προστάτιδα που εμφανίζεται την κατάλληλη στιγμή, εισβάλλοντας μαγικά στον κόσμο του πραγματικού. Αυτός ο «διχασμός» αφήνει το φιλμ μετέωρο μέχρι το τέλος, αναποφάσιστο αν είναι μια παράξενη κωμωδία ή μια πρωτότυπη αλληγορία.

Γαλλία. 2017. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ ΦΙΛΜ.


Σινεφίλ

Κινηματογράφος

Μια Νέα Γυναίκα
Από Χρήστο Μήτση 

Έπειτα από μακρόχρονη απουσία, η 30χρονη Πολά επιστρέφει στο Παρίσι άφραγκη κι ερωτικά απογοητευμένη, βρίσκοντας όλες τις πόρτες κλειστές. Εκείνη όμως είναι αποφασισμένη να κάνει μια καινούργια αρχή, σε μια ντοκιμαντερίστικα ανάλαφρη, γλυκόπικρη και τελικά απελευθερωτική ιστορία ενηλικίωσης. Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ Κανών.


Υποψήφιο για δύο Σεζάρ και βραβευμένο στις Κάνες με Χρυσή Κάμερα, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Λεονόρ Σεράιγ είναι μια ταινία με έντονο θηλυκό άρωμα. Σχεδόν όλη η δημιουργική ομάδα –από τη σκηνοθέτιδα και τη μοντέζ μέχρι τη διευθύντρια φωτογραφίας, τη σκηνογράφο και τη μουσικό– αποτελείται από γυναίκες, ενώ η ηρωίδα είναι η 30χρονη Πολά, ένα κορίτσι που ήδη από το πρώτο πλάνο «επιτίθεται» στην κάμερα. Ερωτικά απογοητευμένη, καθώς ο διάσημος φωτογράφος με τον οποίο είχε σχέση δεν της ανοίγει την πόρτα, άφραγκη, χωρίς καλή σχέση με τη μητέρα της και με μόνη συντροφιά μια γάτα, η Πολά έχει επιστρέψει στο Παρίσι ύστερα από χρόνια απουσίας. Με το ένα πόδι στην παιδική αθωότητα και με το άλλο στην κατάθλιψη, προσπαθεί να βάλει τάξη στη ζωή της, χωρίς όμως να μπορεί να ελέγξει απόλυτα τις παρορμήσεις της.

Το Παρίσι τής προσφέρει ευκαιρίες, αλλά ταυτόχρονα της δίνει στα νεύρα, ενώ οι άνθρωποι που συναντά τη βρίσκουν τη μια στιγμή γλυκιά και την επόμενη ανυπόφορη. Μια ντοκιμαντερίστικα ανάλαφρη αύρα που κουβαλάει τη φρεσκάδα της νουβέλ βαγκ συνοδεύει τη μικρή οδύσσεια της Πολά στη γαλλική πρωτεύουσα, η οποία συμπρωταγωνιστεί ισότιμα μαζί της σε αυτήν τη γλυκόπικρη ιστορία καθυστερημένης ενηλικίωσης. Απέριττος ρεαλισμός και ξενοιασιά, απελπισία και νεανική αποφασιστικότητα συνυπάρχουν ταυτόχρονα στις δυναμικές εικόνες αυτού του πρωτότυπου μανιφέστου αυτογνωσίας, το οποίο στη μία σκηνή θυμίζει τη «Ζαζί στο Μετρό» και στην άλλη την «Κλεό Από τις 5 ως τις 7». Κατόρθωμα της Σεράιγ οι ενέσεις λυτρωτικού χιού­μορ που δεν υπονομεύουν τα συναισθήματα κι ερμηνευτικός άθλος της 37χρονης Λετισιά Ντος η μεταμόρφωσή της στο κοριτσίστικο πρόσωπο μιας ολόκληρης, αόρατης μα διεκδικητικής γενιάς.

Γαλλία. 2017. Διάρκεια: 97΄

Κινηματογράφος

Από Βασιλική Γερονίκου 

Ο Γιόακιν Φίνιξ, βραβευμένος στις Κάνες για την ερμηνεία του στο «Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ», έρχεται στις αίθουσες αυτήν την εβδομάδα.

Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ
Βραβείο σεναρίου κι ερμηνείας (Γιόακιν Φίνιξ) στις Κάνες για το θρίλερ της Λιν Ράμσεϊ. Ένας βετεράνος πολέμου αναλαμβάνει να σώσει μια νεαρή αγνοούμενη κοπέλα από ένα δίκτυο διακίνησης λευκής σάρκας, αναζητώντας παράλληλα τη δική του λύτρωση μέσα σε μια δίνη βίας.

Ραντεβού Εκεί Ψηλά
Γαλλικό δράμα εποχής βραβευμένο με πέντε Σεζάρ. Τον Νοέμβριο του 1918, δύο Γάλλοι στρατιώτες, αφού έχουν δει τις ζωές τους να καταστρέφονται εξαιτίας του πολέμου, προσπαθούν να επιβιώσουν οργανώνοντας μια μνημειώδη απάτη εις βάρος των συγγενών των θυμάτων.

Pacific Rim: Εξέγερση
Τα Καϊτζού επιστρέφουν, αλλά χωρίς τον Γκιγέρμο ντελ Τόρο. Ο Τζέικ, ο άλλοτε πολλά υποσχόμενος πιλότος των γιγαντιαίων ρομπότ Γιάγκερ, προκειμένου να γλιτώσει τη φυλακή, καλείται να εγκαταλείψει τον υπόκοσμο, να αντιμετωπίσει τα εξωγήινα τέρατα Καϊτζού, και να φανεί αντάξιος της κληρονομιάς του θρυλικού πατέρα του, ο οποίος έδωσε τη ζωή του για να εξασφαλίσει τη νίκη της ανθρωπότητας ενάντια σε αυτά τα τεράστια τέρατα μαζικής καταστροφής.

Σέρλοκ Ζουμπόμπς
Σίκουελ του animation «Ζουμπαίος και Ιουλιέτα». Όταν οι νάνοι που ζουν στους κήπους του Λονδίνου εξαφανίζονται, ο ορκισμένος προστάτης τους και διάσημος ντετέκτιβ Σέρλοκ Ζουμπόμς αναλαμβάνει να λύσει το μυστήριο, έχοντας τη βοήθεια του πιστού του συνεργάτη Γουάτσον.

Το Όραμα
Ο δημοσιογράφος Βενσάν Λιντόν εξερευνά ένα θρησκευτικό θαύμα. Ο Ζακ, ένας αμερόληπτος δημοσιογράφος και ερευνητής, καλείται στο Βατικανό ως μέλος μιας επιτροπής που ερευνά την εγκυρότητα ενός οράματος σε ένα μικρό γαλλικό χωριό. Ανάμεσα στις αντίθετες οπτικές των κληρικών και των σκεπτικιστών της επιτροπής, ο Ζακ σταδιακά αποκαλύπτει τα κρυφά κίνητρα της «ιερής εμφάνισης» και νιώθει τις πεποιθήσεις του να κλονίζονται.

