Τζουλιάννα Καρνέζη 

Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει: Η μείωση των υδατανθράκων σχετίζεται με πρόωρο θάνατο
Οι υδατάνθρακες έχουν κατηγορηθεί για πολλά και κυρίως για την αύξηση βάρους. Είναι το κόκκινο πανί και οι περισσότεροι κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να τους αποφύγουν. Όμως μια νέα έρευνα ήρθε για να μας ταρακουνήσει, αφού υποστηρίζει πως η μείωση των υδατανθράκων ίσως σχετίζεται με πρόωρο θάνατο.

Πριν όμως αναλύσουμε τη μελέτη ας αναφέρουμε λίγα πράγματα για τους υδατάνθρακες. Είναι «καλοί» ή «κακοί»; Η καλύτερη ονομασία για τους υδατάνθρακες είναι: οι επεξεργασμένοι ή απλοί και οι μη επεξεργασμένο ή σύνθετοι. Ο διαχωρισμός οφείλεται στον τρόπο που τους επεξεργάζεται το σώμα μας. Οι σύνθετοι υδατάνθρακες είναι αυτοί που πρέπει να καταναλώνουμε γιατί περιέχουν φυτικές ίνες, περισσότερα θρεπτικά συστατικά και αντιοξειδωτικά. Συνεπώς διατηρούν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σταθερά και μας βοηθάνε στην απώλεια βάρους. Οι απλοί υδατάνθρακες βρίσκονται στη ζάχαρη και στα γλυκά γενικότερα και είναι καλύτερα να τους καταναλώνουμε με μέτρο, γιατί ανεβάζουν απότομα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και ξαναπέφτουν αμέσως, με αποτέλεσμα να πεινάμε πολύ γρήγορα.

Μια μελέτη που παρουσιάστηκε στο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας στο Μόναχο, έδειξε τι σχέση που μπορεί να έχει η μειωμένη κατανάλωση υδατανθράκων με το προσδόκιμο ζωής. Πιο συγκεκριμένα οι επιστήμονες μελέτησαν 25000 Αμερικανούς οι οποίοι ρωτήθηκαν για τις διατροφικές τους συνήθειες, εστιάζοντας στο ποσοστό των υδατανθράκων που κατανάλωναν. Όσοι είχαν χαμηλό ποσοστό πρόσληψης υδατανθράκων είχαν 32% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου σε σχέση με εκείνους που έτρωγαν περισσότερους υδατάνθρακες. Οι πιθανότητες θανάτου από εγκεφαλικό επεισόδιο ή από καρδιαγγειακά ήταν 50% υψηλότερος, ενώ από καρκίνο ήταν 35% υψηλότερος.

Μπορεί από τη στιγμή που κόψετε τους υδατάνθρακες να παρατηρήσετε γρήγορη απώλεια βάρους. Όμως, στη πραγματικότητα δεν έχετε χάσει λίπος, αλλά υγρά. Όταν οι υδατάνθρακες αποθηκεύονται στο σώμα με τη μορφή γλυκογόνου, κάθε γραμμάριο φέρνει τέσσερις φορές το βάρος τους σε νερό. Άρα, μόλις σταματήσετε να τρώτε υδατάνθρακες, ο οργανισμός αρχίζει να χρησιμοποιεί τις αποθήκες γλυκογόνου, με αποτέλεσμα να χάνετε αρκετό βάρος σε νερό. Τα κιλά αυτά δεν είναι πραγματικά, γι αυτό και τα παίρνετε πολύ γρήγορα πίσω.

Η ελάχιστη ποσότητα υδατανθράκων που χρειάζεται ο ργανισμός για να λειτουργήσει σωστά είναι τα 150 γραμμάρια ημερησίως. Κάτω από αυτή την ποσότητα διαταράσσεται η μεταβολική λειτουργία και ελλοχεύει ο κίνδυνος παραγωγής τοξικών ουσιών.

Η κατανάλωση υδατανθράκων δεν πρέπει να απαγορεύεται σε ένα διατροφικό πρόγραμμα. Καλό είναι να προσπαθούμε να αποφεύγουμε τις επεξεργασμένες μορφές και να καταναλώνουμε σύνθετους υδατάνθρακες, που βρίσκονται στα φρούτα, στα δημητριακά ολικής άλεσης, στο μαύρο ψωμί και ρύζι. Ανεξάρτητα όμως, από το διατροφικό πρόγραμμα που θα επιλέξετε, ο τελικός στόχος πρέπει να είναι ένας υγιεινός τρόπος ζωής χωρίς ακρότητες. Αυτό σημαίνει να υιοθετήσετε ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής που θα μπορείτε να το ακολουθείτε για πολύ καιρό.