THERAVADA BUDDHISM IN GREECE
Αυτές τις μέρες οι άνθρωποι πηγαίνουν παντού αναζητώντας την αρετή[2]. Και πάντοτε φαίνεται να σταματούν στο Wat Pah Pong. Εάν δεν σταματούν πηγαίνοντας, σταματούν στο ταξίδι επιστροφής. Το Wat Pah Pong έχει γίνει ένα σημείο στάσης. Μερικοί άνθρωποι είναι τόσο βιαστικοί που δεν έχω καν την ευκαιρία να τους δω ή να τους μιλήσω. Οι περισσότεροι από αυτούς αναζητούν την αρετή. Δεν βλέπω πολλούς να αναζητούν μια διέξοδο από τις αρνητικές πράξεις τους. Είναι τόσο προσηλωμένοι στο να κερδίσουν την αρετή, που δεν ξέρουν πού θα τη βάλουν. Είναι σαν να προσπαθούν να βάψουν ένα βρώμικο, άπλυτο πανί.

Οι μοναχοί μιλούν έτσι απλά, αλλά είναι δύσκολο για τους περισσότερους ανθρώπους να εφαρμόσουν αυτό το είδος διδασκαλίας. Είναι δύσκολο γιατί δεν καταλαβαίνουν. Εάν καταλάβαιναν, θα ήταν πολύ πιο εύκολο. Ας υποθέσουμε ότι υπήρχε μια τρύπα, και υπήρχε κάτι στον πάτο της. Ο καθένας που θα έβαζε το χέρι του στην τρύπα και δεν θα έφτανε στον πάτο θα έλεγε ότι η τρύπα ήταν πολύ βαθιά. Από τα εκατό ή χίλια άτομα που θα έβαζαν τα χέρια τους μέσα σε αυτή την τρύπα, όλοι θα έλεγαν ότι η τρύπα ήταν πολύ βαθιά. Κανείς δεν θα έλεγε ότι το χέρι τους ήταν πολύ μικρό!

Υπάρχουν τόσοι πολλοί άνθρωποι που αναζητούν την αρετή. Αργά ή γρήγορα θα πρέπει να αρχίσουν να ψάχνουν για μια διέξοδο από τις αρνητικές τους πράξεις. Δεν ενδιαφέρονται όμως πολλοί άνθρωποι γι΄ αυτό. Η διδασκαλία του Βούδα είναι τόσο σύντομη, αλλά οι περισσότεροι απλώς τη προσπερνάνε, ακριβώς όπως περνούν από το Wat Pah Pong. Για τους περισσότερους ανθρώπους αυτό είναι το Ντάρμα, απλά ένα σημείο στάσης.

Μόνο τρεις γραμμές, σχεδόν τίποτα σε αυτό: Sabba-papassa akaranrh: αποφυγή κάθε αρνητικής πράξης. Αυτή είναι η διδασκαλία όλων των Βουδών. Αυτή είναι η καρδιά του Βουδισμού. Αλλά οι άνθρωποι συνεχίζουν να το προσπερνούν, δεν είναι αυτό που θέλουν. Η απάρνηση όλων των αρνητικών πράξεων, μεγάλων και μικρών, του σώματος, του λόγου και του νου... αυτή είναι η διδασκαλία των Βουδών.

Εάν έπρεπε να βάψουμε ένα κομμάτι ύφασμα θα έπρεπε πρώτα να το πλύνουμε. Αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν το κάνουν αυτό. Χωρίς να κοιτάζουν το ύφασμα, το βυθίζουν αμέσως στη βαφή. Εάν το ύφασμα είναι βρώμικο, η βαφή το κάνει να βγαίνει χειρότερο από πριν. Σκεφθείτε το. Βάφοντας ένα βρώμικο παλιό κουρέλι, θα φαινόταν καλό;

Βλέπετε; Αυτός είναι ο τρόπος που διδάσκει ο Βουδισμός, αλλά οι περισσότεροι απλώς το προσπερνάνε. Θέλουν απλώς να κάνουν καλά έργα, αλλά δεν θέλουν να παραιτηθούν από τις αρνητικές πράξεις. Είναι ακριβώς σα να λένε ότι «η τρύπα είναι πολύ βαθιά». Όλοι λένε ότι η τρύπα είναι πολύ βαθιά, κανείς δεν λέει ότι το χέρι του είναι πολύ μικρό. Πρέπει να επιστρέψουμε στον εαυτό μας. Με αυτή τη διδασκαλία πρέπει να κάνετε ένα βήμα πίσω και να κοιτάξετε τον εαυτό σας.

Μερικές φορές αναζητούν την αρετή μέσα στον όχλο ενός λεωφορείου. Ίσως μάλιστα τσακώνονται μέσα στο λεωφορείο, ή είναι μεθυσμένοι. Ρωτήστε τους που πηγαίνουν και θα πουν ότι αναζητούν την αρετή. Θέλουν την αρετή, αλλά δεν παραιτούνται από τα αρνητικά. Ποτέ δεν θα βρουν αρετή με αυτό το τρόπο.

Έτσι είναι οι άνθρωποι. Πρέπει να κοιτάξετε προσεκτικά, να κοιτάξετε τους εαυτούς σας. Ο Βούδας δίδαξε την αναπόληση και την αυτογνωσία σε όλες τις καταστάσεις. Οι αρνητικές πράξεις προκύπτουν από το λόγο, το σώμα και το νου. Η πηγή του καλού, του κακού, της ευτυχίας και της βλάβης έγκειται σε πράξεις, λόγια και σκέψεις. Έχετε φέρει σήμερα μαζί σας τις πράξεις, τα λόγια και τις σκέψεις σας; Ή τα αφήσατε στο σπίτι; Εδώ πρέπει να κοιτάξετε, ακριβώς εδώ. Δεν χρειάζεται να κοιτάξετε πολύ μακριά. Κοιτάξτε τις πράξεις, τα λόγια και τις σκέψεις σας. Ελέγξτε αν η συμπεριφορά σας είναι ελαττωματική ή όχι.
Οι άνθρωποι δεν εξετάζουν με προσοχή αυτά τα πράγματα. Όπως και η νοικοκυρά που πλένει τα πιάτα συνοφρυωμένη. Είναι τόσο προσηλωμένη στο καθάρισμα των πιάτων που δεν συνειδητοποιεί ότι το ίδιο το μυαλό της είναι βρώμικο! Το έχετε δει ποτέ αυτό; Βλέπει μόνο τα πιάτα. Κοιτάει πολύ μακριά, έτσι δεν είναι; Κάποιοι από εσάς το έχετε πιθανά βιώσει αυτό, θα έλεγα. Εδώ είναι που πρέπει να κοιτάξετε. Οι άνθρωποι επικεντρώνονται στο καθάρισμα των πιάτων, αλλά αφήνουν το μυαλό τους να βρωμίζει. Αυτό δεν είναι καλό, ξεχνούν τον εαυτό τους.

Επειδή δεν βλέπουν τον εαυτό τους, οι άνθρωποι μπορούν να διαπράξουν κάθε είδους αρνητικές πράξεις. Δεν κοιτάζουν μέσα στο ίδιο το μυαλό τους. Όταν οι άνθρωποι πρόκειται να κάνουν κάτι κακό θα κοιτάξουν πρώτα γύρω τους για να δουν αν κάποιος κοιτάει ... «Θα με δει η μητέρα μου;» «Θα με δει ο σύζυγός μου;» «Θα με δουν τα παιδιά μου;» «Θα με δει η γυναίκα μου;» Αν δεν τους βλέπει κανείς τότε προχωρούν και το κάνουν. Αυτό είναι προσβλητικό προς τους ίδιους τους εαυτούς τους.

Νομίζουν ότι κανείς δεν παρακολουθεί, γι 'αυτό τελειώνουν γρήγορα τη δουλειά πριν κάποιος τους δει. Και τι γίνεται με τον εαυτό τους; Δεν είναι αυτοί αυτός ο «κάποιος»;

Βλέπετε; Επειδή παραβλέπουν έτσι τους εαυτούς τους, οι άνθρωποι δεν βρίσκουν ποτέ αυτό που έχει πραγματική αξία, δεν βρίσκουν το Ντάρμα. Εάν κοιτάξετε μέσα σας, θα δείτε τον εαυτό σας. Κάθε φορά που πρόκειται να κάνετε κάτι κακό, εάν κοιτάξετε μέσα σας εγκαίρως μπορείτε να το σταματήσετε. Εάν θέλετε να κάνετε κάτι άξιο λόγου, τότε κοιτάξτε μέσα στο μυαλό σας. Εάν ξέρετε πώς να κοιτάξετε μέσα σας τότε θα ξέρετε για το τι είναι σωστό και τι λάθος, τη βλάβη και το όφελος, την κακία και την αρετή. Αυτά είναι τα πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε.
Αν δεν μιλήσω για αυτά τα πράγματα δεν θα ξέρετε γι 'αυτά. Έχετε απληστία και αυταπάτη στο μυαλό σας, αλλά δεν το ξέρετε. Δεν θα ξέρετε τίποτα αν κοιτάτε πάντα έξω. Αυτό είναι το πρόβλημα με τους ανθρώπους που δεν κοιτάζουν μέσα τους. Κοιτάζοντας προς τα μέσα θα δείτε το καλό και το κακό. Βλέποντας την καλοσύνη, μπορούμε να τη βάλουμε στην καρδιά μας και να εξασκηθούμε ανάλογα.
Αφήνοντας το κακό και ασκώντας το καλό ... αυτή είναι η καρδιά του Βουδισμού. Sabba-papassa akaranam - Να μη διαπράττετε καμία αρνητική πράξη με το σώμα, το λόγο και το νου. Αυτή είναι η σωστή πρακτική, η διδασκαλία των Βουδών. Τώρα το «πανί μας» είναι καθαρό.
Τότε έχουμε kusalassupasampada - καθιστούμε το μυαλό μας ενάρετο και επιδέξιο. Εάν ο νους είναι ενάρετος και επιδέξιος, δεν χρειάζεται να γυρίσουμε με ένα λεωφορείο όλη την ύπαιθρο αναζητώντας την αρετή. Ακόμα και με το να καθόμαστε στο σπίτι μπορούμε να αποκτήσουμε την αρετή. Οι περισσότεροι άνθρωποι όμως αναζητούν την αρετή σε όλη την ύπαιθρο, χωρίς να εγκαταλείπουν τα αρνητικά τους. Όταν επιστρέφουν στο σπίτι, γυρίζουν με άδεια χέρια και επιστρέφουν στα στρυφνά παλιά τους πρόσωπα. Εκεί πλένουν τα πιάτα με στρυφνή όψη, προσηλωμένοι στο καθάρισμα των πιάτων. Εκεί είναι που οι άνθρωποι δεν κοιτούν, είναι πολύ μακριά από την αρετή.
Μπορεί να τα ξέρουμε αυτά τα πράγματα, αλλά δεν τα γνωρίζουμε πραγματικά εάν δεν τα γνωρίζουμε μέσα στο μυαλό μας. Ο Βουδισμός δεν μπαίνει στην καρδιά μας. Εάν ο νους μας είναι καλός και ενάρετος, η καρδιά μας είναι ευτυχισμένη. Υπάρχει ένα χαμόγελο στην καρδιά μας. Αλλά οι περισσότεροι από εμάς δυσκολεύονται να βρουν χρόνο να χαμογελούν, εμείς μπορούμε; Μπορούμε μόνο να καταφέρουμε να χαμογελάμε όταν τα πράγματα πηγαίνουν έτσι όπως θέλουμε. Η ευτυχία των περισσότερων ανθρώπων εξαρτάται από τα πράγματα να πηγαίνουν όπως αυτοί θέλουν. Πρέπει οι πάντες στον κόσμο να λένε μόνο ευχάριστα πράγματα. Έτσι βρίσκετε την ευτυχία; Είναι δυνατόν να οι πάντες στον κόσμο να λένε μόνο ευχάριστα πράγματα; Εάν ήταν έτσι, πότε θα βρείτε την ευτυχία;

Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το Ντάρμα για να βρούμε την ευτυχία. Ό,τι και να συμβαίνει, καλό ή κακό, μην προσκολληθείτε τυφλά σε αυτό. Απλά παρατηρήστε το και στη συνέχεια αφήστε το. Όταν ο νους είναι χαλαρός, τότε μπορείτε να χαμογελάτε. Τη στιγμή που έρχεστε αντιμέτωποι με κάτι το απωθητικό το μυαλό σας γεμίζει αρνητικά. Τότε τίποτα δεν είναι καθόλου καλό.

Sacittapariyodapanarn: Έχοντας απομακρύνει τις ακαθαρσίες, το μυαλό είναι ελεύθερο από ανησυχίες ... ειρηνικό, ευγενικό και ενάρετο. Όταν το μυαλό ακτινοβολεί και έχει παραιτηθεί από το κακό, υπάρχει χαλάρωση ανά πάσα στιγμή. Το γαλήνιο και ειρηνικό μυαλό είναι η αληθινή επιτομή του ανθρώπινου επιτεύγματος.

Όταν οι άλλοι λένε πράγματα που μας αρέσουν, χαμογελάμε. Εάν λένε πράγματα που μας ενοχλούν, συνοφρυωνόμαστε. Πώς μπορούμε ποτέ να πείσουμε τους άλλους να λένε μόνο πράγματα που μας αρέσουν κάθε μέρα; Είναι δυνατόν; Ακόμα και τα δικά σας παιδιά ... έχουν πει ποτέ κάτι που σας πείραξε; Έχετε αναστατώσει ποτέ τους γονείς σας; Όχι μόνο οι άλλοι άνθρωποι, αλλά ακόμη και το ίδιο το μυαλό μας μπορεί να μας αναστατώσει. Μερικές φορές τα πράγματα που εμείς οι ίδιοι σκεφτόμαστε δεν είναι ευχάριστα. Τι μπορείς να κάνεις; Μπορεί να περπατάς και ξαφνικά να κλωτσήσεις ένα κούτσουρο ...

Γδούπος!... «Ωχ!»... Πού είναι το πρόβλημα; Ποιος κλώτσησε ποιον τέλος πάντων; Σε ποιον θα ρίξετε το φταίξιμο; Είναι δικό σου το λάθος. Ακόμα και το δικό μας μυαλό μπορεί να μας είναι δυσάρεστο. Εάν το σκεφτείτε, θα δείτε ότι αυτό είναι αλήθεια. Μερικές φορές κάνουμε πράγματα που δεν μας αρέσουν. Το μόνο που μπορείς να πεις είναι «Ανάθεμα!», δεν υπάρχει κανένας άλλος να κατηγορήσεις.
Αρετή ή όφελος στον Βουδισμό είναι το να αποποιηθείτε αυτό που είναι λάθος. Όταν εγκαταλείπουμε την αρνητικότητα, τότε δεν είμαστε πλέον λάθος. Όταν δεν υπάρχει άγχος, υπάρχει ηρεμία. Το ήρεμο μυαλό είναι ένα καθαρό μυαλό, ένα μυαλό που δεν φιλοξενεί θυμωμένες σκέψεις, είναι καθαρό.
Πώς μπορείτε να καθαρίσετε το μυαλό; Απλά γνωρίζοντάς το. Για παράδειγμα, μπορεί να σκεφτείτε: «Σήμερα είμαι σε πραγματικά σε κακή διάθεση, ό,τι κοιτάζω με προσβάλλει, ακόμα και τα πιάτα στο ντουλάπι.» Μπορεί να αισθάνεστε ότι θέλετε να τα σπάσετε ένα-ένα. Οτιδήποτε κοιτάζετε φαίνεται άσχημο, τα κοτόπουλα, οι πάπιες, οι γάτες και τα σκυλιά ... τα μισείτε όλα. Οτιδήποτε λέει ο σύζυγός σας είναι προσβλητικό. Ακόμη και κοιτάζοντας μέσα στο μυαλό σας δεν είστε ικανοποιημένοι. Τι μπορείτε να κάνετε σε μια τέτοια κατάσταση; Από πού προέρχεται αυτός ο πόνος; Αυτό ονομάζεται «μη έχοντας αρετή». Αυτές τις μέρες στην Ταϊλάνδη έχουν ένα ρητό, ότι, όταν πεθάνει κάποιος η αρετή του τελειώνει. Αλλά αυτό δεν συμβαίνει. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που είναι ακόμα ζωντανοί και έχουν ήδη τελειώσει την αρετή τους ... εκείνοι οι άνθρωποι που δεν γνωρίζουν την αρετή τους. Το κακό μυαλό συλλέγει όλο και περισσότερη κακία.

Συμμετέχοντας σε αυτές τις περιηγήσεις για την απόκτηση αρετής, είναι σαν να χτίζετε ένα όμορφο σπίτι χωρίς να προετοιμάζετε την περιοχή εκ των προτέρων. Σε λίγο καιρό το σπίτι θα καταρρεύσει, έτσι δεν είναι; Ο σχεδιασμός δεν ήταν καλός. Τώρα πρέπει να προσπαθήσετε ξανά, να δοκιμάστε με διαφορετικό τρόπο. Πρέπει να κοιτάξετε μέσα στον εαυτό σας, κοιτάζοντας τα λάθη στις πράξεις, τα λόγια και τις σκέψεις σας. Πού αλλιώς θα ασκηθείτε, εκτός από τις πράξεις, τα λόγια και τις σκέψεις σας; Οι άνθρωποι χάνονται. Θέλουν να πάνε να εξασκήσουν το Ντάρμα όπου είναι πραγματικά ειρηνικά, στο δάσος ή στο Wat Pah Pong. Είναι το Wat Pah Pong ειρηνικό; Όχι, δεν είναι πραγματικά ειρηνικό. Πραγματικά ειρηνικά είναι μέσα στο ίδιο σας το σπίτι.

Εάν έχετε σοφία όπου κι να πάτε, θα είστε ξέγνοιαστοι. Ο κόσμος είναι ήδη ωραίος όπως είναι. Όλα τα δέντρα στο δάσος είναι ήδη ωραία όπως είναι: υπάρχουν ψηλά, κοντά, κούφια δέντρα... δέντρα κάθε είδους. Είναι απλά όπως είναι. Μέσα από την άγνοια της αληθινής φύσης τους, πηγαίνουμε και ασκούμε τις απόψεις μας επάνω τους ... «Ω, αυτό το δέντρο είναι πολύ μικρό! Αυτό το δέντρο είναι κούφιο!» Αυτά τα δέντρα είναι απλά δέντρα, είναι καλύτερα από εμάς.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχω γράψει αυτά τα μικρά ποιήματα στα δέντρα εδώ. Αφήστε τα δέντρα να σας διδάξουν. Έχετε ήδη μάθει κάτι από αυτά; Θα πρέπει να προσπαθήσετε να μάθετε τουλάχιστον ένα πράγμα από αυτά. Υπάρχουν τόσα πολλά δέντρα, όλα έχουν κάτι για να σας διδάξουν. Το Ντάρμα είναι παντού, σε όλα τα πράγματα στη φύση. Πρέπει να καταλάβετε αυτό το σημείο. Μην κατηγορείτε την τρύπα γιατί είναι πολύ βαθιά ... γυρίστε και κοιτάξτε το ίδιο το χέρι σας! Εάν μπορείτε να το δείτε αυτό θα είστε ευτυχισμένοι.

Εάν αποκτήσετε την αρετή, διατηρήστε τη στο μυαλό σας. Αυτό είναι το καλύτερο μέρος για να τη διατηρήσετε. Αποκτώντας αρετή, όπως κάνατε σήμερα, είναι καλό, αλλά δεν είναι το καλύτερο. Η κατασκευή κτιρίων είναι καλή, αλλά δεν είναι το καλύτερο. Η ανοικοδόμηση του μυαλού σας σε κάτι καλό είναι ο καλύτερος τρόπος. Με αυτόν τον τρόπο θα βρείτε το καλό είτε ερχόμενοι εδώ είτε μένοντας σπίτι. Βρείτε αυτή την υπεροχή στο μυαλό σας. Εξωτερικές κατασκευές όπως αυτή η αίθουσα εδώ είναι ακριβώς όπως ο «φλοιός» του «δέντρου», δεν είναι η «καρδιά του».

Εάν έχετε σοφία, οπουδήποτε κοιτάτε, θα υπάρχει Ντάρμα. Εάν λείπει η σοφία, τότε και τα καλά πράγματα γίνονται κακά. Από πού προέρχεται αυτό το κακό; Απλά από το ίδιο μας το μυαλό, από εκεί. Κοιτάξτε πώς αλλάζει ο νους. Όλα αλλάζουν. Ο σύζυγος και η σύζυγος ήταν καλά μαζί, μπορούσαν να μιλάνε ο ένας στον άλλο με πολύ χαρά. Αλλά έρχεται μια μέρα που η διάθεσή τους χαλάει, ό,τι λέει ο σύζυγος φαίνεται προσβλητικό. Το μυαλό έχει αλλοιωθεί, έχει αλλάξει πάλι. Έτσι είναι.

Έτσι, για να εγκαταλείψετε το κακό και να καλλιεργήσετε το καλό, δεν χρειάζεται να ψάξετε οπουδήποτε αλλού. Εάν το μυαλό σας έχει αλλοιωθεί, μην πηγαίνετε να κοιτάτε τον ένα και τον άλλο. Απλά κοιτάξτε μέσα στο ίδιο το μυαλό σας και μάθετε από πού προέρχονται αυτές οι σκέψεις. Γιατί το μυαλό σκέφτεται τέτοια πράγματα; Καταλάβετε ότι όλα τα πράγματα είναι παροδικά.

Η αγάπη είναι παροδική, το μίσος είναι παροδικό. Έχετε αγαπήσει ποτέ τα παιδιά σας; Φυσικά και έχετε. Τα μισείτε ποτέ; Θα απαντήσω για εσάς... Μερικές φορές ναι, έτσι δεν είναι; Μπορείτε να τα πετάξετε; Όχι, δεν μπορείτε να τα πετάξετε. Γιατί όχι; Τα παιδιά δεν είναι σαν σφαίρες, έτσι δεν είναι[3]; Οι σφαίρες εκτοξεύονται προς τα έξω, αλλά τα παιδιά εκτοξεύονται πίσω στους γονείς. Εάν είναι κακά επιστρέφουν πίσω στους γονείς. Θα μπορούσατε να πείτε ότι τα παιδιά είναι το αποτέλεσμα του κάρμα σας. Υπάρχουν καλά και κακά. Τόσο το καλό όσο και το κακό είναι ακριβώς εκεί, μέσα στα παιδιά σας. Αλλά ακόμα και οι κακοί είναι πολύτιμοι. Κάποιος μπορεί να γεννηθεί με πολιομυελίτιδα, να σακατευτεί και να παραμορφωθεί και να είναι πιο πολύτιμος από άλλους. Κάθε φορά που αφήνετε το σπίτι για λίγο, πρέπει να αφήνετε ένα μήνυμα, «Φροντίστε τον μικρό, δεν είναι τόσο δυνατός». Τον αγαπάς ακόμα περισσότερο από τους άλλους.

Θα πρέπει λοιπόν να ρυθμίσετε το μυαλό σας - μισό αγάπη, μισό μίσος. Μην μείνετε μόνο στο ένα ή το άλλο, έχετε πάντοτε υπόψη σας και τις δύο πλευρές. Τα παιδιά σας είναι το αποτέλεσμα του κάρμα σας, ταιριάζουν με στους γονείς τους. Είναι το αποτέλεσμα του κάρμα σας, οπότε πρέπει να αναλάβετε την ευθύνη για αυτά. Εάν πραγματικά σας κάνουν να υποφέρετε, απλά θυμηθείτε, «Είναι το αποτέλεσμα του κάρμα μου». Εάν σας ευχαριστούν, απλά θυμίστε στον εαυτό σας: «Είναι το αποτέλεσμα του κάρμα μου». Μερικές φορές υπάρχει τόση απογοήτευση στο σπίτι σας που απλά θέλετε να φύγετε μακριά. Τα πράγματα γίνονται τόσο άσχημα που μερικοί άνθρωποι σκέφτονται ακόμη και να κρεμαστούν! Είναι αποτέλεσμα του κάρμα.

Πρέπει να αποδεχθούμε το γεγονός. Αποφύγετε τις κακές πράξεις, τότε θα μπορείτε να δείτε τον εαυτό σας πιο καθαρά.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η σκέψη για τα πράγματα είναι τόσο σημαντική. Συνήθως, όταν ασκούνται στο διαλογισμό, χρησιμοποιούν ένα αντικείμενο διαλογισμού, όπως το Bud-dho, το Dham-mo ή το San-gho. Αλλά μπορείτε να το κάνετε ακόμη συντομότερο από αυτό. Κάθε φορά που αισθάνεστε ενοχλημένος, όποτε το μυαλό σας νοιώθει άσχημα, απλά πείτε «Έτσι!»

Όταν αισθάνεστε καλύτερα, απλά πείτε «Έτσι! ... Δεν είναι σίγουρο.» Αν αγαπάς κάποιον, απλά πες «Έτσι!» Όταν νιώθετε θυμωμένοι, απλά πείτε «Έτσι!» Καταλαβαίνετε; Δεν χρειάζεται να πάτε να ψάχνετε στα βιβλία. Απλά «Έτσι!» Αυτό σημαίνει «Είναι παροδικό.» Η αγάπη είναι παροδική, το μίσος είναι παροδικό, το καλό είναι παροδικό, το κακό είναι παροδικό. Πώς θα μπορούσαν να είναι μόνιμα; Πού υπάρχει κάποια μονιμότητα σε αυτά;

Θα μπορούσατε να πείτε ότι είναι μόνιμα στο μέτρο του ότι είναι πάντα παροδικά. Είναι σίγουρο αυτό, δεν γίνεται ποτέ αλλιώς. Μία στιγμή υπάρχει αγάπη, την επόμενη μίσος. Έτσι είναι τα πράγματα. Με αυτή την έννοια είναι μόνιμα. Γι 'αυτό λέω κάθε φορά που η αγάπη εμφανίζεται, απλά πείτε “Έτσι!» Εξασφαλίζει πολύ χρόνο. Δεν χρειάζεται να πείτε "Aniccam, dukkham, anatta." Εάν δεν θέλετε ένα μακρύ θέμα διαλογισμού, πάρτε μόνο αυτή την απλή λέξη ... Εάν έρθει η αγάπη, προτού χαθείτε πραγματικά μέσα σε αυτή, απλά πείτε στον εαυτό σας «Έτσι!» Αυτό είναι αρκετό.

Όλα είναι παροδικά και αυτό είναι το μόνο μόνιμο, διότι είναι πάντοτε έτσι. Για να το δείτε αυτό, δείτε απλά την καρδιά του Ντάρμα, του Αληθινού Ντάρμα.

Τώρα, εάν όλοι έλεγαν «Έτσι!» πιο συχνά, και εξασκούνταν κατ΄αυτό το τρόπο, η προσκόλληση θα γινόταν όλο και λιγότερη. Οι άνθρωποι δεν θα ήταν τόσο προσκολλημένοι στην αγάπη και στο μίσος. Δεν θα προσκολλιόνταν στα πράγματα. Θα εμπιστευόντουσαν την αλήθεια και όχι άλλα πράγματα. Απλά να ξέρετε ότι αυτό είναι αρκετό, τι άλλο χρειάζεται να γνωρίζετε;

Αφού ακούσατε τη διδασκαλία, θα πρέπει να προσπαθήσετε και να τη θυμηθείτε. Τι πρέπει να θυμάστε; Διαλογιστείτε... Καταλαβαίνετε; Εάν καταλαβαίνετε, θα «δέσετε» με το Ντάρμα, το μυαλό σας θα σταματήσει. Εάν υπάρχει θυμός στο μυαλό, απλά «Έτσι!» ... και αυτό είναι αρκετό, σταματά αμέσως. Εάν δεν καταλαβαίνετε ακόμη, εμβαθύνετε στο θέμα. Εάν υπάρχει κατανόηση, τότε όταν ο θυμός ανακύπτει στο μυαλό μπορείτε απλά να το κλείσετε με «Έτσι!» Είναι παροδικό!»
Σήμερα είχατε την ευκαιρία να καταγράψετε το Ντάρμα τόσο ενδόμυχα όσο και εξωτερικά. Ενδόμυχα, ο ήχος εισέρχεται από τα αυτιά για να εγγραφεί στο μυαλό. Εάν δεν μπορείτε να κάνετε τουλάχιστον αυτό τότε ο χρόνος σας στο Wat Pah Pong απλά θα σπαταληθεί.

Καταγράψτε το ενδόμυχα και καταγράψτε το εξωτερικά. Αυτό εδώ το κασετόφωνο δεν είναι τόσο σημαντικό. Το πιο σημαντικό είναι το «μηχάνημα εγγραφής» του μυαλού. Το κασετόφωνο είναι αναλώσιμο, αλλά εάν το Ντάρμα φτάσει πραγματικά στο μυαλό, θα είναι άφθαρτο, θα μείνει εκεί για πάντα. Και δεν χρειάζεται να σπαταλάτε χρήματα στις μπαταρίες.

[1] Η διδασκαλία δίνεται με την ευκαιρία μιας μεγάλης ομάδας λαϊκών που έρχονται στο Wat Pah Pong για να κάνουν προσφορές και να στηρίξουν το μοναστήρι

[2]«Αναζητώντας την αρετή»είναι μια κοινώς χρησιμοποιούμενη φράση στη Ταϊλάνδη. Αναφέρεται στο έθιμο της Ταϊλάνδης του να πηγαίνει κάποιος στα μοναστήρια ή "wats", για να αποτίνει φόρο τιμής στους δασκάλους και να κάνει προσφορές.

[3]Υπάρχει ένα παιχνίδι με τις λέξεις εδώ ανάμεσα στην Ταϊλανδέζικη λέξη “look” που σημαίνει παιδιά, και «look bpeun», που κυριολεκτικά σημαίνει «παιδιά όπλα»... δηλαδή, σφαίρες.

Απόσπασμα από τις διδασκαλίες του Ajahn Chah