Συνήθειες που αναστατώνουν τις ορμόνες μας
Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

 

Όπως είναι γνωστό σε όλους μας, ο οργανισμός μας είναι ένα εργοστάσιο, με «σοφά» προγραμματισμένες λειτουργίες, που δουλεύει ακατάπαυστα παράγοντας ενέργεια και πολλά άλλα χρήσιμα προϊόντα. Πολύτιμα «γρανάζια» του εργοστασίου αυτού, δεν είναι άλλα από τις ορμόνες, οι οποίες κατευθύνουν δεκάδες θεμελιώδεις λειτουργίες, ορίζοντας, από τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά μέχρι τη διάθεσή μας.

Πολλές φορές όμως, είναι εξαιρετικά πιθανό ορισμένες καθημερινές μας συνήθειες, να διαταράξουν την ορμονική ισορροπία του οργανισμού, προκαλώντας διάφορα προβλήματα. Ποιες είναι αυτές οι συνήθειες που απειλούν να αναστατώσουν τις ορμόνες μας και πως μπορούμε να τις αποφύγουμε;

Ο εθισμός στη ζάχαρη

Οι τροφές με αυξημένη περιεκτικότητα σε ζάχαρη συνδέονται άμεσα με την αύξηση του βάρους. Η αύξηση του βάρους με τη σειρά της, οδηγεί τον οργανισμό σε αυξημένη αντίσταση στην ινσουλίνη, μία την ορμόνη που είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά του ζαχάρου στο αίμα, ώστε τα κύτταρα σε όλη την έκταση του οργανισμού, να λάβουν την ενέργεια που χρειάζονται. Αποτελέσματα εθισμού στη ζάχαρη είναι το πρώιμο στάδιο του διαβήτη, που αναφέρεται και σαν μεταβολικό σύνδρομο ή ακόμα και η τελική εμφάνιση του διαβήτη τύπου ΙΙ.

Το έντονο άγχος τις νυχτερινές ώρες

Τα επίπεδα της κορτιζόλης (η ορμόνη του άγχους) πέφτουν κατά τη διάρκεια της νύχτας, βοηθώντας τον οργανισμό να χαλαρώσει και να κοιμηθεί. Εάν όμως το άγχος σας καταβάλλει και τις βραδινές ώρες, τότε τα επίπεδα της κορτιζόλης ανεβαίνουν και δυσκολεύεστε να ηρεμήσετε και εντέλει να ξεκουραστείτε. Βρείτε τον τρόπο που σας ταιριάζει και αποσυμφορηθείτε από το άγχος τουλάχιστον τις ώρες που θα έπρεπε να κοιμάστε.

Έκτακτες αϋπνίες

Όταν κοιμόμαστε, τα επίπεδα της λεπτίνης ανεβαίνουν, δίνοντας το σήμα στον οργανισμό μας, ότι δεν πεινάμε. Τις νύχτες που χάνετε τον ύπνο σας (λόγω δουλειάς ή διασκέδασης), ακόμα και αν αυτό είναι σπάνιο, τα επίπεδα της ορμόνης αυτής παραμένουν χαμηλά και αυξάνεται η πείνα, όπως επίσης και η αδικαιολόγητη υπερφαγία.

Απογευματινοί καφέδες

Η καφεΐνη ενεργοποιεί την παραγωγή κορτιζόλης στον οργανισμό, προκαλώντας σας νευρικότητα και διαταραχές στο νυχτερινό σας ύπνο. Ειδικότερα, αν καταλήγετε να πίνετε τον καφέ σας αργά το απόγευμα, τότε τα συμπτώματα είναι πιο έντονα. Περιορίστε την ημερήσια σας κατανάλωση καφέ, σε δυο κούπες την ημέρα και ιδανικά, όχι μετά τις 4 το απόγευμα.

Η απουσία άσκησης ανά τακτά χρονικά διαστήματα

Η έλλειψη τακτικής άσκησης, δυσκολεύει τον οργανισμό να παράγει επαρκείς ποσότητες ενδορφινών, ορμόνες απαραίτητες για τη θετική μας διάθεση και ενεργητικότητα. Οι ενδορφίνες επίσης, ενισχύουν την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού και ανεβάζουν την ερωτική διάθεση. Να θυμάστε, λοιπόν, πως όσο περισσότερο γυμνάζεστε και κινήστε με τον οποιοδήποτε τρόπο, τόσες περισσότερες ενδορφίνες παράγετε.

Δίαιτες-αστραπή

Οι απότομες αλλαγές, ιδιαίτερα οι απότομες πτώσεις στα κιλά μας, είτε μέσω εντατικής άσκησης, είτε μέσω συγκεκριμένης δίαιτας, ρίχνουν τα επίπεδα των οιστρογόνων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη διαταραχή του εμμηνορησιακού κύκλου στις γυναίκες, ο οποίος θα παραμείνει άστατος, μέχρι το σώμα να αποκτήσει ξανά το απαραίτητο λίπος που χρειάζεται για να διεκπεραιώσει με επιτυχία τις λειτουργίες του.

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…