facebook_page_plugin

Θέατρο

Μια συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου με μια εμβληματική τραγωδία του Ευριπίδη για τον πόλεμο, τους νεκρούς του, την υπαρξιακή αγωνία, την αξιοπρέπεια, την πίστη και τη γυναικεία αντοχή.

Οι Ικέτιδες του Ευριπίδη είναι ένα έργο-εγκώμιο των Αθηνών, του δημοκρατικού πολιτεύματος και των χρηστών ηγετών και πολιτών, βαθιά ανθρώπινο και οξυδερκές μέσα στους αιώνες.

53 χρόνια μετά το μοναδικό της ανέβασμα από το Εθνικό Θέατρο (1966) σε σκηνοθεσία του Τάκη Μουζενίδη και 39 χρόνια από την πρώτη παράσταση του ΘΟΚ στην Επίδαυρο (1980) σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους, η τραγωδία σκηνοθετείται από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Στάθη Λιβαθινό, σε ένα εγχείρημα που στηρίζεται στη συνεργασία των καλλιτεχνών από την Ελλάδα και την Κύπρο.

Για την παράσταση ανατέθηκε η μετάφραση στον ποιητή Γιώργο Κοροπούλη, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια σχεδίασε ο διεθνώς διακεκριμένος Κύπριος σκηνογράφος Γιώργος Σουγλίδης. Τη μουσική σύνθεση ανέλαβε ο Αγγελος Τριανταφύλλου, τους φωτισμούς ο Αλέκος Αναστασίου, τη χορογραφία ο Φώτης Νικολάου και τη μουσική διδασκαλία η Μελίνα Παιονίδου.

Οι μητέρες των Αργείων στρατηγών που έχασαν τη ζωή τους στη Θήβα πολεμώντας στο πλάι του Πολυνείκη προσπέφτουν Ικέτιδες στον βωμό της Δήμητρας στην Ελευσίνα. Μαζί τους ο βασιλιάς του Άργους Άδραστος ο οποίος ήταν και αρχηγός της επίμαχης εκστρατείας. Ζητούν τη βοήθεια του βασιλιά της Αθήνας Θησέα γιατί οι Θηβαίοι κρατούν τους νεκρούς και δεν επιτρέπουν την ταφή τους παραβιάζοντας το έθος των Ελλήνων.

Ο Θησέας ανταποκρινόμενος στο δίκαιο αίτημα ετοιμάζεται να στείλει μήνυμα στον βασιλιά της Θήβας Κρέοντα όμως τον προλαβαίνει η άφιξη Θηβαίου Κήρυκα που φέρνει το δικό του μήνυμα στον Αθηναίο βασιλιά: Του ζητά να διώξει τον Άδραστο και τις μητέρες διαφορετικά θα τους επιτεθούν.

Ο Θησέας οδηγεί τον στρατό της Αθήνας ενάντια στους Θηβαίους και φέρνει στην Ελευσίνα τους νεκρούς στρατηγούς όπου και τους καίουν προσφέροντάς τους τις πρέπουσες τιμές. Η Ευάδνη σε ένα παραλήρημα ορμά στη φωτιά και καίγεται μαζί με τον άνδρα της Καπανέα. Μητέρες και παιδιά παίρνουν τον δρόμο της επιστροφής με τις στάχτες των αγαπημένων τους.

Η τραγωδία γραμμένη το 422 π.Χ. φέρει τον απόηχο της μάχης στο Δήλιο το 424 π.Χ., δύο χρόνια πριν, όταν οι Θηβαίοι -σύμμαχοι της Σπάρτης- νίκησαν τους Αθηναίους και δεν τους άφηναν για μέρες να πάρουν και να θάψουν τους νεκρούς τους.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Κοροπούλης
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Σκηνικά - Κοστούμια: Γιώργος Σουγλίδης
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Χορογραφία: Φώτης Νικολάου
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτης: Βασίλης Ανδρέου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Μυρτάλη
Βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Μαρία Καλαμαρά
Δραματολόγος: Ειρήνη Μουντράκη

Διανομή
Μητέρες Αργείων στρατηγών
Άννα Γιαγκιώζη
Άνδρη Θεοδότου
Κόρα Καρβούνη
Τζίνη Παπαδοπούλου
Αγλαΐα Παππά
Μαρία Σαββίδου
Κωνσταντίνα Τάκαλου
Τάνια Τρύπη
Νιόβη Χαραλάμπους

Αίθρα: Κάτια Δανδουλάκη

Θησέας: Άκης Σακελλαρίου

Άδραστος: Χρήστος Σουγάρης

Κήρυκας: Χάρης Χαραλάμπους

Άγγελος: Ανδρέας Τσέλεπος

Ευάδνη: Κατερίνα Λούρα

Ίφις: Θοδωρής Κατσαφάδος

Αναλυτικά η περιοδεία:

11-14 Ιουλίου, Λευκωσία, Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄
17-18 Ιουλίου, Λεμεσός, Αρχαίο Θέατρο Κουρίου
20 Ιουλίου, Λάρνακα, Παττίχειο Δημοτικό Αμφιθέατρο
30 Αυγούστου, Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους
2 Σεπτεμβρίου, Βεάκειο Δημοτικό Θέατρο
11 Σεπτεμβρίου, Κορωπί, Θέατρο Δεξαμενής
15 Σεπτεμβρίου, Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείο

Φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή

Προπώληση εισιτηρίων: Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου), 210 8938112, greekfestival.gr και στα Public. 

n-t.gr

Η μαγεία της μπαρόκ όπερας στο Ηρώδειο
Από Γιώργο Χαρωνίτη 

Μια νέα εντυπωσιακή παραγωγή της όπερας «Alcina» του Χέντελ από τον Γιώργο Πέτρου και την Καμεράτα στο Ηρώδειο 6 και 7 Ιουλίου. Στους ρόλους της μάγισσας Αλτσίνα και του εραστή της Ρουτζέρο δύο Ελληνίδες διεθνούς φήμης, η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου και η μέτζο-σοπράνο Μαίρη Ελλεν Νέζη που έχουν ερμηνεύσει τους ρόλους σε μεγάλες σκηνές του εξωτερικού όπως Όπερα Παρισιού, Όπερα της Βιέννης, Όπερα Δρέσδης.


Η Καμεράτα ξανά στο Φεστιβάλ Αθηνών με το είδος που την κάνει να ξεχωρίζει διεθνώς: την όπερα του 18ου αιώνα και συγκεκριμένα την «Alcina» του Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ. Με τον διάσημο μαέστρο Γιώργο Πέτρου να σκηνοθετεί και να διευθύνει – καθώς θεωρείται κορυφαίος στην ερμηνεία του Χέντελ με το να έχει ηχογραφήσει αρκετές όπερες του Γερμανού (και μετέπειτα Βρετανού) μουσουργού και με ερμηνείες που θεωρούνται σημεία αναφοράς. [Προσφάτως μάλιστα έχει αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικου διευθυντή του διεθνούς φεστιβάλ Händel στο Göttingen, ενός από τα παλιότερα φεστιβάλ όπερας του κόσμου].


Η υπόθεση της όπερας είναι κάπως «ομηρική» καθώς η μάγισσα Alcina μεταμορφώνει όσους άντρες ναυαγήσουν στο νησί της σε ζώα, αφού πρώτα τους κάνει εραστές της. Η μάγισσα όμως ανακαλύπτει την πραγματική ουσία του έρωτα όταν βρίσκεται μπροστά της ο ιππότης Ruggiero. Λογαριάζει όμως χωρίς την αγαπημένη του Ruggiero, την Bradamante…


Η παραγωγή της «Alcina» είναι εντυπωσιακή και το καστ της είναι λαμπερό και διεθνούς επιπέδου. Στους ρόλους της μάγισσας Αλτσίνα και του εραστή της Ρουτζέρο δύο Ελληνίδες διεθνούς φήμης, η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου και η μέτζο-σοπράνο Μαίρη Ελλεν Νέζη που έχουν ερμηνεύσει τους ρόλους σε μεγάλες σκηνές του εξωτερικού όπως Όπερα Παρισιού, Όπερα της Βιέννης, Όπερα Δρέσδης. Στο ρόλο της Morgana είναι η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη και στον απαιτητικό ρόλο της Bradamante η Βελγίδα Angelique Noldus. Τη διανομή συμπληρώνουν οι Θεοδώρα Μπάκα, Πέτρος Μαγουλάς και Γιάννης Καλύβας. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Γιωργίνας Γερμανού και οι φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ: 50€ κανονικό
ΖΩΝΗ Α: 40€ κανονικό
ΖΩΝΗ Β: 30€ κανονικό
ΖΩΝΗ Γ: 20€ κανονικό
ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ - θέσεις ΧΩΡΙΣ ΑΡΙΘΜΗΣΗ: 15€ κανονικό | 10€ φοιτητικό Aνέργων από 10€ (διαθέσιμα μόνο από τα εκδοτήρια ΕΦ - Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου)
ΑμεΑ: 10€ κρατήσεις στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Ομαδικές κρατήσεις στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ - www.ticketmaster.gr - Τηλεφωνικό Κέντρο: 210 89 38112 (Δευτ – Κυρ: 9.00 – 21.00) - Εκδοτήρια Ελληνικού Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου από τα μέσα Μαΐου 2019)

Θέατρο H Ιόλη Ανδρεάδη μιλά για την μυστηριώδη οικογένεια Ροδοκανάκη που έγινε αφορμή για τη νέα της παράσταση Η αθέατη πλευρά της καλλιτεχνικής Αθήνας του 1910 ζωντανεύει στο αστυνομικό θρίλερ “Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού” που παρουσιάζεται στο Άσυλο Ανιάτων.
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ

Η αυτοκτονία του έφιππου ποιητή Περικλή Γιαννόπουλου στη θάλασσα του Σκαραμαγκά για τα μάτια της μποέμισσας ζωγράφου Σοφίας Λασκαρίδου και η σχέση της αυτοχειρίας του με τον συγγραφέα Πλάτωνα Ροδοκανάκη και την μυστηριώδη οικογένειά του γίνεται αφορμή για την νέα, site-specific παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη που βασίζεται σε δεκαετή έρευνα σε ιστορικά αρχεία και δημοσιεύματα της εποχής.

Αποσιωπημένες ιστορίες αποκαλύπτουν μια άγνωστη πλευρά της καλλιτεχνικής Αθήνας του 1910 και σκιαγραφούν το πορτρέτο μιας οικογένειας με μέλη που αποδεικνύονται το ένα πιο παράξενο και ενδιαφέρον από το άλλο. —

Πώς θα περιέγραφες με λίγα λόγια την παράσταση;
Πρόκειται για μια αστυνομική ιστορία φαντασίας που εκτυλίσσεται στο παρόν, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν πριν από έναν αιώνα, τα οποία χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια του έργου με τρόπο συνειρμικό. Ο τόπος διεξαγωγής της παράστασης, μάλιστα, είναι ιδιαιτέρως φορτισμένος γιατί αποτελεί την τελευταία κατοικία του κεντρικού ήρωα του έργου.
—Πότε και πώς προέκυψε το ενδιαφέρον σου γι' αυτή την ιστορία;
Το καλοκαίρι του 2010 ο Άρης Ασπρούλης μου περιέγραψε την έρευνα που είχε ξεκινήσει προ διετίας για την οικογένεια Ροδοκανάκη. Γοητεύτηκα απίστευτα, με όλες αυτές τις μοναδικές, αποσιωπημένες ιστορίες. Εκείνος συνέχισε τη μελέτη του, ώσπου το 2017 αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα θεατρικό κείμενο πάνω σε αυτό το υλικό.
—Ποιο ήταν το βασικό στοιχείο που σε τράβηξε σε αυτήν;
Το πέπλο μυστηρίου που καλύπτει τη ζωή κάθε Ροδοκανάκη, αλλά και του τρόπου που συνδέονται όλοι οι Ροδοκανάκηδες μαζί. Mια αστυνομική ιστορία φαντασίας που εκτυλίσσεται στο παρόν, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν πριν από έναν αιώνα.
—Πόσο εύκολη ήταν η σχετική έρευνα και τι περιλάμβανε;
Η έρευνα ήταν επίπονη λόγω της έκτασής της, αλλά πολύ ευχάριστη. Στην αρχή το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στο διήγημα του Πλάτωνα Ροδοκανάκη «Το βυσσινί τριαντάφυλλο» και στους συμβολισμούς του. Ύστερα, η έρευνα εξαπλώθηκε στα υπόλοιπα κείμενα του συγγραφέα και αργότερα στην ιστορία της οικογένειας και του ονόματός του. Τα ευρήματα που προέκυψαν μέσα σε μία δεκαετία προέρχονται από βιβλιοθήκες, αρχεία, δημοπρασίες παλιών αντικειμένων και σπάνιων βιβλίων, πρόθυμους φίλους ή αγνώστους και κυρίως από τα παλαιοβιβλιοπωλεία των Εξαρχείων, όχι από το Διαδίκτυο.
—Ποια ήταν η οικογένεια Ροδοκανάκη;
Πρόκειται για μια οικογένεια ευγενών της Χίου με καταγωγή από το Βυζάντιο. Περιλαμβάνει εμπόρους, τραπεζίτες, ευεργέτες, αναρχικούς, ολυμπιονίκες, ποιητές και επιστήμονες. Η δράση τους είναι γνωστή σε ξακουστά λιμάνια του κόσμου: Αλεξάνδρεια, Σμύρνη, Οδησσός, Κωνσταντινούπολη, Ακαπούλκο, Λιβόρνο, Λίβερπουλ, Μασσαλία.

 

Ο πρώτος καταγεγραμμένος γνωστός Ροδοκανάκης εντοπίζεται τον 17ο αιώνα. Είναι ο Κωνσταντίνος Ροδοκανάκης, ποιητής και αλχημιστής, προσωπικός γιατρός του βασιλιά Καρόλου Β' της Αγγλίας, ο οποίος έδρασε στο Σόχο του Λονδίνου και έμεινε γνωστός για τη συμβολή του στην καταπολέμηση της πανώλης με το μυστικό σκεύασμα που παρήγαγε ονόματι «Alexicacus Spiritus Mundi» (το αλεξίκακο πνεύμα του κόσμου) αλλά χάρη στην Greek St που υπάρχει μέχρι σήμερα.
Ο τελευταίος γνωστός Ροδοκανάκης ήταν ο πρόεδρος της γνωστής πετρελαϊκής «Total», ο οποίος έχασε τη ζωή του το 2014 κατά την απογείωση του εταιρικού του τζετ από τη Μόσχα με προορισμό το Παρίσι. Στην παράσταση παίζουν: Ρούλα Πατεράκη, Δέσποινα Σαραφείδου (Βραβείο Ερμηνείας Κάρολος Κουν 2018), Κώστας Νικούλι.

—Είναι ο Κωνσταντίνος Ροδοκανάκης η πιο μυστηριώδης περσόνα του έργου;
Νομίζω πως ναι. Αν και προσωπικά έχω αδυναμία στον Δημήτριο Ροδοκανάκη, τον πρίγκιπα από το Μάντσεστερ και τη Σύρο, ο οποίος έγραψε σειρά τόμων για την γενεαλογικό δέντρο των Ροδοκανάκηδων, ωστόσο ο ίδιος κατηγορήθηκε για πλαστούς τίτλους καταγωγής.
—Η παράσταση πραγματοποιείται στο Άσυλο Ανιάτων. Μίλησε μου γι' αυτή την επιλογή. Το κτίριο που στεγάζει το Άσυλο Ανιάτων ως και το 1901 αποτελούσε την τελευταία αθηναϊκή κατοικία των Ροδοκανάκηδων. Βρίσκεται στο σημείο ακριβώς όπου έστησε το αντίσκηνό του ο Κιουταχής κατά την πολιορκία της Ακρόπολης και εκεί όπου, λίγα χρόνια μετά, έχτισε την έπαυλή του ο αρχηγός του βρετανικού στόλου της Μεσογείου, ναύαρχος σερ Μάλκολμ, γοητευμένος από το κλίμα της Αθήνας και το εξωτικό και έρημο χωριό που λεγόταν Πατήσια.
Το οίκημα αποτελεί έργο των Κλεάνθη και Σάουμπερτ και πριν περάσει στους Ροδοκανάκηδες είχε κατοικηθεί από τον Σπυρίδωνα Τρικούπη και τη δούκισσα της Πλακεντίας. Για ένα διάστημα στέγαζε ακόμα και τη Γαλλική Πρεσβεία.
Στην πρόσοψη ενός από τα κτίριά του υπάρχει μέχρι σήμερα μια μαρμάρινη σκαλιστή επιγραφή, χωρίς ημερομηνία ή όνομα,

«Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού». Αυτή έδωσε και τον τίτλο στο έργο μας.
Γιατί ήταν το πρώτο πράγμα που είδαμε φτάνοντας εκεί.
Info: Έως 31/5, Άσυλο Ανιάτων, Αγίας Ζώνης 39, Κυψέλη, Δευτ., Τετ.-Παρ. 20:30, Σάβ. 18:30 & 20:30, εισ.: 10-13 ευρώ Πηγή: www.lifo.gr

Η Μπέττυ Αρβανίτη στο Εθνικό -Σε έργο του γιου της, Αλέξη Σταμάτη [εικόνες]
«Μελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη
Κατερίνα Πουλοπούλου

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει το έργο του Αλέξη Σταμάτη «Μελίσσια» με πρωταγωνίστρια τη μητέρα του, Μπέττυ Αρβανίτη.

Το Εθνικό Θέατρο ολοκληρώνει το εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα της Σκηνής «Νίκος Κούρκουλος», με το ανέβασμα του έργου του Αλέξη Σταμάτη «Μελίσσια», το οποίο θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, από τις 10 Μαΐου.

Ο βραβευμένος πεζογράφος, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας Αλέξης Σταμάτης, παραδίδει μια ανάγλυφη ακτινογραφία των προβληματικών οικογενειακών σχέσεων που προκαλεί η παρουσία μιας μητέρας πρωταρχικής φιγούρας-μιας βασίλισσας μέλισσας.
Σε ένα αστικό σπίτι, κάπου στα Μελίσσια

Σ’ ένα αστικό σπίτι κάπου στα βόρεια προάστια της Αθήνας, στα Μελίσσια, η ιδιοκτήτρια υποδέχεται τους πιο κοντινούς της ανθρώπους: την κόρη της με τον σύζυγό της, τον γιο της και μια νεαρή κοπέλα, που όταν αποκαλύπτει την ταυτότητά της αλλάζει τα δεδομένα της οικογενειακής συνεύρεσης.
Ηθοποιοί
«Μελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη από 10 Μαΐου στη Σκηνή Νίκος Κούρκουλος του Εθνικού

Η συγγραφική ιδιότητα της κατάκοιτης ιδιοκτήτριας, της Αγάπης, δημιουργεί την αίσθηση πως, ό,τι διαδραματίζεται μεταξύ τους, είναι επινοημένες ιστορίες που βγαίνουν από τα χειρόγραφα των βιβλίων της.

Μια ιστορία που μας κλείνει το μάτι σαν γνώριμή μας από καιρό. Ίσως διότι την έχουμε ζήσει. Μάλλον επειδή έχουμε ακούσει γι’ αυτή. Ενδεχομένως γιατί φανταζόμαστε ότι πράγματι μπορεί να ισχύει. Σίγουρα γιατί τα Μελίσσια βρίσκονται… κοντά μας.

Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα σε τέσσερις τοίχους, χωρίς τίποτε να εμποδίζει τον συγγραφέα να στήσει κόσμους εντός κι εκτός τους.

Ένα κείμενο αμιγώς θεατρικό, το οποίο γνωρίσαμε με επιτυχία σε μορφή αναλογίου το 2012 στις Αναγνώσεις του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και ως μυθιστόρημα με την ίδια πάντα θεατρική ένταση.


Ηθοποιοί καπνοί
Παίζουν: Μπέτυ Αρβανίτη, Νίκος Αρβανίτης, Κώστας Βασαρδάνης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Νεφέλη Κουρή, Νίκος Χατζόπουλος

«Μελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη από 10 Μαΐου στη Σκηνή Νίκος Κούρκουλος

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης
Σκηνικά-Κοστούμια: Νατάσσα Παπαστεργίου
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτα Παπαδημητρίου

 

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ-ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ», Αγίου Κωνσταντίνου 22-24 , τηλ. 210.5288170-171

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή 18:00
Πηγή: iefimerida.gr

Είδα Τα «170 Τετραγωνικά», Σε Σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη Κύριο

Από τη Γιώτα Δημητριάδη

«Τοῦτο τὸ σπίτι στοίχειωσε, μὲ διώχνει –
θέλω νὰ πῶ ἔχει παλιώσει πολύ, τὰ καρφιὰ ξεκολλᾶνε,
τὰ κάδρα ρίχνονται σὰ νὰ βουτᾶνε στὸ κενό,
οἱ σουβάδες πέφτουν ἀθόρυβα
ὅπως πέφτει τὸ καπέλλο τοῦ πεθαμένου
ἀπ’ τὴν κρεμάστρα στὸ σκοτεινὸ διάδρομο
ὅπως πέφτει τὸ μάλλινο τριμμένο γάντι τῆς σιωπῆς ἀπ’ τὰ γόνατά της
ἢ ὅπως πέφτει μιὰ λουρίδα φεγγάρι στὴν παλιά, ξεκοιλιασμένη πολυθρόνα.
 


Τοῦτο τὸ σπίτι δὲ μὲ σηκώνει πιά.
Δὲν ἀντέχω νὰ τὸ σηκώνω στὴ ράχη μου»

Οι παραπάνω στίχοι από το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Τούτο το σπίτι» ήρθαν, κατευθείαν, στο μυαλό μου παρακολουθώντας το έργο «170 τετραγωνικά» του Γιωργή Τσουρή, το οποίο σκηνοθετεί ο Γιώργος Παλούμπης στην πάνω σκηνή του θεάτρου Από Μηχανής.

Ένα κείμενο κρίνεται για το αν και κατά πόσον είναι «σημαντικό», από την πορεία του στον χρόνο, αν όμως μπορούσα να εκφράσω μια προσωπική γνώμη, θα έλεγα ότι ένα «καλό» έργο, πέρα από την αντοχή του, οφείλει να σε ταρακουνά, να δημιουργεί συνδέσεις στο μυαλό σου και να γεννά οικεία βιώματα, όπως προτάσσει και η αριστοτελική κάθαρση «περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν».

Τολμώ, λοιπόν, να πω ότι ο θεατρικός λόγος του Γιωργή Τσουρή είναι αυτή τη στιγμή, ίσως, το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα της ελληνικής κοινωνίας, εν έτη 2019 κι όχι μόνο για την επαρχία, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Αν κάποιος μελετητής θελήσει να δει τι πέρασε η Ελλάδα, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, θα μπορεί άνετα να ανατρέξει σ’ αυτό.
Μετά την επιτυχία του «Χαρτοπέλεμου», κείμενο του αδικοχαμένου Βαγγέλη Ρωμνιού, όπου ο Τσουρής ήταν υπεύθυνος για τη δραματουργία και την επεξεργασία του κειμένου.

Παρακολουθούμε άλλο ένα οικογενειακό δράμα, στιγματισμένο από τις πληγές που γεννά η οικονομική κρίση, με βαθιά ψυχανάλυση της μέσης ελληνικής οικογένειας, δυνατές ανατροπές και μπόλικο μαύρο χιούμορ, ένα έργο που ισορροπεί μοναδικά ανάμεσα το δράμα και την κωμωδία.

Ο αναγνώστης-θεατής εύκολα μπορεί να βρει γεγονότα, που στοιχειοθετούν τον μικρόκοσμο του έργου του συγγραφέα, αλλά και της ομάδας MA NON TROPPO, γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση τη δραματουργική επεξεργασία υπογράφουν μεταξύ άλλων δύο ηθοποιοί της παράστασης (Βάλια Παπακωνσταντίνου και Αντώνης Τσιοτσιόπουλος), αλλά κι ο σκηνοθέτης Γιώργος Παλούμπης. Επομένως, το μόνο σίγουρο είναι ότι μιλάμε για μια δουλειά συνόλου, η οποία έχει δείξει ότι ξέρει να κερδίζει.

Το έργο

Η υπόθεση φαινομενικά απλή: δύο αδερφές βρίσκονται, μετά από χρόνια, να συγκατοικούν στο πατρικό τους στη Θήβα. Η οικογένεια έχει διαλυθεί, αλκοόλ, εξωσυζυγικές σχέσεις των γονέων, ενδοοικογενειακή βία έχει οδηγήσει τα δύο κορίτσια να αποστρέφονται τους γονείς, αλλά κι η μια την άλλη, αφού είχαν πάρει αντίπαλα στρατόπεδα, η Λιλή (Αμαλία Αρσένη) μένει με τον πατέρα στα 170 τ.μ μέχρι το τέλος της ζωή του, η μεγαλύτερη, η Αλεξάνδρα (Βάλια Παπακωνσταντίνου) ζει μόνη στην Αθήνα, μέχρι που αναγκάζεται να επιστρέψει. Μαζί τους στο σπίτι και ο Άγγελος, σύντροφός της Λιλής, από τον οποίο είναι έγκυος. Και ενώ οι τρεις τους παλεύουν να βρουν μια ισορροπία, μια επίσκεψη θα τα αλλάξει όλα, για πάντα.

Η παράσταση

Ο Γιώργος Παλούμπης αποδεικνύει για μια ακόμα φορά ότι είναι ένας από τους καλύτερους σκηνοθέτες της γενιά του. Ως μετρ του ρεαλιστικού θεάτρου, καταφέρνει να καθοδηγεί εξαιρετικά τους ηθοποιούς του, αναδεικνύοντας μοναδικά τις σκηνικές σχέσεις των ηρώων, δουλεύοντας ουσιαστικά το χαώδες κενό του «τότε» με το «τώρα».
Εστιάζοντας στην ουσία του κειμένου αναδεικνύει με ακρίβεια τον μικρόκοσμο και των πέντε ηρώων, χτίζοντας παράλληλα μια παράσταση με ζηλευτό σασπένς και ανατροπές.

Οι τρεις σκηνές του έργου, ευτύχισαν σε εύρυθμες λιεζόν (συνδέσεις) με ένα εντυπωσιακό εικαστικά, αλλά και συγκινητικό βίντεο, που προοικονομεί το μέλλον, αλλά κλείνει και το μάτι στο παρελθόν της ιστορίας.
Μια μικρή επιφύλαξη διατηρώ μόνο για τη διάρκεια της πρώτης σκηνής, η οποία μοιάζει κάπως φλύαρη και, μάλλον, είναι θέμα χρόνου να «δέσει».
Υποκριτικά κι οι πέντε ηθοποιοί ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις της σκηνοθεσίας, δουλεύοντας, πάνω απ’ όλα, ομαδικά.
tsouris texnes plus

Ξεχωρίζει ο Γιωργής Τσουρής, μ’ έναν αβανταδόρικο ρόλο, ο οποίος (εδώ κυριολεκτικά) γράφτηκε για εκείνον! Χαρίζει στο κοινό απλόχερα το γέλιο αλλά και τη συγκίνηση. Η σκηνή με τη χορογραφία του Μάικλ Τζάκσον είναι μια από τις πιο χιουμοριστικές της φετινής σεζόν, σκηνή για βραβείο.

Η Βάλια Παπακωνσταντίνου, αν και φλερτάρει με την υπερβολή σε κάποια σημεία, καταφέρνει, τελικά, να συγκινήσει τον θεατή και να δώσει υπόσταση στον χαρακτήρα της.

Ανεπίληπτη η ερμηνεία της Αμαλίας Αρσένη, έχει όλο τον αυθορμητισμό, την αφέλεια αλλά και την απελπισία της ηρωίδας. Ηθοποιός με άστρο κι εντυπωσιακή σκηνική λάμψη, θα μας απασχολήσει ευχάριστα στο μέλλον.

Υποτονικός σε κάποιες αντιδράσεις του ο Αντώνης Τσιτσοπουλος, μοιάζει να μην χτίζει την κορύφωση του ρόλου του, μ’ αποτέλεσμα όταν έρθει η ρωγμή να μην γίνεται ουσιαστικά πιστευτός.
Η Άννα Πατητή είναι απολαυστική στην πρώτη σκηνή κι εξαιρετικά αληθινή στη δεύτερη εμφάνισή της, λίγο πριν το φινάλε.
Ρεαλιστικό το σκηνικό των Κωνσταντίνα Μαρδίκη κι Έλλης Παπαδάκη, με έξυπνη λύση στην προβολή των βίντεο πάνω στα παραθυράκια του σαλονιού. Γεγονός που αναδείχθηκε επιτυχώς και χάριν στους φωτισμούς της Σεμίνας Παπαλεξανδροπούλου.
Μέσα στο πνεύμα των χαρακτήρων και τα κουστούμια της Βασιλικής Σύρμα.
Εν ολίγοις, πρόκειται για ένα έργο, όπου οι δυνάμεις του τραγικού παραμονεύουν και προσπαθούν να κρυφτούν μέσα σε ένα κλίμα μικροαστικής αντίληψης, το οποίο μας μοιάζει τόσο οικείο και γι’ αυτό αναγνωρίσιμο. Αν αγαπάτε το ρεαλιστικό θέατρο κι είστε έτοιμοι να δείτε τον εαυτό σας στον καθρέφτη, σπεύσατε!
Μια από τις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν, και για να το γράψω και ελληνιστί «must see»

Παράσταση "170 τετραγωνικά" (MOONWALK), από 3 Μαΐου κάθε Παρασκευή & Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 18.00.
👉Κλείσε το εισιτήριό σου εδώ: https://goo.gl/6Zf9vj
☎️Για κρατήσεις: 210 5232097


Τίποτα δεν εγγυάται ότι κάποιος που είναι ικανός να κυβερνήσει, είναι επίσης ικανός να ανεβεί στην εξουσία. Όπως τίποτα δεν εγγυάται ότι η Ενωμένη Ευρώπη μπορεί να μείνει ενωμένη για πάντα, ιδιαίτερα όταν πολλοί ηγέτες τάσσονται υπέρ των πολλών ταχυτήτων. Όλα αυτά και πολλά ακόμα απασχολούν τον Γάλλο φιλόσοφο Μπερνάρ Ανρί-Λεβί και οι απόψεις του έχουν καταγραφεί στις σελίδες σαράντα βιβλίων αλλά και, στο έργο τίτλο «Looking for Europe». Με τον συγκεκριμένο μονόλογο ταξιδεύει στις θεατρικές σκηνές της Ευρώπης και αυτόν θα παρουσιάσει στο Παλλάς την προσεχή Δευτέρα (1/4).

Ουσιαστικά πρόκειται για μια ιδεολογική τοποθέτηση γραμμένη με αφορμή όσα θέματα ταλανίζουν την Ευρώπη και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι κάθε παράσταση-ομιλία προσαρμόζεται στα δεδομένα της χώρα και της πρωτεύουσας στην οποία παίζεται.

Συγκεκριμένα για την Ελλάδα έχει δηλώσει πως ως χώρα έχει δείξει τεράστια δύναμη στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και πως η Ευρώπη έχει πολιτικό χρέος έναντι της ένα χρέος «ιστορικό» και «μνημειώδες», καθώς «χωρίς αυτή δεν θα υπήρχε».

Κεντρικό πρόσωπο στο έργο είναι ένα φιλόσοφος κλεισμένος σε ένα δωμάτιο στο Σεράγεβο, 90 λεπτά πριν βγάλει ομιλία-ωδή για την Ευρώπη κόντρα στα φαντάσματα που ίπτανται από πάνω της. Η αναζωπύρωση του εθνικισμού, του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και του αντισημιτισμού, τα «κίτρινα γιλέκα», η άνοδος του λαϊκισμού, είναι τα ερείσματα αυτής της παράστασης, με στόχο να λειτουργήσει ως έκκληση συσπείρωσης στην Ευρώπη, λίγο πριν τις κρίσιμες Ευρωεκλογές.

Μπορεί να έχει αμφισβητηθεί από αρκετούς και να έχει αποθεωθεί από άλλους ο πολυτάλαντος φιλόσοφος, συγγραφέας, ντοκιμαντερίστας και ομιλητής στην τηλεόραση, Μπερνάρ Ανρί-Λεβί, αλλά δεν σταμάτησε ποτέ να καταθέτει στην παράσταση το απόσταγμα προσωπικών εμπειριών.

Η παράσταση θα παιχτεί στα γαλλικά, με ελληνικούς υπότιτλους.

Μονόλογος
του Μπερνάρ-Ανρί Λεβί | Διάρκ. 90'

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρουΠαλλάς
Βουκουρεστίου 5 (City Link)

Ένα έργο που ακροβατεί ανάμεσα στο δράμα και τη μαύρη κωμωδία

10 Απριλίου - 31 Μαΐου 2019

Την Τετάρτη 10 Απριλίου 2019 κάνει πρεμιέρα στον Πολυχώρο VAULT, η παράσταση με τίτλο «ΒΑΣΣΑ» του Μαξίμ Γκόρκι, σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι και στον ομώνυμο ρόλο η Αθηνά Τσιλύρα.

Το έργο
Ο πατέρας πεθαίνει, μια κληρονομιά, μια επιχείρηση που αναζητά ηγέτη, ο γιος κατασκοπεύει, η νύφη απατά, η Μάνα μηχανορραφεί, ο θείος κλέβει, η σύζυγος απατά. Μια δυναστεία που καταρρέει. Στο επίκεντρο του έργου η Αγία Οικογένεια σε σήψη.

Το έργο ακροβατεί ανάμεσα στο δράμα και τη μαύρη κωμωδία.

Ο Γκόρκι γράφει το 1910 την πρώτη εκδοχή της «Βάσσα Ζελεσνόβα», την ιστορία μιας σκληρής γυναίκας που, τώρα που πεθαίνει ο σύζυγός της, αναλαμβάνει τα ηνία της οικογένειας αλλά και της οικογενειακής τους επιχείρησης.

«Όλες οι μάνες είναι αμαρτωλές’» λέει η Βάσσα.

Οι ήρωες του Γκόρκι δεν έχουν χρόνο να φιλοσοφούν περί ζωής και τέχνης· πρέπει να εργάζονται, να λογομαχούν και να ενεργούν. Το έργο παρακολουθεί την αγροτική οικογένεια των Ζελεσνώφ που κατάφερε ν’ ανέλθει κοινωνικά αποκτώντας σταδιακά οικονομική δύναμη, αλλά τώρα καταρρέει επειδή αργοπεθαίνει ο Ζαχάρ, ο άνθρωπος που στάθηκε η κινητήριος δύναμη της οικογένειας.

Έτσι η σύζυγός του, η Βάσσα, αναλαμβάνει τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης που καταρρέει , είναι πρόθυμη να θυσιάσει τα πάντα –ακόμη και τα ίδια της τα παιδιά– φτάνει να επέλθει η σωτηρία. Το έργο, τοποθετεί στο μικροσκόπιο την σκληρή αλλά γεμάτη χιούμορ και ευφυΐα Βάσσα – που αν και αγαπάει υπερβολικά τα παιδιά της- βλέπει πως εκείνα πρόδωσαν κάθε προσδοκία που έτρεφε μέσα της γι’ αυτά.

Αντί να γίνουν άξιοι συνεχιστές της επιχείρησης αυτά παλεύουν να πάρουν το μερίδιό τους και ν’ αποχωρίσουν. Στο έργο αυτό ο Γκόρκι ωσάν να είχε διαβάσει την «Αγία οικογένεια» του Μαρξ, με τα πρόσωπα και το μύθο του συνθέτει μια σαρκαστική μικρογραφία της «Αγίας οικογένειας», με αρχηγό τη μάνα, που για να κρατήσει τον πλούτο στα χέρια της, ανενδοίαστα, χωρίς φραγμό, είναι ικανή για τα πάντα, και με το κάθε ισχυρό μέλος της να «τρώει» το αδύναμο.

Ο θεσμός της οικογένειας έχει μπει στην τροχιά του ιστορικού και οι άνθρωποι, αβοήθητοι μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον, και αφού δε βρήκαν (όσοι δε βρήκαν) με τι να αντικαταστήσουν το θεσμό της οικογένειας, βουλιάζουν στη μοναξιά και το συμφέρον τους, έχοντας μια διαστρεβλωμένη αίσθηση ικανοποίησης και αμαρτίας ακόμη και με τη δολοφονία των ανθρώπων δίπλα τους.


Συντελεστές
Μετάφραση: Αλέξανδρος Κοέν
Διασκευή -Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
Δραματουργικοί Σύμβουλοι: Ναταλί Μηνιώτη, Κάτια Σωτηρίου
Σκηνικός χώρος-κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης, Madamme Pelagie
Art direction : Μαριάνθη Γραμματικού
Πρωτότυπη μουσική: Μάνος Αντωνιάδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Φανή Παρλή
Φωτογραφίες-Trailer : Ελπίδα Μουμουλίδου

Παίζουν: Αθηνά Τσιλύρα, Χρήστος Μουστάκας, Μαρία Καρακίτσου, Βασίλης Τσιγκριστάρης, Νικόλας Φραγκιουδάκης, Λία Τσάνα, Ορνέλα Λούτη, Άντα Γιαννουκάκη

Εισιτήρια
Γενική Είσοδος: 15€
Μειωμένο: 12€

Κρατήσεις
Στο 213 0356472, 6949534889

Σελίδα 9 από 60

forwoman

Μείνετε ενημερωμένοι. Εγγραφείτε στο Newsletter μας.

Ζώδια - Σχέσεις

Υγεία

Παιδί

Τέχνες

Επικαιρότητα

Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.