Σεπτεμβρίου 29, 2020

Ειδήσεις

Θέμα ημερών, αν όχι ωρών, είναι η ανάρτηση των νέων εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ, μέσω των οποίων 7,3 εκατομμύρια φορολογούμενοι θα κληθούν να εξοφλήσουν σε έξι μηνιαίες δόσεις συνολικό φόρο της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ. Τα νέα ραβασάκια ενσωματώνουν τις μειώσεις του φόρου 10% - 30% ανάλογα με το ύψος της ακίνητης περιουσίας οι οποίες ίσχυσαν και το 2019, εκπτώσεις 50% ή ακόμη και 100% για ειδικές κατηγορίες φορολογούμενων αλλά και «κρυφές» επιβαρύνσεις για όσους έχουν τακτοποιήσει αυθαίρετες επιφάνειες κτισμάτων.

Όσοι δεν είχαν καμία αλλαγή στην περιουσιακή τους κατάσταση θα διαπιστώσουν ότι θα πληρώσουν ακριβώς τον ίδιο ΕΝΦΙΑ με αυτό που πλήρωσαν το 2019. Όσοι απέκτησαν ή πούλησαν ακίνητο εντός του 2019 θα δουν το νέο ποσό του φόρου που θα κληθούν να πληρώσουν ενώ για πάνω από 1 εκατομμύριο φορολογούμενους η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ θα δείξει και φέτος μισό φόρο ή πλήρη απαλλαγή. Στους κερδισμένους περιλαμβάνονται περισσότεροι από 260.000 ιδιοκτήτες ακινήτων που έχασαν εισοδήματα από ενοίκια λόγω της υποχρεωτικής κατά 40% ή της προαιρετικής τουλάχιστον 30% μείωσής τους καθώς το 30% έως 40% των απωλειών θα συμψηφισθεί με το φόρο ακινήτων.

Μικρότερος ΕΝΦΙΑ θα προκύψει και για όσους δικαιούνται επιστροφή φόρου εισοδήματος καθώς αυτή θα συμψηφιστεί με το φόρο που θα κληθούν να πληρώσουν για την ακίνητη περιουσία τους.

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα δουν στο φετινό εκκαθαριστικό τις ίδιες μειώσεις του φόρου που ίσχυαν το 2019 και οι οποίες ανάλογα με την αξία της ακίνητης περιουσίας είναι:

30% για αξία ακίνητης περιουσίας μέχρι 60.000 ευρώ,
27% για αξία ακίνητης περιουσίας μέχρι 70.000 ευρώ,
25% για αξία ακίνητης περιουσίας μέχρι 80.000 ευρώ,
20% για αξία ακίνητης περιουσίας μέχρι 1.000.000 ευρώ και
10% για αξία ακίνητης περιουσίας άνω του 1.000.000 ευρώ.
Την ίδια ώρα για πάνω από 1 εκατομμύριο φορολογούμενους το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ θα έχει μισό φόρο ή και πλήρη απαλλαγή.

Έκπτωση 50% θα έχουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων εφόσον:
1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.

2. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων δεν υπερβαίνει τα 150 τ.μ.

3. Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, δεν υπερβαίνει τις 85.000 ευρώ για τον άγαμο, τις 150.000 ευρώ για τον έγγαμο με ένα εξαρτώμενο τέκνο και τις 200.000 ευρώ για τον έγγαμο με δύο εξαρτώμενα τέκνα.

Πλήρη απαλλαγή από το φόρο θα έχουν οι οικογένειες που είναι τρίτεκνες ή πολύτεκνες ή περιλαμβάνουν άτομα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 80% εφόσον πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:
1. Το συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος.

2. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων δεν υπερβαίνει τα 150 τ.μ.

Ειδήσεις

Απίστευτη κι όμως αληθινή η ιστορία της 13χρονης Χάφσα από τη Σομαλία η οποία… πουλήθηκε ουσιαστικά για 100 ευρώ στον ενδιαφερόμενο γαμπρό.

Για δύο ολόκληρα χρόνια έζησε τον απόλυτο εφιάλτη καταγγέλλοντας πως έπεσε θύμα επαναλαμβανόμενου βιασμού και ξυλοδαρμού.

Συνεχίζει σε επιθετική ρητορική ο Ερντογάν - Επικίνδυνο παιχνίδι με τα άρματα στην Ανδριανούπολη
Η νεαρή κοπέλα δεν άντεχε πια να ζει με αυτόν τον τρόπο και τελικά κατάφερε να πείσει, μαζί με τη μητέρα της, τον γαμπρό να ακυρώσει τον γάμο και να την αφήσει ελεύθερη.

Γάμος από τα… εννέα
Στη Σομαλία ένα στα τρία κορίτσια παντρεύεται πριν τα 18, πολλές φορές στα 12 ή 13 του χρόνια. Μέχρι σήμερα δεν υπήρχε νομικό πλαίσιο για τους γάμους με ανήλικα κορίτσια.

Τώρα το Κοινοβούλιο της χώρας συζητεί σχέδιο νόμου, το οποίο, με τη συγκατάθεση των γονέων, ουσιαστικά νομιμοποιεί αυτούς τους γάμους και μάλιστα από την ηλικία των… εννέα ετών.

Ο Αμπντιραχμάν Χασάν Ομάρ, δικηγόρος στην πρωτεύουσα Μογκαντίσου, είναι υπέρ του νέου νόμου, γιατί όπως υποστηρίζει «όταν το κορίτσι είναι τόσο μικρό, εκκρίνει όλο και περισσότερες ορμόνες και μπορεί να έχει ερωτική ζωή. Η θρησκεία μας επιτρέπει τον γάμο στις αρχές της εφηβείας».

Ύψιστη αποστολή η τεκνοποίηση
Παρόμοια συζήτηση, για το αν και σε ποια ηλικία, μπορούν να παντρευτεί ένα ανήλικο κορίτσι, γίνεται και σε άλλες μουσουλμανικές χώρες. Για τον Αμπντιραχμάν Χασάν Ομάρ η κύρια αποστολή της γυναίκας είναι να κάνει πολλά παιδιά, αρχίζοντας από μικρή ηλικία. Από κει και πέρα, λέει ο Σομαλός δικηγόρος «σε μερικές μουσουλμανικές χώρες θεωρείσαι ενήλικος στα 15, στις ευρωπαϊκές χώρες στα 18, σε κάποιες ανατολικές χώρες στα 21. Δεν υπάρχει προκαθορισμένη ηλικία γι αυτό, κάθε χώρα πρέπει να το αποφασίζει με βάση τον πολιτισμό της και τη θρησκεία της…»
Οργανώσεις για τα δικαιώματα των γυναικών εκφράζουν την οργή τους για το σχέδιο νόμου. Πρόσφατα κατέθεσαν στο Κοινοβούλιο της Σομαλίας τη δική τους αντιπρόταση, που απαγορεύει την κακοποίηση και τους βιασμούς, καθώς και τους γάμους ανηλίκων. Οι βουλευτές δεν δέχθηκαν ούτε καν να συζητήσουν για όλα αυτά. Η Ντουνίγιο Μουχαμέντ Αλί, ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών στη Σομαλία, είναι αγανακτισμένη: «Αγνόησαν την πρότασή μας, την πέταξαν στα σκουπίδια», λέει. «Εδώ μιλάμε για βιασμούς, για γάμους ανηλίκων. Θα έπρεπε να προβλέπονται σκληρές ποινές για τους δράστες…»

Τα καλά και συμφέροντα των βουλευτών
Τα Ηνωμένα Έθνη εξέφρασαν τη στήριξή τους στις προτάσεις που κατέθεσαν οι οργανώσεις για τα δικαιώματα των γυναικών, αλλά ούτε αυτό ήταν αρκετό για να πειστούν οι Σομαλοί βουλευτές. Η Ντουνίγιο Μουχαμέντ Αλί λέει ότι γνωρίζει τον πραγματικό λόγο της απόρριψης: «Ξέρουμε βουλευτές που θέλουν κι εκείνοι να παντρευτούν ανήλικα κορίτσια. Μπορώ να σας κατονομάσω πολλούς, που ήδη το έχουν κάνει αυτό.

Υπάρχουν οικογένειες πάμφτωχες, που δίνουν τα κορίτσια τους σε αυτούς της γηραιούς κυρίους…» Η Σομαλία θεωρείται μία από τις δέκα πιο φτωχές χώρες σε όλον τον κόσμο. Επί τριάντα χρόνια σπαράσσεται από έναν ανελέητο εμφύλιο πόλεμο. Μεγάλο μέρος του πληθυσμού αγωνίζεται καθημερινά για ένα πιάτο φαγητό. Για τις γυναίκες και για τα ανήλικα κορίτσια, η κατάσταση είναι ακόμη πιο απάνθρωπη. «Στους προσφυγικούς καταυλισμούς τα κορίτσια κινδυνεύουν», λέει η Ντουνίγιο Μουχαμέντ Αλί. «Οι γονείς τους σκέφτονται ότι θα είναι πιο προστατευμένα αν παντρευτούν σε μικρή ηλικία, κάποιοι αναγκάζονται να τα δώσουν και για να γλυτώσουν από τη φτώχεια».

Η Σαντία Αλί Χατζί είναι μόλις 13 χρονών. Πηγαίνει σχολείο στο Μογκαντίσου και ονειρεύεται να ασχοληθεί με την πολιτική. Λέει ότι θέλει να τελειώσει το σχολείο, να φτιάξει πρώτα τη ζωή της και μετά να παντρευτεί. Φοβάται όμως ότι οι γονείς της αρχίζουν να ψάχνουν από τώρα γαμπρό μεγαλύτερης ηλικίας. «Πρέπει να υπακούς τους γονείς σου», λέει η μικρή Σαντία. «Οι δικοί μου γονείς σίγουρα θα χαρούν για τα χρήματα που θα πάρουν, αν με παντρέψουν. Και ο άντρας θα νομίζει πως, αφού έχει πληρώσει, μπορεί να κάνει ό,τι θέλει…»

https://www.tanea.gr/

Ειδήσεις

Με τον όρο «Σεπτεμβριανά» εννοούμε το πογκρόμ που εξαπέλυσε ο τουρκικός όχλος, υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης Μεντερές, εναντίον της πολυπληθούς και ευημερούσας ελληνικής κοινότητας της Κωνσταντινούπολης στις 6 και 7 Σεπτεμβρίου 1955. Αποτέλεσμα, οι 100.000 Έλληνες που ζούσαν εκείνη την περίοδο στην Πόλη να συρρικνωθούν σταδιακά και σήμερα μόλις και μετά βίας να ξεπερνούν τις 2.000.

Το 1955 τη γειτονική μας χώρα κυβερνούσε ο Αντνάν Μεντερές -ένας «πρώιμος Ερντογάν»- και το Δημοκρατικό Κόμμα. Ο Μεντερές έπαιζε αρκετά το μουσουλμανικό χαρτί, προκαλώντας εκνευρισμό στο κεμαλικό κατεστημένο της χώρας. Το αποδεικνύουν και τα χιλιάδες τζαμιά που κτίστηκαν επί πρωθυπουργίας του.

Η οικονομική κατάσταση στην Τουρκία δεν ήταν ανθηρή, ενώ ο εθνικιστικός πυρετός ανέβαινε, καθώς οι Ελληνοκύπριοι διεκδικούσαν την ένωση της μεγαλονήσου με την Ελλάδα. Ήταν μια καλή αφορμή για τους τούρκους ηγέτες να αποσπάσουν την κοινή γνώμη από τα προβλήματά της, στρέφοντάς την κατά της ελληνικής μειονότητας που ευημερούσε. Στις 28 Αυγούστου 1955 ο Μεντερές ισχυρίστηκε δημόσια ότι οι Ελληνοκύπριοι σχεδίαζαν σφαγές κατά των Τουρκοκυπρίων.

Η αφορμή για το Πογκρόμ κατά του Ελληνισμού της Πόλης δόθηκε στις 6 Σεπτεμβρίου, με την έκρηξη ενός αυτοσχέδιου μηχανισμού στο Τουρκικό Προξενείο της Θεσσαλονίκης, που στεγαζόταν και στεγάζεται και σήμερα στο σπίτι, όπου γεννήθηκε ο Κεμάλ Ατατούρκ, ο ιδρυτής του σύγχρονου τουρκικού κράτους. Ως δράστης συνελήφθη από τις ελληνικές αρχές ο Οκτάι Εγκίν, ένας μουσουλμάνος σπουδαστής από την Κομοτηνή, που αργότερα περιεβλήθη το φωτοστέφανο του ήρωα. Τιμήθηκε στην Τουρκία και διορίστηκε κυβερνήτης σε επαρχία. Χρόνια αργότερα σε μία συνέντευξή του στην «Ελευθεροτυπία» αρνήθηκε οποιαδήποτε σχέση με το συμβάν και θεώρησε τον εαυτό του θύμα των ελληνικών αρχών.

Από την έκρηξη στο σπίτι του Ατατούρκ προκλήθηκαν μόνο μικρές υλικές ζημίες στις τζαμαρίες του κτιρίου, αλλά οι τουρκικές εφημερίδες εκμεταλλεύτηκαν το γεγονός, μεγαλοποιώντας και διαστρεβλώνοντάς το, κατόπιν κυβερνητικών οδηγιών. Πρωτοσέλιδοι τίτλοι, όπως «Έλληνες τρομοκράτες κατέστρεψαν το πατρικό σπίτι του Ατατούρκ» της «Ισταμπούλ Εξπρές» και δημοσίευση μιας σειράς από παραποιημένες φωτογραφίες του συμβάντος, προκάλεσαν «αυθόρμητες» διαδηλώσεις στην Πλατεία Ταξίμ το απόγευμα της ίδιας μέρας.

Στις 5 το απόγευμα, το μαινόμενο πλήθος των 50.000 ατόμων στράφηκε κατά των ελληνικών περιουσιών στη συνοικία Πέραν. Οι λεηλασίες κράτησαν μέχρι τις πρωινές ώρες της 7ης Σεπτεμβρίου, όταν επενέβη ο Στρατός, καθώς η κατάσταση κινδύνευε να τεθεί εκτός ελέγχου. Μέχρι τότε, οι αρχές παρέμειναν απαθείς, όταν δεν διευκόλυναν τους πλιατσικολόγους στο έργο. Ο μηχανισμός του Δημοκρατικού Κόμματος, που ήλεγχε τα συνδικάτα, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στα έκτροπα.
Μεγάλος αριθμός διαδηλωτών μεταφέρθηκε από τη Δυτική Μικρά Ασία δωρεάν, αντί αμοιβής 6 δολαρίων, που ουδέποτε τους δόθηκε. 4.000 ταξί τους μετέφεραν στον χώρο των ταραχών, ενώ φορτηγά του Δήμου της Κωνσταντινούπολης είχαν αναπτυχθεί σε επίκαιρα σημεία της Πόλης, φορτωμένα με τσεκούρια, φτυάρια, ρόπαλα, αξίνες, σφυριά, σιδερένιους λοστούς και μπιτόνια βενζίνης, απαραίτητα σύνεργα για τον όχλο των επιδρομέων, που επέπεσε επί των ελληνικών καταστημάτων με τα συνθήματα «Θάνατος στους γκιαούρηδες», «Σπάστε, γκρεμίστε, είναι γκιαούρης», «Σφάξτε του έλληνες προδότες», «Κάτω η Ευρώπη» και «Εμπρός να βαδίσουμε κατά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης». Την οργή του όχλου δεν γλύτωσαν και κάποια καταστήματα αρμενικής και εβραϊκής ιδιοκτησίας.

Άνδρες και γυναίκες βιάστηκαν και σύμφωνα με τη μαρτυρία του γνωστού τούρκου συγγραφέα Αζίζ Νεσίν, πολλοί ιερείς εξαναγκάστηκαν να υποστούν περιτομή, με θύμα ένα αρμένιο παπά. 16 Έλληνες έχασαν τη ζωή τους και 32 τραυματίστηκαν.

Έκτροπα κατά των Ελλήνων δεν έγιναν μόνο στην Κωνσταντινούπολη, αλλά και στη Σμύρνη. Το πρωί της 7ης Σεπτεμβρίου τούρκοι εθνικιστές έκαψαν το ελληνικό περίπτερο στη Διεθνή Έκθεση της Σμύρνης. Στη συνέχεια, κατέστρεψαν το νεόκτιστο εκκλησάκι της Αγίας Φωτεινής, ενώ λεηλάτησαν σπίτια ελλήνων στρατιωτικών, που υπηρετούσαν στο Στρατηγείο του ΝΑΤΟ.

Ο Οικ. Πατριάρχης Αθηναγόρας στα ερείπια του ναού του Αγίου Κωνσταντίνου, Κωνσταντινούπολη.
Ο πρωθυπουργός Μεντερές σε δηλώσεις του ισχυρίστηκε ότι το πογκρόμ κατά των Ελλήνων ήταν έργο των κομμουνιστών. Ένας ισχυρισμός που κατέπεσε αυτοστιγμεί και από τις αναφορές των ξένων πρεσβειών στην Άγκυρα προς τις κυβερνήσεις τους, που επισήμαιναν τις μεγάλες ευθύνες των τουρκικών αρχών.
Η κυβέρνηση Παπάγου προσπάθησε να διεθνοποιήσει το θέμα, αλλά χωρίς σημαντικά αποτελέσματα. Αμερικανοί και Βρετανοί δεν ήταν διατεθειμένοι να ασκήσουν πιέσεις στην Τουρκία, πολύτιμο σύμμαχό τους κατά τη διάρκεια του «Ψυχρού Πολέμου». Οι νατοϊκοί σύμμαχοί μας είπαν ξεκάθαρα να ξεχάσουμε το συμβάν. Μόνο το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών από τους διεθνείς οργανισμούς απαίτησε από την Τουρκία εξηγήσεις για την καταστροφή του 90% των ορθόδοξων ναών στην Κωνσταντινούπολη. Πάντως, τον Αύγουστο του 1995 η αμερικανική Γερουσία με απόφασή της κάλεσε τον Πρόεδρο Κλίντον να ανακηρύξει την 6η Σεπτεμβρίου Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Πογκρόμ.

Το Πογκρόμ κατά του Ελληνισμού της Πόλης προκάλεσε:

τον θάνατο 16 Ελλήνων και τον τραυματισμό 32
τον θάνατο ενός Αρμένιου
τον βιασμό 12 Ελληνίδων
τον βιασμό αδιευκρίνιστου αριθμού ανδρών (εξαναγκάστηκαν να υποστούν περιτομή)
την καταστροφή:
4.348 εμπορικών καταστημάτων,
110 ξενοδοχείων,
27 φαρμακείων,
23 σχολείων,
21 εργοστασίων,
73 εκκλησιών,
περίπου 1000 κατοικιών, όλα ελληνικής ιδιοκτησίας.
Το οικονομικό κόστος των ζημιών ανήλθε σε 150 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με διεθνείς οργανισμούς, ενώ η ελληνική κυβέρνηση τις υπολόγισε σε 500.000.000 δολάρια. Η οικονομική αιμορραγία και ο φόβος ανάγκασαν χιλιάδες έλληνες ομογενείς να μεταναστεύσουν στην Ελλάδα.

Αργότερα, το τουρκικό κράτος διά του προέδρου Τζελάλ Μπαγιάρ υποσχέθηκε αποζημίωση για την καταστροφή των ελληνικών περιουσιών. Στην καλύτερη των περιπτώσεων δεν ξεπέρασε το 20% των απαιτήσεών τους, με δεδομένο ότι τα περιουσιακά τους στοιχεία είχαν υποτιμηθεί δραματικά.

Πολλές λεπτομέρειες για τα Σεπτεμβριανά ήλθαν στο φως το 1961, κατά τη διάρκεια της δίκης για εσχάτη προδοσία του ανατραπέντος από τους στρατιωτικούς πρωθυπουργού Αντνάν Μεντερές, ο οποίος τελικά δεν γλύτωσε από την αγχόνη. Πολύτιμα στοιχεία προσκομίζει και το βιβλίο του διαπρεπούς ελληνοαμερικανού βυζαντινολόγου Σπύρου Βρυώνη «The Mechanism of catastrophe: The Turkish Pogrom οf September 6-7, 1955 and the destruction of Greek Community of Istambul (Greekworks.com, New York, 2005).

sansimera.gr

Ειδήσεις

Σε κίνδυνο η ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων

Αντιμέτωπες με επιδείνωση της διατροφικής ανασφάλειας βρίσκονται τέσσερις χώρες (Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, Υεμένη, Νιγηρία, Νότιο Σουδάν), σύμφωνα με τον ΟΗΕ, κάτι που θέτει σε κίνδυνο τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων.

«Η διατροφική ανασφάλεια που προκάλεσαν οι συρράξεις επιτείνεται τώρα ακόμη περισσότερο από φυσικές καταστροφές, οικονομικά σοκ και υγειονομικές κρίσεις» κι όλα αυτά «επιδεινώνονται από την πανδημία του κορονοϊού», ο βοηθός Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών αρμόδιος για τις ανθρωπιστικές υποθέσεις, Μαρκ Λόουκοκ, στο κείμενο, αντίγραφο του οποίου περιήλθε στην κατοχή του Γαλλικού Πρακτορείου. «Ως σύνολο, αυτοί οι παράγοντες θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή εκατομμυρίων γυναικών, ανδρών και παιδιών».

Δυνάμει απόφασης που είχε υιοθετηθεί το 2018 για τη σύνδεση των ένοπλων συρράξεων, της διατροφικής ανασφάλειας και του λιμού, η γραμματεία του ΟΗΕ έχει επιφορτιστεί να ειδοποιεί το Συμβούλιο Ασφαλείας όταν ο κίνδυνος γενικεύεται, με βάση διάφορους δείκτες.

Αυτό συμβαίνει στις τέσσερις συγκεκριμένες χώρες, τονίζει το στέλεχος του ΟΗΕ και συμπληρώνει πως σε κάποιες από αυτές, προγράμματα βοήθειας πρόκειται να μειωθούν ή να σταματήσουν τελείως, ελλείψει οικονομικής υποστήριξης από πλευράς διεθνούς κοινότητας.

Στο σημείωμά του, ο Λόουκοκ προτρέπει το Συμβούλιο Ασφαλείας να εντείνει τις προσπάθειες για να αποκατασταθεί η ειρήνη σε αυτές τις χώρες, για να τηρείται το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο και για να αυξηθεί η οικονομική υποστήριξη στις ανθρωπιστικές επιχειρήσεις.

Στη ΛΔ Κονγκό, «πάνω από 21 εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται σε κρίση» ή βιώνουν «επίπεδο οξείας διατροφικής ανασφάλειας πιο σοβαρό» απ’ ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν, σημειώνει ο ανώτατος αξιωματούχος του ΟΗΕ. Στην Υεμένη, δύο χρόνια αφότου κατορθώθηκε να αποτραπεί η επάνοδος του λιμού, «ο κίνδυνος επιστρέφει αργά», προειδοποιεί. Σήμερα στη χώρα υπάρχουν «42 ενεργά μέτωπα» του πολέμου «έναντι 30 πριν από δύο χρόνια».

«Με μόλις το 24% των ανθρωπιστικών αναγκών να έχει χρηματοδοτηθεί για το 2020, οι υπηρεσίες είναι πλέον υποχρεωμένες να μειώσουν ή να σταματήσουν σημαντικά προγράμματα» βοήθειας στην Υεμένη, συνεχίζει.

Στη Νιγηρία, η κατάσταση χαρακτηρίζεται κρίσιμη στο βορειοανατολικό τμήμα της χώρας. Στις πολιτείες Μπόρνο, Ανταμάουα και Γιόμπε «εμφανίζονται τρομακτικά επίπεδα διατροφικής ανασφάλειας», σημειώνει, κάτι που οφείλεται όπως κρίνει κυρίως στη δράση ένοπλων εξτρεμιστικών οργανώσεων.

Σε αυτές τις τρεις περιφέρειες, πάνω από 10 εκατομμύρια άνθρωποι χρειάζονται πλέον ανθρωπιστική βοήθεια και προστασία, αριθμός αυξημένος «κατά σχεδόν 50% από την περασμένη χρονιά», διευκρινίζει ο Λόουκοκ.

Στο Νότιο Σουδάν, η κατάσταση επιδεινώθηκε με μεγάλη ταχύτητα στην πολιτεία Τζονγκλέι και στην περιοχή του Ευρύτερου Πίμπορ, προειδοποιεί. «Οι ανθρωπιστικές επιχειρήσεις αποτρέπονται από τη βία, τις εσκεμμένες επιθέσεις και την έλλειψη χρηματοδότησης», στηλιτεύει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, δείκτες-κλειδιά υποδεικνύουν πως σημειώνεται επίσης επιδείνωση της διατροφικής ανασφάλειας στη Σομαλία, στην Μπουρκίνα Φάσο και στο Αφγανιστάν.

https://www.newsbeast.gr/

Ειδήσεις

Καθιερώθηκε το 2012 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Σεπτεμβρίου, ημέρα αποδημίας της Μητέρας Τερέζας, που υπήρξε μία εμβληματική πρ…

Καθιερώθηκε το 2012 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Σεπτεμβρίου, ημέρα αποδημίας της Μητέρας Τερέζας, που υπήρξε μία εμβληματική προσωπικότητα της διεθνούς φιλανθρωπίας.

Η σημερινή ημέρα τιμά όσους και όσες βοηθούν τα αναξιοπαθούντα μέλη της κοινωνίας και να προάγουν τις φιλανθρωπικές δραστηριότητες σ’ όλο τον κόσμο. Η φιλανθρωπία, όπως και η έννοια του εθελοντισμού, εξασφαλίζει αληθινούς κοινωνικούς δεσμούς και συντελεί στη δημιουργία πιο συνεκτικών και κοινωνιών, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.

Ο πρωταρχικός σκοπός της Διεθνούς Ημέρας Φιλανθρωπίας είναι να καλλιεργήσει τη συναίσθηση και να εξασφαλίσει ένα κοινό βήμα για δραστηριότητες συνδεόμενες με τη φιλανθρωπία, σε τοπικό, εθνικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο.

Πηγή: https://www.sansimera.gr

 

Ειδήσεις

Ώστε δεν τα «καταφέρνουν» οι γυναίκες στα Μαθηματικά;

Της Μαρίας Γκασούκα 

Σε πείσμα των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων που συνδέονται με το φύλο, όλες οι έρευνες συγκλίνουν στο ότι τα αγόρια και τα κορίτσια ξεκινούν με παρόμοιες μαθηματικές ικανότητες και επεξεργάζονται τα Μαθηματικά με παρόμοιους τρόπους.

Της Μαρίας Γκασούκα*

Είναι γνωστή και διαχρονική η άποψη ότι οι γυναίκες και τα κορίτσια δεν τα «καταφέρνουν» τόσο καλά στα Μαθηματικά και στις Θετικές Επιστήμες ευρύτερα όσο οι άνδρες και τα αγόρια, που με οδυνηρή έκπληξη ακούσαμε να αναφέρει προχθές «αστειευόμενος» ο σύντροφος πρώην υπουργός Παιδείας, ένας διανοούμενος της Αριστεράς, προσφέροντάς στην υπουργό Παιδείας, έστω και ακούσια, απροσδόκητο σωσίβιο έτσι καθώς ήταν στριμωγμένη με τις τελευταίες αχαρακτήριστες αποφάσεις της. Βεβαίως είχε προηγηθεί ο πρώην πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ Λόρενς Σάμερς, που ισχυρίστηκε πως ο λόγος για τον οποίο οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται στα Μαθηματικά και στις λοιπές Θετικές Επιστήμες πιθανά οφείλεται σε διαφορετικό (βλ. κατώτερο) επίπεδο ικανοτήτων στα ανώτερα επίπεδα των επιστημών αυτών, δήλωση που τον οδήγησε σε παραίτηση μετά τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε.

Το βέβαιο είναι ότι πρόκειται για αντίληψη που διαπερνά τον πολιτισμό μας και, όπως εύστοχα επισημαίνει η Μπετίνα Κάσαντ, το γεγονός θέτει τις γυναίκες σε μειονεκτική θέση σε ό,τι αφορά τη σχέση τους με τα Μαθηματικά ήδη από τα πρώτα σχολικά χρόνια επειδή βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα ισχυρό πολιτιστικό στερεότυπο και βιώνουν την «απειλή» αρνητικών στερεοτύπων σχετικά με τη γυναικεία μαθηματική ικανότητα. Και φυσικά, αυτή η υποτίμηση της ικανότητας των γυναικών, που ονομάζεται «στερεότυπη απειλή», μπορεί να επηρεάσει τις μαθηματικές επιδόσεις των γυναικών, ιδιαίτερα όταν ασχολούνται με υψηλού επιπέδου Μαθηματικά.

Δεν είναι μόνο η Υπατία

Στερεοτυπικά, οι μαθηματικοί συχνά θεωρούνται, αλλά και αναπαρίστανται στον λόγο, ως ιδιαίτερα ευφυείς και σχεδόν πάντα άνδρες. Οι γυναίκες μένουν κατά κανόνα εκτός πλάνου και πολλές φορές οι νέες δυσκολεύονται να φανταστούν το μέλλον τους ως μαθηματικοί. Εδώ σημαντικό ρόλο παίζει και το γεγονός ότι από την αρχή οι μαθήτριες και οι μαθητές στη διάρκεια των μαθημάτων των Μαθηματικών γνωρίζουν μαθηματικούς μέσω των εννοιών που έχουν το όνομά τους, λ.χ. τον κανόνα του Λάινμπιτζ, το θεώρημα του Πυθαγόρα, την ακολουθία Φιμπονάτσι. Αλλά σχεδόν όλες οι μαθηματικές έννοιες φέρουν ονόματα ανδρών. Έτσι, όταν τα παιδιά ανατρέχουν στα βιβλία τους και συναντούν τις όποιες αναφορές σε μαθηματικούς, πίσω από τις έννοιες ανακαλύπτουν μόνο τις ιστορίες των ανδρών.

Κι όμως, υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα θηλυκή ιστορία στα Μαθηματικά, στη Φυσική, τη Χημεία, που κάθε άλλο παρά εξαντλείται στην Υπατία και η οποία μόλις πρόσφατα αποκαλύφθηκε. Αυτή η υποτιμημένη παράδοση συνεχίζεται και στις μέρες μας παραγνωρίζοντας το ότι η ανάδειξη γυναικείων υποδειγμάτων συντελεί στην αντιμετώπιση των έμφυλων προκαταλήψεων σε συνδυασμό με το ότι η αλλαγή των σχετικών αντιλήψεων στο πλαίσιο της εκπαίδευσης αναγνωρίζεται ευρέως ως βασικό βήμα για την προσέλκυση περισσότερων γυναικών στα Μαθηματικά και στις άλλες θετικές επιστήμες.

Ποιος/α, π.χ., γνωρίζει ότι το 2019 τα δύο ανώτατα βραβεία στο πεδίο της μαθηματικής επιστήμης απονεμήθηκαν σε γυναίκες; Συγκεκριμένα, το βραβείο Άμπελ στην Κάρεν Ούλενμπεκ και το μετάλλιο Φιλντς στη Μαίρη Μιρζακάνι. Αξίζει πάντως να επισημανθεί πως, όπως οι ίδιες ισχυρίζονται συχνά, προκειμένου αυτές οι «ταξιδιώτισσες» στον κόσμο των ανδρών μαθηματικών να αντιμετωπίσουν την απειλή του στερεότυπου, αναγκάζονται να διχοτομούν τις θηλυκές τους ταυτότητες απορρίπτοντας τα «θηλυκά» χαρακτηριστικά τους που θεωρούν ότι συνδέονται με κυρίαρχα αρνητικά στερεότυπα σχετικά με την ικανότητα και τις δυνατότητες των γυναικών μαθηματικών.

Η έρευνα του Μπράνον

Ωστόσο, και σε πείσμα των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων που συνδέονται με το φύλο, όλες οι έρευνες συγκλίνουν στο ότι τα αγόρια και τα κορίτσια ξεκινούν με παρόμοιες μαθηματικές ικανότητες και επεξεργάζονται τα Μαθηματικά με παρόμοιους τρόπους. Είναι τα έμφυλα αρνητικά στερεότυπα και οι βαθιά ριζωμένες σχετικές αντιλήψεις, η κοινωνικοποίησή τους, που κρατούν τα κορίτσια και τις νέες γυναίκες μακριά από τα Μαθηματικά και τις λοιπές Θετικές Επιστήμες.

Επίσης, και η ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι τα κορίτσια είναι καλύτερα από τα αγόρια στις γλώσσες και στην επικοινωνία, ενώ οι άνδρες ξεπερνούν τις γυναίκες στα Μαθηματικά και στην αντίληψη του χώρου έχει διαψευστεί από την περίφημη έρευνα του Μπράνον, που απέδειξε ότι τόσο οι γυναίκες όσο και οι άνδρες διαθέτουν πλεονεκτήματα και αδυναμίες ανεξάρτητα από το φύλο σε καθέναν από τους συγκεκριμένους τομείς, επιβεβαιώνοντας τους ισχυρισμούς των φεμινιστριών πως η πνευματική ικανότητα δεν είναι προνόμιο κάποιου περιορισμένου αριθμού ανθρώπων (συνήθως γένους αρσενικού), άρα μπορεί να αυξηθεί με την εμπειρία και την εκπαίδευση και πως όλο αυτό το ζήτημα έχει περισσότερο να κάνει μ’ αυτό που θεωρεί η πατριαρχική μας κοινωνία για το πού πρέπει ή δεν πρέπει να εμπλέκονται οι γυναίκες.

ΥΓ.: Πιστεύω πως έχω χιούμορ, πως αντιλαμβάνομαι και απολαμβάνω το χιούμορ. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν ξεχνώ πως συχνά λειτουργεί ως Δούρειος Ίππος για την αναπαραγωγή και διάδοση του ρατσισμού, του σεξισμού, της ομοφοβίας, της αναπηρίας κ.λπ. κι αυτό δεν το ανέχομαι. Όπως δεν ανέχομαι ως μαρξίστρια - φεμινίστρια (και ως μέλος του Τμήματος Φεμινιστικής Πολιτικής / Φύλου του ΣΥΡΙΖΑ) και το είδος της μάτσο, μισογύνικης, «δήθεν αριστερής» πολιτικής ρητορικής και συμπεριφοράς. Ο νοών νοείτο…

  • Η Μαρία Γκασούκα είναι ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • http://www.avgi.gr/

Ειδήσεις

Άκρως καλοκαιρινός ο καιρός την πρώτη ημέρα του Σεπτεμβρίου με τον υδράργυρο να φθάνει σε αρκετές περιοχές της χώρας τους 39-40 βαθμούς Κελσίου. Σύμφωνα με το meteo.gr, ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις, αυξημένες τις θερμές ώρες της ημέρας στα βόρεια κυρίως ορεινά, μέτριοι και τοπικά ισχυροί άνεμοι στα πελάγη, θερμοκρασία σε υψηλά για την εποχή επίπεδα.

Αναλυτικά:

Για σήμερα, Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2020 προβλέπεται ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις αυξημένες τις μεσημεριανές και απογευματινές ώρες στα βόρεια ορεινά και υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες κυρίως στα κεντρικά ηπειρωτικά και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 18 έως 36 βαθμούς στη Βόρεια Ελλάδα, 20 έως 38 βαθμούς στην Κεντρική και Νότια Ελλάδα (στη Θεσσαλία τοπικά στους 39-40 βαθμούς Κελσίου), 17 έως 33 βαθμούς στη Δυτική Ελλάδα (στη Νοτιοδυτική Πελοπόννησο έως τους 39 βαθμούς Κελσίου), 24 έως 35 βαθμούς στις Κυκλάδες και στην Κρήτη (στη Νότια Κρήτη τοπικά έως τους 36 βαθμούς Κελσίου), 21 έως 37 βαθμούς στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και στα Δωδεκάνησα.

Οι άνεμοι θα πνέουν στο Αιγαίο από βόρειες-βορειοδυτικές διευθύνσεις μέτριοι 4-5 μποφόρ και τοπικά στο Καρπάθιο Πέλαγος ισχυροί 6 μποφόρ, με εξαίρεση το Βορειοδυτικό Αιγαίο όπου θα πνέουν από νοτιοανατολικές διευθύνσεις μέτριοι 4-5 μποφόρ, ενώ στο Ιόνιο από βορειοδυτικές διευθύνσεις μέτριοι 4-5 μποφόρ και στο Βόρειο Ιόνιο ισχυροί 6 μποφόρ.

Ηλιοφάνεια περιμένουμε την Τρίτη στην Αττική. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 27 έως 37 βαθμούς Κελσίου, αλλά στα παραθαλάσσια θα είναι 2-3 βαθμούς χαμηλότερη. Οι άνεμοι θα πνέουν από βόρειες διευθύνσεις ασθενείς έως σχεδόν μέτριοι 3-4 μποφόρ.

Ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις τις θερμές ώρες της ημέρας στα γύρω ορεινά περιμένουμε σήμερα στη Θεσσαλονίκη. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 25 έως 32 βαθμούς Κελσίου. Οι άνεμοι στον Θερμαϊκό θα πνέουν από μεταβλητές διευθύνσεις ασθενείς και βαθμιαία από νοτιοανατολικές διευθύνσεις μέτριοι 4-5 μποφόρ.

Ειδήσεις


Μια τελευταία δόση καύσωνα θα φέρουν οι τελευταίες μέρες του Αυγούστου, με το θερμόμετρο να χτυπάει ακόμα και 40ρια.

Θερμές αέριες μάζες προερχόμενες από την βορειοδυτική Αφρική θα φέρουν υψηλότατες θερμοκρασίες στη χώρα για το επόμενο τετραήμερο.

Η πρόγνωση από τη Χριστίνα Ρήγου
Η θερμοκρασία θα ανεβαίνει καθημερινά και θα φτάσει σε υψηλά για την εποχή επίπεδα, με κορύφωση την Κυριακή και τη Δευτέρα όπου περιμένουμε θερμοκρασίες κοντά στους 38-39 ίσως σε τοπικό επίπεδο και 40 βαθμούς σε κάποιες περιοχές.

Από το πρωί της Παρασκευής, ο καιρός θα είναι αίθριος σε όλη τη χώρα, ενώ η αστάθεια και οι μπόρες των προηγούμενων ημερών θα είναι περιορισμένες.

Προς το μεσημέρι αναμένονται λίγες αραιές νεφώσεις στα βόρεια, και κατά διαστήματα πιο πυκνές στα ηπειρωτικά ορεινά της χώρας. Ωστόσο γρήγορα θα διαλυθούν και το βράδυ θα διατηρηθεί αυτή η εικόνα με αίθριο καιρό στις περισσότερες περιοχές.

Η ζέστη θα γίνει λίγο πιο έντονη, με τη θερμοκρασία να σημειώνει μικρή άνοδο το μεσημέρι. Θα πλησιάσει τους 35 στα βόρεια, 36-37 στα υπόλοιπα ηπειρωτικά. Αρκετή ζέστη ακόμα και στη νησιωτική χώρα, η οποία βέβαια τις επόμενες μέρες θα γίνει εντονότερη.

Στην εξέλιξη του καιρού, το Σάββατο αναμένεται ηλιοφάνεια σε όλη τη χώρα και αρκετή ζέστη. Οι μέγιστες τιμές σε περαιτέρω άνοδο, με υψηλές θερμοκρασίες να προβλέπονται στις περισσότερες περιοχές, 37-38 στα ηπειρωτικά οι μέγιστες, 33-36 στα νησιά του Αιγαίου, με βοριάδες 3-5 μποφόρ.

Tην Κυριακή θα κυριαρχήσει για άλλη μια μέρα ο ήλιος και οι υψηλές θερμοκρασίες. Μάλιστα η ζέστη θα κορυφωθεί, με τις θερμοκρασίες να κυμαίνονται σε υψηλά για την εποχή επίπεδα, κατά μέσο όρο 6-8 βαθμούς παραπάνω από τα φυσιολογικά.

Ο καιρός της επόμενης εβδομάδας
Σύμφωνα με την ΕΜΥ, η ζέστη θα παραμείνει και τη Δευτέρα. Ο Σεπτέμβρης θα μπει με μικρή πτώση της θερμοκρασίας την Τρίτη και την Τετάρτη.

Αναλυτικά:
Δευτέρα 31 Αυγούστου

Γενικά αίθριος καιρός με αυξημένη σχετική υγρασία. Λίγες τοπικές νεφώσεις το μεσημέρι και το απόγευμα στα ορεινά της Ηπείρου και της Μακεδονίας. Η ορατότητα το πρωί στα δυτικά θα είναι κατά τόπους περιορισμένη.

Οι άνεμοι θα πνέουν, στα δυτικά από δυτικές διευθύνσεις 3 με 5, στα ανατολικά από βόρειες με την ίδια ένταση και στο Αιγαίο τοπικά 6 μποφόρ. Η θερμοκρασία θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα, 5 με 7 βαθμούς πάνω από τα κανονικά για την εποχή.

Τρίτη 1η Σεπτεμβρίου

Γενικά αίθριος καιρός. Τοπικές νεφώσεις με σποραδικούς όμβρους μετά το μεσημέρι στα δυτικά και στα ορεινά της Μακεδονίας. Οι άνεμοι θα πνέουν, στα δυτικά δυτικοί νοτιοδυτικοί 3 με 5 και στα ανατολικά από βόρειες με την ίδια ένταση.

Η θερμοκρασία θα σημειώσει μικρή πτώση στα δυτικά και βόρεια ενώ στην υπόλοιπη χώρα θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα.

Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου
Αρχικά γενικά αίθριος καιρός. Από το μεσημέρι παροδικά αυξημένες νεφώσεις με σποραδικούς όμβρους στα δυτικά, τα κεντρικά και τα βόρεια.

Οι άνεμοι θα πνέουν στα δυτικά και νότια δυτικοί βορειοδυτικοί 3 με 5 μποφόρ και στις υπόλοιπες περιοχές μεταβλητοί ασθενείς. Η θερμοκρασία θα σημειώσει πτώση.

https://www.in.gr/

Ειδήσεις

 Καλλιάνος: Ο Αύγουστος θα μας αποχαιρετήσει με 40αρια – Θερμή εισβολή από την Παρασκευή
Η ανάρτηση του μετεωρολόγου

Λίγες μέρες έμειναν μέχρι ο Αύγουστος να μας αποχαιρετήσει και όπως φαίνεται αυτό θα γίνει με ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες.

Ο μετεωρολόγος Γιάννης Καλλιάνος, μέσω μιας ανάρτησης στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook ενημέρωσε τους διαδικτυακούς του φίλους πως ο υδράργυρος θα χτυπήσει σταδιακά «κόκκινο» αν και το φετινό καλοκαίρι αποδείχθηκε πολύ ήπιο σε σχέση με τα καλοκαίρια των προηγούμενων χρόνων.

Η ανάρτηση του Γιάννη Καλλιάνου με την πρόγνωση του καιρού
ΜΑΣ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΑ ΜΕ 40ΑΡΙΑ Ο ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

Το φετινό καλοκαίρι αν και αποδείχθηκε πολύ ήπιο σε σχέση με τα καλοκαίρια των προηγούμενων ετών, φαίνεται ότι θα χαρακτηριστεί από μια δεύτερη θερμή εισβολή η οποία θα έρθει από την Παρασκευή 28 Αυγούστου και θα διαρκέσει έως και τουλάχιστον τη Δευτέρα 31 Αυγούστου ή το πολύ την Τρίτη 1 Σεπτέμβρη.

ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΘΑ ΑΝΕΒΕΙ Ο ΥΔΡΑΡΓΥΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Από την προσεχή Παρασκευή και στη συνέχεια σταδιακά θα ανεβαίνει η θερμοκρασία σε τιμές πιο ανεβασμένες σε σχέση με τις φυσιολογικές. Για παράδειγμα την Παρασκευή στα ηπειρωτικά και στις ευπαθείς στη ζέστη περιοχές θα φτάσει τους 36°C, το Σάββατο τους 37°C, την Κυριακή τους 38-39°C και τη Δευτέρα τους 39-40°C.

ΚΟΡΥΦΩΣΗ ΤΗΣ ΖΕΣΤΗΣ ΤΟ ΔΙΗΜΕΡΟ ΚΥΡΙΑΚΗΣ- ΔΕΥΤΕΡΑΣ

Αν διατηρηθούν τα τελευταία προγνωστικά στοιχεία, το διήμερο της προσεχούς Κυριακής - Δευτέρας θα είναι το πιο ζεστό με τις θερμοκρασίες να ανεβαίνουν σε υψηλότερες τιμές από τον μέσο όρο για την εποχή, φτάνοντας τοπικά τη Δευτέρα τους 39-40°C και ίσως σε πολύ τοπικό επίπεδο και λίγο παραπάνω.

https://www.newsbeast.gr/

Ειδήσεις

H Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά σήμερα την Κοίμηση της Θεοτόκου. Σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και μια εκκλησία είναι αφιερωμένη στη χάρη Της - Ταυτόχρονα, κάθε χρόνο το επίκεντρο των εορταστικών εκδηλώσεων βρίσκεται στην Παναγία της Τήνου, όπου έχει και εθνικό χαρακτήρα, αφού εκτός από την Παναγία τιμάται και η μνήμη αυτών που χάθηκαν κατά τον τορπιλισμό του πολεμικού πλοίου «Έλλη», από τους Ιταλούς, μέσα στο λιμάνι του νησιού ανήμερα των Δεκαπενταύγουστο του 1940, αλλά και στο Βέρμιο Ημαθίας, όπου τιμάται η Παναγιά των ξεριζωμένων Ποντίων.

Στην Ελλάδα, από άκρη σε άκρη, σε πόλεις, σε χωριά, στα νησιά αλλά και στα ηπειρωτικά, παντού συναντάς μία εκκλησία ή ένα μοναστήρι αφιερωμένο στη Θεοτόκο. Και που τον Δεκαπενταύγουστο γιορτάζει. Άλλες εκκλησίες γνωστότερες και άλλες λιγότερο.

Ας δούμε, κάποιες από τις πιο γνωστές Παναγίες του Δεκαπενταύγουστου και η ιστορία ή το θαύμα που τις συνοδεύουν.

Η Παναγία της Τήνου

Θεωρείται το μεγαλύτερο προσκύνημα της Μεγαλόχαρης, με χιλιάδες προσκυνητές να συρρέουν στην Τήνο για να πραγματοποιήσουν, κυρίως, κάποιο τάμα ή να προσκυνήσουν την χάρη της. Μάλιστα, πολλοί είναι εκείνοι που γονατιστοί από το λιμάνι ανηφορίζουν μέχρι το Ναό για να προσκυνήσουν τη θαυματουργή εικόνα.

Σύμφωνα με τη θρησκευτική παράδοση, ο ναός κτίστηκε στο σημείο όπου βρέθηκε η εικόνα της Παναγίας, μετά από οράματα της μοναχής Αγίας Πελαγίας. Η εικόνα ανακαλύφθηκε μετά από ανασκαφές στις 30 Ιανουαρίου 1823 και ενώ προηγήθηκαν ανασκαφές το 1822 που αποκάλυψαν τον αρχαίο ναό του Διονύσου και ο ναός του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου. Η είδηση της εύρεσης της εικόνας, κατά την περίοδο της ελληνικής επανάστασης του 1821 θεωρήθηκε καλός οιωνός και το νησί επισκέφτηκαν για αυτό το λόγο οι Κολοκοτρώνης, Μιαούλης, Νικηταράς και Μακρυγιάννης, για να προσκυνήσουν.

Μέχρι τα μέσα του 1832 είχε ανεγερθεί η ανατολική πτέρυγα του συγκροτήματος, το τμήμα ανατολικά του καμπαναριού και το τμήμα ανατολικά της κεντρικής εισόδου. Το σύνολο των εργασιών ανέγερσης ολοκληρώθηκε το 1880.

Η Παναγία η Εκατονταπυλιανή στην Πάρο

Πρόκειται για ένα από τα πιο φημισμένα ορθόδοξα προσκυνήματα, όπου δεσπόζει επιβλητική και αγέρωχη σε ένα από τα πιο κεντρικά και πολυσύχναστα σημεία της Πάρου, στην Παροικιά και σε πολύ κοντινή απόσταση από το λιμάνι. Εκτός από τα θαύματά της, είναι γνωστή και για τον θρύλο που τη συνοδεύει και σχετίζεται με την Πόλη. Σύμφωνα με παράδοση, λοιπόν, στην εκκλησία υπάρχουν 99 φανερές πόρτες, ενώ η 100η παραμένει κρυφή μέχρις ότου οι Έλληνες πάρουν πίσω την Πόλη. Από τις 100 πύλες πήρε και το όνομά της Εκατονταπυλιανή.

Υπάρχει, όμως και μια δεύτερη ονομασία, η Καταπολιανή η οποία αναφέρεται στη γεωγραφία του «κατά την πόλιν», προς το μέρος δηλαδή της αρχαίας πόλης. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός της εκκλησίας είναι σχεδόν πανομοιότυπος με εκείνον της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Αυτό οφείλεται στο ότι ο ναός της Εκατονταπυλιανής δημιουργήθηκε από τον Ιγνάτιο, μαθητή του πρωτομάστορα της Αγίας Σοφίας, Ανθέμιο, και αποτελείται από συγκρότημα οικοδομημάτων που αποτελείται από τον κύριο ναό σε σχήμα σταυρού, έξι παρεκκλήσια, τον περίβολο με τα κελιά και το Βαπτιστήριο.

Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο

Η Παναγία η Σουμελά είναι η οδηγήτρια των Ελλήνων του Πόντου, η προστάτιδα τους, αυτή που τους έδωσε δύναμη. Είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της παράδοσής τους, της συνείδησης, της ίδιας τους της ιστορίας. Και δεν είναι τυχαίο που λένε, πως μέχρι να χτιστεί η νέα Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο, οι Πόντιοι ένιωθαν «ορφανοί χωρίς την Παναγιά τους».

Σύμφωνα με τη θρησκευτική παράδοση, η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας που σήμερα βρίσκεται στον ομώνυμο Ιερό Ναό στο Βέρμιο, είναι έργο του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Λουκά. Το όνομα Σουμελά προέρχετα από το όρος Mελά και το ποντιακό ιδίωμα «σού», που σημαίνει «εις το», και έγινε Σουμελά «εις του Μελά».

Το 386 μ.Χ, οι Αθηναίοι μοναχοί Bαρνάβας και Σωφρόνιος ίδρυσαν το μοναστήρι στο όρος Mελά στον Πόντο, ύστερα από αποκάλυψη της Παναγίας. Εκεί, σύμφωνα με την παράδοση, είχε μεταφερθεί από αγγέλους η Ιερή Εικόνα της Παναγίας της Aθηνιώτισσας, την οποία είχε εικονογραφήσει ο Ευαγγελιστής Λουκάς. Κατά καιρούς έκαναν επιδρομές στη Μονή κλέφτες και αλλόθρησκοι λόγω του πλούτου και της φήμης της. Υπάρχουν σχετικές αναφορές για θαυματουργικές επεμβάσεις της Παναγίας για τη σωτηρία του μοναστηριού.

Το 1922, εποχή που οι Έλληνες της Μικράς Ασίας και του Πόντου διώχτηκαν από τα εδάφη των προγόνων τους, οι μοναχοί έκρυψαν την εικόνα της Mεγαλόχαρης, τον σταυρό του αυτοκράτορα Mανουήλ Γ΄ Kομνηνού και το χειρόγραφο Ευαγγέλιο του Οσίου Χριστοφόρου, στο παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας. Τότε, η Ιερή Εικόνα θάφτηκε για τριάντα περίπου χρόνια στα αγιασμένα χώματα της.

Ο Πολύκαρπος Ψωμιάδης, και ο Λεωνίδας Ιασονιδης, Μητροπολίτης Ξάνθης και υπουργός αντίστοιχα επί πρωθυπουργίας Ελευθερίου Βενιζέλου, ζήτησαν τη μεσολάβηση του πρωθυπουργού για την απελευθέρωση της εικόνας. Το αίτημα εγκρίθηκε από τον τότε Τούρκο πρωθυπουργό Ισμέτ Ινονού. Ο Αρχιμανδρίτης Αμβρόσιος, από τους τελευταίους μοναχούς της μονής, ταξίδεψε στον Πόντο και έπειτα από πολλές προσπάθειες βρήκε την εικόνα, τον πολύτιμο Σταυρό με το Τίμιο Ξύλο , το χειρόγραφο Ευαγγέλιο του Οσίου Χριστόφορου που είχαν ενταφιαστεί μαζί με την εικόνα.

Αμέσως τα μετέφερε στην Αθήνα, όπου εναποτέθηκαν στο βυζαντινό μουσείο Αθηνών μέχρι το 1951 όπου ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το σωματείο Παναγία Σουμελά από τον γιατρό Φίλωνα Κτενίδη. Τον Αύγουστο του 1952, η εικόνα της Παναγίας ενθρονίστηκε επίσημα στον Ιερό Ναό που χτίστηκε προς τιμήν της στο όρος Βέρμιο.

Η Παναγία της Αγίασου στη Λέσβο

Ο ναός βρίσκεται στο κέντρο της Aγιάσου, με την εκκλησία να είναι γνωστή κυρίως για τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Bρεφοκρατούσας.

Το 1170 οι καλόγεροι της Καρυάς έχτισαν την εκκλησία της Παναγίας και ο ναός που εγκαινιάστηκε το 1173, διατηρήθηκε για 633 χρόνια. Γύρω στην εκκλησία σχηματίστηκε ένας μικρός οικισμός ο οποίος εξελίχτηκε με την πάροδο του χρόνου σε μεγάλη και αξιόλογη κωμόπολη. Όταν το νησί υποδουλώθηκε στους Τούρκους, πολλοί χριστιανοί πήραν τις οικογένειές τους και κατέφυγαν στην εκκλησία της Παναγίας για να σωθούν.

Επειδή όμως ο πρώτος ναός ήταν πλέον ετοιμόρροπος και επικίνδυνος, λόγω της φθοράς του χρόνου, το 1806 με την πρωτοβουλία του τότε Μητροπολίτη Μυτιλήνης Ιερεμίου και των προκρίτων της Αγιάσου, κατεδαφίστηκε και κτίστηκε νέος ναός, μεγαλύτερος, παρόλο που οι τουρκικές αρχές είχαν δώσει αυστηρή εντολή να ανεγερθεί ο νέος ναός πάνω στα θεμέλια του παλιού.

Κι ενώ οι τεχνίτες εργάζονταν ακόμη για τα έργα της ξυλογλυπτικής, ξαφνικά, τη νύχτα της 6ης του Αυγούστου 1812, ο ναός έγινε παρανάλωμα της μεγάλης φωτιάς που αποτέφρωσε μεγάλο μέρος της κωμόπολης. Από τις εικόνες του τέμπλου μόνο μία, η εικόνα του Χριστού, καταστράφηκε, οι υπόλοιπες διασώθηκαν.

Το 1815 με δωρεές αναγέρθηκε πάνω στα θεμέλια του παλιού ναού, ένας νέος, ο τρίτος στη σειρά ναός, ο οποίος διασώζεται μέχρι σήμερα. Ο ναός χτίστηκε με άδεια του Σουλτάνου Μαχμούτ του Β΄, που χορηγήθηκε ύστερα από αίτηση των κατοίκων της Αγιάσου, με τον όρο να μη γίνει μεγαλύτερος απ' τον παλιό.

Η Παναγία η Φιδούσα στην Κεφαλονιά

Πρόκειται για μία από τις πιο γνωστές εκκλησίες αφιερωμένες στην Παναγία, που κάθε χρόνο συγκεντρώνει χιλιάδες επισκέπτες. Μάλιστα, εδώ συμβαίνει ένα γεγονός, το οποίο κανείς δεν έχει καταφέρει να εξηγήσει. Και δεν είναι άλλα από τα φιδάκια της Παναγίας, μικρού μεγέθους, ακίνδυνα, που φέρουν στο κεφάλι τέσσερις μαύρες μικρές κοκκίδες σε σχήμα σταυρού!

Εμφανίζονται από τις 6 έως τις 16 Αυγούστου στα βράχια πίσω από το φράγκικο καμπαναριό της εκκλησίας της Παναγίας Φιδούσας και έρπουν άφοβα ανάμεσα στον κόσμο και μέσα στην εκκλησία.

Ο θρύλος της Παναγίας Φιδούσας λέει πως όλα ξεκίνησαν από έναν σχίνο (θάμνο) που είδαν κάποιοι να καίγεται μέσα στο λόγγο. Πλησιάζοντας για να σβήσουν την φωτιά, είδαν πως είχε καεί ένα και μόνο δέντρο και πως στην ρίζα του υπήρχε η εικόνα της Παναγίας. Την μετέφεραν στην εκκλησία του χωριού τους, όμως την επόμενη μέρα η εικόνα έλειπε!

Την βρήκαν και πάλι στο ίδιο σημείο, κι αφού αυτό συνέβη κάμποσες ακόμα φορές, αντελήφθησαν πως επρόκειτο για θεϊκό σημάδι και αποφάσισαν να χτίσουν την Παναγία που την ονόμασαν Λαγκουβάρδα στο σημείο που βρίσκεται σήμερα, στο βάθος της ρεματιάς. Με τα χρόνια εκεί δημιουργήθηκε γυναικείο μοναστήρι, αφιερωμένο στην Παναγία.

Σύμφωνα πάντα με το θρύλο, κάποτε πειρατές απείλησαν την μονή. Μετά τις προσευχές των μοναχών, φίδια κύκλωσαν το μοναστήρι, απομακρύνοντας τον κίνδυνο. Αυτή ήταν η αρχή των θαυμάτων της Παναγίας Φιδούσας. Το θαύμα επαναλαμβάνεται από τότε κάθε χρόνο και είναι η εξήγηση που δίνει η λαϊκή παράδοση στην εμφάνιση των φιδιών. Θεωρείται μάλιστα κακό σημάδι να μην εμφανιστούν τα φιδάκια κάποια χρονιά, κάτι που, σύμφωνα πάντα με τον θρύλο, δεν συνέβη το 1940 και το 1953, την χρονιά των καταστροφικών σεισμών για την Κεφαλονιά.

Παναγία Σπηλιανή Νίσυρος

Είναι χτισμένη σε έναν ψηλό βράχο στο Κάστρο του Μανδρακίου και σύμφωνα με την παράδοση, το 1400 μ. Χ. ένας γεωργός ανακάλυψε μια μικρή εικόνα της Παναγίας, την οποία και μετέφερε στο ναό της Παναγίας της Ποταμίτισσας. Λίγες μέρες αργότερα όμως η εικόνα εξαφανίστηκε για να βρεθεί στη συνέχεια σε μια σπηλιά στην κορυφή ενός μεγάλου βράχου. Οι κάτοικοι την επέστρεψαν στο ναό αλλά το περιστατικό επαναλήφθηκε.

Έτσι, αποφασίστηκε να χτιστεί στη σπηλιά μια εκκλησία όπως και έγινε λίγα χρόνια αργότερα. Ανεβαίνοντας ο επισκέπτης 130 σκαλοπάτια φτάνει στην ιερή σπηλιά και αντικρίζει το αξιόλογο ξυλόγλυπτο τέμπλο του 1725 μ.Χ. Επάνω σε αυτό εδράζονται οι εικόνες του Ιησού, της Θεοτόκου με το Βρέφος, της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και του Αγίου Χαραλάμπου. Η εικόνα της Παναγίας, επενδυμένη από ασήμι, είναι αμφιπρόσωπη: στο πίσω μέρος εικονίζεται ο Άγιος Νικόλαος ενώ στο άλλο η Παναγία με το Βρέφος, φιλοτεχνημένη με την τεχνοτροπία της ρώσικης σχολής. Λέγεται ότι στο αριστερό χέρι της Παναγίας βρίσκεται η μικρή εικόνα που είχε ανακαλυφθεί τον 13ο αιώνα μ.Χ.https://www.newsbeast.gr/

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή