Στάση Ύπνου: Το Κλειδί Για Καλύτερη Υγεία
Φλώρα Κασσαβέτη, αρχισυντάκτρια

Ο ποιοτικός ύπνος, ήδη ξέρεις ότι είναι απαραίτητος, για να έχεις καλή υγεία και ευεξία. Θα μπορούσες να φανταστείς, όμως, ότι παίζει ρόλο ακόμα και ο τρόπος που κοιμάσαι; Όπως εξηγεί ο Κωνσταντίνος Τσεβδός, Ορθοπαιδικός Χειρουργός Ενηλίκων και Παίδων, η στάση του ύπνου, που επιλέγουμε ή που για χρόνια έχουμε συνηθίσει, μπορεί να είναι η αίτια σημαντικών μυοσκελετικών ενοχλήσεων ή ακόμα και έντονου πόνου.

Αν και η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων δεν αλλάζει εύκολα τις χρόνιες συνήθειες του ύπνου του, είναι σημαντικό να γνωρίζεις τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των συνηθέστερων στάσεων ύπνου. Όπως επίσης και τη σχέση τους με διάφορες παθήσεις. Και ο ειδικός που επιλέξαμε θα σε κατατοπίσει με πολλές διαφωτιστικές λεπτομέρειες πάνω σ’ αυτό.

ΣΤΑΣΗ ΥΠΝΟΥ: ΣΤΟ ΠΛΑΙ

Είναι η θέση που επιλέγει η πλειοψηφία και κατά τους ειδικούς η δεύτερη καλύτερη επιλογή. Είτε σε εμβρυική θέση - δηλαδή με μαζεμένα τα χέρια και τα πόδια στην κοιλιά - είτε με το σώμα σε ευθεία και τα πόδια ελαφρώς λυγισμένα, η συγκεκριμένη στάση μπορεί να έχει κάποια σημαντικά πλεονεκτήματα για την υγεία, σύμφωνα με τους επικεφαλής του Hospital Sleep Medicine Center in Charlottesville στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Όπως, λοιπόν, εικάζουν οι ειδικοί, διευκολύνει την αναπνοή και ενδείκνυται για άτομα με αναπνευστικά προβλήματα και επεισόδια άπνοιας ύπνου.

Θεωρείται η λύση σε εκείνους που έχουν προδιαθεσικούς παράγοντες για ροχαλητό. Ο ύπνος στο πλάι συστήνεται επίσης για άτομα με αυχεναλγία (πόνο στον αυχένα) και οσφυαλγία (πόνο στη μέση), επειδή βοηθά τη σπονδυλική στήλη να διατηρήσει τα φυσικά της κυρτώματα και την προστατεύει από την άσκοπη καταπόνηση. Ο ύπνος στα αριστερά θεωρείται πιο φιλικός για την καρδιά, μια και βοηθά στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος και θεωρείται η ιδανική θέση ύπνου για τις έγκυες.

Σύμφωνα με κάποιες τελευταίες έρευνες από το πανεπιστήμιο S.U.N.Y. at Stony Brook των Η.Π.Α., ο ύπνος στο πλάι μπορεί να προλαμβάνει ή να ελαττώνει την εμφάνιση νευρολογικών νοσημάτων, όπως το Πάρκινσον και το Αλτσχάιμερ. Αν και χρειάζεται επιπλέον έρευνα για να επιβεβαιωθεί κάτι τέτοιο, οι ερευνητές από το πανεπιστήμιο Stony Brook ανακοίνωσαν ότι ο ύπνος στο πλάι βοηθάει στην καλύτερη απομάκρυνση επιβλαβών μεταβολικών ουσιών από τον εγκέφαλο.

Υπάρχουν όμως και κάποια «πλην» για εκείνους που προτιμούν να κοιμούνται στο πλάι. Αν κάποιος κοιμηθεί όλη νύχτα σ’ αυτή τη στάση, μπορεί να ξυπνήσει με πιάσιμο, μούδιασμα ή πόνο στο χέρι, επειδή όλο το βάρος του σώματος στηρίζεται στον ώμο και τον βραχίονα. Επίσης, με τη συγκεκριμένη στάση, ιδιαίτερα στα δεξιά, ασκείται πίεση στο στομάχι, οπότε μπορεί να επιδεινωθούν τα συμπτώματα καούρας και δυσπεψίας σε άτομα που πάσχουν από παθήσεις του στομάχου. Η στάση ύπνου στο πλάι ευθύνεται, κατά πολλούς, για την ανεπιθύμητη παρουσία στοιχείων πρόωρης γήρανσης και ρυτίδωσης του δέρματος του προσώπου και του μαζικού αδένα των μαστών στις γυναίκες.

Τip! Το National Sleep Foundation των Η.Π.Α. προτείνει να αποφεύγεις να μαζεύεις το σώμα σου σε έντονη εμβρυική στάση (μεγάλη κάμψη των ποδιών στην κοιλιά και το σαγόνι στο θώρακα), επειδή έτσι δεν επιτρέπεις στους μυς σου να χαλαρώσουν. Ο αυχένας και ο ώμος σου πρέπει να είναι στην ίδια ευθεία, όταν κοιμάσαι στο πλάι. Επειδή το κρύο σε προτρέπει να «μαζευτείς», είναι σημαντικό να φροντίζεις να μην κοιμάσαι σε δωμάτιο με χαμηλή θερμοκρασία. Φρόντισε να υπάρχει τόση ζέστη, ώστε να αισθάνεσαι άνετα στον ύπνο σου.

ΣΤΑΣΗ ΥΠΝΟΥ: ΑΝΑΣΚΕΛΑ

Σύμφωνα με τους περισσότερους ερευνητές είναι η στάση που εξασφαλίζει τον πιο αναζωογονητικό ύπνο. Ο ύπνος σ’ αυτή τη στάση, υπό προϋποθέσεις, βοηθά στην ευθυγράμμιση και στήριξη ολόκληρης της σπονδυλικής στήλης, από τον αυχένα έως τον κόκκυγα. Επιπλέον, όταν κοιμόμαστε ανάσκελα, το βάρος του σώματος κατανέμεται ομοιόμορφα στον κορμό και τα άκρα, διατηρώντας την καταπόνησή τους στο ελάχιστο. Ξεκουράζονται, λοιπόν, καλύτερα η σπονδυλική στήλη, τα χέρια και τα πόδια.

Επίσης, είναι η καλύτερη στάση ύπνου για το πρόσωπο, επειδή του επιτρέπει να αναπνέει ομοιόμορφα, χωρίς έκκεντρες πιέσεις ενάντια στο μαξιλάρι, που συχνά οδηγούν στη δημιουργία ρυτίδων. Είναι η σταθερή πρόταση των αισθητικών πλαστικών χειρουργών για τη διατήρηση της αρμονίας του προσώπου χωρίς ατέλειες. Γι’ αυτό σίγουρα πρέπει να προτιμάται, αν έχει προηγηθεί κάποια αισθητική θεραπεία προσώπου π.χ. δερμοαπόξεση με laser, χημικό peeling, ενέσιμες θεραπείες κ.ά.,όπου θα πρέπει να αποφεύγεται η πίεση του προσώπου στο μαξιλάρι.

Θεωρείται, ωστόσο, η χειρότερη στάση ύπνου για το ροχαλητό και για την εμφάνιση επεισοδίων άπνοιας ύπνου. Ο ύπνος ανάσκελα επιτρέπει στη γλώσσα, εξαιτίας της βαρύτητας αλλά και άλλων παραγόντων, να προκαλέσει απόφραξη της ανώτερης αναπνευστικής οδού και να οδηγήσει στο σύνδρομο της υπνικής άπνοιας. Το σύνδρομο αυτό αποτελεί συχνό αίτιο κακής υγείας από τις διαταραχές στον ύπνο.

Τip! Αν θες να δώσεις στην κρέμα νυκτός και στο serum σου την ευκαιρία να δράσει ανενόχλητα, σίγουρα καλό είναι να προτιμάς να κοιμάσαι τουλάχιστον στην αρχή ανάσκελα. Οι περισσότεροι, εξάλλου, κατά τη διάρκεια της νύχτας θα αλλάξουν στάση ύπνου. Λίγοι είναι αυτοί που θα ξυπνήσουν στη στάση που αποκοιμήθηκαν.

ΣΤΑΣΗ ΥΠΝΟΥ: ΜΠΡΟΥΜΥΤΑ

Παρόλο που είναι η στάση που θα επιλέξουμε, όταν είμαστε πολύ κουρασμένοι, από πολλούς ειδικούς, θεωρείται η χειρότερη στάση ύπνου, ιδιαίτερα αν υπάρχουν μυοσκελετικά προβλήματα. Επιβαρύνει σημαντικά τον αυχένα, επειδή, όταν κοιμάται κάποιος μπρούμυτα, χρειάζεται να διατηρήσει το κεφάλι του για να αναπνεύσει σε γωνία 90 μοιρών, που σύντομα προκαλεί μυϊκό σπασμό και πόνο. Επίσης, επιβαρύνει τη μέση, μια και συνήθως η σπονδυλική στήλη διατηρεί μία «στροφική θέση» στη συγκεκριμένη στάση ύπνου, που είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική για το σώμα. Αν υπάρχουν μυοσκελετικά προβλήματα, καλό είναι να αποφεύγεται ο ύπνος μπρούμυτα.

Τip! Αν σου αρέσει να κοιμάσαι μπρούμυτα, προτίμησε ένα λεπτό ή και καθόλου μαξιλάρι. Συνήθως συστήνεται το ημίσκληρο στρώμα για όσους κοιμούνται μπρούμυτα και λίγο πιο σκληρό σε όσους έχουν αυξημένο το σωματικό βάρος.

.thriveglobal.gr