Μαρία Μαγδαληνή
Βιβλική ιστορία με τους Ρούνι Μάρα και Γιόακιν Φίνιξ. Η νεαρή Μαρία, αναζητώντας ένα νέο τρόπο ζωής, αψηφά τις ιεραρχίες και τις αξίες της παραδοσιακής της οικογένειας και γίνεται μέλος ενός κοινωνικού κινήματος με επικεφαλής τον Ιησού το Ναζωραίο. Σύντομα βρίσκει τη θέση της μέσα στο κίνημα και το πνευματικό της ταξίδι την τοποθετεί στην καρδιά μιας ιστορίας που θα τη φέρει αντιμέτωπη με το πεπρωμένο του Ιησού και τη δική της θέση σ' αυτό.

Η Συμμορία του Τυφώνα
Αμερικανική περιπέτεια καταστροφής. Μία σπείρα αδίστακτων κακοποιών επιχειρεί να ληστέψει το Νομισματοκοπείο των Ηνωμένων Πολιτειών την ώρα που ο μεγαλύτερος τυφώνας του αιώνα πλησιάζει απειλητικά. Δυο αδέλφια, γιοι ενός θρυλικού επαγγελματία κυνηγού καταιγίδων, μαζί με μία κυβερνητική πράκτορα, είναι οι μόνοι που μπορούν να τους αποτρέψουν...

Κινηματογράφος

Με 13 υποψηφιότητες ο «Γιος της Σοφίας» κυριαρχεί στα βραβεία Ίρις 2018
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

«Ο Γιoς της Σοφίας»

Η βραβευμένη στην Τραϊμπέκα ταινία της Ελίνας Ψύκου «Ο Γιος της Σοφίας» κυριαρχεί με 13 υποψηφιότητες στα βραβεία Ίρις που θα απονείμει φέτος για ένατη φορά η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Με 12 υποψηφιότητες ακολουθεί το δράμα εποχής «Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη και με 11 η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Δημήτρη Τσιλιφώνη «Do it Yourself» διεκδικεί βραβεία σε 4 κατηγορίες, ενώ σε 3 βρίσκονται το «Happy Birthday» του Χρίστου Γεωργίου και η πολυαναμενόμενη επιστροφή του Σταύρου Τσιώλη «Γυναίκες που Περάσατε από Δω», η οποία είναι η μοναδική στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας που δεν έχει προβληθεί ακόμα στους κινηματογράφους. Τέλος, 2 υποψηφιότητες μοιράζονται το «Αγκάθι» του Γαβριήλ Τζάφκα, η «Τζαμάικα» του Ανδρέα Μορφονιού, το ντοκιμαντέρ «Dolphin Man» του Λευτέρη Χαρίτου και το «USSAK» του Κυριάκου Κατζουράκη, ενώ το «Lines» του Βασίλη Μαζωμένου βρίσκεται υποψήφιο μόνο στην κατηφορία καλύτερης ταινίας.

Η απονομή των βραβείων θα διεξαχθεί στις 23 Απριλίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, με παρουσιαστές τους ηθοποιούς Μάκη Παπαδημητρίου και Γιώργο Πυρπασόπουλο. Η είδηση όμως είναι πως φετινός επίτιμος καλεσμένος της Ελληνικής Ακαδημίας θα είναι ο πρόσφατα βραβευμένος για Όσκαρ για τη μουσική του στην ταινία «Η Μορφή του Νερου» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, Αλεξάντρ Ντεσπλά.

Δείτε παρακάτω αναλυτικά τις υποψηφιότητες:

Μεγάλου Μήκους Ταινία Μυθοπλασίας
Ο Γιος της Σοφίας (Ελίνα Ψύκου)
Πολυξένη (Δώρα Μασκλαβάνου)
Το Τελευταίο Σημείωμα (Παντελής Βούλγαρης)
Γυναίκες Που Περάσατε Από Δω (Σταύρος Τσιώλης)
Lines (Βασίλης Μαζωμένος)

Ταινία Τεκμηρίωσης
The Great Utopia (Φώτος Λαμπρινός)
Dolphin Man (Λευτέρης Χαρίτος)
Ο Μεγάλος Περίπατος της Αλκης (Μαργαρίτα Μαντά)

Ταινία Μικρού Μήκους
Ακτιστο Φως (Ευθύμης Kosemund Σανίδης)
Καουμπόης (Γιάννης Χαριτίδης)
Κατάψυξη (Δημήτρης Νάκος)
Το Φράγμα (Γιώργος Τελτζίδης)
Copa Loca (Χρήστος Μασσαλάς)

Σκηνοθεσία
Δώρα Μασκλαβάνου («Πολυξένη»)
Ελίνα Ψύκου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Σταύρος Τσιώλης («Γυναίκες Που Περάσατε Από Δω»)

Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης
Δημήτρης Τσιλιφώνης («Do it Yourself»)
Γαβριήλ Τζάφκας («Αγκάθι»)
Λευτέρης Χαρίτος («Dolphin Man»)

Σενάριο
Σταύρος Τσιώλης («Γυναίκες Που Περάσατε Από Δω»)
Ελίνα Ψύκου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Δώρα Μασκλαβάνου («Πολυξένη»)
Ιωάννα Καρυστιάνη («Τελευταίο Σημείωμα»)

Α' Αντρικός Ρόλος
Βίκτορ Κόμουτ («Ο Γιος της Σοφίας»)
Ανδρέας Κωνσταντίνου («Τελευταίο Σημείωμα»)
Δημήτρης Ημελλος («Happy Birthday»)

Α' Γυναικείος Ρόλος
Κάτια Γκουλιώνη («Πολυξένη»)
Βαλερί Τσεπλάνοβα («Ο Γιος της Σοφίας»)
Νεφέλη Κουρή («Happy Birthday»)
Κάτια Γέρου («USSAK»)

Β' Αντρικός Ρόλος
Θανάσης Παπαγεωργίου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Φάνης Μουρατίδης ( «Τζαμάικα» )
Αντρέ Χένικε («Τελευταίο Σημείωμα»)

Β' Γυναικείος Ρόλος
Υβόνη Μαλτέζου («Ο Γιος της Σοφίας»)
Λυδία Φωτοπούλου («Πολυξένη»)
Θεοδώρα Τζήμου («USSAK»)

Διεύθυνση Φωτογραφίας
Σίμος Σαρκετζής («Τελευταίο Σημείωμα»)
Κλαούντιο Μπολιβάρ («Πολυξένη»)
Διονύσης Ευθυμιόπουλος («Ο Γιος της Σοφίας»)

Μοντάζ
Τάκης Γιαννόπουλος («Τελευταίο Σημείωμα»)
Λάμπης Χαραλαμπίδης («Do it Yourself»)
Δώρα Μασκλαβάνου («Πολυξένη»)

Πρωτότυπη Μουσική
The Boy («Τελευταίο Σημείωμα»)
Σόφι Μπιρκ και Ασμπγιορν Ντερντάου («Αγκάθι»)
Νίκος Κυπουργός («Πολυξένη»)
Θέμης Καραμουρατίδης (Τζαμάικα»)
Κωνσταντής Παπακωνσταντίνου («Happy Birthday»)

Σκηνογραφία
Πηνελόπη Βαλτή («Ο Γιος της Σοφίας»)
Γιώργος Γεωργίου («Πολυξένη»)
Σπύρος Λάσκαρης («Το Τελευταίο Σημείωμα»)

Ενδυματολογία
Μάρλι Αλιφέρη («Ο Γιος της Σοφίας»)
Δέσποινα Χειμώνα («Πολυξένη»)
Γιούλα Ζωιοπούλου («Τελευταίο Σημείωμα»)

Ήχος
Μπόρις Τραγιανόφ, Περσεφόνη Μήλιου & Ανε Λε Καμπιόν («Ο Γιος της Σοφίας»)
Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμπομπιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος & Αρης Λουζιώτης («Τελευταίο Σημείωμα»)
Ορέστης Καμπερίδης, Κώστας Βαρυμπομπιώτης & Βάλια Τσέρου («Do it Yourself»)

Μακιγιάζ
Γιάννης Παμούκης («Πολυξένη»)
Βαλεντίν Βάλοφ & Πέτια Σιμεόνοβα («Ο Γιος της Σοφίας»)
Εύη Ζαφειροπούλου («Το Τελευταίο Σημείωμα»)

Ειδικά Εφέ και Κινηματογραφική Καινοτομία
Αντώνης Κοτζιάς («Τελευταίο Σημείωμα»)
Βαλεντίν Σεραφίμοφ, Βαλεντίν Βάλοφ, Γιώργος Αλαχούζος & Ρούλης Αλαχούζος («Ο Γιος της Σοφίας»)
Στάθης Ναυπλιώτης, Αλέξης Μηταδόπουλος, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέας Χέλμης & Θέμης Κατάκαλος («Do it Yourself»)

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση 

Η σκηνοθέτις Ανιές Βαρντά και ο φωτογράφος Ζε Αρ διασχίζουν την επαρχιακή Γαλλία με ένα φορτηγάκι-φωτογραφικός θάλαμος. Συναντώντας καθημερινούς ανθρώπους, δημιουργούν τα γιγάντια πορτρέτα τους και, «αναρτώντας» τα σε δημόσιους χώρους, επεμβαίνουν δημιουργικά στο τοπίο. Έτσι άνθρωποι και χώροι, παρελθόν και παρόν, ζωή και τέχνη συνομιλούν σε ένα ολόφρεσκο, κοινωνικοπολιτικά αιχμηρό, κινηματογραφόφιλο, συγκινητικό και υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ.


Λάτρης του αυτοσχεδιασμού, του σινεμά στο ύψος του ανθρώπου και της ευρηματικής­ συνύφανσης ντοκουμέντου και μυθοπλασίας, η Ανιές Βαρντά είναι, ακόμη και στα 90 της χρόνια­, γεμάτη κινηματογραφικές ιδέες. Ιδέες ελάχιστα εγκεφαλικές, αντιθέτως βγαλμένες από την ολοζώντανη καθημερινότητα, όπως η ακόρεστη ανάγκη της να συναντά ανθρώπους και να μοιράζεται μαζί τους ιστορίες. Την ίδια επιθυμία έχει και ο 33χρονος φωτογράφος και πρωτοποριακός street artist Ζε Αρ (JR), ο οποίος φορτώνει τη γιαγιά της νουβέλ βαγκ («Η Κλεό Από τις 5 ως τις 7», «Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο») σε ένα ειδικά διαμορφωμένο φορτηγάκι-φωτογραφικός θάλαμος και ξεκινάει μαζί της ένα εκτός προγράμματος ταξίδι στη γαλλική­ ύπαιθρο.

Σε κάθε τους στάση οι δύο χαλαροί συν-σκηνοθέτες συνομιλούν με τους κατοίκους του εκάστοτε χωριού ή κωμόπολης, εμπνέονται από τις ιστορίες τους, άλλοτε εντελώς προσωπικές και άλλοτε άμεσα δεμένες με τον τόπο, και αρχίζουν να τους φωτογραφίζουν. Κατόπιν τα γιγάντιων διαστάσεων ασπρόμαυρα πορτρέτα τους τοποθετούνται (κολλιούνται εν είδει graffiti) σε τοίχους σπιτιών, δημόσιων κτιρίων, αποθηκών, εργοστασίων, ακόμη και τρένων, παρεμβαίνοντας έτσι στο οικιστικό και το φυσικό τοπίο με απρόβλεπτο τρόπο.


Λιτό στη μορφή, το «Πρόσωπα & Ιστορίες» είναι ένα σύνθετο φιλμ, που δουλεύει παράλληλα σε πολλά επίπεδα. Ένα από αυτά αφορά την «αόρατη» γαλλική Ιστορία, η οποία είναι φωλιασμένη σε κλειστά σπίτια, σιωπηλά βλέμματα, εγκαταλελειμμένα κτίρια και μια φαινομενικά κοινότοπη αγροτική πραγματικότητα. Με τη μεσολάβηση του (φωτογραφικού και κινηματογραφικού) φακού, ωστόσο, ιστορίες από το παρελθόν έρχονται στην επιφάνεια. Ιστορίες για ένα χωριό ανθρακωρύχων, για μια ερωτική απαγωγή, για έναν έρημο οικισμό που ξαναζωντανεύει με ένα πολύχρωμο πανηγύρι. Αλλά και ιστορίες που ξεπηδούν από ένα εργοστάσιο χημικών και από δύο κτηνοτροφικές φάρμες διαφορετικής εμπορικής νοοτροπίας. Αναζητώντας το τυχαίο και το απροσδόκητο, αυτήν τη μαγική στιγμή που μια ζωή συμπυκνώνεται σε μια χειρονομία, ένα χορό ή μια προσωπική αφήγηση, οι Βαρντά και Ζε Αρ μετατρέπουν τη μνήμη σε ζωντανό παρόν και φέρνουν σε πρώτο πλάνο τους πραγματικούς φορείς της: τους συνηθισμένους ανθρώπους.

Κουβαλώντας τις δικές τους ιστορίες (μόνο στο χολιγουντιανό σινεμά το βλέμμα του σκηνοθέτη είναι «αντικειμενικό» και παντοδύναμο), διασταυρώνουν τις εμπειρίες τους με εκείνες των ανθρώπων που φωτογραφίζουν, καταργούν το μπροστά και πίσω από την κάμερα και δίνουν στην τέχνη τον παλμό και την αλήθεια της καθημερινότητας. Έτσι μια επίσκεψη στον τάφο του Καρτιέ-Μπρεσόν οδηγεί στη γνωριμία με έναν παράξενο κλοσάρ και η διαπίστωση της μισανθρωπικής ιδιορρυθμίας του Ζαν-Λικ Γκοντάρ σε μια γλυκιά κίνηση σεβασμού και ειλικρινούς φιλίας. Κι έτσι, καθώς το σινεμά αφήνει το αποτύπωμά του στα (απλά) πράγματα, η αληθινή ζωή μπαίνει στην αίθουσα και ανεβαίνει στη μεγάλη οθόνη.

Γαλλία. 2017. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART

Κινηματογράφος

Από Βασιλική Γερονίκου 

Η επιστροφή της Λάρα Κροφτ και μία ξεκαρδιστική περιπέτεια με την Σαρλίζ Θερόν αυτήν τη βδομάδα στους κινηματογράφους.

Tomb Raider: Lara Croft
Η βραβευμένη με Όσκαρ Αλίσια Βικάντερ παίρνει τα ηνία από την Αντζελίνα Τζολί στο reboot των ταινιών με πρωταγωνίστρια τη δαιμόνια αρχαιολόγο του αξέπαραστου βίντεο γκέιμ «Tomb Raider». Εδώ η νεαρή Λάρα Κροφτ αναζητά τα ίχνη του μυστηριωδώς εξαφανισμένου πατέρα της και ξεκινάει για τον τελευταίο γνωστό προορισμό του, έναν τύμβο σε ένα μυθικό νησί.

Ένας Ξένος στην Πόλη
Χιουμοριστική περιπέτεια με την Σαρλίζ Θερόν. Ο Χάρολντ είναι ένας πιστός σύζυγος και αφοσιωμένος υπάλληλος φαρμακευτικής εταιρίας, ο οποίος θα δει τη ζωή το να κινδυνεύει όταν θα βρεθεί στο Μεξικό για επαγγελματικό ταξίδι και θα έρθει αντιμέτωπος με αδίστακτα αφεντικά και βαρόνους ναρκωτικών.

Πρόσωπα & Ιστορίες

Υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά και του JR. Η 89χρονη «γιαγιά» της νουβέλ βαγκ Ανιές Βαρντά και ο διεθνώς αναγνωρισμένος 33χρονος φωτογράφος και εικαστικός JR, συνεργάζονται στη σκηνοθεσία αυτού του οδοιπορικού όπου συναντούν καθημερινούς ανθρώπους και μαθαίνουν τις ιστορίες τους ταξιδεύοντας σε χωριά της Γαλλίας.

Μετά το Χωρισμό
Βραβείο σκηνοθεσίας στη Βενετία για ένα γαλλικό σκληρό οικογενειακό δράμα. Μετά το διαζύγιο τους, η Μίριαμ και ο Αντουάν παίρνουν κοινή επιμέλεια του γιού τους Ζουλιάν, παρά την αντίθεση της Μίριαμ. Ο Αντουάν, που δεν μπορεί να ξεπεράσει τον χωρισμό, καταφέρνει με αυτόν τον τρόπο να παραμείνει κοντά της. Όμηρος, μεταξύ ενός πατέρα που δεν έχει όρια και μιας φοβισμένης μητέρας, ο Ζουλιάν θα φτάσει στα άκρα για να διασφαλίσει ότι δεν θα συμβεί το χειρότερο.

Τα Μυστήρια της Σικελίας
Οι αδελφοί Γκριμ συναντούν τη Μαφία. Σε ένα χωριό της Σικελίας, η είδηση ότι ο 13χρονος Τζουζέπε αγνοείται προκαλεί χλιαρές αντιδράσεις. Η Λούνα, μια νεαρή μαθήτρια ερωτευμένη μαζί του, αποφασίζει να ρίξει φως στη μυστηριώδη εξαφάνιση. Στα όρια του φανταστικού και του πραγματικού, η ταινία επανεξετάζει τον μύθο του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας στον ανελέητο κόσμο της μαφίας.

Ο Θεριστής
Γαλλικό δράμα εποχής. Το 1852 όλοι οι άντρες ενός γαλλικού χωριού αναγκάζονται να το εγκαταλείψουν λόγω του πολέμου. Οι γυναίκες, απομονωμένες, κάνουν μόνες όλες τις κουραστικές εργασίες και ορκίζονται πως εάν εμφανιστεί ένας άντρας θα τον μοιραστούν όλες μεταξύ τους.

Τυφλή Αγάπη
Μια σινεφίλ ερωτική ιστορία της Ναόμι Καβάσε. Η Μιζάκο είναι μια παθιασμένη συγγραφέας ταινιών για ανθρώπους με προβλήματα όρασης. Κατά την προβολή μιας ταινίας γνωρίζει τον Μασάγια, έναν μεγαλύτερο της φωτογράφο που χάνει την όρασή του. Η Μιζάκο σύντομα ανακαλύπτει τις φωτογραφίες του Μασάγια, οι οποίες με έναν περίεργο τρόπο την πηγαίνουν στο παρελθόν της. Μαζί, μαθαίνουν να βλέπουν τον κόσμο που ήταν έως τότε αόρατος για τα μάτια της.

Μούσα
Ισπανικός τρόμος δια χειρός Χάουμε Μπαλαγκουέρο («Rec»). Ο καθηγητής λογοτεχνίας Σάμιουελ, χάνει τη δουλειά του μετά τον τραγικό θάνατο της φίλης του, ενώ ταλαιπωρείται από έναν επαναλαμβανόμενο εφιάλτη στον οποίο μία γυναίκα δολοφονείται άγρια κατά τη διάρκεια μιας παράξενης τελετουργίας. Σύντομα μαθαίνει πως αυτή η γυναίκα δολοφονείται στην πραγματική ζωή. Όταν επισκεπτεται τη σκηνή του εγκλήματος γνωρίζει τη Ρέιτσελ η οποία είχε το ίδιο όνειρο και μαζί θα εισέλθουν σε ένα τρομακτικό κόσμο που ελέγχουν οι Μούσες.

Sideway
Κοινωνική αλληγορία με έντονα στοιχεία φαντασίας του Ταϊφούν Πιρσελίμογλου. Ένας νεαρός άνδρας φτάνει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη όπου ένα παράξενο καράβι αγκυροβολημένο στα ανοιχτά, ένας διαπεραστικός ήχος που ακούγεται παντού, φωτιές, αγνοούμενοι και άλλες περίεργες ενδείξεις, οδηγούν τους κατοίκους της να πιστεύουν οτι έρχεται η μέρας της κρίσης. Όλα ανατρέπονται όταν η νοσοκόμα της πόλης, με την οποία έχει αναπτύξει ιδιαίτερη σχέση, θα ανακαλύψει ένα παρίεργο σημάδι στην πλάτη του. Η φήμη διαδίδεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και όλοι αρχίζουν να πιστεύουν πως είναι ο Μεσσίας.

 

Κινηματογράφος

Δείτε το πρόγραμμα του 19ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου! | Οι ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 


Μια ανάσα πριν κλείσει τα είκοσι το πρώτο κινηματογραφικό φεστιβάλ της άνοιξης είναι έτοιμο να ανάψει τους προβολείς του στο αμφιθέατρο «Θόδωρος Αγγελόπουλος» του Γαλλικού Ινστιτούτου και τις αίθουσες των σινεμά Δαναός και Άστορ (20-28/3), φέρνοντας στην πρωτεύουσα τις καλύτερες νέες ταινίες της σύγχρονης γαλλόφωνης παραγωγής.


«Γκωγκέν - Στην Ταϊτή»
Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου συμπληρώνει 19 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην πόλη έχοντας καθιερωθεί ως το πρώτο σινεφιλικό ραντεβού της χρονιάς το οποία τιμά αδιάκοπα ένα πιστό αθηναϊκό κοινό. Οι ταινίες που συγκεντρώνονται στο φετινό πρόγραμμα είναι ενδεικτικές της προσοχής που δίνει διαχρονικά η γαλλική παραγωγή σε ένα σινεμά το οποίο συνδυάζει τη μαζική απήχηση με τις καλλιτεχνικές ανησυχίες των φιλόδοξων auteurs, ένα χαρακτηριστικό που διόλου τυχαία πολλαπλασιάζει ετησίως τις εισπράξεις των ταινιών αυτών παγκοσμίως. Παράλληλα, τη χρονιά που πέρασε πάνω από 200 εκατομμύρια Γάλλοι θεατές επισκέφτηκαν τους κινηματογράφους, αριθμός ρεκόρ που επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που απολαμβάνει η κινηματογραφική διασκέδαση στην πατρίδα τους.

Στο φεστιβάλ θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε πρώτοι πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, να απολαύσουμε κλασικά φιλμ, αλλά κυρίως να ανακαλύψουμε τα κρυμμένα διαμάντια του σήμερα. Έχοντας ως βάση το Γαλλικό Ινστιτούτο στην οδό Σίνα και τον Δαναό στην Πανόρμου, το γαλλόφωνο φεστιβάλ προσθέτει φέτος στο δυναμικό των αιθουσών του το Άστορ της πλατείας Κοραή και προσφέρει την καλύτερη ευκαιρία για να απολαύσετε τους δρόμους του ανοιξιάτικου ιστορικού κέντρου στις διαδρομές από τη μια προβολή στην άλλη. Κάναμε φύλλο και φτερό το πρόγραμμα του φεστιβάλ και σας παρουσιάζουμε τις ταινίες που σημειώνουμε από τώρα στην ατζέντα μας.

«Η Υπόσχεση της Αυγής»
Διαγωνιστικό πολλών αστέρων
Στο τμήμα από το οποίο θα προκύψει το βραβείο της κριτικής επιτροπής και το βραβείο κοινού την παράσταση κλέβει ο ηθοποιός Βενσάν Κασέλ, ο οποίος πρωταγωνιστεί σε δύο από τις ταινίες του. Ο Γάλλος σταρ ενσαρκώνει τον σπουδαίο μεταϊμπρεσιονιστή ζωγράφο Πωλ Γκωγκέν στο «Γκωγκέν - Στην Ταϊτή» (Εντουάρντ Ντελίκ) και έναν ταλαιπωρημένο αστυνομικό στο φιλμ νουάρ «Μαύρος Φάκελος» (Ερίκ Ζονκά), συμπρωταγωνιστής εδώ με τον έτερο διάσημο ηθοποιό Ρομέν Ντιρίς, που προβάλλεται σε παγκόσμια πρεμιέρα. Με πρωτοκλασάτο καστ θα ξεκινήσει κιόλας το φεστιβάλ, ορίζοντας ως ταινία έναρξης το βιογραφικό δράμα εποχής «Η Υπόσχεση της Αυγής» (Ερίκ Μπαρμπιέ) με τη μοναδική Σαρλότ Γκενσμπούρ να υποδύεται τη μητέρα του βραβευμένου λογοτέχνη Ρομέν Γκαρί (Πιέρ Νινέ) την περίοδο που εκτελούσε χρέη αεροπόρου στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι ταραγμένες μέρες του πολέμου αποτελούν το φόντο της ταινίας «Η Οδύνη» (Εμάνουελ Φίνκιελ) η οποία βασίζεται στις εμπειρίες της κορυφαίας δημιουργού Μαργκερίτ Ντιράς όπως τις κατέγραψε στο ομότιτλο βιβλίο της. Υπενθυμίζουμε πως η Ντιράς, την οποία ερμηνεύει η εκθαμβωτική Μελανί Τιερί, έχει υπογράψει τα σενάρια αριστουργημάτων του γαλλικού σινεμά όπως το «Χιροσίμα Αγάπη μου» του Αλέν Ρενέ. Οι φανατικοί σινεφίλ δε θα πρέπει να χάσουν την ταινία που κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα στο περσινό φεστιβάλ των Κανών. Η Λεονόρ Σεράιγ ντεμπουτάρει με τη φρέσκια κωμωδία «Μια νέα Γυναίκα» που χορεύει σε ρυθμούς γαλλικής electro pop με παρτενέρ την απένταρη ηρωίδα Πόλα (Λετίσια Ντος) η οποία προσπαθεί να ορθοποδήσει οικονομικά στο Παρίσι -χωρίς μεγάλη επιτυχία- και μόνη παρηγοριά την αξιολάτρευτη γάτα της.

Το Πανόραμα των σινε-ειδών
Στο συγκεκριμένο τμήμα το φεστιβάλ ξεδιπλώνει τίτλους - έκπληξη και πέρα από τα γαλλικά σύνορα, και είναι ακριβώς το κομμάτι του προγράμματος που προσφέρεται για αξέχαστες ανακαλύψεις. Φαίνεται πως φέτος πρωταγωνιστικό ρόλο στο γαλλόφωνο σινεμά θα έχει η ιστορία, καθώς πέρα από τις δύο ταινίες που ήδη αναφέραμε στο διαγωνιστικό, ακόμα δύο κοιτάζουν με κριτική ματιά το παρελθόν και κεντρίζουν το ενδιαφέρον μας στο Πανόραμα. Το φιλμ εποχής «Σύντροφοι» (Γκαμπριέλ λε Μπομάν) ακολουθεί τα χνάρια ενός Σενεγαλέζου στρατιώτη ο οποίος δημιουργεί μία από τις πρώτες γαλλικές αντιστασιακές ομάδες το 1940, ενώ πραγματικά εντυπωσιακή φαίνεται η πρόταση του Καναδά για τα φετινά Όσκαρ με τίτλο «Hochelaga, Γη των Πνευμάτων» του σκηνοθέτη του οσκαρικού «Κόκκινου Βιολιού» Φρανσουά Ζιράρ, η οποία ενώνει το παρόν του Μόντρεαλ με το ένοχο αποικιακό παρελθόν της περιοχής.

«Hochelaga, Γη των Πνευμάτων»
Η ταινία που ανυπομονούμε να δούμε και σημειώνουμε με διπλή υπογράμμιση στη watchlist μας, είναι το ταραντινικών προδιαγραφών grindhouse «Άφησε τα Πτώματα να Μαυρίσουν στον Ήλιο» των Ελέν Κατέ και Μπρούνο Φορτζάνι, που έχει κλέψει τις εντυπώσεις οπουδήποτε έχει προβληθεί ως σήμερα. Το σκηνοθετικό δίδυμο, το οποίο δεν κρύβει την αγάπη του για το giallo και το exploitation σινεμά («Amer», «The Strange Colours of Your Body's Tears»), υπογράφει ένα παραληρηματικό θρίλερ κάτω από τον καυτό μεσογειακό ήλιο όπου μία παρέα ληστών κοντράρεται μέχρι τελικής πτώσης με την αστυνομία, μερικούς απρόσκλητους επισκέπτες και έπαθλο 250 κιλά χρυσού. Στο ίδιο «εγκληματικό» κλίμα, οι λάτρεις των κλασικών γαλλικών περιπετειών να έχουν υπόψη τους «Δολοφόνους» (Φρανσουά Τρουκέν & Ζαν Φρανσουά Χενγκέν) όπου ο πολυκαιρισμένος πρωταγωνιστής Ολιβιέ Γκουρμέ έρχεται αντιμέτωπος με την ομάδα των «Τρελών Δολοφόνων» που ζητούν εκδίκηση.

Η φετινή χρονιά θα ανήκει δικαιωματικά στις γυναίκες, έτσι δε θα μπορούσαν να λείπουν από το πρόγραμμα ηρωίδες με πείσμα και αυτοπεποίθηση, οι οποίες αποδεικνύουν τους λόγους που οι γυναικείοι χαρακτήρες θα έπρεπε να έχουν περισσότερο χώρο στο παγκόσμιο σινεμά. Η βραβευμένη με Σεζάρ ηθοποιός Σαρά Φορεστιέ πρωταγωνιστεί στην πρώτη της σκηνοθετική δουλειά με τίτλο «Μ» όπου ενσαρκώνει μία νεαρή με αναπηρία η οποία βιώνει έναν απροσδόκητο έρωτα, ενώ το μεγαλύτερο ρίσκο της ζωής της παίρνει η ηρωίδα της ταινίας «Απόδημη» (Γκαέλ Μορέλ) όταν παρατάει τα πάντα για να εργαστεί στο Μαρόκο, όπως και η θαρραλέα Ισαμπέλ Καρέ στο «Η Ζωή Αλλού» (Ολιβιέρ Πεγιόν) ταξιδεύοντας ως την άλλη άκρη του κόσμο για να αναζητήσει το ίχνη του χαμένου γιού της.

«Άχαστη» και η βιογραφία του καταπληκτικού Αυστριακού ζωγράφου Έγκον Σίλε την οποία οραματίζεται ο Ντίτερ Μπέρνερ στο «Έγκον Σίλε, ο Θάνατος και η Κοπέλα». Στη φιλόδοξη ταινία παρελαύνουν οι πρώτες μούσες του καλλιτέχνη που τον ενέπνευσαν να αποθεώσει με τρομερή πρωτοτυπία το γυμνό σώμα, με τίμημα να θεωρηθεί προκλητικός για την εποχή του και να σκανδαλίσει τη κοινωνία της Βιέννης.

«Έγκον Σίλε, ο Θάνατος και η Κοπέλα»
Γκρο πλαν στα παράλληλα events
Το φεστιβάλ τιμά τη γαλλική haute couture φέρνοντας τον οίκο Dior την Αθήνα και διοργανώνει παράλληλο αφιέρωμα για τη σχέση της μόδας με το σινεμά. Μαζί με το γενικό διευθυντή του μουσείου Christian Dior Φιλίπ λε Μουλτ ο σκηνοθέτης Ντομινίκ Αντ θα παρουσιάσει στο κοινό το ντοκιμαντέρ του «Christian Dior, L' Elegance du Paradis Perdu» (21/3) και θα συνομιλήσει μαζί του για το αντίκτυπο του σπουδαίου αυτού οίκου στην 7η τέχνη.

Η φετινή carte blanche δίνεται στο πρωτοποριακό Φεστιβάλ του Ανζέ, το οποίο θα προβάλει αποκλειστικά για το κοινό του γαλλόφωνου φεστιβάλ ταινίες του φετινού του προγράμματος, ενώ σε ειδικές προβολές παρουσιάζονται τρεις ταινίες με έντονο γύρω τους το σούσουρο από πρωτοκλασάτα φεστιβάλ του εξωτερικού. Το «Djam» του Τονί Γκατλίφ («Gadjo Dillo», «Swing») που σφύζει από ρεμπέτικες και ανατολίτικες μουσικές, δημιουργεί μία γέφυρα φιλίας ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία με πρωταγωνίστρια την Δάφνη Πατακιά. Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Ματιέ Αμαλρίκ («Το Μπλε Δωμάτιο») μας συστήνει την τραγουδίστρια «Barbara» στο φιλμ που τιμήθηκε με το ειδικό βραβείο ποίησης στις Κάνες, ενώ τέλος, την αυλαία του φεστιβάλ ρίχνει η κομεντί «Απόψε πού Κοιμάσαι;» (Αλεξάντρα Λεκλέρ).

Οι ταινίες του αφιερώματος «Μόδα και Σινεμά»
«Όλο Φλόγα, Όλο Φωτιά» (1982)

Η σταρ του γαλλικού σινεμά των '80s Ιζαμπέλ Αντζανί πρωταγωνιστεί στο πλάι του θρύλου Ιβ Μοντάν. Αποκορύφωμα της ταινίας το κυνηγητό της με τον Μοντάν φορώντας μόνο ένα αντρικό πουκάμισο.

«Η Ωραία της Ημέρας» (1967)

Η μοναδική Κατρίν Ντενέβ στο φιλμ του αξεπέραστου σουρεαλιστή Λουίς Μπονιουέλ κλέβει την παράσταση όταν στις σαδομαζοχιστικές περιπέτειές της φορά είτε το κατακόκκινο παλτό της είτε ολόλευκά σατέν εσώρουχα.

«Και ο Θεός έπλασε τη Γυναίκα» (1956)

Σύμβολο του σεξ για τουλάχιστον μία δεκαετία, η Μπριζίτ Μπαρντό σαγήνευσε μια ολόκληρη γενιά χορεύοντας σε έθνικ ρυθμούς φορώντας μια αποκαλυπτική πράσινη φούστα απέναντι σε έναν αποσβολωμένο Ζαν Λουί Τρεντινιάν.

«Η Πεντάμορφη και το Τέρας» (1946)

Ανακαλύψτε τα εντυπωσιακά κουστούμια και φορέματα στο αριστούργημα του Ζαν Κοκτό τα οποία φιλοτέχνησε ο σπουδαίος κινηματογραφικός σχεδιαστής Μαρσέλ Εσκοφιέ που έδωσαν πραγματική μαγεία στη λυρική μεταφορά του κλασικού παραμυθιού.

«Φραμπαλάδες, Ποτέ μου δε σ' Αγάπησα» (1945)

Υπό τη σκηνοθετική ματιά του Ζακ Μπεκέρ, δημιουργού του εξαιρετικού «Le Trou» (1960), στην ταινία στήνεται το λαβ στόρι ενός καταδικασμένου φλερτ με πρωταγωνιστή έναν σχεδιαστή μόδας παράφορα ερωτευμένου με τη μούσα του.

Δείτε το τρέιλερ του φεστιβάλ που σκηνοθέτησε ο Νίκος Πάστρας:

Κινηματογράφος

Ολοκληρώθηκε η 90ή τελετή απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, τα Όσκαρ 2018, στο Dolby Theatre του Λος Άντζελες, με παρουσιαστή -για δεύτερη συνεχή χρονιά- τον Τζίμι Κίμελ.

Με Όσκαρ καλύτερης ταινίας βραβεύτηκε η «Μορφή του Νερού» που ήταν και το φαβορί. Η ταινία πήρε και το Όσκαρ Σκηνοθεσίας.

Ο Γκάρι Όλντμαν κέρδισε το Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως Γουίνστον Τσόρτσιλ στην Πιο Σκοτεινή Ώρα του Τζο Ράιτ (Εξιλέωση, Άννα Καρένινα).

«Ζω χρόνια στην Αμερική κι είμαι ευγνώμων για τα δώρα που μου έδωσε. Το σπίτι μου, την οικογένειά μου, και τώρα το Όσκαρ. Οι ταινίες έδωσαν ένα όνειρο σ' ένα αγόρι από του Σαουθάμπτον» είπε ο ηθοποιός κι ευχαρίστησε τον Τζο Ράιτ, όλους τους συνεργάτες, τον... Γουίνστον Τσόρτσιλ που όπως είπε χαρακτηριστικά ήταν καλή παρέα σ' αυτή τη περιπέτεια, αλλά και τη μητέρα του που γίνεται 99 χρόνων σε λίγο καιρό και παρακολουθεί την τελετή από τον καναπέ της.

Πρόκειται για το πρώτο Όσκαρ που κερδίζει ο Βρετανός ηθοποιός, αφού παρά την ερμηνευτική δεινότητα και την επιτυχημένη καριέρα του, ο Όλντμαν βρέθηκε για πρώτη φορά υποψήφιος στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου μόλις το 2011 για την ταινία Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι.

Gary Oldman

Στην Πιο Σκοτεινή Ώρα του Τζο Ράιτ ο Όλντμαν κλέβει την παράσταση χτίζοντας ένα ολοζώντανο πορτρέτο του ιστορικού πολιτικού που τοποθετείται χρονικά από τις ζυμώσεις για την ανάληψη της πρωθυπουργίας μέχρι τον αξέχαστο λόγο του από τα έδρανα της Βουλής, με τον οποίο παρέσυρε τη χώρα σε έναν πόλεμο που μέχρι πριν από μερικούς μήνες κανείς δεν επιθυμούσε.

Στην ίδια κατηγορία υποψήφιοι ήταν οι Ντάνιελ Ντέι Λιούις (Αόρατη Κλωστή), Ντάνιελ Καλούα (Τρέξε!) Ντένζελ Ουάσινγκτον (Roman J. Israel, Esq.) και ο 22χρονος Τιμοτέ Σαλαμέ που πρωταγωνιστεί στο λυρικό, ερωτικό δράμα του Λούκα Γκουαντανίνο Να με Φωνάζεις με το Όνομά σου.

Στην Φράνσις Μακντόρμαντ κατέληξε το Οσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου
Στην Φράνσις Μακντόρμαντ κατέληξε το Οσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για την ταινία «Τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ στο Μιζούρι».

«Έχω κάποια πράγματα να πω. Ευχαριστώ τον Μάρτιν ΜακΝτόνα - δες τι έκανες. Είμαστε ένα μάτσο αναρχικοί, αλλά τα καταφέρνουμε καλά» είπε η ηθοποιός και κάλεσε όλες τις γυναίκες που ήταν υποψήφιες απόψε, σε κάθε κατηγορία, να σηκωθούν. «Μη μας μιλάτε μόνο απόψε στο πάρτι, καλέστε μας στα γραφεία σας να μιλήσουμε για τη δουλειά μας», συμπλήρωσε.

Πρόκειται για το δεύτερο Όσκαρ στην καριέρα της Αμερικανίδας ηθοποιού, 21 χρόνια μετά το βραβείο που είχε πάρει για το Fargo των αδελφών Κόεν. Η 61χρονη ΜακΝτόρμαντ έχει ήδη κερδίσει φέτος Χρυσή Σφαίρα και το βραβείο του Σωματείου των Ηθοποιών για το συγκεκριμένο ρόλο.

Frances McDormand

Το βραβείο απένειμε στην ηθοποιό η Τζόντι Φόστερ και η Τζένιφερ Λόρενς στη θέση του Κέισι Άφλεκ, που πέρσι κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα. Ο Άφλεκ αποφάσισε να αποσυρθεί από την παρουσίαση του βραβείου καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, εξαιτίας των κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση από γυναίκες που συμμετείχαν στα γυρίσματα παλαιότερων ταινιών του.

Όσκαρ σκηνοθεσίας για τη Μορφή του Νερού
Ο μεξικανός κινηματογραφιστής Γκιγιέρμο ντελ Τόρο κέρδισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας για τη Μορφή του Νερού, ένα σκοτεινό, αλληγορικό παραμύθι με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο στην Αμερική του 1962.

«Είμαι μετανάστης, σαν τον Αλεχάντρο, τον Γκαέλ, τη Σάλμα και τα τελευταία 25 χρόνια ζω σ' ένα κόσμο που είναι παντού. Νομίζω το ωραιότερο πράγμα είναι να σβήνουμε τα όρια. Το 2014 είχα μια τρελή ιδέα για έναν αμφίβιο θεό και μία μουγκή γυναίκα και κάποιοι πίστεψαν ότι αυτή η ταινία ήταν σίγουρο στοίχημα. Ευχαριστώ τους φίλους και την οικογένειά μου», είπε ο Ντελ Τόρο παραλαμβάνοντας το βραβείο στα Όσκαρ 2018.

Σημειώνεται ότι για τη Μορφή του Νερού, ο 54χρονος δημιουργός κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι στο φετινό φεστιβάλ Βενετίας, βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα και Bafta σκηνοθεσίας, ενώ τον τίμησε επίσης το Σωματείο Αμερικανών Σκηνοθετών. Με το βραβείο αυτό γίνεται ο τρίτος Μεξικανός από το 2014 που παίρνει στο σπίτι του το χρυσό αγαλματάκι, μετά τους Αλφόνσο Κουαρόν (Gravity) και Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου (Birdman, Η Επιστροφή).

Guillermo del Toro

Συνυποψήφιοι του ήταν ο Αμερικανός Πολ Τόμας Άντερσον με την Αόρατη Κλωστή, ο Τζόρνταν Πιλ με το Τρέξε! που βλέπει την καριέρα του ν' απογειώνεται καθώς αυτό το φιλμ φιγουράρει σε όλες τις λίστες των καλύτερων ταινιών της χρονιάς, η Γκρέτα Γκέργουιγκ με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο Lady Bird, το οποίο έσπασε τα ταμεία, τουλάχιστον στο αμερικάνικο box office, ξεπερνώντας τα 40 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις, καθώς και ο Κρίστοφερ Νόλαν με τη Δουνκέρκη.

Το πρώτο σημαντικό βραβείο της βραδιάς, αυτό του Β' Ανδρικού Ρόλου, κέρδισε ένα εκ των φαβορί, ο Σαμ Ρόκγουελ, για την ταινία «Τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ στο Μιζούρι». Το βραβείο παρουσίασε η η περσινή νικήτρια του Β' Γυναικείου Ρόλου Βαιόλα Ντέιβις. Οι υπόλοιποι υποψήφιοι για το βραβείο ήταν οι Γουίλιαμ Νταφό, Γούντι Χάρελσον, Ρίτσαρντ Τζένκινς και Κρίστοφερ Πλάμερ.

Το αντίστοιχο γυναικείο βραβείο, αυτό του Β' Γυναικείου Ρόλου απονεμήθηκε στην Άλισον Τζένεϊ, για την ταινία «I, Tonya».

Η 59χρονη ηθοποιός χρειάστηκε να παίξει σε πάνω από 100 ταινίες προτού προταθεί για πρώτη φορά στην καριέρα της για το χρυσό αγαλματίδιο. «Τα έκανα όλα μόνη μου», αστειεύτηκε η Άλισον Τζένεϊ και ευχαρίστησε τις συνυποψήφιες της, την «οικογένεια της ταινίας», όλους τους συνεργάτες της και την Τζόαν Γούντγουορντ που της έδωσε κουράγιο παλιότερα για να κυνηγήσει μια καριέρα στην υποκριτική.

Στον Μαρκ Μπρίτζες για την «Αόρατη Κλωστή» κατέληξε το Όσκαρ Κοστουμιών.

Οι Μπράιαν Φόγκελ και Νταν Κόγκαν κέρδισαν το Όσκαρ 2018 Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για το Icarus, ένα από τα δύο ντοκιμαντέρ του Netflix τα οποία βρίσκονταν στην λίστα με τις υποψηφιότητες φέτος.

Το Icarus αναφέρεται στο μεγάλο σκάνδαλο ντοπαρίσματος της Ρωσικής ολυμπιακής ομάδας. Συγκινημένοι οι δημιουργοί δήλωσαν πως ελπίζουν το ντοκιμαντέρ να «δώσει έναυσμα όχι μόνο για μια καλύτερη γνώση της πραγματικότητας στη Ρωσία, αλλά και της αλήθειας σ' όλο τον κόσμο».

Στην ίδια κατηγορία υποψήφια ήταν επίσης το Abacus: Small Enough to Jail του Στιβ Τζέιμς, το Last Men in Aleppo των Φεράς Φαγιάντ και Στιν Γιοχάνεσεν, το Strong Island του Γιανς Φορντ (παραγωγή του Netflix) καθώς και το Πρόσωπα & Ιστορίες της 89χρονης Γαλλίδας κινηματογραφίστριας Ανιές Βαρντά και του καλλιτέχνη δρόμου JR.

Η «Δουνκέρκη» κέρδισε το Όσκαρ για Μοντάζ Ήχου, όπως και του Μιξάζ Ήχου.

Το Όσκαρ Σκηνικών πηγαίνει στην «Μορφή του Νερού».

Στην «Φανταστική Γυναίκα» από τη Χιλή το βραβείο Ξενόγλωσσης Ταινίας με πρωταγωνίστρια την τρανσέξουαλ Ντανιέλα Βέγκα.

Όσκαρ και για τον Κόμπε Μπράιαντ. Για το «Dear Basketball» στην κατηγορία Animation Μικρού Μήκους.

Το Remember Me των Κρίστεν Άντερσον-Λόπεζ και Ρόμπερτ Λόπεζ από την ταινία κινουμένων σχεδίων Coco κέρδισε το Όσκαρ Τραγουδιού.

Το βραβείο Οπτικών Εφέ κατέληξε στο «Blade Runner 2049».

Η «Δουνκέρκη» κέρδισε και το Όσκαρ του Μοντάζ.

Το «Heaven is a Traffic Jam on the 405» πήρε το Όσκαρ Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους.

Tο Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου πήγε στο Call me by your name του Τζέιμς Έιβορι, που γίνεται έτσι ο γηραιότερος νικητής Όσκαρ, σε ηλικία 90 ετών.

Η πρώτη έκπληξη της βραδιάς
Η πρώτη έκπληξη της βραδιάς έγινε με το Όσκαρ 2018 Πρωτότυπου Σεναρίου, το οποίο κατέληξε στον Τζόρνταν Πιλ για το «Get Out». Στην συγκεκριμένη κατηγορία φαβορί ήταν το «Η Μορφή του Νερού» και το «Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι».

«Σταμάτησα 20 φορές να γράφω αυτή την ταινία, γιατί θεώρησα ότι δεν μπορούσε να γίνει, αλλά πίστεψα ότι αν γυριζόταν, ο κόσμος θα την έβλεπε» ανέφερε ο Τζόρνταν Πιλ ευχαριστώντας τη μητέρα του που τον έμαθε να δείχνει αγάπη ακόμα και μπροστά στο μίσος, αλλά και τους θεατές που αγόρασαν εισιτήριο για να δουν την ταινία.

Στην ίδια κατηγορία υποψήφιοι για το βραβείο ήταν ο Μάρτιν ΜακΝτόνα για τις Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι, η Γκρέτα Γκέργουιγκ για το Lady Bird, ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και η Βανέσα Τέιλορ για την ταινία H Μορφή του Νερού και η Έμιλι Β. Νόρτον και ο Κουμάιλ Ναντζιάνι για το Έρωτας Μετ' Εμποδίων.

Το Όσκαρ Διεύθυνσης Φωτογραφίας πήρε ο Ρότζερ Ντίκινς για το «Blade Runner 2049».

Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά κέρδισε το Όσκαρ Πρωτότυπης Μουσικής για το σάουντρακ της ταινίας Η Μορφή του Νερού του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.

«Ευχαριστώ, είναι καταπληκτικό! Η μητέρα μου γίνεται 90 φέτος, και νομίζω θα είναι πολύ χαρούμενη. Είναι Ελληνίδα, παρεμπιπτόντως» ανέφερε ο Ντεσπλά και ευχαρίστησε τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο που άφησε τη μουσική του να γίνει η φωνή των ηρώων του, αλλά και για τη μελαγχολική αγάπη της ταινίας του. Τέλος αφιέρωσε το βραβείο στις κόρες του.

Κινηματογράφος

Από Βασιλική Γερονίκου 

Το υποψήφιο για 5 Όσκαρ «Lady Bird» και η Τζένιφερ Λόρενς ως σαγηνευτική κατάσκοπος στο «Κόκκινο Σπουργίτι» κάνουν πρεμιέρα στη μεγάλη οθόνη αυτήν την εβδομάδα.

Κόκκινο Σπουργίτι
Σέξι κατασκοπική περιπέτεια με την Τζένιφερ Λόρενς. Βάναυσες τεχνικές εκπαίδευσης και σαδιστικά γυμνάσια μετατρέπουν την πρώην πρίμα μπαλαρίνα Ντομίνικα σε ένα επίλεκτο και σαγηνευτικό «σπουργίτι», μέλος μιας μυστικής υπηρεσίας της ρωσικής ασφάλειας που εκπαιδεύει ξεχωριστούς νεαρούς ανθρώπους να χρησιμοποιούν το σώμα και το μυαλό τους ως όπλο.

Lady Bird
Ιστορία ενηλικίωσης υποψήφια για 5 Όσκαρ με τη Σέρσια Ρόναν. Η προσπάθεια της νεαρής Κριστίν να βρει την ισορροπία της ανάμεσα στην σχέση της με τη μητέρα της, την καθημερινότητά της στο σχολείο, τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες καθώς και τους έρωτες και τις ανασφάλειες της εφηβείας.

Σπόρος
Δυστοπική ταινία επιστημονικής φαντασίας του Σεμίχ Καπλάνογλου. Σε ένα δυσοίωνο μέλλον όπου η τροφή έχει εξαφανιστεί και ο κόσμος κυβερνάται από ιδιωτικές εταιρείες, ένας καθηγητής γενετικής και ένας επιστήμονας καταλήγουν σε μια απαγορευμένη περιοχή που ονομάζεται Νεκρή Γη προς αναζήτηση νέων σπόρων, σε μια ιστορία εμπνευσμένη από ένα κεφάλαιο του Κορανίου.

Το Σπίτι Δίπλα στη Θάλασσα
Οικογενειακό δράμα με τους Αριάν Ασκαρίντ και Ζαν-Πιέρ Νταρουσάν. Τρία αδέλφια συναντιούνται μετά από χρόνια στο πατρικό τους σπίτι σε μια μικρή ακτή της Μασσαλίας για να αποχαιρετίσουν τον ετοιμοθάνατο ηλικιωμένο πατέρα τους και να έρθουν αντιμέτωποι με τα υλικά αλλά και τα ιδανικά που έχουν κληρονομήσει από εκείνον.

StringLESS
Ντοκιμαντέρ για τη δημιουργική πορεία και τις ζωές των μελών του γυναικείου πολυφωνικού συγκροτήματος "Στρίγγλες / StringLess".

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin