Από τη σωματική ευεξία στην ψηφιακή απεξάρτηση! Τα πέντε σημαντικότερα οφέλη της γιόγκα

Γιώργος Ζαχαρίου

Οι άνθρωποι συχνά με ρωτούν γιατί να ξεκινήσουν γιόγκα και σε τι θα τους βοηθήσει. Σε γενικές γραμμές μιλώντας, η γιόγκα είναι διαφορετική για τον καθένα. Έχει, όμως, τουλάχιστον πέντε οφέλη που μας αφορούν όλους και έχουν ερευνηθεί κι από τους επιστήμονες!

Σωματικά οφέλη

Η βελτίωση της ευλυγισίας, της δύναμης των οστών, του ανοσοποιητικού, της ενδυνάμωσης των μυών, της στάσης, της μείωσης των φλεγμονών αλλά και η αποτελεσματική διαχείριση του πόνου – ιδίως της μέσης – είναι όλα καταγεγραμμένα σωματικά οφέλη της γιόγκα. Για παράδειγμα, μια πρόσφατη Νορβηγική μελέτη βρήκε ότι «την πρακτική της γιόγκα ακολουθούν αλλαγές στη γονιδιακή έκφραση, οι οποίες ενισχύουν την ανοσία σε κυτταρικό επίπεδο». Άλλες μελέτες αναδεικνύουν τα οφέλη της γιόγκα σε ασθενείς με καρκίνο αλλά και βελτίωση στην αναπνευστική ικανότητα ασθενών με άσθμα. Επίσης, η τακτική πρακτική της γιόγκα προωθεί την καλύτερη ποιότητα ύπνου ως απάντηση στο πρόβλημα της αϋπνίας. Τα σωματικά οφέλη της γιόγκα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα και είναι καλά τεκμηριωμένα.

Έλεγχος και μείωση του στρες

Ένας από τους πιο προφανείς λόγους για να διατηρήσουμε μια σταθερή πρακτική της γιόγκα είναι ότι αυτή αποτελεί έναν αποτελεσματικό τρόπο να αντιμετωπίσουμε το στρες. Για παράδειγμα, μια μελέτη βρήκε ότι η σεροτονίνη, ένας νευροδιαβιβαστής που βελτιώνει τη διάθεση, αυξάνεται στους ασκούμενους ενώ οι ορμόνες του στρες όπως η κορτιζόλη, μειώνονται. Επίσης, η αύξηση στη ροή του αίματος και στο οξυγόνο που προκύπτει από την πρακτική είναι ωφέλιμη για την υγεία του εγκεφάλου, καθώς και για άλλα όργανα του σώματος. Για την ακρίβεια, η μείωση του στρες αναφέρεται συχνά ως βασικό όφελος αυτής της πρακτικής. Μπορούμε να πούμε ότι η γιόγκα και άλλες πρακτικές επίγνωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε εναλλακτικά των παραδοσιακών ψυχιατρικών μεσολαβήσεων για όσους υποφέρουν από διαταραχές που σχετίζονται με τη διάθεση και το στρες, είτε συμπληρωματικά με πιο παραδοσιακές θεραπείες.

Σύνδεση σώματος-νου

Η βελτίωση της νοητικής υγείας είναι πολύ ισχυρά συνδεδεμένη με τον τρόπο με τον οποίο οι ασκούμενοι στη γιόγκα συνειδητοποιούν τη σύνδεση μεταξύ νου και σώματος. Το σώμα συνήθως εκδηλώνει πόνο ή συμπτώματα που εδρεύουν στην ταραχή του νου. Μια συγκεκριμένη στάση της γιόγκα μπορεί να ενεργοποιήσει μια ισχυρή αρνητική αντίδραση την ώρα της πρακτικής, γεγονός που επιτρέπει στον ασκούμενο να σκεφτεί τί είδους ένταση ή τραύμα μπορεί να «κατοικεί» σε αυτό το σημείο του σώματος. Η αυξημένη επίγνωση της σύνδεσης σώματος-νου καθιστά ακόμα πιο εφικτή τη μείωση του στρες και την ενίσχυση της πνευματικής υγείας, αφού ο ασκούμενος συντονίζεται καλύτερα με τις αντιδράσεις του σώματός του στις σκέψεις και αντίστροφα.

Ψηφιακή απεξάρτηση

Το πάθος μας με την οθόνη του κινητού μας αλλά και με τις υπόλοιπες ψηφιακές συσκευές είναι γνωστό. Η κουλτούρα μας, καλώς ή κακώς, εξαρτάται άμεσα από την τεχνολογία, ενώ πολλές έρευνες έχουν δείξει τα μειονεκτήματα που έχει η συνεχής έκθεση στην τεχνολογία για τους χρήστες· από την αίσθηση αναγκαιότητας να κάνουμε πολλά διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα στην διάσπαση προς ανώφελες δράσεις, για να μην αναφέρουμε τις αρνητικές σωματικές (π.χ. πονοκέφαλοι), κοινωνικές (π.χ. αποξένωση από το περιβάλλον, κοινωνική σύγκριση) αλλά και οικονομικές (π.χ. χαμηλή παραγωγικότητα) επιπτώσεις του να είμαστε συνεχώς δικτυωμένοι. Ως άσκηση επίγνωσης, η γιόγκα υποχρεώνει τον ασκούμενο να αποσυνδεθεί ψηφιακά την ώρα της πρακτικής και, ανάλογα με τον δάσκαλο, να μην έχει ούτε το κινητό του κοντά. Για τους αφοσιωμένους μαθητές η ευκαιρία να αποσυνδεθούν από τις τεχνολογικές συσκευές και να παραμείνουν παρόντες στη στιγμή, είναι ένα από τα λιγότερο εμφανή αλλά εξίσου ωφέλιμα αποτελέσματα της γιόγκα.

Συγκέντρωση

Στενά συνδεδεμένο με το προηγούμενο όφελος, η ψηφιακή αποσύνδεση και η έλλειψη διέγερσης κατά τη διάρκεια της γιόγκα ενισχύει επίσης, την συγκέντρωση. Για την ακρίβεια, ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό σε κάθε πρακτική της γιόγκα είναι η ικανότητα να μένουμε στη θέση για αρκετά δευτερόλεπτα, κάτι που απαιτεί συγκέντρωση. Ιδιαίτερα οι θέσεις ισορροπίας είναι πολύ βοηθητικές στην αύξηση της αυτοσυγκέντρωσης, καθώς ένας νους που «περιπλανιέται» μπορεί να οδηγήσει σε ένα σώμα που «περιπλανιέται» και να μην βρίσκεται η ισορροπία. Αν όλα αυτά δεν είναι αρκετά, να αναφέρουμε επίσης ότι έρευνες έχουν βρει ότι «η τακτική πρακτική της γιόγκα βελτιώνει το συγχρονισμό, το χρόνο αντίδρασης, τη μνήμη, μέχρι και τα αποτελέσματα στα τεστ IQ», και όλα αυτά προκύπτουν από την καλύτερη συγκέντρωση!

Μαρία Χρυσοχεράκη Certified Iyengar Yoga Teacher

huffingtonpost.gr