Νοεμβρίου 23, 2017

Θέατρο

"Η γιαγιά μου η Ευτυχία" είναι πάντα νέα. Η παράσταση- θρίαμβος κάνει τουρ στην Ελλάδα.Η ιστορία της έγινε βιβλίο από την εγγονή της Ρέα Μανέλη ("Η γιαγιά μου η Ευτυχία", εκδ. Άγκυρα), που με την σειρά του, έγινε το υλικό μιας έξοχης θεατρικής αφήγησης – ένας μονόλογος, με τον ίδιο τίτλο, που υπογράφει και σκηνοθετεί ο Πέτρος Ζούλιας. Πρωταγωνιστεί, η Νένα Μεντή.

Αν έχεις τραγουδήσει έστω και μια φορά, το "Είμαι αητός χωρίς φτερά", τότε την ξέρεις. Η Ευτυχία το ΄γραψε. Το ίδιο και το "Όνειρο απατηλό", τη "Φαντασία", τα "Ηλιοβασιλέματα", το "Όλα είναι ένα ψέμα", "Πήρα απ΄τη νιότη χρώματα", "Πάρε το δάκρυ μου", "Στο τραπέζι που τα πίνω", "Τα καβουράκια", "Πετραδάκι πετραδάκι", "Τι έχει και κλαίει το παιδί", "Περασμένες μου αγάπες". Κι άλλα, κι άλλα.

Tην πρώτη φορά την είδα το 2007 στο θέατρο Βασιλάκου, τη δεύτερη πριν από κανά δυό σεζόν, στο "Χώρα", στην Κυψέλη. Και μετά πάλι πρόσφατα, μια Πέμπτη, με καύσωνα και άπνοια, σε έναν κηπάκο, στη Βιβλιοθήκη της Αγίας Παρασκευής, όρθια, πίσω από μια ελιά. Ο κόσμος "ξεχείλιζε" σε καρέκλες, σκαμπό, πεζουλάκια και παρτέρια, κρεμόταν από διπλανά παράθυρα, έκλεινε απέξω το πεζοδρόμιο. Το επόμενο βράδυ, 2.000 άνθρωποι την αποθέωναν όρθιοι στο Βύρωνα, στο Θέατρο Βράχων – μερικοί απ’αυτούς έχουν δει την παράσταση τρεις, πέντε, επτά φορές.

Πώς γίνεται αυτό;

Γίνεται, όταν η ιστορία μιας γυναίκας συναντά την ιστορία μιας χώρας, γίνεται όταν η Ευτυχία από το Αϊδίνι στέκεται όρθια πάνω στις στάχτες της εθνικής τραγωδίας, μπαινοβγαίνει στα παρασκήνια των μπουλουκιών και της αθηναϊκής επιθεώρησης, στριμώχνεται σε καταγώγια με ρεμπέτες, σε καφενεία, μπουάτ και λαϊκά κέντρα...
Γίνεται όταν – χάρη σε ένα κείμενο γραμμένο με μαεστρία και σκηνοθετημένο με απλότητα και μέτρο - η Νένα συναντά την Ευτυχία.

Κι όταν μαζί, οι δυό τους ανεβάζουν στη σκηνή τον Τσιτσάνη, τον Χιώτη, την Κοτοπούλη, μάνες, γιαγιάδες, καράβια, χώρες, την Μικρασία που χάνεται στο βάθος, καημούς, μεράκια, έρωτες, πάθη, θανάτους, ναυάγια - τόσο ζωντανά, ώστε τελειώνοντας o μονόλογος, έχεις την εντύπωση πως τώρα δα παρέλασε από μπροστά σου θίασος ολόκληρος. Γίνεται, κυρίως, όταν βλέπεις την Νένα Μεντή - αυτό το "τέρας" ταλέντου – σε μια performance που είναι ξεκάθαρα ο ρόλος της ζωής της.

Δύο ώρες να μιλάει, να κλαίει, να γελάει, να πάσχει, να "καμώνεται", να ουρλιάζει, να σκίζει τις σάρκες της, να μετράει πληγές, να αφήνεται να την καταπιεί αυτή η υπερμεγέθης περσόνα της ρεμπέτισσας του λαϊκού τραγουδιού, να "υποκρίνεται" ολόκληρη και να δονείται - τόσο που πια, προς το τέλος, δεν ξέρεις ποια ή τι χειροκροτάει ο κόσμος: την Νένα ή την Ευτυχία;
Αλλά δεν έχει σημασία, γιατί δεν τις ξεχωρίζεις – τι τεράστια τιμή αυτή για μια ηθοποιό! Αλλά και τι προνόμιο να είσαι θεατής της. Για μία, για δύο ή τρεις φορές. Ακόμα και όρθια, πίσω από μια ελιά…

ΙΝFO

Πρόγραμμα περιοδείας:

2-3 Ιουλίου Βόλος, Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο "Μελίνα Μερκούρη"

6 Ιουλίου Χαλάνδρι, Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς

7 Ιουλίου, Παπάγου, Κηποθέατρο

25-29 Αυγούστου, Θεσ/νίκη, Θέατρο Κήπου

1 Σεπτεμβρίου Γαλάτσι, Άλσος Βεϊκου

17 -19 Σεπτεμβρίου Χανιά, Πολυχώρος Μega Place

20 - 22 Σεπτεμβρίου Ηράκλειο, Κινηματοθέατρο ΑΣΤΟΡΙΑ-CYTA

26 - 28 Σεπτεμβρίου, Πάτρα, Θέατρο "Πάνθεον"

 

Θέατρο

Λόγω της οικονομικής κρίσης και μετά από απαίτηση πολλών θεατών για οικονομικότερη μετάβαση προς το Αρχαίο Θεάτρου της Επιδαύρου, το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου συνεργάζεται για πρώτη φορά φέτος με τα ΚΤΕΛ Αργολίδας για τις εξής παραγωγές:

«Ελένη» του Ευριπίδη (5/7 ),

«Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου (12/7 ),

«Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή (18&19/7 ),

«Βάκχες» του Ευριπίδη (8&9/8 )

Αγοράζοντας το εισιτήριό σας για μια από τις προαναφερθείσες παραγωγές του φεστιβάλ, μπορείτε να τύχετε έκπτωσης 45% για τη μετάβασή σας στο θέατρο και την επιστροφή σας στην Αθήνα με το ΚΤΕΛ Αργολίδας, δηλαδή να πληρώσετε 10€ αντί για 19€.

Προσοχή: η έκπτωση ισχύει μόνο για αναχώρηση από Αθήνα και για κανονικά εισιτήρια (όχι για προσκλήσεις και ομαδικές κρατήσεις ). Οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται να συμπληρώσουν την παρακάτω φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος:
http://www.greekfestival.gr/gr/article115-metakiniseis-epidavroy.htm

Επίσης, ας σημειωθεί πως για πρώτη φορά φέτος ικανοποιείται ένα ακόμη χρόνιο αίτημα που αφορά τους ξένους επισκέπτες της περιοχής: στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου θα υπάρχουν αγγλικοί υπέρτιτλοι για όλες τις προαναφερθείσες παραγωγές.

Θέατρο

Μετά από 3 σεζόν μεγάλης επιτυχίας, όπου και αν παρουσιάστηκε, η σπαρταριστή κωμωδία των Γ. Βάλαρη και Σ. Παπαδόπουλου «Σ’ αγαπάω αλλά…» μετατρέπεται στο «ΔΙΑΖΥΓΙΟ»,  συνεχίζοντας την ξέφρενη πορεία του αυτό το καλοκαίρι!

Σε σκηνοθεσία Γιώργου Βάλαρη και με ένα πολύ δυνατό καστ πρωταγωνιστών (Δήμητρα Ματσούκα, Μαρία Σολωμού, Ιωσήφ Μαρινάκης, Τόνυ Δημητρίου), το «ΔΙΑΖΥΓΙΟ» καταπιάνεται  με ένα θέμα επίκαιρο, ανθρώπινο και οικείο: τον γάμο σε εποχή κρίσης, τα προβλήματά του, τις χαρές , τις λύπες, τη ρουτίνα… αλλά και το διαζύγιο!

Μία διαδραστική «ζευγαρο-κωμωδία» με έντονες κωμικές καταστάσεις, συγκίνηση, τρυφερότητα και  πολλές  ανατροπές που θα σας κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι και το τελευταίο λεπτό ! 

Η Υπόθεση
Ο Φώτης (Τόνυ Δημητρίου) είναι αστυνομικός, στη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος. Η γυναίκα του, η Κική (Δήμητρα Ματσούκα)-πωλήτρια σε πολυκατάστημα- θέλει εδώ και χρόνια να κάνουν ένα παιδί. Η κουμπάρα τους, η Nίνα (Μαρία Σολωμού), δικηγόρος, είναι παντρεμένη με τον Μάνο (Ιωσήφ Μαρινάκη), επίσης πλούσιο δικηγόρο και φίλο των παιδιών από νεαρή ηλικία. Τέσσερις φίλοι, δύο ζευγάρια και μία ανατρεπτική, σπαρταριστή περιπέτεια με πολλά ερωτηματικά, όπως:

Μπορεί  μία  «τρίχα» να φτάσει στο χωρισμό ένα  ζευγάρι, μετά από 18 ολόκληρα χρόνια γάμου; Μια «αντιπαροχή»  μπορεί να σπάσει μια  κουμπαριά…;

 Ένα «γιαπί»  στους Θρακομακεδόνες  μπορεί να φτάσει στα άκρα ένα φαινομενικά τέλειο ζευγάρι μεγαλοδικηγόρων;

Και - κυρίως - πώς μπλέκονται μέσα σε όλα αυτά- ένα πανίσχυρο απορρυπαντικό,   ένα μωρό απ ‘την  Κίνα, o Παναθηναϊκός και μία Μις Μάρτιος στον μπιντέ;

Πόσο  αγαπάμε στον άλλο την δύναμη ή τις αδυναμίες του; Πόσο συχνά του το λέμε; Υπάρχει έρωτας μετά το γάμο;

Σεξ μετά το γάμο;

Σχέσεις  μέσα στην οικονομική κρίση στην Ελλάδα του σήμερα;  
Όλα αυτά… στο «ΔΙΑΖΥΓΙΟ»: μία υπέροχη κωμωδία που θα σας χαρίσει μοναδικές στιγμές συγκίνησης και άφθονο γέλιο!

 
Πρωταγωνιστούνn (με σειρά εμφάνισης) :
Δήμητρα Ματσούκα
Μαρία Σολωμού                             
Ιωσήφ Μαρινάκης
Τόνυ Δημητρίου
 
Διάρκεια: 100 λεπτά (με διάλειμμα)

Τιμή Εισιτηρίου: 15 €

Προπώληση Εισιτηρίων: livetickets.gr – Public – Ταμεία Θεάτρου
Οργάνωση Παραγωγής: Χαρά Μαγαλιού
 
Πρόγραμμα Περιοδείας
 
Κυριακή, 6 Ιουλίου:                             Σαλαμίνα
Δευτέρα, 7 Ιουλίου:                             Ραφήνα
Τρίτη, 8 Ιουλίου:                                  Χαλκίδα
Πέμπτη, 10 Ιουλίου:                            Σκιάθος
Τρίτη, 15 Ιουλίου:                                Ζάκυνθος
Κυριακή, 20 Ιουλίου:                          Σαντορίνη
Πέμπτη, 24 Ιουλίου:                            Κιλκίς
Σάββατο, 2 Αυγούστου:                      Ξάνθη
Κυριακή, 3 Αυγούστου:                      Αλεξανδρούπολη
Δευτέρα, 4 Αυγούστου:                      Ορεστιάδα
Τρίτη, 5 Αυγούστου:                           Κομοτηνή
Σάββατο, 16 Αυγούστου:                   Μουδανιά
Κυριακή, 17 Αυγούστου:                    Κατερίνη
Δευτέρα, 18 Αυγούστου:                    Έδεσσα
Τετάρτη, 20 Αυγούστου:                    Λιβαδειά
Παρασκευή, 22 Αυγούστου:              Στυλίδα
Κυριακή, 24 Αυγούστου:                    Κως
Δευτέρα, 25 Αυγούστου:                    Ρόδος
Τετάρτη, 27 Αυγούστου:                    Σητεία
Πέμπτη, 28 Αυγούστου:                     Ηράκλειο
Παρασκευή, 29 Αυγούστου:              Χανιά
Σάββατο, 30 Αυγούστου:                   Ρέθυμνο
Δευτέρα, 1η Σεπτεμβρίου:                  Λάρισα
Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου:                         Ιωάννινα
Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου:                    Πρέβεζα
Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου:                     Άρτα
Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου;                         Βόλος
Τετάρτη, 10 & Πέμπτη,11 Σεπτεμβρίου: Θεσσαλονίκη

Θέατρο

Ηθοποιοί και σκηνοθέτες, διαφορετικών καταβολών, με διακριτή όμως καλλιτεχνική ταυτότητα, ενώνουν τις δυνάμεις τους στην παράσταση «Φιλοκτήτης». Ανάμεσά τους και ο Αιμίλιος Χειλάκης, ο οποίος μας μιλάει για τη συνεργασία του με τους Μιχαήλ Μαρμαρινό, Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και Κώστα Φιλίππογλου.

Ο Αιμίλιος Χειλάκης υποδύεται τον Νεοπτόλεμο στην παράσταση «Φιλοκτήτης» που σκηνοθετεί ο Κώστας Φιλίππογλου.
Ο Κώστας Φιλίππογλου, ενορχηστρώνει σκηνοθετικά τη φιλόδοξη αυτή συμπαραγωγή της εταιρείας Artvities και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας που θα παρουσιαστεί και στο Αρχαίο

Θέατρο της Επιδαύρου στις 18 και 19 Ιουλίου.
Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων (λόγω των καλλιτεχνικών υποχρεώσεων του Μιχαήλ Μαρμαρινού στο εξωτερικό) ο «Φιλοκτήτης» θα ταξιδέψει και σε ορισμένα θεατρικά φεστιβάλ ανά την Ελλάδα. Στην τραγωδία του Σοφοκλή, ο Οδυσσέας και ο Νεοπτόλεμος πηγαίνουν στη Λήμνο για να αποσπάσουν με δόλο το τόξο του Ηρακλή που βρίσκεται στην κατοχή του τραυματισμένου Φιλοκτήτη και είναι απαραίτητο-σύμφωνα με ένα χρησμό-για την άλωση της Τροίας.

Ποια ιδιαιτερότητα παρουσιάζει ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή;
Μια από τις φράσεις του έργου που με συνταράσσει βρίσκεται στην αρχή του έργου: «όλα τα φέρνει ο χρόνος στον κόσμο των ανθρώπων», όπως την έχει μεταφράσει ο Μπλάνας. Είναι μια τραγωδία ηρώων και ανθρώπων, όχι των θεών. Ακόμη και ο «από μηχανής θεός» είναι ο Ηρακλής και όχι η Αθηνά ή ο Ποσειδώνας.
Είναι δηλαδή η ιστορία της πάλης του ηρωικού ανθρώπου με τον πολιτικό. Οι δύο μεγάλοι πόλοι του έργου είναι ο Οδυσσέας και ο Φιλοκτήτης. Παρόλο που ο Οδυσσέας εμφανίζεται για λίγο, η δράση του αποκαλύπτεται από το πώς άγεται και φέρεται ο Νεοπτόλεμος.
Έχουμε λοιπόν τη λεγόμενη «ρεάλ πολιτίκ» που αντιπροσωπεύει ο Οδυσσέας: να ειπωθούν δηλαδή ψέματα στον μεγάλο ήρωα, τον Φιλοκτήτη, για να αποσπαστεί με δόλο το τόξο του που είναι απαραίτητο για να πέσει η Τροία.
Και ποια είναι η θέση του Νεοπτόλεμου, τον οποίο ερμηνεύετε στην παράσταση;

Ο Νεοπτόλεμος, ο γιος του Αχιλλέα, το παιδί ενός μεγάλου ήρωα που φιλοδοξεί να συμπεριληφθεί και το ίδιο ανάμεσα στους μεγάλους ήρωες προσπαθεί να πείσει με την ηθική. Ο Οδυσσέας του λέει ότι ο Φιλοκτήτης δεν θα πειστεί με τα λόγια αλλά μόνο με ψέματα. Ο Φιλοκτήτης πείθεται με δόλο και λίγο πριν παραδοθεί το τόξο, η ηθική νικάει ξανά και ο Νεοπτόλεμος του ζητά συγνώμη και τού αποκαλύπτει ότι είπε ψέματα.
Αυτοί οι ήρωες λοιπόν οι οποίοι μάχονται ανάμεσα στην ηθική και την πολιτική, πραγματικά συντρίβονται μέσα από τις αρχές της τραγωδίας αλλά χωρίς αυτές να είναι παρούσες. Η ύβρις δηλαδή, έχει προϋπάρξει. Ο Φιλοκτήτητα είναι χτυπημένος από ένα φίδι, γιατί πλησίασε έναν ναό ακάλυπτος και ο φύλακας-φίδι τον χτύπησε στο πόδι. Η ύβρις του έχει διαπραχθεί πριν δέκα χρόνια. Ύβρις, κατά τον Νεοπτόλεμο είναι να πει ο ίδιος ψέματα.
Γι’ αυτό και αποκαλύπτει το ψέμα του και αναζητά τη λύση μέσω της λογικής. Όμως μέχρι τη στιγμή που θα εμφανιστεί ο Ηρακλής, τα πράγματα οδεύουν προς μια μη λύση…Ο Φιλοκτήτης δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα μεγάλα έργα του Σοφοκλή, με τον Οιδίποδα ή την Αντιγόνη. Αυτό όμως είναι και το ωραίο: ο Φιλοκτήτης είναι η τραγωδία των ανθρώπων και όχι η τραγωδία των Θεών.
Είναι και η τραγωδία της εποχής μας;

Εντελώς κομφορμιστικά μπορείς να το πεις και αυτό, ότι δηλαδή ο ηρωικός άνθρωπος, ο Φιλοκτήτης προσπαθεί να πειστεί από τον πολιτικό άνθρωπο και την ανάγκη της πολιτικής για άμεσο αποτέλεσμα. Με την τέχνη δεν μπορούμε να κάνουμε άμεσες αναφορές, αλλά νομίζω ότι αν ειπωθεί και πάλι αυτή η ιστορία, αντιλαμβάνεσαι πάρα πολλά για το σήμερα.
Συνεργάζεστε με μια ομάδα καταξιωμένων ηθοποιών και σκηνοθετών-γιατί και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός είναι ηθοποιός αλλά ταυτόχρονα και πολύ πετυχημένος σκηνοθέτης. Σκηνοθετικές δουλειές έχουν παρουσιάσει επίσης ο Κώστας Φιλίππογλου και ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Είναι μια ανάγκη που προκύπτει ίσως και λόγω της κρίσης να συνενώνονται γνωστοί καλλιτέχνες;

Κατά τη γνώμη μου αυτό έπρεπε να γινόταν πάντα. Οι στιγμές μας βρίσκουν, δεν τις βρίσκουμε, αρκεί να έχεις ανοιχτές τις κεραίες σου. Λες για παράδειγμα, να μια στιγμή που μπορεί να κληθεί ένας θεατράνθρωπος, όπως είναι ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, να είναι απλά ηθοποιός σε μια παράσταση.

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός.
Ήθελα να συνεργαστώ με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό εδώ και πολλά χρόνια και έτυχε να πραγματοποιηθεί τώρα αυτή η ευχή μου, καθώς βρέθηκε κοινός τόπος, προβληματισμός και χρόνος. Ο Μιχαήλ χωρίς να πρεσβεύει τον δάσκαλο, μόνο με την παρουσία του και τον τρόπο με τον οποίο κινείται στις πρόβες, συνιστά τεράστιο μάθημα. Είναι μεγάλη μας τιμή να τον έχουμε μαζί μας στον «Φιλοκτήτη», να συνομιλούμε με έναν διεθνή καλλιτέχνη.Ο Μιχαήλ είναι βαθιά πολιτικός, δεν είναι ένας σκηνοθέτης που απλά ανεβάζει παραστάσεις, μας το έχει αποδείξει με τις δουλειές του. Από τις προηγούμενες παραστάσεις του νομίζω ότι ο «Εθνικός Ύμνος» όρισε καινούργια αισθητική στο θέατρο.
Σε μια ιδιαίτερη αισθητική εντάσσεται και ο Κώστας Φιλίππογλου, του οποίου τα δείγματα δουλειάς ήταν αρκετά για να μας φέρουν σε επαφή και να σκεφτούμε μήπως θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι πάνω σε κείμενα μεγάλα, όπως είναι αυτό του Σοφοκλή, σε ανοιχτούς χώρους. Ο Κώστας Φιλίππογλου,με την ευρωπαϊκή του θητεία, την παιδεία που έχει από τον Πίτερ Μπρουκ και την Αριάν Μνουσκίν, λατρεύει να δοκιμάζει νέα πράγματα.
Η φιλική σχέση μας με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη είναι γνωστή, είχαμε κάνει τον «Οιδίποδα», πριν δύο χρόνια, που είχε ανέβει και στην Επίδαυρο. Καθένας από τους βασικούς συντελεστές μπορεί να έχει κάνει διαφορετικά πράγματα κατά καιρούς, αλλά έχουμε κοινή αισθητική αντίληψη και μία βασική αρχή: το αποτέλεσμα είναι πολύ σημαντικότερο από εμάς τους ίδιους.

Πώς λειτουργεί η μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα;
Η μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα είναι μεγάλο εργαλείο. Στο προεισαγωγικό του σημείωμα αναφέρει ότι διαβάζοντας αυτό το έργο, μπορείς να αντιληφθείς, το πότε γράφτηκε, σε ποια ηλικία το έγραψε ο Σοφοκλής και ποια ήταν η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα. Με έναν περίεργο τρόπο όλοι οι ήρωες του Τρωικού πολέμου στην αρχαία ελληνική τραγωδία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας παρουσιάζονται με αρνητικό τρόπο κι αυτό δεν είναι τυχαίο.

Σε ποια λοιπόν πολιτική συγκυρία γράφεται ο «Φιλοκτήτης»;
Η Αθηναϊκή Δημοκρατία δεν γνωρίζει πλέον ποια είναι τα κελεύσματά της. Πρέπει να πάει στη Μήλο και καταστρέψει τους κατοίκους της ή να ξανακοιτάξει τα του οίκου της και να δει πώς ο πολιτικός λόγος είναι πλέον σημαντικότερος από την ουσία των πραγμάτων; Οι σοφιστές είχαν καταλήξει να είναι δυνατότεροι από τους σοφούς. Ο λόγος είχε αποκτήσει τέτοια στρεβλότητα που μπορούσες να αποδείξεις ότι το άδικο είναι δίκαιο. Και ο Αριστοφάνης το είχε περιγράψει με αστείο τρόπο στους «Βατράχους» και τις «Νεφέλες».


Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης και Δημήτρης Κουρούμπαλης.
Στην Επίδαυρο το ζητούμενο είναι να καταθέσει κανείς και μια νέα πρόταση για την απόδοση και την ερμηνεία του αρχαίου δράματος. Ποιο νέο τρόπο πρεσβεύει η παράσταση «Φιλοκτήτης»;
Όσοι πηγαίνουν στην Επίδαυρο για να κάνουν κάτι καινούργιο, νομίζω ότι έχουν ήδη ηττηθεί. Το καινούργιο έχει ουσία αλλά συνήθως παρουσιάζεται ως ιδέα. Όμως οι ιδέες λειτουργούν, όταν επαληθεύονται επί σκηνής. Η ιερότητα της Επιδαύρου έγκειται ότι σε αυτόν το χώρο, έχουν ονειρευτεί και έχουν ακούσει υπέροχα λόγια χιλιάδες άνθρωποι.
Η Επίδαυρος δεν είναι ωστόσο εκκλησιαστικός τόπος, όπου ο Επιτάφιος θα πρέπει να βγει με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Είναι ένα από τα ωραιότερα θέατρα του κόσμου και για να κάνεις εκεί μια παράσταση πρέπει να γνωρίζεις τους κανόνες της. Όταν λοιπόν πηγαίνεις να κάνεις μια παράσταση στην Επίδαυρο, έχεις διαπράξει ήδη το πρώτο λάθος.
Εμείς κάνουμε μια δουλειά που θα περιοδεύσει στην Ελλάδα για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων και θα καταλήξουμε και στην Επίδαυρο. Αν μας «πιάσει» η ιερότητα της Επιδαύρου θα είναι σαν να περιμένουμε να ακούσουμε το μπράβο ή το αίσχος. Κινδυνεύεις να μπεις σε μια διαδικασία και να πεις τι να κάνω για να μην ακούσω αποδοκιμασίες ή τι να κάνω για να προκαλέσω. Δεν είναι αυτός ο τρόπος μας.

Ένα σχόλιο για το «θέατρο» της σύγχρονης πολιτικής σκηνής;
Η πολιτική πλέον είναι αυτοαναφορική, αυτό είναι το πρόβλημά της. Αν μιλήσουμε με παραστατικούς όρους, έχουμε χάσει τη βαθιά ουσία της πολιτικής που είναι η υπηρεσία του κράτους απέναντι στον πολίτη. Επειδή δεν έχουμε κοινωνικό κράτος και δεν είχαμε σχεδόν ποτέ, δεν μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για πολιτική.
Η πολιτική έχει καταντήσει να είναι σαν όσα πρεσβεύει ο Οδυσσέας στον «Φιλοκτήτη»: πρέπει να γίνει αυτό, με κάθε τρόπο. Τα βαθύτερα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας αυτή τη στιγμή δεν λύνονται με τίποτα και βλέπουμε απλά ανθρώπους που προσπαθούν να αποδείξουν ο ένας στον άλλο, ότι αυτοί είναι οι καλύτεροι. Για τη θεατρική σκηνή της πολιτικής στην Ελλάδα, το μόνο που έχω να δηλώσω είναι ότι μας έχουν κλέψει τη δουλειά κακοί «συνάδελφοι».

Όταν ο πολιτικός φοράει τη μάσκα του κλόουν και βλέπεις πολιτικούς για γέλια και για κλάματα, να προσπαθούν να επιβιώσουν παρά τα λάθη τους- παράδειγμα ο Πάγκαλος και ο Λιάπης- αλλά και οποιοσδήποτε άλλος έχει πει φαιδρά πράγματα… Με έναν τρόπο, αυτογελοιοποιούνται στα μάτια του κόσμου σαν κακοί θεατρίνοι.
«Φιλοκτήτης»-πρόγραμμα περιοδείας:

Πρώτη παράσταση: Δευτέρα 30 Ιουνίου, 1 και 2 Ιουλίου στην Πάτρα. Θεσσαλονίκη: 4 Ιουλίου. Δίον 6 Ιουλίου. Καβάλα: 7 και 8 Ιουλίου. Κέρκυρα 9 Ιουλίου. Μεσσήνη: 11 Ιουλίου. Ίλιδα 12 Ιουλίου. Οινιάδες 13 Ιουλίου. Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: 18 και 19 Ιουλίου.
.
Πρωταγωνιστούν: Μιχαήλ Μαρμαρινός (Φιλοκτήτης), Αιμίλιος Χειλάκης (Νεοπτόλεμος), Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (Οδυσσέας, έμπορος). Χορός: Γιάννης Γιαννούλης, Τάσος Δημητρόπουλος, Κώστας Κορωναίος, Δημήτρης Κουρούμπαλης, Γιώργος Παπανδρέου, Κρις Ραντάνοφ, Γιώργος Ρουστέμης.

Πληροφορίες: «Φιλοκτήτης» στις 18 και 19 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, ,ώρα έναρξης 21:00. Τιμές εισιτηρίων (ανά ζώνη) 40 ευρώ, 35 ευρώ, 25 ευρώ (και 15 ευρώ φοιτητικό). Άνω διάζωμα: 15 ευρώ, 10 ευρώ (φοιτητικό), 5 ευρώ (με επίδειξη κάρτας ανεργίας)

Θέατρο

Το σαιξπηρικό έργο ανεβαίνει στο Αίθριο του Ελληνικού Κόσμου σε σκηνοθεσία Φωτεινής Μπαξεβάνη.
Η διάσημη ερωτική κωμωδία του Σαίξπηρ «Το Ημέρωμα της Στρίγγλας» φοράει μαύρα γκοθ κοστούμια και μετατρέπεται σε μαύρη κωμωδία... Μέσα από την αιώνια πάλη των δύο φύλων, οι παρεξηγήσεις και οι μηχανορραφίες γίνονται το απαραίτητο συστατικό της ρομαντικής αυτής κωμωδίας, ενώ η σκηνοθετική μπαγκέτα της Φωτεινής Μπαξεβάνη την ‘ανοίγει’ στα όρια της φάρσας, ακολουθώντας τα μονοπάτια της παρωδίας και των ταινιών τρόμου.

Στο ρόλο της διάσημης «Στρίγγλας» η Κατερίνα Λέχου, ενώ συμπρωταγωνιστούν μεταξύ άλλων ο Τάσος Ιορδανίδης, η Σοφία Φαραζή και ο Αντίνοος Αλμπάνης. Οι μουσικές είναι του Θάνου Μικρούτσικου και οι στίχοι του Οδυσσέα Ιωάννου. Η παράσταση θα παίζεται από 19 Ιουνίου για όλο το καλοκαίρι στο Αίθριο του Ελληνικού Κόσμου. Συμμετέχουν: Άγγελος Μπούρας, Παναγιώτης Παναγόπουλος Ευθύμης Ζησάκης, Δημήτρης Διακοσάββας, Τερέζα Γριμάνη και Θοδωρής Κατσαφάδος.

Από 19 Ιουνίου 2014. Αίθριο του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Πειραιώς 254, Ταύρος. Τετάρτη έως Κυριακή στις 21:00. Εισιτήρια: €18, €12 (φοιτητικό, ανέργων), €10 (ομαδικά, άνω των 20 ατόμων). Επιτρέπεται το κάπνισμα και το ποτό. 

http://www.briefingnews.gr

Θέατρο

H Ελεονώρα Ζουγανέλη ενσαρκώνει την Εντίθ Πιαφ.

Στο πρόσωπο της Ελεονώρας Ζουγανέλη βρήκε την Εντίθ Πιαφ του, ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας που ετοιμάζει για την επόμενη θεατρική σεζόν και για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου, ένα μιούζικαλ για την αξέχαστη Γαλλίδα τραγουδίστρια. Η παράσταση «Πιαφ» που θα παρουσιάστει στη σκηνή του Ρεξ θα βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της βρετανίδας Παμ Γκεμς, πάνω στο οποίο βασίστηκε και η οσκάρικη ταινία του Ολιβιέ Νταάν «Ζωή σαν Τριαντάφυλλο».

Στην σκηνή, η Ελεονώρα Ζουγανέλη σαν άλλη Εντίθ Πιαφ θα τραγουδά στους κακόφημους δρόμους του Παρισιού της δεκαετίας του '30, μέχρι που ο Λουί Λεπλέ θα την ανακαλύψει και θα την κάνει μία από τις μεγαλύτερες σταρ της παγκόσμιας μουσικής σκηνής.

Η παράσταση αναμένεται να κάνει πρεμιέρα το 2015, τη χρονιά που συμπληρώνονται τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της Εντίθ Πιάφ

http://www.artsandthecity.gr

Θέατρο

«To Τάβλι» με τους Νίκο Κουρή και Μάκη Παπαδημητρίου.

Καυτές πρεμιέρες μετά το Πάσχα

Άλλοτε, το μεσοδιάστημα μέχρι να αρχίσει το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θεωρούνταν «νεκρή περίοδος». Όμως πλέον στις μεγάλες σκηνές έρχονται συναρπαστικές παραγωγές

αποδεικνύοντας ότι η θεατρική ζωή στην πόλη δεν σταματάει ποτέ…

Ο Νίκος Κουρής και ο Μάκης Παπαδημητρίου συν-σκηνοθετούν και ερμηνεύουν τους δύο αντι-ήρωες στο κλασικό πλέον μονόπρακτο του Δημήτρη Κεχαϊδη To Τάβλι. Πρόκειται για μια συμπαραγωγή του Θεατρικού Οργανισμού Ακροπόλ με την Εταιρεία των Φίλων Τέχνης του Θεάτρου που θα κάνει πρεμιέρα στις 23 Απριλίου, στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής. Ένα αναλλοίωτο στο χρόνο, αποκαλυπτικό πορτρέτο του Νεοέλληνα.

Για δύο μόνο παραστάσεις στις 26 και 27 Απριλίου έρχεται η Κομεντί Φρανσέζ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.  Ο Μαρκ Πακέν σκηνοθετεί τη Φρανσουάζ Γκιγιάρ και τον Μπρούνο Ραφαέλι στην «Αντιγόνη» του Ζαν Ανουίγ. Αυτό το  βαθιά πολιτικό έργο για τους μηχανισμούς της εξουσίας, γεννημένο την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής στο Παρίσι,  μοιάζει θαρρείς να σχολιάζει όσα παρακολουθούμε άφωνοι στην ειδησεογραφία.

«Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ από την Κομεντί Φρανσέζ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Στις 26 Απριλίου μια dream-team κωμικών ηθοποιών συναντιούνται στο Παλλάς. «Ηθικός αυτουργός» και πάλι ο Σταμάτης Φασουλής, ο οποίος κρατά τη σκηνοθετική μπαγκέτα, ανεβάζοντας μια ακόμη επιτυχία του Μπρόντγουεϊ, με κινηματογραφικές περγαμηνές: το«Αρσενικό και παλιά δαντέλα» του Τζόζεφ Κέσελρινγκ. Ο Φασουλής και ο  Δημήτρης Φιλιππίδης, υποδύονται τις serial-killer γριούλες του έργου, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης«χρίζεται» ανιψιός τους και οι  Φάνης Μουρατίδης, Τζένη Θεωνά και Χρήστος Χατζηπαναγιώτης συμπληρώνουν την πρωταγωνιστική ομάδα. Τα δυνατά ονόματα των συντελεστών υπόσχονται αρκετές εκρήξεις γέλιου.

Δύο σημαντικές παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Εθνικού Θεάτρου θα κάνουν πρεμιέρα στη λαμπερή σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. «Ο ερωτευμένος Σοπέν» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε χορογραφία του Γιαννίκ Μποκέν, «μεταγράφει» σε ένα μπαλέτο γεμάτο ποίηση και ρομαντισμό, το εμβληματικό μυθιστόρημα του Γκαίτε «Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου» υπό τους ήχους των δημοφιλέστερων συνθέσεων του Σοπέν (9,10, 11 και 13 Μαΐου).

JAVIER DEL REAL

Ο Ισραέλ Γκαλβάν έρχεται στηΣτέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Θα ακολουθήσει από το Εθνικό Θέατρο το «Μεφίστο»του Κλάους Μαν, σε απόδοση της Αριάν Μνουσκίν και σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη (24/5-15/6) που θα μας ταξιδέψει στη Γερμανία του Μεσοπολέμου, την περίοδο της ανόδου του ναζισμού (παίζουν οι :Μηνάς Χατζησάββας, Νίκος Ψαρράς, Μαρίνα Ασλάνογλου, Βίκη Βολιώτη, Γιούλικα Σκαφιδά, Χάρης Φραγκούλης κ.α.).

Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών συνεχίζει να πνέει αντιφασιστικός άνεμος στις επιλογές του ρεπερτορίου: Ο δεξιοτέχνης ισπανός χορευτής και χορογράφος Ισραέλ Γκαλβάν από τις 23-27 Απριλίου στην παράστασή του «The real»- ένα χορογραφημένο χρονικό του Ολοκαυτώματος των τσιγγάνων από τους Ναζί- αποδεικνύει ότι η δραματική ένταση του φλαμένκο μπορεί να αξιοποιηθεί με πολλούς τρόπους.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου πάντα κατορθώνει να εκπλήσσει το κοινό του, με τη δύναμη των εικόνων του και τις καινοτόμες προσεγγίσεις του. Τα υβριδικά θεάματα, οι φιλοσοφημένες χορογραφίες του, η εικαστική ευαισθησία που διαχέεται σχεδόν σε όλες τις δουλειές του αποτελούν το σήμα κατατεθέν του. Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών θα μας παρουσιάσει από τις 23 Μαϊου-8 Ιουνίου, τη νέα του δουλειά.

Το 1ο Φεστιβάλ Fast Forward στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (27 Απριλίου-11 Μαϊου) διερευνά πώς η τεχνολογία επηρεάζει το λεξιλόγιο του σύγχρονου θεάτρου, σπάζοντας τις παραδοσιακές διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στις τέχνες. Σε αυτό το πλαίσιο αναμένουμε και τη νέα παράσταση των Rimini Protokoll (27 Απριλίου-3 Μαϊου οι οποίοι πριν τέσσερα χρόνια μας είχαν καθηλώσει στο Ηρώδειο. Επιστρέφουν με το «Situation Rooms» (η παράσταση θα φιλοξενηθεί στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος) προσκαλώντας μας να γνωρίσουμε τις ζωές είκοσι ανθρώπων, σε έναν σκηνικό χώρο αποτελούμενο από ξεχωριστά δωμάτια.

Μάνια Στάικου

clickatlife.gr 

 

Θέατρο

Το νέο έργο του θα παρουσιαστεί από 23 Μαΐου έως 8 Ιουνίου.

Με αφορμή την καινούρια παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών κυκλοφόρησε ένα πεντάλεπτης διάρκειας βίντεο, ένα φλασμπακ στην 25χρονη καριέρα του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη.

Ο Παπαϊωάννου που μαθήτευσε κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη έχει υπάρξει ζωγράφος, ερμηνευτής, δημιουργός κόμιξ, χορογράφος, σκηνοθέτης. Ιδρυτικό μέλος της «Ομάδας Εδάφους» (1986-2002), συνέλαβε, σκηνοθέτησε και χορογράφησε όλες τις παραγωγές της, όπως και τις Τελετές Έναρξης και Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004.

Το 2006 δημιούργησε το έργο «2», και το 2008 παρουσίασε τη «ΜΗΔΕΙΑ2». Το 2009 επιμελήθηκε την έκθεση «HEAVEN LIVE» της 2ης Μπιενάλε της Αθήνας μαζί με τον Ζάφο Ξαγοράρη, και εγκαινίασε την ανακαινισμένη Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου με το «ΠΟΥΘΕΝΑ».

Το 2010 βρέθηκε στην Νέα Υόρκη με υποτροφία του Ιδρύματος Fulbright. Επιστρέφοντας στην Αθήνα δημιούργησε το «Κ.Κ.», παρουσιάζοντας τη μουσική της Λένας Πλάτωνος πάνω σε δεκατρία ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη.

Το 2011 δημιούργησε τη θεατρική εγκατάσταση «ΜΕΣΑ». Το 2012, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών, παρουσίασε για πρώτη φορά την «ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ», παίρνοντας ξανά μετά από δέκα χρόνια το ρόλο του ερμηνευτή. Από τότε, το έργο έχει παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη, στη Νέα Υόρκη, στο Εδιμβούργο και στη Μόσχα, και το 2013 παρουσιάστηκε πάλι στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών για 26 παραστάσεις.

Το καινούριο του έργο θα παρουσιαστεί από 23 Μαΐου έως 8 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Εν αναμονή…
© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin