Η λέξη “μάνταλα” (mandala) είναι από την κλασική ινδική γλώσσα, τα Σανσκριτικά. Μπορεί να μεταφραστεί με την λέξη “κύκλος”, όμως μια μάνταλα είναι πολύ περισσότερο από ένα απλό σχήμα. Αντιπροσωπεύει την ΟΛΟΤΗΤΑ και μπορεί να θεωρηθεί ως υπόδειγμα για την οργανωτική δομή της ίδιας της ζωής – ένα κοσμικό διάγραμμα που μας θυμίζει την σχέση μας με το άπειρο, τον κόσμο που εκτείνεται πέρα ​​από τα δύο και μέσα στο σώμα και το μυαλό μας.

Περιγράφοντας τόσο την υλική όσο και ηθική πραγματικότητα, η μάνταλα εμφανίζεται σε όλες τις πτυχές της ζωής: τους ουράνιους κύκλους που ονομάζουμε Γη, Ήλιος ή και το Φεγγάρι, καθώς και τους εννοιολογικούς κύκλους των φίλων, της οικογένειας και της κοινότητας.

Η μάνταλα είναι μία ολοκληρωμένη δομή που οργανώνεται γύρω από ένα ενωτικό κέντρο. Όπως διαπιστώνει ο Bailey Cunningham στο έργο του ” Ταξίδι στο Κέντρο “, η ολοκληρωμένη άποψη για τον κόσμο που εκπροσωπείται από τα μάνταλα, ενώ πολύ αγκαλιάστηκε από ορισμένες ανατολικές θρησκείες, έχει πλέον αρχίσει να εμφανίζεται στους Δυτικούς θρησκευτικούς και κοσμικούς πολιτισμούς.

Η συνειδητοποίηση των μάνταλα, μπορεί να έχει τη δυνατότητα να αλλάξει το πώς βλέπουμε τον εαυτό μας, τον πλανήτη μας, και ίσως ακόμη και το δικό μας σκοπό της ζωής, δημιουργώντας μία αίσθηση ελευθερίας, αγάπης και ενότητας.

Η δημιουργία ομάδας μάνταλα είναι μια ενοποιητική εμπειρία κατά την οποία οι άνθρωποι μπορούν να εκφραστούν ατομικά μέσα σε μια ενιαία δομή. Τα εργαστήρια σχεδίου μάνταλα για τα παιδιά, περιλαμβάνουν τη δημιουργία μιας ομάδας απλών μάνταλα. Οι μαθητές απολαμβάνουν τη δημιουργία ατομικών μάνταλα που έχουν ενσωματωθεί σε ένα μεγαλύτερο έργο τέχνης.

Η δημιουργία ομάδας μάνταλα μπορεί να είναι μια ευχάριστη δραστηριότητα με φίλους και άλλα αγαπημένα πρόσωπα. Μπορεί επίσης να προσφέρει ένα εξαιρετικό κλείσιμο σε ένα γεγονός, είτε καλλιτεχνικό είτε κοινωνικό.Αυτές οι φωτογραφίες του ροκ σε μια παραλία μάνταλα ελήφθησαν από Mary Ann Rolfe. Η μάνταλα έγινε στο αποκορύφωμα της εβδομάδας εργαστήριο, τον Αύγουστο του 1998 Findhorn στο βόρειο τμήμα της Σκωτίας.Mary Ann γράφει για την εμπειρία: ”

Τα μάνταλα χρησιμοποιούνται σε πολλές θρησκευτικές παραδόσεις. Ένας χριστιανός καλόγερος τον 12ο αιώνα, δημιούργησε πολλά όμορφα μάνταλα ώστε να εκφράσει τα οράματα και τις πεποιθήσεις του. Στην Αμερική, οι αυτόχθονες πολιτισμοί, έχουν δημιουργήσει τροχούς και μάνταλα άμμου.

Το κυκλικό ημερολόγιο των Αζτέκων ήταν τόσο μια συσκευή χρονομέτρησης και θρησκευτικής έκφρασης των αρχαίων Αζτέκων.

Στην Ασία, το ταοϊστικό σύμβολο “yin-yang” αντιπροσωπεύει την ενότητα καθώς και την αλληλεξάρτηση. Στο Θιβέτ το μάνταλα είναι συχνά ιδιαίτερα περίπλοκες εικόνες θρησκευτικής σημασίας που χρησιμοποιούνται για διαλογισμό. Διαφορετικές κουλτούρες, παρόμοιες εκφράσεις. Και οι δύο, Ινδιάνοι Ναβάχο και Θιβετιανοί μοναχοί, δημιουργούν μάνταλα άμμου για να αποδείξουν την παροδικότητα της ζωής.

Στο αρχαίο Θιβέτ, ως μέρος μιας πνευματικής πρακτικής, δημιούργησαν μοναχοί περίπλοκα μάνταλα με ξανθή άμμο από θρυμματισμένους ημιπολύτιμους λίθους. Η παράδοση συνεχίζεται μέχρι σήμερα, όπου οι μοναχοί ταξιδεύουν σε διαφορετικούς πολιτισμούς σε όλο τον κόσμο για να δημιουργήσουν μάνταλα άμμου και να εκπαιδεύσουν ανθρώπους στον πολιτισμό του Θιβέτ.

Η δημιουργία μιας μάνταλα άμμου απαιτεί πολλές ώρες και μέρες για να ολοκληρωθεί. Κάθε μάνταλα περιέχει πολλά σύμβολα που πρέπει να αναπαραχθούν τέλεια κάθε φορά. Όταν η μάνταλα τελειώσει, για να συμβολίσουν την παροδικότητα όλων των πραγμάτων, οι μοναχοί συγκεντρώνονται σε μία πολύχρωμη τελετή, όπου οι κόκκοι της άμμου σαρώνονται και χύνονται σε ένα κοντινό ποτάμι ή ρέμα έτσι ώστε τα νερά να μεταφέρουν τις θεραπευτικές ενέργειες σε όλο τον κόσμο.

Η ενέργειά αυτή, συμβολίζει τον κύκλο της ζωής. Ένα κόσμο μακριά, οι Ναβάχο, επίσης δημιουργούσαν έργα ζωγραφικής παροδικής άμμου που χρησιμοποιούνται σε πνευματικά τελετουργικά – με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποιούνται από τους Θιβετιανούς.

Ένα τελετουργικό “ζωγραφικής στην άμμου” από τους Ναβάχο μπορεί να διαρκέσει από πέντε έως εννέα ημέρες και το δημιουργήματά τους κυμαίνονται στο μέγεθος 3 με 15 πόδια ή περισσότερο.

Εκπροσωπώντας το ίδιο το σύμπαν, μια μάνταλα είναι τόσο ο μικρόκοσμος και ο μακρόκοσμος, και είμαστε όλοι μέρος του περίπλοκου σχεδίου του.

Η μάνταλα είναι κάτι περισσότερο από μια εικόνα που μπορούμε να δούμε με τα μάτια μας.

Είναι μια πραγματική στιγμή.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όχημα για να εξερευνήσετε την τέχνη, την επιστήμη, τη θρησκεία και την ίδια τη ζωή.

Η μαντάλα περιέχει μια εγκυκλοπαίδεια του πεπερασμένου και έναν οδικό χάρτη προς το άπειρο.

Ο Carl Jung είπε ότι συμβολίζει το “ασφαλές καταφύγιο της εσωτερικής συμφιλίωσης και της πληρότητα”. Πρόκειται για “μια σύνθεση των διακριτικών στοιχείων σε ένα ενοποιημένο σύστημα που αντιπροσωπεύει τη βασική φύση της ύπαρξης”. Ο Carl Jung χρησιμοποίησε τα μάνταλα για την προσωπική ανάπτυξη του και έγραψε για τις εμπειρίες του.

Λέγεται από τους Θιβετιανούς Βουδιστές ότι η μάνταλα αποτελείται από πέντε “Εξοχότητες”. Αυτές είναι : Ο δάσκαλος, το μήνυμα, το κοινό, η περιοχή και ο χρόνος. Ένα κοινό ή “θεατής” είναι αναγκαίο να δημιουργηθεί μια μάνταλα. Όπου δεν υπάρχεις εσύ, δεν υπάρχει μάνταλα.

Η σημασία των Χρωμάτων

Κόκκινο

Σημαντικό για τους προγόνους μας, γιατί συμβόλιζε τη ζωή.
Εκφράζει τη χαρά, την υγεία, τον θρίαμβο της ζωής.
Το πνεύμα των αγιογράφων του μεσαίωνα.
Το κόκκινο αποτελεί τη φωτεινή πυράκτωση, την φωτεινή δραστηριότητα.
Για του Εβραίους, το κόκκινο χρησιμοποιείται σε μια ποικιλία των εκφράσεων και προέρχεται από τη λέξη «φράγμα» που σημαίνει αίμα. Ωστόσο, κατά μία έννοια, στα Εβραϊκά, το αίμα σημαίνει ζωή.

Στην Ινδία, ο Brahma, ο δημιουργός του κόσμου, εκπροσωπήθηκε στο κόκκινο.
Στην Ελλάδα, το κόκκινο συμβολίζει την αναγέννηση της αγάπης.
Στην Χριστιανική τέχνη, το κόκκινο συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα με τη μορφή της φωτιάς, τροφοδότης του ρεύματος της αναγέννησης και τον καθαρισμό του νου.
Κόκκινα είναι τα ρούχα που φοριούνται από τον Πάπα την Παρασκευή, υπενθυμίζοντας την αγάπη του Χριστού για την ανθρωπότητα.
Κόκκινο είναι το χρώμα του αίματος και η φλόγα αντιπροσωπεύει την διαμάχη του Άρη, που είναι ο θεός της μάχης.
Πάρα πολύ φωτεινό, το κόκκινο είναι το σύμβολο της φωτιάς, αλλά ένα σκαθάρι φωτιά.
Είναι ένα σημάδι του θυμού.

Πορτοκαλί

Ενεργό και αναζωογονητικό το πορτοκαλί χρώμα, ξυπνά τις αισθήσεις, αυξάνει την ένταση των συναισθημάτων και προκαλεί ένα αίσθημα ευεξίας και καλό χιούμορ.
Στη θρησκευτική τέχνη, το πορτοκαλί συμβολίζει την αποκάλυψη της Παγκόσμιας Αγάπης.
Στον Χριστιανισμό, η συμβολική γλώσσα χρησιμοποιεί σαφράν ή πορτοκάλι να εκπροσωπεί την θεότητα που φωτίζει τα μυαλά των πιστών.
Βουδιστές μοναχοί φορούν φόρεμα σαφράν, και οι ιππότες του Αγίου Πνεύματος ένα σταυρό από πορτοκαλί βελούδο.
Το πορτοκαλί είναι το χρώμα που χρησιμοποιούσαν οι Επικούρειοι.
Συνδυάζει την απόλαυση του καλού γούστου της πραγματικής ζωής.
Ξυπνά τις αισθήσεις του σώματος.
Πορτοκαλί, είναι το χρώμα του δεύτερου τσάκρα κατά την Ινδουιστική παράδοση.

Κίτρινο

Συμβολίζει πνευματικό φως.
Θα θυμίζει το μέλι. Ο προφήτης Ησαΐας μας λέει: “Όποιος έρχεται να αποκρούσει το κακό και να αποκαταστήσει το καλό, τρώει μέλι και βούτυρο”.
Όντας θείο, το κίτρινο χρυσό στη Γη γίνεται το χαρακτηριστικό για τους πρίγκιπες και βασιλιάδες που διακηρύσσουν την ιερή προέλευση της εξουσίας τους.
Στην Κίνα, το κίτρινο είναι το χρώμα των αυτοκρατόρων.
Το κίτρινο μπορεί επίσης να οδηγήσει σε εγωισμό, στην υπερηφάνεια και είναι το τεκμήριο όπου η αγάπη έχει ξεχαστεί.

Το κίτρινο είναι το χρώμα του ήλιου.
Έγινε το χαρακτηριστικό των ηλιακών θεοτήτων, όπως ο Απόλλων, και ο Αιγύπτιος θεός των θεών και των θεών του ήλιου μεταξύ των Ίνκα και των Αζτέκων.
Στην αιγυπτιακή μυθολογία, η θερμότητα και διεισδυτικές ακτίνες του ήλιου πιστεύεται ότι είναι σπέρμα του θεού του χρυσού Rha.
Για τους Ινδιάνους Τσερόκι, το κίτρινο σχετίζεται με την ιερή φωτιά της προεξόφλησης, τη δύναμη της ανθρώπινης διαίσθησης για να ενημερωθεί από το Δημιουργό για το δίκαιο με τις προσπάθειές του.

Πράσινο

Σύμβολο των εργασιών που διεξάγονται για την αναγέννηση του ανθρώπου και κατ΄ επέκταση της φιλανθρωπίας.
Στην Ινδία, το πράσινο είναι το χρώμα του θεού Γκανέσα, ξάδελφος του ελληνικού Ερμή, που συνδέονται με τον τομέα της δημιουργίας.
Καταπραϋντικό, δροσιστικό, τονωτικό, το πράσινο είναι το χρώμα των φαρμακοποιών και των γιατρών του Μεσαίωνα.
Το έμβλημα της αιωνιότητας και της αναγέννησης, το αιγυπτιακό σκαραβαίο, εννοείται, όπως όταν ήταν πράσινο, αναγέννηση χρειάζεται να ανέβουν στην πνευματική ζωή.
Άμφια για χριστιανούς ιερείς έχουν χρώμα πράσινο μεταξύ την τρίτη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή.
Τα υφαντά από πράσινο θυμούνται τη ζωή του Χριστού από την ανάσταση του “Υιού”.

Μπλε

Στην ιερή γλώσσα της Αιγύπτου, το μπλε χρώμα συμβολίζει την αθανασία.
Στην Ελλάδα, οι ιερείς του Χρόνου, του άρχοντα του χρόνου, ήταν ντυμένος στα μπλε.
Το μπλε καταπραΰνει, ηρεμεί βαθιά.
Είναι ένα από τα χαρακτηριστικά του Δία και της Ήρας, ο θεός και θεά του ουρανού ανάμεσα στους Ρωμαίους.
Οι πρώτοι χριστιανοί επέλεξαν το μπλε για να συμβολίσουν τον Θεό Πατέρα.
Η χριστιανική εκκλησία σήμερα χρησιμοποιείται πιο συχνά, ως το χρώμα της Θεοτόκου.
Στη θρησκευτική τέχνη, είναι σύνηθες να εκπροσωπήσει την Παναγία φορώντας ρούχα από διάφορες αποχρώσεις του μπλε.
Το μπλε, ως σύμβολο του νερού, καθαρίζει, θρέφει και αναζωογονεί.
Μεταμορφώνει τις ουσίες στον διαλύτη.
Το νερό χρησιμοποιείται για να αγιάσει, να βαφτίσει, είναι μία αφιέρωση στη ζωή.

Μωβ

Στη χριστιανική εκκλησία, είναι το χρώμα των αμφίων που φοριούνται από τους επισκόπους.
Μωβ ήταν το σήμα του πένθους στο δικαστήριο της Γαλλίας.
Σύμβολο της πνευματικότητας.
Ο Χριστιανισμός είναι ο γάμος μέσα στον Ιησού Χριστό, ο άνθρωπος με την ουράνια παρουσία του Πνεύματος.
Την Παρασκευή, η εκκλησιαστική χορωδία είναι ντυμένη με μωβ χρώμα.
Ο Ιησούς Χριστός φέρνει το μωβ φόρεμα κατά τη διάρκεια του Πάθους, που σημαίνει ότι έχει αναλάβει πλήρως την ενσάρκωση του και ότι με τη θυσία του, ο υιός του ανθρώπου επιστρέφει στα Ουράνια, σαν Πνεύμα άφθαρτο.

Μαύρο

Είναι η αντίθεση του άσπρου.
Είναι το χρώμα του πένθους στη Δύση, και όμως συνάμα είναι η προέλευση,το σύμβολο της γονιμότητας, το χρώμα από τις θεές της γονιμότητας και τις μαύρες Μαντόνες.
Εκπροσωπώντας τον υπόκοσμο, μαύρη είναι η κοιλιά της γης όπου η αναγέννηση λαμβάνει χώρα στον κόσμο.
Συχνά, είναι ένα από τα σύμβολα του σκότους και της ακαθαρσίας, γίνεται στη συνέχεια η μη εκδήλωση και παρθενία υψίστης σημασίας.
Είναι το χρώμα που προηγείται της Δημιουργίας, σε όλες τις θρησκείες.
Όπως και το χειμώνα καλεί την άνοιξη, το μαύρο θυμίζει την υπόσχεση της ανανέωσης της ζωής.

Λευκό

Είναι το χρώμα της ενότητας, της καθαρότητας.
Στην Ινδία, το λευκό συνδέεται με τελετές κηδείας και σε πολλές χώρες της Ασίας, τα στεφάνια είναι λευκά και τα λουλούδια που χρησιμοποιούνται ως προσφορές για τους αγίους που έχουν μετενσαρκωθεί.
Αυτό είναι το χρώμα της αγνότητας. Αυτή είναι η αρχική έννοια της παρθενικής θείας κοινωνίας. Λευκό είναι το φόρεμα της νύφη που πηγαίνει στο γάμο ως αγνή και παρθένος.
Από τη σημαία του Βατικανού, το λευκό συνδέεται με το χρυσό που αντιπροσωπεύει το βασίλειο του Θεού στη Γη.

Χρυσό

Εκπροσωπεί το φως του ήλιου ως ένα σύμβολο του φωτός που εκδηλώνεται.
Οι εικόνες του Βούδα είναι χρυσές, υπογράφουν τον διαφωτισμό και την απόλυτη τελειότητα.
Το χρυσό, εκφράζει τη γνώση. Επίσης, αναφέρεται στη τελειότητα.
Στην αλχημεία, όταν μετατρέπει το μόλυβδο σε χρυσό, συμβολίζει την μεταμόρφωση του ανθρώπου σε θεία συνείδηση ​​του Θεού.
Χρυσό είναι το μέταλλο των βασιλέων και αυτοκρατόρων, όχι μόνο στη Δύση αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.
Θυμίζει τον ήλιο και όλα συμβολισμό του, δηλαδή την γονιμότητα, τον πλούτο, την κυριαρχία, την ακτινοβολία, το κέντρο της ζεστασιάς, την αγάπη, τα δώρα του φωτός και της γνώσης.

Πηγή: https://crystalsandmandalas.wordpress.com

holisticfreedom.org

 

Tags: