facebook_page_plugin

Κιν/φος

Η ιστορία του ορεινού πελοποννησιακού χωριού των Καλαβρύτων και της εκτέλεσης σύσσωμου του αντρικού πληθυσμού του από τους Γερμανούς κατακτητές τον Δεκέμβριο του 1943. Ντοκιμαντέρ απλής όσο και στερεάς εξιστόρησης, το οποίο ρίχνει το βάρος του στο ανθρώπινο δράμα.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από τη σφαγή των Καλαβρύτων (13/12/1943 ), η Ένωση Καλαβρυτινών Αθήνας ανέθεσε στον έμπειρο σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ («Μακρόνησος», μακρά συνεργασία με την τηλεοπτική σειρά «Παρασκήνιο» ) αλλά και ταινιών μυθοπλασίας («Αλεμάγια», «Χαρά» ) Ηλία Γιαννακάκη μια κινηματογραφική καταγραφή των γεγονότων μέσα από μια σύγχρονη οπτική. Χρησιμοποιώντας ελάχιστο αρχειακό υλικό, αλλά πολλές μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων, εκείνος συνέθεσε ένα εμπεριστατωμένο χρονικό απλής όσο και στερεάς εξιστόρησης, το οποίο ρίχνει το βάρος του στο ανθρώπινο δράμα.

Όπως και στο ανάλογου θέματος περσινό­ «Νεοναζί: Το Ολοκαύτωμα της Μνήμης» του Στέλιου Κούλογλου, με το οποίο μοιράζονται κοινές μαρτυρίες, η προσέγγιση του ντοκιμαντέρ είναι βασικά τηλεοπτική, διαθέτει όμως σφιχτό αφηγηματικό ρυθμό (παρά τη μεγάλη διάρκειά του ), ψύχραιμη ιστορική ματιά (ποιος ο ρόλος των ανταρτών; ) και αναμφίβολη εκπαιδευτική αξία. Προσπαθεί μάλιστα να δει πώς ο αντίκτυπος των τραγικών γεγονότων φτάνει μέχρι τις μέρες μας, προσφέροντας παράλληλα σπουδαία υπηρεσία στην πολύτιμη διατήρηση της μνήμης, στοιχεία που του χάρισαν το βραβείο­ της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (FIPRESCI ) στο περσινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Από Χρήστο Μήτση

Χρυσές Σφαίρες 2015: Οι υποψηφιότητες δείχνουν «Birdman»
Το «Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου συγκέντρωσε τις περισσότερες υποψηφιότητες (συνολικά επτά)

Με τη σημερινή ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τις 72ες Χρυσές Σφαίρες, η οσκαρική κούρσα του 2015 ζεστάθηκε για τα καλά, δείχνοντας τα πρώτα φαβορί, μοιράζοντας ελπίδες στα αουτσάιντερς και κόβοντας τη φόρα των υπόλοιπων φιλόδοξων παραγωγών, οι οποίες δεν ελπίζουν πια παρά σε μια μεγάλη έκπληξη. Όπως είχαν ήδη δείξει οι επιλογές των πρώτων επαγγελματικών ενώσεων κριτικών, αλλά και οι υποψηφιότητες των SAG (τα βραβεία της Ένωσης Αμερικανών Ηθοποιών ), το «Μεγαλώνοντας» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ (καλύτερη ταινία από Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες και Βοστόνη ) δεν πρόκειται να λείπει από καμιά μεγάλη οσκαρική κατηγορία, κάτι που επιβεβαίωσαν και οι Ανταποκριτές Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ, χαρίζοντάς του πέντε πρωτοκλασάτες υποψηφιότητες. Τις περισσότερες από όλες τις ταινίες έχει το «Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου (φαβορί στη σκηνοθεσία και τον πρώτο αντρικό ρόλο ), συνολικά εφτά, ενώ το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Γουές Άντερσον (τέσσερις υποψηφιότητες ) είναι η τρίτη ταινία που δηλώνει παρών σε όλες τις «μεγάλες» κατηγορίες: καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο. Πέντε υποψηφιότητες έχει το «Παιχνίδι της Μίμησης» (του λείπει η σκηνοθεσία ), βιογραφία του Βρετανού φυσικομαθηματικού Άλαν Τούρινγκ, τέσσερις μια άλλη βρετανική επιστημονική βιογραφία, αυτή του Στίβεν Χόκινγκ («Η Θεωρία των Πάντων» ), όσες και το «Selma», δράμα με θέμα την πορεία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ στην Σέλμα της Αλαμπάμα το 1965, αλλά και το «Κορίτσι που Εξαφανίστηκε», αδικαιολογήτως απόν από την καλύτερη ταινία. Μέσα στο παιχνίδι διατηρείται το «Foxcatcher» (ταινία και δυο ρόλοι ), όχι όμως και τα «American Sniper» του Κλιντ Ίστγουντ, «Αλύγιστος» της Αντζελίνα Τζολί, «Έμφυτο Ελάττωμα» του Πολ Τόμας Άντερσον, «A Most Violent Year» του Τζέι Σι Τσάντορ, «Into the Woods» του Ρομπ Μάρσαλ, «Μεγάλα Μάτια» του Τιμ Μπάρτον και «Interstellar» του Κρίστοφερ Νόλαν. Τουλάχιστον σύμφωνα με τους Ανταποκριτές Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ, οι οποίοι «φωτοτύπησαν» την πεντάδα πρώτου γυναικείου ρόλου (στο Δράμα ) από τα SAG και επιβεβαίωσαν τη φόρα του «Ida» ως οσκαρικό ξενόγλωσσο οσκαρικό φαβορί. Οι 72ες Χρυσές Σφαίρες θα απονεμηθούν (σε απευθείας μετάδοση από τη Nova ) την Κυριακή 11 Ιανουαρίου, με οικοδέσποινες τις Τίνα Φέι και Έιμι Πόλερ.

Καλύτερη Ταινία (Δράμα )
Μεγαλώνοντας
Foxcatcher
Παιχνίδι της Μίμησης
Selma
Η Θεωρία των Πάντων

Καλύτερη Ταινία (Μιούζικαλ ή Κωμωδία )
Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας
Ξενοδοχείο Grand Budapest
Into the Woods
Pride
St. Vincent. Ο Αγαπημένος μου Άγιος

Α΄ Αντρικός Ρόλος – Δράμα
Στιβ Καρέλ («Foxcatcher» )
Μπένεντικτ Κάμπερμπατς («Παιχνίδι της Μίμησης» )
Τζέικ Τζίλενχαλ («Nightcrawler» )
Ντέιβιντ Ογιελόβο («Selma» )
Έντι Ρεντμέιν («Η Θεωρία των Πάντων» )

Α΄ Γυναικείος Ρόλος – Δράμα
Τζένιφερ Άνιστον («Cake» )
Φελίσιτι Τζόουνς («Η Θεωρία των Πάντων» )
Τζούλιαν Μουρ («Still Alice» )
Ρόζαμουντ Πάικ («Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε» )
Ριζ Γουίδερσπουν («Wild» )

Α΄ Αντρικός Ρόλος - Μιούζικαλ ή Κωμωδία
Ρέιφ Φάινς («Ξενοδοχείο Grand Budapest» )
Μάικλ Κίτον («Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» )
Μπιλ Μάρεϊ («St. Vincent. Ο Αγαπημένος μου Άγιος» )
Χοακίν Φίνιξ («Inherent Vice» )
Κρίστοφ Βαλτς («Big Eyes» )

Α΄ Γυναικείος Ρόλος - Μιούζικαλ ή Κωμωδία
Έιμι Άνταμς («Big Eyes» )
Έμιλι Μπλαντ («Into the Woods» )
Έλεν Μίρεν («Ένα Ταξίδι 30,5 Μέτρα Μακριά» )
Τζούλιαν Μουρ («Maps to the Stars» )
Κουβενζανέ Γουόλις («Annie» )

Β΄ Αντρικός Ρόλος
Ρόμπερτ Ντιβάλ («Ο Δικαστής» )
Ίθαν Χοκ («Μεγαλώνοντας» )
Έντουαρντ Νόρτον («Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» )
Μαρκ Ράφαλο («Foxcatcher» )
Τζι Κέι Σίμονς («Whiplash» )

Β΄ Γυναικείος Ρόλος
Πατρίσια Αρκέτ («Μεγαλώνοντας» )
Τζέσικα Τσαστέιν («A Most Violent Year» )
Κίρα Νάιτλι («Παιχνίδι της Μίμησης» )
Έμα Στόουν («Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» )
Μέριλ Στριπ («Into the Woods» )

Σκηνοθεσία
Γουές Άντερσον («Ξενοδοχείο Grand Budapest» )
Ντέιβιντ Φίντσερ («Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε» )
Άβα Ντούβερνεϊ («Selma» )
Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου («Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» )
Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ («Μεγαλώνοντας» )

Σενάριο
Γουές Άντερσον («Ξενοδοχείο Grand Budapest» )
Τζίλιαν Φλιν («Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε» )
Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου («Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» )
Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ («Μεγαλώνοντας» )
Γκράχαμ Μουρ («Παιχνίδι της Μίμησης» )

Animation
Οι Υπερέξι
The Book of Life
Τα Τερατοκουτάκια
Πως να Εκπαιδεύσετε το Δράκο σας 2
Η Ταινία Lego

Ξενόγλωσση Ταινία
Force Majeure Turist (Σουηδία )
Gett (Ισραήλ )
Ida (Πολωνία )
Λεβιάθαν (Ρωσία )
Tangerines Mandariinid (Εσθονία )

Μουσική
Αλεξάντρ Ντεσπλά («Παιχνίδι της Μίμησης» )
Γιόχαν Γιόχανσον («Η Θεωρία των Πάντων» )
Τρεντ Ρέζνορ & Άτικους Ρος («Το Κορίτσι Που Εξαφανίστηκε» )
Αντόνιο Σάντσεζ («Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» )
Χανς Τσίμερ («Interstellar» )

Τραγούδι
Big Eyes - Λάνα Ντελ Ρέι («Big Eyes» )
Glory - Τζον Λέτζεντ, Κόμον («Selma» )
Mercy Is – Πάτι Σμιθ, Λένι Κέι («Νώε» )
Opportunity - Γκρεγκ Κέρστιν, Σία Φούρλερ, Γουίλ Γκλακ («Annie» )
Yellow Flicker Beat – Λόρντι («Hunger Games: Επανάσταση - Μέρος 1» )

Από Χρήστο Μήτση , Γιάγκο Αντίοχο

Ο Σεμπαστιάν Νικολά είναι ένας άχρωμος και άοσμος 45άρης. Παρατηρεί τους ανθρώπους, μαθαίνει να τους μιμείται, ενώ συχνά οικειοποιείται μυστικά την ταυτότητά τους. Μέχρι που συναντά τον διάσημο κι εκκεντρικό μουσικό Ανρί ντε Μοντάλτ… Ρεσιτάλ αλλαγής ρόλων και προσωπείων από τον Ματιέ Κασοβίτς, σε ένα ατμοσφαιρικό, αλλά εύκολων τελικών λύσεων δραματικό θρίλερ.

Με βραβευμένη καριέρα ως σκηνοθέτης («Το Μίσος», «Πορφυρά Ποτάμια», «Gothika» ), ο Ματιέ Κασοβίτς μετρά πάνω από 20 συμμετοχές σε ταινίες άλλων δημιουργών ως ηθοποιός («Ένας Πολύ Διακριτικός Ήρωας», «Αμελί», «Αμήν» ). Για χάρη του Ματιέ Ντελαπόρτ, σεναριογράφου του περιπετειώδους θρίλερ «22 Σφαίρες» και σκηνοθέτη της κομεντί «Για Όλα Φταίει τ’ Όνομά σου», περνά τώρα ξανά μπροστά από την κάμερα, στον απαιτητικότερο μάλιστα μέχρι σήμερα (διπλό ) ρόλο του. Αυτόν του Σεμπαστιάν Νικολά, ενός άχρωμου και άοσμου 45άρη, ο οποίος δουλεύει ως μεσίτης.

Εντελώς μοναχικός, παρατηρεί τους ανθρώπους, μαθαίνει να τους μιμείται, ενώ συχνά οικειοποιείται μυστικά την ταυτότητά τους. Μέχρι που συναντά τον διάσημο κι εκκεντρικό μουσικό Ανρί ντε Μοντάλτ (πάλι ο Κασοβίτς ), με τον οποίο αρχίζει να αναπτύσσει μια παράξενη φιλία. Μαθαίνοντας δε τη σχέση του τελευταίου με τον αποξενωμένο γιο του, παγιδεύεται για τα καλά σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι πλαστοπροσωπίας.

Έντεχνα, με μοναδικό ευαίσθητο σημείο της πλοκής τις απόλυτα πειστικές για όλους μεταμφιέσεις του Νικολά (αλά Ίθαν Χαντ στις «Επικίνδυνες Αποστολές» ), ο Ντελαπόρτ εγκαθιστά εξαρχής μια «ζωντανή» ατμόσφαιρα μυστηρίου.

Ο φιλότιμος Κασοβίτς βοηθά κινούμενος σε χαμηλούς τόνους, το γεωμετρικό κάδρο τον εγκλωβίζει έντεχνα, ενώ η σκηνογραφία του διαμερίσματος του Ντε Μοντάλτ υποβάλλει μια διαρκώς παρούσα απειλή.

Η διάφανη προσωπικότητα του ήρωα, ο οποίος αναζητά πάντα έναν ξενιστή για να αρχίσει να υπάρχει, αποπνέει μια βαθιά μελαγχολία και μια απόλυτα επίκαιρη τραγική συγκίνηση.

Η δραματική διαδρομή του μέχρι την κάθαρση όμως ολοκληρώνεται μέσα από μερικές εύκολες συμπτώσεις (το τηλεφώνημα στο αστυνομικό τμήμα ) κι έναν υπερβάλλοντα μελοδραματισμό που προσγειώνουν αυτό το κομψό δραματικό θρίλερ πολύ πιο απότομα απ’ όσο πραγματικά του αξίζει.
Από Χρήστο Μήτση

Γαλλία. 2014. Διάρκεια: 118΄

Δείτε τις νέες ταινίες που προβάλλονται από σήμερα στους κινηματογράφους… 

Η Έξοδος: Θεοί Και Βασιλιάδες
Ο σκηνοθέτης του «Μονομάχου» Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει με ένα φαντασμαγορικό θρησκευτικό έπος. «Η Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες» αφηγείται σε τρεις χορταστικότατες διαστάσεις τη φυγή των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο, με τον Κρίστιαν Μπέιλ να υποδύεται τον Μωυσή και τον Τζόελ Έγκερτον τον Φαραώ Ραμσή. Ο Σκοτ υπόσχεται να μετατρέψει την ιστορία της θρυλικής διάσχισης της Ερυθράς Θάλασσας σε ένα αλληγορικό υπερθέαμα. Θα τα καταφέρει άραγε;

 

Foxcatcher
Αποδεικνύοντας πως δεν είναι απλώς ένας καλός κωμικός, αλλά ένας σπουδαίος ερμηνευτής ευρείας γκάμας, ο Στιβ Καρέλ βρίσκει στο πρόσωπο του δισεκατομμυριούχου Τζον ντι Ποντ ένα ρόλο που θα τον στείλει σίγουρα στα επόμενα Όσκαρ. Πάνω στην ιστορία της σχέσης του μοναχικού γόνου μιας πάμπλουτης οικογένειας κι ενός εξίσου εσωστρεφούς ολυμπιονίκη της πάλης, το βιογραφικό δράμα του Μπένετ Μίλερ («Capote» ) φωτίζει μελαγχολικά τη σκοτεινή (ταξική, οικονομική, ψυχολογική ) πλευρά κάθε εφήμερου success story, κερδίζοντας βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κανών.

 

Ο Κήπος του Γιάλομ
Ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του διάσημου ψυχοθεραπευτή, ο οποίος έχει δεκάδες χιλιάδες φανατικούς αναγνώστες στη χώρα μας. Το ντοκιμαντέρ της Σαμπίνε Γκίσιγκερ μιλά για τη ζωή και τη σκέψη του Ίρβιν Γιάλομ. Πρόκειται για μια ταινία που, μέσα από εξομολογήσεις του ίδιου του ψυχοθεραπευτή, αποκαλύπτει καινούργιες, άγνωστες πτυχές της προσωπικότητάς του και, σύμφωνα με την ίδια τη σκηνοθέτιδα, «θα εμπνεύσει τους θεατές να σκεφτούν για τον εαυτό τους και τη δική τους ύπαρξη»…

 

Λευκός Θεός
Η θριαμβεύτρια ταινία του τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα στο περασμένο Φεστιβάλ Κανών έρχεται από την κοινωνικοπολιτικά θερμή Ουγγαρία. Το αλληγορικό δράμα του Κορνέλ Μουντρούσκο καυτηριάζει με εμπνευσμένο τρόπο τη ραγδαία άνοδο των νεοναζί αλλά και την ψήφιση μιας σειράς αντιδραστικών νόμων στην πάλαι ποτέ κομουνιστική ευρωπαϊκή χώρα. Η Λίλι, κόρη χωρισμένων γονιών, θα αναγκαστεί να μείνει για ένα διάστημα με τον πατέρα της όταν η μητέρα της πηγαίνει στο εξωτερικό για να δουλέψει. Ένας νόμος που επιβάλλει πρόστιμο σε όσους έχουν ημίαιμα σκυλιά «βγάζει» το κατοικίδιό της στο δρόμο. Η 13χρονη θα ξεκινήσει μια περιπλάνηση στους δρόμους της Βουδαπέστης για να βρει τον αγαπημένο της Χάγκεν, αλλά τελικά θα γίνει μάρτυρας μιας τετράποδης επανάστασης.

 


Ο Επιφανής Άγνωστος
Το σκηνοθετικό και συγγραφικό δίδυμο Ματιέ Ντελαπόρτ και Αλεξάντρ Ντε Λα Πατελιέρ («Για όλα Φταίει το Όνομα σου», «22 Σφαίρες» ) επιστρέφει με ένα δραματικό θρίλερ που έχει για πρωταγωνιστή του τον Ματιέ Κασοβίτς. Ο γνωστός Γάλλος ηθοποιός/σκηνοθέτης ερμηνεύει τον Σεμπαστιάν Νικολά, έναν μεσήλικα που πάντα ονειρευόταν να γίνει κάποιος άλλος… Παρατηρεί τους ανθρώπους που συναντά, και στη συνέχεια τους μιμείται. Περνάει μέσα από τις ζωές τους. Αλλά κάποια ταξίδια δεν έχουν δρόμο επιστροφής.

 


Κοινός Παρανομαστής
Για τον κυρ Πλάτωνα (Αντώνης Αντωνίου ) η γυναίκα είναι κάτι το ιερό. Για τον Δημήτρη (Ρένος Χαραλαμπίδης ) το εισιτήριο για μια όμορφη ζωή. Για τον Αλέξανδρο (Πυγμαλίων Δαδακαρίδης ) μια πλατωνική ιδέα. Και για τον Νίκο (Βλαδίμηρος Κυριακίδης ) ένα δόλιο πλάσμα. Δεν είναι δύσκολο να μαντέψεις ότι ο «κοινός παρονομαστής» της τυχαίας συνάντησης και της συζήτησης των τεσσάρων αντρών σε ένα καφενείο είναι η γυναίκα. Ο νεοφώτιστος σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας θίγει με κωμικο-δραματικό τρόπο τη διαφορετικότητα των απόψεων που μπορεί να εκφραστούν πάνω στο ίδιο θέμα, οι οποίες ωστόσο συνέκλιναν στην απόφαση της κριτικής επιτροπής του φετινού Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Κύπρου να τον τιμήσει ως πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη.

 


Πάντιγκτον
Το αρκουδάκι του Πάντινγκτον, ήρωας περισσοτέρων από 20 παιδικών βιβλίων του Μάικλ Μποντ, ταξιδεύει για πρώτη φορά από τις σελίδες στη μεγάλη οθόνη και από το Περού στο Λονδίνο. Το γλυκό τετράποδο θα γνωρίσει από πρώτο χέρι τους κινδύνους που κρύβει η αγγλική μεγαλούπολη, ενώ δεν θα αργήσει να μπει και στο μάτι μιας σατανικής ταριχεύτριας ζώων. Το «Πάντινγκτον», που συνδυάζει live action και animation, προβάλλεται μεταγλωττισμένο και με υπότιτλους στις αθηναϊκές αίθουσες.

 

 

Saint Laurent: Η Χρυσή Εποχή
Μετά τον Τζαλίλ Λεσπέρ σειρά έχει ο Μπερτράν Μπονελό για να σκηνοθετήσει τη βιογραφία του Ιβ Σεν Λοράν. Η ταινία βρέθηκε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του περασμένου Φεστιβάλ Κανών, καταγράφοντας με καλλιτεχνική ελευθερία το πορτρέτο μιας στιλιστικής ιδιοφυΐας. Η βιογραφία αποκαλύπτει τα μεγάλα πάθη και τις αυταπάτες του Ιβ Σεν Λοράν (Γκασπάρ Ουλιέλ ), συνθέτοντας έναν ύμνο στην άσωτη ζωή ενός αμετανόητου μπον βιβέρ.

 


Ο Χειμώνας
Ταινία φαντασίας και «στοιχειωμένης» ατμόσφαιρας του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα. Το φιλμ ακολουθεί έναν ρομαντικό συγγραφέα από το Λονδίνο πίσω στο εγκαταλελειμμένο πατρικό του σπίτι, σε ένα απομακρυσμένο ορεινό χωριό της Ελλάδας. Κατατρεγμένος από τους πιστωτές του και περιτριγυρισμένος από φαντάσματα του παρελθόντος, ο Νίκος πρέπει να ξεδιαλύνει το μυστήριο γύρω από το θάνατο του πατέρα του και να επανακτήσει επαφή με την πραγματικότητα.

 


Καλάβρυτα – Άνθρωποι και Σκιές
Καλάβρυτα. Δεκέμβριος 1943. Εκτέλεση ολόκληρου του ανδρικού πληθυσμού από 14 χρονών και πάνω. Πυρπόληση όλων των σπιτιών. Αντίποινα, όπως είπαν οι Γερμανοί, για τη θανάτωση 80 στρατιωτών τους από τους αντάρτες. Τι σημαίνει η λέξη αντίποινα; Και τι η λέξη καταστροφή; Γιατί εμείς; Περισσότερο από ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ πάνω στη φρίκη, μια ταινία συλλογικό-πορτρέτο των επιζώντων που προσπαθούν, 70 χρόνια τώρα, να καταλάβουν ποιοι είναι και τι πραγματικά τους συνέβη.

Κάθε δελτίο τύπου ταινίας, που μιλά για μια άκρως σοκαριστική εμπειρία, όταν αναφέρεται στο προϊόν που προωθεί, οφείλει να τηρήσει τις υποσχέσεις που δίνει σε αυτόν που θα συγκινηθεί από την περιγραφή.

Όταν διάβασα την περιγραφή των Σταθμών του Σταυρού κράταγα μικρό καλάθι, έβγαλα προς τα έξω τον κυνικότερο εαυτό μου, σταύρωσα τα χέρια μου και σκέφτηκα «τώρα δείξε μου αν είσαι εξίσου καλός στην πράξη». Dietrich Brüggemann, συγχαρητήρια, με εντυπωσίασες. Και είμαι σίγουρος πως θα εντυπωσιάσεις και άλλον κόσμο.
Προφανώς ορμώμενος από προσωπικές μεταφυσικές αναζητήσεις και εμπειρίες από απομονωμένες θρησκευτικές ομάδες, ο σκηνοθέτης επιλέγει να θίξει το πάντα ευπρόσδεκτο θέμα που συμπορεύεται με τον κινηματογράφο (αν όχι και με τον ίδιο τον άνθρωπο) από τη γέννησή του: τη θρησκεία και τη σχέση της με τον άνθρωπο.
Στον κόσμο αυτής της θρησκευόμενης Γερμανίας που με χειρουργικά μονοπλάνα σκιαγραφείται, δεν υπάρχει ηλιαχτίδα.

Η απόλαυση στα εγκόσμια είναι απαγορευμένη και η ζωή

Μετά, ο μόνος σκοπός. Η μόνη αγάπη που μπορεί να υπάρξει κάτω από τον συννεφιασμένο ουρανό απευθύνεται πρωτίστως στο Θεό και δευτερευόντως στην οικογένεια.

Μια οικογένεια που, για να προστατεύσει κανείς, αφελώς πρέπει να έρθει αντιμέτωπος με το θάνατο.

Μα είναι τέτοια η πεσιμιστική ματιά του Brüggemann, που δε θα κουνήσει επιδεικτικά κανένα δάχτυλο προς το αθώο ποίμνιο, εν αντιθέσει με τη μισανθρωπία των ποιμένων που υποτίθεται πως το καθοδηγούν ορθά.

Μελετώντας κοινωνιολογικά το ζήτημα δείχνει πως πίσω από την αυστηρότητα και την ψυχολογική βία δεν υφίσταται μίσος, αλλά τρυφερότητα και αγάπη που δεν βρίσκουν άλλους τρόπους για να εκφραστούν. Κανένας χαρακτήρας δεν είναι καρικατούρα, εδώ κυριαρχεί ο ερμηνευτικός ρεαλισμός και ο υπαρξιακός προβληματισμός.

Όπως επίσης και το εύστοχα δοσμένο θέμα της διαφορετικότητας και το, παραλληλιζόμενο με τα στάδια της σταύρωσης του Θεανθρώπου, μαρτύριο, το οποίο επίσης προέρχεται από στρεβλή πίστη.

Κινητήριος δύναμη της ταινίας, πέραν της αναντίρρητα ακριβούς φωτογραφίας της, οι ερμηνείες, με το κεντρικό δίδυμο μητέρας (Franziska Weisz) και κόρης (Lea van Acken, πρωτοεμφανιζόμενη) να κλέβουν τις εντυπώσεις.

Η μεταξύ τους χημεία, ο χειρισμός των ψυχολογικών τους μεταβάσεων και η υπόγεια ένταση που άλλοτε εκδηλώνεται και άλλοτε παραμένει ως υπονοούμενο, είναι τέτοια ώστε δύσκολα θα πειστεί κανείς πως πρόκειται περί ηθοποιών και όχι πραγματικών πιστών μιας αίρεσης για την οποία γυρίζεται κάποιου είδους ντοκιμαντέρ.

Αλύτρωτα πλάσματα που είναι καταδικασμένα να ζουν καθοδηγούμενα από την άγνοια.

Το αν θα εκτιμήσετε μια τέτοια ταινία, κρίνετε το με βάση τις αντοχές σας. Αν και δεν είναι μεγάλη σε διάρκεια, παραμένει μια γροθιά στο στομάχι, της οποίας η μελανιά, ωστόσο, θα κάνει καιρό να ξεθωριάσει και τις ουλές της θα τις κρατάτε σαν ενθύμιο. Ich Ruff Zu Dir, Herr Jesu Christ.

Σκηνοθεσία: Dietrich Brüggemann, πρωταγωνιστούν: Lucie Aron, Anna Brüggemann, Michael Kamp, Moritz Knapp. Η ταινία προβάλλεται από την Seven films.

Το βράδυ της 24ης Αυγούστου 1944 κι ενώ τα συμμαχικά στρατεύματα ετοιμάζονται να εισέλθουν στο Παρίσι, ο πρέσβης της Σουηδίας Ραούλ Νόρντλινγκ προσπαθεί να πείσει τον Γερμανό διοικητή στρατηγό Φον Τσόλτιτζ να παρακούσει τις ρητές διαταγές του Χίτλερ και να μην ανατινάξει τα ιστορικά μνημεία της πόλης. Κινηματογραφημένο με ακαδημαϊκή σύνεση και δεξιοτεχνικά ερμηνευμένο θεατρικό έργο (του Σιρίλ Γκελί ), το οποίο βασίζεται σε εν πολλοίς πραγματικά γεγονότα.

Από τις πλέον αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο στρατηγός Ντίτριχ φον Τσόλτιτζ­ διορίστηκε διοικητής του Παρισιού στις αρχές Αυγούστου του 1944. Ήταν ο άνθρωπος ο οποίος στις 25 του ίδιου­ μήνα το παρέδωσε στους συμμάχους, αρνούμενος να υπακούσει­ στις ρητές εντολές να ανατινάξει­ προηγουμένως όλα τα ιστορικά μνημεία της πόλης. Έχει μείνει μάλιστα ιστορική η ερώτηση «Brennt Paris?» («Καίγεται το Παρίσι;» ) που του απηύθυνε οργισμένος ο Χίτλερ από το τηλέφωνο λίγες ημέρες νωρίτερα, αν και πολλοί ισχυρίζονται πως στην πραγματικότητα αυτό ειπώθηκε προς τον προσωπάρχη του, τον στρατηγό Άλφρεντ Γιοντλ, το πρωί της 25ης Αυγούστου.

Με το τέλος του πολέμου ο Φον Τσόλτιτζ κρίθηκε ένοχος για την εξόντωση χιλιάδων Ρωσοεβραίων της Σεβαστούπολης, παρέμεινε τρία χρόνια στη φυλακή κι ελευθερώθηκε το 1947. Τιμήθηκε επανειλημμένα από τους Γάλλους, αν και η στάση του τη μοιραία νύχτα της 24ης Αυγούστου δεν έχει πλήρως ξεκαθαριστεί, καθώς δεν υπήρξαν μάρτυρες για να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν τα λεγόμενά του, ότι δηλαδή οικειοθελώς παρέβη τις ­χιτλερικές διαταγές.

Η ιστορία του μεταφέρθηκε στην οθόνη το 1966 στην ταινία του Ρενέ Κλεμάν «Κάψτε το Παρίσι» («Paris Brule-t-il?» ) με ένα σπουδαίο διεθνές καστ: ο Όρσον Γουέλς ερμήνευσε τον Σουηδό πρέσβη Ραούλ Νόρντλινγκ και ο Γκερτ Φρέμπε (ο τζεϊμσμποντικός «Χρυσοδάκτυλος» ) τον Ντίτριχ φον Τσόλτιτζ. Πρέσβης και στρατηγός ξαναβρίσκονται μαζί στο γραμμένο το 2011 θεατρικό έργο του Σιρίλ Γκελί «Diplomatie», το οποίο διασκευάζει τώρα ο βραβευμένος με Όσκαρ Φόλκερ Σλέντορφ («Το Ταμπούρλο» ). Πρόκειται για την ιστορία της σύντομης συνάντησης των δύο αντρών το βράδυ της 24ης Αυγούστου, λίγες ώρες πριν από την είσοδο των συμμαχικών στρατευ­μάτων στη γαλλική πρωτεύουσα. Ο Φον Τσόλτιτζ είναι αποφασισμένος να εκτελέσει τις εντολές του Βερολίνου και ο Νόρντλινγκ, μεταφέροντας όρους αναίμακτης παράδοσης από έναν Γάλλο στρατηγό, κάνει τα πάντα για να τον μεταπείσει.

Δραματική αντιπαράθεση χαρακτήρων, η οποία εξελίσσεται σε θρίλερ πάνω στο μέλλον της ιστορικής πόλης (και της ανθρώπινης πολιτιστικής ιστορίας ), η «Νύχτα…» κερδίζει το στοίχημα να μας πάρει μαζί της, αν και γνωρίζουμε από πριν την κατάληξη της σφοδρής λεκτικής διαμάχης. Ως ταινία, δεν αποφεύγει εντελώς τις θεατρικές ευκολίες, είναι στατική και φλύαρη. Στολίζεται όμως από τον Σλέντορφ με μερικές φίνες κινηματογραφικές πινελιές, όπως το απαλό ημίφως που «εξαφανίζει» τις στολές μέσα στο ντεκόρ και αναδεικνύει τα πρόσωπα ή η εναρκτήρια σεκάνς με την αντίστιξη ανάμεσα στη μουσική του Μπετόβεν και την ολοκληρωτική καταστροφή της Βαρσοβίας. Διαθέτει επίσης δύο πρώτης τάξεως πειστικές πρωταγωνιστικές ερμηνείες, με εκείνη του Νιλς Άρεστρουπ («Ο Προφήτης» ) να είναι πολυεπίπεδη και αριστοτεχνικά ζυγισμένη, πραγματικά αξιομνημόνευτη.


Από Χρήστο Μήτση

Γερμανία, Γαλλία. 2014. Διάρκεια: 84΄. Διανομή: ODEON.

Αυτές είναι οι ταινίες που θα δούμε στους αθηναϊκούς κινηματογράφους 

Από Έρωτα
Μετά το «Μια Μέλισσα τον Αύγουστο», ο Θοδωρής Αθερίδης διασκευάζει για τον κινηματογράφο ακόμη ένα θεατρικό έργο του, το οποίο είχε παρουσιάσει με επιτυχία και πρωταγωνιστές τον ίδιο και τη Σμαράγδα Καρύδη. Η ιστορία ξεκινά δύο ημέρες πριν από το γάμο του Αντώνη (Αθερίδης ) με τη Νατάσσα (Βλαντή ), όταν τον… επισκέπτεται στο σπίτι του η παλιά του ερωμένη Άννα (Καρύδη ). Ο έρωτας μεταξύ τους διατηρείται «ζωντανός», ο Αντώνης ωστόσο δεν θα ματαιώσει το γάμο του με τη Νατάσσα. Τα πράγματα μάλιστα θα μπλεχτούν ακόμη περισσότερο όταν θα ξεκινήσει η διπλή ζωή του Αντώνη μέσα στο ίδιο του το σπίτι.

 

Jimmy’s Hall
Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα Κεν Λόουτς («Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι» ) επιβεβαίωσε στη συνέντευξη Τύπου της ταινίας στις Κάνες ότι σκέφτεται σοβαρά το «Jimmy’s Hall» να είναι η τελευταία του ταινία. Ακόμη και σε αυτήν, όμως, ο 78χρονος Βρετανός δεν θα μπορούσε να απομακρυνθεί από τα γνωστά του κινηματογραφικά χωράφια, γεμάτα πολιτικούς αγώνες, ιστορικά γεγονότα κι ευαίσθητες ανθρώπινες ιστορίες. Αν προσθέσετε και άφθονη μουσική (τζαζ και παραδοσιακή ιρλανδική ), θα έχετε ένα συγκινητικό και στρατευμένο φιλμ πάνω στην αληθινή ιστορία του Τζίμι Γκράλτον, του Ιρλανδού χαρισματικού ακτιβιστή που επιστρέφει στη γενέτειρά του ύστερα από δεκαετή εξορία στις ΗΠΑ. Η προσπάθειά του να επαναλειτουργήσει ένα πολιτιστικό-μουσικοχορευτικό κέντρο θα τον φέρει σε σύγκρουση με τις αρχές και την εκκλησία, θα ενώσει όμως δυναμικά τους νέους κατοίκους του απομονωμένου ορεινού χωριού.

 

Οι Σταθμοί του Σταυρού
Αργυρή Άρκτος στο Βερολίνο για ένα στιλιζαρισμένο γερμανικό δράμα. Η 14χρονη Μαρία θέλει να αποδείξει την αφοσίωσή της στον Ιησού, να γίνει αγία και να πάει στον παράδεισο. Για να το πετύχει, είναι αποφασισμένη να περάσει τους 14 σταθμούς της πορείας του Ιησού προς τον Γολγοθά. Ο Γερμανός Ντίτριχ Μπρούγκεμαν σκηνοθετεί αυτά τα βήματα μέσα από 14 μονοπλάνα την ίδια στιγμή που δεκάδες αναπάντητα ερωτήματα τίθενται στον θεατή.


Η Νύχτα Πριν Πέσει το Παρίσι
Ο Φόλκερ Σλέντορφ («Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ» ) περιγράφει την ιστορική για τη γαλλική πρωτεύουσα νύχτα της 25ης Αυγούστου του ’45. Είναι το βράδυ που οι σύμμαχοι εισβάλουν στο Παρίσι, με τους Ναζί να εγκαταλείπουν άρον άρον την Πόλη του Φωτός. Λίγο πριν την αυγή, ο Ντίτριχ φον Σόλτιτζ, Γερμανός στρατιωτικός διοικητής στο Παρίσι, ετοιμάζεται να εκτελέσει τις εντολές του Αδόλφου Χίτλερ: να ανατινάξουν το Παρίσι. Γέφυρες και μνημεία είναι έτοιμα να εκραγούν… κι όμως το Παρίσι δεν καταστρέφεται. Ποιοι ήταν οι λόγοι που έκαναν τον Σόλτιτζ να αρνηθεί να υπακούσει τις διαταγές;

 


Η Επέλαση των Βίκινγκς
Ελβετο-γερμανική περιπέτεια εποχής με πρωταγωνιστές τους Νόρθμεν, μια συμμορία Βίκινγκ επιδρομέων που με επικεφαλής τον νεαρό Άσμπιορν κατευθύνονται προς τα παράλια της Βρετανίας για να λεηλατήσουν τα αποθέματα χρυσού του Λίντισφαρν. Λίγα μίλια έξω από τη Σκωτία, όμως, το πλοίο τους συντρίβεται πάνω στα βράχια. Έχοντας πλέον παγιδευτεί σε εχθρικό έδαφος, οι ναυαγοί βλέπουν ως μόνη τους ελπίδα διάσωσης το οχυρό των Βίκινγκ, Ντάνελαγκ. Με τον αινιγματικό Κονάλ στο πλάι τους, έναν μυστηριώδη μοναχό να τους δείχνει τον δρόμο με το σπαθί του, οι Νόρθμεν διασχίζουν θριαμβευτικά το εχθρικό έδαφος αφήνοντας πίσω τους συντρίμμια. Όταν ο Βασιλιάς της Σκωτίας στείλει ξωπίσω τους την άγρια ομάδα μισθοφόρων, την περίφημη Γουλφ Πακ, τότε το ταξίδι τους θα μετατραπεί σε αγώνα ζωής.

 


Ηλίθιος Και Πανηλίθιος Δίο
Οι Τζιμ Κάρεϊ και Τζεφ Ντάνιελς επιστρέφουν ηλιθιότεροι. Είκοσι χρόνια μετά την τελευταία τους περιπέτεια οι όχι ιδιαίτερα έξυπνοι, κολλητοί ξαναβρίσκονται. Αυτή τη φορά, ο Χάρι Ντιούν και ο Λόιντ Κρίστμας αναζητούν τη χαμένη από καιρό κόρη του Χάρι. Σαν να μην έφτανε αυτό ο Λόιντ είναι και πάλι ερωτευμένος.

 

 

Κούμπα: Μια Ζέβρα Και Μισή
Animation με πρωταγωνίστρια μια ζέβρα διαφορετική απ’ όλες τις άλλες. Εξάλλου, δεν είναι όλα άσπρο ή μαύρο, ακόμα και στην περίπτωση μιας ζέβρας. Ο Κούμπα είχε την ατυχία να γεννηθεί με τις μισές του ραβδώσεις και έτσι το προληπτικό κοπάδι του τού αποδίδει την ξαφνική ξηρασία που έχει πλήξει την περιοχή. Η νεαρή ζέβρα δεν έχει άλλη επιλογή από το να φύγει για να βρει τον θρυλικό νερόλακκο, όπου οι πρώτες ζέβρες απόκτησαν τις ρίγες τους. Στο ταξίδι του αυτό, ο Κούμπα θα έχει για συνοδοιπόρους μια θρασύτατη αντιλόπη και μία φανταχτερή στρουθοκάμηλο, ενώ θα γνωρίσει ένα σωρό εκκεντρικούς χαρακτήρες.

 


Η Εξέγερση του Δεκέμβρη
Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Βόρρης περιγράφει τις ημέρες της εξέγερσης του 2008 και τα γεγονότα που ακολούθησαν, με μια ταινία μυθοπλασίας που παρακολουθεί τις αγωνιώδεις συγκρούσεις ανάμεσα σε εφτά χαρακτήρες εγκλωβισμένους σε έναν υπόγειο κινηματογράφο.

 

Σελίδα 76 από 88

forwoman

Μείνετε ενημερωμένοι. Εγγραφείτε στο Newsletter μας.

Ζώδια - Σχέσεις

Υγεία

Παιδί

Τέχνες

Επικαιρότητα

Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.