facebook_page_plugin

Ειδήσεις

Δημ. Λουκάτος: Από Ομιλία του στην «Κεφαλληνιακή Αδελφότητα Αθηνών», στον Παρνασσό», το 1979.

Έχουμε, εμείς οι Κεφαλλήνες, μια διπλή ονοματική Ιδιοτυπία (κοντά στις άλλες), πού δεν είναι χωρίς σημασία για την πατριδική μας συνοχή, όσο και για τον άμεσο ξεχωρισμό μας από τους άλλους Συνέλληνες. Είναι, πρώτα, τα επικρατούντα στο Νησί μας επώνυμα σε -ατός (με τα -άτα, των χωριών μας) κι’ έπειτα το όνομα ((Γεράσιμος», πού το χρωστάμε στον Ιερό έποικο του Νησιού μας (από το 1559), τον άγιο Γεράσιμο Ν ο τ α ρ ά πού τόσο αγαπήθηκε και λατρεύτηκε, ώστε το βαφτιστικό όνομα του να θεωρείται σαν παρουσία και προστασία του ίδιου, στα σπίτια μας.
Είναι ζήτημα, αν ο Κορίνθιος (και βυζαντινής καταγωγής) ιερωμένος
Νοταράς λεγόταν κι’ ο ίδιος Γεράσιμος, πριν του δώσουν το προϋπάρχον
αυτό ίερομοναχικό όνομα., στον “ΑΘω ή στα Ιεροσόλυμα, οπού πρωτοασκήθηκε. Στά Ιεροσόλυμα ιδιαίτερα ήταν πολύ σεβαστός ο Όσιος Γεράσιμος,
ο έν Ιορδάνη («αναχωρητής», πού έζησε 1100 χρόνια πριν από τον Νοταρά), και που ήδη οι Βυζαντινοί υμνωδοί του εσυνδύαζαν το όνομά του με το αρχαίο «γέρας» (βραβείο) και του το απένειμαν («Γ ε ρ α σί μ ω γ έ ρ ας»).
Ό όσιος Γεράσιμος Νοταράς από τα Τρίκαλα Κορινθίας (γεννήθηκε το 1509) έμεινε (κατά το Συναξάρι του) 12 χρόνια στην υπηρεσία του Ναού της Αναστάσεως, στα Ιεροσόλυμα, και έπειτα, περνώντας άνετα από τα Βενετοκρατούμενα ακόμη Νησιά : Κ ύ π ρ ο Κρήτη και Ζάκυνθο, ήρθε στην Κ ε φ α λ ο ν ι ά. με το γνωστό στάθμευμα της Λάσης, , κι έπειτα στα Ό μ α λ ά. Σημειώνουμε, ότι το Εκκλησιαστικό όνομα «Γεράσιμος» ήταν ήδη γνωστό στην Κεφαλονιά, από τον Μεγαλεπίσκοπο «των Ορθοδόξων»; Κεφαλληνίας, Ιθάκης , Ζακύνθου και Στροφάδων, (Κεφαλληνία) Γεράσιμον Λοβέρδον (1450 /Τσιτσέλης, Α’, σ, 318). άλλα μόνο μετά την παρουσία, δραστηριότητα και άγιο – αναγνώριση του ασκητού Νοταρά, έγινε σχεδόν πάνδημο στην Κεφαλονιά (και Ιθάκη).
Όπως είχε γίνει για τον παλαιό άγιο Γεράσιμο (του 5ου αιώνα), έτσι και τώρα οι Υμνογράφοι των Ακολουθιών του Νέου ασκητού, εσυνδύασαν με το «γέρας» (βραβείο) το όνομα του, και έγραψαν θριαμβικά :»Ήρατο Γεράσιμος γέρας άφθιτον εν Παράδεισω» — «Γέρα πρέπουσι Γερασίμω τω Νέω», αλλά εσκέφθηκαν και τη λέξη γήρας, με έννοια αντοχής, και του συνέθεσαν τον στίχο: Γέρας γεραρόν και άγηρον παρέχει κ.τ.λ. (Θα μπορούσε να ετυμολογήσει κανείς το Γεράσιμο< και ως γηράσιμος, με την καταληκτική ευχή της μακροζωίας. Έχουμε όμως ισχυρότερο το ρήμα γεραίρω (υμνώ, βραβεύω), με μέσον αόριστο εγερασάμην, πού είναι πιο ιερατικό).
Σημειώνω, συγγενικά, και το αρχαίο επίθετο «γ εράσμιος» (Ιερός, σεβαστός, πού το βρίσκουμε στον Ευριπίδη (Φοίνισσες – Ικέτιδες) και πού οι Έλληνες Ορθόδοξοι κληρικοί το εχρησιμοποίησαν στις Ιεραρχικές προσφωνήσεις τους : Ή Υμετέρα γερασμία Μακαριότης, κ.λπ.
Βραβεύσιμος λοιπόν, για τον ασκητισμό και τις κοινωνικές (και οικολογικές, θα λέγαμε σήμερα) δραστηριότητές του, από το Μοναστήρι του στα Ομαλά, ήταν κατά τους Υμνογράφους του ο άγιός μας, και άξιος τιμών. Ας γνωρίζουμε την έννοια αυτή του ονόματός του, και ας την ευχόμαστε και στους «Γεράσιμους» των οικογενειών μας : να είναι πάντα β ρ α β ε ύσιμοι, για τον χαρακτήρα και τη σταδιοδρομία τους.
Ας δούμε, τώρα, και την εξάπλωση του ονόματος αυτού, ως βαφτιστικού κατά προτίμηση, στην Κεφαλληνιακή κοινωνία.
Ήδη από τον θάνατο του Ασκητού και Ηγουμένου των Ομαλών (το 1579), αλλά ιδιαίτερα μετά την Ανακήρυξή του ως αγίου, από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως (το 1622), το όνομα «Γεράσιμος» άρχισε να «εκλαϊκεύεται», όσο εμεγάλωνε ο μεταθανάτιος «θρύλος» του νέου ‘Αγίου, πού οι δύο ανακομιδές του λειψάνου του (1581 και 1582) τον έδειχναν «ζώντα» και επομένως προσβάσιμο προστάτη και εισακουστή. Το Μοναστήρι, πού οργάνωσε, πού έζησε, και πού κρατούσε «άλυωτο» το λείψανο του, έγινε Κέντρο προσκυνήματος και ανανεωμένης λατρείας, πολύ περισσότερο πού η τοποθεσία του ήταν στη μέση του Νησιού, κάτω από τον Αίνο, και σε μια πεδιάδα γαλήνης και απομόνωσης.
Με το προσκύνημα, ιδιαίτερα της καλοκαιρινής Μνήμης του αγίου (16 Αύγ.), ήταν φυσικό να παρουσιαστούν και τα πρώτα βαπτίσματα Γ ε ρ α σ ίμ ω ν (ή και Γερασιμούλας) των νεογέννητων παιδιών. Θα πρέπει να ερευνηθούν στα σχετικά αρχεία γεννήσεων και βαπτισμάτων (όχι μόνο στο Μοναστήρι, αλλά σιγά – σιγά σε όλη την Κεφαλονιά), από πότε άρχισε να γίνεται συχνότερο το όνομα «Γεράσιμος». Βαφτίσια γίνονταν τότε και στα σπίτια, με πρόθυμους, τον ιερέα και τον νουνό. να δέχονται την επιθυμία των γονέων, για το «Γεράσιμος»2.
Οι πρώτες περιπτώσεις της ονομασίας του «Γεράσιμος», παρουσιάζονταν, στις λαϊκότερες τάξεις και όχι στις αρχοντικές, πού θα ήταν δυσκολότερες. Άλλωστε και ο νέος άγιος δεν ήταν Μεγαλόσχημος κληρικός, άλλα απλός Ιερομόναχος, πού τον έλεγαν και «Καλόγηρο», Έτσι ίσως εξηγείται, γιατί, από τον θάνατο του ως σήμερα, δύο μόνο «Γεράσιμους» Επισκόπους του Νησιού μας έχουμε, τον Γεράσιμο Κλάδα, ταπεινόν εφημέριο του Κάστρου, πού ξαφνικά έγινε Αρχιεπίσκοπος το 1782, και. τον αξέχαστο Γεράσιμο Δ ό ρ ι ζ α, το 1893.
Στα ποικίλα ονόματα διαπρεπών (κοσμικών) Κεφαλλήνων, πού βιογραφήθηκαν, κατά καιρούς, από τους : Πινιατόρο Μαζαράκη και Τ σ ι τ σ έ λ η, ο πρώτος αιώνας, μετά τον θάνατο του αγίου Γερασίμου (ως το 1700), καθόλου ή ελάχιστους «Γεράσιμους» παρουσιάζει. Σημειώνω έναν Γεράσιμο Καρδάκη, Νοτάριο στη Θηνιά, το 1615 (πριν αγιοποιηθεί επίσημα ο Ασκητής), έναν Σύνδικο στο Κάστρο, το 1655, Γεράσιμο Κόκκινο, κι’ έναν επίσης Νοτάριο, στην Ανωγή της Παλικής (το 1688)) Γεράσιμο Μαυροκέφαλο. Έχουμε, στον αιώνα αυτόν, και κληρικούς Μοναστηριών του Νησιού μας, όπως: των Όμαλών (1649), του Ταφιού (1654) και των Σισίων (1682). Εντυπωσιακή για τον ίδιον αιώνα, (προς το τέλος), είναι και η πρώτη παρουσία βαπτίσματος αποδήμων της Κεφαλονιάς, με το όνομα «Γεράσιμος», πού σημειώνεται για το παιδί, του περιπετειακού Κωνσταντίνου Γεράκη, πού, φτασμένος σε ύψιστα αξιώματα στο Σιάμ, και παντρεμένος με Σιαμαία Καθολική, εβάφτισε. τον γυιο του, «Γ ε ρ ά σ ι μ ο» (περί το 1683), όπως μας πληροφορούν οί βιογράφοι του. (Το αναφέρει και ο Ρίζος Ραγκαβής, στο “Libro d’ oro” των Ευγενών τον Ιονίου (1925), στο επώνυμο Γεράκης).
Από το 1700 και έπειτα, τα δείγματα «Γερασίμων» γίνονται περισσότερα, άλλα όχι πυκνά. Ό Ηλίας Τσιτσέλης π.χ. μας δίνει περί τους 15 αξιολογούμενους Γεράσιμους (1700 – 1800), από τους οποίους πρώτος αναφέρεται (το 1718) ο λόγιος ιερέας Γεράσιμος Φωκάς, πού διέδωσε κι αυτός το νέο όνομα έξω από την Κεφαλονιά, στη Β εν ε τ ία, όπου εφημέρευσε στον Αγ. Γεώργιο της Ελλ. Κοινότητας, και στη Μόσχα, όπου έγινε εφημέριος της Αυλής και εξομολόγος του Μεγάλου Πέτρου (τόμ. Α’, σ. 789). Στα αρχεία όμως της Οικογένειας Μ π λέ σ σ α, πού δημοσιεύτηκαν από τον καθ. Γ. Πετρόπουλο (της Νομικής Σχολής) το 1962, διαπιστώνουμε, για τον αιώνα 1700 – 1800, περισσότερες περιπτώσεις Γερασίμων, και μάλιστα λαϊκότερες, αφού παρουσιάζονται ως μάρτυρες στα δικαιοπρακτικά έγγραφα, με τον χαρακτηρισμό κάποτε «καλοί γέροντες».
Παράλληλα προς το όνομα «Γεράσιμος», παρουσιάζεται, στους αιώνες αυτούς στην Κεφαλονιά (και άλλου), το όνομα «Γ ε ρ ό λ υ μ ο ς» (από το εκκλησιαστικό Ιερώνυμος), πού είναι ηχητικά συγγενικό, καθώς είναι παρμένο από το ιταλικό Girolamo, πολύ συχνό στους Καθολικούς. Είπαν και στην Κεφαλονιά το Γερόλυμος, που έδωσε και το επώνυμο Γερολυμάτος. Στις σχετικές έρευνές μου, για την παρουσία και των δύο αυτών ονομάτων, μετά το 1600, βρήκα 15 Γερόλυμους στους 5 Γεράσιμους (1600 – 1700) και 16 Γερόλυμους στους 15 Γεράσιμους, του 1700 – 1800).

Υποψιάζομαι, ότι το «Γερόλυμος» αυτό εκάλυπτε, για τις «Δημόσιες» υπηρεσίες (πού είχαν βενετσιάνικη φρασεολογία), το καινοφανές τότε όνομα «Γεράσιμος», ακόμα και όταν ο χωρικός επέμενε στο δικό του. Βρίσκουμε μάλιστα στον Τσιτσέλη (Β’, σ. 287) μια περίπτωση κληρικού, του Ηγουμένου των Σισίων (1682), πού ονομάζεται Γεράσιμος ή Ιερώνυμος Κουλουμπής . Έχω κι’ ο ίδιος μια πρόσφατη εμπειρία φίλου μου, Κεφαλλήνος Γερασίμου, στη Γαλλία, πού, για να απλουστεύει τις δημόσιες και ιδιωτικές σχέσεις του, ονομαζόταν Jerome. (Στην Αμερική, θα έλεγε Jerry). Σημειώνω και, για το επώνυμο Γερολυμάτος, στην Κεφαλονιά, ότι είναι, και στατιστικώς πυκνότερο από το Γ ε ρ α σ ι μ, ά τ ο ς. Ίσως οι Γεράσιμοι ν’ απέφευγαν τη διπλονομασία του : «Γ ε ρ ά σιμός Γερασιμάτος.
Με το πέρασμα στον 19ον αιώνα (από το 1800), όλα γίνονται ελληνικότερα στην Επτάνησο, ή λιγότερο βενετσιάνικα. Το πλησίασμα της ανεξαρτησίας ρίχνει ένα φως ελληνικότητας στην Ιόνια γλώσσα και ορολογία. Το Γερόλυμος (και Γερόλαμος) υποχωρούν στο Γεράσιμος, που είναι ορθόδοξο όνομα και ελληνοπρεπές, Η λατρεία άλλωστε του Αγίου μας έχει περάσει και στις αρχοντικές κοσμικές τάξεις, και είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του Ανδρέα Λασκαράτου , πού, ενώ δεν ήταν υμνητής του ασκητισμού, είχε πατέρα Γεράσι μ ο, και ο ίδιος εβάπτισε τον γυιό του Γεράσιμο, περίπου το 1850, στο Αργοστόλι.
Γενικά, μέσα στον αιώνα αυτόν (1800- 1900), το όνομα Γεράσιμος άπλώθηκε σ’ όλες τις κοινωνικές τάξεις του Νησιού (και στην άμεσα γειτονική Ιθάκη), ώστε να έχουμε όχι μόνο Μαστρογεράσιμους και Μ π α ρμπαγεράσιμαυς, άλλα και Σιόρ-Γεράσιμους και Γ ε ρ ασ ι μ ά κ η δ ε ς, όπως τους έλεγαν στις αρχοντικές οικογένειες, των Δελαδέτσιμα, Ίγγλέση, Κεφαλά, Κουντούρη, Λιβαδά, Μαζαράκη, Μεταξά, Πινιατόρου, Πιτσαμάνου, Πόγγη, Φωκά κ.ά., αλλά και Καπιτά- Γεράσιμους, όσους (Θιακο – Κεφαλονίτες) αναδεικνύονταν ναυτικοί και εφοπλιστές, όπως στις Οικογένειες Λικιαρδόπουλων, Βεργωτήδων και Βλασσόπουλων, πού έδιναν κάποτε και στα πλοία τους (όπως οι φτωχοί στις βάρκες τους) το όνομα «Άγιος Γεράσιμος».
Στο μεταξύ απλωνόταν ή «γνωριμία» και η λατρεία του Όσιου των Ομαλών στην απέναντι Στερεά Ελλάδα, από οπού είχε πλήθος προσκυνητών (το καλοκαίρι), από Πρέβεζα ως Μεσολόγγι (κι από Λευκάδα), ώστε να πληθαίνουν και τα βαφτίσια στους χώρους αυτούς με το όνομα Γεράσιμος (επιθυμία γονιών ή και πρωτοβουλία νουνών.
*
Να ποϋμε τώρα και τα «λαογραφικά» του ονόματος. Όλα τα ονόματα των ανθρώπων έχουν συνήθως μια γλωσσοπαικτική μεταχείρηση, από τους άλλους σοβαρή ή αστεία. Το «Γεράσιμος» παίζεται στην Κεφαλονιά με το «γεράζω», και όταν ρωτάνε ένα παιδί «πώς το λένε» και λέει «Γεράσιμος» του εύχονται : «Μπράβο, αφέντη μου, να ζήσεις και να γελάσεις». Λένε όμως και στους λοξάτους ηλικιωμένους : «.Γεράσιμε, που εγέρασες, και πού μυαλό δεν έβαλες!» Λογοπαίζουν επίσης, και στ’ αστεία, με όσους έχουν το όνομα αυτό (κι είναι και λίγο δύσκολοι), και τους λένε :Γεράσιμε, Γεράσιμε, γουρούνία ν αγοράσουμε (με παρήχηση του γ-ρ-σ•). Κάποτε και στις συζυγικές διενέξεις, η Γερασιμίνα (ή Γερασιμάκαινα) σύζυγος, παραπονιέται για τους διαφορετικούς τρόπους του άντρα της, και του λέει :
– Γεράσιμε., Γεράσιμε, τίνος ανθρώπου μοιάζεις;
στον κόσμο γέλια και χαρές, στο σπίτι όλο γκρινιάζεις!
Έχουν όμως και την τιμητική τους, με τα Κάλαντα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, οι «Γερασιμάδες της Κεφαλονιάς», όταν οι κανταδόροι της βραδυάς, τους εύχονται, όλο γλύκα :
Με τρία γράμματα χρυσά γράφεται τ’ όνομα σου, Γερασιμάκη, αφέντη μου, καλησπερίσματά σου!

Εκοίταξα στον ουρανό κι είδα σταυρό στη μέση, κι απ όλα τα ονόματα «Γεράσιμος» μ’ αρέσει,’
Καμαρώνεται όμως. και μόνος του ο νεαρός Γεράσιμος, στα ερωτικά, του ή χορευτικά τραγούδια, λέγοντας :
Γεράσιμο με λένε, Μεμά με κράζουνε.
τ’ ακούνε τα κορίτσια, κι’ αναστενάζουνε!

(Αυτό όμως το λένε, καμαρώνοντας τ’ αγόρια τους τραγουδιαστά, και οι μητέρες τους).

Θα τελειώσουμε, ρίχνοντας μια γενικότερη ματιά στην ψυχολογική θέση πού έχει πάρει το όνομα Γεράσιμος, πανελλήνια.
Είναι γνωστό, ότι οι μη Κεφαλλήνες συγγραφείς και δημοσιογράφοι (καθώς και όλη η έξωκεφαλονίτικη «κοινή γνώμη») συνηθίζουν ν’ αποδίδουν ό,τι παράξενο ή και έξυπνα αστείο έχουν να πουν για τους Κεφαλονίτες, στο όνομα «Γεράσιμος».

Τα περισσότερα ανέκδοτα, για ναυτικούς ή ταξιδεμένους Κεφαλονίτες, στα πέρατα της Γης (από τους Ωκεανούς και τους Πόλους, ως τις ζούγκλες της Αφρικής), αρχίζουν με τη φράση : Ένας Κεφαλονίτης Γεράσιμος. . . . και δείχνουν κάποια ιδιοτροπία ή εξυπνάδα του, σε ώρες κινδύνου. Πολλά επίσης ανέκδοτα αναφέρονται στην παρουσία των «Γεράσιμων» στον στρατό (από τους πολέμους του 1912) και στα ναυτικό. Πρόκειται πάντα για έναν τύπο με πρακτικό μυαλό, ετοιμόλογο, ορθολογικό , αλλά και θαρραλέον σε λύσεις και απαντήσεις. Κάποτε υπολογιστικόν, αλλά και φιλότιμο.
Στη Νεοελληνική λογοτεχνία, παρουσιάζεται με ποικίλους τρόπους και χαρακτήρα, πάντα όμως αξιοπρόσεχτους. Ό Καρκαβίτσας, στα «Λόγια της πλώρης» (το 1899), παρουσιάζει έναν «Γεράσιμο» νευρικό, ευερέθιστο και εκδικητικό, πού κάπως τον υπερβάλλει, άλλα και τον προβάλλει, Ό Γ ι ά ν ν η ς Βλαχογιάννης (το 1927) δίνει στην «Ιστορική Ανθολογία» του, τον βλάστημο πάντα Κεφαλονίτη, να είναι έξυπνος και διασκεδαστικός : Ό ναυτικός [Γεράσιμος] έπεισε κάποτε τον θεοσεβούμενο καπετάνιο του να β λ α σ τ η μ ή σ ε ι, για να ξεθυμάνει από μ,ία αγωνία κινδύνου των, τρικυμίας. Κι’ εσώθηκαν (σ. ιη’). Κι’ ένας άλλος ναυτικός Κεφαλονίτης, σε μεγάλη φουρτούνα, τάζει στον άγιο Νικόλα μια λαμπάδα «σαν το κατάρτι», για να σωθούνε. Του λέει ο συμπλεούμενος: «Μωρέ Γεράσιμε, που θα ‘βρεις τα λεφτά για τόσο τάμα; Κι’ άπαντα ό Γεράσιμος : Μεδά θα βρεθεί μάστορας για τόσο κερί !. . . (Ίστορ, Ανθολογία, σελ. ιδ’). “Εχει γράψει και ο δημοσιογράφος Γ. Φτέρης-Τσιμπιδάρος (περί το 1930 ατό «Βήμα»;) ένα χαριτωμένο χρονογράφημα : «Οι απανταχού Γεράσιμοι» (αν και δεν ήταν Κεφαλονίτης).
Άλλα ας δούμε τι γίνεται καί στον μέσα χώρο της Κεφαλονιάς. Θα περιλάβω σ’ αυτόν και τη θυγατρική Ιθάκη, πού έχει τα ίδια βιώματα.
Οί «Θιακοκεφαλονίτες», λοιπόν, λατρεύουν τον άγιο Γεράσιμο, σαν να είναι και ο κοινός τους «Έ π ί σ κ ο π ο ς», αφού αλλιώς, οι Θιακοί υπάγονται στον Δεσπότη Λευκάδος. Το κάθε σπίτι, και στα δύο Νησιά, έχει. κι έναν Γεράσιμο (έστω και πατρογονικά), σύμβολο της λατρείας αυτής. Όσοι νεώτεροι άγιοι κι αν καθιερωθούν, και στο ένα Νησί και στο άλλο, δεν «πιάνουν» τα αισθήματα της παραδοσιακής λατρείας, πού τρέφουν για τον Άγιο των Ομαλών. Είναι μία «οικεία» πίστη, που αναθερμαίνεται με την παράδοση των γενεών και με τη διάρκεια των προσκυνημάτων τους.
Το να διατηρούμε, στα σπίτια μας, το όνομα «Γεράσιμος» (και να το «γιορτάζουμε», (χωρίς ν’ απουσιάζουμε την ημέρα της Γιορτής του, ή να κατεβάζουμε το ακουστικό), είναι μια φροντίδα, για την πατριδική μας ταυτότητα. Στον πληρωθισμικό, από κάθε άποψη, κόσμο των χρόνων μας, μας χρειάζεται ο στενότερος τοπικός δεσμός των ευχών, για να μη «χανόμαστε».
Και οι «Γεράσιμοι» της Κεφαλονιάς, ας σκέφτονται τα Ομαλά, όπως σκέφτονται και τον Αίνο (του «Μεγάλου» βουνού μας), και ας καμαρώνουν, που μένουν θεματοφύλακες της ονοματικής αυτής παράδοσής μας. Απευθύνομαι και στους αποδήμους των μακρινών χωρών και ηπείρων, που κι αυτοί δίνουν το «παρών» τους με το όνομα «Γεράσιμος», τιμώντας νομίζουμε και την ελληνική τους ταυτότητα.
Ας είναι, λοιπόν, καλά οι «απανταχού Γεράσιμοι», και οι Οικογένειες όλων, και η Κεφαλονιά μας.

ΔΗΜ. ΛΟΥΚΑΤΟΣ

https://kefalonianews.gr/

Ποια προϊόντα εγκαταλείπουν οι καταναλωτές λόγω ακρίβειας

Άρον άρον εγκαταλείπουν άλλοτε βασικά προϊόντα οι Έλληνες καταναλωτές σε μια προσπάθεια να προστατευθούν από το κύμα των ανατιμήσεων που πλήττει και τη χώρα μας.

Αγαθά που μέχρι και τα τέλη του περασμένου χειμώνα δεν έλειπαν από κανένα σπίτι δεν αποτελούν πρώτη προτεραιότητα και μένουν όλο και περισσότερο απούλητα στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των άλλων σημείων λιανικής πώλησης.

Το «καλάθι των 50 προϊόντων και πως θα επηρεάσει την αγορά;

Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να «βάλει φρένο» στην αυξητική τάση των τιμών σε πενήντα προϊόντα βασικής διατροφής και διαβίωσης ενδεχομένως να ωφελήσει έως ένα σημείο τη μέση οικογένεια. Άγνωστο πόσο αποτελεσματική θα είναι και πως θα την αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές όταν «σβήσουν τα φώτα». Σίγουρα όμως θα επηρεάσει την αγορά. Τομείς και κλάδοι που θα περιληφθούν θα καταγράψουν αύξηση των πωλήσεων αλλά όχι ανάλογη και της αξίας των προϊόντων τους, ενώ όσοι μείνουν απέξω θα «μπουν τάχιστα στον... χειμώνα».

Τα δεδομένα θα αλλάξουν για πολλούς με βάση το καλάθι των 50 προϊόντων αλλά είναι άγνωστο αν στους κερδισμένους θα βρεθεί και η ελληνική οικογένεια.

Η περικοπή της κατανάλωσης παραμένει πάντοτε η κυρίαρχη λύση για τους καταναλωτές

Συγκεκριμένα για την περίοδο του Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2022, οι πωλήσεις τεμαχίων στα γαλακτοκομικά προϊόντα άγγιξαν πτώση της τάξεως του -4,8% και τα κατεψυγμένα κινήθηκαν στο -5%. Δύο πολύ βασικοί τομείς της ελληνικής διατροφής βλέπουν τις προοπτικές των πωλήσεών τους να επιδεινώνονται και μάλιστα με μεγάλη ταχύτητα.

Τα αλκοολούχα επίσης έχασαν ποσοστό 6,9% των πωλήσεών τους σε τεμάχια σε σύγκριση με το οκτάμηνο του 2021, ενώ και τα μαγειρικά συμπληρώματα και οι σάλτσες έχασαν πωλήσεις σε τεμάχια στα επίπεδα του 1,1%.

Την ευρύτερη κατηγορία των τροφίμων δείχνουν να συγκρατούν οι ανοδικές πωλήσεις τεμαχίων στα συσκευασμένα τρόφιμα αλλά και στα σνακ με 1,9% και 1% αντίστοιχα, ενώ οριακά ανοδικά κινήθηκαν τα συμπληρώματα διατροφής με 0,2%.

Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους υποκατηγορίες που δεν εντάσσονται στα τρόφιμα όπως τα καθαριστικά σπιτιού, είχαν πτώση κατά -6,5%, ενώ τα λοιπά προϊόντα σπιτιού κινήθηκαν επίσης πτωτικά κατά -6,1%.

Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και ομορφιάς έχασαν πωλήσεις σε τεμάχια της τάξεως του -5,2% και τα προϊόντα ατομικής υγιεινής κινήθηκαν με -4,6%.

Σχεδόν όλοι οι Έλληνες αισθάνονται ότι έχουν επηρεαστεί προσωπικά από την ακρίβεια και η χαμηλή αυτοπεποίθηση, που αισθάνονται, τους έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση των αγορών τους, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, με το 68% να δηλώνει ότι θα μειώσει κι άλλο τις αγορές, το 28% θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και μόνο το 4% σκοπεύει να αυξήσει τις αγορές, ενώ το 70% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δήλωσε ότι αισθάνεται οικονομικά ανασφαλείς.

Επίσης, ολοένα και περισσότεροι Έλληνες δηλώνουν ότι, όταν τελειώσουν όλα αυτά, δεν θα αγοράζουν και δεν θα ξοδεύουν, όπως παλιά, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αγορά.

Πάει... περίπατο η ποιότητα

Το 70% των Ελλήνων αγοράζουν τρόφιμα με μοναδικό κριτήριο την τιμή τους, την ώρα που το ίδιο ποσοστό στην Ε.Ε. πέφτει θεαματικά στο 54% βάσει της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου τα αποτελέσματα της οποίας συμπυκνώνει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών σε ανακοίνωσή του. Οι Έλληνες καταναλωτές ενδιαφέρονται κυρίως να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες της καθημερινότητας ακόμη και όταν χρειάζεται να «αδιαφορήσουν» για την ποιότητα. «Κυνηγάνε» το πιο φθηνό κρέας και όχι το πιο ποιοτικό και ασφαλές για παράδειγμα.

Προσφορές και εκπτώσεις κυνηγούν οκτώ στους 10 καταναλωτές ενώ δύο στους τρεις έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων. Έξι στους 10 δηλώνουν ότι έχουν μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος, ενώ το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με νέα έρευνα και του ΙΕΛΚΑ

Στα βασικά συμπεράσματα της έρευνας, υπογραμμίζεται η ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και συγκεκριμένα:

-Το 84% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις (έναντι 79% στη μέτρηση του Απριλίου 2022), άλλωστε η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%.

-Το 75% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%.

-Το 67% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου).

Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος. Συγκεκριμένα το 63% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Πρόκειται άλλωστε και για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταία διάστημα.

Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίων.

Συγκεκριμένα:

-Το 83% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού (έναντι 75% στη μέτρηση του Απριλίου). Πρόκειται για μία τάση που συμπίπτει σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω και της εκπτωτικής περιόδου.

-Το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καταγράφεται και σήμερα, αρκετά εντονότερα.

Τα προϊόντα που μπαίνουν στο Καλάθι της Νοικοκυράς

Τα προϊόντα που μπαίνουν στο Καλάθι της Νοικοκυράς είναι:

1 PYZI • Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο
2 ΨΩΜΙ • Ψωμί για τοστ
• Ψωμί φραντζόλα
• Φρυγανιές
3 ΖΥΜΑΡΙΚΑ • Μακαρόνια Νο 6
4 XOIPINO • Συσκευασμένα
5 ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ • Συσκευασμένα
6 ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ • Γαλοπούλα ή/και πάριζα
7 ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ • Ένα τουλάχιστον προϊόν
8 ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ • Γάλα φρέσκο πλήρες
9 ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ • Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%
10 ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ • Γάλα εβαπορέ
11 ΓIAOYPTI • Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
• Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)
12 TYPIA • Φέτα
• Γκούντα
• Τυρί με Χαμηλά Λιπαρά
13 ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ • Χυμός τομάτας διατηρημένος
14 AYΓA • Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα
15 ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ • Μαργαρίνες
16 ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ • Παρθένο ελαιόλαδο
17 ΑΛΛΑ ΒΡΩΣΙΜΑ ΕΛΑΙΑ • Ηλιέλαιο
18 ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ • Τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα
19 ZAXAPH • Λευκή ζάχαρη
20 ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ • Παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών)
• Παιδικές τροφές (γάλα βρεφικής ηλικίας)
21 ΚΑΦΕΣ • Ελληνικός καφές
• Στιγμιαίος καφές
• Γαλλικός καφές
23 ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ • Τσάι ή Χαμομήλι
24 KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ • Κακάο σε σκόνη
25 ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΝΕΡΟ (ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ) • Εμφιαλωμένο μεταλλικό νερό (500 ml ή 1lt)
26 ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ • Χυμός πορτοκάλι
27 ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ • Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
• Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
• Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών - χλωρίνες
• Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
• Χαρτί κουζίνας
28 ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ • Οδοντόκρεμες
• Χαρτί υγείας
• Σερβιέτες
• Ταμπόν
• Σαμπουάν
• Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
• Πάνες ακράτειας
29 ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ • Πάνες για μωρά
• Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
• Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)
30 ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ • Τροφή για σκύλους
• Τροφή για γάτες
31 ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ • Ένα τουλάχιστον είδος αναψυκτικού

https://www.zougla.gr/


Ετοιμαστείτε για αλλαγή στα ρολόγια μας, την Κυριακή 30 Οκτωβρίου. Προς το παρόν, ισχύει.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, η θερινή ώρα εισήχθη κατά τον Α′ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο στόχος ήταν παρόμοιος με αυτόν που θέτει η Ευρώπη σήμερα: Να περιοριστεί η κατανάλωση ενέργειας, ώστε - τότε - να εξοικονομήσουν άνθρακα (σήμερα φυσικό αέριο και ηλεκτρισμό).

Η αλλαγή ώρας καταργήθηκε όταν τελείωσε ο πόλεμος, αλλά επέστρεψε στη δεκαετία του 1980, όταν επέστρεψε και η ανάγκη εξοικονόμησης, λόγω της παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης.

Από το 2002, όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης - εκτός από την Ισλανδία - έπρεπε να προσαρμόσουν τα ρολόγια τους την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου και του Οκτωβρίου. Αυτό θα κάνουμε και εμείς την Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2002, όταν στις 04:00 τα ξημερώματα θα γυρίσουμε τα ρολόγια μας για να δείχνουν 03:00.

Είναι «ζωντανό» ή όχι το σχέδιο για κατάργηση της αλλλαγής ώρας;
Όμως, το 2018, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε να απαλλαγούμε (εδώ ρεπορτάζ της Huffpost) από αυτές τις αλλαγές ρολογιού δύο φορές το χρόνο. Έγινε μετά από δημοσκόπηση στην οποία έλαβαν μέρος 4,6 εκατομμύρια πολίτες της ΕΕ, που έδωσαν ισχυρή υποστήριξη (σε ποσοστό 84%) για την κατάργηση της αλλαγής ώρας.

Στην συνέχεια, στις 26 Μαρτίου 2019 τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ευρωβουλευτές) ψήφισαν υπέρ της κατάργησης των εποχιακών αλλαγών της ώρας με μεγάλη διαφορά - 410 έναντι 192.

Το Brexit περιέπλεξε επίσης το θέμα με την πιθανότητα να υπάρξουν διαφορετικές χρονικές ζώνες στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας και στη Βόρεια Ιρλανδία που διοικείται από τη Βρετανία.

Μετά την ψηφοφορία, η απόφαση για την κατάργηση της αλλαγής ώρας πέρασε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για να εφαρμοστεί. Ωστόσο, το Συμβούλιο (οι ηγέτες της ΕΕ, δηλαδή) είπε ότι δεν θα μπορούσε να απαλλαγεί από τη θερινή ώρα χωρίς εκτίμηση επιπτώσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι αλλαγές επρόκειτο να γίνουν έως το 2021, αλλά η συζήτηση για το ποιος ήταν υπεύθυνος έληξε με διαφωνίες και αδιέξοδο, λίγο πριν χτυπήσει η πανδημία COVID-19.

Τι θα γίνει τελικά και τι θα προτιμούσε η Ελλάδα;
Αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται να υπάρχει επαρκής υποστήριξη για την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σε αυτό το σημείο, δεν είναι σαφές πότε, αν ποτέ, η ΕΕ θα απαλλαγεί από τη θερινή ώρα.

Ωστόσο, η κοινή λογική οδηγεί στην σκέψη ότι εάν οι χώρες επέλεγαν το θερινό ωράριο, θα είχαμε πιο φωτεινά βράδια όλο το χρόνο, στην περίπτωσή μας.

Τον χειμώνα θα ανέτειλε πιο αργά ο ήλιος. Τα πρωινά θα ήταν πιο σκοτεινά από τα γνωστά σε όλους μας χειμερινά πρωινά, όπου σκάνε οι πρώτες αχτίδες κατά τις έξι και μισή.

Αν αφήναμε να ισχύσει μόνιμα το θερινό ωράριο (και δεν γυρίσαμε τα ρολόγια στις 30 Οκτωβρίου) θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά που θα πηγαίνουν σχολείο στο σκοτάδι τα πρωινά του χειμώνα, όπως και για τους εργαζόμενους που πηγαίνουν πρωί πρωί στη δουλειά τους.

Υπάρχουν όμως και οφέλη, καθώς θα υπάρχει επιπλέον χρόνος με φως της ημέρας για υπαίθριες δραστηριότητες τα βράδια, ενώ πιθανόν να ανάβαμε λίγο αργότερα τα φώτα εξοικονομώντας λίγη ενέργεια.

Από την άλλη πλευρά, εάν οι ευρωπαϊκές χώρες επέλεγαν από κοινού το χειμερινό ωράριο, θα είχαμε πιο φωτεινά πρωινά από ό, τι τώρα για δουλειά και σχολικές μετακινήσεις, αλλά τα καλοκαιρινά μας βράδια θα ήταν συντομότερα. Δε θα είχαμε ήλιο στις παραλίες μέχρι τις 20:00 τον Ιούλιο και τον Αύγουστο...

Πάντως, προς το παρόν δεν αλλάζει κάτι. Θα γυρίσουμε όπως κάθε χρόνο τα ρολόγια μας «μία ώρα πίσω» στις 30 Οκτωβρίου και ίσως μέχρι τον επόμενο Οκτώβριο να καταλήξουν οι Ευρωπαίοι ηγέτες σε κοινή απόφαση, σε ένα πρόβλημα που μοιάζει εντελώς «αθώο», όμως αγγίζει τις ζωές όλων μας και αποδεικνύεται πολύ ουσιαστικό.

https://www.huffingtonpost.gr/

Πώς θα είναι ο καιρός τον χειμώνα - Τι λένε τα Μερομήνια για τους επόμενους μήνες.

Πολλοί είναι όσοι παρακολουθούν τα Μερομήνια για να δουν τι καιρό θα κάνει. Η μέθοδος έχει φανατικούς φίλους και δείχνει εμπειρικά πώς θα εξελιχθεί ο καιρός κατά τους επόμενους μήνες.

Βασίζεται στην παρατήρηση και τα Μερομήνια είναι μια πολύ παλαιά μέθοδος πρόγνωσης καιρού για ολόκληρο τον χρόνο.

Τι είναι τα Μερομήνια
Η μέθοδος είναι απλή. Όσοι γνωρίζουν, παρατηρούν τον καιρό του Αυγούστου για 12 ημέρες, εκ των οποίων κάθε μία αντιπροσωπεύει τον καιρό των επόμενων μηνών. Δηλαδή, η πρώτη ημέρα μας δείχνει τι καιρό θα κάνει τον ερχόμενο Αύγουστο, η δεύτερη για τον Σεπτέμβριο, η τρίτη για τον Οκτώβριο, κ.ο.κ.

Τα Μερομήνια καταγράφουν μόνο τις «τάσεις του καιρού» και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αποτελέσουν ασφαλή πρόβλεψη καιρικών συνθηκών.

Τι δείχνουν τα Μερομήνια για τον καιρό

Σύμφωνα με τον Θεοφάνη Χατζηγρίβα, ο οποίος αναλύει τα Μερομήνια, ο Οκτώβριος θα είναι βροχερός, ειδικά από το δεύτερο μισό του μήνα και μετά, ενώ θα υπάρχει σημαντική απόκλιση στις θερμοκρασίες του Βορρά σε σχέση με τον Νότο. Ιδίως για την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου τα Μερομήνια δείχνουν ισχυρή κακοκαιρία, με διάρκεια, σε ολόκληρη τη χώρα.

Ο Νοέμβριος θα είναι αρκετά ήπιος από πλευράς θερμοκρασιών, όμως προς το τέλος του μήνα αναμένεται πτώση της θερμοκρασίας και κρύο.

Άσχημες καιρικές συνθήκες αναμένεται να επικρατήσουν τον Δεκέμβριο, με χαμηλές θερμοκρασίες σε όλη τη χώρα και χιονοπτώσεις το πρώτο και το τρίτο δεκαήμερο. Ειδικά στο δεύτερο κύμα της κακοκαιρίας, φαίνεται πως θα χιονίσει ακόμη και σε χαμηλά υψόμετρα.

Τα σκαμπανεβάσματα θα είναι το κύριο χαρακτηριστικό του Ιανουαρίου, με ψύχος να επικρατεί το τρίτο δεκαήμερο.

Το πρώτο πενθήμερο του μήνα αναμένεται να είναι αρκετό κρύο, στη συνέχεια ο υδράργυρος θα ανέβει, με θερμοκρασίες σε υψηλά για την εποχή επίπεδα, ενώ μετά τις 19 Ιανουαρίου τα Μερομήνια δείχνουν διαδοχικά ψυχρά μέτωπα, με πολικό ψύχος κυρίως στα κεντρικά και βόρεια.

Στην Αθήνα η «ισότητα» ημέρας και νύχτας θα συμβεί λίγες ημέρες αργότερα - Πολύ χαμηλές θερμοκρασίες στα ορεινά σήμερα

Σήμερα Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου, αρχίζει και τυπικά το φθινόπωρο, καθώς θα συμβεί η φθινοπωρινή ισημερία στο βόρειο ημισφαίριο. Ο υδράργυρος, πάντως, έχει πέσει ήδη αισθητά τις τελευταίες μέρες σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, ενώ μάλιστα έπεσαν και τα πρώτα χιόνια.

Τυπικά, η φθινοπωρινή ισημερία θα συμβεί λίγο πριν τα χαράματα της Παρασκευής, στις 4:04 π.μ. ώρα Ελλάδος. Την ίδια στιγμή, στο νότιο ημισφαίριο θα ξεκινά η άνοιξη.

Η φθινοπωρινή ισημερία
Σημειώνεται, βέβαια, ότι στην Αθήνα η «ισότητα» ημέρας και νύχτας θα συμβεί λίγες ημέρες αργότερα, καθώς την ίδια την ημέρα της φθινοπωρινής ισημερίας η ίση ημέρα-νύχτα συμβαίνει μόνο στους τόπους που βρίσκονται ακριβώς πάνω στον γήινο ισημερινό.

Στις άλλες περιοχές πάνω ή κάτω από τον ισημερινό, αυτό συμβαίνει μερικές ημέρες πριν ή μετά από την ισημερία. Έτσι, στην Αθήνα, η οποία βρίσκεται περίπου 38 μοίρες βόρεια του Ισημερινού, η ισότητα στη διάρκεια ημέρας και νύχτας συμβαίνει περίπου μετά από τέσσερις ημέρες (γύρω στις 27 Σεπτεμβρίου)

Στην ισημερία, η νύχτα και η ημέρα έχουν σχεδόν την ίδια διάρκεια. Στη συνέχεια, στο βόρειο ημισφαίριο η ημέρα θα μικραίνει και η νύχτα θα μεγαλώνει, ώσπου η τελευταία θα φθάσει στο ζενίθ της στο χειμερινό ηλιοστάσιο του Δεκεμβρίου.

Τόσο οι ισημερίες, όσο και τα ηλιοστάσια, συμβαίνουν δύο φορές τον χρόνο και σηματοδοτούν την έναρξη των εποχών του έτους. Από τα αρχαία χρόνια, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, τέτοια φαινόμενα γιορτάζονταν από τους λαούς, που τους απέδιδαν μυθικές σημασίες.


Πολύ χαμηλές θερμοκρασίες στην Ήπειρο
Και μπορεί το φθινόπωρο να αρχίζει τυπικά αύριο, αλλά στα ορεινά της Ηπείρου καταγράφηκαν θερμοκρασίες χειμώνα το πρωί της Πέμπτης.

Το θερμόμετρο στη Βοβούσα Ανατολικού Ζαγορίου έδειξε μόλις 1 βαθμό Κελσίου, ενώ στους 3 έπεσε στο Πληκάτι της Κόνιτσας.

Στο Μέτσοβο και στο Τέροβο Ιωαννίνων, αισθητή είναι η πτώση της θερμοκρασίας με το θερμόμετρο να δείχνει 4 βαθμούς.

Λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών, οι σόμπες και τα τζάκια άναψαν στα ορεινά χωριά, ενώ οι ορεινοί δήμοι της Ηπείρου ξεκίνησαν τις διαδικασίες παράδοσης ξύλων στους μόνιμους κατοίκους.

Χιόνισε στον Όλυμπο
Στον Όλυμπο τα πρώτα χιόνια είχαν ήδη πέσει από τις 30 Αυγούστου. Χτες, σημειώθηκε και πάλι ασθενής χιονόπτωση στα 2.650 μέτρα, ενώ στα 2.100 μέτρα υψόμετρο το χιόνι άφησε το «σημάδι» του.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

https://www.kathimerini.gr/

Σάκης Αρναούτογλου: Βροχές αύριο και στην Αθήνα – Το πρώτο πασπάλισμα χιονιού στα βουνά
Η πρόγνωση για τις επόμενες ημέρες
Ηπτώση της θερμοκρασίας έχει ήδη γίνει αισθητή και ο Σάκης Αρναούτογλου στην πρόγνωση του καιρού στην ΕΡΤ, έδωσε νέα στοιχεία για την ψυχρή κατεβασιά που έρχεται στην Ελλάδα.

Εκτός από την περαιτέρω πτώση της θερμοκρασίας τα επόμενα 24ωρα, ο Σάκης Αρναούτογλου έδειξε και χάρτες με τις περιοχές που θα δουν βροχές.

Μέσα σε αυτές βρίσκεται και η Αττική, καθώς από το μεσημέρι της Τετάρτης (21/9) τα σύννεφα θα πυκνώσουν και αναμένονται βροχές σε όλο τον νομό (και στην Αθήνα), ενώ τα φαινόμενα θα είναι πιο έντονα στα βορειοδυτικά.

Μάλιστα, ο Σάκης Αρναούτογλου ανέφερε πως οι κορυφές των βουνών της βόρειας αλλά και της κεντρικής Ελλάδας, με υψόμετρο πάνω από 1.900 – 2.000 μέτρα θα δουν ένα πασπάλισμα χιονιού κάτι που είναι φυσιολογικό για την εποχή.

Δείτε αναλυτικά την πρόγνωση του καιρού

https://www.newsbeast.gr/

Η Ελλάδα στις χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά ανθρώπων που κινδυνεύουν από φτώχεια.
«Μαύρα» στοιχεία της Eurostat: Κίνδυνος φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού για το 28% των ΕλλήνωνNick 

Ο εφιάλτης της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού πλανάται πάνω από την Ελλάδα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της της Eurostat για το 2021 που δόθηκαν σήμερα, Πέμπτη (15/9) στη δημοσιότητα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Eurostat, ένας στους πέντε πολίτες στην ΕΕ διατρέχει τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Πιο αναλυτικά, το 2021, 95,4 εκατομμύρια άνθρωποι στην ΕΕ, που αντιπροσωπεύουν το 21,7% του πληθυσμού, διέτρεχαν κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, δηλαδή ζούσαν σε νοικοκυριά που αντιμετώπιζαν τουλάχιστον έναν από τους τρεις κινδύνους φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού (κίνδυνο φτώχειας, σοβαρή υλική και κοινωνική στέρηση ή/και διαβίωση σε νοικοκυριό με πολύ χαμηλή ένταση εργασίας). Πρόκειται για μια ελαφρά αύξηση σε σύγκριση με το 2020 (94,8 εκατομμύρια, 21,6% του πληθυσμού).

Η Ελλάδα στις χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά
Μεταξύ των 95,4 εκατομμυρίων ανθρώπων στην ΕΕ που αντιμετώπισαν τον κίνδυνο της φτώχειας ή του κοινωνικού αποκλεισμού, περίπου 5,9 εκατομμύρια (1,3% του συνολικού πληθυσμού) ζούσαν σε νοικοκυριά που αντιμετώπιζαν και τους τρεις κινδύνους φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού ταυτόχρονα.

Το 2021, 73,7 εκατομμύρια άνθρωποι στην ΕΕ αντιμετώπιζαν κίνδυνο φτώχειας, ενώ 27,0 εκατομμύρια αντιμετώπιζαν σοβαρές υλικές και κοινωνικές στερήσεις και 29,3 εκατομμύρια ζούσαν σε νοικοκυριό με χαμηλή ένταση εργασίας.

Ο κίνδυνος φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού διαφέρει μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Τα υψηλότερα ποσοστά ανθρώπων που κινδυνεύουν από φτώχεια ή κοινωνικό αποκλεισμό καταγράφηκαν στη Ρουμανία (34%), τη Βουλγαρία (32%), την Ελλάδα και την Ισπανία (και οι δύο 28%).

Αντίθετα, τα χαμηλότερα ποσοστά ανθρώπων που κινδυνεύουν από φτώχεια ή κοινωνικό αποκλεισμό καταγράφηκαν στην Τσεχία (11%), τη Σλοβενία (13%) και τη Φινλανδία (14%). https://www.ieidiseis.gr/

Σελίδα 8 από 305

forwoman

Μείνετε ενημερωμένοι. Εγγραφείτε στο Newsletter μας.

Ζώδια - Σχέσεις

Υγεία

Παιδί

Τέχνες

Επικαιρότητα

Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.