Νοεμβρίου 24, 2017

Κινηματογράφος

Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια από τον πρόωρο χαμό ενός φιλοσόφου του σινεμά.

Από τον Πάνο Γκένα
Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι προσδιόρισε το συντακτικό ενός κινηματογράφου που ξεπερνούσε την οθόνη. Ιχνηλατώντας την αλήθεια μέσα από τη σχέση του χρόνου και της εικόνας, έγινε ο τρυφερός ανατόμος των αναμνήσεων και των ονείρων που προκαλούσε τους θεατές να «βιώσουν» παρά να «δουν».

Εικονοπλάστης των πιο ζωντανών ταμπλό βιβάν που αιχμαλώτισε η κινηματογραφική κάμερα, έφτιαξε ένα ιδιαίτερο και επιδραστικό φιλμικό σύμπαν με μόλις εφτά ταινίες, που του πρόσφεραν διεθνή αναγνώριση, μεγάλες τιμές και σπουδαία φεστιβαλικά βραβεία. Στη συνεπή φιλμογραφία του ο Ταρκόφσκι αναδημιούργησε τη ζωή και αναζήτησε το Θαύμα που υπάρχει (ή που οφείλει να υπάρχει) στο πλαίσιο της καθημερινότητας.

Άψογος γνώστης της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης ήξερε καλά πως ο κινηματογράφος εξαρτάται από τις εμπειρίες του δημιουργού και του θεατή και αντιμετώπιζε κάθε ταινία του ως μία δεύτερη «συναισθηματική πραγματικότητα». Μέσα στο ανθρωποκεντρικό σινεμά του χώρεσε την πολιτική, την χριστιανική παράδοση, την επιστημονική φαντασία και τη μεταφυσική, ισορρόπησε τον στοχασμό και την ποίηση και ακολούθησε τη βασική ανάγκη της αναζήτησης του «χαμένου χρόνου».

Στο 15-λεπτο βίντεο του Channel Criswell, η ποιητική αρμονία του σινεμά του Ταρκόφσκι αναδεικνύεται μέσα από τις εικόνες και όχι από τις λέξεις.

Κινηματογράφος

Μιούζικαλ που πάει… χορεύοντας για Όσκαρ, ένα ερωτικό δράμα γεμάτο νοσταλγία, βραβευμένα animation και ένας αγνώριστος, δραματικός Γουίλ Σμιθ θα βρεθούν στις αίθουσες από σήμερα και τις μέρες των Χριστουγέννων.

La La Land
Μοντέρνο μιούζικαλ με 7 υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα και μεγάλη οσκαρική δυναμική. Στο Λος Άντζελες δύο νέοι ερωτεύονται, προσπαθώντας ταυτόχρονα να φτάσουν τους στόχους τους: εκείνη να γίνει μια διάσημη ηθοποιός, εκείνος να γίνει αναγνωρισμένος μουσικός. Θα καταφέρει η αγάπη τους να επιβιώσει στην σκληρή πραγματικότητα των συνεχών απογοητεύσεων και της απόρριψης; Για τρίτη φορά ζευγάρι μετά τα «Crazy, Stupid, Love.» και «Gangster Squad», ο Ράιαν Γκόσλινγκ και η Έμμα Στόουν τραγουδούν, χορεύουν και συγκινούν στο «La La Land», υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Νταμιέν Σαζέλ («Χωρίς Μέτρο» ).

Η Ρόζα της Σμύρνης


Μια σύγχρονη ερωτική ιστορία συναντά το ιστορικό παρελθόν διά χειρός Γιώργου Κορδέλλα (της τηλεοπτικής «Αναστασίας» ). Η ταινία χωρίζεται σε δυο χρονικές περιόδους... Από τη μία μας ταξιδεύει στην Σμύρνη του 1922, όπου η Ρόζα (Λήδα Πρωτοψάλτη ), κόρη εύπορης οικογένειας, παντρεύεται εσπευσμένα. Από την άλλη βρισκόμαστε στην Aθήνα του 1987, όπου πλέον η Ρόζα ζει με την εγγονή της Μαριάννα (Ευγενία Δημητροπούλου ) κουβαλώντας ένα επτασφράγιστο μυστικό που δε θέλει να μοιραστεί με κανέναν. Το συλλεκτικό πάθος του Δημήτρη (Τάσος Νούσιας ), ενός αρχιτέκτονα, τον οδηγεί στα παράλια της Μικράς Ασίας και στα χνάρια της αινιγματικής Ρόζας. Μια παλιά φωτογραφία και ένα νυφικό είναι αρκετά για να ανασυρθεί μια ερωτική ιστορία από το παρελθόν και να γεννηθεί μια καινούργια.

Βαϊάνα
Περιπετειώδες θαλασσινό παραμύθι κινουμένων σχεδίων της Disney που κέρδισε 2 υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες (καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων & καλύτερο τραγούδι ). Το φιλμ αφηγείται την ιστορία μιας ριψοκίνδυνης έφηβης που σαλπάρει σε μια τολμηρή αποστολή για να σώσει το λαό της. Στην θαρραλέα αυτή περιήγηση, η Βαϊάνα συναντά τον κάποτε ισχυρό ημίθεο Μάουι, που την καθοδηγεί στο να γίνει μια εξαιρετική εξερευνήτρια, ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα τον ορισμό της φιλίας.

Η Κόκκινη Χελώνα
Σχεδόν βωβό animation, που αποτέλεσε την έκπληξη του τελευταίου Φεστιβάλ Κανών. Τα κύματα παρασύρουν έναν ναυαγό αγνώστου παρελθόντος σε ένα ερημικό τροπικό νησί. Καθώς οι απεγνωσμένες απόπειρές του να αποδράσει αποτυγχάνουν, θα προσπαθήσει να επιβιώσει σε ένα μέρος που μοιάζει να κατοικείται μονάχα από καβούρια, χελώνες και πτηνά. Μέχρι που μια αναπάντεχη συνάντηση θα αλλάξει για πάντα τη ζωή του... Οταν ο βραβευμένος με Οσκαρ Μίκαελ Ντουντόκ ντε Βιτ αποφάσισε να συνεργαστεί με το θρυλικό ιαπωνικό στούντιο κινουμένων σχεδίων Ghibli, το αποτέλεσμα είναι κινηματογραφικά εντυπωσιακό.

Κρυφή Ομορφιά
Ο σκηνοθέτης του «Ο Διάβολος Φοράει Prada», Ντέιβιντ Φράνκελ, παρουσιάζει το νέο, φιλόδοξο του δράμα με ένα ασυναγώνιστο all-star cast, ανάμεσα στους οποίους ξεχωρίζουν οι Γουίλ Σμιθ, Κέιτ Γουίνσλετ, Κίρα Νάιτλι, Έλεν Μίρεν και Έντουαρντ Νόρτον. Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός επιτυχημένου διαφημιστή στη Νέα Υόρκη, ο οποίος βιώνει μια απροσδόκητη βαθιά, προσωπική τραγωδία και αποσύρεται από την καθημερινή του ζωή. Όταν όλα γι’ αυτόν μοιάζουν πλέον μάταια, οι συνάδελφοί του καταστρώνουν ένα σχέδιο για να τον αναγκάσουν να αντιμετωπίσει τη θλίψη του, με έναν παράδοξο, αλλά βαθιά ανθρώπινο τρόπο.

Η Μπαλαρίνα και ο Μικρός Εφευρέτης
Γαλλικό χορευτικό animation που εξελίσσεται στο Παρίσι του 19ου αιώνα. Πρωταγωνίστρια είναι η 11χρονη ορφανή Φελισί που ονειρεύεται να γίνει μπαλαρίνα. Έτσι, φεύγει για να κυνηγήσει το μεγάλο της πάθος στο Παρίσι. Μη έχοντας τίποτα να χάσει, η Φελισί «δανείζεται» την ταυτότητα ενός κακομαθημένου πλουσιόπαιδου και γράφεται στην Σχολή Μπαλέτου της Όπερας, όπου γνωρίζει τον χαρισματικό Βίκτορ, που θα γίνει ο καλύτερός της φίλος. Θα καταφέρει να κάνει το όνειρο να κρατήσει για πάντα;

 

 

Κινηματογράφος

Αυτήν την κινηματογραφική εβδομάδα ταξιδεύουμε στο νέο διαστημικό κόσμο του Star Wars και προσγειωνόμαστε στην πιπεράτη πραγματικότητα των «Τέλειων Ξένων» του Θοδωρή Αθερίδη.

Rogue One: A Star Wars Story
Το πρώτο spin off του Star Wars, μια αυτόνομη ιστορία που εκτυλίσσεται στον αγαπημένο κινηματογραφικό κόσμο που επινόησε ο Τζορτζ Λούκας, μας μεταφέρει σε μια εποχή συγκρούσεων. Μια ομάδα από απρόσμενους ήρωες ενώνει τις δυνάμεις της σε μία αποστολή να κλέψει τα σχέδια του Death Star, του απόλυτου εργαλείου καταστροφής της Αυτοκρατορίας. Αυτό το κομβικό γεγονός στο χρονοδιάγραμμα των Star Wars φέρνει κοντά συνηθισμένους ανθρώπους που καλούνται να κάνουν ασυνήθιστα πράγματα και, έτσι, να υπηρετήσουν κάτι πολύ μεγαλύτερο από τους ίδιους.
Τέλειοι Ξένοι
Αθερίδης, Ναυπλιώτου, Παπαδημητρίου, Καρύδη και Κούρκουλος σε μια κοινωνική κωμωδία με πολλές ανατροπές. Ο πρώτος, διασκευάζει ένα ιταλικό κινηματογραφικό χιτ και βάζει… φωτιές σε ερωτικές και φιλικές σχέσεις, κάνοντας μια πολύ απλή, αλλά και εύστοχη ερώτηση: θα άφηνες τον σύντροφό σου και τους πιο κοντινούς σου ανθρώπους να ακούσουν τις κλήσεις που δέχεσαι στο κινητό σου; Να διαβάσουν τα μηνύματα που λαμβάνεις και στέλνεις; Να δουν τις αποθηκευμένες φωτογραφίες; Και τι θα μάθαιναν για σένα, αν το έκαναν; Επτά φίλοι ξεκινούν ένα τέτοιο παιχνίδι κατά τη διάρκεια ενός δείπνου, μόνο που δεν είναι καθόλου έτοιμοι για αυτό που έρχεται…
Το Κοινόβιο

Ο Τόμας Βίντερμπεργκ και τα αναστατωμένα δανέζικα ’70s. Ο Έρικ και η Άννα είναι ένα ζευγάρι με όνειρα. Μαζί με την έφηβη κόρη τους, Φρέγια, δημιουργούν ένα κοινόβιο σε ένα μεγάλο σπίτι που κληρονομούν στα προάστια της Κοπεγχάγης. Φιλία, αγάπη κι αλληλεγγύη συνυπάρχουν κάτω από την ίδια στέγη, έως ότου μια ερωτική σχέση υποβάλλει ολόκληρο το κοινόβιο σε δοκιμασία. Ο Πιστός
Ρωσικό δράμα που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κανών. Ο Βενιαμίν, ένας έφηβος εν μέσω θρησκευτικής αναζήτησης, φέρνει με τις ερωτήσεις του τα πάνω κάτω, με την μητέρα του, τους συμμαθητές του και ολόκληρο το σχολείο. Μπορούν τα κορίτσια να πηγαίνουν στην πισίνα του σχολείου με μπικίνι; Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έχει θέση στο σχολείο; Είναι σωστό η Θεωρία της Εξέλιξης να διδάσκεται στο πλαίσιο των μαθημάτων Φυσικής Ιστορίας; Σε μικρό χρονικό διάστημα όλοι γύρω του συνεπαίρνονται από τις βεβαιότητες του νεαρού που ορκίζεται μόνο στην Αγία Γραφή. Μόνο η καθηγήτρια Βιολογίας, η Έλενα, θα αντιπαρατεθεί μαζί του και μάλιστα στο δικό του έδαφος.
Τραγούδα
Animation – διαγωνισμός τραγουδιού με κάθε λογής ζωο-ταλέντα. Ένα κοάλα, ο Μπάστερ Μουν, προσπαθεί με κάθε τρόπο να σώσει το θέατρό του από τη χρεοκοπία. Θα καταφέρει, άραγε, να διοργανώσει τον καλύτερο διαγωνισμό τραγουδιού και να βοηθήσει τους πιστούς του φίλους να βρουν το παλιό τους κέφι; Όταν Ξέσπασε η Βία
Ρουμάνικο νέο-νουάρ. Ο Ρομάν επιστρέφει στη γη που έχει κληρονομήσει από τον παππού του. Αν και είναι αποφασισμένος να πουλήσει αυτήν την αχανή, πλην άγονη έκταση στα σύνορα Ρουμανίας-Ουκρανίας, δέχεται μια προειδοποίηση από το χωροφύλακα της περιοχής πως ο παππούς του ήταν ένας τοπικός αρχιμαφιόζος και πως οι άνδρες του δεν προτίθενται ν’ αφήσουν τη γη –και το λαθρεμπόριο στο οποίο επιδίδονται– χωρίς να παλέψουν. Ο Άϊ-Βασίλης Είναι Πολλή Λέρα
Ο Μπίλι Μπομπ Θόρτον επιστρέφει με τον πολιτικά πιο ανορθόδοξο ρόλο του. Παραμονή Χριστουγέννων και ο Γουίλι Σόουκ επιστέφει ως …ασυνήθιστος Άγιος Βασίλης που συνεργάζεται ξανά με τον βοηθό του, Μάρκους, με σκοπό να ληστέψουν ένα φιλανθρωπικό οργανισμό.

Κινηματογράφος

Ο σημαντικότερος και πιο ριζοσπαστικός δημιουργός του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου πρωταγωνιστεί σε ένα συγκλονιστικά επίκαιρο αφιέρωμα , με τις καλύτερες ταινίες του σε αποκατεστημένες κόπιες, τρεις πρεμιέρες που θα προβληθούν για πρώτη φορά στη χώρα μας και με την παρουσία πλήθους ξένων και Ελλήνων καλεσμένων. Από τις 8 Δεκεμβρίου 2016 μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στην αίθουσα του Ινστιτούτου Goetheτης Αθήνας, ο μεγάλος αναρχικός του μοντέρνου σινεμά επιστρέφει.

Σε όλη τη μέχρι τώρα ιστορία του σινεμά, δεν έχει υπάρξει άλλος σκηνοθέτης όπως ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Μέσα σε 15 μόλις χρόνια, και μέχρι τον πρόωρο θάνατό του, ο πυρετώδης και ασταμάτητα παραγωγικός δημιουργός κατόρθωσε να γυρίσει 41 μεγάλου μήκους ταινίες, 3 μικρού μήκους και 3 τηλεοπτικές σειρές, δουλεύοντας παράλληλα ως θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, ηθοποιός , παραγωγός, οπερατέρ, συνθέτης, μοντέρ και σκηνογράφος και αφήνοντας πίσω του ένα έργο πολυσχιδές, θαρραλέο και ολότελα μοντέρνο.

Μέσα από αυτό το πλούσιο, σύνθετο και γεμάτο αντιφάσεις έργο, που δεν μοιάζει με κανένα άλλο στα χρονικά του παγκόσμιου κινηματογράφου, ο Φασμπίντερ κατόρθωσε να μεταμορφώσει τα ανοιχτά τραύματα της μεταπολεμικής Γερμανίας και ολόκληρης της Ευρώπης σε μερικές από τις πιο συνταρακτικές και ανθρώπινες κινηματογραφικές αφηγήσεις, να εισχωρήσει βαθιά στον ψυχισμό μιας χώρας και να ενώσει εκπληκτικά την συλλογική Ιστορία με τις αφοπλιστικές ιστορίες μιας χούφτας απλών και καθημερινών ηρώων, έτσι απεγνωσμένα όπως ζητούν μια θέση σε ένα σκληρό και ελάχιστα φιλόξενο κόσμο.

Σε λίγες μέρες, μια νεώτερη γενιά κινηματογραφόφιλων θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, μέσα από τις 23 κορυφαίες δημιουργίες της φιλμογραφίας του οι οποίες θα προβληθούν για πρώτη φορά σε μεγάλη οθόνη, έπειτα από πολλά χρόνια, στις ψηφιακές τους αποκαταστάσεις και σπάνιες κόπιες αρχείου 35mm. Τρεις από τις ταινίες αυτές (το «Ενσύρματος Κόσμος» και τα αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ «Ο Άλι στον Παράδεισο» και «Φασμπίντερ») θα προβληθούν σε πανελλήνια πρεμιέρα , ενώ ανάμεσα στα φιλμ που φιλοξενεί το αφιέρωμα βρίσκεται και το σχεδόν 15ωρο έπος «Βερολίνο Αλεξάντερπλατς», για πολλούς η καλλιτεχνική κορωνίδα του σκηνοθέτη.

Πριν από κάθε προβολή , ένας επώνυμος (και συχνά απρόσμενος) καλεσμένος, που έχει μια ιδιαίτερη σχέση με το έργο του Φασμπίντερ, θα αναλάβει να μυήσει το κοινό στο μοναδικό σύμπαν του σκηνοθέτη, ενώ το αφιέρωμα θα τιμήσουν με την παρουσία τους και δυο από τις πιο εμβληματικές φιγούρες των ταινιών του: Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χάρι Μπέαρ, συνάδελφος του Φασμπίντερ από το ξεκίνημα της καριέρας του μέχρι το τέλος της, και η Μάργκιτ Κάρστενσεν, η θρυλική πρωταγωνίστρια της ταινίας «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ».

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει συζήτηση αφιερωμένη στην καλλιτεχνική κληρονομιά και τον αντίκτυπο που άφησε πίσω του ο Γερμανός σκηνοθέτης, στο πάνελ της οποίας θα συμμετάσχουν όχι μόνο οι πρωταγωνιστές του, αλλά και πανεπιστημιακοί, κριτικοί κινηματογράφου και σκηνοθέτες.

Γιατί ένα αφιέρωμα στον Φασμπίντερ τώρα;

«Κάθε σκηνοθέτης ασχολείται με ένα και μόνο θέμα και γυρίζει την ίδια ταινία ξανά και ξανά», είχε δηλώσει κάποτε σε συνέντευξή του ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. «Το δικό μου είναι η εκμετάλλευση των συναισθημάτων, όποιος κι αν είναι ο δυνάστης. Δεν τελειώνει ποτέ η εκμετάλλευση. Είτε πρόκειται για το κράτος που επικαλείται τον πατριωτισμό, είτε πρόκειται για ένα ζευγάρι, ο ένας άνθρωπος μπορεί να καταστρέψει τον άλλο».

Αυτά τα λόγια συμπυκνώνουν με κάποιο τρόπο την αξία της κληρονομιάς του Φασμπίντερ και εξηγούν γιατί ένα αναδρομικό αφιέρωμα στο έργο του, στην Ελλάδα του 2016, μοιάζει πιο επίκαιρο και επείγον από ποτέ. Στο ρευστό περιβάλλον που δημιούργησε στη χώρα η πολύχρονη οικονομική ύφεση και η πολιτική αστάθεια, σ’ έναν κόσμο στον οποίο η μετανάστευση, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η μαζική ανασφάλεια και η εκμετάλλευση μονοπωλούν την καθημερινότητα, οι κατατρεγμένοι και περιθωριακοί ήρωες των ταινιών του σκηνοθέτη έρχονται να δώσουν και πάλι μαθήματα ανθρωπιάς, αλληλοκατανόησης και αγάπης για οτιδήποτε οι περισσότεροι γύρω μας ορίζουν ως «ξένο» και «διαφορετικό», άρα και ύποπτο.

Κι όσοι γνωρίζουν το όνομα του Φασμπίντερ μόνο από το τραγούδι του Τζίμη Πανούση, που βαφτίζει αυτό το αφιέρωμα, έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν σε βάθος το έργο ενός από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους σκηνοθέτες ο οποίος εξακολουθεί, 34 χρόνια μετά τον πρόωρο χαμό του, να παραμένει επαναστατικός, ασυμβίβαστος και, το κυριότερο, αποστομωτικά μοντέρνος. Ένας ρομαντικός αναρχικός με ένα ζωογόνο πάθος για το σινεμά και για τους ανθρώπους.


Οι ταινίες του αφιερώματος

Η αγάπη είναι πιο κρύα από τον θάνατο (Liebeistkälteralsdertod, 1969)

Ο Έλληνας γείτονας (Katzelmacher, 1969)

Οι θεοί της πανούκλας (Götterderpest, 1970)

Ο έμπορος των τεσσάρων εποχών (Händlerdervierjahreszeiten, 1971)

Φυλαχτείτε από την ιερή πόρνη (Warnungvoneinenheiligennutte, 1971)

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ (DiebitterentränenderPetravonKant,1972)

Ενσύρματος κόσμος (Weltamdracht, 1973) *

Έφι Μπριστ (FontaneEffiBriest, 1974)

Ο φόβος τρώει τα σωθικά (AngstessenseeleAuf, 1974)

Μάρθα (Martha, 1974)

Το παιχνίδι της τύχης (Fraustrechtderfreiheit, 1975)

Η Μάνα Κιούστερς ανεβαίνει στον ουρανό (MutterKüstersfahrtzumhimmel, 1975)

Το μόνο που θέλω είναι να με αγαπάτε (Ichwildochnur, dasihrmichliebt, 1976)

Κινέζικη ρουλέτα (Chinesischesroulette, 1976)

Η χρονιά με τα 13 φεγγάρια (Ineinemjahrmit 13 monden, 1978)

Απόγνωση (Despair, 1978)

Η τρίτη γενιά (Die dritte generation, 1979)

Ο γάμος της Μαρία Μπράουν (DieehederMariaBraun, 1979)

Βερολίνο Αλεξάντερπλατς (BerlinAlexanderplatz, 1980)

Λόλα (Lola, 1981)

Ο καβγατζής (Querelle, 1982)

Ο Άλι στον παράδεισο (Aliimparadies, 2011) *

Φασμπίντερ (Fassbinder, 2015) *

Οι ταινίες με * προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα


Βιογραφικό σημείωμα

Ο Φασμπίντερ γεννήθηκε το 1946 στη Βαυαρία, στο περιβάλλον μιας μεγαλοαστικής οικογένειας. Σε ηλικία 15 ετών παράτησε το σχολείο, έπιασε μια πρόχειρη δουλειά και έγινε μέλος ενός πειραματικού θιάσου στο Μόναχο. Η θητεία του στο θέατρο τον προίκισε με γνώσεις για όλα τα στάδια μιας παραγωγής και τον βοήθησε να αναπτύξει μια μοναδική μέθοδο να δουλεύει με τους ηθοποιούς και τους τεχνικούς του, προκειμένου να ξεπεράσει τους περιορισμούς του απειροελάχιστου προϋπολογισμού που είχε στη διάθεσή του.

Μέσα σε δεκατέσσερα χρόνια, από τα πρώτα του βήματα στο σανίδι και τη γνωριμία του με την ηθοποιό Χάνα Σιγκούλα μέχρι τον θάνατό του σε ηλικία 37 ετών από υπερβολική δόση κοκαΐνης και υπνωτικών χαπιών, ολοκλήρωνε τρεις με τέσσερις ταινίες τον χρόνο, εμπλουτίζοντας διαρκώς το σκηνοθετικό του ύφος και παραδίδοντας το ένα αριστούργημα μετά το άλλο. Με αμεσότητα και παρατηρητικότητα, χωρίς περιττά στοιχεία και εξωραϊσμούς, εστίαζε στους ανθρώπους που η κοινωνία επιμένει να αποκαλεί «περιθωριακούς», ή να παραβλέπει, και τους αναδείκνυε: ομοφυλόφιλους, μετανάστες, εργάτες, φτωχοδιάβολους, ιερόδουλες ή ζιγκολό, που παγιδεύονται μέσα στους μηχανισμούς της ορατής ή αόρατης εξουσίας και αναζητούν τη διέξοδο με κάθε τίμημα.

Περισσότερο από κάθε άλλο εκπρόσωπο του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου (του «νέου κύματος» του σινεμά της Δυτικής Γερμανίας, που ξαναγεννήθηκε από τις στάχτες του στα τέλη της δεκαετίας του ’60 μέσα από τις ταινίες των Βέρνερ Χέρτζογκ, Βιμ Βέντερς, Φόλκερ Σλέντορφ, κ.α), ο Φασμπίντερ άσκησε δριμύτατη κριτική στο ηθικό και πολιτικό σύστημα της χώρας του μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ περιέγραφε με λεπτομέρειες ή υπαινιγμούς την παρακμή μιας κοινωνίας προσκολλημένης αναχρονιστικά σε έναν ασφυκτικό και στενόμυαλο κώδικα αξιών, που δαιμονοποιούσε όσα μέλη της διαφοροποιούνταν από τον κανόνα. Μόνο που ο Φασμπίντερ δεν έμεινε εκεί, αλλά καταπιάστηκε χάρη σε μια ασύλληπτη ενέργεια με τα αρχετυπικά θέματα του έρωτα, της ζήλιας, της προδοσίας, δίνοντας στο σινεμά του μια οικουμενική και διαχρονική χροιά, όμοια με αυτή που χαρακτηρίζει τα γνήσια έργα τέχνης.

Το αφιέρωμα «Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και ξερό ψωμί!» γίνεται στoπλαίσιο του στο πλαίσιο του προγράμματος του Ινστιτούτου Goethe «aproposdocumenta» και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών επιστημών του ΕΚΠΑ.

Πληροφορίες

Η επίσημη έναρξη του αφιερώματος θα γίνει την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου, στο Ινστιτούτο Goethe της Αθήνας, παρουσία των πρωταγωνιστών Χάρι Μπέαρ και Μάργκιτ Κάρστενσεν.

Οι προβολές θα διεξαχθούν από τις 9 μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και από τις 17 έως τις 21 Δεκεμβρίου στην αίθουσα του Ινστιτούτου Goethe της Αθήνας.

Πληροφορίες
Τοποθεσία: Ταινιοθήκη της Ελλάδας, Ιερά οδός 48, Αθήνα
Ινστιτουτο Goethe, Ομήρου 14, Αθήνα

Ημερομηνία: 8 - 21 Δεκεμβρίου 2016

Κινηματογράφος

 Κινηματογραφική εβδομάδα… εξερεύνησης είναι αυτή που έρχεται στις αίθουσες, με ταξίδια που ξεκινούν από τον ανεξιχνίαστο θαλάσσιο βυθό και φτάνουν μέχρι το μυστηριώδες διάστημα!

Arrival
Sci-fi δράμα του Ντενίς Βιλνέβ, με την Έιμι Άνταμς. 12 μυστηριώδη διαστημόπλοια με εξωγήινους επιβάτες προσγειώνονται σε διάφορα σημεία του πλανήτη μας. Μία ομάδα ειδικών, ανάμεσά τους και η γλωσσολόγος Λουίζ Μπανκς, συνιστάται για να ερευνήσει το συμβάν. Ενώ ο χρόνος πιέζει και ο κόσμος απειλείται με έναν παγκόσμιο πόλεμο, η Λουίζ θα πρέπει να πάρει μία απόφαση που θα θέσει σε κίνδυνο όχι μόνο την ζωή της αλλά και ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Οδύσσεια
Ο Λαμπέρ Γουιλσόν υποδύεται τον θρυλικό ωκεανολόγο Ζακ-Ιβ Κουστό. Τα ταξίδια του ξακουστού σκάφους «Καλυψώ» από τη Μεσόγειο και τη Νότιο Αφρική μέχρι την Ανταρκτική και όλες οι συγκρούσεις και τα πάθη εντός και εκτός των ταξιδιών αυτών περιγράφονται σε μια ταινία για την οδύσσεια του μεγαλύτερου θαλασσοπόρου του 20ου αιώνα.

Αμερικανικό Ειδύλλιο


Ο Γιούαν ΜακΓκρέγκορ σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στη διασκευή του μυθιστορήματος του Φίλιπ Ροθ. Ο Σίμουρ «Σουέντ» Λιβόβ, ένας κάποτε θρυλικός αθλητής του Λυκείου είναι σήμερα επιτυχημένος επιχειρηματίας και παντρεμένος με την Ντον, μια πρώην βασίλισσα ομορφιάς. Η φαινομενικά ειδυλλιακή ζωή τους γκρεμίζεται όταν η αγαπημένη τους έφηβη κόρη, η Μέρρυ, εξαφανίζεται, αφότου κατηγορηθεί για την διάπραξη μιας βίαιης πράξης. Ο Σουέντ αφιερώνει τη ζωή του στο να την βρει και να επανενώσει ξανά την οικογένεια του, μέσα στις κοινωνικές και πολιτικές αναταραχές της δεκαετίας του ΄60.

Creepy
Γιαπωνέζικο αστυνομικό θρίλερ του Κιγιόσι Κουροσάβα. Ο Τακακούρα, ένας πρώην ιδιωτικός ντετέκτιβ ζει ευτυχισμένος με τη γυναίκα του στο νέο τους σπίτι. Όταν μία ανεξιχνίαστη εξαφάνιση που συνέβη 6 χρόνια πριν συνδεθεί με την παράξενη οικογένεια που ζει στο διπλανό από εκείνον σπίτι, το παρελθόν συγκρούεται με το παρόν και ξεκινά ο πραγματικός τρόμος.

Οι Εξομολογήσεις
Μετά το «Ζήτω η Ελευθερία» ο Τόνι Σερβίλο και ο σκηνοθέτης Ρομπέρτο Αντό ξανασυνεργάζονται σε ένα αγωνιώδες δράμα. Μια συνάντηση των G8 πραγματοποιείται σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο στη γερμανική ακτή. Οι πιο ισχυροί του κόσμου συζητούν για να θεσπίσουν σημαντικές διατάξεις που θα επηρεάσουν βαθιά την παγκόσμια οικονομία. Ένας από τους επισκέπτες είναι ένα μυστηριώδης Ιταλός μοναχός, που προσκλήθηκε από τον Ντανιέλ Ροσέ, τον διευθυντή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Θέλει να εξομολογηθεί κάτι στον μοναχό εκείνο το βράδυ, μυστικά. Το επόμενο πρωί, ο Ροσέ βρίσκεται νεκρός...

Office Christmas Party
Αμερικανική κωμωδία... καταστροφής, με τους Τζένιφερ Άνιστον και Τζέισον Μπέιτμαν. Όταν η επικεφαλής μιας εταιρείας αποφασίζει να κλείσει το τμήμα του αδελφού της, εκείνος πρέπει να ενώσει τις δυνάμεις του με τους συναδέλφους του για να εντυπωσιάσουν έναν υποψήφιο πελάτη και να κλείσουν μια μεγάλη συμφωνία, που μπορεί να σώσει τις δουλειές τους. Για το λόγο αυτό, αποφασίζουν να διοργανώσουν ένα επικό πάρτι για τα Χριστούγεννα. Φυσικά, το πάρτι γρήγορα ξεφεύγει κάθε ελέγχου και οι παριστάμενοι γίνονται μάρτυρες μιας χιουμοριστικής καταστροφής...

Αγάπη, Αγάπη, Αγάπη
Ο έρωτας στα όρια διά χειρός Κώστα Ζάππα («Μικρές Ελευθερίες» ). Η 40χρονη Στέλλα, προκειμένου να επιβιώσει με τη νεαρή της κόρη Φανή μετά το θάνατο του άντρα της, δίνει παραστάσεις sex show σε έναν παλιό κινηματογράφο τέχνης, που έχει μετατραπεί σε στριπτιζάδικο. Εκεί θα γνωρίσει ένα γερασμένο πια playboy, το Νίκο, που ζει παρατημένος από τη γυναίκα του, αλλά και το γιο του, Έκτορα, ο οποίος μόλις έχει παντρευτεί. Οι δυο τους θα αγαπηθούν, όμως τα παιδιά τους, θα διεκδικήσουν κι αυτά το μερίδιό τους από την αγάπη. Άραγε η αγάπη θα μπορέσει να αλλάξει τη μοίρα αυτών των ανθρώπων; Μπορεί η αγάπη να νικήσει κάτι κολοσσιαίο όπως η μοίρα; Κι αν μπορεί, μέχρι που θα φτάσουν για την αγάπη;

Κινηματογράφος

Η κινηματογραφική εβδομάδα ξεδιπλώνει στην οθόνη το μητρικό ένστικτο των Νικόλ Κίντμαν και Ναόμι Γουάτς σε ένα δράμα και ένα θρίλερ αντίστοιχα, μια σλοβάκικη δραμεντί-έκπληξη και πολλές ακόμη ταινίες.

Lion
Νικόλ Κίντμαν, Ντεβ Πατέλ και Ρούνι Μάρα σε δράμα αναζήτησης στην Ινδία. Ο πεντάχρονος Σαρού μπαίνει στο λάθος τρένο, ταξιδεύει τρομοκρατημένος και μόνος χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι του στην βόρεια Ινδία και φτάνει στην χαοτική Καλκούτα. Εκεί γίνεται ένα από τα ημι-άγρια παιδιά του δρόμου και σαν από θαύμα καταφέρνει να επιβιώσει από πολλούς κινδύνους, καταλήγοντας σε ένα ορφανοτροφείο. Τελικά ο Σαρού υιοθετείται από ένα ζευγάρι Αυστραλών, οι οποίοι τον μεγαλώνουν με αγάπη. Ο Σαρού, όμως, δεν μπορεί να αφήσει πίσω του το παρελθόν, και αποφασίζει να εντοπίσει το παλιό του σπίτι και μαζί του την οικογένειά του.

Εγκλωβισμένη
Θρίλερ με τη Ναόμι Γουάτς να προσπαθεί να σώσει ένα μικρό αγόρι. Η Μαίρη είναι μία παιδοψυχολόγος που πολύ πρόσφατα έχασε τον άντρα της και ζει σε μία απομονωμένη εξοχική κατοικία στην Νέα Αγγλία. Εγκλωβισμένη μέσα στο σπίτι εξαιτίας μια δυνατής χειμωνιάτικής καταιγίδας, θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να προστατέψει ένα μικρό αγόρι προτού αυτός εξαφανιστεί για πάντα.

Η Δασκάλα


Σλοβάκικη δραμεντί που παρουσιάζει μια απίστευτη ιστορία από το κομουνιστικό παρελθόν. Μπρατισλάβα, δεκαετία του ’80. Μία φαινομενικά ευχάριστη και καλόκαρδη δασκάλα μπαίνει στην καινούρια της τάξη και συστήνεται στους μαθητές της. Όταν έρθει η δική τους ώρα να συστηθούν, η δασκάλα τούς ζητά να αναφέρουν επίσης τι δουλειά κάνουν οι γονείς τους. Βασισμένη στους στενούς δεσμούς της με το κυρίαρχο κομμουνιστικό κόμμα, η δασκάλα θα αρχίσει να ζητά χάρες ανάλογα με την επαγγελματική θέση του καθενός και να χειραγωγεί τους ενήλικες και τα παιδιά για το προσωπικό της συμφέρον.

Citizenfour
Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ για το φιλμ που αποκάλυψε το φαινόμενο «Σνόουντεν». Το 2013 ξεσκεπάζονται τα προγράμματα μαζικής παρακολούθησης που εφαρμόζει η Αμερικανική κυβέρνηση, αμέσως μετά τη συνάντηση του Έντουαρντ Σνόουντεν με δύο δημοσιογράφους. Η Λόρα Πόιτρας καταγράφει αυτή τη συνάντηση, αλλά και τις δραματικές μέρες που ακολούθησαν.

The Bachelor
Ο γάμος του Αντώνη επανενώνει μια καταστροφική παρέα σε μια ελληνική κωμωδία. Ένα “λάθος” της νύφης, φέρνει ξανά μαζί τέσσερις φίλους της καταστροφής και έναν εκρηκτικό πεθερό! Πέντε άντρες ανεβαίνουν στη Θεσσαλονίκη να τα γκρεμίσουν όλα. Ένας πεθερός μπαίνει σε μια νεκροφόρα με σκοπό να σκοτώσει έναν έρωτα. Μια παλιά ερωμένη χορεύει ταγκό με τις αναμνήσεις της. Ένας γάμος που ματαιώνεται και μια σχέση που ξεκινάει με το πέπλο της νύφης ν’ ανεμίζει στον αέρα της ανεξαρτησίας. Μπορεί ένα party “από τα παλιά” να επηρεάσει την ροή ενός επερχόμενου γάμου; Μπορεί! Θα το αφήσουν όμως οι άμεσοι εμπλεκόμενοι να συμβεί;

Underworld: Η Αιματοχυσία
Η Κέιτ Μπεκινσέιλ σε νέες βαμπιρικές περιπέτειες. Το επόμενο κεφάλαιο της σειράς μπλοκμπάστερ ταινιών ακολουθεί την Σελίν (Κέιτ Μπεκινσέιλ ), έμπορο θανάτου των Βρικολάκων, που προσπαθεί να αποκρούσει τις επιθέσεις που δέχεται τόσο από την φυλή των Λυκανθρώπων, όσο και από την φατρία των Βρικολάκων που την πρόδωσε. Έχοντας στο πλευρό της μονάχα τον Ντέιβιντ (Τεό Τζέημς ) και τον πατέρα του, Τόμας (Τσάρλς Ντάνς ), θα κληθεί να δώσει ένα τέλος στην αιώνια μάχη μεταξύ Λυκανθρώπων και Βρικολάκων, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί να κάνει την υπέρτατη θυσία.

Επίσημη Ιστορία
Επανακυκλοφορία για το αργεντίνικο δράμα που κέρδισε Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας το 1986. Η Αλίσια, μητέρα ενός υιοθετημένου πεντάχρονου κοριτσιού, διδάσκει Ιστορία σε ένα σχολείο στο Μπουένος Άιρες. Τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική της ζωή, είχε πάντοτε αποδεχτεί την «επίσημη εκδοχή» της Ιστορίας – μέχρι που μια μέρα το προσωπείο του καθεστώτος αρχίζει να καταρρέει γύρω της. Στις ρωγμές αυτού του τεράστιου ψέματος, η Αλίσια υποψιάζεται ότι η Γκάμπι, το κορίτσι που έχει υιοθετήσει, είναι ίσως η κόρη ενός «εξαφανισμένου», ενός από τα χιλιάδες θύματα που βασανίστηκαν και δολοφονήθηκαν από την κυβέρνηση με την κατηγορία της τρομοκρατίας, τη δεκαετία του ’70. Και τότε ξεκινά ένα επώδυνο και πεισματικό ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας – ένα ταξίδι στο οποίο κινδυνεύει να χάσει τα πάντα.

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες από σήμερα Πέμπτη 24/11

Το ερωτικό παιχνίδι των κατασκόπων Μπραντ Πιτ και Μαριόν Κοτιγιάρ πρωταγωνιστεί στη γεμάτη, με 8 ακόμα νέες προβολές, κινηματογραφική εβδομάδα.

Σύμμαχοι
Οι Μπραντ Πιτ και Μαριόν Κοτιγιάρ είναι οι πιο σέξι κατάσκοποι του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ιστορία μας ταξιδεύει πίσω στο 1942… Για τους κατασκόπους Μαξ Βέιταν (Μπραντ Πιτ ) και Μαριάν Μποσεζούρ (Μαριόν Κοτιγιάρ ), ειδήμονες στην εξαπάτηση και τις δολοφονίες, το κλειδί της επιβίωσής τους είναι η απόκρυψη από όλους της πραγματικής τους ταυτότητας και η αποφυγή κάθε συναισθηματικής εμπλοκής. Όταν, όμως, ερωτεύονται αληθινά ο ένας τον άλλον, κατά τη διάρκεια μιας ιδιαίτερα επικίνδυνης αποστολής, η μόνη τους ελπίδα να πετύχει η σχέση τους είναι να είναι απόλυτα ειλικρινείς μεταξύ τους. Αντ’ αυτού, όμως, η καχυποψία και ο κίνδυνος είναι καθημερινά παρόντες στο γάμο τους με τον Μαξ να ενημερώνεται, τελικά, πως, η ειδυλλιακή οικογενειακή του ζωή μπορεί να είναι όλη ένα ψέμα και πως η μόνη λύση μπορεί να είναι η πλέον επώδυνη…

Gimme Danger
Ντοκιμαντέρ του Τζιμ Τζάρμους για τον Iggy Pop and The Stooges. Εκρηκτικό μουσικό ντοκιμαντέρ που ρόκαρε στις φετινές Κάννες για το θρυλικό πανκ συγκρότημα.

Captain Fantastic


Ανεξάρτητη οικογενειακή κομεντί που βραβεύτηκε στις Κάννες. Βαθιά μέσα στο δάσος, ένας πατέρας μεγαλώνει τα 6 παιδιά του με ένα αυστηρό πρόγραμμα εκπαίδευσης, θέλοντας να τους δώσει την πιο αγνή παιδική ηλικία μακριά από την κοινωνία. Όταν αναγκαστούν να μπουν μαζί στον κόσμο, όλες του οι απόψεις για το τι πρέπει να είναι ένας γονιός θα αλλάξουν.

Ο Χορευτής

Ντοκιμαντέρ για τον Σεργκέι Πολούνιν, τον κορυφαίο σύγχρονο χορευτή. Προικισμένος με έναν απίστευτο συνδυασμό δύναμης και χάρης, ο Πολούνιν έγινε ο νεότερος πρώτος χορευτής στην ιστορία του Βασιλικού Μπαλέτου του Λονδίνου. Στο απόγειο της δόξας του, στην ηλικία των 22 ετών, οδηγημένος στο όριο της αυτοκαταστροφής από την επιτυχία του, ο Σεργκέι ένιωθε το ταλέντο του περισσότερο ως βάρος παρά ως δώρο. Επαναστάτης, ανατρεπτικός , το «κακό παιδί» του χορού ή «άγγελος από τους ουρανούς», άλλαξε τη μορφή του μπαλέτου που μέχρι τώρα γνωρίζαμε. Όμως η αριστοτεχνία έχει υψηλό τίμημα. Πώς μπορείς να είσαι ελεύθερος άνθρωπος όταν είσαι το πιο «περιζήτητο απόκτημα» στον χώρο του μπαλέτου;

Τρεχάτε Ποδαράκια Μου

Ο Όζι, ένα φιλικό και καλόκαρδο μπιγκλ θα δει την ειδυλλιακή του ζωή να αναστατώνεται, όταν η οικογένειά του αποφασίζει να κάνει ένα ταξίδι στην Ιαπωνία. Υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα: δεν επιτρέπονται τα σκυλιά! Καθώς δεν μπορούν να πάρουν τον αγαπημένο τους Όζι μαζί στο ταξίδι, η οικογένεια Μάρτιν συμβιβάζεται με την αμέσως καλύτερη επιλογή, μια από τις καλύτερες πανσιόν για σκύλους, το Γάργαρο Ρυάκι. Το εντυπωσιακό με την πρώτη ματιά μέρος είναι όμως απλή συγκάλυψη για να μπορεί ο μοχθηρός ιδιοκτήτης του να πιάνει ευκολότερα σκύλους. Ο Όζι πολύ σύντομα θα βρεθεί στο αληθινό Γάργαρο Ρυάκι, μια φυλακή για σκύλους, που διοικείται από σκυλιά. Εκεί θα πρέπει να αποφύγει τους κινδύνους και να βρει δύναμη στους νέους του φίλους, τον Τσέστερ, τον Φρόνκι και τον Ντοκ, προκειμένου να δραπετεύσει και να επιστρέψει σπίτι ασφαλής.

Το Κυνήγι Των Χαμένων Βελανιδιών

Ένας animated σκίουρος κι ένα περίτεχνο βελανιδο-ριφιφί. Ο Φράνκι, ένας κουλ σκίουρος με μοναδική αίσθηση του στυλ, αποφυλακίζεται από τον ζωολογικό κήπο και μαθαίνει πως το δάσος στο οποίο μεγάλωσε, βρίσκεται σε τεράστιο κίνδυνο. Μία εταιρεία κατακλέβει τους καρπούς, με μοχθηρούς σκοπούς, και ο Φράνκι είναι ο μοναδικός που μπορεί να σώσει την κατάσταση, αλλά αυτό σημαίνει πως ρισκάρει να χάσει την αγάπη της ζωής του. Ο καλός του φίλος, Κόντι, θα του υπενθυμίσει: αν δεν πάρει πίσω τους κλεμμένους καρπούς, οι ζωές όλων τους βρίσκονται σε κίνδυνο.

Μήδεια

Βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Νίκου Γραμματικού. Η ταινία «Μήδεια, Κρείσσων των Εμών Βουλευμάτων» είναι μία κινηματογραφική περιπέτεια βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. Διαδραματίζεται στους δρόμους της σύγχρονης Αθήνας και παίρνει τη μορφή μιας συναρπαστικής, σχεδόν αστυνομικής έρευνας, στην οποία ντετέκτιβ δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον σκηνοθέτη.

Σφαγείο

Αμερικανική ταινία τρόμου του Ντάρεν Λιν Μπούσμαν («Σε Βλέπω ΙΙ», «Θανάσιμη Μητέρα» ). Σε έναν κόσµο όπου υπάρχει πάντα σκοτάδι, ακόµα και µέσα στην ηµέρα, η ρεπόρτερ κτηµατοµεσιτικών θεµάτων Τζούλια Τάλµπεν θα δει τις ισορροπίες της ζωής της να ανατρέπονται, όταν δολοφονείται βάναυσα η οικογένειά της. Παρόλο που η υπόθεση κλείνει, η Τζούλια συνειδητοποιεί ότι πίσω κρύβονται πολύ περισσότερα απ’ όσα αποκαλύφθηκαν, και επιστρέφει στον τόπο του εγκλήµατος. Θα ανακαλύψει ότι το δωµάτιο στο οποίο έγινε το έγκληµα έχει εξαφανιστεί από το σπίτι της αδερφής της. Έτσι, ξεκινά µια αδυσώπητη έρευνα που θα οδηγήσει την ίδια και τον πρώην φίλο της, Ντετέκτιβ Γκρέιντι, στο Νιου Ίνγκλις, όπου θα συναντήσουν τον αινιγµατικό Τζεµπεντάια Κρόν και το “abattoir”...

Κινηματογράφος

Διήμερο κινηματογραφικό φεστιβάλ με ελεύθερη είσοδο
   
Στις 25 Νοεμβρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών και ο δήμος Αθηναίων τιμά την ημέρα ευαισθητοποίησης διοργανώνοντας στον κινηματογράφο «Αλκυονίς» διήμερο φεστιβάλ ταινιών από όλο τον κόσμο, για τη βία κατά των γυναικών.

Την Πέμπτη 24 και την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στον κινηματογράφο «Αλκυονίς» Νew Star Cine  στην Πλατεία Βικτωρίας θα προβληθούν 14 ταινίες (από τις 5μμ έως τις 11μμ) σε ένα Κινηματογραφικό Φεστιβάλ σε συνεργασία με την ομάδα «Elles tournent» που διοργανώνει διεθνή φεστιβάλ ταινιών γυναικών δημιουργών στις Βρυξέλλες.


Το Φεστιβάλ ταινιών από όλο τον κόσμο για τη βία κατά των γυναικών στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του κοινού μέσω της πολιτιστικής και κινηματογραφικής δημιουργίας. Οι 14 ταινίες του Φεστιβάλ (Βέλγιο, Γαλλία, Ινδία, ΗΠΑ, Πακιστάν, Λίβανο, Αγγλία, Περού, Ελλάδα), παρουσιάζουν τους χαρακτήρες των γυναικών να αντιδρούν στην εναντίον τους βία όχι μόνο καταγγελτικά ή ως θύματα. Με ισχυρή θέληση και με ευφάνταστους τρόπους, oι γυναίκες αναπτύσσουν δυναμικές και γίνονται φορείς αλλαγής.

Το Φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Καίτης Παπαρρήγα Κωσταβάρα αγωνίστριας του φεμινιστικού κινήματος που πέθανε τον Ιανουάριο του 2016.

Πληροφορίες:  210-5210645/6

Η είσοδος είναι ελεύθερη

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

ΠΕΜΠΤΗ 24 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016

17.00  Έναρξη του Φεστιβάλ

Προβολή ταινιών μικρού μήκους και συζήτηση με θέμα: Ο φεμινισμός και η Βία κατά των γυναικών- Ταινίες των Γυναικών (9 ταινίες μικρού μήκους, συνολικά 60’)

▶ Not for sale (Όχι για πούλημα) | Marie Vermeiren, Βέλγιο, 23’ | Συνεντεύξεις ακτιβιστών και μαρτυρίες γυναικών στην πορνεία

▶ It’s your fault (Είναι δικό σου το λάθος) | ΑΙΒ Collective, Iνδία, 3’ | Εκστρατεία ενάντια στον βιασμό, από την Ινδία με χιούμορ

▶ Whistling at your mom (Σφυρίζοντας στην μητέρα σου) | Siballe a tu Madre, Περού, 3’ | Μία εταιρεία έχει την έξοχη ιδέα να αντιμετωπίσει τους δράστες παρενόχλησης με τις μητέρες τους. «Δεν είμαι εγώ, μαμά, δεν είμαι εγώ...»

▶ Rap against rape (Η ραπ απέναντι στον βιασμό) | Bombaebs, Ινδία, 3‘ | Ένας ράπερ προκαλεί την ινδική κοινωνία ενάντια στον βιασμό. Η ομάδα Bombaebs με αφορμή τις υψηλές στατιστικές στην Ινδία δημιούργησαν αυτό το ραπ τραγούδι για να προκαλέσουν την κοινωνία. «Είναι ένα φόρεμα, όχι ένα ναι»

▶ Les filles sont nulls au jeu video (Τα κορίτσια αποτυγχάνουν στο βίντεο παιχνίδι) | Stephanie Mercier, Γαλλία, 3’ | Η επανεξέταση των βίντεο παιχνιδιών…

▶ Bechdel Test (Το τεστ του Μπεχντέλ) | Anita Saarkisian, ΗΠΑ, 4’Ένα εύκολο τεστ για την κατανόηση της θέσης των γυναικών στην κινηματογραφική βιομηχανία

▶ Journey of two women (Το ταξίδι δύο γυναικών) | Rabia Arif, Ghazala Rhemat, Risham Waseem, Πακιστάν, 15’ | Δύο νεαρές γυναίκες σχολιάζουν τις συνεντεύξεις τους στο θέμα του φύλου –γεμάτες χιούμορ και ενέργεια

▶ Beauty Tips: How to get perfect lips (Τα χείλη της ομορφιάς: Πώς να αποκτήσεις τέλεια κόκκινα χείλη) | Μake love not Scars Αssοciation, Ινδία, 3’ | Εκστρατεία ενάντια στην ελεύθερη πώληση του οξύ-βιτριόλι. Η Ρέμα, που δέχθηκε βιτριόλι στο πρόσωπο, μας μαθαίνει πώς να βάζουμε σωστά το κραγιόν.

▶ Driving Change (Οδηγώντας την αλλαγή) | Κafa Association, Λίβανος, 4’ | Βυρηττός: Το GPS του ταξί για γυναίκες αρχίζει να επιτίθεται στην οδηγό. Μία πολύ δυσάρεστη  κούρσα με το ταξί: μην μένεις σιωπηλή, ακόμη και μπροστά από ένα GPS. Αν είσαι μάρτυρας κακοποίησης, μην κάθεσαι πίσω και την αγνοείς.

Συζήτηση

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016

17.00  Dreamcatcher (Ονειροπαγίδα) | Kim Longinotto, Μεγάλη Βρετανία,104’ |

Σικάγο. Η Μπρέντα, πρώην εκδιδόμενη, έχει δεσμευτεί ώστε να αποκτήσουν επίγνωση της πραγματικότητας της πορνείας τα νεαρά κορίτσια της κοινότητας της. Τα όπλα της, η ενέργεια της, η απίστευτη ανθρωπιά της και το χιούμορ της. Η κάμερα την ακολουθεί στις παρεμβάσεις κρίσεων, στις πράξεις πρόληψης κοντά στις νέες, στις νυχτερινές περιπολίες. Ένα ντοκυμαντέρ για την δράση μιας γυναίκας, δυνατό και συγκινητικό Ωμό, δυναμικό και εμπνευστικά ευθύ, IndieWire

Συζήτηση

19.30   Little Black Spider (Μικρή μαύρη αράχνη) | Patrice Toye, Bέλγιο, 94’ | Βέλγιο 1978. Σε μια κρυμμένη τοποθεσία έγκυες έφηβες γεννούν τα παιδιά τους μυστικά. Κατά την μακρά αναμονή, τα κορίτσια μοιράζονται τις χαρές και τις λύπες τους. Διαμορφώνουν στενές φιλίες και διασκεδάζουν με παράξενα παιχνίδια μέχρι που κάποια από αυτές μαθαίνει με οδύνη τα σχέδια που κάνουν οι μοναχές πίσω από τις πλάτες τους

Συζήτηση

21.00   Κλείσιμο του Φεστιβάλ με το «Πού πηγαίνουμε τώρα;» | Nadine Labaki, Λίβανος, Γαλλία, 110’ |  Με φόντο μια διαιρεμένη από τον πόλεμο χώρα αυτές οι γυναίκες επιδεικνύουν μεγάλη ευφυία, εφευρίσκοντας αστεία κόλπα ενωμένες από ακλόνητη φιλία. Έχουν μόνο ένα στόχο,  να διασπάσουν την προσοχή των ανδρών και να τους κάνουν να ξεχάσουν τον θυμό τους και την διαφορά τους. Τσιριχτή κωμωδία όπου γελάς και όπου σκέφτεσαι.

Συζήτηση

Newsbeast.gr

Κινηματογράφος

Ο μαγικός κόσμος της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ («Χάρι Πότερ» ), η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι σε μια ιστορία γυναικείας απελευθέρωσης και ένα αντιπολεμικό δράμα που γυρίστηκε στην Ελλάδα μας περιμένουν την νεα εβδομάδα.

Φανταστικά Ζώα και Πού Βρίσκονται
Ο μαγικός κόσμος της Τζ.Κ. Ρόουλινγκ («Χάρι Πότερ» ) μετακομίζει στη Νέα Υόρκη του Μεσοπολέμου. Ο κίνδυνος παραμονεύει στον κόσμο των μάγων στην αμερικανική μητρόπολη του 1926. Κάτι μυστηριώδες αφήνει ένα μονοπάτι καταστροφής στους δρόμους της πόλης, απειλώντας να ξεσκεπάσει την κοινότητα των μάγων στους Δεύτερους Σαλεμαίους, μια φανατική φατρία Άμαγων (οι Μαγκλ για τους Αμερικάνους ), αποφασισμένων να τους εξολοθρεύσουν. Την ίδια στιγμή, ο πανίσχυρος, σκοτεινός μάγος Γκέλερτ Γκρίντελβαλντ, αφού έχει σπείρει το χάος στην Ευρώπη, έχει ξαφνικά χαθεί… από προσώπου Γης. Χωρίς να γνωρίζει για την αυξανόμενη ένταση, ο Νιουτ Σκαμάντερ καταφθάνει στην πόλη στα τέλη ενός ταξιδιού σε όλο τον κόσμο, για την έρευνα και διάσωση μαγικών πλασμάτων, μερικά από τα οποία φυλάσσονται με ασφάλεια στην απαρατήρητη μαγική, δερμάτινη βαλίτσα του, που όμως κρύβει απεριόριστο χώρο και διαστάσεις. Αλλά η πιθανή καταστροφή δείχνει να έρχεται, όταν ο ανυποψίαστος Άμαγος Τζέικομπ Κοβάλσκι θα αφήσει κατά λάθος ορισμένα από τα ζώα του Νιουτ ελεύθερα σε μια πόλη που είναι ήδη σε ένταση…

Η Τρελή Χαρά
Road movie γυναικείας απελευθέρωσης με πρωταγωνίστρια τη Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι. Η Μπεατρίς είναι μια φλύαρη φαντασιόπληκτη, μια αυτοαποκαλούμενη δισεκατομμυριούχος αριστοκράτισσα, της οποίας της αρέσει να πιστεύει ότι έχει στενές σχέσεις με τους ηγέτες του κόσμου. Η Ντονατέλα είναι μια εσωστρεφής κι εύθραυστη νεαρή κοπέλα, η οποία είναι «κλειδωμένη» στον δικό της μυστηριώδη κόσμο. Και οι δύο νοσηλεύονται στη Βίλα Μπιόντι, μια προοδευτική, αλλά ασφαλής ψυχιατρική κλινική. Η νέα ταινία του Πάολο Βίρτζι αφηγείται την ιστορία της απρόβλεπτης και συγκινητικής φιλίας που αναπτύσσεται ανάμεσα στις δύο γυναίκες, καθώς εγκαταλείπουν το ψυχιατρικό ίδρυμα, σε

Τhe Stopover
Οι Γαλλίδες σκηνοθέτιδες αδερφές Κουλέν σε ένα αντιπολεμικό δράμα που γυρίστηκε στην Ελλάδα. Η Ορόρ και η Μαρίν επιστρέφουν από μία στρατιωτική αποστολή στο Αφγανιστάν, κάνοντας μια ενδιάμεση στάση σε ένα πεντάστερο ξενοδοχείο της Κύπρου. Εκεί, ανάμεσα στους τουρίστες που παραθερίζουν, έχουν στη διάθεση τους τρεις μέρες για να αποσυμπιεστούν σε ένα πρόγραμμα αποκατάστασης που φιλοδοξεί να ανακουφίσει τη στρατιωτική μονάδα από τις εμπειρίες του πολέμου. Όμως, δεν είναι εύκολο να ξεχάσουν τη μάχη και να αφήσουν τη βία πίσω τους.

Το Μέλλον
Η Μία Χάνσεν Λαβ («Eden» ) επιστρέφει με ένα δράμα που έχει πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ. Η Ναταλί διδάσκει φιλοσοφία σε ένα Λύκειο στο Παρίσι. Είναι παθιασμένη με την δουλειά της και απολαμβάνει να βυθίζεται στις σκέψεις και τους στοχασμούς της. Παντρεμένη με δύο παιδιά μοιράζει τον χρόνο της ανάμεσα στην οικογένεια της, τους παλιούς μαθητές της και την πολύ κτητική μητέρα της. Μία μέρα ο σύζυγός της, της ανακοινώνει ότι θα την αφήσει για μία άλλη γυναίκα. Ελεύθερη πλέον (αν και χωρίς να το θέλει ), θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει την ζωή της.

Captain Fantastic
Ανεξάρτητη οικογενειακή κομεντί που βραβεύτηκε στις Κάνες. Βαθιά μέσα στο δάσος, ένας πατέρας μεγαλώνει τα 6 παιδιά του με ένα αυστηρό πρόγραμμα εκπαίδευσης, θέλοντας να τους δώσει την πιο αγνή παιδική ηλικία μακριά από την κοινωνία. Όταν αναγκαστούν να μπουν μαζί στον κόσμο, όλες του οι απόψεις για το τι πρέπει να είναι ένας γονιός θα αλλάξουν.

 

Στην Καρδιά Του Δάσους
Μεταφυσικό θρίλερ με τις Έλεν Πέιτζ και Έβαν Ρέιτσελ Γουντ. Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, δύο φιλόδοξες νεαρές γυναίκες ζουν μαζί με τον πατέρα τους σε ένα όμορφο σπίτι στο βουνό. Ξαφνικά, μία μέρα, το ρεύμα κόβεται –κανείς δεν ξέρει γιατί. Χωρίς ηλεκτρικό, βενζίνη και κανενός είδους ενέργεια, ακούν εκατοντάδες θεωρίες στο ράδιο. Τρομοκρατική επίθεση; Φονικός ιός; Μετά από λίγο, το ράδιο σταματά κι αυτό. Απόλυτη σιωπή. Έχοντας χάσει κάθε αίσθηση ασφάλειας, και με αντίπαλο την πείνα και την αβεβαιότητα, οι δύο αδερφές θα πρέπει να συνεργαστούν για να καταφέρουν να επιβιώσουν σε αυτή την κατάσταση. Μοναδικό τους όπλο, οι μνήμες της χαρούμενης οικογένειας που ήταν κάποτε.

Κινηματογράφος

Από Γιάγκο Αντίοχο 

Ο Ισλανδός σκηνοθέτης του «Καρδιά Βουνό», που κυκλοφορεί στις αίθουσες την Πέμπτη 10/11, μιλά για τον ιδιαίτερο πρωταγωνιστή του, τις δυσκολίες που εμπεριέχουν οι ανθρώπινες σχέσεις και το σινεμά της χώρας του.

Πώς θα περιέγραφες τον πρωταγωνιστή σου Φούσι; Περιθωριακό, κοινωνικά απόκληρο, μαμάκια;
Δεν είναι μια συνειδητή απόφαση να έχω ως ήρωες στις ταινίες μου «περιθωριακούς» ανθρώπους. Απλά με ενδιαφέρει να δημιουργώ τους καλύτερους δυνατούς χαρακτήρες, και αυτοί που είναι λίγο παράξενοι, αυτοί που αισθάνονται λίγο άβολα είναι αυτοί τελικά που δημιουργούν ενδιαφέρουσες καταστάσεις παρά εκείνοι που ακολουθούν τη νόρμα. Εκεί εστιάζω: στο χαρακτήρα και στις καταστάσεις. Αλλά ο όρος «περιθωριακός» δεν ήταν ποτέ στο μυαλό μου, τον ανακάλυψαν μάλλον οι δημοσιογράφοι.

Θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κάποιος την ταινία σου σαν μια εναλλακτική ρομαντική ιστορία. Αλλά η σχέση του Φούσι με την Σιεφν έχει διαφορετικά επίπεδα και ασυνήθιστη τροπή...
Μόλις βάλεις το στοιχείο «αγόρι γνωρίζει κορίτσι» σε μια ταινία, η ιστορία συνήθως μπαίνει στον αυτόματο πιλότο. Γίνεται προβλέψιμη και επίτηδες προσπάθησα να κάνω μια ανατροπή σε αυτό το κλισέ. Επίσης, ένιωσα πως ο Φούσι, ο κεντρικός χαρακτήρας χρειαζόταν ένα διαφορετικό είδος ολοκλήρωσης. Ήθελα το τέλος να είναι ταυτόχρονα πολύ μικρό και πολύ μεγάλο. Συνειδητοποιούμε ότι κάτι που στους περισσότερους από εμάς φαίνεται μια εντελώς συνηθισμένη δράση, για τον Φούσι είναι ένα επαναστατικό βήμα. Πρόκειται για μια ιστορία για έναν άνδρα που κάνει ένα καθοριστικό βήμα για την υπόλοιπη ζωή του. Είναι κάτι με το οποίο μπορεί να ταυτιστεί πολύς κόσμος, ελπίζω. Επιπλέον, πιστεύω ότι όλοι έχουμε νιώσει ενοχές γιατί κριτικάραμε κάποιον άδικα. Στον χριστιανικό κόσμο υπάρχει ο σπόρος των τύψεων που προκύπτουν από αυτές τις ενοχές. Όταν μοντάραμε την ταινία, έπαιζε ανάποδα για μια στιγμή ο ήχος και το όνομα του πρωταγωνιστή στα ισλανδικά Φούσι, ακούστηκε ως Ιησούς (Jesu ), ηχητικά ακούστηκε έτσι και σκέφτηκα να μια ωραία σύμπτωση.


Που βρήκες τον πρωταγωνιστή της ταινίας Γκούναρ Γιόνσον;
Ο Γκούναρ Γιόνσον έπαιζε το δεύτερο ρόλο σε μια τηλεοπτική εκπομπή σάτιρας στην Ισλανδία πριν δεκαπέντε χρόνια. Τότε τον είδα πρώτη φορά και ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Αμέσως αισθάνθηκα ότι ήταν τόσο αυθόρμητος και ήθελα να τον δω να παίζει σε ένα δραματικό πρωταγωνιστικό ρόλο. Οπότε το σενάριο γράφτηκε για αυτόν. Είναι η ταινία και δεν θα γινόταν χωρίς αυτόν. Το ταλέντο του είναι τεράστιο και η παρουσία του στην οθόνη μοναδική κατά τη γνώμη μου. Αν και δεν είναι εκπαιδευμένος ως ηθοποιός, είναι απίστευτα επαγγελματίας και ακριβής. Θέλω να είναι σε όλες μου τις ταινίες από εδώ και μπρος.

Υπάρχει κάποιου είδους ισλανδική κινηματογραφική σχολή, η οποία περιλαμβάνει εσένα τον Μπαλτάσαρ Κορμακούρ, τον Γκρίμουρ Χακόναρσον και άλλους ή θεωρείς το σινεμά σας σαν ένα κομμάτι της μεγάλης σκανδιναβικής σχολής;

Δεν ξέρω στα αλήθεια αν μπορεί να το πει κανείς για μια τόσο μικρή χώρα, αν και ταινίες όπως το «Rams» έκαναν μεγάλη επιτυχία. Είμαι πάντως αρκετά μοναχικός οπότε δεν θεωρώ ότι είμαι μέρος κάποιου κινήματος ή κάτι τέτοιο. Η Ισλανδία έχει επηρεαστεί πολύ από τον αμερικάνικο τρόπο ζωής αλλά ταυτόχρονα είναι και μια χώρα του Βορρά. Η Σκανδιναβία είναι πολύ διαφορετική για μένα. Ο Μπαλτάζαρ Κορμάκουρ είναι ένας πολύ ταλαντούχος και οξυδερκής σκηνοθέτης και ταυτόχρονα ένας έμπειρος παραγωγός. Ήταν εξαιρετικός συνεργάτης σε όλη τη διάρκεια της παραγωγής και μου έδωσε πλήρη καλλιτεχνική ελευθερία. Εκείνος και η παραγωγός Άγκνες Γιόχανσεν ήταν πολύ υποστηρικτικοί και έδειχναν κατανόηση της δικής μου προσέγγισης. Ήταν ωραία εμπειρία να γυρίσω ταινία και πάλι στην Ισλανδία. Είναι ωραίο συναίσθημα να κάνεις μια ταινία με μικρό συνεργείο, όπου όλοι είμαστε φίλοι. Το να γυρίζεις μια ταινία στις ΗΠΑ μερικές φορές μοιάζει με στρατιωτική επιχείρηση. Αυτό μπορεί να είναι καλό στην αδρεναλίνη, αλλά τελικά προτιμώ τα μικρά συνεργεία όπου όλοι μπορούν να είναι μέρος της δημιουργικής διαδικασίας. Μου αρέσει να δουλεύω σε άλλες γλώσσες, και να μελετάω πώς μιλούν οι άνθρωποι.
Με κάποιο τρόπο νιώθω πιο ελεύθερος γράφοντας διαλόγους σε άλλες γλώσσες παρά στα Ισλανδικά. Για μένα υπάρχει ένα δέος για τα Ισλανδικά που κάπως με περιορίζει ενώ το να γράφω σε άλλες γλώσσες με απελευθερώνει. Σαν να παίζω ένα μουσικό όργανο. Αλλά όπου και να βρίσκομαι κάθε ταινία είναι μια ευκαιρία μάθησης. Σαν να πηγαίνεις στο πανεπιστήμιο. Θα μου άρεσε να δουλεύω σε πολλά διαφορετικά μέρη.

Τι ετοιμάζεις για το μέλλον;
Τώρα δουλεύω για το Τμήμα Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου στη Δανία, ως Υπεύθυνος του Προγράμματος Σκηνοθεσίας. Είναι μια δουλειά πλήρους απασχόλησης, οπότε δεν έχω πολύ χρόνο ούτε για να βλέπω πολλές πρόσφατες ταινίες ούτε καν για το δικό μου γράψιμο. Ωστόσο, έχω πολλές ιδέες για νέα σχέδια και κινηματογραφικά και τηλεοπτικά. Δεν είμαι σίγουρος με ποιο θα ασχοληθώ πρώτα αλλά ανυπομονώ.

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin