Απριλίου 21, 2018

Κινηματογράφος

Το Sssh! Silent Movies, το οπτικοακουστικό πρότζεκτ κάνει πρεμιέρα φέτος την Τετάρτη 28 Ιουνίου, στη νέα ταράτσα του Bios με ολοκαίνουργιο προβολικό σύστημα

Οι προβολές ξεκινούν δυναμικά, με την πολυβραβευμένη ταινία «My Nights Are More Beautiful Than Your Days» του Αντρέι Ζουλάφσκι.

Η ταινία
Ο Lucas (Jacques Dutronc), μια ιδιοφυΐα που αντιμετωπίζει μια σοβαρή, θανατηφόρα ασθένεια που του προκαλεί απώλεια μνήμης, γνωρίζει την Blanche (Sophie Marceau), μια νεαρή γυναίκα που φαίνεται να μην μπορεί να ξεφύγει από το τοξικό και καταπιεστικό της περιβάλλον. Οι δύο βυθίζονται σε μια σύντομη αλλά έντονη σχέση, αναγνωρίζοντας ότι οι μέρες τους μαζί είναι μετρημένες. Αυτή η παράξενα ποιητική και ισχυρή ταινία, που γιορτάζει τη νίκη της αγάπης πάνω από το θάνατο, φανερώνει την αξία του συναισθήματος ακόμα και στον πεζό αυτό κόσμο.

Sssh! Silent Movies
Τα Sssh! Silent Movies είναι μια μοναδική θερινή σινεφίλ εμπειρία τις καλοκαιρινές νύχτες στην ταράτσα με την ωραιότερη θέα. Συνδυάζει επιλεγμένες προβολές ταινιών και ένα εκλεκτικό DJ set κάθε φορά, που μπορείς να τα απολαύσεις φορώντας ασύρματα ακουστικά. Τα ακουστικά σού επιτρέπουν να βλέπεις την ταινία και να διαλέγεις ανά πάσα στιγμή ανάμεσα στον ήχο τής και τη μουσική που επιλέγει ο Γιώργος Δημητρακόπουλος ζωντανά κατά τη διάρκεια της ταινίας.

Ακουστικά: 2 ευρώ
Ώρα έναρξης: 21.15

BIOS.TESLA

Πειραιώς 84 , Κέντρο , 210-3425335

 

 

Κινηματογράφος

«Έρωτες & Φιλίες» φέρνουν στις οθόνες την πιο αστεία εκδοχή της Τζέιν Όστιν, ενώ μια τριάδα βραβευμένων πρωταγωνιστών ετοιμάζουν τη δική τους «Εκδίκηση με Στυλ».

Έρωτες & Φιλίες
Κομεντί εποχής του Γουίτ Στίλμαν με την Κέιτ Μπέκινσεϊλ. Η λαίδη Σούζαν Βέρνον είναι μια όμορφη χήρα που δεν έχει καθόλου λεφτά, έχει όμως πλούσια σχέδια. Με στόχο να παντρέψει την κόρη της με έναν πάμπλουτο αριστοκράτη, αλλά και να βρει έναν πλούσιο γαμπρό και για την ίδια, η ευφυής λαίδη αρχίζει τις μηχανορραφίες της στην αγγλική εξοχή του 1790… Εκδίκηση με Στυλ
Οι Μόργκαν Φρίμαν, Μάικλ Κέιν και Άλαν Άρκιν ως όψιμοι ληστές τραπεζών. Τρεις φίλοι, ο Γουίλι, ο Τζο και ο Αλ, δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές και οικογενειακές τους υποχρεώσεις και βρίσκονται στο χείλος της χρεοκοπίας όταν παγώνουν οι πληρωμές των συντάξεών τους. Απελπισμένοι, αποφασίζουν να ριψοκινδυνέψουν τα πάντα ώστε να απαντήσουν με το ίδιο νόμισμα στην τράπεζα που έφαγε τα χρήματά τους. Ευαίσθητες Χορδές
Γαλλική νεανική ρομαντική κωμωδία. Η 12χρονη Μαρί είναι μια άριστη μαθήτρια και μια ταλαντούχα τσελίστα. Θέλει πολύ να φοιτήσει σε μια αναγνωρισμένη σχολή και να γίνει επαγγελματίας μουσικός, παρά την πάθηση που περιορίζει την όρασή της και που σταδιακά επιδεινώνεται. Το όνειρό της απομακρύνεται όταν οι γονείς της την στέλνουν σε ειδικό σχολείο, όμως ο συμμαθητής της Βίκτορ συμμαχεί μαζί της ώστε η Μαρί να καταφέρει να περάσει τις πολυπόθητες εξετάσεις στο ωδείο.

Transformers 5: Ο Τελευταίος Ιππότης


Η sci-fi εποποιία του Μάικλ Μπέι συνεχίζεται. Οι άνθρωποι και τα Transformers βρίσκονται σε πόλεμο, με τον Όπτιμους Πράιμ να αγνοείται. Το κλειδί για τη σωτηρία του μέλλοντος της ανθρωπότητας βρίσκεται θαμμένο στα μυστικά του παρελθόντος, στην άγνωστη ιστορία των Transformers στη Γη.

Με τον Μπαμπά ή τη Μαμά 2
Οι χωρισμένοι Λορέν Λαφίτ και Μαρινά Φουά αναγκάζονται να συμβιώσουν. Έχουν περάσει δύο χρόνια από το επεισοδιακό διαζύγιο του Βενσάν και της Φλοράνς, όλα όμως φαίνονται να κυλούν υπέροχα. Και οι δύο έχουν προχωρήσει και έχουν πια νέους συντρόφους, όταν όμως τα παιδιά τους αποφασίζουν πως θέλουν να δουν τους γονείς τους ξανά μαζί, μια νέα μάχη ξεκινά μεταξύ των δύο πρώην Λερόι.


Κάποτε στην Καλιφόρνια
Διασκεδαστικό νεο-νουάρ με τον Μπρους Γουίλις. Ο Στιβ Φορντ, ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ στο Λος Άντζελες, αναγκάζεται να κάνει κάθε είδους θελήματα για μια αδίστακτη συμμορία προκειμένου να πάρει πίσω τον Μπάντι, τον αγαπημένου σκύλο. Και όλα αυτά έχοντας στο κατόπι του δύο αδέλφια από τη Σαμόα που ζητούν εκδίκηση, τους μπράβους ενός τοκογλύφου και πολλούς ακόμη ιδιόμορφους χαρακτήρες.


Τι κι αν Έπεσε ο Γράμμος, Εμείς θα Νικήσουμε



Ντοκιμαντέρ για την ιστορία και τη δράση του Δημοκρατικού Στρατού από την περίοδο της Κατοχής έως και τον Εμφύλιο με πλούσιο αρχειακό υλικό και παρουσίαση άγνωστων ως τώρα πτυχών της ζωής των μελών και των ενεργειών τους.
Σημασία Έχει να Αγαπάς
Ο Αντρέι Ζουλάφσκι σκηνοθετεί μια σπαρακτική Ρόμι Σνάιντερ. Ένας φωτορεπόρτερ ερωτεύεται μια ηθοποιό δεύτερης διαλογής, που είναι παντρεμένη με έναν κινηματογραφόφιλο νεαρό. Το ερωτικό τρίγωνο θα ζήσει στιγμές έντασης και απελπισμένου πάθους καθώς θα αναζητήσει μια διέξοδο από τον ψεύτικο κόσμο του θεάματος.

Απέραντο Γαλάζιο
Ο Λικ Μπεσόν επιστρέφει ξανά (και ξανά ) στην Αμοργό. Ο Ζακ και ο Ένζο είναι δύο παιδικοί φίλοι με πάθος τις καταδύσεις, οι οποίοι μεγαλώνοντας χάνουν την επαφή μεταξύ τους. Παγκόσμιος πρωταθλητής της ελεύθερης κατάδυσης πλέον, ο Ένζο αναζητά τον Ζακ και τον φέρνει στην Ταορμίνα για μια αναμέτρηση που θα δοκιμάσει τα όριά τους.

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση 
Η ιδιότυπη φιλία των δύο γυναικών εξιστορείται με μπανάλ τρόπο, αν και στηρίζεται στην ερμηνεία δύο σπουδαίων ηθοποιών.

Η Κλερ είναι μια μαία αφοσιωμένη στη δουλειά της, η οποία έχει μεγαλώσει μόνη της ένα αγόρι που ενηλικιώθηκε λίγο καιρό νωρίτερα. Η ταινία του βραβευμένου με Σεζάρ («Το Χάρισμα της Σεραφίν» ) Μαρτέν Προβόστ την παρακολουθεί στην καθημερινότητά της, τη ρουτίνα και τα μικρά απρόοπτά της, συστήνοντάς μας με σχεδόν ντοκιμαντερίστικη ζεστασιά έναν δοτικό αλλά συνεσταλμένο, χαμηλότονο χαρακτήρα, που δεν νιώθει άνετα με τις αλλαγές των καιρών. Όπως το κλείσιμο του κρατικού νοσοκομείου στο οποίο δουλεύει χρόνια και η ανάγκη να πιάσει δουλειά σε μια μοντέρνα ιδιωτική μαιευτική κλινική-«εργοστάσιο βρεφών». Την ίδια στιγμή η παλιά ερωμένη του πατέρα της Μπεατρίς, μια απενοχοποιημένη, εξωστρεφής γυναίκα που ζει με δανεικά και (προσωρινά ) κέρδη από τον τζόγο, εισβάλλει στη ζωή της, την οποία αναστατώνει με ενοχλητικό όσο και απελευθερωτικό τρόπο.

Ένα σοφό κάστινγκ φέρνει σε απολαυστική ερμηνευτική αντιπαράθεση την ευαίσθητη, άψογη για άλλη μία φορά Κατρίν Φρο («Το Κορίτσι που Γύριζε τις Σελίδες», «Υψηλή Μαγειρική» ) με την Κατρίν Ντενέβ, σε έναν από τους καλύτερους πρόσφατους ρόλους της, καθώς δύο εντελώς αντίθετες γυναίκες, περικυκλωμένες από τις έννοιες της ζωής και του θανάτου (το επάγγελμα της μαίας, ο καρκίνος της Μπεατρίς ), προσπαθούν να «απελευθερωθούν», η καθεμία με το δικό της τρόπο.


Το πρόβλημα είναι πως αυτός είναι σεναριακά εντελώς μπανάλ, με ελάχιστο βάθος και στοιχειώδες σασπένς, ανίκανος να προσδώσει πραγματικό ενδια­φέρον σε αυτήν τη δραματικά χιου­μοριστική μελέτη χαρακτήρων. Η προσθήκη του φορτηγατζή Ολιβιέ Γκουρμέ είναι δραματουργικά διακοσμητική, το φινάλε κορυφώνεται με (υποτίθεται ) υπόγεια ένταση και η αρχική υπόσχεση για μια ενήλικη, τρυφερή δραμεντί μένει τελικά ανεκπλήρωτη.
Γαλλία. 2017. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: SEVEN FILMS

Κινηματογράφος

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, για 8η συνεχή χρονιά, διοργανώνει το Φεστιβάλ Βωβού Κινηματογράφου με συνοδεία ζωντανής μουσικής και με ελεύθερη είσοδο.

Ο Βωβός Κινηματογράφος υπήρξε ο πρώτος δάσκαλος και μεγάλη αγάπη του Μιχάλη Κακογιάννη. Ο ίδιος ο μεγάλος σκηνοθέτης επιμελήθηκε τα δύο πρώτα Φεστιβάλ Βωβού Κινηματογράφου στο Ίδρυμά του, και το ΙΜΚ συνεχίζει την παράδοση που εκείνος δημιούργησε, προετοιμάζοντας, σε ετήσια βάση, το Φεστιβάλ Βωβού Κινηματογράφου και προβάλλοντας ταινίες που έβαλαν τις βάσεις της έβδομης τέχνης.

Παράλληλα, όπως και εκείνα τα πρώτα χρόνια του σινεμά χωρίς ήχο, συνθέτες “ντύνουν” τα ασπρόμαυρα πλάνα με πρωτότυπες συνθέσεις οι οποίες, ερμηνεύονται ζωντανά, δίπλα στην μεγάλη οθόνη, ενισχύοντας την ατμόσφαιρα κάθε ταινίας τονίζοντας καταστάσεις και συναισθήματα…

Φέτος, η θεματική του 8ου Φεστιβάλ Βωβού Κινηματογράφου είναι η Επιστημονική Φαντασία. Όπως εξηγεί ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Silent Film Festival Αλέξανδος Μούζας: «Η επιστημονική φαντασία, προσφιλές λογοτεχνικό είδος διαχρονικά, παίρνει σάρκα και οστά με την έλευση του κινηματογράφου. Από τις χιουμοριστικές μικρού μήκους ταινίες του Μελιέ, μέχρι τα υψηλού επιπέδου επιτεύγματα του Φριτς Λάγκ, η επιστημονική φαντασία ωθεί την κινηματογραφικής τέχνη και τεχνολογία στα όριά της. Τα ειδικά εφφέ, το μοντάζ, η διπλοτυπία, το stop motion, κλπ, είναι τα πρώτα εργαλεία με τα οποία καταφέρνει ο σκηνοθέτης να δώσει στον θεατή, εικόνα του μέλλοντος του μέσα από φανταστικούς τόπους, εξωγήινα ταξίδια, φανταστικές μηχανές, ταξίδια στον χρόνο, ρομπότ και τέρατα, κλπ.

Αν και χρειάστηκαν αρκετές δεκαετίες να εδραιωθεί η επιστημονική φαντασία σαν «σοβαρό» κινηματογραφικό είδος και να προσεγγίσει το μεγάλο κοινό, εξακολουθεί να είναι για το σινεμά ιδιαίτερη πρόκληση από κάθε άποψη. Σήμερα, ερχόμενοι από το μέλλον αυτών των ταινιών, έχει ενδιαφέρον να συγκρίνουμε το παρόν μας με την προσδοκία του μέλλοντος του ανθρώπου όπως το φανταζόταν δεκαετίες πριν».

Στο φετινό μας φεστιβάλ, θέλοντας να παρουσιάσουμε στο κοινό μια ευρεία εικόνα του είδους, έχουμε συμπεριλάβει τις πλέον χαρακτηριστικές και σημαντικές ταινίες. Συγχρόνως, ζητήσαμε από τους συνθέτες, για όσες ταινίες γράφτηκε πρωτότυπη μουσική, να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρονικά ή να αξιοποιήσουν την μουσική τεχνολογία, σαν ελάχιστο φόρο τιμής στους δημιουργούς αυτούς που φαντάστηκαν το μέλλον μας, έναν αιώνα πριν.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Σάββατο, 24 Ιουνίου

Aelita (1924, 111’) Κ
Σκηνοθεσία: AYakov Protazanov
Σενάριο: Aleksei Fajko, Fyodor Otsep
Παίζουν: Yuliya Solntseva, Igor Ilyinsky, Nikolai Tsereteli
Χώρα: Ρωσία

Πρωτότυπη Μουσική: Γωγώ Καλοδίκη
Συμμετέχουν:
Γωγώ Καλοδίκη, Κιθάρα και live electronics
Γιάννης Ντέλλας, κρουστά

Κυριακή, 25 Ιουνίου

The End of the World –Verdens Undergang (1916, 77’)
Σκηνοθεσία: August Blom
Σενάριο: Otto Rung
Παίζουν: Olaf Fønss, Carl Lauritzen, Ebba Thomsen
Χώρα: Δανία

Πρωτότυπη Μουσική: Νίκος Παναγιωτάκης, Δημήτρης Καραγιώργος, Φίλιππος Λαμπαδάριος

Συμμετέχουν:
Σύνολο inSTUMmental
Νίκος Παναγιωτάκης, ηλ.κιθάρα και εφε
Φίλιππος Λαμπαδάριος, ηλ.κοντραμπάσο,
Δημήτρης Καραγεώργος, live electronics

Δευτέρα, 26 Ιουνίου

Frau in Mond (1929, 169’)
Σκηνοθεσία: Fritz Lang
Σενάριο: Fritz Lang, Thea von Harbou
Παίζουν: Willy Fritsch, Gerda Maurus,Klaus Pohl, Fritz Rasp, Gustl Gstettenbaur, Gustav von Wangenheim
Χώρα: Γερμανία
Θα προβληθεί με την πρωτότυπη μουσική

Τρίτη, 27 Ιουνίου

A Trip to Mars – Himmelskibet (1918, 81’)
Σκηνοθέτης: Holger Madsen
Σενάριο: Sophus Michaëlis
Παίζουν: Gunnar Tolnæs, Zanny Petersen, Nicolai Neiiendam
Χώρα: Δανία

Πρωτότυπη Μουσική: Γιάννης Σφυρής
Συμμετέχουν:
Βεντούρας Μάνος, Γαλλικό κόρνο
Βρακατσέλη Ιωάννα, φωνή
Γιοβάνος Γιάννος , βιολοντσέλο
Μαρίνος Δημήτρης, πιάνο
Σφυρής Γιάννης, Synthesizer – Ableton live)
Διευθύνει ο Φώτης Μιχαλάκης

Τετάρτη, 28 Ιουνίου

20.000 Leagues under the Sea (1916, 105’)
Σκηνοθεσία: Stuart Paton
Σενάριο: Stuart Paton
Παίζουν: Allen Holubar, Jane Gail, Curtis Benton, Edna Pendleton
Χώρα: ΗΠΑ

Πρωτότυπη Μουσική: Άννα Μουζάκη
Συμμετέχουν :
Αννα Μουζάκη, μουσική σύνθεση, επεξεργασία ήχου
Σοφία Λαμπροπούλου, κανονάκι αυτοσχεδιασμός
Τζίνα Δημητρίου, βιολοντσέλο μπαρόκ

Πέμπτη, 29 Ιουνίου

Αφιέρωμα στον Georges Melies

A Trip to the Moon (1902, 16’)
L’eclipse du Soleil. (1907, 9’)
The impossible Voyage (1904 , 20’)
The Conquest of the Pole (1912, 30’)

Πρωτότυπη Μουσική: Σπύρος Δεληγιαννόπουλος
Σπύρος Δελληγιανόπουλος, πιάνο, ηλεκτρονικά sound design

Παρασκευή, 30 Ιουνίου

Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931,95’)
Χώρα: ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Rouben Mamoulian
Σενάριο: Samuel Hoffenstein, Percy Heath
Παίζουν: Fredric March, Miriam Hopkins, Rose Hobart

Θα προβληθεί με την πρωτότυπη μουσική

Σάββατο, 1 Ιουλίου

The Lost World (1925,93’)
Χώρα: ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Harry Hoyt
Σενάριο: Marion Fairfax
Παίζουν: Bessie Love, Lewis Stone, Wallace Beery, Lloyd Hughes

Πρωτότυπη Μουσική: Χρήστος Σακελλαρίδης
Χρήστος Σακελλαρίδης, μουσική επιμέλεια, πιάνο

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση 

Ο Γκρεγκ έχει ιδρύσει μια επιτυχημένη διαδικτυακή υπηρεσία παροχής άλλοθι για απιστίες, η οποία έχει ως πελάτη τον πατέρα της καινούργιας φιλενάδας του. Προσπαθώντας να τον εξυπηρετήσει, θα μπλεχτεί σε μια σειρά από παρεξηγήσεις που ξεκινάνε από τις Κάνες και φτάνουν στην… Τανζανία. Οι αδερφοί Φαρέλι μετακομίζουν σε γαλλική κωμωδία, κουβαλώντας μία και μοναδική καλή ιδέα.

Εμείς γνωρίσαμε τον Φιλίπ Λασό μόλις πέρυσι με το «Όλα θα Πάνε Στραβά», σίκουελ της φαρσοκωμωδίας «Babysitting» (2014 ). Γραμμένες και σκηνοθετημένες από τον ίδιο, οι δύο ταινίες μαζί ξεπέρασαν τους 5,5 εκατ. θεατές στη Γαλλία και οδήγησαν τον νεόκοπο σταρ στο επόμενο –ανάλογου ύφους– κωμικό χτύπημα. Το «Άλλοθι για Παντρεμένους.com» είναι άλλη μία ταινία που ξεκινάει από μια υποσχόμενη σεναριακή ιδέα, πάνω στην οποία αναπτύσσεται ένα υποτίθεται αστείο στόρι: ο Γκρεγκ έχει ιδρύσει μια επιτυχημένη διαδικτυακή υπηρεσία παροχής άλλοθι για απιστίες, η οποία έχει ως πελάτη τον πατέρα της καινούργιας φιλενάδας του. Προσπαθώντας να τον εξυπηρετήσει, θα μπλεχτεί σε μια σειρά από παρεξηγήσεις που ξεκινάνε από τις Κάνες και φτάνουν στην... Τανζανία.


Σχεδόν 3,5 εκατ. Γάλλοι θεατές επιδοκίμασαν το χιούμορ του Λασό, ο οποίος στήνει ένα γαϊτανάκι φαρσικών συμπτώσεων γύρω από ένα κουαρτέτο που παίζει ατελείωτο κρυφτό, με ιδέες δανεισμένες από το πιο παλιό μπουλβάρ μέχρι τους αδερφούς Φαρέλι. Τίποτα δεν είναι­ πειστικό ή καλόγουστο, ελάχιστα πράγματα είναι αστεία και η απιστία είναι, φυσικά, κάτι απαράδεκτο για τον ευτυχισμένο έγγαμο βίο.

Κινηματογράφος

Ένας ακοινώνητος, σπαγκοραμμένος βιολιστής, που ζει κάνοντας αιματηρή οικονομία, φλερτάρει με την καινούργια βιολοντσελίστρια της ορχήστρας, ενώ ανακαλύπτει πως έχει μια κόρη που αγνοούσε την ύπαρξή της. Ένας αστείος Ντανί Μπουν («Είναι Τρελοί Αυτοί οι Βόρειοι», «Σουπερχόνδριος» ) προσπαθεί να ζωηρέψει μια χλιαρή κωμωδία με ετοιμοπαράδοτα μηνύματα, που στηρίζεται σε μία και μόνον ιδέα.

«Pour Elle» («Όλα για Εκείνη» στο DVD ), «3 Ώρες Διορία», «Λάθος στο Λάθος»... Σκηνοθέτης και σεναριογράφος σφιχτοδεμένων αστυνομικών θρίλερ, ο Φρεντ Καβαγέ το γυρίζει τώρα στην κωμωδία, έχοντας μπροστά από την κάμερα τον εμπορικότερο σύγχρονο Γάλλο σταρ. Τον Ντανί Μπουν των «Είναι Τρελοί Αυτοί οι Βόρειοι» και «Σουπερχόνδριος», πειστικότατο ως ακοινώνητο, σπαγκοραμμένο βιολιστή, ο οποίος ζει κάνοντας αιματηρή οικονομία.
Όταν φλερτάρει με την καινούργια βιολοντσελίστρια της ορχήστρας, μαθαίνει ξαφνικά­ πως έχει μια κόρη, της οποίας­ την ύπαρξη αγνοούσε. Δύο κοστοβόρες –όπως αποδεικνύεται– εξελίξεις, με τον εκφραστικότατο Μπουν, ο οποίος διαθέτει σωστό τάιμινγκ και αστεία παρουσία, να κάνει ό,τι μπορεί για να ζωηρέψει μια καλοστημένη αλλά χλιαρή κωμωδία που στηρίζεται σε μία και μόνον ιδέα.

Όλα τα γκαγκ, τα πιο επιτυχημένα εκ των οποίων είναι συσσωρευμένα στην αρχή, περιστρέφονται γύρω από την υπερβολική τσιγκουνιά του ήρωα, ενώ τα ετοιμοπαράδοτα μηνύματα του φιλμ σερβίρονται με μια φτηνή τελική σεναριακή ανατροπή, από τις πλέον τεμπέλικες στα κωμικά χρονικά.
Γαλλία. 2016. Διάρκεια: 89΄. .

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση 
Στοιχεία εθνογραφικού ντοκιμαντέρ, το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και μια αληθινή ιστορία συναντιούνται σε ένα εικαστικά εντυπωσιακό ερωτικό δράμα, υποψήφιο για ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Το Βανουάτου, πρώην Νέες Εβρίδες, είναι ένα σύμπλεγμα 82 νησιών του Νοτίου Ειρηνικού που απέκτησαν την ανεξαρτησία τους από τους Βρετανούς μόλις το 1980. Ένα από αυτά είναι η Τάνα, όπου η φυλή των Γιακέλ συνεχίζει ακόμη και σήμερα να απορρίπτει το μοντέρνο τρόπο ζωής και να υπακούει στην πανάρχαια παράδοση του Κάστομ: ένας συνδυασμός μύθων, νόμων, κοινωνικών δομών, εθίμων και τελετουργιών. Οι Αυστραλοί ντοκιμαντερίστες Μάρτιν Μπάτλερ και Μπέντλι Ντιν έμειναν για καιρό ανάμεσα σε αυτούς τους ιθαγενείς που δεν είχαν δει ποτέ στη ζωή τους κάμερα και αποφάσισαν να αποτυπώσουν την καθημερινότητά τους, ό,τι πιο μακρινό στον όρο «παγκοσμιοποίηση» μπορεί να συναντήσει κάποιος στον πλανήτη σήμερα, μέσα από μια αληθινή ιστορία του 1987. Απόλυτα συνδεδεμένη με τους Γιακέλ και διαχρονική όσο το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα».
Όταν οι γειτονικοί Ιμεντίν τραυματίζουν βαριά τον σαμάνο των Γιακέλ, ο φύλαρχος των τελευταίων αποφασίζει πως η διαρκής διαμάχη μεταξύ των δύο φυλών πρέπει να σταματήσει και να γίνουν εκατέρωθεν βήματα συμβιβασμού. Η συμφωνία ειρήνης επιτυγχάνεται και η νεαρή Γουάγουα, όπως ορίζει το Κάστομ, επιλέγεται ως η νύφη των Γιακέλ που θα δοθεί στους Ιμεντίν για την επισφράγισή της. Όμως εκείνη και ο Νταΐν, ο εγγονός του φυλάρχου, είναι ερωτευμένοι. Παρότι η αθέτηση της υπόσχεσης σημαίνει πόλεμο, οι δύο νέοι αποφασίζουν, με κίνδυνο της ζωής τους, να φύγουν μακριά, καθώς τόσο οι Ιμεντίν όσο και οι Γιακέλ είναι υποχρεωμένοι να τους καταδιώξουν.

Οι Μπάτλερ και Ντιν έπεισαν τους ίδιους τους Γιακέλ, διατηρώντας μάλιστα οι περισσότεροι από αυτούς το όνομα και την ιδιότητά τους, να γίνουν συμμέτοχοι στη μυθοπλαστική αναπαράσταση μιας­ ιστορίας ρομαντικού έρωτα, που ήρθε αντιμέτωπος με τον απαράβατο νόμο, κατά έναν τρόπο νικώντας τον και κατά έναν άλλον χάνοντας κατά κράτος. Το μαγευτικό, παρθένο τοπίο ενισχύει τη δια­χρονικότητα του μύθου και αποτυπώνει μεγαλοπρεπώς τη δύναμη του φυσικού ενστίκτου, ενώ τα πανέμορφα, κατά στιγμές καρτποσταλικά πλάνα με φόντο το ενεργό ηφαίστειο Γιαχούλ κάνουν τον Σαίξπηρ και τους εραστές της Βερόνας πρωταγωνιστές ενός συγκινητικού εθνογραφικού ντοκιμαντέρ.

Ακολουθώντας τα βήματα του βωβού «Ταμπού» του Φ.Β. Μουρνάου και του πιο πρόσφατου «10 Βάρκες» του Ρολφ ντε Χέερ, οι Αυστραλοί σκηνοθέτες αναζητούν με το φακό τους τον τρόπο με τον οποίο η παράδοση μιλάει­ στο σήμερα και στον δυτικό θεατή, περιγράφουν τη σύγκρουσή της με τα νέα ήθη κι έθιμα, αναρωτιούνται για την ηθική και πολιτική της διάσταση («αντισταθήκαμε στην αποικιοκρατία, στο χριστιανισμό, τη δύναμη του χρήματος» ) και ανταμείβονται με μια υποψηφιότητα ξενόγλωσσου Όσκαρ και δύο βραβεία στο Φεστιβάλ Βενετίας (καλύτερη ταινία και φωτογραφία στο τμήμα Εβδομάδα Κριτικής ).
Αυστραλία. 2015. Διάρκεια: 104΄.

Κινηματογράφος

Υποδειγματικό μελόδραμα γεμάτο πικρό λυρισμό, ζωντανές συγκρούσεις χαρακτήρων και μια δύναμη εικόνων που παραμένει διαχρονική.

Χρήστο Μήτσης 

Δίπλα στα διάσημα ονόματα που θεμελίωσαν το σοβιετικό σινεμά, όπως αυτά των Αϊζενστάιν, Βερτόφ, Πουντόβκιν και Ντοβζένκο, μια σειρά ταλαντούχων σκηνοθετών γέμισαν τη δεκαετία του 1920 τις οθόνες της χώρας τους με βωβά μίνι αριστουργήματα, πολλά από τα οποία έφτασαν στον υπόλοιπο κόσμο έπειτα­ από δεκαετίες.

Ανάμεσα στους σπουδαίους δημιουργούς της «δεύτερης γραμμής», οι Ιβάν Πραβόφ και Όλγα Πρεομπραζένσκαγια συνεργάστηκαν στενά μεταξύ 1927 και 1941, με κορυφαίες στιγμές τις «Γυναίκες του Ριζάν» και τον «Ήρεμο Ντον» (1930 ).

Η πρώτη ταινία εξελίσσεται στο προεπαναστατικό Ριζάν, όπου η ορφανή Άννα ερωτεύεται και παντρεύεται τον νεαρό Ιβάν.

Όταν όμως ο Α΄ Παγκόσμιος ξεσπάει, εκείνος φεύγει για το μέτωπο και η Άννα γίνεται έρμαιο των διαθέσεων του διεφθαρμένου πεθερού της. Υποδειγματικό μελόδραμα, γεμάτο πικρό λυρισμό, το φιλμ περιγράφει παραστατικά τη ρωσική αγροτική καθημερινότητα και δια­θέτει αρχετυπικές μα ζωντανές και συγκινητικές συγκρούσεις χαρακτήρων.

Χωρίς προπαγανδιστικό στόμφο, μένει προσηλωμένο στα –δεμένα με τη γη– πάθη των χαρακτήρων κι εντυπωσιάζει με τη διαχρονική δύναμη των εικόνων του.
Α/Μ. Σοβιετική Ένωση. 1927. Διάρκεια: 88΄

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση 

Αλληγορική περί των αμαρτιών της μπουρζουαζίας και της «κανιβαλιστικής» πάλης των τάξεων κωμωδία από έναν υστερικό και άστοχο στη μαύρη σάτιρά του Μπρουνό Ντιμόν («L’Humanite», «Καμίλ Κλοντέλ 1915» ).

Έχοντας κερδίσει θαυμαστές και φεστιβαλικά βραβεία με το ωμό, ρεαλιστικό του στιλ, το οποίο περιλαμβάνει ημι-ερασιτέχνες ηθοποιούς, αποδραματοποιημένες πλοκές και ντοκιμαντερίστικη καταγραφή σκηνών σεξ και βίας, ο Μπρουνό Ντιμόν («L’Humanite», «Φλάνδρα», «Καμίλ Κλοντέλ 1915» ) αλλάζει άρδην κινηματογραφικό ύφος και υπογράφει τώρα μια κωμωδία εποχής με στοιχεία αστυνομικού μυστηρίου.

Στην πραγματικότητα η «Οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ» είναι μια ακατάτακτη αλληγορία, μακρινός συγγενής της ιδιότυπης crime μίνι σειράς «Li’l Quinquin» που γύρισε, στην ίδια περιοχή μάλιστα, ο Ντιμόν για τη γαλλική τηλεόραση το 2014. Μόνο που εδώ μεταφερόμαστε έναν αιώνα νωρίτερα, στο καλοκαίρι του 1910, όταν μια σειρά εξαφανίσεων τουριστών αναστατώνει ένα ειδυλλιακό θέρετρο της Μάγχης. Εκεί κάνει δια­κοπές η αριστοκρατική οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ και κατοικούν οι φτωχοί ψαράδες Μπριφόρ, τους οποίους αρχίζουν να υποπτεύονται οι δύο επιθεωρητές που ερευνούν την υπόθεση.

Ο Ντιμόν δεν κρύβει από την αρχή πως τόσο το μυστήριο όσο και ο (υπερβολικά ) κωμικός τόνος του φιλμ δεν είναι παρά προσχήματα. Η κινηματογραφική προσέγγιση αλλάζει, αλλά ο ιδεολογικός στόχος του παραμένει ο ίδιος: η περιγραφή μιας ήρεμης στην επιφάνεια μα εκρηκτικής στα σπλάχνα της καθημερινότητας γεμάτης δυσλειτουργικούς χαρακτήρες, οι οποίοι εδώ είναι φαινομενικά οι άσχημοι και απολίτιστοι Μπριφόρ.

Στην πραγματικότητα όμως η γελοιότητα των Βαν Πέτεγκεμ είναι περισσότερο απάνθρωπη και αλλοτριωμένη, προϊόν ενός πολυτελούς αλλά ολότελα ρηχού και υστερικού modus vivendi.
Το κακό είναι πως αυτή η υστερία, η υπερβολή κι εντέλει η γελοιότητα μεταφέρονται από τους χαρακτήρες στη σεναριακή πλοκή και από εκεί στην ίδια την αφήγηση, μετατρέποντας τη σικ σατιρική διάθεση σε ανεξέλεγκτη παρωδία.

Τα στοιχεία του σλάπστικ, του μελοδράματος και της σουρεαλιστικής παραξενιάς που συσσωρεύονται σπρώχνουν αυτήν την παραβολή περί των αμαρτιών της μπουρζουαζίας και της «κανιβαλιστικής» πάλης των τάξεων (λίγο προτού η Ευρώπη αιματοκυλιστεί από τον Α΄ Παγκόσμιο ) ακόμη περισσότερο προς το γκροτέσκο, το οποίο προσπαθεί, αλλά δεν μπορεί να υπονομεύσει... αλά γαλλικά ο αυτάρεσκος και ποζάτος auteur.

Γαλλία, Γερμανία. 2016. Διάρκεια: 122΄
Κομεντί | 2016| Εγχρ.

Κινηματογράφος

Το Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας επιστρέφει στις 8 Ιουνίου

Και αυτό το καλοκαίρι θα είναι αφιερωμένο στον ισπανόφωνο κινηματογράφο.
Το Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας (FeCHA) επιστρέφει και φέτος στο θερινό κινηματογράφο «Λαΐς», με 15 ισπανόφωνες ταινίες σε πρώτη προβολή, που θα μας κρατήσουν συντροφιά κάτω από τα αστέρια.

Η αυλαία του φεστιβάλ ανοίγει την Πέμπτη 8 Ιουνίου, με τον «Αόρατο Επισκέπτη» - ένα θρίλερ χιτσκοκικών επιρροών - και πέφτει την Πέμπτη 15 Ιουνίου, με τον Ricardo Darín και τη βραβευμένη ταινία «Ο Πιλότος».

Ο «Αόρατος Επισκέπτης» του Oriol Paulo ανοίγει την αυλαία του φεστιβάλ.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά, το FeCHA φέρνει τον πολυβραβευμένο κινηματογραφικό πλούτο της Ισπανίας, της Αργεντινής, του Μεξικού, του Περού, της Κολομβίας, της Βενεζουέλας, της Χιλής, του Εκουαδόρ και της Κούβας, στο κέντρο της Αθήνας.

Στις οκτώ ημέρες που διαρκεί το FeCHA, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν, μεταξύ άλλων, τη νέα ταινία του Gael García Bernal, τον κωμικό σουρεαλισμό του Álex de la Iglesia, το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης «Η Γη και η Σκιά», αλλά και να εκτεθούν στον πάντα επίκαιρο κοινωνικό και πολιτικό προβληματισμό της Λατινικής Αμερικής.

Το «Λαγούμι» του Kurro González θα προβληθεί την Τρίτη 13 Ιουνίου.
Την Τρίτη και 13 Ιουνίου, πιστοί στο πνεύμα της ημέρας, οι διοργανωτές του φεστιβάλ αποτίουν φόρο τιμής στον ισπανικό τρόμο και προβάλλουν με ελεύθερη είσοδο την κλειστοφοβική ταινία «Το Λαγούμι».

Αμέσως μετά την προβολή της εναρκτήριας ταινίας «Ο Αόρατος Επισκέπτης» στις 8 Ιουνίου, θα ακολουθήσει cocktail party στην ταράτσα της Ταινιοθήκης.
Το πλήρες πρόγραμμα προβολών βρίσκεται στην επίσημη ιστοσελίδα του φεστιβάλ.

O«Πιλότος» του Sebastián Borensztein κλείνει την αυλαία του φεστιβάλ.

Info
Θερινός Κινηματογράφος Λαΐς της Ταινιοθήκης της Ελλάδας
Διάρκεια: 8-15 Ιουνίου 2017
Εισιτήρια: 7 ευρώ, Φοιτητικό-Ανέργων-ΑμΕΑ-Σπουδαστές Ινστιτούτου Θερβάντες-Μικρή Λέσχη Ταινιοθήκης 5 ευρώ και Κάρτα Διαρκείας 40 ευρώ

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin