Αυγούστου 20, 2018

Κινηματογράφος

Σε ποια σημεία της Αθήνας θα στηθούν φέτος οθόνες για open air προβολές;
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Ποδαρικό στους πιο καυτούς μήνες της χρονιάς κάνουν δεκάδες open air προβολές, που στήνονται σε διάφορα σημεία της Αθήνας, σε δροσερά καταπράσινα πάρκα και θερινούς κινηματογράφους. Εσείς πού θα δώσετε ραντεβού για σινεμά;


Έχουν περάσει μόλις οκτώ χρόνια από την έναρξη του Athens Open Air Film Festival. Τότε είδαμε,­ για πρώτη φορά­ σε μεγάλη κλίμακα, να στήνονται καλοκαιριάτικα δεκάδες οθόνες σε κάθε γωνιά της Αθήνας, προβάλλοντας ταινίες μπροστά σε εκατοντάδες θεατές. Και περίπου τότε γίνεται συνείδηση στο κοινό η συνήθεια θέασης μιας ταινίας σε ένα πάρκο, μια πλατεία ή μια αυλή, εμπλουτίζοντας με αυτόν τον τρόπο την αθηναϊκή κινηματογραφική­ εμπειρία. Στη συνέχεια ήρθαν οι προβολές στα γρασίδια του Κέντρου Πολιτισμού - Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», οι σινεφίλ βραδιές στον απίθανο κήπο της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, τα αφιερώματα στην industrial ταράτσα του Ιστορικού Αρχείου του ΠΙΟΠ­ στον Ταύρο, το περσινό προχωρημένο concept του En Lefko με το στήσιμο ενός drive-in (!) στο πάρκινγκ του Λυκαβηττού και άλλες προβολές μικρότερης εμβέλειας.

Με τον καιρό να έχει ανοίξει για τα καλά, η Αθήνα ετοιμάζεται και πάλι­ να μετατραπεί σε μια απέραντη κινηματογραφούπολη, όπου θα δούμε προβολές οπουδήποτε υπάρχει θερινός, πάρκο, πλατεία ή αυλή. Με ρεπερτόριο που ποικίλλει, από κλασικές ταινίες της δεκαετίας του ’40 και οσκαρικά διαμάντια μέχρι ανεξερεύνητες ταινίες του παγκόσμιου αλλά και του εγχώριου σινεμά, ένας τεράστιος προβολέας φωτίζει τις αθηναϊκές νύχτες για τουλάχιστον τρεις μήνες! Τι μας επιφυλάσσει λοιπόν αυτό το καλοκαίρι;

8o Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου
«Fight Club»

Η διοργάνωση που καταλαμβάνει την πόλη επιστρέφει έχοντας στις βαλίτσες της πολλές εκπλήξεις και πρωτοτυπίες. Στο πολυσυλλεκτικό πρόγραμμά της βρίσκουμε ορόσημα του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά, όπως η αντισυμβατική κωμωδία «Οικογένεια Τένενμπαουμ» (Γουές Άντερσον, 2001) και το πυρετώδες «Fight Club» (Ντέιβιντ Φίν­τσερ, 1999). Το φετινό αφιέρωμα του φεστιβάλ τιτλοφορείται «Κλασικά Εικονογραφημένα» και συγκεντρώνει εκλεκτές σινε-μεταφορές λογοτεχνικών έργων, όπως το υποψήφιο για 8 Όσκαρ δράμα «Τα Απομεινάρια μιας Μέρας» (Τζέιμς Άιβορι, 1993), το υποβλητικό θρίλερ «The Haunting» (Ρόμπερτ Γουάιζ, 1963) ή ο «Συλλέκτης» (Γουίλιαμ Γουάιλερ, 1965), ενώ δεν λείπουν οι νέες συνεργασίες, όπως αυτή με τη Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Σινεμά, την επιτυχημένη κινηματογραφική λέσχη που έχει φτιάξει η ΕΣΠΕΚ (Ένωση Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου).

Στις προβολές που έχουν διοργανώσει από κοινού θα δούμε παραγνωρισμένα φιλμ Ελλήνων δημιουργών, όπως ο «Μικρός Δραπέτης» (1968) του Σταύρου Τσιώλη. Επιπλέον το 8ο Athens Open Air Festival είναι ιστορικό… Και αυτό γιατί διοργανώνει την πρώτη του κινηματογραφική προβολή στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου με την αριστουργηματική «Ηλέκτρα» (1962) του Μιχάλη Κακογιάννη.

Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών.

Park Your Cinema
«I Was a Male War Bride»

Με βάση το ανάλαφρο, καλόγουστο σινεμά και τα απολαυστικά animations για μικρούς και μεγάλους, το καλοκαιρινό σινε-αφιέρωμα του ΚΠΙ «Σταύρος Νιάρχος», το οποίο επιμελείται ο κριτικός Ηλίας Φραγκούλης, έχει δημιουργήσει μόνιμους θαμώνες στο Ξέφωτο, όπου φιλοξενούνται οι προβολές. Τα ραντεβού για σινεμά επανεκκινούν τον Ιούλιο, με την κωμωδία να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Δύο must-see ταινίες του αφιερώματος Walk like a man είναι το ξεκαρδιστικό «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» (Μπίλι Γουάιλερ, 1959), με το ασύλληπτο πρωταγωνιστικό τρίο Μέριλιν Μονρόε, Τόνι Κέρτις και Τζάκ Λέμον, αλλά και το τολμηρό για την εποχή του «I Was a Male War Bride» (Χάουαρντ Χοκς, 1949), με τους απολαυστικούς Κάρι Γκραντ και Αν Σέρινταν.

Drive-in στον Λυκαβηττό
«High Fidelity»

Αν ονειρευόσασταν πάντα να ζήσετε την εμπειρία μιας προβολής από την άνεση του αυτοκινήτου, με την απαράμιλλη θέα της Αθήνας στο φόντο, τώρα έχετε τη σπάνια ευκαιρία να το κάνετε. Στις 13/6 (9 μ.μ.) ο ραδιοφωνικός σταθμός En Lefko 87.7 θα κρατήσει για εσάς θέσεις πάρκινγκ στον Λόφο Λυκαβηττού, όπου θα προβληθεί η πολύ αγαπημένη ρομαντική κομεντί του Στίβεν Φρίαρς «High Fidelity» (2000), με τους Τζον Κιούζακ και Τζακ Μπλακ.

«Τρικολόρ» open air σινεμά
«Ζιλ και Τζιμ»

Το Θερινό Φεστιβάλ Γαλλικού Κινηματογράφου στήνει ξανά τις καρέκλες του στους κήπους της Γαλλικής Σχολής Αθηνών και παρουσιάζει μερικές από τις καλύτερες ταινίες του γαλλόφωνου σινεμά. Το αριστουργηματικό sci-fi animation «Άγριος Πλανήτης» (Ρενέ Λαλού, 1973) και το υπέροχο «Ζιλ και Τζιμ» (Φρανσουά Τριφό, 1961), με την αξέχαστη Ζαν Μορό, είναι κινηματογραφικές εμπειρίες που σίγουρα δεν πρέπει να χάσετε!

Καυστική σάτιρα κι ελληνικά ντοκιμαντέρ
«M.A.S.H.»

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς έχει συνεχή κινηματογραφική παρουσία όλη τη χρόνια στην αίθουσα του Ιστορικού Αρχείου στον Ταύρο και συνεχίζει τις δράσεις του το καλοκαίρι. Οι θεατές θα έχουν φέτος την ευκαιρία να παρακολουθήσουν βιτριολικές πολεμικές σάτιρες όπως τα «M.A.S.H.» (Ρόμπερτ Άλτμαν, 1970) και «Ο Ειρηνοποιός» (Γούντι Άλεν, 1975), ενώ το αφιέρωμα Θεαθήναι αναδεικνύει την πολιτισμική ιστορία της Αθήνας με τα ντοκιμαντέρ «Για Πέντε Διαμερίσματα και Ένα Μαγαζί» (Γιάννης Σκοπετέας, 2004) και «Σινέ Θησείο» (2016, Μαριάννα Ντούζα).

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 31/5
Από Βασιλική Γερονίκου 

Η εκθαμβωτική Σαρλίζ Θερόν όπως δεν την έχουμε ξαναδεί κι ένα αγωνιώδες γαλλικό θρίλερ στις κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας.

Tully: Τα Παιδιά Είναι Ευτυχία
H Σαρλίζ Θερόν, η σεναριογράφος Ντιάμπλο Κόντι και ο σκηνοθέτης Τζέισον Ράιτμαν συνεργάζονται ξανά («Young Adult»). Η Μάρλο, μια παντρεμένη γυναίκα με δυο παιδιά και έγκυος στο τρίτο, προσλαμβάνει μια «νυχτερινή νταντά» που θα τη βοηθήσει να βρει περισσότερο χρόνο να ξεκουραστεί, αλλά και να αλλάξει εντελώς τη ζωή της με τον πιο απρόσμενο τρόπο.

Μετά την Καταιγίδα
Θαλασσινή περιπέτεια με τη Σαϊλίν Γούντλεϊ. Μετά το χτύπημα ενός φονικού τυφώνα, η Τάμι και ο σοβαρά τραυματισμένος άντρας της βρίσκονται με το κατεστραμμένο σκάφος τους στη μέση του ωκεανού. Αβοήθητη, η Τάμι αναζητά τη σωτηρία με το χρόνο απέναντί της.

24 Ώρες Προθεσμία
Ο Ίθαν Χοκ πρωταγωνιστεί σε ένα περιπετειώδες sci-fi θρίλερ. Ένας πρώην στρατιώτης των ειδικών δυνάμεων που αγωνίζεται να ξεπεράσει τον ξαφνικό θάνατο της γυναίκας και του γιου του αναλαμβάνει μια επικίνδυνη αποστολή δολοφονίας για λογαριασμό ενός πανίσχυρου μυστικού οργανισμού. Λίγο πριν ολοκληρώσει την αποστολή του, θα γίνει αντιληπτός και οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές.

Ο Γιατρός Βλάπτει Σοβαρά την Υγεία
Κωμωδία με τον Ομάρ Σι. Ένας γιατρός και πρώην απατεώνας βρίσκει καταφύγιο σε ένα μικρό επαρχιακό χωριό στις Γαλλικές Άλπεις. Μόνο που εκεί όλοι οι κάτοικοι είναι υγιείς και για να βγάλει λεφτά θα πρέπει να βρει έναν τρόπο ώστε να τους πείσει να επισκεφθούν το ιατρείο του.

Η Ληστεία
Γαλλικό θρίλερ από τον σκηνοθέτη του «13 Tzameti». Δύο παιδικοί φίλοι που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα αποφασίζουν να κάνουν μια τολμηρή ληστεία ώστε να βελτιώσουν τη ζωή τους. Όμως, μετά από μια απρόσμενη εξέλιξη το βράδυ της ληστείας, θα βρεθούν μπλεγμένοι σε ένα ασταμάτητο και επικίνδυνο κυνηγητό.

1945
Ουγγρικό ιστορικό δράμα. Το 1945, σε ένα ειρηνικό πλέον χωριό της Ουγγαρίας, η απρόσμενη άφιξη δύο Εβραίων αναστατώνει τους κατοίκους που προετοιμάζονται για το γάμο του γιου του τοπικού ιερέα τους.

Ο Δολοφόνος της Νύχτας
Ατμοσφαιρικό φιλμ νουάρ του 1948 από τον Άλφρεντ Γουέρκερ. Μετά τη δολοφονία ενός αστυνομικού, οι συνάδελφοί του αναλαμβάνουν να βρουν τον ένοχο έχοντας στη διάθεσή τους ελάχιστα στοιχεία.

Η Συμμορία των Πέντε
Μία από τις καλύτερες κωμωδίες των βρετανικών στούντιο Ίλινγκ. Με τα μέλη της να υποδύονται τους μουσικούς, μια πενταμελής συμμορία νοικιάζει δωμάτια στο σπίτι μιας καλόκαρδης γριούλας και σχεδιάζει μια ληστεία τράπεζας.

Κινηματογράφος

 

Η ταινία κέρδισε τέσσερα Όσκαρ στην 90ή απονομή της ακαδημίας, ήταν υποψήφια σε ακόμη εννέα κατηγορίες, έφυγε με δυο βραβεία από τις Χρυσές Σφαίρες, τρια από τα Bafta και η λίστα με τις διακρίσεις δεν τελειώνει εδώ. Δεν θες να (ξανα)δεις την ταινία φαινόμενο;

Γνωστός τερατολάγνος ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, στην τελευταία του ταινία αποφάσισε να μεταφέρει στην οθόνη μια βίντατζ ιστορία αγάπης μεταξύ μίας άλαλης κοπέλας και ενός ανθρωπόμορφου αμφίβιου. Μια ιστορία αγάπης γραμμένης στις αποχρώσεις του πράσινου που συνέβη σε έναν τόπο μακρινό όπως συμβαίνει σε όλα τα παραμύθια. Όσο μακριά κι αν έλαβε χώρα όμως αυτή η ιδιότυπη ιστορία αγάπης, το Vodafone TV είναι εδώ για να γεφυρώσει την απόσταση και να τη φέρει στην οθόνη σου.

Η ιστορία
Η Ελάιζα είναι μία άλαλη κοπέλα η οποία έχει κακοποιηθεί σε μικρή ηλικία. Τα σημάδια είναι εκεί στο λαιμό της, να της το θυμίζουν. Ζει μοναχικά στην ψυχροπολεμική Αμερική, κάνοντας παρέα με το γείτονά της, Τζάιλς, ένα καλλιτέχνη σε κρίση που έχει περάσει την πρώτη του νιότη. Εργάζεται στο διαστημικό κέντρο της κυβέρνησης με την πάντα δίπλα της, πολυλογού και εγκλωβισμένη σε ένα μάλλον δυστυχισμένο γάμο, Ζέλντα. Στο διαστημικό κέντρο θα συναντήσει ένα αμφίβιο ανθρωπόμορφο ον, μεταξύ τους θα συμβεί ένας μεγαλειώδης έρωτας που το ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής θα απειλήσει, θέτοντας σε κίνδυνο κυρίως τη ζωή του αμφίβιου, παράλληλα όμως και την ακεραιότητα πάσας επιστήμης.

Εκτελεστής αυτού του εφιάλτη είναι ο συνταγματάρχης Στρίκλαντ, ενώ υπερασπιστής της επιστήμης τίθεται ο επιστήμονας Χοφστέτλερ. Και κάπου εκεί η Ελάιζα που θα προσπαθήσει να σώσει τον αμφίβιο σύντροφό της με όποιο μέσο διαθέτει.
Ποια στοιχεία είναι εκείνα επιτρέπουν σε μια εξωπραγματική και παραμυθένια ιστορία αγάπης να γίνει ό,τι πιο ανατρεπτικό σε εικόνα, πλοκή και νοήματα έχουμε δει τα τελευταία χρόνια;

Μια ταινία (ως προς το είδος) «ψηφιδωτό»
Δύσκολα θα μπορούσε να εντάξει κανείς την ταινία σε ένα μόνο είδος. Η Μορφή του Νερού είναι μία δραματική ρομαντική ταινία του φανταστικού με έντονα τα στοιχεία της περιπέτειας, του σασπένς και του κατασκοπευτικού θρίλερ, ενώ παράλληλα κάνει αναφορές σε άλλα είδη, όπως το μιούζικαλ και το ποιητικό σινεμά. Κι όλα αυτά, αφού ευημερήσουν σε ένα εικαστικό περιβάλλον τέλεια στιλιζαρισμένο στις αποχρώσεις του πράσινου με μια δόση ονειρικού, καταφέρνουν να αγγίξουν τον αλληγορικό ρεαλισμό και να σχολιάσουν κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Με άλλα λόγια, ο ντελ Τόρο , στην προσπάθειά του να απελευθερωθεί από τα όρια του εκάστοτε κινηματογραφικού είδους δημιουργεί ένα νέο στυλ που εντός του υπάρχει χώρος για όλες τις κατηγορίες ταινιών.

Άλαλοι πρωταγωνιστές, «λαλίστατα» νοήματα
Δε συμβαίνει συχνά να παρακολουθείς μία δίωρη ταινία και σε όλη αυτή τη διάρκεια να μην ακούς ατάκα από το πρωταγωνιστικό ζευγάρι. Με την Ελάιζα άλαλη και το αμφίβιο ανθρωπόμορφο ον χωρίς την ικανότητα ομιλίας, ο ντελ Τόρο στρατεύει ένα άλλο δίδυμο για να καλύψει το κενό στους διαλόγους. Εδώ πιάνουν δουλειά η πληθωρική Ζέλντα και ο θλιμμένος φίλος Τζάιλς που αναλαμβάνουν να πουν όλα όσα ο δημιουργός θέλει να υπογραμμίσει.

Η Ζέλντα έρχεται για να ελαφρύνει το κλίμα με τις εκπληκτικές ατάκες της («Ποτέ μην εμπιστεύεσαι άντρα, ακόμα κι αν φαίνεται επίπεδος εκεί κάτω»), ταυτόχρονα όμως το γεγονός πως είναι μαύρη στρώνει τον δρόμο για σοβαρό προβληματισμό πάνω στο θέμα του ρατσισμού, όπως αυτός διαφαίνεται στον σύντομο διάλογο:

«... Εμείς δημιουργηθήκαμε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν του Κυρίου. Δεν νομίζετε ότι μοιάζει σαν αυτό (το αμφίβιο) ο Κύριος, έτσι δεν είναι;» τη ρωτάει ο Στρίκλαντ στην ταινία.

«Δεν μπορώ να ξέρω πώς μοιάζει ο Κύριος», απαντά εκείνη.

«Μα είναι σαν εμάς τους ανθρώπους. Σαν κι εμένα. Ακόμη και σαν εσένα. Αλλά ναι, μοιάζει μάλλον περισσότερο με μένα», θα συμπληρώσει καυστικά και με υπεροψία ο συνταγματάρχης.

Το θέμα του κοινωνικού προβληματισμού εμπλουτίζεται και από τον Τζάιλς, τον ομοφυλόφιλο γείτονα της Ελάιζα, που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα σε μια επικριτική, αν όχι εχθρική, κοινωνία. Ο Τζάιλς, άλλη μια φιγούρα του περιθωρίου και μάλιστα σε υπαρξιακή κρίση, αποκτά φωνή στην ταινία για να πει τα βάσανά του. Η αλήθεια του υπαρξιακού του πεσιμισμού συμπυκνώνεται σε μια υπενθυμιστική φράση: «Όλοι είμαστε μόνοι».

Το «τέρας» που εκδικείται
Τέρας, σε μια πιο γενική προσέγγιση, ορίζεται οτιδήποτε αποκλίνει από τη νόρμα, από το κανονικό. Και υπ' αυτή την έννοια, στην ταινία υπάρχει ολόκληρη λεγεώνα τεράτων. Από το ανθρωπόμορφο αμφίβιο ον που δεν είναι, και κυρίως δεν μοιάζει, με άνθρωπο, μέχρι την «ατελή» Ελάιζα που δεν μπορεί να μιλήσει, τον γκέι γερασμένο Τζάιλς και την μαύρη Ζέλντα, όλοι μέλη μιας ξενοφοβικής, ρατσιστικής κοινωνίας με πρότυπο το λευκό, το ωραίο, το επιτυχημένο, το νέο, ό, τι δηλαδή είναι ο συνταγματάρχης Στρίκλαντ, φαινομενικά ο μόνος μη τέρας.

Ως τέτοιος λοιπόν και θεωρώντας τον εαυτό του σαφώς ανώτερο, ο Στρίκλαντ κρίνει πως το αμφίβιο αποτελεί δικό του εύρημα και απόκτημα της αμερικάνικης κυβέρνησης. Και η ιδιοκτησία είναι μάλλον ιερή. Και ενώ σαν άλλος θεός εξουσιάζει το αμφίβιο με εγκλεισμό και χρήση βίας, συμβαίνει κάτι μαγικό.

Όλοι αυτοί οι περιθωριοποιημένοι, οι διαφορετικοί ως προς τα χαρακτηριστικά τους και ταυτόχρονα μόνοι άνθρωποι συναντιούνται και η δύναμη που εκλύεται από την ένωσή τους μετατρέπεται σε συλλογική παντοδυναμία. Μεταξύ τους παρατηρούνται τα ευγενέστερα συναισθήματα, όπως αυτό του έρωτα, της ενσυναίσθησης, της αγάπης και της φιλίας, τα οποία ξεσκεπάζουν κάθε πραγματικό τέρας και απειλούν ουσιαστικά το σύστημα που το παράγει.

Ο έρωτας στο υδάτινο στοιχείο
Πράξη επαναστατική χαρακτηρίζεται συχνά η φύση του έρωτα, σίγουρα πάντως έφερε την επανάσταση στη ζωή και την ψυχαναγκαστική καθημερινότητα της Ελάιζα. Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή. Η ηρωίδα ακολουθεί μια συγκεκριμένη καθημερινότητα στην οποία το στοιχείο του νερού κατέχει κεντρική θέση. Από τις πρώτες σκηνές εξάλλου την παρατηρούμε, στα βήματα της πρωινής της ιεροτελεστίας, να απολαμβάνει την επαφή με το νερό και να αυτοϊκανοποιείται μέσα σε αυτό, στην μπανιέρα της.

Η προοικονομία που χτίζει ο δημιουργός είναι σαφής, αφού μέσα στο νερό θα βρει τελικά τον έρωτά της και μέσα σε αυτό αργότερα, θα βιώσει τη σαρκική επαφή μαζί του. Παραδοσιακά σύμβολο της δημιουργίας και της ζωής, το νερό αναγάγεται σε βασικό συστατικό της ταινίας που αναλαμβάνει να φιλοξενήσει, σαν άλλη γυναικεία μήτρα, έναν μεγάλο έρωτα. Κι εκεί μέσα στο νερό γίνεται απόπειρα να «καούν» τα ανθρώπινα δεινά. Ταυτόχρονα, μην ξεχνάμε πως το υγρό στοιχείο έδωσε τη δυνατότητα στον ντελ Τόρο για ονειρικά πλασμένα πλάνα που όλα τα λόγια του κόσμου δεν αρκούν για να τα περιγράψεις.

Για να διαπιστώσεις και μόνος σου του λόγου το αληθές, η ταινία «Η μορφή του νερού», όπως και πολλές ακόμη βραβευμένες ταινίες που διακρίθηκαν στις απονομές των Όσκαρ είναι στη διάθεσή σου από το Vodafone TV, on demand, τη στιγμή που το θες. Και αν ανήκεις σε εκείνους που οι ταινίες είναι συχνή τους ενασχόληση, τα καλά νέα είναι πως η λίστα με τις ταινίες εμπλουτίζεται συνεχώς, για να απολαύσεις ένα μεγάλο, φωτεινό και κινηματογραφικό καλοκαίρι!

Κινηματογράφος

Ευκαιρία να παρακολουθήσουν ταινίες νέων Ιρανών προσφέρει το φετινό Big Bang International Short Film Festival και η t-shOrt. Το φεστιβάλ θα έχει δωρεάν είσοδο και θα διαγωνιστούν σημαντικές ταινίες μικρού μήκους πρόσφατης παραγωγής από το Ιράν. Επιπλέον, θα περιλαμβάνει αφιέρωμα στην ισότητα των φύλων, αλλά και ταινές σημαντικών δημιουργών όπως του Ασγκάρ Φαραντί.

Καλλιτεχνικός διευθυντης του φεστιβάλ είναι ο Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης. Την Κυριακή 3 Ιουνίου θα απονεμηθούν τα βραβεία. To πρόγραμμα περιλαμβάνει ταινίες μυθοπλασίας, animation και ένα ντοκιμαντέρ.

Ώρες προβολών: 6 μ.μ., 8 μ.μ., 10 μ.μ.

Όλες οι πληροφορίες για το φεστιβάλ υπάρχουν στο www.shortfilm.gr, τον μοναδικό ιστότοπο για την μικρού μήκους ταινία στην Ελλάδα.

frapress.gr

Κινηματογράφος

Από Βασιλική Γερονίκου

Αυτήν την κινηματογραφική εβδομάδα επιβιβαζόμαστε στο Μιλένιουμ Φάλκον και ετοιμαζόμαστε για ακόμη ένα ταξίδι στο μακρινό γαλαξία του Star Wars.

Solo: A Star Wars Story

Δεύτερο spin off του «Star Wars», που αφιερώνεται στον πιλότο του Μιλένιουμ Φάλκον, τον Χαν Σόλο. Σε έναν σκοτεινό και επικίνδυνο εγκληματικό υπόκοσμο, ο Χαν Σόλο γίνεται φίλος με τον πελώριο μελλοντικό του συν-πιλότο, τον Τσουμπάκα και συναντά τον περιβόητο τζογαδόρο Λάντο Καλρίσιαν, σε ένα ταξίδι που θα καθορίσει την πορεία ενός από τους πιο γνωστούς ήρωες του σύμπαντος του Star Wars.

 

Τερματικός Σταθμός
Νεο-νουάρ φιλμ εκδίκησης με πρωταγωνίστρια τη Μαργκό Ρόμπι. Σε μια άναρχη πόλη, οι ζωές δύο πληρωμένων δολοφόνων, ενός δασκάλου που δίνει μάχη με μια θανατηφόρα ασθένεια, ενός αινιγματικού επιστάτη και μιας σερβιτόρας που ζει μια επικίνδυνη διπλή ζωή, διασταυρώνονται φέρνοντας δολοφονικές συνέπειες.

 

Ταξίδι Αναψυχής
Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα δραμεντί του Πάολο Βίρτζι, με τους Ντόναλντ Σάδερλαντ και Έλεν Μίρεν. Ο Τζον και η Έλα έχουν μοιραστεί περισσότερα από πενήντα χρόνια υπέροχης κοινής ζωής. Στα ογδόντα τους, λαχταρώντας μια τελευταία περιπέτεια μαζί, αποφασίζουν να ξεφύγουν μακριά από τα ενήλικα παιδιά τους και τους γιατρούς, σε ένα απαγορευμένο ταξίδι.

 

Taxi 5
Τέταρτο σίκουελ του γαλλικού franchise ταινιών δράσης σε τέσσερις τροχούς. Ένας επιτυχημένος Παριζιάνος αστυνομικός και άσος στην οδήγηση, μετατίθεται παρά τη θέλησή του στο αστυνομικό τμήμα της Μασσαλίας. Εκεί, ο δήμαρχος της πόλης τού αναθέτει να σταματήσει τη δράση της «Ιταλικής Συμμορίας» που ληστεύει κοσμηματοπωλεία και καταφέρνει να ξεφεύγει χάρη σε μια γρήγορη φεράρι.

Ξυπόλητοι το Παρίσι
Τρυφερή γαλλική κομεντί με τη σπουδαία Εμανουέλ Ριβά. Η Φιόνα, μια βιβλιοθηκάριος από μια μικρή καναδική πόλη, λαμβάνει γράμμα απελπισίας από την ηλικιωμένη θεία της που ζει στο Παρίσι και αποφασίζει να ταξιδέψει μέχρι εκεί για να τη συναντήσει. Όταν ανακαλύπτει ότι η θεία της είναι εξαφανισμένη, ξεκινά ένα περιπετειώδες ταξίδι στην πόλη του φωτός για να την βρει

Κινηματογράφος

 

Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Ένας τσιγγάνος μουσικός αναζητά, μέχρι το τέλος της ζωής του, τον εφηβικό του έρωτα σε όλη τη Μολδαβία. Ολοκληρωμένο πορτρέτο της μολδαβικής και τσιγγάνικης λαϊκής παράδοσης που αποδίδεται με τόνους μελοδράματος, σε ένα μεγαλόπνοο αλλά όχι πάντα συγκρατημένο φιλμ στο οποίο το φολκλόρ συναντά το ρομαντισμό.

Ο Εμίλ Λοτιάνου είναι ο γνωστότερος σκηνοθέτης του ανεξερεύνητου σινεμά της Μολδαβίας και αυτή η ταινία το λαμπρότερο δείγμα του. Με τόνους μελοδράματος, το φιλμ συνθέτει μια ολοκληρωμένη ανθρωπογεωγραφία της Μολδαβίας, αναδεικνύοντας τη λαϊκή παράδοση των τσιγγάνων μουσικών μέσα από μια αρχετυπική ιστορία ανεκπλήρωτου έρωτα. Ο πρωταγωνιστής, ένας ταλαντούχος βιολιστής, περνάει τη ζωή του πασχίζοντας να βρει την κοπέλα που ερωτεύτηκε ως έφηβος, αλλά έχασε όταν άρχισε τη νομαδική ζωή του μουσικού.

Οι λυρικές εικόνες των ταξιδιών του σε όλη τη χώρα αποκαλύπτουν έναν λαό που ισορροπεί ανάμεσα στα Βαλκάνια και στη Δύση καθώς και το μουσικό πλούτο των τσιγγάνων, που επιμελείται μαεστρικά ο συνθέτης Εουτζέν Ντόγκα. Το φολκλόρ συναντά το ρομαντισμό σε ένα μεγαλόπνοο, αλλά όχι πάντα συγκρατημένο φιλμ.

Μολδαβία. 1972. Διάρκεια: 140΄. Διανομή: NEW STAR.

Κινηματογράφος

Έχοντας χάσει τον μοναχογιό του στο Ιράκ, ένας βετεράνος του Βιετνάμ αναζητά δύο παλιούς συμπολεμιστές του για να συνοδεύσουν όλοι μαζί τον νεκρό στην τελευταία του κατοικία. Ο Ντάριλ Πόνισαν, συγγραφέας του «Τελευταίου Αποσπάσματος» (1973, σε σκηνοθεσία Χαλ Άσμπι), παραλλάσσει σχεδόν κουρασμένα την ίδια ιστορία, σε ένα γλυκόπικρο αλλά χωρίς πειστικούς χαρακτήρες road movie με ανώδυνη πολιτική «κριτική».

Βραβευμένος με Όσκαρ μοντέρ («Ιστορία Ενός Εγκλήματος») και κατόπιν σκηνοθέτης του Νέου Χόλιγουντ των ’70s («Χάρολντ και Μοντ», «Το Τελευταίο Απόσπασμα», «Shampoo», «Ο Γυρισμός», «Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς»), ο Χαλ Άσμπι ήταν ένας χαμηλότονος δημιουργός, ο οποίος εξερεύνησε με διεισδυτικά «ύπουλο» τρόπο τη σκοτεινή πλευρά του προ-ριγκανικού αμερικανικού ονείρου. Εξίσου ανθρώπινος κι ευαίσθητος, πάντα επικεντρωμένος σε (ανάλαφρα) δράματα χαρακτήρων, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ προχωράει στον ίδιο κινηματογραφικό δρόμο και συναντά τον δάσκαλό του σε ένα άτυπο σίκουελ του «Τελευταίου Αποσπάσματος», το οποίο βασίζεται και πάλι σε μυθιστόρημα του Ντάριλ Πόνισαν.

Στην πρώτη, υποψήφια για τρία Όσκαρ ταινία δύο ναυτονόμοι αναλαμβάνουν να συνοδεύσουν έναν νεαρό ναύτη στη φυλακή, ιστορία που επαναλαμβάνεται παραλλαγμένη, ύστερα από τρεις δεκαετίες, στην «Τελευταία Σημαία». Όταν ένας βετεράνος του Βιετνάμ χάσει τον μοναχογιό του στη Βαγδάτη, αναζητά δύο παλιούς συμπολεμιστές του για να συνοδεύσουν όλοι μαζί τον νεκρό στην τελευταία του κατοικία.


Ο Πόνισαν, που συνυπογράφει το σενάριο με τον Λινκλέιτερ (η διασκευή του «Τελευταίου Αποσπάσματος» ήταν του Ρόμπερτ –«Τσαϊνατάουν»– Τάουνι), επιστρέφει σε ένα road movie μιας­ ετερόκλητης αντρικής παρέας, την οποία βαραίνει η σκιά του πολέμου («κάθε γενιά έχει τον δικό της»). Οπότε όλη η δραματική διαδρομή των ηρώων, τους οποίους συνοδεύει από ένα σημείο και μετά ένας Αφροαμερικανός συμπολεμιστής του πεσόντος, δεν είναι παρά η προσπάθεια συμβιβασμού με την απώλεια: φυσική αλλά και ψυχολογική, καθώς το παρελθόν που επιστρέφει (το πέρασμα του χρόνου είναι μία από τις βασικές θεματικές του Λινκλέιτερ) τους θυμίζει τις όμορφες και άσχημες στιγμές της νιότης που χάθηκε ανεπιστρεπτί μαζί με την αθωότητά τους. Μόνο που εδώ οι τρεις βασικοί χαρακτήρες δεν γίνονται ποτέ πραγματικά ενδιαφέροντες, παραμένοντας μέχρι τέλους «αντιπροσωπευτικοί» και σχηματικοί, πρωταγωνιστές μιας έξυπνης σε διαλόγους, αλλά αφηγηματικά κουρασμένης ωδής στην αντρική φιλία, η οποία συνοδεύεται από μια φαινομενικά οξεία αλλά ουσιαστικά ανώδυνη, αν όχι αντιδραστική (φιλομιλιταριστική) πολιτική «κριτική».

ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 125΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Κινηματογράφος

3ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας – FeCHA 2018

31 Μαΐου – 6 Ιουνίου 2018

Θερινός κινηματογράφος Ελληνίς Cinemax
(Λ. Κηφισίας 29, Αθήνα. Μετρό: Αμπελόκηποι)

Η μεγάλη γιορτή του Ισπανόφωνου Κινηματογράφου επιστρέφει για 3η χρονιά!

Fb Event: https://www.facebook.com/events/2057062764507911/

 

Την έναρξη του φεστιβάλ θα σημάνει η πανελλήνια πρεμιέρα της ισπανικής ταινίας «Το Μυστικό της Πεταλούδας» από τον μαέστρο των θρίλερ, Ντάνιελ Καλπαρσόρο (Ποιος Κλέβει Ποιόν;) με πρωταγωνιστή τον Ραούλ Αρέβαλο (Το Μικρό Νησί) και θα ρίξει αυλαία με την νέα αργεντίνικη ταινία δράσης «Μαύρο Χιόνι», στην οποία ο Ρικάρντο Νταρίν (Το Μυστικό στα Μάτια της) θα έρθει αντιμέτωπος με τον Λεονάρντο Σμπαράλια (Ιστορίες για Αγρίους).

Αμέσως μετά την προβολή της εναρκτήριας ταινίας «Το Μυστικό της Πεταλούδας», θα ακολουθήσει cocktail party με Sol Beer και Havana Club στον κινηματογράφο.

Επίσημος καλεσμένος του Φεστιβάλ είναι ο βραβευμένος με Goya σκηνοθέτης Φέλιξ Βισκαρέτ, ο οποίος θα παρουσιάσει την ταινία «Οι Μάσκες της Αβάνας», βασισμένη στα best-seller με τον Επιθεωρητή Κόντε του Κουβανού συγγραφέα Λεονάρδο Παδούρα από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.

Φέτος υποδεχόμαστε το καλοκαίρι παρέα με την μούσα του Αλμοδοβάρ, Ρόσι ντε Πάλμα, την αγαπημένη του ελληνικού κοινού Ναταλία Ορέιρο, τον Ρον Πέρλμαν (Hellboy, Η Πεντάμορφη και το Τέρας) και την Σεσίλια Ροθ (Όλα για τη Μητέρα μου) σε ταινίες πρώτης προβολής στην Αθήνα και την Ελλάδα.

Ακόμη θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε το νέο θρίλερ «Απαγωγή», το σενάριο του οποίου υπογράφει ο Όριολ Πάουλο (Ο Αόρατος Επισκέπτης).

Επίσης, για πρώτη φορά φέτος εγκαινιάζεται η προ-φεστιβαλική δράση «cortoFeCHA», σε συνεργασία με το Hellenic American College, όπου θα παρουσιαστούν ισπανόφωνες ταινίες μικρού μήκους με ελεύθερη είσοδο στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα. Μετρό: Πανεπιστήμιο) στις 29 Μαΐου στις 19.00.

Ας ταξιδέψουμε και αυτή τη χρονιά παρέα με τον κινηματογράφο της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής!

fecha.gr

Κινηματογράφος

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ είναι ο Πάμπλο Εσκομπάρ στα τρέιλερ της εβδομάδας
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Ο Ισπανός σταρ μεταμορφώνεται στο μυθικό βαρόνο των ναρκωτικών ενώ ένα «γνώριμο» πλάσμα από τα παλιά επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ Χαβιέ Μπαρδέμ ενσαρκώνει τον «larger than life» Πάμπλο Εσκομπάρ στο απόγειο της δόξας του στην Κολομβία, ακριβώς τη στιγμή που η διασημότερη δημοσιογράφος της χώρας Βιρτζίνια Βαγιέχο (Πενέλοπε Κρουζ) θα τον γνωρίσει και θα συνδέσει άρρηκτα τη ζωή της με εκείνον.

Στο τρέιλερ ο Μπαρδέμ μοιάζει «φτιαγμένος» για το ρόλο, ενώ η Κρουζ θα αντιληφθεί πολύ γρήγορα πως δεν είναι απλό πράγμα να είσαι γυναίκα του ισχυρότερου άντρα στη Λατινική Αμερική.

Κινηματογράφος

Η Καταγωγή των Σάμι
Από Χρήστο Μήτση 


Επιστρέφοντας απρόθυμα στη Λαπωνία για την κηδεία της αδερφής της, με την οποία ήταν εντελώς αποξενωμένες, η Κριστίνα θυμάται τα παιδικά της χρόνια εκεί, στο ειδικό οικοτροφείο που σπούδαζε μαζί με τα άλλα κορίτσια της φυλής της. Βραβείο Lux για μια τραυματική μα λυρική και ζεστή στην καρδιά ιστορία ενηλικίωσης, με φόντο μία από τις σκοτεινές πτυχές της σύγχρονης ευρωπαϊκής Ιστορίας.


Ένας από τους πολλούς λόγους που έκαναν το Nordic noir παγκόσμια μόδα είναι πως πίσω από τη συναρπαστική πλοκή πολλών έργων του καραδοκεί μια οξεία κριτική στην καλογυαλισμένη κοινωνική πραγματικότητα του ευρωπαϊκού Βορρά, η οποία κρύβει βαθιά στη σκονισμένη ντουλάπα της ένα σωρό αποκρουστικούς σκελετούς. Ένας από αυτούς έχει να κάνει με τη συμπεριφορά των «καθωσπρέπει» Σκανδιναβών απέναντι στους Σάμι, τους αυτόχθονες του απώτατου Βορρά, γνωστούς και ως Λάπωνες. Με καταγωγή Σάμι, η πρωτοεμφανιζόμενη 32χρονη Σουηδή Αμάντα Κέρνελ επιχειρεί να φέρει στο φως την αληθινή μα μέχρι τώρα αποσιωπημένη ιστορία των ανθρώπων της μέσα από ένα συγκινητικότατο, αν κι ελάχιστα συναισθηματικό δράμα ενηλικίωσης.

Αυτό της Έλε-Μαρία, την οποία πρωτοσυναντάμε υπέργηρη πλέον και με το όνομα Κριστίνα. Τότε μαθαίνει για το θάνατο της αδερφής της Νιένα, με την οποία ήταν εντελώς αποξενωμένες, και αποφασίζει απρόθυμα να μεταβεί στην κηδεία της στη Λαπωνία. Οι ώρες που περνάει στη γενέτειρά της μοιάζουν εφιαλτικές, καθώς γεμάτη οργή και απέχθεια για τους συγχωριανούς της, όλοι μέλη της φυλής των Σάμι, «επιστρέφει» στην ηλικία των 14 ετών, όταν μαζί με τη Νιένα αποχωρίστηκαν τους δικούς τους για να σπουδάσουν σε ένα ειδικό οικοτροφείο της περιοχής.


Δυναμική, πολυπράγμων και με έφεση στα γράμματα, η Έλε-Μαρία νιώθει ασφυκτικά σε ένα περιβάλλον που την περιορίζει πολιτιστικά και μορφωτικά. Τα κορίτσια φορούν παραδοσιακές στολές και δεν διδάσκονται τα ίδια με τους υπόλοιπους Σουηδούς, οι οποίοι τις αντιμετωπίζουν σαν αξιοπερίεργα ζώα, κοροϊδεύοντάς τις διακριτικά έως και απροκάλυπτα. Πρόκειται για δύο διαφορετικούς κόσμους σε μόνιμη αντιπαράθεση, με την ηρωίδα­ να στέκεται στη «γραμμή του πυρός», μη έχοντας θέση σε κανέναν από τους δύο. Ο καθένας την απορρίπτει με το δικό του τρόπο, αλλά η Έλε-Μαρία είναι διατεθειμένη να φτάσει μέχρι τέλους, αλλάζοντας ακόμη και το όνομά της επί το σουηδικότερον προτού παραδοθεί. ­Αυτόν τον αγώνα, ο οποίος ξεκινάει από τον εσωτερικό κόσμο ενός κοριτσιού και γίνεται μια σωματικά και ψυχολογικά επώδυνη δοκιμασία, η Κέρνελ τον σκηνοθετεί με ρεαλιστική αποστασιοποίηση.

Υπάρχουν λυρικές στιγμές, υπάρχουν τρυφερές ανάσες, αυτό όμως που κυριαρχεί είναι μια ωμή ειλικρίνεια κινήτρων και συμφερόντων, έντεχνα συνδεδεμένων σε προσωπικό επίπεδο με την ενηλικίωση/σεξουαλική αφύπνιση και σε πολιτικό επίπεδο με τον κοινωνικό/εθνικιστικό ρατσισμό. Τι είναι λοιπόν αυτό που καθορίζει την ταυτότητά μας; Πώς μπορείς άραγε να γίνεις κάποιος άλλος; Η περιπετειώδης διαδρομή της Έλε-Μαρία (μια ηρωίδα αντικείμενο του βλέμματος, η οποία «βλέπει» για πρώτη φορά στο τέλος) κάνει αυτά τα δια­χρονικά ερωτήματα επίκαιρα με τρόπο συναρπαστικό, άμεσα συναρτώμενο με τη γυναικεία απελευθέρωση και τη σύγχρονη ευρωπαϊκή Ιστορία.

Νορβηγία, Σουηδία, Δανία. 2017. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin