Οκτωβρίου 23, 2018

Κινηματογράφος

«Τα ξεχασμένα Χαμόγελα», ένα ντοκιμαντέρ για την ανθρώπινη διάσταση της μεγαλύτερης προσφυγικής κρίσης στην Ευρώπη από την εποχή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, συστήνονται στο ελληνικό κοινό στην avant premiere της ταινίας την Τετάρτη 20 Ιουνίου (19.00), Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Το ντοκιμαντέρ βασίστηκε σε μαρτυρίες που κατέγραψε η νεαρή καλλιτέχνις Lynda Thalie, πρόσφυγας και η ίδια από την Αλγερία, η οποία ζει και εργάζεται στον Καναδά. Η Lynda Thalie επισκέφθηκε την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2016, και με την κάμερα του φωτογράφου Jeff Malo κατέγραψε τις συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων, και κυρίως των παιδιών, που ζουν σε πρόχειρους καταυλισμούς, σκηνές στην ύπαιθρο και συχνά πίσω από συρματοπλέγματα.

«Τα ξεχασμένα Χαμόγελα» φιλοδοξούν να δείξουν πως πίσω από τους αριθμούς κρύβεται μια προσωπική ιστορία, ανεξερεύνητη σε μεγάλο βαθμό μέχρι σήμερα, αλλά απαραίτητη προκειμένου να κατανοήσουμε την απάνθρωπη όψη της σύγχρονης προσφυγικής κρίσης στις ζωές των ανθρώπων. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση, παρουσία της σκηνοθέτριας.

Info: Ταινιοθήκη της Ελλάδος Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136.

Τηλέφωνο: 210 3609695 Τετάρτη 20 Ιουνίου 2018, 19:00

Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας

Πηγή: www.lifo.gr

Κινηματογράφος

Οι Σάντρα Μπούλοκ, Κέιτ Μπλάνσετ και Αν Χάθαγουέι φτιάχνουν μια απίθανη "Συμμορία" γυναικών, ενώ ο Χαβιέρ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ μας αφηγούνται την ιστορία του μεγαλύτερου βαρόνου ναρκωτικών στον κόσμο

Η Συμμορία των 8
Σκηνοθεσία: Γκάρι Ρος
Πρωταγωνιστούν: Σάντρα Μπούλοκ, Κέιτ Μπλάνσετ, Αν Χάθαγουεϊ, Ελενα Μπόναμ Κάρτερ, Ντίτρε Γκούντγουιν

Πέντε χρόνια, οκτώ μήνες και 12 ημέρες … Τόσο πήρε στη μόλις αποφυλακισμένη Ντέμπι Oσεαν να σχεδιάσει τη μεγαλύτερη ληστεία της ζωής της. Ξέρει ακριβώς τι χρειάζεται: μια ομάδα από τις καλύτερες στον τομέα τους, ξεκινώντας από την πρώην παρτενέρ της στο έγκλημα, Λου. Οι δυο τους επιστρατεύουν τις υπόλοιπες «ειδικούς»: την κοσμηματοπώλη Αμίτα, την πορτοφολού Κοστάνς, την εξπέρ κλεπταποδόχο Τάμι , τη χάκερ Νάιν Μπολ και τη σχεδιάστρια μόδας Ρόουζ. Ο στόχος είναι 150 εκατομμύρια δολάρια σε μορφή διαμαντιών, τα οποία θα κοσμούν τον λαιμό της παγκοσμίου φήμης ηθοποιού Ντάφνε Κλούγκερ, όσο θα βρίσκεται το επίκεντρο της εκδήλωσης της χρονιάς, του Met Gala. Θεωρητικά, το σχέδιο δεν μπάζει από πουθενά. Στην πράξη, όμως, πρέπει να αποδειχτεί εξίσου αψεγάδιαστο με τα πολυπόθητα διαμάντια, αν η συμμορία θέλει να πετύχει το στόχο της και να τη βγάλει καθαρή.

Αγαπώντας τον Πάμπλο
Σκηνοθεσία: Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα
Πρωταγωνιστούν: Χαβιέ Μπαρδέμ, Πενέλοπε Κρουζ, Πίτερ Σκάρσγκαρντ, Τζούλιετ Ρεστρέπο

Η άνοδος και η πτώση του μεγαλύτερου βαρόνου ναρκωτικών στον κόσμο, Πάμπλο Εσκομπάρ, μέσα από τα μάτια της ερωμένης του και διάσημης δημοσιογράφου Βιρχίνια Βαγιέχο. Η ταινία καταγράφει την «ηγεμονία» του καρτέλ του Εσκομπάρ στην Κολομβία, σε μια περίοδο βίας και τρομοκρατίας που χώρισε τη χώρα στα δύο και είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο χιλιάδων ανθρώπων. Η ταινία είναι βασισμένη στα απομνημονεύματα της Βαγιέχο με τίτλο «Loving Pablo, Hating Escobar».

Ένα Αξέχαστο Καλοκαίρι
Σκηνοθεσία: Κάρλα Σιμόν
Πρωταγωνιστούν: Λάια Αρτίγκας, Πάουλα Ρόμπλες, Μπρούνα Κούζι, Νταβίντ Βερντάγκερ

Μια αληθινή ιστορία της Κάρλα Σιμόν, η επίσημη πρόταση της Ισπανίας για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ και υποψήφια για 8 Βραβεία Γκόγια. Η εξάχρονη Φρίντα κοιτάζει σιωπηλά τα τελευταία αντικείμενα που μπαίνουν σε κουτιά στο διαμέρισμα της μητέρας της που έχει πεθάνει. Αποχαιρετώντας την, οι φίλοι της ακολουθούν το αυτοκίνητο κουνώντας τα χέρια τους. Αν και η οικογένεια του αγαπημένου θείου της την υποδέχεται με ανοιχτή αγκαλιά, η Φρίντα χρειάζεται πολύ καιρό να συνηθίσει το νέο της σπίτι στην εξοχή, μακριά από τη Βαρκελώνη. Οι στιγμές παιδικού ενθουσιασμού και ξεγνοιασιάς, εναλλάσσονται με μοναχικές σκέψεις. Το βράδυ, η Φρίντα προσεύχεται για τη μητέρα της, που της λείπει τόσο πολύ, ενώ την ημέρα προσπαθεί να βρει τη θέση της σε αυτή τη νέα ζωή.

Ιστορίες Αγάπης που δεν Ανήκουν σ’ Αυτόν τον Κόσμο
Σκηνοθεσία: Φραντσέσκα Κομεντσίνι
Πρωταγωνιστούν: Λουκία Μασίνο, Τομά Τραμπάχι, Βαλεντίνα Μπέλε, Ιάια Φόρτε

Η Κλαούντια και ο Φλάβιο αγαπιούνταν για πολύ καιρό, παθιασμένα. Μια μέρα αυτό τελείωσε. Εκείνη είναι γύρω στα πενήντα και ο κόσμος μοιάζει ένα μέρος άγριο και αφιλόξενο, σαν ένα έρημο νησί. Εκείνος, αισθάνεται δυνατός, λάμπει από αυτοπεποίθηση και ενώ η Κλαούντια αγωνίζεται να ξεχάσει, αυτός κυριεύεται από τη μανία να προχωρήσει. Οταν ο Φλάβιο συναντά τη Τζιόρτζια, κάτω από την καλοκαιρινή βροχή, ο έρωτας τούς χτυπά από την πρώτη ματιά. Η ενέργεια μιας όμορφης κοπέλας γύρω στα 30 είναι ελιξίριο νεότητας και γι’ αυτόν, και δεν αργεί να υποκύψει σε κάθε επιθυμία της. Την ίδια περίοδο η Κλαούντια γνωρίζει στο πανεπιστήμιο τη Νίνα. Την φοβίζουν η διαφορά ηλικίας, η ιδέα και μόνο να είναι σε σχέση με μια γυναίκα, κι αυτό που την κάνει να διστάζει πιο πολύ, είναι ότι ο σεβασμός δεν θα μεταμορφωθεί ποτέ σε αγάπη. Ομως, η Νίνα είναι τόσο όμορφη και σαγηνευτική, σχεδόν ακαταμάχητη…

Κρυφή Συνταγή
Σκηνοθεσία: Οφίρ Ραούλ Γκράιτσερ
Πρωταγωνιστούν: Τιμ Κάλκχοφ, Σάρα Αντλερ, Ρόι Μίλερ

Ο Τόμας, ένας ταλαντούχος Γερμανός ζαχαροπλάστης, είναι ο εραστής του Ορεν, ενός παντρεμένου άνδρα από το Ισραήλ, που επισκέπτεται συχνά το Βερολίνο για δουλειές. Οταν ο Ορεν σκοτώνεται σε τροχαίο, ο Τόμας ταξιδεύει στην Ιερουσαλήμ για να μάθει περισσότερα για το παρελθόν του αγαπημένου του. Ετσι, θα πλησιάσει τη γυναίκα του, την Ανάτ, κρατώντας κρυφή την ταυτότητά του και προτείνοντάς της να δουλέψει στο καφέ της. Εκείνη δέχεται. Τα γλυκά που φτιάχνει θα φέρουν κοσμοσυρροή στο κατάστημα, αλλά ο ίδιος κάνει δύο βασικά λάθη: δεν χρησιμοποιεί κόσερ υλικά και αδυνατεί να προβλέψει πού θα καταλήξει η σχέση του με τη νεαρή χήρα. Και προκειμένου να προστατέψει την πραγματική του ταυτότητα θα τραβήξει το ψέμα του μέχρι απροσδόκητα άκρα.

Κινηματογράφος

8ο Athens Open Air Film Festival με Σταύρο Τσιώλη και Κώστα Γαβρά στο Σινέ Ριβιέρα

Σινέ Ριβιέρα
Μικρός δραπέτης
Σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες θα προβληθούν οι πρώτες ταινίες δύο καταξιωμένων Ελλήνων δημιουργών

25 Ιουνίου - 06 Ιουλίου 2018

Για δυο μοναδικές καλοκαιρινές βραδιές, και για λογαριασμό δυο ξεχωριστών προβολών, το 8ο Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας συναντά την «Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Σινεμά» και μαζί σας καλούν να απολαύσετε ξανά σε μεγάλη οθόνη, και σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες, τις πρώτες ταινίες δύο καταξιωμένων Ελλήνων δημιουργών: του Σταύρου Τσιώλη, με την επετειακή προβολή του τρυφερού «Μικρού Δραπέτη» να χρησιμεύει ως ένας ελάχιστος φόρος τιμής στα 50 χρόνια ασταμάτητης προσφοράς του σκηνοθέτη στο ελληνικό σινεμά, και του Κώστα Γαβρά, το εντυπωσιακό ντεμπούτο του οποίου («Βαγόνι Δολοφόνων») θα προβληθεί και πάλι στη χώρα μας, έπειτα από χρόνια.
Το ραντεβού δίνεται και στις δυο περιπτώσεις σε ένα από τα πιο αγαπημένα θερινά σινεμά της πόλης: το Σινέ Ριβιέρα.

Δευτέρα 25 Ιουνίου / «Ο μικρός δραπέτης» (1968) του Σταύρου Τσιώλη
Όσο το τσίρκο «Η Ζούγκλα» αναμένεται να φτάσει στο χωριό, τα παιδιά παριστάνουν τους μεγάλους, ο γκιώνης ψάχνει τον χαμένο του αδελφό και η μικρή Μαρία του καλοκαιριού συναντά τον μικρό Αλέξη. Ο Αλέξης θα της πει πως είναι δραπέτης και λίγο μετά, με ένα στραπατσαρισμένο πλαστικό μπουκάλι από γάλα στο χέρι, θα της κάνει τη μαγική ερώτηση: «Μαρία, θέλεις όταν μεγαλώσουμε να παντρευτούμε;». Ναι, η Μαρία θέλει και θα τον περιμένει την άλλη Κυριακή και κάθε Κυριακή, να έρθει να την βρει παρέα με τις τίγρεις και τα λιοντάρια, δηλαδή τις μαμάδες και τους μπαμπάδες του…

Η πρώτη ταινία του Σταύρου Τσιώλη είναι ένα μικρομέγαλο ασπρόμαυρο μελόδραμα, που ξεκινάει εκεί που τελειώνουν τα «400 Χτυπήματα» του Φρανσουά Τρυφώ. Στη θάλασσα. Στην ελευθερία της. Εκεί όπου όλα μπορούν να συμβούν.
Πρωταγωνιστούν: Άγγελος Αντωνόπουλος, Άινα Μάουερ, Μαρία Φωκά, Θεανώ Ιωαννίδου, Βασίλης Ανδρονίδης, Σπύρος Κωνσταντόπουλος, Νάσος Κεδράκας, Χρήστος Στύπας, Νίκος Πασχαλίδης
Διάρκεια: 89’ / Ώρα Έναρξης: 21:30

Κώστας Γαβράς

Παρασκευή 6 Ιουλίου / «Βαγόνι Δολοφόνων» (Compartiment tueurs, 1965) του Κώστα Γαβρά
Λίγο πριν το «Ζ» φέρει τη διεθνή αναγνώριση και τον καθιερώσει ως κατεξοχήν πολιτικό σκηνοθέτη, ο Κώστας Γαβράς γύρισε στη Γαλλία δυο εξαιρετικές, κατεξοχήν ψυχαγωγικές, ταινίες είδους: ένα ιδιόρρυθμο αστυνομικό φιλμ και μια καταιγιστική πολεμική περιπέτεια («Μακί, τα Λιοντάρια της Κολάσεως»). Η πρώτη από τις δύο, το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με τίτλο «Βαγόνι Δολοφόνων» του 1965, αποτελεί ένα κεφάτο υπερστυλιζαρισμένο φιλμ νουάρ με αστραφτερό καστ δαιδαλώδη και παιγνιώδη πλοκή, σαρκαστικό χιούμορ, σαρωτικό ρυθμό, περίτεχνες γωνίες λήψεις και μια ασυγκράτητη παλλόμενη κάμερα που σαν συμπρωταγωνιστής ελίσσεται γύρω, πάνω και κάτω από τους ηθοποιούς συνθέτοντας μια σχεδόν οργιαστική στροβοσκοπική ασπρόμαυρη σινεμασκόπ χορογραφία.
Πρωταγωνιστούν: Ιβ Μοντάν, Σιμόν Σινιορέ, Ζαν Λουί Τρεντινιάν, Ζακ Περέν, Μισέλ Πικολί
Διάρκεια: 95’ / Ώρα έναρξης: 21.30

  

Εισιτήρια

Γενική είσοδος: 7€
Παιδιά, φοιτητές, 65+ & άνεργοι: 6€

Κινηματογράφος

Το Γαλλικό Ινστιτούτο σας προσκαλεί και φέτος το καλοκαίρι να (ξανά) ανακαλύψετε εκπληκτικά δείγματα της γαλλικής κινηματογραφικής δημιουργίας.

Οι ταινίες που θα προβληθούν, είναι οι εξής:

19.06.2018, 21.30 ́
ΆΓΡΙΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ
του René Laloux (1973)
Η ταινία Άγριος Πλανήτης παρουσιάστηκε το 1973 στο Φεστιβάλ Καννών και κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής του Φεστιβάλ, κυρίως χάρη στα γραφικά του Roland Topor, αλλά και τη μουσική του Alain Goraguer, στην οποία αναμιγνύεται η ποπ με τη τζαζ και τη ροκ. Αυτή η ιστορία επιστημονικής φαντασίας διαδραματίζεται στον πλανήτη Ygam, όπου οι Draags, εξελιγμένα όντα, αποίκισαν τους Oms, μετατρέποντάς τους σε μικρά κατοικίδια ζώα τους. Όλα φαίνονται οργανωμένα, μέχρι την ημέρα που ο Terr, ένα παιδί που έχει μετατραπεί σε κατοικίδιο ζώο, ξεκινάει την εξέγερση των Oms προκειμένου να ανακαταλάβουν τον πλανήτη τους…

04.07.2018, 21.30 ́
ΤΡΙΑ ΧΡΩΜΑΤΑ: Η ΜΠΛΕ ΤΑΙΝΙΑ
του Krzysztof Kieslowski (1993)
Σε συνεργασία με το 8ο Athens Open Air Film Festival

Ως το πρώτο από τα τρία μέρη του τρίπτυχου Τρία Χρώματα (Μπλε, Λευκό, Κόκκινο), η ταινία διηγείται την ιστορία της Julie, η οποία, μετά τον θάνατο του άντρα της Patrice, ενός μεγάλου μουσικοσυνθέτη, και της κόρης τους Άννας, σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ξεκινάει μία νέα ζωή, ανώνυμη και ανεξάρτητη. Ο Olivier, βοηθός του Patrice και ερωτευμένος μαζί της, προσπαθεί να τη βγάλει από την απομόνωσή της ολοκληρώνοντας το Κοντσέρτο για την Ευρώπη, έργο που άφησε ανολοκλήρωτο ο άνδρας της.

19.07.2018, 21.30 ́
CASQUE D’ΟR
του Jacques Becker (1952)
To Casque d’Or μας μεταφέρει στην περίοδο της Belle Époque, με τις ταραχώδεις αγάπες της όμορφης Casque d’Or, σε μια ανέφικτη ιστορία αγάπης, σημαδεμένη από τη μοίρα. Το έργο αυτό παρουσιάζει τη Simone Signoret σε έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς της ρόλους.

07.09.2018, 21.30 ́
JULES & JIM
του François Truffaut (1961)
Ένας θρυλικός ρόλος για τη Jeanne Moreau, το ρεφρέν του τραγουδιού Tourbillon de la vie που βρίσκεται στο θυμικό όλων, μια ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου ανάμεσα στον Jules, τον Jim και την Catherine, η οποία θα μας εισάγει στο κλίμα του ciné-club τον Οκτώβριο, αφιερωμένο στη Nouvelle Vague!

Το φεστιβάλ πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Γαλλική Σχολή Αθηνών

Οι ταινίες προβάλλονται στα γαλλικά με ελληνικούς υπότιτλους

Σε περίπτωση κακοκαιρίας, οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στο Auditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος


Στις 21:30

Τοποθεσία:
Γαλλική Σχολή Αθηνών, Διδότου 6, Αθήνα

Eισιτήρια:
Είσοδος ελεύθερη (με σειρά προτεραιότητας, μέχρι εξαντλήσεως των θέσεων)

Πληροφορίες / Κρατήσεις:
www.ifa.gr/el

Κινηματογράφος

Η ταινία Το Βιβλιοπωλείο της Κυρίας Γκριν, της Ιζαμπέλ Κοϊξέ, κυκλοφορεί στις 28 Ιουνίου από την Odeon.

 

Αγγλία 1959. Μια νεαρή γυναίκα αποφασίζει, παρά την αντίθεση των κατοίκων, να ανοίξει ένα βιβλιοπωλείο σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Μια απόφασή που θα εξελιχθεί σε πολιτικό ναρκοπέδιο, με τους περισσότερους να βλέπουν στο πρόσωπό της έναν ανεπιθύμητο εχθρό. Εκθέτοντας τους κατοίκους σε ριζοσπαστικά αριστουργήματα της εποχής, όπως η «Λολίτα» του Ναμπόκοφ και το «Φαρενάιτ 451» του Ρέι Μπράντμπερι, προετοιμάζει το έδαφος της αφύπνισης για τη συντηρητική αυτή πόλη. Βασισμένο στο best-seller της Πενέλοπε Φιτζέραλντ.

Το βιβλιοπωλείο των αλλαγών
«Το Βιβλιοπωλείο της Κυρίας Γκριν» αφηγείται την ιστορία της ασυμβίβαστης Φλόρενς Γκριν (Έμιλι Μόρτιμερ). Έχοντας χάσει τον άντρα της πριν από 16 χρόνια, η Φλορενς διοχετεύει όλη της την αγάπη στη λογοτεχνία, καθώς όπως θα πει η ίδια «Κανείς δε νιώθει μόνος ανάμεσα στα βιβλία». Η απόφασή της να ανοίξει ένα βιβλιοπωλείο στην επαρχιακή πόλη Χάρντμποροου θα ανοίξει το κουτί της Πανδώρας: άγνοια, φθόνος και όλος ο συντηρητισμός της μικρής αυτής κοινωνίας θα βγουν στην επιφάνεια.

«Υπάρχει κάτι το ηρωικό στον χαρακτήρα της Φλόρενς Γκριν, κάτι απλό και οικείο», σχολιάζει η σκηνοθέτιδα που ταυτίστηκε με την ιδεαλίστρια ηρωίδα όταν πρωτοδιάβασε το βιβλίο της Φιτζέραλντ δέκα χρόνια πριν. «Δεν ενδιαφέρεται και δεν ψάχνει για υποστήριξη από τους γύρω τους. Σηκώνει τα μανίκια και κάνει αυτό που θέλει. Αναπόφευκτα μπαίνει στο στόχαστρο», προσθέτει.

Η μίνι κοινωνική επανάσταση της κεντρικής ηρωίδας θα τη φέρει αντιμέτωπη με μια σειρά από εχθρούς: τους απανταχού κακεντρεχείς που στάζουν το φαρμάκι τους με το «γάντι», τους όχι και τόσο επιτυχημένους καταστηματάρχες της περιοχής και, κυρίως, την ισχυρή γυναίκα του Χάρντμποροου, την κοσμική κυρία Γκαμάρ (Πατρίσια Κλάρκσον), που στη θέση του βιβλιοπωλείου φαντασιώνεται ένα Κέντρο Τεχνών – και θα κάνει τα πάντα για να το επιτύχει.

Μοναδικός σύμμαχος της Φλόρενς στο τολμηρό εγχείρημά της θα είναι ο εκκεντρικός κύριος Μπράντις (Μπιλ Νάι) που ζει μια μοναχική και απομονωμένη ζωή, χωμένος στα βιβλία του και μακριά από τα αδηφάγα βλέμματα της στενόμυαλης τοπικής κοινωνίας. Οι δυο τους, σαν αδελφές ψυχές, θα μοιραστούν την αγάπη τους για τη λογοτεχνία και τον ενθουσιασμό τους για τα πιο ρηξικέλευθα έργα της εποχής, καθώς και τις κοινές τους αρχές και αξίες για τη ζωή. Μαζί θα προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν την οργή των κατοίκων.

Συντελεστές
Σκηνοθεσία Ιζαμπέλ Κοϊξέ

Σενάριο Ιζαμπέλ Κοϊξέ

Ηθοποιοί Έμιλι Μόρτιμερ, Μπιλ Νάι, Πατρίσια Κλάρκσον, Όνορ Νίφσι, Τζέιμς Λάνς

Κινηματογράφος

Ξεκινά σήμερα (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών) το πρότζεκτ “Αφροδίτη*” για την τέχνη, το φύλο, τις εικόνες και την πολιτική των σωμάτων (στη σύγχρονη θεωρία του φύλου, ο αστερίσκος υποδηλώνει τη διεύρυνση των ταυτοτήτων). Πρόκειται για ένα τετραήμερο προβολών, εργαστηρίων και ομιλιών στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς) και σε άλλους χώρους. έχοντας ως αφετηρία τον θερινό κινηματογράφο Αφροδίτη, στην περιοχή του Ρουφ, όπου τα προηγούμενα χρόνια είχαν ξεκινήσει ανάλογες δράσεις. Με το πρόγραμμα “Αφροδίτη*” επιχειρείται το ξεκίνημα μιας ετήσιας τοπικής και διεθνούς συνάντησης, που θα εστιάζει στη περιοχή του Ρουφ και στις ομάδες και στους κοινωνικούς χώρους που δραστηριοποιούνται σε αυτή.

Σοφία Ντώνα, Σοφία Μπέμπεζα, Βασιλεία Στυλιανίδoυ, ομάδα AMOQA και γυναικεία κολλεκτίβα Beaver ενώνονται στις ανάγκες του μίνι φεστιβάλ
14 - 17 Ιουνίου 2018

Η Αφροδίτη*, που πήρε το όνομά της από τον ομώνυμο κινηματογράφο στην περιοχή του Ρουφ, είναι ένα «μίνι φεστιβάλ» τεσσάρων ημερών μέσα στο Φεστιβάλ, που περιλαμβάνει ταινίες, βίντεο-περφόρμανς, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια και συζητήσεις. Στη σύγχρονη θεωρία του φύλου, ο αστερίσκος υποδηλώνει τη διεύρυνση των ταυτοτήτων του φύλου.

Η επιμελητική ομάδα σε συνεργασία με τη γυναικεία κολεκτίβα Beaver και την ομάδα AMOQA ένωσαν τις δυνάμεις τους για να διοργανώσουν αυτό το μίνι φεστιβάλ που σκοπό έχει την ενδυνάμωση του λόγου των φεμινιστικών και queer πρακτικών στην Αθήνα εκφράζοντας παράλληλα τις διαφορετικές γνώμες και φωνές που συνυπάρχουν σε αυτές τις ομάδες. Το εγχείρημα αυτό εστιάζει στο πώς παρουσιάζεται το φύλο στην καθημερινή ζωή και στις τέχνες και μας εξοικειώνει με την νέα έννοια της «επιτελεστικότητας του φύλου».

Στο φεστιβάλ του Αφροδίτη* εμπλέκονται επίσης τρεις ακόμη ομάδες, η Cinenova από το Λονδίνο, το KuirFest της Άγκυρας και το Schwules Museum του Βερολίνου, που συμβάλουν δυναμικά στην ανταλλαγή ιδεών στη διάρκεια αυτής της μεγάλης καλλιτεχνικής συνάντησης. Στη διάρκεια του προγράμματος θα αναπτυχθούν διάφορες θεματικές όπως:

• η καλλιτεχνική και η πολιτική διάσταση του σώματος σε ό,τι αφορά την ορατότητα, τη βιωματική εμπειρία και την πολιτικοποίηση των έμφυλων σωμάτων αλλά και η καταγραφή των έργων και των δράσεων τους
• ο κοινωνικός και ο πολιτισμικός ακτιβισμός και οι αρχειακές πρακτικές των φεμινιστικών και ΛΟΑΤΚΙ+ συλλογικοτήτων

Το εγχείρημα αυτό έχει αφετηρία του το θερινό κινηματογράφο «Αφροδίτη», στην περιοχή του Ρουφ, όπου ήδη από το 2012 ξεκίνησε εκεί τη δράση της η γυναικεία κολεκτίβα Beaver.

Το 2015 ξεκίνησε τη δραστηριότητά του στην ίδια περιοχή το AMOQA, ένας χώρος έρευνας και προώθησης τεχνών και σπουδών πάνω στη σεξουαλικότητα και το φύλο. Οι δύο αυτές ομάδες διοργανώνουν καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, συζητήσεις και δράσεις γύρω από ζητήματα κοινωνικού φύλου, σεξουαλικότητας, φυλής, τάξης και αναπηρίας.

Με το Αφροδίτη* επιχειρείται το ξεκίνημα μιας ετήσιας τοπικής και διεθνούς συνάντησης, που θα εστιάζει στην περιοχή του Ρουφ και στις ομάδες και τους κοινωνικούς χώρους που δραστηριοποιούνται σε αυτή.

Το Πρόγραμμα
Προβολές και έκθεση ζωγραφικής
Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν τις τρεις πρώτες μέρες στο ΛΑΪΣ (14-16 Ιουνίου, στις 21:00) και θα έχουν θεματικές ενότητες: οι ιστορίες της* και οι γλώσσες της*, οι πολιτικές της* και τα σώματά της*, οι γλώσσες της* και οι εικόνες της*. Στις 17 Ιουνίου (21:00) οι προβολές θα γίνουν στο Πάρκο Ανοίξεως απέναντι από το σινεμά Αφροδίτη και θα περιλαμβάνουν το Lucky 80’ with Cinenova (επιλογή ταινιών του αρχείου της Cinenova), μια σειρά ταινιών από το απαγορευμένο/λογοκριμένο φεστιβάλ Pembe Hayat KuirFest της Άγκυρας καθώς και τα βίντεο των LGBTQI+ προσφύγων που θα γίνουν κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.

Παράλληλα, στο χώρο του Beaver, που βρίσκεται δίπλα από τον κινηματογράφο Αφροδίτη, θα πραγματοποιηθεί η έκθεση ζωγραφικής της Σοφίας Ροζάκη (Spil Tsoik). Στον ίδιο χώρο θα υπάρχουν και τα home videos, μία εγκατάσταση από κινούμενες εικόνες που δημιουργούν ένα μωσαϊκό από προσωπικές στιγμές σε έναν μη ιδιωτικό χώρο αναδεικνύοντας τους τρόπους που δημιουργούμε και χρησιμοποιούμε χώρους οικειότητας μέσα στην πόλη.

Συζητήσεις
Οι δύο συζητήσεις στις 14 και 15 Ιουνίου (ώρες 18:00-20:00) στο ΛΑΪΣ θα εστιάσουν σε δύο θεματικές. Την πρώτη μέρα στις αρχειακές πρακτικές μεταξύ αυτο-οργάνωσης και θεσμικού πλαισίου και τη δεύτερη μέρα στις Κουήρ-φεμινιστικές πρακτικές στην Ελλάδα. Σε όλες τις συζητήσεις και τα εργαστήρια θα υπάρχει μετάφραση στα αγγλικά, τα αραβικά και τη νοηματική.

Εργαστήριο
Το Σάββατο 16 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί στο AMOQA (Εριγόνης 3, Κάτω Πετράλωνα) το τετράωρο (12:00-16:00) εργαστήριο Slut Pride με την Άννη Σιμάτη και τη Βανέσα Βενέτη πάνω στα θέματα του στιγματισμού των εργατριών στο σεξ, την ιδέα του Slut Pride (υπερηφάνεια της τσούλας) και της αυτοάμυνας.

Περφόρμανς & Μεγάλο Πάρτι
Την Κυριακή 17 Ιουνίου πριν από τις προβολές στην πλατεία Ανοίξεως θα πραγματοποιηθεί στο Beaver η «Bathe Performance» της Ερατώς Τρίκα (από τις 15:00). Μετά τις προβολές θα ακολουθήσει πάρτι στο Beaver (Βασιλείου του Μεγάλου 46α, Ρουφ). H D.J. το πράσινο καλσονάκι έχει ετοιμάσει ένα dj set/μουσικό αφιέρωμα στις γυναικείες μπάντες που από την δεκαετία του ’70 μέχρι σήμερα έχουν δημιουργήσει ένα εκκωφαντικό μουσικό πεδίο έκφρασης. Ποπ, indie, punk, riot grrrl, πειραματισμοί, φασαρίες και ησυχίες. Όλη η βραδιά θα είναι ένας φόρος τιμής σε γυναίκες και μη δυαδικά (non binary) υποκείμενα που μέσα από την μουσική αντιστέκονται στα κατεστημένα.

Η είσοδος είναι ελεύθερη σε όλες τις δράσεις.
Για τις προβολές στο ΛΑΙΣ και στο Πάρκο Ανοίξεως: παραλαβή δελτίων εισόδου 1 ωρα πριν την έναρξη των προβολών, στους χώρους των προβολών (ξεχωριστά δελτία για την κάθε ημέρα).


Συντελεστές
Επιμέλεια: Σοφία Ντώνα, Σοφία Μπέμπεζα, Βασιλεία Στυλιανίδou, σε συνεργασία με το Athens Museum of Queer Arts και τη γυναικεία κολεκτίβα Beaver

Συνεπιμέλεια: Cinenova (Λονδίνο), Schwules Museum (Bερολίνο), Pembe Hayat KuirFest (Άγκυρα)
Καλλιτέχνιδες*/κινηματογραφιστές*: Mareike Bernien & Kerstin Schroedinger, Lizzie Borden, Pauline Boudry & Renate Lorenz, Divya Dureja, Philipp Gufler, Barbara Hammer, Vera Hofmann, Olivia Kastebring & Julia Gumpert & Ulrika Bandeira, Κατερίνα Θωμαδάκη/Μαρία Κλωνάρης, LGBTQΙ+ Refugees group, Χρήστος Μασσαλάς, Μεταθεοδοσία, Karin Michalski, Eshan Rafi, Pembe Hayat KUIRFEST (Zehra Gökçimen & Gökçe Oraloğlu, Salih Salman, Sertaç Koyuncu, Aykut Atasay & İzlem Aybastı & Zeliha Deniz, Nergis Karadağ & Simay Çalışkan), Karol Radziszewski, Πάολα Ρεβενιώτη, Σοφία Ροζάκη, Aykan Safoğlu, Dagmar Schultz, Fabrizio Terranova, Ερατώ Τρίκα, Lene Vollhardt & Luce deLire, κ.ά.
Καλεσμένοι ομιλητές/ομιλήτριες και υπεύθυνοι εργαστηρίων: Irene Ravell & Kerstin Schroedinger (Cinenova), Vera Hofmann (Schwules Museum), Esra Özban & Şirvan Çelikkaleli (Kuir Fest), Πάνος Γιαννικόπουλος, ΄Αλκηστις Ευθυμίου, Ντιάνα Μάνεση, Σούλα Μαρινούδη, Άννη Σιμάτη, Βανέσσα Βενέτη, Μαρία Ντολόρες, Holly Ingleton, Johnny Pavlatos

Κινηματογράφος

Σε ποια σημεία της Αθήνας θα στηθούν φέτος οθόνες για open air προβολές;
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Ποδαρικό στους πιο καυτούς μήνες της χρονιάς κάνουν δεκάδες open air προβολές, που στήνονται σε διάφορα σημεία της Αθήνας, σε δροσερά καταπράσινα πάρκα και θερινούς κινηματογράφους. Εσείς πού θα δώσετε ραντεβού για σινεμά;


Έχουν περάσει μόλις οκτώ χρόνια από την έναρξη του Athens Open Air Film Festival. Τότε είδαμε,­ για πρώτη φορά­ σε μεγάλη κλίμακα, να στήνονται καλοκαιριάτικα δεκάδες οθόνες σε κάθε γωνιά της Αθήνας, προβάλλοντας ταινίες μπροστά σε εκατοντάδες θεατές. Και περίπου τότε γίνεται συνείδηση στο κοινό η συνήθεια θέασης μιας ταινίας σε ένα πάρκο, μια πλατεία ή μια αυλή, εμπλουτίζοντας με αυτόν τον τρόπο την αθηναϊκή κινηματογραφική­ εμπειρία. Στη συνέχεια ήρθαν οι προβολές στα γρασίδια του Κέντρου Πολιτισμού - Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», οι σινεφίλ βραδιές στον απίθανο κήπο της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, τα αφιερώματα στην industrial ταράτσα του Ιστορικού Αρχείου του ΠΙΟΠ­ στον Ταύρο, το περσινό προχωρημένο concept του En Lefko με το στήσιμο ενός drive-in (!) στο πάρκινγκ του Λυκαβηττού και άλλες προβολές μικρότερης εμβέλειας.

Με τον καιρό να έχει ανοίξει για τα καλά, η Αθήνα ετοιμάζεται και πάλι­ να μετατραπεί σε μια απέραντη κινηματογραφούπολη, όπου θα δούμε προβολές οπουδήποτε υπάρχει θερινός, πάρκο, πλατεία ή αυλή. Με ρεπερτόριο που ποικίλλει, από κλασικές ταινίες της δεκαετίας του ’40 και οσκαρικά διαμάντια μέχρι ανεξερεύνητες ταινίες του παγκόσμιου αλλά και του εγχώριου σινεμά, ένας τεράστιος προβολέας φωτίζει τις αθηναϊκές νύχτες για τουλάχιστον τρεις μήνες! Τι μας επιφυλάσσει λοιπόν αυτό το καλοκαίρι;

8o Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου
«Fight Club»

Η διοργάνωση που καταλαμβάνει την πόλη επιστρέφει έχοντας στις βαλίτσες της πολλές εκπλήξεις και πρωτοτυπίες. Στο πολυσυλλεκτικό πρόγραμμά της βρίσκουμε ορόσημα του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά, όπως η αντισυμβατική κωμωδία «Οικογένεια Τένενμπαουμ» (Γουές Άντερσον, 2001) και το πυρετώδες «Fight Club» (Ντέιβιντ Φίν­τσερ, 1999). Το φετινό αφιέρωμα του φεστιβάλ τιτλοφορείται «Κλασικά Εικονογραφημένα» και συγκεντρώνει εκλεκτές σινε-μεταφορές λογοτεχνικών έργων, όπως το υποψήφιο για 8 Όσκαρ δράμα «Τα Απομεινάρια μιας Μέρας» (Τζέιμς Άιβορι, 1993), το υποβλητικό θρίλερ «The Haunting» (Ρόμπερτ Γουάιζ, 1963) ή ο «Συλλέκτης» (Γουίλιαμ Γουάιλερ, 1965), ενώ δεν λείπουν οι νέες συνεργασίες, όπως αυτή με τη Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Σινεμά, την επιτυχημένη κινηματογραφική λέσχη που έχει φτιάξει η ΕΣΠΕΚ (Ένωση Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου).

Στις προβολές που έχουν διοργανώσει από κοινού θα δούμε παραγνωρισμένα φιλμ Ελλήνων δημιουργών, όπως ο «Μικρός Δραπέτης» (1968) του Σταύρου Τσιώλη. Επιπλέον το 8ο Athens Open Air Festival είναι ιστορικό… Και αυτό γιατί διοργανώνει την πρώτη του κινηματογραφική προβολή στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου με την αριστουργηματική «Ηλέκτρα» (1962) του Μιχάλη Κακογιάννη.

Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών.

Park Your Cinema
«I Was a Male War Bride»

Με βάση το ανάλαφρο, καλόγουστο σινεμά και τα απολαυστικά animations για μικρούς και μεγάλους, το καλοκαιρινό σινε-αφιέρωμα του ΚΠΙ «Σταύρος Νιάρχος», το οποίο επιμελείται ο κριτικός Ηλίας Φραγκούλης, έχει δημιουργήσει μόνιμους θαμώνες στο Ξέφωτο, όπου φιλοξενούνται οι προβολές. Τα ραντεβού για σινεμά επανεκκινούν τον Ιούλιο, με την κωμωδία να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Δύο must-see ταινίες του αφιερώματος Walk like a man είναι το ξεκαρδιστικό «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» (Μπίλι Γουάιλερ, 1959), με το ασύλληπτο πρωταγωνιστικό τρίο Μέριλιν Μονρόε, Τόνι Κέρτις και Τζάκ Λέμον, αλλά και το τολμηρό για την εποχή του «I Was a Male War Bride» (Χάουαρντ Χοκς, 1949), με τους απολαυστικούς Κάρι Γκραντ και Αν Σέρινταν.

Drive-in στον Λυκαβηττό
«High Fidelity»

Αν ονειρευόσασταν πάντα να ζήσετε την εμπειρία μιας προβολής από την άνεση του αυτοκινήτου, με την απαράμιλλη θέα της Αθήνας στο φόντο, τώρα έχετε τη σπάνια ευκαιρία να το κάνετε. Στις 13/6 (9 μ.μ.) ο ραδιοφωνικός σταθμός En Lefko 87.7 θα κρατήσει για εσάς θέσεις πάρκινγκ στον Λόφο Λυκαβηττού, όπου θα προβληθεί η πολύ αγαπημένη ρομαντική κομεντί του Στίβεν Φρίαρς «High Fidelity» (2000), με τους Τζον Κιούζακ και Τζακ Μπλακ.

«Τρικολόρ» open air σινεμά
«Ζιλ και Τζιμ»

Το Θερινό Φεστιβάλ Γαλλικού Κινηματογράφου στήνει ξανά τις καρέκλες του στους κήπους της Γαλλικής Σχολής Αθηνών και παρουσιάζει μερικές από τις καλύτερες ταινίες του γαλλόφωνου σινεμά. Το αριστουργηματικό sci-fi animation «Άγριος Πλανήτης» (Ρενέ Λαλού, 1973) και το υπέροχο «Ζιλ και Τζιμ» (Φρανσουά Τριφό, 1961), με την αξέχαστη Ζαν Μορό, είναι κινηματογραφικές εμπειρίες που σίγουρα δεν πρέπει να χάσετε!

Καυστική σάτιρα κι ελληνικά ντοκιμαντέρ
«M.A.S.H.»

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς έχει συνεχή κινηματογραφική παρουσία όλη τη χρόνια στην αίθουσα του Ιστορικού Αρχείου στον Ταύρο και συνεχίζει τις δράσεις του το καλοκαίρι. Οι θεατές θα έχουν φέτος την ευκαιρία να παρακολουθήσουν βιτριολικές πολεμικές σάτιρες όπως τα «M.A.S.H.» (Ρόμπερτ Άλτμαν, 1970) και «Ο Ειρηνοποιός» (Γούντι Άλεν, 1975), ενώ το αφιέρωμα Θεαθήναι αναδεικνύει την πολιτισμική ιστορία της Αθήνας με τα ντοκιμαντέρ «Για Πέντε Διαμερίσματα και Ένα Μαγαζί» (Γιάννης Σκοπετέας, 2004) και «Σινέ Θησείο» (2016, Μαριάννα Ντούζα).

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 31/5
Από Βασιλική Γερονίκου 

Η εκθαμβωτική Σαρλίζ Θερόν όπως δεν την έχουμε ξαναδεί κι ένα αγωνιώδες γαλλικό θρίλερ στις κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας.

Tully: Τα Παιδιά Είναι Ευτυχία
H Σαρλίζ Θερόν, η σεναριογράφος Ντιάμπλο Κόντι και ο σκηνοθέτης Τζέισον Ράιτμαν συνεργάζονται ξανά («Young Adult»). Η Μάρλο, μια παντρεμένη γυναίκα με δυο παιδιά και έγκυος στο τρίτο, προσλαμβάνει μια «νυχτερινή νταντά» που θα τη βοηθήσει να βρει περισσότερο χρόνο να ξεκουραστεί, αλλά και να αλλάξει εντελώς τη ζωή της με τον πιο απρόσμενο τρόπο.

Μετά την Καταιγίδα
Θαλασσινή περιπέτεια με τη Σαϊλίν Γούντλεϊ. Μετά το χτύπημα ενός φονικού τυφώνα, η Τάμι και ο σοβαρά τραυματισμένος άντρας της βρίσκονται με το κατεστραμμένο σκάφος τους στη μέση του ωκεανού. Αβοήθητη, η Τάμι αναζητά τη σωτηρία με το χρόνο απέναντί της.

24 Ώρες Προθεσμία
Ο Ίθαν Χοκ πρωταγωνιστεί σε ένα περιπετειώδες sci-fi θρίλερ. Ένας πρώην στρατιώτης των ειδικών δυνάμεων που αγωνίζεται να ξεπεράσει τον ξαφνικό θάνατο της γυναίκας και του γιου του αναλαμβάνει μια επικίνδυνη αποστολή δολοφονίας για λογαριασμό ενός πανίσχυρου μυστικού οργανισμού. Λίγο πριν ολοκληρώσει την αποστολή του, θα γίνει αντιληπτός και οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές.

Ο Γιατρός Βλάπτει Σοβαρά την Υγεία
Κωμωδία με τον Ομάρ Σι. Ένας γιατρός και πρώην απατεώνας βρίσκει καταφύγιο σε ένα μικρό επαρχιακό χωριό στις Γαλλικές Άλπεις. Μόνο που εκεί όλοι οι κάτοικοι είναι υγιείς και για να βγάλει λεφτά θα πρέπει να βρει έναν τρόπο ώστε να τους πείσει να επισκεφθούν το ιατρείο του.

Η Ληστεία
Γαλλικό θρίλερ από τον σκηνοθέτη του «13 Tzameti». Δύο παιδικοί φίλοι που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα αποφασίζουν να κάνουν μια τολμηρή ληστεία ώστε να βελτιώσουν τη ζωή τους. Όμως, μετά από μια απρόσμενη εξέλιξη το βράδυ της ληστείας, θα βρεθούν μπλεγμένοι σε ένα ασταμάτητο και επικίνδυνο κυνηγητό.

1945
Ουγγρικό ιστορικό δράμα. Το 1945, σε ένα ειρηνικό πλέον χωριό της Ουγγαρίας, η απρόσμενη άφιξη δύο Εβραίων αναστατώνει τους κατοίκους που προετοιμάζονται για το γάμο του γιου του τοπικού ιερέα τους.

Ο Δολοφόνος της Νύχτας
Ατμοσφαιρικό φιλμ νουάρ του 1948 από τον Άλφρεντ Γουέρκερ. Μετά τη δολοφονία ενός αστυνομικού, οι συνάδελφοί του αναλαμβάνουν να βρουν τον ένοχο έχοντας στη διάθεσή τους ελάχιστα στοιχεία.

Η Συμμορία των Πέντε
Μία από τις καλύτερες κωμωδίες των βρετανικών στούντιο Ίλινγκ. Με τα μέλη της να υποδύονται τους μουσικούς, μια πενταμελής συμμορία νοικιάζει δωμάτια στο σπίτι μιας καλόκαρδης γριούλας και σχεδιάζει μια ληστεία τράπεζας.

Κινηματογράφος

 

Η ταινία κέρδισε τέσσερα Όσκαρ στην 90ή απονομή της ακαδημίας, ήταν υποψήφια σε ακόμη εννέα κατηγορίες, έφυγε με δυο βραβεία από τις Χρυσές Σφαίρες, τρια από τα Bafta και η λίστα με τις διακρίσεις δεν τελειώνει εδώ. Δεν θες να (ξανα)δεις την ταινία φαινόμενο;

Γνωστός τερατολάγνος ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, στην τελευταία του ταινία αποφάσισε να μεταφέρει στην οθόνη μια βίντατζ ιστορία αγάπης μεταξύ μίας άλαλης κοπέλας και ενός ανθρωπόμορφου αμφίβιου. Μια ιστορία αγάπης γραμμένης στις αποχρώσεις του πράσινου που συνέβη σε έναν τόπο μακρινό όπως συμβαίνει σε όλα τα παραμύθια. Όσο μακριά κι αν έλαβε χώρα όμως αυτή η ιδιότυπη ιστορία αγάπης, το Vodafone TV είναι εδώ για να γεφυρώσει την απόσταση και να τη φέρει στην οθόνη σου.

Η ιστορία
Η Ελάιζα είναι μία άλαλη κοπέλα η οποία έχει κακοποιηθεί σε μικρή ηλικία. Τα σημάδια είναι εκεί στο λαιμό της, να της το θυμίζουν. Ζει μοναχικά στην ψυχροπολεμική Αμερική, κάνοντας παρέα με το γείτονά της, Τζάιλς, ένα καλλιτέχνη σε κρίση που έχει περάσει την πρώτη του νιότη. Εργάζεται στο διαστημικό κέντρο της κυβέρνησης με την πάντα δίπλα της, πολυλογού και εγκλωβισμένη σε ένα μάλλον δυστυχισμένο γάμο, Ζέλντα. Στο διαστημικό κέντρο θα συναντήσει ένα αμφίβιο ανθρωπόμορφο ον, μεταξύ τους θα συμβεί ένας μεγαλειώδης έρωτας που το ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής θα απειλήσει, θέτοντας σε κίνδυνο κυρίως τη ζωή του αμφίβιου, παράλληλα όμως και την ακεραιότητα πάσας επιστήμης.

Εκτελεστής αυτού του εφιάλτη είναι ο συνταγματάρχης Στρίκλαντ, ενώ υπερασπιστής της επιστήμης τίθεται ο επιστήμονας Χοφστέτλερ. Και κάπου εκεί η Ελάιζα που θα προσπαθήσει να σώσει τον αμφίβιο σύντροφό της με όποιο μέσο διαθέτει.
Ποια στοιχεία είναι εκείνα επιτρέπουν σε μια εξωπραγματική και παραμυθένια ιστορία αγάπης να γίνει ό,τι πιο ανατρεπτικό σε εικόνα, πλοκή και νοήματα έχουμε δει τα τελευταία χρόνια;

Μια ταινία (ως προς το είδος) «ψηφιδωτό»
Δύσκολα θα μπορούσε να εντάξει κανείς την ταινία σε ένα μόνο είδος. Η Μορφή του Νερού είναι μία δραματική ρομαντική ταινία του φανταστικού με έντονα τα στοιχεία της περιπέτειας, του σασπένς και του κατασκοπευτικού θρίλερ, ενώ παράλληλα κάνει αναφορές σε άλλα είδη, όπως το μιούζικαλ και το ποιητικό σινεμά. Κι όλα αυτά, αφού ευημερήσουν σε ένα εικαστικό περιβάλλον τέλεια στιλιζαρισμένο στις αποχρώσεις του πράσινου με μια δόση ονειρικού, καταφέρνουν να αγγίξουν τον αλληγορικό ρεαλισμό και να σχολιάσουν κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Με άλλα λόγια, ο ντελ Τόρο , στην προσπάθειά του να απελευθερωθεί από τα όρια του εκάστοτε κινηματογραφικού είδους δημιουργεί ένα νέο στυλ που εντός του υπάρχει χώρος για όλες τις κατηγορίες ταινιών.

Άλαλοι πρωταγωνιστές, «λαλίστατα» νοήματα
Δε συμβαίνει συχνά να παρακολουθείς μία δίωρη ταινία και σε όλη αυτή τη διάρκεια να μην ακούς ατάκα από το πρωταγωνιστικό ζευγάρι. Με την Ελάιζα άλαλη και το αμφίβιο ανθρωπόμορφο ον χωρίς την ικανότητα ομιλίας, ο ντελ Τόρο στρατεύει ένα άλλο δίδυμο για να καλύψει το κενό στους διαλόγους. Εδώ πιάνουν δουλειά η πληθωρική Ζέλντα και ο θλιμμένος φίλος Τζάιλς που αναλαμβάνουν να πουν όλα όσα ο δημιουργός θέλει να υπογραμμίσει.

Η Ζέλντα έρχεται για να ελαφρύνει το κλίμα με τις εκπληκτικές ατάκες της («Ποτέ μην εμπιστεύεσαι άντρα, ακόμα κι αν φαίνεται επίπεδος εκεί κάτω»), ταυτόχρονα όμως το γεγονός πως είναι μαύρη στρώνει τον δρόμο για σοβαρό προβληματισμό πάνω στο θέμα του ρατσισμού, όπως αυτός διαφαίνεται στον σύντομο διάλογο:

«... Εμείς δημιουργηθήκαμε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν του Κυρίου. Δεν νομίζετε ότι μοιάζει σαν αυτό (το αμφίβιο) ο Κύριος, έτσι δεν είναι;» τη ρωτάει ο Στρίκλαντ στην ταινία.

«Δεν μπορώ να ξέρω πώς μοιάζει ο Κύριος», απαντά εκείνη.

«Μα είναι σαν εμάς τους ανθρώπους. Σαν κι εμένα. Ακόμη και σαν εσένα. Αλλά ναι, μοιάζει μάλλον περισσότερο με μένα», θα συμπληρώσει καυστικά και με υπεροψία ο συνταγματάρχης.

Το θέμα του κοινωνικού προβληματισμού εμπλουτίζεται και από τον Τζάιλς, τον ομοφυλόφιλο γείτονα της Ελάιζα, που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα σε μια επικριτική, αν όχι εχθρική, κοινωνία. Ο Τζάιλς, άλλη μια φιγούρα του περιθωρίου και μάλιστα σε υπαρξιακή κρίση, αποκτά φωνή στην ταινία για να πει τα βάσανά του. Η αλήθεια του υπαρξιακού του πεσιμισμού συμπυκνώνεται σε μια υπενθυμιστική φράση: «Όλοι είμαστε μόνοι».

Το «τέρας» που εκδικείται
Τέρας, σε μια πιο γενική προσέγγιση, ορίζεται οτιδήποτε αποκλίνει από τη νόρμα, από το κανονικό. Και υπ' αυτή την έννοια, στην ταινία υπάρχει ολόκληρη λεγεώνα τεράτων. Από το ανθρωπόμορφο αμφίβιο ον που δεν είναι, και κυρίως δεν μοιάζει, με άνθρωπο, μέχρι την «ατελή» Ελάιζα που δεν μπορεί να μιλήσει, τον γκέι γερασμένο Τζάιλς και την μαύρη Ζέλντα, όλοι μέλη μιας ξενοφοβικής, ρατσιστικής κοινωνίας με πρότυπο το λευκό, το ωραίο, το επιτυχημένο, το νέο, ό, τι δηλαδή είναι ο συνταγματάρχης Στρίκλαντ, φαινομενικά ο μόνος μη τέρας.

Ως τέτοιος λοιπόν και θεωρώντας τον εαυτό του σαφώς ανώτερο, ο Στρίκλαντ κρίνει πως το αμφίβιο αποτελεί δικό του εύρημα και απόκτημα της αμερικάνικης κυβέρνησης. Και η ιδιοκτησία είναι μάλλον ιερή. Και ενώ σαν άλλος θεός εξουσιάζει το αμφίβιο με εγκλεισμό και χρήση βίας, συμβαίνει κάτι μαγικό.

Όλοι αυτοί οι περιθωριοποιημένοι, οι διαφορετικοί ως προς τα χαρακτηριστικά τους και ταυτόχρονα μόνοι άνθρωποι συναντιούνται και η δύναμη που εκλύεται από την ένωσή τους μετατρέπεται σε συλλογική παντοδυναμία. Μεταξύ τους παρατηρούνται τα ευγενέστερα συναισθήματα, όπως αυτό του έρωτα, της ενσυναίσθησης, της αγάπης και της φιλίας, τα οποία ξεσκεπάζουν κάθε πραγματικό τέρας και απειλούν ουσιαστικά το σύστημα που το παράγει.

Ο έρωτας στο υδάτινο στοιχείο
Πράξη επαναστατική χαρακτηρίζεται συχνά η φύση του έρωτα, σίγουρα πάντως έφερε την επανάσταση στη ζωή και την ψυχαναγκαστική καθημερινότητα της Ελάιζα. Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή. Η ηρωίδα ακολουθεί μια συγκεκριμένη καθημερινότητα στην οποία το στοιχείο του νερού κατέχει κεντρική θέση. Από τις πρώτες σκηνές εξάλλου την παρατηρούμε, στα βήματα της πρωινής της ιεροτελεστίας, να απολαμβάνει την επαφή με το νερό και να αυτοϊκανοποιείται μέσα σε αυτό, στην μπανιέρα της.

Η προοικονομία που χτίζει ο δημιουργός είναι σαφής, αφού μέσα στο νερό θα βρει τελικά τον έρωτά της και μέσα σε αυτό αργότερα, θα βιώσει τη σαρκική επαφή μαζί του. Παραδοσιακά σύμβολο της δημιουργίας και της ζωής, το νερό αναγάγεται σε βασικό συστατικό της ταινίας που αναλαμβάνει να φιλοξενήσει, σαν άλλη γυναικεία μήτρα, έναν μεγάλο έρωτα. Κι εκεί μέσα στο νερό γίνεται απόπειρα να «καούν» τα ανθρώπινα δεινά. Ταυτόχρονα, μην ξεχνάμε πως το υγρό στοιχείο έδωσε τη δυνατότητα στον ντελ Τόρο για ονειρικά πλασμένα πλάνα που όλα τα λόγια του κόσμου δεν αρκούν για να τα περιγράψεις.

Για να διαπιστώσεις και μόνος σου του λόγου το αληθές, η ταινία «Η μορφή του νερού», όπως και πολλές ακόμη βραβευμένες ταινίες που διακρίθηκαν στις απονομές των Όσκαρ είναι στη διάθεσή σου από το Vodafone TV, on demand, τη στιγμή που το θες. Και αν ανήκεις σε εκείνους που οι ταινίες είναι συχνή τους ενασχόληση, τα καλά νέα είναι πως η λίστα με τις ταινίες εμπλουτίζεται συνεχώς, για να απολαύσεις ένα μεγάλο, φωτεινό και κινηματογραφικό καλοκαίρι!

Κινηματογράφος

Ευκαιρία να παρακολουθήσουν ταινίες νέων Ιρανών προσφέρει το φετινό Big Bang International Short Film Festival και η t-shOrt. Το φεστιβάλ θα έχει δωρεάν είσοδο και θα διαγωνιστούν σημαντικές ταινίες μικρού μήκους πρόσφατης παραγωγής από το Ιράν. Επιπλέον, θα περιλαμβάνει αφιέρωμα στην ισότητα των φύλων, αλλά και ταινές σημαντικών δημιουργών όπως του Ασγκάρ Φαραντί.

Καλλιτεχνικός διευθυντης του φεστιβάλ είναι ο Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης. Την Κυριακή 3 Ιουνίου θα απονεμηθούν τα βραβεία. To πρόγραμμα περιλαμβάνει ταινίες μυθοπλασίας, animation και ένα ντοκιμαντέρ.

Ώρες προβολών: 6 μ.μ., 8 μ.μ., 10 μ.μ.

Όλες οι πληροφορίες για το φεστιβάλ υπάρχουν στο www.shortfilm.gr, τον μοναδικό ιστότοπο για την μικρού μήκους ταινία στην Ελλάδα.

frapress.gr

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin