Ιουλίου 19, 2018

Θέατρο

Το έργο παίρνει τη μορφή μονολόγου και τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο Φώτης Μακρής. Η ιστορία του εκτυλίσσεται στα τέλη του ελληνικού εμφυλίου. Μια ομάδα ανταρτών αναλαμβάνει να μεταφέρει ένα κιβώτιο στη διοίκηση μιας ανταρτοκρατούμενης πόλης διασχίζοντας εχθρικό έδαφος.

Μόνο ένας καταφέρνει να φτάσει ζωντανός και να το παραδώσει. Το κιβώτιο όμως είναι άδειο και ο αντάρτης φυλακίζεται από τους συντρόφους του ως δολιοφθορέας. Στην προσπάθειά του να αποδείξει την αθωότητά του, συντάσσει αναφορές στον ανακριτή στις οποίες εξηγεί το νόημα της παράδοξης αποστολής τους, χωρίς να γνωρίζει αν κανείς διαβάζει τα όσα γράφει.

Αυτές οι αναφορές αποτελούν το μυθιστόρημα που ερμηνεύθηκε ως αλληγορία για τον εμφύλιο και καταγγελία των κάθε είδους εξουσιών και ιερατείων αλλά και ως ένα σχόλιο στον δυτικό πολιτισμό. Το έργο γράφτηκε την περίοδο 1966-1972, στο μεγαλύτερο του μέρος στο Παρίσι στο οποίο ο συγγραφέας αυτοεξορίστηκε μετά την επιβολή της δικτατορίας και έζησε μέχρι το θάνατό του το 1978.

Η ζωή του Άρη Αλεξάνδρου, ήταν γεμάτη πολιτικές περιπέτειες. Από το 1944, που συνελήφθη πρώτη φορά, και για 15 χρόνια, γνώρισε διώξεις και εξορίστηκε για τις πολιτικές του ιδέες στην Ελ Ντάμπα της Λιβύης, στο Μούδρο της Λήμνου, στη Μακρόνησο, στον Άγιο Ευστράτιο και σε άλλες φυλακές πολιτικών κρατουμένων. Ασχολήθηκε με τις μεταφράσεις κλασικών και νεότερων Ρώσων συγγραφέων (Ντοστογιέφσκι, Τολστόι, Τσέχωφ κ.α. ) αλλά και Άγγλων, Αμερικάνων και Γάλλων.

Η πρώτη δική του ποιητική συλλογή εκδόθηκε το 1946 με τίτλο «Ακόμα τούτη η άνοιξη». Ακολούθησε η «Άγονος Γραμμή» (1952 ), η «Ευθύτης Οδών» (1959 ) και τα «Ποιήματα» (1941-1971 ).


 H παράσταση θα παίζεται εως 29/1

Του Αρη Αλεξανδρου. Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου.Ερμηνεία: Φώτης Μακρής. Σκηνικά: Διονύσης Μανουσάκης. Μουσική: Γιώργος Νινιός

Κάθε Παρασκευή, στις 21:00

http://www.studiomavromihali.gr/

Θέατρο

Και θα σφάξουμε το κουνέλι. Η ζωή είναι ωραία. Η ζωή είναι καλή. Θα σφάξουμε το κουνέλι. H Σοφία Κορώνη και η Αγγελική Παπαθεμελή συνεργάζονται και παρουσιάζουν στο Bios μια ενδιαφέρουσα παράσταση , με κείμενα των Lewis Carroll και Virginia Wolf.

Θα έδινα όλα τα πλούτη που τα χρόνια έχουν συσσωρεύσει
Το αργό αποτέλεσμα της φθοράς της Ζωής
Για να είμαι μια φορά ακόμη μικρό παιδί
Μια λαμπρή καλοκαιρινή ημέρα

Lewis Carroll

Να ζήσουμε με ζαβολιές. Δεν βρίσκω άλλη λέξη. Ζαβολιές.

Ρολάν Μπαρτ

Μια κρίσιμη νύχτα ή μια νύχτα σαν όλες τις άλλες, ένα όνειρο ή ένα ξύπνημα. Η Πτώση σ’ έναν άναρχο, επικίνδυνο και συναρπαστικό κόσμο, όπου η συνοχή του ατόμου διαλύεται σε κάθε παφλασμό των κυμάτων κι ο Χρόνος κινείται καταπώς του αρέσει, όπου βασιλεύουν η επανάσταση στη λογική και η αναζήτηση της ανέφικτης ελευθερίας, όπου η ύπαρξη αναγνωρίζεται μόνο μέσα στον καθρέφτη του βλέμματος των Άλλων και ο Έρωτας γίνεται η γλώσσα που πλάθει την αλήθεια των πραγμάτων.

Η Αγγελική Παπαθεμελή και η Σοφία Κορώνη, με αφετηρία την αναρώτηση Περί αλήθειας και ψεύδους υπό εξωηθική έννοια του Φ. Νίτσε , ταξιδεύουν μέσα απ’ τ’ αφρισμένα Κύματα της Β. Γουλφ και ακολουθούν την Αλίκη του Λ. Κάρολ, Μέσα από τον Καθρέφτη, προς μια Χώρα των Θαυμάτων όπου οτιδήποτε μπορεί να συμβεί.

Οι δυο τους ενσαρκώνουν από κοινού μια σύγχρονη Αλίκη και στήνουν ένα ενήλικο παιχνίδι ψηλαφώντας τα όρια της πολλαπλής πραγματικότητας και του ονείρου. Σε μια πορεία αναζήτησης της Αλίκης για την Αλίκη, με μοναδικό σύντροφο και συνομιλητή τον κατακερματισμένο εαυτό, εισχωρούν στο σύμπαν της Βιρτζίνια Γουλφ όπου η βιωμένη εμπειρία αναπαράγεται στη μόνη έγκυρη πραγματικότητά της: στη συνειδησιακή ροή της, και γίνεται πλέον ποίηση της ζωής .

Η Σοφία Κορώνη και η Αγγελική Παπαθεμελή ενώνουν την πολύχρονη θεατρική εμπειρία τους με την πρωτότυπη μουσική του Θάνου Ανεστόπουλου από τα Διάφανα Κρίνα και υπό την κινησιολογική κατεύθυνση της Αγγελικής Στελλάτου, συνθέτουν μια παράσταση που με ένα κλικ εκτός κανονικότητας -ή αλλιώς με ένα κλικ εντός μας- μας συνοδεύει στο λαβύρινθο του Εγώ, σε μια γοητευτική περιπλάνηση.

Ένα κυνήγι θησαυρού για έναν κόσμο που αποκτά νόημα χάνοντάς το, για μια ταυτότητα που αποκαλύπτεται μόνον αφού την εκδυθείς, για μια νικητήρια θέση μαζί με τους άλλους, μέσα στο παζλ του αχανούς σύμπαντος, μέσα στα όρια του χρόνου που μας αναλογεί, κάτω απ’ το ανελέητο τικ τακ του ρολογιού.

Διάρκεια παράστασης: 100’

Πληροφορίες
Τοποθεσία: BIOS.TESLA Main, Πειραιώς 84, Αθήνα


Ημερομηνία: Δευτέρα 18 Ιανουαρίου - 1 Μαρτίου 2016
Δευτέρα & Τρίτη
Ώρα έναρξης: 20:30


Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ (ενιαίο)

Πληροφορίες: Τηλ.: 210 3425335
www.bios.gr

Θέατρο

Ποια θέση έχει η φαντασία στον πραγματικό κόσμο; Πώς μπορεί να διαμορφώσει τον προσωπικό και το δημόσιο χώρο; Τι είναι σπίτι; Μπορεί ένα άτομο με αναπηρία να διαμορφώσει ελεύθερα το περιβάλλον στο οποίο ζει; Το σύστημα πρόνοιας έχει τη δυνατότητα να υπηρετήσει την ατομική ανάγκη και επιθυμία; Και ποιος μπορεί να απαντήσει στο βασανιστικό και επίμονο ερώτημα του γονέα: «Τι θα γίνει το παιδί μου, όταν εγώ φύγω;»
Μετά την παράσταση

Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα, το νέο εγχείρημα της ανήσυχης ομάδας «Εν δυνάμει», σε σκηνοθεσία και πάλι της χαρισματικής Ελένης Ευθυμίου, διερευνά την έννοια του χώρου ως αντανάκλαση της ταυτότητας του ατόμου.

Στο όριο μεταξύ θεάτρου-ντοκουμέντου και θεάτρου επινόησης, η δουλειά της ομάδας «Εν δυνάμει», που αποτελείται από άτομα με και χωρίς αναπηρίες, βασίζεται στη συλλογή προσωπικών ιστοριών των μελών της, με θέμα την αναπηρία. Με αφετηρία αυτό το αυθεντικό υλικό, οι «Εν δυνάμει» εκφράζουν χωρίς αναστολές, με ευαισθησία και με απροσδόκητο χιούμορ τις αγωνίες και τα ανομολόγητα μυστικά των ανθρώπων που βιώνουν το αρνητικό πρόσημο του «Άλλου».

Το «άλλο» σπίτι είναι αποτέλεσμα πολύμηνης έρευνας, που πραγματοποιήθηκε τόσο με στοχευμένα εργαστήρια, ερωτηματολόγια και αυτοσχεδιασμούς της ομάδας «Εν δυνάμει», όσο και με συνεντεύξεις ανθρώπων που βρίσκονται στη δύσκολη κοινωνική συνθήκη να ζουν ακούσια εκτός της οικογενειακής δομής και προστασίας (γηροκομεία, άσυλα, ορφανοτροφεία, οικοτροφεία).

Στην παράσταση, η κοινωνία, το «μεγάλο σπίτι» όλων μας, διασταυρώνεται με το «άλλο» σπίτι, αυτό που η κοινωνία παρέχει στις αδύναμες κοινωνικές ομάδες, αλλά και με τα όνειρα, τις ελπίδες, τους φόβους και τις προσδοκίες των προσώπων-μελών της ομάδας «Εν δυνάμει». Διαφορετικές όψεις μιας αθέατης πραγματικότητας έρχονται στο φως, με στόχο να γεφυρωθεί η απόσταση που μας χωρίζει από αυτόν τον Άλλο διπλανό μας.

Καλλιτεχνική διεύθυνση ομάδας «Εν δυνάμει»: Ελένη Δημοπούλου

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Πληροφορίες

Από τις 9 έως τις 24 Ιανουαρίου στη Μικρή Σκηνή, της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών
Πρωινές παραστάσεις για σχολεία (Τρίτη-Παρασκευή, 11:00-13:15)
και απογευματινές παραστάσεις για το κοινό:
Σάββατο 9 Ιανουαρίου | 21:00
Κυριακή 10 Ιανουαρίου | 19:00
Σάββατο 16 Ιανουαρίου | 12:00 και 21:00
Κυριακή 17 Ιανουαρίου | 19:00
Σάββατο 23 Ιανουαρίου | 12:00 και 21:00
Κυριακή 24 Ιανουαρίου | 19:00

Εισητήρια

Κανονικό: 12 €
Μειωμένο ή Παρέες (5+ άτομα): 9 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €

Θέατρο

Θέαμα-σπουδή στην παραγωγή σκηνικής μαγείας, η φεστιβαλικής υφής παράσταση είναι μια γοητευτική διασκευή της σαιξπηρικής «Τρικυμίας», η οποία παίζεται από δύο μόνο ηθοποιούς, μέσα σε ένα διαμερισματάκι τον καιρό της Χούντας.


«Κοριτσάκι μου, καρδιά μου, ψυχούλα μου, ξύπνησες»: Στη συγκινητική έναρξη, έτσι στοργικά ξυπνά ο Λαέρτης Μαλκότσης την κοιμωμένη Ιωάννα Παππά. Εκείνη του απαντά με άναρθρες κραυγές και σπασμωδικές κινήσεις. Είναι ανάπηρη – μόνο τα χέρια της «μιλούν». Φτύνει τη σούπα που της προσφέρει, περιφρονεί τα κανακέματά του κι ένα μόνο του ζητά: να της διαβάσει την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ. «Πάλι; Ποτέ δεν θα κουραστείς μ’ αυτό το βιβλίο;» αναρωτιέται εκείνος – είναι, καθώς φαίνεται, το εσωτερικό τους συνήθειο. Αυτό ήταν.

Η ανάγνωση σύντομα θα σβήσει και το θέατρο θα (ξανα )ξεκινήσει. Πατέρας και κόρη θα αναπαραστήσουν το πεντάπρακτο παραμυθόδραμα ερμηνεύοντας τους βασικούς ρόλους, ανακαλώντας τη φαντασμαγορία του στα λίγα τετραγωνικά μέτρα του δια­μερίσματός τους και αξιοποιώντας (κάποτε ευρηματικά κι άλλοτε ανερμάτιστα ) ολόκληρη την οικοσκευή.

Θέατρο μέσα στο θέατρο, έκκληση της σκηνικής μαγγανείας, ατέρμονο παιχνίδι μεταμορφώσεων, αυτοσχεδιασμός, σωματικότητα, σαρκασμός, μεταφυσική, παιδικότητα, διάθεση αναστοχασμού, αλλά και ένας φόρτος μικρών ιδεών, σχηματική αφέλεια και «ζορισμένη» πληθωρικότητα: η «Μιράντα» του διακεκριμένου Λιθουανού δημιουργού τα έχει όλα. Οι δύο ηθοποιοί μάς «συστήνονται» ως πατέρας και παραπληγική κόρη, κλεισμένοι σε ένα διαμερισματάκι, φορτωμένο με βιβλία, κάπου στα χρόνια της επταετίας, με την ασπρόμαυρη τηλεόραση να δείχνει τον Παπαδόπουλο, τον Παττακό και τη Μάγια Πλισέτσκαγια.


Κι ενώ στη μακρά «εισαγωγή» λαμβάνουμε πάμπολλες πληροφορίες, ακολουθεί νέο κύμα (κανονική «τρικυμία» ) πληροφοριών, όταν οι δύο ηθοποιοί αρχίζουν να παίζουν την «Τρικυμία». Αμφιβάλλω αν τα νοήματα, η υψηλή ποιητικότητα ή, έστω, η παραμυθώδης υπόθεση της «Τρικυμίας» γίνεται σαφής στον «μη διαβασμένο» θεατή, εκείνον δηλαδή που δεν γνωρίζει, έστω αμυδρά, τι διακυβεύεται σε αυτό το έργο-παλίμψηστο. Η «Μιράντα» είναι μάλλον μια φεστιβαλική παράσταση ειδικού κοινού. Η αρχική συνθήκη (ένας αυτοεξόριστος και η ανάπηρη ψυχή του παρηγορούνται από τον Σαίξπηρ ) είναι οντολογικά ισχυρή. Στοιχειώνει με το μελαγχολικό της βάρος την παιγνιώδη αλαφράδα που ακολουθεί. Η χωροχρονική τοποθέτηση στην περίοδο της Χούντας μένει μάλλον μετέωρη – είναι σχεδόν βεβιασμένη, σκέτο ντεκόρ.

Ο Λ. Μαλκότσης ξεκινά την ερμηνεία του ως ένα γοητευτικό αίνιγμα, αλλά, όταν πια «μπαίνει» στο παιχνίδι ρόλων, αναλώνεται συχνά στη φλύαρη αναπαράσταση. Η Ιωάννα Παππά απομένει μόνη, να δονείται σε ένα ψυχοσωματικό ρεσιτάλ διάπυρου λυρισμού. Αν, πάντως, ο Λιθουανός δημιουργός «ξυπνήσει» μέσα σας τη σκηνική μαγγανεία μέσω της υπερρεαλιστικής εικονοπλασίας, τότε η «Μιράντα» θα σας μείνει αλησμόνητη. Εξάλλου, τόσο η σκηνογραφία (Dainius Liskevicius ) όσο και η μουσική (Antanas Jasenka ) είναι μαγευτική – εξίσου και η πρόθεση του Κορσουνόβας να μεταλαμπαδεύσει τη θεώρηση ότι το θέατρο είναι ένα από τα λίγα εναπομείναντα θαύματα αυτού του κόσμου και, συνάμα, μια πράξη ελευθερίας.

ΠΟΡΕΙΑ Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, 2108210991, 2108210082. Διάρκεια: 90΄.

Θέατρο

Ο διακεκριμένος και πολυβραβευμένος Καναδός σκηνοθέτης Άλαν Ντίλγουορθ, συνεργάτης του σπουδαίου Βρετανού συγγραφέα Έντουαρντ Μποντ και βασικός συντελεστής του σημαντικότερου ίσως θεάτρου σύγχρονου ρεπερτορίου του Τορόντο, του Soulpepper Theatre, παρουσιάζει, στην πρώτη του συνεργασία με το Πόρτα, ένα από τα πιο επιτυχημένα καναδικά έργα που παρουσιάστηκαν στη χώρα του τα τελευταία χρόνια: το «This is War» της νεότατης συγγραφέως Χάνα Μόσκοβιτς.

Η αρχιδεκανέας Τάνια Γιανγκ, ο λοχίας Στίβεν Χιουζ, ο στρατιώτης Τζόνι Χεντερσον και ο λοχίας Κρις Αντερς, όλοι μέλη της καναδικής αποστολής στο Αφγανιστάν, έχουν βιώσει μια θηριωδία στην προσπάθεια να κρατήσουν ένα από τα δυσκολότερα εδάφη στην περιοχή. Καθώς ο καθένας δίνει μια σκληρή συνέντευξη, ανακαλούν τη δική τους επίπονη εκδοχή των γεγονότων των τελευταίων ημερών, που οδήγησαν στο φρικτό συμβάν μεταξύ «ειρηνευτικών δυνάμεων» και Αφγανών. Ποιο είναι το ψυχικό κόστος της βίας; Ποιος είναι ο πραγματικός πόλεμος εν τέλει; Πόσο δυσδιάκριτος είναι ο εχθρός; Ποιοι οι αθώοι; Και ποιοι οι ένοχοι;

Μετάφραση: Θωμάς Μοσχοπουλος
Σκηνοθεσία: Άλαν Ντίλγουορθ
Σκηνικά-Κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σοφία Αλεξιάδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μιχελή
Ερμηνεύουν: Άννα Καλαϊτζίδου, Γιάννης Γιαννούλης, Ηλίας Μουλάς, Αναστάσης Ροϊλός

Με την υποστήριξη της Καναδικής Πρεσβείας

Σημείωμα του Σκηνοθέτη

“Όσο σκεφτόμαστε αφηρημένα, όσο βρίσκουμε την ολοκλήρωση στον πατριωτισμό και την πληθωρικότητα του πολέμου, δεν θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε αυτούς που μάχονται εναντίον μας, ή το πώς μας αντιμετωπίζουν, ή τελικά αυτούς που μάχονται για εμάς και πώς θα έπρεπε να αποκριθούμε σε όλο αυτό.

Δεν θα ανακαλύψουμε ποτέ ποιοι είμαστε. Δεν θα καταφέρουμε να έρθουμε αντιμέτωποι με τη βία που εν δυνάμει όλοι κρύβουμε μέσα μας.”

Chris Hedges, “War Is A Force That Gives Us Meaning”
Το πρόσωπο του πολέμου αλλάζει. Η τεχνολογία μας έχει δώσει καινούρια όπλα και καινούρια πεδία μάχης. Όμως το ανθρώπινο κόστος του πολέμου παραμένει. Και τα παλιά τραγούδια, οι παλιές ρητορικές δεν ακούγονται πια αληθινές, είναι όλο και πιο δύσκολο να πιστέψει κανείς στην «τιμή» και το «δίκαιο» στον πόλεμο. Και παρόλα αυτά υπάρχει παντού γύρω μας. Το μόνο που μένει είναι μια παγερή αναμέτρηση με την κτηνώδη φύση της βίας και το ερώτημα: “Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος;”. Το “This is war” δεν είναι ένα αντιπολεμικό έργο . Είναι μια πρόσκληση να κοιτάξουμε στον καθρέφτη και να αναρωτηθούμε: “Τι βλέπω;”

Άλαν Ντίλγουορθ, σκηνοθέτης

Λίγα λόγια για τον Άλαν Ντίλγουορθ

Ο πολυβραβευμένος Καναδός σκηνοθέτης Άλαν Ντίλγουορθ είναι γνωστός για τις σύγχρονες τραγωδίες και τις διασκευές κλασσικών έργων που ανεβάζει. Επίκεντρο του ενδιαφέροντός του είναι η έννοια της δικαιοσύνης και του ανθρώπου.

Έχει κάνει γνωστά στην καναδική σκηνή , περισσότερα από 30 νέα καναδικά έργα, τα οποία σε συνδυασμό με τη δουλειά του πάνω στα επικά αριστουργήματα του Edward Bond "The Bundle" και "Human Cannon", τον έχουν καθιερώσει ως τον σκηνοθέτη παραστάσεων γνωστών για τον «οπερατικό μινιμαλισμό τους». Το 2013 βραβεύτηκε με το Christopher Plummer Fellowship Award of Excellence για τη δουλειά του πάνω σε κλασικά κείμενα.

Ο Άλαν είναι Καλλιτεχνικός Συν-διευθυντής και Drummond-Dorrance Fellow στο Soulpepper Theatre Company (Eurydice, Twelve Angry Men, Happy Place, La Ronde). Είναι, επίσης, συνιδρυτής και Καλλιτεχνικός Συν-διευθυντής του Sheep No Wool (Edward Bond Festival, Montparnasse, Passion Play) καθώς και συν-ιδρυτής του Belltower Theatre.

Δε σταματά να ερευνά ποιητικά κείμενα, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στον Bond, την ελληνική τραγωδία και το verbatim theatre (έργα βασισμένα σε αληθινές μαρτυρίες). Έχει Μάστερ Σκηνοθεσίας από το Πανεπιστήμιο του York και πτυχία στις Διεθνείς Σχέσεις και την Εκπαίδευση.

Λίγα λόγια για τη Χάνα Μόσκοβιτς

Η Καναδή θεατρική συγγραφέας Χάνα Μόσκοβιτς που γεννήθηκε το 1978, έγινε ευρέως γνωστή τη δεκαετία του 2000. Έχει χαρακτηριστεί ως «η νέα πνοή της ανεξάρτητης σκηνής” από το περιοδικό Toronto Life, το «παιδί-θαύμα του καναδικού θεάτρου» από το ραδιόφωνο του CBC, «εκνευριστικά ταλαντούχα» από το Eye Weekly και «ο σκοτεινός άγγελος του θεάτρου του Τορόντο» από το Toronto Star. Περιοδικά κι εφημερίδες όπως η National Post, Globe and Mail και Now Magazine την έχουν χαρακτηρίσει ως «την πιο hot νεαρή θεατρική συγγραφέα». Έγινε ευρέως γνωστή για τα έργα της "East of Berlin","The Russian Play" και "This Is War".

Το βραβευμένο "This Is War" έκανε πρεμιέρα το 2013 κερδίζοντας τις εντυπώσεις και πλήθος βραβείων. Ένας κριτικός έγραψε χαρακτηριστικά: "η Μόσκοβιτς ρίχνει φως σε τεράστια ζητήματα, όπως η σεξουαλική παρενόχληση στο στρατό, χωρίς όμως να ηθικολογεί. Είναι μια ιστορία για τέσσερις καλούς ανθρώπους σ' ένα κακό μέρος και όλη τη γκρίζα ζώνη που αυτό περιλαμβάνει.”

Άλλα έργα της Μόσκοβιτς είναι το "Little One", "The Children’s Republic" και "The Huron Bride". Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί σε όλο τον Καναδά, όπως στο Magnetic North Theatre Festival, Toronto's Factory Theatre, Edmonton’s Theatre Network, the Manitoba Theatre Centre, Vancouver’s Firehall Arts Centre και Alberta Theatre Projects.

Η Μόσκοβιτς έχει σταθερή πλέον συνεργασία ως θεατρική συγγραφέας με το Tarragon Theatre, ενώ από το 2006 έως το 2011 συνεργάστηκε με το CBC για τη ραδιοφωνική θεατρική σειρά Afghanada. Ανάμεσα στα βραβεία που έχει λάβει είναι το Dora Mavor Moore Award το 2010 για το In This World και το Trillium Book καιToronto Critic's Awards το 2014 για το This Is War. Έχει, επίσης, κερδίσει το SummerWorks Prize για την καλύτερη παραγωγή, ενώ έχει υπάρξει υποψήφια για το Siminovitch Prize, το Governor General's Award, το Carol Bolt Award, το Susan Smith Blackburn Prize και το KM Hunter Award και το Toronto Arts Council Foundation Emerging Artist Award.


Πληροφορίες
Τοποθεσία: Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, Αθήνα


Πέμπτη 21.15
Παρασκευή 21.15
Κυριακή 18.30

Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 15€
Φοιτητικό, AMEA, άνω των 65, Πολυτέκνων 10€
Ανέργων 8€
Κάθε Πέμπτη ενιαίο εισιτήριο 10€

Προπώληση: www.viva.gr, τηλ. 11876, Public, Παπασωτηρίου, Seven Spots, Ιανός, Reload, Media Markt

Πληροφορίες: Τηλ.: 210 77 11 333
www.porta-theatre.gr

Θέατρο

Η Δήμητρα Χατούπη ηθοποιός θερμοκρασίας και ακρίβειας, προσδίδει κύρος και βάθος στο ρόλο της Ραραού, η οποία μέσα από το χρονικό των αναμνήσεών της οδηγεί τον σύγχρονο θεατή στην σκέψη πως τελικά, σε κάθε γενιά είναι σκληρό το τίμημα των κοινωνικών και πολιτικών αδιεξόδων.


Η Ρουμπίνη Μέσκαρη, η ηρωίδα του Μάτεσι ξεκαθαρίζει από την αρχή τη θέση της για το ποια είναι ή δεν είναι: «Λέγε με Ραραού καλύτερα. Ρουμπίνη είναι το βαφτιστικό μου, πλην ουσιαστικώς βαφτίστηκα Ραραού όταν βγήκα στο θέατρο και με αυτό το όνομα έφτασα όπου έφτασα και στο βιβλιάριο ΙΚΑ έχω προσθέσει «δεσποινίς Ραραού, ηθοποιός», έτσι θα με γράψουν στον επιτύμβιό μου.

Τη Ρουμπίνη την έχω διαγράψει», έτσι όπως την ξέγραψε η ίδια η ζωή σε μια χώρα που αδιάκοπα μετρά τις πληγές της. Η Ραραού απόμαχη ηθοποιός των μπουλουκιών μέσα από την ψυχιατρική κλινική στην οποία νοσηλεύεται, ξανά ζει το παρελθόν με φλας μπακ και μεταφέρει εικόνες της κοινωνίας στην κατοχική και μεταπολεμική Ελλάδα.

Η μάνα της, η Ασημίνα, βρέθηκε να μεγαλώνει μόνη τα παιδιά της τη δεκαετία του ’40, συνήθισε να χαρίζει τη σεξουαλική ηδονή σε έναν Ιταλό στρατιώτη με αντάλλαγμα λίγη τροφή και διαπομπεύτηκε από την τοπική κοινωνία μπροστά στα μάτια όλων.

«Η μητέρα του σκύλου» είναι ένα από τα συγκλονιστικότερα μυθιστορήματα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας (εκδόσεις Καστανιώτης ) γιατί μέσα από τον συνταρακτικό κλαυσίγελο αυτής της «μεγάλης αρτίστας της επιθεώρησης», όπως λεει η ίδια, αναβιώνουν αριστοτεχνικά κομμάτια της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας.

Ταυτόχρονα το χρονικό των αναμνήσεών της αποκαλύπτει με ένα τρόπο τις παθογένειες: εκμετάλλευση, μικροπολιτική, σύγχυση, απάτες που οδήγησαν τη χώρα στη σημερινή κατάσταση. Το έργο απαιτεί μια αποδεδειγμένα καλή ηθοποιό στο ρόλο της Ραραού αλλά και μια σκηνοθεσία συνόλου, συντονισμένη στη θερμοκρασία του κειμένου. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Σταύρος Τσακίρης το πέτυχε. Υπάρχουν ωστόσο σκηνές που μαγνητίζουν και σκηνές που θα μπορούσαν να αποφευχθούν επιτυγχάνοντας έτσι μεγαλύτερη οικονομία στη διάρκεια της παράστασης ιδιαίτερα στο πρώτο μέρος.

Η Δήμητρα Χατούπη θυελλώδης όσο και μετρημένη, σε κάνει να αναρωτιέσαι που σταματά ο ρεαλισμός και που ξεκινά το παράλογο, με ένα βλέμμα που καίει και μια φωνή σταθερή, αλλά ικανή να ξεστομίζει λόγια φοβερά, πετυχαίνει με σεμνότητα και δίχως μελοδραματισμούς μία γερή ερμηνεία στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Οι ερμηνείες των υπόλοιπών ηθοποιών (Νίκος Γιαλελής, Γιάννης Δρίτσας, Χρήστος Ευθυμίου, Ηλίας Ζερβός, Άννα Κολιοφώτη, Στεφανία Κριεζή, Μαριλίτα Λαμπροπούλου Ελίνα Μάλαμα, Τζίνη Παπαδοπούλου, Έφη Ρευματά ) αν και όχι απαραίτητα συντονισμένες στο ίδιο τέμπο, είναι ανά στιγμές άκρως γοητευτικές.

 

Ταυτότητα της παράστασης
Σκηνοθεσία - Διασκευή:  Σταύρος Τσακίρης
Σκηνικά - Κοστούμια:  Άγγελος Αγγελή
Δραματολόγος: Δήμητρα Πετροπούλου
Κινησιολογία: Γιάννης Αντωνίου
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Κινησιολογία:  Γιάννης Αντωνίου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Έφη Ρευματά
Παραγωγή: Δημήτρης Οικονομίδης

 

Στο ρόλο της ΡΑΡΑΟΥ: η Δήμητρα Χατούπη
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά):
Νίκος Γιαλελής, Γιάννης Δρίτσας, Χρήστος Ευθυμίου, Ηλίας Ζερβός, Στεφανία Κριεζή, Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Έφη Ρευματά, Μαριαλένα Ροζάκη.

 

Παραστάσεις: κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 9:15 και Κυριακή στις 6.00

Διάρκεια παράστασης: 150 λεπτά (με διάλειμμα)
Εισιτήρια: 16 ευρώ (Παρασκευή & Σάββατο), 12 ευρώ (Πέμπτη & Κυριακή), 8 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, νεανικό, άνω των 65 ετών).
Προπώληση Εισιτηρίων: Viva.gr
Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45, Γκάζι. Κρατήσεις στο τηλ: 210-3464.380

 

Θέατρο

H παράσταση είναι εμπνευσμένη από καταγεγραμμένες λέξεις μιας άστεγης. Βρέθηκαν τυχαία στον Εθνικό Κήπο

Σε φυσικό τόπο και χρόνο μια γυναίκα συστήνεται και μαζί της μια ολόκληρη κοινωνία, με όλα τα ευχάριστα και τα συγκαλυμμένα, τα σκοτεινά και όλα όσα διψούν για φως.

Μήτρα λέξεων ,σκέψεων και αντικείμενων η παράσταση αναμετριέται με τις επιλογές που μας παραμόρφωσαν , μας αποξένωσαν και αναζητά μαζί με τον θεατή
την Μ ε τ α μ ό ρ φ ω σ η.

Μια νέα βιωματική διαδρομή, από τους nomades artcore, σε ένα χώρο υπό κατασκευή . Το θέατρο εδώ , συνομιλεί με τα εικαστικά, τη μουσική , το βίωμα και με όπλο το χιούμορ μορφοποιεί εκ νέου μαζί με το κοινό, τις έννοιες της οικογένειας , της εργασίας , του έρωτα, της απελευθέρωσής και της σωτηρίας. Πρώτη ύλη όλα όσα μας βαραίνουν και θέλουμε να αφήσουμε.
«Είναι σημαντικό να γνωριστούμε…»

Kάθε παράσταση είναι μοναδική, όπως και η σύνθεση των θεατών της.

Χοροχρόνος / Ορφέως 76 ,βοτανικός
Σάββατο/21.30 , Κυριακή/20.30
για 15 μόνο παραστάσεις από 12 Δεκεμβρίου

Είσοδος 10€ / Φοιτητικό, Ανέργων 5€
Τηλ. Κρατήσεων : 6943637456
Περιορισμένος αριθμός θεατών ανά παράσταση

Ερμηνεύει / ζωή δρακοπούλου
Σκηνική σύνθεση / πέτρος ρούσσος ,γιάννης σιούτης
Εικαστική επιμέλεια / μαρία καραθάνου
Κείμενο/ γιάννης σιούτης
Μουσική επιμέλεια, sound design /κώστας γ
Video,sketch / γιάννης νικολόπουλος
Φωτογραφία/αλέξανδρος θεοφυλάκτου
Υπεύθυνη Επικοινωνίας / amodini κωστάκη
Οργάνωση Παραγωγής / υρώ τακάκη
Τεχνική υποστήριξη/ νίκος παπαϊωάννου
Παραγωγή/ nomadesartcore

Σε συνεργασία με τον Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α.

Θέατρο

Εμπνευσμένο, φαντασμαγορικό, ποιητικό: το Wonderful Circus (Γουόντερφουλ Σίρκους), η εμβληματική παράσταση της Laterna Μagika (Λατέρνα Μάτζικα), της ομάδας που άλλαξε το πρόσωπο του τσέχικου θεάτρου, έρχεται στο Badminton!

Από τις 11 ως τις 16 Δεκεμβρίου, η σκηνή του Θεάτρου Badminton γίνεται μια πελώρια τέντα τσίρκου για να υποδεχτεί μια από τις πιο απολαυστικές παραστάσεις των τελευταίων δεκαετιών. Το Wonderful Circus (ή Kouzelný Cirkus στα τσέχικα) είναι ένα σουρεαλιστικό παραμύθι γεμάτο εκρηκτική φαντασία, που από το 1977 που πρωτοπαρουσιάστηκε συνεχίζει να μαγεύει χιλιάδες θεατές , τόσο στην Πράγα, όπου παίζεται αδιάκοπα εδώ και σχεδόν σαράντα χρόνια, όσο και σε όλο τον κόσμο. Μέχρι σήμερα, το έργο έχει συμπληρώσει περισσότερες από 6.000 παραστάσεις στην Τσεχία κι έχει ταξιδέψει σε πάνω από πενήντα πόλεις σε δεκαέξι χώρες, αποτελώντας μακράν την πιο δημοφιλή δημιουργία της Laterna Magika.

Συνδυάζοντας χορό, Μαύρο Θέατρο, πανοραμικές κινηματογραφικές προβολές, παντομίμα και μαριονέτες, το Wonderful Circus αφηγείται την ιστορία δύο κλόουν, οι οποίοι ξεπηδούν μέσ’ από ένα αυγό και περιπλανώνται αναζητώντας την Ομορφιά και την αιώνια νεότητα. Ταυτόχρονα, καλούνται να αποφύγουν τις παγίδες που στήνει ο Γητευτής, ο πανούργος δημιουργός τους. Το ταξίδι των δύο κλόουν, άλλοτε μπουφόνικα αστείο κι άλλοτε τρυφερό και στοχαστικό, μετατρέπεται σε μια γλυκόπικρη αλληγορία για τον αγώνα του ανθρώπου να πραγματώσει τα ιδανικά του, έναν αγώνα που συγκινεί μικρούς και μεγάλους. Η παράσταση έχει γοητεύσει αναρίθμητους θεατές με το χιούμορ και τη χορογραφία της που επιμελήθηκαν πέντε χορογράφοι (με τον περίφημο Karel Vrtiška να έχει τον πρώτο λόγο), καθώς και με την εναλλαγή των κινηματογραφημένων σκηνών της, που γυρίστηκαν στην ύπαιθρο σε ολόκληρη την Τσεχοσλοβακία.

Μάλιστα, το αυθεντικό φιλμ ψηφιοποιήθηκε πρόσφατα στα Barrandov Studios της Πράγας, καθιστώντας ακόμα πιο έντονη την εμπειρία της παράστασης.

Το Wonderful Circus αποτελεί πνευματικό παιδί της Laterna magika, της ομάδας που ιδρύθηκε το 1958 και ανέτρεψε τα δεδομένα του τσέχικου θεάτρου, προτείνοντας ένα πολυμεσικό θέαμα που συνταιριάζει την οικογενειακή ψυχαγωγία με την ποίηση. Κορυφαία μέλη της ομάδας ήταν οι δημιουργοί του Wonderful Circus: ο σπουδαίος κινηματογραφιστής ο Evald Schorm, ο οραματιστής σκηνογράφος Josef Svoboda, ο μαριονετίστας και εμπνευστής του Μαύρου Θεάτρου Jiří Srnec και ο cult σκηνοθέτης Jan Švankmajer.

Από τις 11 ως τις 16 Δεκεμβρίου, γνωρίστε ένα ολοζώντανο κομμάτι της ιστορίας του τσέχικου θεάτρου, ένα «Υπέροχο Τσίρκο» που συνδυάζει απολαυστικό θέαμα και ψυχαγωγία για μικρούς και μεγάλους!

 

Η ιστορία της Laterna magika ξεκινά το 1958. «Laterna Magika» ήταν ο τίτλος του καλλιτεχνικού προγράμματος που παρουσίασαν ο σκηνοθέτης Alfréd Radok και ο σκηνογράφος Josef Svoboda στο τσέχικο περίπτερο της EXPO ’58, στις Βρυξέλες. Η επιτυχία ήταν τεράστια κι έτσι, την επόμενη χρονιά, το θέαμα έδωσε το όνομά του στο ανακαινισμένο Θέατρο της Πράγας που στέγασε τις καλλιτεχνικές προσπάθειες των Radok και Svoboda.

Η δεύτερη περίοδος της ομάδας σφραγίζεται από δύο άλλες EXPO, του 1967 και του 1970 σε Μόντρεαλ και Οσάκα αντίστοιχα, καθώς οι δημιουργίες της Laterna Magika εκεί αποθεώνονται και στη συνέχεια περιοδεύουν σ’ όλο τον κόσμο. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, η ομάδα εντάσσεται στο Εθνικό Θέατρο της Τσεχίας, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Josef Svoboda, ο οποίος αποτέλεσε μέρος αυτής της πρωτοποριακής πρότασης από την αρχική της σύλληψη. Οι παραστάσεις της Laterna Magika δεν χρησιμοποιούν καθόλου λόγο αλλά αξιοποιούν έναν συνδυασμό κινηματογραφικών προβολών και παραστατικών τεχνών – χορό, μουσική , παντομίμα, Μαύρο Θέατρο κ.λπ.

Μέχρι σήμερα, η κεντρική ιδέα που διατρέχει τις δημιουργίες της ομάδας παραμένει σταθερή: πρόκειται για την αταλάντευτη αναζήτηση ενός θεάτρου που αφηγείται ενδιαφέρουσες, ανθρώπινες ιστορίες μέσω μιας τολμηρής και διαρκώς διευρυνόμενης γκάμας εκφραστικών μέσων.

 

Πληροφορίες
Τοποθεσία: Θέατρο Badminton, Άλσος Στρατού, Γουδή


Ημερομηνία: Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 8:30μμ
Σάββατο 12 Δεκεμβρίου: 5:00μμ & 8:30μμ
Κυριακή 13 Δεκεμβρίου: 12:30μμ & 5:00μμ
Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου: 7:00μμ


Τιμές εισιτηρίων: Ε ΖΩΝΗ: 20 ευρώ (10 ευρώ)*
Δ ΖΩΝΗ: 26 ευρώ (13 ευρώ)*
Γ ΖΩΝΗ: 32 ευρώ (16 ευρώ)*
Β ΖΩΝΗ: 40 ευρώ (20 ευρώ)*
Α ΖΩΝΗ: 48 ευρώ (24 ευρώ)*

Θέατρο

Στο Παρίσι του Τουλούζ- Λωτρέκ, με τις παγωμένες σοφίτες και τα καπνισμένα μπιστρό, τοποθέτησε η σπουδαία Λίνα Βερτμύλλερ την Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι , επιλέγοντας μια σκηνοθετική γραμμή απολύτως συνεπή στο πνεύμα του έργου. Μια διαχρονική παραγωγή που πρωτοπαρουσιάστηκε από την ΕΛΣ την δεκαετία του '90, καταφέρνει να παραμένει φρέσκια έως και σήμερα και να συγκινεί το κοινό.

H δημοφιλέστατη Μποέμ θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Ολύμπια για επτά παραστάσεις λίγο πριν τα Χριστούγεννα, την εποχή όπου όλα τα λυρικά θέατρα του κόσμου επαναλαμβάνουν σταθερά το δράμα της τρυφερής Μιμής και του ποιητή Ροντόλφο. Διευθύνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Μύρων Μιχαηλίδης.

Δίκαια η Μποέμ θεωρείται η απόλυτη όπερα , μιας και συνδυάζει υπέροχο θέαμα , συγκινητική ιστορία, ακραία συναισθήματα και μοναδική μουσική . Ο Πουτσίνι με την μουσική του περιγράφει, μεταφέροντας με τρόπο συγκλονιστικό στον θεατή, όλη την παλέτα των συναισθημάτων: από τον μεγάλο έρωτα έως την απόγνωση.

Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και στη ράφτρα Μιμή με φόντο το παγωμένο Χριστουγεννιάτικο Παρίσι, από τη στιγμή που συναντιούνται έως το θάνατο της κοπέλας από φυματίωση.

Η σπουδαία Ιταλίδα σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμύλλερ με τον σκηνογράφο ενδυματολόγο Ενρίκο Γιομπ θέλησαν να παρουσιάσουν μια Μποέμ με διαφορετική οπτική στην κλασσική αυτή παραγωγή της Λυρικής που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1997 και αναβιώνει για δεύτερη συνεχόμενη σεζόν στο Θέατρο Ολύμπια. Οι δύο διακεκριμένοι Ιταλοί καλλιτέχνες δεν ήθελαν μια Μιμή εξαρχής μελαγχολική, λυπημένη που κεντά λουλούδια και είναι ερωτευμένη με τον ποιητή Ροντόλφο, ενώ ασθενεί και οδεύει προς το θάνατο. Αντιθέτως επέλεξαν να παρουσιάσουν δύο νέους ανθρώπους που είναι αρραβωνιασμένοι με την ζωή - έφτιαξαν μια ατμόσφαιρα που μεταφέρει τη χαρά της ζωής και της νιότης. "Μποέμ είναι εκείνος που βρίσκεται εκτός της αστικής νοοτροπίας και των κοινωνικών συμβάσεων. Νέος και καλλιτέχνης μαζί" σημείωνε η Βερμύλλερ σε παλιότερη συνέντευξη της. Στα σκηνικά και τα κοστούμια του Γιόμπ επιχειρείται μια υπέροχη αναβίωση της παριζιάνικης μποέμικης ατμόσφαιρας του Καρτιέ Λατέν στα τέλη του 19ου, αρχές του 20ου, με επιρροές από την εικονογραφία του Τουλούζ - Λωτρέκ.

Η Λίνα Βερτμύλλερ υπήρξε πάντοτε ιδεολόγος, πρωτοπόρος και επαναστάτρια, ενώ αποτελεί ξεχωριστό κεφάλαιο στον ευρωπαϊκό και διεθνή κινηματογράφο. Είναι η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης που προτάθηκε για βραβείο Όσκαρ στην ιστορία του θεσμού με την ταινία της Ο Πασκουαλίνο και οι 7 καλλονές. Θεωρείται ότι με το έργο της ανανέωσε τις αφηγηματικές φόρμες και τους χαρακτήρες της ιταλικής κωμωδίας συνθέτοντας μια φιλμογραφία πολιτικά αιχμηρή, με όπλο πάντα τη σάτιρα . Η διάσημη ιταλίδα σκηνοθέτρια με τον χαρακτηριστικό λευκό σκελετό γυαλιών χαρακτηρίζεται από την ιδιαίτερη ματιά με την οποία προσεγγίζει τους χαρακτήρες των έργων της, ανατρέποντας τα στερεότυπα και τις κοινωνικές προκαταλήψεις. Αποφοίτησε από την Ακαδημία Θεάτρου της Ρώμης το 1951, ενώ στη συνέχεια απασχολήθηκε ως μαριονετίστρια σε παραστάσεις κουκλοθεάτρου, ηθοποιός , διευθυντής σκηνής, αλλά και συγγραφέας. Κομβικό σημείο στην καριέρα της υπήρξε η συνεργασία της με τον Φεντερίκο Φελίνι στο θρυλικό 8½, όπως και με τον ηθοποιό Τζιανκάρλο Τζιανίνι, ο οποίος έχει πρωταγωνιστήσει στις περισσότερες ταινίες της.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρων Μιχαηλίδης θα διευθύνει την Ορχήστρα και την Χορωδία της ΕΛΣ, ενώ στην διανομή συναντούμε πολλούς και διακεκριμένους Έλληνες και ξένους Μονωδούς. Στον ρόλο της Μιμής η Τσέλια Κοστέα, η Έλενα Κελεσίδη (η οποία έχει ερμηνεύσει τον ρόλο στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου) και η Άννα Στυλιανάκη, ενώ στον ρόλο του Ροντόλφο ο Ματτέο Λίππι και ο Γιάννης Χριστόπουλος. Τον Μαρτσέλλο θα ερμηνεύσουν εναλλάξ οι Ματτία Ολιβιέρι και Κύρος Πατσαλίδης, ενώ την Μουζέττα ερμηνεύουν η Μαρία Κόκκα και η Μαρία Παλάσκα.

Η Μποέμ με μια ματιά
Ο συνθέτης / Ο Τζάκομο Πουτσίνι γεννήθηκε στη Λούκκα της Τοσκάνης στις 22 Δεκεμβρίου 1858. Δεν ήταν μόνον το πέμπτο από επτά αδέλφια, αλλά και ο πέμπτος κατά σειρά μουσικός μιας οικογένειας απ’ όπου κατάγονταν οργανιστές του καθεδρικού ναού της πόλης, αρχιμουσικοί και συνθέτες κυρίως εκκλησιαστικής μουσικής. Μέχρι σήμερα ο Πουτσίνι παραμένει ένας από τους επιτυχέστερους Ιταλούς συνθέτες όπερας, καθώς τα περισσότερα έργα του βρίσκονται σταθερά στο ρεπερτόριο των λυρικών θεάτρων του κόσμου. Η προσωπική του γλώσσα διαμορφώθηκε με μεγάλη σαφήνεια ήδη από την τρίτη του όπερα, Μανόν Λεσκώ (1893), ενώ με τα επόμενα τρία έργα του, Μποέμ (1896), Τόσκα (1900) και Μαντάμα Μπαττερφλάι (1904), αναγνωρίστηκε ως ο σημαντικότερος διάδοχος του Τζουζέππε Βέρντι. Η πρόδηλα μελωδική μουσική και η έντονη θεατρικότητα που χαρακτηρίζουν τις όπερές του απάντησαν με επιτυχία στα αιτήματα της εποχής. Πέθανε το 1924, αφήνοντας ανολοκλήρωτη την τελευταία του όπερα, Τουραντότ (1926).

Το έργο / Η Μποέμ, λυρικές σκηνές σε τέσσερις εικόνες, βασίζεται στη νουβέλα Σκηνές απ’ την μποέμικη ζωή (1845/8, 1851) του Ανρύ Μυρζέρ και στο θεατρικό H μποέμικη ζωή (1849), το οποίο εμπνεύστηκε από αυτήν ο Τεοντόρ Μπαρριέρ. Το ποιητικό κείμενο είναι των Τζουζέππε Τζακόζα και Λουίτζι Ίλλικα. Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και στη ράφτρα Μιμή, από τη στιγμή που συναντιούνται έως τον άτυχο θάνατο της κοπέλας από φυματίωση.

Πρεμιέρες / Η Μποέμ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ιταλικό κοινό την 1η Φεβρουαρίου 1896 στο Βασιλικό Θέατρο του Τορίνου υπό τη διεύθυνση του Αρτούρο Τοσκανίνι.
Στην Αθήνα αναφέρεται παράσταση του έργου στα ιταλικά ήδη από το Μάιο του 1898. Παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις στη διεθνή μουσική σκηνή , ο συνθέτης Διονύσιος Λαυράγκας επέλεξε την ίδια όπερα ως εναρκτήριο έργο του Γ΄ Ελληνικού Μελοδράματος. Η παράσταση δόθηκε στις 26 Απριλίου 1900 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών.
Από την Εθνική Λυρική Σκηνή η Μποέμ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 17 Απριλίου 1948, σε μουσική διεύθυνση του Αντίοχου Ευαγγελάτου .

Σύνοψη του πρωτοτύπου
Εικόνα 1η / Παρίσι, παραμονή Χριστουγέννων. Ο ποιητής Ροντόλφο και ο ζωγράφος Μαρτσέλλο, φτωχοί καλλιτέχνες, εργάζονται στην κρύα σοφίτα τους. Τους επισκέπτονται δυο φίλοι, ο φιλόσοφος Κολλίνε και ο μουσικός Σωνάρ. Η παρέα αποφασίζει να περάσει το βράδυ στο καφέ Μομύς. και οι τέσσερις αποφεύγουν το σπιτονοικοκύρη, που εμφανίζεται αναπάντεχα, και ξεκινούν. Μόνον ο Ροντόλφο μένει για λίγο πίσω, προκειμένου να ολοκληρώσει το γραπτό του. κάποιος χτυπά την πόρτα. Εμφανίζεται η Μιμή, μια ράφτρα, που ζητά φωτιά για να ανάψει το κερί της, που έχει σβήσει. Η φλόγα που της προσφέρει ο Ροντόλφο πυροδοτεί κι έναν κεραυνοβόλο έρωτα, που διακόπτεται από τις φωνές των συντρόφων του, που τον καλούν να τους ακολουθήσει.

Εικόνα 2η / Ο Ροντόλφο και η Μιμή συναντούν την παρέα στο καφέ Μομύς, στη γεμάτη ζωή παρισινή γειτονιά Καρτιέ Λατέν. Μικρή ταραχή προκαλεί η είσοδος της Μουζέττας, πρώην ερωμένης του Μαρτσέλλο, που συνοδεύεται από καινούριο, εύπορο θαυμαστή. Δεν αργεί να ξεφορτωθεί τον πλούσιο άντρα, για να πέσει ξανά στην αγκαλιά του Μαρτσέλλο. Όταν φτάνει ο λογαριασμός για όσα έχουν καταναλώσει, η ανέμελη συντροφιά το σκάει και αφήνει τον εύπορο θαυμαστή της Μουζέττας να πληρώσει.

Εικόνα 3η / Ξημερώματα, ένα κρύο πρωινό του Φεβρουαρίου έξω από μια ταβέρνα στα όρια της πόλης. Η Μιμή εισέρχεται αναζητώντας τον Μαρτσέλλο. Βήχει αφόρητα και του αφηγείται ότι ο Ροντόλφο ζηλεύει παθολογικά. Βλέποντάς τον να πλησιάζει, η Μιμή αποτραβιέται θέλοντας να αποφύγει μια σύγκρουση μαζί του. Τον ακούει να εξηγεί στον Μαρτσέλλο πως οι σκηνές ζηλοτυπίας δεν κρύβουν παρά την ανησυχία του για την κατάσταση της υγείας της. Ο έντονος βήχας προδίδει την κρυμμένη Μιμή, ενώ το γέλιο της Μουζέττας παρασύρει τον Μαρτσέλλο πάλι μέσα στην ταβέρνα. εξομολογούμενοι μία ακόμη φορά τον έρωτά τους, η Μιμή και ο Ροντόλφο αποφασίζουν να μείνουν μαζί έως την άνοιξη, ενώ η Μουζέττα και ο Μαρτσέλλο βγαίνουν από την ταβέρνα καβγαδίζοντας έντονα.

Εικόνα 4η / Στη σοφίτα της μποέμικης συντροφιάς, ο Ροντόλφο και ο Μαρτσέλλο συζητούν για τη Μιμή και τη Μουζέττα. Καταφτάνουν ο Κολλίνε και ο Σωνάρ. Οι τέσσερις φίλοι αρχίζουν τα παιχνίδια και τους αστεϊσμούς, ώσπου εισέρχεται έντρομη η Μουζέττα. Τους αναγγέλλει ότι η Μιμή είναι βαριά άρρωστη. Τη βοηθούν να περάσει μέσα και αποφασίζουν να πουλήσουν τα υπάρχοντά τους ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα και να καλέσουν ένα γιατρό. Μόνοι, ο Ροντόλφο και η Μιμή θυμούνται την πρώτη τους συνάντηση. Όταν επιστρέφουν οι υπόλοιποι, η Μιμή λιποθυμά. Ο Σωνάρ διαπιστώνει ότι δεν πρόκειται να ξυπνήσει από το γαλήνιο ύπνο της και ο Ροντόλφο ξεσπά.


Πληροφορίες
Τοποθεσία: Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59 - 61, Αθήνα

Ημερομηνία: 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17 Δεκεμβρίου 2015
Ώρα έναρξης: 20.00

Τιμές εισιτηρίων: €15, €25, €30, €40, €50, €55
Φοιτητικό, παιδικό €10
Περιορισμένης ορατότητας €10, €15, €17, €25

* Στην δεύτερη παράσταση της Μποέμ, την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015, θα διατεθούν 150 εισιτήρια για ανέργους στην τιμή των €5.

Προπώληση: Ταμεία Θεάτρου Ολύμπια - Ακαδημίας 59-61, Αθήνα
Ώρες λειτουργίας Τρίτη - Κυριακή: 09.00-21.00 & Δευτέρα: 09.00-16.00 [Τηλ.: 210 3662 100]
Ομαδικές πωλήσεις 210 3711 342

Πληροφορίες: www.nationalopera.gr

Θέατρο

Ένα από τα πιο διάσημα έργα του σύγχρονου ισπανικού ρεπερτορίου, το βραβευμένο Δέρμα στις Φλόγες του Γκιλιέμ Κλούα ανεβαίνει στις 30 Νοεμβρίου στο ΟLVIO με τη Μυρτώ Αλικάκη , τον Αντώνη Φραγκάκη, τη Ρηνιώ Κυριαζή και το Νίκο Νίκα σε σκηνοθεσία Άσπας Τομπούλη.

Δύο γυναίκες και δύο άνδρες. Σε μια χώρα που δεν κατονομάζεται. Στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου. Μία δημοσιογράφος (Μυρτώ Αλικάκη), ένας διάσημος φωτογράφος (Αντώνης Φραγκάκης), ένας γιατρός, ανώτερο στέλεχος του Ο.Η.Ε (Νίκος Νίκας) και μια νεαρή και ευάλωτη κοπέλα (Ρηνιώ Κυριαζή) ξετυλίγουν το νήμα μίας ιστορίας που ξεκινά από το παρελθόν, από τα χρόνια του εμφυλίου πολέμου στη χώρα.

Ο φωτογράφος, άσημος τότε ρεπόρτερ, είναι πλέον μια θρυλική μορφή του επαγγέλματός του, χάρη σε μια φωτογραφία που τράβηξε κι έκανε το γύρο του κόσμου κατά τη διάρκεια του εμφυλίου. Έχει έρθει στη χώρα που τον έκανε διάσημο για να βραβευτεί από το κράτος για τη φωτογραφία. Μες στο δωμάτιο του ξενοδοχείου θα έρθει αντιμέτωπος με το παρελθόν αλλά και το παρόν του. Ποιο είναι το κοριτσάκι της φωτογραφίας; Τι σχέση έχει με τ' άλλα πρόσωπα και πώς επηρεάζει τη ζωή τους;

Το Δέρμα στις Φλόγες είναι ένα ακραία γοητευτικό έργο . Με αφορμή το μυστικό που κρύβεται πίσω από τις ζωές των τεσσάρων ανθρώπων, ο Γκιλιέμ Κλούα παίζει με το τι είναι αλήθεια και τι ψέμα, εστιάζει στις πληγές του πολέμου που δε θεραπεύονται, μιλά για το παρελθόν που σφραγίζει ανεξίτηλα το παρόν, για τις πολιτικές ίντριγκες και τα συμφέροντα που επηρεάζουν τις ζωές των απλών ανθρώπων.

Προκλητικό και στοχαστικό, το Δέρμα στις Φλόγες, βραβεύτηκε επανειλημμένα στην Ισπανία όπου αγαπήθηκε ιδιαίτερα, ενώ σημείωσε τεράστια επιτυχία σε όλες τις χώρες όπου ανέβηκε.

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

- XXXII Βραβείο Θεάτρου Ciutat d'Alcoi (2004)
- Βραβείο Serra d' Or των Κριτικών της Βαρκελώνης για το καλύτερο Θεατρικό Έργο (2005)
- Υποψήφιο για το Βραβείο ΜΑΧ για το καλύτερο Θεατρικό Έργο (2013)

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Άσπα Τομπούλη
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ, Δημήτρης Ψαρράς
Σκηνικά - κοστούμια: Βάλια Συριοπούλου, Παναγιώτης Αδάμ
Επιμέλεια κίνησης: Νατάσα Παπαμιχαήλ
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Ιατρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ευθύμης Χρήστου
Φωτογραφία: Νίκος Βούλγαρης

Ερμηνεύουν: Μυρτώ Αλικάκη, Αντώνης Φραγκάκης, Ρηνιώ Κυριαζή, Νίκος Νίκας

Διάρκεια: 90 λεπτά

Πληροφορίες

Τοποθεσία: OLVIO theater, Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός

Ημερομηνία: Από 30 Νοεμβρίου
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.30

Τιμές εισιτηρίων: Στο ταμείο: 12€, 9€ μειωμένο (Για φοιτητές, ανέργους, ΑΜΕΑ)
Στην προπώληση: 10€, 7€ μειωμένο (Για φοιτητές, ανέργους, ΑΜΕΑ)


Πληροφορίες - κρατήσεις: Τηλ.: 210 3414118 - Ωρες κράτησης εισιτηρίων: 17:00 - 21:00

www.olviotheater.gr 

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin