Ιουλίου 09, 2020

Ειδήσεις

Η καθιέρωση του Πολιτικού Γάμου
To 1982 εισήχθη και στη χώρα μας ο πολιτικός γάμος, 200 χρόνια μετά την καθιέρωσή του από τη Γαλλική Επανάσταση. Μέχρι τότε ίσχυε η υποχρεωτική ιερολογία του γάμου (θρησκευτικός γάμος).

To 1982 εισήχθη και στη χώρα μας ο πολιτικός γάμος, 200 χρόνια μετά την καθιέρωσή του από τη Γαλλική Επανάσταση. Έως τότε ίσχυε η υποχρεωτική ιερολογία του γάμου (θρησκευτικός γάμος), που είχε καθιερωθεί με Νεαρά του αυτοκράτορα Λέοντος ΣΤ' του Σοφού το 893 μ.Χ. («Μη ερρώσθαι τα συνοικέσια άνευ της ιεράς ευλογίας»).

Μία πρώτη απόπειρα για την εισαγωγή του πολιτικού γάμου στην Ελλάδα είχε γίνει στις 10 Μαρτίου του 1926 από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Ιωσήφ Κούνδουρο, αλλά η πρότασή του απορρίφθηκε από τον δικτάτορα Θεόδωρο Πάγκαλο. Στη συνέχεια, απασχόλησε και τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή του Αστικού Κώδικα τη δεκαετία του '30, χωρίς τελικά να υιοθετηθεί.

Η ελληνική πολιτεία, αναγνωρίζοντας μόνο τον θρησκευτικό γάμο έως το 1982, παραβίαζε τη θεμελιώδη αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας και δημιουργούσε μία σειρά από προσωπικά αδιέξοδα σε αλλόθρησκους, άθεους και όσους ήθελαν να συνάψουν τέταρτο γάμο.

Η αναγνώριση του πολιτικού γάμου στην Ελλάδα ήταν μία από τις πρώτες αποφάσεις που έλαβε η υπό τον Ανδρέα Παπανδρέου «Κυβέρνηση της Αλλαγής». Μία βαθιά εκσυγχρονιστική μεταρρύθμιση, αλλά και μία πράξη συμβιβασμού με ένα προαιώνιο θεσμό, όπως η Εκκλησία.

Θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 1250/82 (ΦΕΚ Α 46/07.04.1982), που κατέστησε ίσου κύρους τον πολιτικό και τον θρησκευτικό γάμο (διαζευκτικό σύστημα), χωρίς ο νομοθέτης να προχωρήσει στο υποχρεωτικό του πολιτικού γάμου, όπως ζητούσε η προοδευτική διανόηση και ήταν το καθεστώς στις Δυτικές Χώρες. Μεγάλη ήταν η αντίδραση στο χώρο της Εκκλησίας, η οποία κάμφθηκε από τη διάθεση συνδιαλλαγής του τότε αρχιεπισκόπου Σεραφείμ.

Το σχετικό νομοσχέδιο εισήχθη προς συζήτηση στη Βουλή στις 17 Φεβρουαρίου 1982 και ψηφίστηκε στις 22 Μαρτίου, με τις αρνητικές ψήφους της Νέας Δημοκρατίας. Με το Προεδρικό Διάταγμα 391 (ΦΕΚ Α 73/18.06.1982) καθορίζονται οι λεπτομέρειες για την τέλεση του πολιτικού γάμου. Ο πρώτος πολιτικός γάμος στην Ελλάδα έγινε στις 18 Ιουλίου του ίδιου χρόνου στο χωριό Φραντάτο της Ικαρίας, μεταξύ της ντόπιας Σταματούλας Πλακίδα και του Δημήτρη Μαύρου από τη Νάξο.

Σε επίπεδο δημοφιλίας, η κυριαρχία του θρησκευτικού γάμου έναντι του πολιτικού υπήρξε σχεδόν απόλυτη μέχρι την αλλαγή του αιώνα, με το ποσοστό των θρησκευτικών γάμων να ξεπερνά το 90% του συνολικού αριθμού τους. Η θρησκευτικότητα του λαού μας, αλλά και η τάση επίδειξης του νεοέλληνα, λόγω και της λαμπρότητας της τελετής, συνέβαλαν στη συντριπτική αποδοχή του θρησκευτικού γάμου από την ελληνική κοινωνία. Από την άλλη πλευρά, οι δημοτικές αρχές, που έχουν αναλάβει την τέλεση των πολιτικών γάμων, τον αντιμετώπιζαν μάλλον ως μία απλή διεκπεραιωτική πράξη, όπως η έκδοση ενός πιστοποιητικού.

Τα πράγματα άρχιζαν να αλλάζουν από τα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα. Ο πολιτικός γάμος άρχισε να κερδίσει σταδιακά έδαφος και το 2012 έγινε η μεγάλη ανατροπή, βοηθούσης και της οικονομικής κρίσης. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), που ανακοινώθηκαν την 1η Αυγούστου του 2013, οι πολιτικοί γάμοι ξεπέρασαν για πρώτη φορά τους θρησκευτικούς (51,8% έναντι 48,2%).

Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/214

Ειδήσεις

"Χειρόφρενο" τραβούν την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου, λεωφορεία, τρόλεΪ, τραμ και μετρό, λόγω συμμετοχής των εργαζομένων στην απεργία του Εργατικού Κέντρου Αθηνών

Δύσκολη θα είναι η Τρίτη 18 Φεβρουαρίου για όσους πολίτες της Αθήνας, χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Λόγω συμμετοχής των εργαζομένων στην 24ωρη απεργία του Εργατικού Κέντρου Αθηνών (ΕΚΑ) ενάντια στο νέο ασφαλιστικό., δεν θα κυκλοφορήσουν λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ ακινητοποιημένοι θα μείνουν και οι συρμοί του τραμ και του μετρό, στις γραμμές 1,2 και 3.

«Η κυβέρνηση, ξέχασε πολύ γρήγορα τις δεσμεύσεις της για κατάργηση του αντιασφαλιστικού νόμου Κατρούγκαλου και προχωράει σε μια νέα αντιασφαλιστική επίθεση, προωθώντας ένα νομοσχέδιο, το οποίο συνεχίζει με μικροβελτιώσεις, στην ίδια φιλοσοφία και πολιτική του προηγούμενου απαράδεκτου νόμου. Όπως διαπιστώνουμε, οι αυξήσεις στις συντάξεις που είχε υποσχεθεί, είναι τελικά ψίχουλα, συγκριτικά με τις απώλειες του συνταξιοδοτικού εισοδήματος, ιδιαίτερα κατά την τελευταία δεκαετία» τονίζει σε ανακοίνωση του το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ.

Και συνεχίζει «διεκδικούμε :

Δημόσια, καθολική, υποχρεωτική Κοινωνική Ασφάλιση. Καμία ιδιωτικοποίηση της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Ένταξη των ηλεκτροδηγών της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε στα ΒΑΕ με αναδρομική ισχύ, ώστε να αρθεί το ασφαλιστικό κενό των προηγούμενων ετών και ανάληψη του κόστους από το Κράτος.
Επαναφορά των ΒΑΕ όπου έχουν καταργηθεί και την επέκτασή τους στις ειδικότητες της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.
Υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης, η οποία να ανταποκρίνεται τόσο στις πραγματικές ανάγκες, όσο και στις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας των ειδικοτήτων της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.».
Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι των ΗΛΠΑΠ επισημαίνουν, μεταξύ άλλων, ότι το ασφαλιστικό νομοσχέδιο «ιδιωτικοποιεί την κοινωνική ασφάλιση και σπρώχνει χιλιάδες νέους εργαζόμενους στα ιδιωτικά ξένα κεφάλαια. Η ασφάλεια και η υγεία των εργαζομένων δεν μπορεί να είναι "κόστος" ούτε τζόγος. Ζητάμε να επιστραφούν άμεσα τα κλεμμένα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων».

Ειδήσεις

Τη δεύτερη Κυριακή του Τριωδίου διαβάζεται στις Εκκλησίες η παραβολή του ασώτου υιού, την οποία αναφέρει στο Ευαγγέλιό του ο Λουκάς.

Τη δεύτερη Κυριακή του Τριωδίου (τέταρτη για τους Καθολικούς) διαβάζεται στις Εκκλησίες η παραβολή του ασώτου υιού, την οποία αναφέρει στο Ευαγγέλιό του ο Λουκάς (ιε', 11-32), από την οποία η ημέρα αυτή έλαβε το όνομά της.

Η παραβολή
Στην παραβολή του Ασώτου ο Ιησούς Χριστός διδάσκει την αξία της συγχώρησης και το μεγαλείο της μετάνοιας, δύο από τους ακρογωνιαίους λίθους στη διδασκαλία της Εκκλησίας. Ο Λουκάς γράφει ότι κάποτε υπήρχε ένας πατέρας που είχε δύο γιους. Ο νεώτερος, κάποια στιγμή, ζήτησε το μερίδιο της κληρονομιάς του κι έφυγε σε μακρινές χώρες, όπου σπατάλησε την περιουσία του «ζων ασώτως». Τα χρήματα κάποτε τελείωσαν και στην περιοχή έπεσε μέγας λιμός. Αναγκάστηκε να γίνει χοιροβοσκός και να προσπαθεί να χορτάσει από τα ξυλοκέρατα, που έτρωγαν τα γουρούνια. Μέσα στη παραζάλη του θυμήθηκε την αρχοντική ζωή στο πατρικό σπίτι. Θυμήθηκε πως ακόμα και οι δούλοι του πατέρα του ζούσαν ασύγκριτα καλύτερη ζωή από τη δική του. Τότε πήρε τη μεγάλη απόφαση να γυρίσει στο σπίτι του και να ζητήσει από τον πατέρα του να τον συγχωρήσει και να τον προσλάβει ως δούλο του. Όμως, ο στοργικός πατέρας του τον δέχτηκε ως γιο του και τον περιποιήθηκε δεόντως, παρά τις διαμαρτυρίες του μεγάλου γιου του, γιατί «νεκρός ην και ανέζησε, και απολωλώς ην και ευρέθη».

Η «Εβδομάδα του Ασώτου»

Την εβδομάδα του Ασώτου (24 Φεβρουαρίου – 2 Μαρτίου 2019) γίνεται «κατάλυση στα πάντα» όλες τις ημέρες, εκτός της Τετάρτης και Παρασκευής, οπότε ακολουθείται αυστηρή νηστεία, όπως τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Την Πέμπτη αυτής της εβδομάδας (8 Φεβρουαρίου) υπάρχει το έθιμο της Τσικνοπέμπτης, κατά το οποίο καταναλώνονται αφειδώς κρεατικά, μέσα σε πανηγυρικό κλίμα. Την τελευταία ημέρα της εβδομάδας (2 Μαρτίου) τιμώνται οι ψυχές των τεθνεώτων, στο πρώτο από τα δύο Ψυχοσάββατα, που αναγνωρίζει η Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία.

Η παραβολή του ασώτου στην τέχνη
Η παραβολή του ασώτου υιού επηρέασε όχι μόνο τη διδασκαλία της Εκκλησίας, αλλά επίσης τη λογοτεχνία, τη μουσική και τη ζωγραφική.

Πίνακες με θέματα από την παραβολή του ασώτου έχουν φιλοτεχνήσει μεταξύ άλλων οι Ρέμπραντ («Η επιστροφή του Ασώτου Υιού», 1669), Άλμπρεχτ Ντίρερ («Ο Άσωτος Υιός», χαρακτικό του 1496), Εστεμπάν Μουρίγιο («H επιστροφή του Ασώτου Υιού», 1670), Γκουερτσίνο («H επιστροφή του Ασώτου Υιού», 1651), Λεονέλο Σπάντα («H επιστροφή του Ασώτου Υιού», 1611), Χέραρντ φαν Χόντχορστ («Ο Άσωτος Υιός», 1623), Πομπέο Μπατόνι («H επιστροφή του Ασώτου Υιού», 1773), Ζακ Τισό («Η Επιστροφή του Ασώτου», 1862).

Στη μουσική, σκηνικά έργα εμπνευσμένα από την παραβολή έχουν συνθέσει: ο Κλοντ Ντεμπισί την καντάτα «Ο Άσωτος Υιός» (1884), ο Σεργκέι Προκόφιεφ το μπαλέτο «Ο Άσωτος Υιός» (1929), o Χιούγκο Αλβέν το μπαλέτο «Ο Άσωτος Υιός» (1957) και ο Μπέντζαμιν Μπρίτεν την όπερα «Ο Άσωτος Υιός» (1968). Τραγούδια έχουν γράψει, μεταξύ άλλων, οι Rolling Stones («Prodigal Son»), Iron Maiden («Prodigal Son»), U2 («The First Time»), Bad Religion («The Prodigal Son»), Steel Pulse («Prodigal Son»), Νικ Κέιβ («The Good Son») και ο Νίκος Πορτοκάλογλου («Άσωτος Υιός»).

Στη λογοτεχνία, ποιήματα εμπνευσμένα από την παραβολή του ασώτου έχουν γράψει ο Ράντγιαρντ Κίπλινγκ και Ράινερ Μαρία Ρίλκε, ενώ αναφορές υπάρχουν στην κωμωδία του Σέξπιρ «Όπως σας αρέσει».

Πηγή: https://www.sansimera.gr

 

Ειδήσεις

Κική Δημουλά: Υπέστη ανακοπή καρδιάς – Νοσηλεύεται στη ΜΕΘ

Η 89χρονη ποιήτρια νοσηλεύεται στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας σε ιδιωτικό θεραπευτήριο των βορείων προαστίων.

Η αντισυμβατική ποιήτρια πιστεύει πως το μυαλό είναι η πηγή της ελπίδας που «κατατρώει» την ανθρώπινη απαισιοδοξία λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το μυαλό είναι ένας Θεός που δημιουργεί τον κόσμο από την αρχή. Έναν άλλο κόσμο. Αναπληρώνει, αντικαθιστά, είναι φοβερό το πως διορθώνει σαν τον μεγαλύτερο αισθητικό της ασχήμιας όσα δεν μας αρέσουν. Η λογική λέει πως δεν υπάρχει ελπίδα κι όμως το μυαλό σε κάνει να ελπίζεις. Είναι τρελό». Όσο για τη μνήμη; Έχει αποτελέσει προϊόν έμπνευσης για πολλά από τα ποιήματά της. Στον «Πληθυντικό Αριθμό» μάλιστα αναφέρει:

«Η μνήμη,

κύριο όνομα των θλίψεων,

ενικού αριθμού,

μόνον ενικού αριθμού

και άκλιτη.

Η μνήμη, η μνήμη, η μνήμη».

Η μνήμη σύμφωνα με την Κική Δημουλά είναι υπεύθυνη για τον ανθρώπινο πόνο, καθώς οι αναμνήσεις μπορούν να συνθλίψουν τον άνθρωπο. Όσο για όσα «θάβουμε» μέσα μας και τα βλέπουμε μετά από λίγο καιρό να επιστρέφουν; Η ποιήτρια και έχει την εξήγηση: «Μνήμη και λήθη συνεργάζονται. Η μία δίνει στη άλλη ό,τι της περισσεύει, ό,τι της είναι πολύ. Όταν η μνήμη παραφορτωθεί, περνάει τα δεδομένα της στη λήθη. Η λήθη έχει το ανεπιθύμητο. Μέσα σ’ αυτή υπάρχουν αισθήματα και αναμνήσεις που δε μπορεί να καταφάει και τα επιστρέφει στη μνήμη. Υπάρχουν αναμνήσεις που ενοχλούν τη λήθη, γι’ αυτό και ξεχνάμε για λίγο καιρό και μετά οι αναμνήσεις επιστρέφουν. Η λήθη δεν τις αντέχει και τις επιστρέφει στη μνήμη».

Αγκαλιά και προδοσία

Ποτέ δεν πίστεψε ότι ο κόσμος είναι αγγελικά πλασμένος. Ακόμα και η πιο σφιχτή αγκαλιά δε μπορεί να εγγυηθεί σε κανέναν ότι θα γλιτώσει από την καταστροφή της προδοσίας. «Υπάρχουν στιγμές που ο άνθρωπος θέλει κάποιον να τον αγκαλιάσει χωρίς να υπάρξει συνέχεια. Αυτή η στιγμή του αγκαλιάσματος είναι πάρα πολύ μεγάλη στιγμή, περιεκτική. Η αγκαλιά σε παίρνει ολόκληρο και σε προστατεύει. Σχεδόν δεν έχει σχέση με τον σαρκικό έρωτα».

Σχεδόν. Και λέμε σχεδόν διότι η αίσθηση της αφής έχει αμεσότατη σχέση με τον έρωτα μεταξύ δύο ανθρώπων, αποτελεί το δίαυλο της μεταξύ τους σωματικής επικοινωνίας. Τι γίνεται όμως όταν ο ένας από τους δύο «προδίδει» τον άλλο; Και πώς μεταφράζεται στον έρωτα η λέξη «προδοσία»;

«Έχω συλλάβει την καλύτερη μορφή προδοσίας, η οποία είναι να πάψεις να αγαπάς κάποιον χωρίς αυτός να το ξέρει. Αυτό για μένα είναι υψίστης μορφής προδοσία. Η απιστία είναι κάτι πολύ εύκολο. Μπορείς να απιστήσεις και να εξακολουθείς να αγαπάς κάποιον. Το να πάψεις να αγαπάς όμως έναν άνθρωπο από το ένα βράδυ στο άλλο και να μην το γνωρίζει και να νομίζει ότι τον αγαπάς, είναι μια δεύτερη Μήδεια.

Η προδοσία αυτή οφείλεται στην υπερβολική προσφορά του ενός προς τον άλλο και είναι από τις πιο φοβισμένες και σπασμωδικές ενέργειες της αυτοσυντήρησης. Είναι στη φύση μας. Διαφέρει, ευτυχώς, ως προς το βαθμό της. Από την άλλη, το να του το πεις μοιάζει με καθαρή εκδίκηση. «Στο λέω και σε τιμωρώ». Το κέρδος της προδοσίας αυτό είναι δικό σου όλο».

Ειδήσεις

Κακοκαιρία εξπρές: Ποιες περιοχές χτυπά – Πώς επηρεάζονται Αττική και Θεσσαλονίκη
Άστατος ο καιρός μέχρι και το Σάββατο

Κακοκαιρία εξπρές χτυπά τη χώρα μας από σήμερα, Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου. Έως και το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου, ο καιρός αναμένεται άστατος.

Οι ασθενείς βροχές που σημειώνονται στα δυτικά και βορειοδυτικά από τις πρώτες ώρες της Παρασκευής 14/02, θα ενισχυθούν σταδιακά έως το μεσημέρι, οπότε αναμένονται και σποραδικές καταιγίδες, σύμφωνα με την υπηρεσία meteo του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Στη συνέχεια και έως τη νύχτα της Παρασκευής 14/02 προς Σάββατο 15/02 τα φαινόμενα θα επηρεάσουν το σύνολο σχεδόν της ηπειρωτικής χώρας και τα Δωδεκάνησα, με τα ισχυρότερα αυτών να εντοπίζονται στα δυτικά ηπειρωτικά. Από τις πρώτες ώρες του Σαββάτου 15/02, βροχές και καταιγίδες αναμένονται στη Χαλκιδική, στην Ανατολική Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο και στο Αιγαίο, οι οποίες στις νησιωτικές περιοχές και στην Ανατολική Στερεά Ελλάδα θα είναι κατά τόπους ισχυρές.

Βαθμιαία και έως το βράδυ του Σαββάτου 15/02, τα φαινόμενα θα περιοριστούν στην Κρήτη και στα Δωδεκάνησα και δευτερευόντως στα νοτιοανατολικά ηπειρωτικά. Στον χάρτη που ακολουθεί παρουσιάζεται ο ολικός υετός έως το βράδυ του Σαββάτου 15/02 καθώς και οι περιοχές όπου αναμένονται τα ισχυρότερα φαινόμενα.

Στη Θεσσαλονίκη αναμένονται βροχές και ενδεχομένως καταιγίδες από το μεσημέρι της Παρασκευής 14/02 έως τις πρώτες ώρες του Σαββάτου 15/02.

Στην Αττική βροχές αναμένονται από το μεσημέρι της Παρασκευής 14/02 έως και το απόγευμα του Σαββάτου 15/02, οι οποίες κατά τη διάρκεια της νύχτας της Παρασκευής 14/02 προς Σάββατο 15/02 θα είναι ισχυρές και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα εκδήλωσης καταιγίδων.

Οι άνεμοι νοτίων διευθύνσεων έως 7 μποφόρ που θα πνέουν στα πελάγη την Παρασκευή 14/02 θα στραφούν σε βόρειους ίδιας έντασης από το βράδυ της Παρασκευής στο Ιόνιο, ενώ στο Αιγαίο θα στραφούν σε βόρειους έως 8 με 9 μποφόρ έως το μεσημέρι του Σαββάτου 15/02. Εξαίρεση αποτελεί η περιοχή των Δωδεκανήσων όπου οι άνεμοι θα συνεχίσουν να πνέουν από νοτιοανατολικές διευθύνσεις κατά το μεγαλύτερο μέρος του Σαββάτου 15/02. 

 

 

Η θερμοκρασία δεν θα παρουσιάσει αξιόλογη μεταβολή. Στον χάρτη που ακολουθεί παρουσιάζονται οι περιοχές όπου ο άνεμος θα ξεπεράσει τα 7 μποφόρ το Σάββατο 15/02 καθώς και η επικρατούσα διεύθυνσή του.

https://www.newsbeast.gr/

Ειδήσεις

Τα ελληνικά της αδιάλειπτης ιστορίας, της πολιτικής, της ελευθερίας και της ομορφιάς. Ο καθηγητής Σπύρος Συρόπουλος εξηγεί γιατί καθιερώθηκε ειδική επέτειος.
 Ο καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σπύρος Συρόπουλος, με άρθρο του στο flash.gr επιχειρεί μια ανατομία στη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας και εξηγεί γιατί έχει καθιερωθεί ειδική επέτειος σε παγκόσμιο επίπεδο.

Όπως χαρακτηριστικά αναλύει «η Ελληνική μιλιέται αδιάλειπτα εδώ και 4 χιλιετίες, χρησιμοποιώντας σχεδόν απαράλλαχτα τα ίδια γράμματα, σχεδόν την ίδια γραμματική και σύνταξη. Αυτή η φράση από μόνη της αρκεί να εξηγήσει γιατί της αφιερώνεται μία ειδική επέτειος. Με κοινή τους απόφαση, οι υπουργοί Εσωτερικών, Εξωτερικών και Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, όρισαν από το 2016 την 9η Φεβρουαρίου (ημέρα μνήμης του εθνικού ποιητή Διονύσιου Σολωμού) ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας.Με αφορμή αυτή την ημέρα, όλη η εξερχόμενη αλληλογραφία του ΥΠΕΞ προς εδώ εδρεύουσες πρεσβείες και διεθνείς οργανισμούς θα είναι στα Ελληνικά, για την περίοδο 9-15 Φεβρουαρίου. Σήμερα ας της αφιερώσουμε μία διαφορετική προσέγγιση, μέσα από το επτά θεματικά πρίσματα:

Γλώσσα της αδιάλειπτης ιστορίας
Τα αρχαιότερα δείγματα αυτής της γλώσσας προέρχονται από την Κρήτη, όπου κατά τη δεύτερη χιλιετία αναπτύχθηκαν τρία προαλφαβητικά συστήματα γραφής που ο Evans συμβατικά ονόμασε Ιερογλυφική, Γραμμική Α και Γραμμική Β. Αν και η Γραμμική Α παραμένει ανερμήνευτη, το πιο σημαντικό είναι η βεβαιότητα ότι ήδη από τον 13ο αιώνα π.Χ., η Ελληνική υφίσταται ως ιδιαίτερη γλωσσική οντότητα. Αυτό που χαρακτηρίζουμε ως Αρχαία Ελληνική είναι ένα σύνολο διαλέκτων. Σήμερα δεχόμαστε ότι κατά τους ιστορικούς χρόνους αναγνωρίζουμε τέσσερις ομάδες διαλέκτων: την Αττικοϊοωνική, την Αρκαδοκυπριακή, την Αιολική (με παρακλάδια την Θεσσαλική, Λεσβιακή και Βοιωτική) και τη Δυτική (Δωρική, Βορειοδυτική). Διακριτές αλλά λιγότερο τεκμηριωμένες από επιγραφικά ευρήματα είναι η Παμφυλιακή (στα νότια Παράλια της Μ. Ασίας) και η Μακεδονική. Όλες μαζί συνιστούν μία ενιαία γλώσσα. Η γλώσσα του αρχαιότερου σωζόμενου λογοτεχνικού έργου στην Ευρωπαϊκή λογοτεχνία, της Ιλιάδας και της Οδύσσειας. Η γλώσσα που χάρη στο όραμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου γνώρισε τη μεγαλύτερη εξάπλωσή της για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Είναι γεγονός ότι προς το τέλος της ελληνιστικής εποχής, η Ελληνιστική Κοινή ήταν η γλώσσα των μεσαίων και των ανώτερων στρωμάτων και σίγουρα η γλώσσα της διοίκησης. Η γλώσσα που χάρη στην εξάπλωση και την δημοτικότητά της, έγινε το όχημα για τη μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης στα Ελληνικά, μέσω της οποίας εξαπλώθηκε το μήνυμα του χριστιανισμού όπου μιλούσαν τα ελληνικά της ελληνιστικής κοινής. Αλλά και για αρκετές δεκαετίες της Ρωμαϊκής ακμής, η επίσημη γλώσσα της διοίκησης ήταν τα Ελληνικά.

Γλώσσα της πολιτικής
Εκτός από τα γραπτά αποτυπώματά της, όμως, η γλώσσα σαγήνευε τους Έλληνες με την προφορικότητά της. Αυτή η γλώσσα γέννησε την πολιτική κυριολεκτικά. Γέννησε τη βασιλεία, την αριστοκρατία, την τυραννία, τη δημοκρατία, τόσο ως λέξεις που δεν άλλαξαν ποτέ μέσα στους αιώνες και μέσα σε πολλές νεότερες γλώσσες που τις υιοθέτησαν σχεδόν ατόφιες, όσο και ως έννοιες. Στην αρχαία Αγορά, εκεί όπου οι άνθρωποι συγκεντρώνονταν στον ανοιχτό χώρο για να ανταλλάξουν προϊόντα, εκεί άρχισαν να ανταλλάσσουν και απόψεις. Εκεί τέθηκαν για πρώτη φορά τα τρία βασικά ερωτήματα της πολιτικής συνείδησης: τι είναι, τι θα μπορούσε να είναι και τι θα έπρεπε να είναι ο πολιτικός βίος. Ίσως ήταν μία καταπιεστική τυραννία. Θα μπορούσε να ήταν μία εμπνευσμένη αριστοκρατία. Θα έπρεπε να ήταν ένα ιδανικό πολίτευμα, όπου όλοι θα συμμετείχαν ισότιμα. Η αγορά γέννησε τον πολιτικό λόγο. Γι’ αυτό το ρήμα αγορεύω περιγράφει το να μιλάει κανείς στην αγορά. Να μιλάει πολιτικά.

Και αυτός ο προφορικός λόγος, αυτή η μη γραπτή επικοινωνία της πόλης με τους πολίτες επιτεύχθηκε μέσα από κάθε δημόσια μαζική συγκέντρωση. Η αίσθηση του ανοιχτού τόπου, ανάκατη με την αίσθηση της γλώσσας που είχε μόνο ανοιχτούς ορίζοντες. Χωρίς περιορισμούς. Ανοιχτά ήταν όλα τα θέατρα, ανοιχτή ήταν η Εκκλησία του Δήμου, ανοιχτά ήταν τα λαϊκά δικαστήρια, ανοιχτοί ήταν οι χώροι όπου γίνονταν οι οστρακισμοί…. Και τι ήταν ο οστρακισμός, αν όχι η απομάκρυνση ενός ατόμου από την κοινότητα, όταν αυτό το άτομο θεωρείτο εν δυνάμει ανατρεπτικό για τη σταθερότητα της πολιτείας. Και αυτό που του αφαιρείτο δεν ήταν απλά η φυσική παρουσία στην πόλη, αλλά η δυνατότητα του λόγου. Να μην μπορεί να επικοινωνήσει με τους πολίτες. Να μην μπορεί να ασκήσει χρήση του μεγαλύτερου όπλου που διαθέτει ο πολιτικός: της πειθούς μέσω του λόγου.

Γλώσσα της ελευθερίας
Ο σκοπός της γλώσσας είναι μεταδώσει μία πληροφορία που γίνεται άμεσα κατανοητή από τον αποδέκτη της, μέσω ενός συνόλου λέξεων που βρίσκονται σε συγκεκριμένη σειρά και σε συγκεκριμένη μορφή. Ο τρόπος με τον οποίο οι λέξεις αλλάζουν μορφή, ώστε να μας πληροφορήσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια, ονομάζεται πτωτική ποικλία. Για παράδειγμα, η λέξη γεωργός είναι ονομαστική και καταλαβαίνουμε αμέσως τη διαφορά από τη γενική γεωργού, ή την αιτιατική, γεωργόν. Κάθε πρόταση χρειάζεται ένα Υποκείμενο, ένα Ρήμα, ενδεχομένως ένα Αντικείμενο και ό,τι άλλη πληροφορία σχετίζεται με αυτά περιστρέφεται γύρω από αυτές τις λέξεις στα ίδια τριγωνικά σχήματα.

Η Ελληνική είναι η μόνη γλώσσα που επειδή διαθέτει τόσο πλούσιο πτωτικό σύστημα, επιτρέπει μεγαλύτερη κινητικότητα των λέξεων μέσα σε ένα κείμενο, με τρόπο που δεν την έχει ούτε η Αγγλική, ούτε η Γερμανική, ούτε άλλη ευρωπαϊκή γλώσσα. Ο γεωργός σκάβει τον αγρό χαρούμενα. Χαρούμενα σκάβει ο γεωργός τον αγρό. Τον αγρό σκάβει ο γεωργός χαρούμενα. Σκάβει χαρούμενα ο γεωργός τον αγρό. Χαρούμενα ο γεωργός τον αγρό σκάβει. Μπορούμε να βρούμε πάνω από 20 διαφορετικούς τρόπους να συνταιριάξουμε τους όρους μίας απλής πρότασης, αλλάζοντας την έμφαση, το νόημα και τον σκοπό. Σαν τριγωνική περικοκλάδα αυτή η πρόταση στον γραπτό ή τον προφορικό λόγο θα ταιριάξει με άλλες, διαμορφώνοντας διαφορετικά νοήματα με τις ίδιες λέξεις. Καμία άλλη γλώσσα δεν διαθέτει αυτήν την ελευθερία στη διάταξη των λέξεων και στη δημιουργία νοηματικών αποχρώσεων.

Γλώσσα του πολέμου για τη γλώσσα
Η Ελληνική Γλώσσα κυριαρχείται από γοητευτικές ασάφειες στην χρονολογική οριοθέτησή της. Πότε περάσαμε από την Αρχαία στη Μεσαιωνική, και από την Μεσαιωνική στη Νέα Ελληνική; Ίσως δεν έχει σημασία το χρονικό όριο, όσο ότι αυτή η γλώσσα ταυτίστηκε με αγώνες επικράτησης μίας ιδεολογίας που μετέφερε. Το περίφημο γλωσσικό ζήτημα κρυσταλλώνεται τον 19ο αιώνα με μεγάλες διαμάχες ανάμεσα στις προσπάθειες του Κοραή που προσπαθεί να δημιουργήσει στο νεοσύστατο κράτος μία κάθαρση γλωσσική (εξ ου και η καθαρεύουσα) αφαιρώντας τα ξένα στοιχεία στη γλώσσα , και ανάμεσα στους οπαδούς της δημώδους, που τον κατηγορούν για τεχνητή παρέμβαση στη γλώσσα και από τους υποστηρικτές της αρχαΐζουσας που τον ψέγουν γιατί αρνείται τη γλωσσική παράδοση. Και σίγουρα οι αγώνες αυτοί μετατράπηκαν σε πραγματικές συρράξεις.

Η γλώσσα δημιούργησε ονόματα για τους αγώνες γι’ αυτήν. Τα Ευαγγελικά… τα Ορεστειακά… Όταν το 1901 η εφημερίδα ΑΚΡΟΠΟΛΗ δημοσιεύει την Αγία Γραφή σε δημοτική γλώσσα από τον Αλέξανδρο Πάλλη, θα προκαλέσει όχι μόνο διαμάχη μεταξύ καθηγητών και φοιτητών του Πανεπιστημίου Αθηνών, αλλά και αιματηρά επεισόδια γνωστά ως Ευαγγελικά. Το 1903 ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο η παράσταση Ορέστεια του Αισχύλου, γραμμένη στη δημοτική. Νέα αιματηρά επεισόδια, τα Ορεστειακά, ξεσπούν ανάμεσα στους καθαρευουσιάνους που αποκαλούν τους δημοτικιστές μαλλιαρούς, και υπηρέτες ενός σλαβικού σχεδίου δημιουργίας διχόνοιας με απώτερο σκοπό την προσάρτηση των Ελλήνων της Μακεδονίας από την Εξαρχία της Βουλγαρίας.

Κι όμως, ούτε αυτή η διαμάχη ανάμεσα σε παλιά και σύγχρονη γλώσσα αποτελεί σύγχρονο φαινόμενο. Προσωκρατικοί συγγραφείς όπως ο Φερεκύδης, ο Παρμενίδης και ο Ξενοφάνης επέλεγαν όχι τον πεζό λόγο (καταλογάδην συγγραφή) αλλά την ποιητική γλώσσα ως παλαιότερη και πιο σεβαστή. Ο «δημοτικιστής» της εποχής Ἀριστοφάνης στους Βατράχους κατηγορεί τον Αἰσχύλο ότι γράφει τις παραστάσεις του σε γλώσσα ακατανόητη στον απλό λαό (Βάτραχοι, στίχος 926). Και είναι αλήθεια ότι διέφερε η γραπτή γλώσσα από αυτήν των ποιητών οι οποίοι ανεμίγνυαν στοιχεία πεπαλαιωμένα (βλέπε τον χορό στην Δωρική διάλεκτο των τραγικών, η οποία ήταν η καθαρεύουσα όπως θα λέγαμε σήμερα), με ένα κράμα από Δωρικά Αιολικά/Ιωνικά και επικά στοιχεία, γλώσσα η οποία είναι αδύνατον να μιλήθηκε ποτέ.

Γλώσσα της πολιτισμικής αυτογνωσίας
Και μιας και αναφέρθηκε αυτή η σημαντική προσφορά των Ελλήνων στον παγκόσμιο πολιτισμό, το Θέατρο στην αγωνιστική δημόσια μορφή του, θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον, να εξετάσει κανείς, πώς διαγράφονται οι «άλλοi» και «άλλες γλώσσες» μέσα από αυτόν τον σημαντικό θεσμό. Πρώτα απ’ όλα είναι κοινώς αποδεκτό, πως ο θεατρικός λόγος είναι ξεχωριστός και γοητευτικός.

Στο έργο του Σοφοκλή η Αντιγόνη ξεκινάει να λέει στην Ισμήνη «Ω κοινόν αυτάδελφον, Ισμήνης κάρα…». Αυτή η φράση είναι εξαιρετικά δύσκολο να μεταφραστεί. Ο Γρυπάρης το μεταφράζει ως «Ω αγαπημένη αυταδερφή μου Ισμήνη…» ενώ η πιο σύγχρονη Μπαζάκου–Μαραγκουδάκη το διορθώνει σε «Καλή μου, αγαπημένη μου Ισμήνη, αδελφή μου»… Κανένας δεν μπορεί να αποδώσει κυριολεκτικά το «Κοινό, ομοαδελφικό κεφάλι της Ισμήνης». Φαντάζει τόσο αλλότριο, όσο και στα αυτιά αυτών που πρώτοι το άκουσαν καθώς στην εποχή του Αισχύλου, κανένας δεν χαιρετούσε τον άλλον στον δρόμο λέγοντας «Γεια σου κεφάλι του Περικλή».

Μία γλώσσα που δύσκολα μεταφράζεται στη ίδια της την γλώσσα, ακόμη και στην εποχή της. Κι αν οι Έλληνες ασχολήθηκαν τόσο με την μελέτη της ίδιας της γλώσσας τους, προσπαθώντας να κατανοήσουν τα ομηρικά κείμενα και κυκλοφορώντας ομηρικά λεξικά για να ερμηνεύσουν την ήδη δυσνόητη διάλεκτο των ομηρικών επών, ποτέ δεν ασχολήθηκαν με την έκδοση Ελληνο-Περσικών ή Ελληνο-Αιγυπτιακών, ή Ελληνο-Ετρουσκικών λεξικών, ή με τη μετάφραση έργων λογοτεχνικών αυτών των λαών. Παρόλο που ήλθαν σε επαφή μαζί τους, και σίγουρα γλωσσικά δάνεια παρεισέφρησαν και στην ελληνική γλώσσα, οι Έλληνες από μία βαθιά αίσθηση πολιτισμικής αυτογνωσίας, ακόμη και αυτά τα διαμόρφωσαν ανάλογα με το δικό τους γλωσσικό αισθητήριο, υποτάσσοντάς τα στην μουσικότητα της δικής τους γλώσσας.

Γλώσσα της ομορφιάς
Αυτήν τη γλώσσα τη γέννησε το Φως και το Κύμα του Αιγαίου. Δεν θα μπορούσε να είναι σκοτεινή και άτονη. Η αείμνηστη συνάδελφος της φιλολογίας Α. Τζιροπούλου-Ευσταθίου, παρομοίασε τους τόνους της Ελληνικής με «μουσικά σημεία που μαζί με τους κανόνες προφυλάττουν από την παραφωνία μια γλώσσα κατ’ εξοχήν μουσική, όπως κάνει η αντίστιξη που διδάσκεται στα ωδεία, ή οι διέσεις και υφέσεις που διορθώνουν τις κακόηχες συγχορδίες». Μάλιστα, οι αρχαίοι Έλληνες ποτέ δε χρησιμοποίησαν ξεχωριστά σύμβολα για νότες. Τα ίδια τα γράμματα του αλφαβήτου ήταν και νότες και αριθμοί. Ο παφλασμός της κυματιστής γραμματικής και η πυξίδα του συντακτικού της, δημιουργούν μία αίσθηση ταξιδέματος. Αυτή η γλώσσα γίνεται καράβι που πλέει ανάμεσα σε σκέψεις και στοχασμούς και φτάνει σε λιμάνια απρόσμενα της νόησης και της έκφρασης του συναισθήματος και του πνεύματος.

Η κοσμική γλώσσα επικοινωνίας με το θείο, όπως έγραψε ο Νικηφόρος Βρεττάκος:

Ὅταν κάποτε φύγω ἀπὸ τοῦτο τὸ φῶς
θὰ ἑλιχθῶ πρὸς τὰ πάνω ὅπως ἕνα
ρυακάκι ποὺ μουρμουρίζει.
Κι ἂν τυχὸν κάπου ἀνάμεσα
στοὺς γαλάζιους διαδρόμους
συναντήσω ἀγγέλους, θὰ τοὺς
μιλήσω ἑλληνικά, ἐπειδὴ
δὲν ξέρουνε γλῶσσες. Μιλᾶνε
μεταξὺ τους μὲ μουσική.

Η ελληνική σήμερα
Lingua franca ονομάζουμε μία γλώσσα που είναι τόσο διαδεδομένη, ώστε να την χρησιμοποιούν ως γλώσσα επικοινωνίας άνθρωποι για τους οποίους δεν είναι η μητρική τους. Σύμφωνα με μία έρευνα της Eurostat το 2012 η Αγγλική είναι η πιο διαδεδομένη γλώσσα σε 19 ανάμεσα από 25 χώρες η πρώτη γλώσσα των οποίων δεν είναι τα Αγγλικά. Αποτελεί μία από τις συνολικά έξι επίσημες γλώσσες του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, μία από τις 23 επίσημες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου κατέχει τη δεύτερη θέση ως μητρική γλώσσα και την πρώτη ως ξένη γλώσσα με ποσοστό 51%, τη μοναδική επίσημη της Κοινοπολιτείας των Εθνών, ενώ χρησιμοποιείται και σε πολλούς ακόμη διεθνείς οργανισμούς. Βέβαια υπάρχουν γλώσσες στην Αφρική και στην Ασία που μιλιούνται από πολύ περισσότερους χρήστες μέσα στην ίδια χώρα, αν και αυτό δεν τις καθιστά περισσότερο σημαντικές όσον αφορά στην διεθνή επιρροή.

Κάθε γλώσσα είναι λειτουργική και μοναδική και εκφράζει την ταυτότητα του πολιτισμού της. Και σίγουρα μην πιστεύετε όσα (συχνά αποδείχθηκαν) ψευδείς ειδήσεις του διαδικτύου, όπως, για παράδειγμα, η απόφαση της Apple να κατασκευάσει ειδικό λογισμικό εκμάθησης της Ελληνικής το οποίο θα διέδιδε το τηλεοπτικό δίκτυο CNN (τέτοιες ειδήσεις ακολουθούνται συνήθως από βαρύγδουπες δηλώσεις περί ανωτερότητας της Ελληνικής έναντι άλλων γλωσσών). Η λειτουργικότητα δεν έχει να κάνει με την ανωτερότητα και τα Αγγλικά λειτουργούν πολύ αποτελεσματικά ως lingua franca.

Όμως τα Αγγλικά λειτουργούν ως Διεθνής Γλώσσα Επικοινωνίας τα τελευταία 400-500 χρόνια, από την εποχή της αποικιοκρατικής εξάπλωσης του Ηνωμένου Βασιλείου και της διασποράς της γλώσσας του ως επιβεβλημένο μέσο επίσημης επικοινωνίας. Τα Ελληνικά έπαιξαν αυτόν τον ρόλο για περισσότερο από 2500 χρόνια, σίγουρα μέχρι την πτώση του Βυζαντίου, μάλιστα χωρίς το καθεστώς εντολής.

Μπορεί σήμερα τα Αγγλικά να μιλιούνται από 360 εκατομμύρια φυσικούς χρήστες παγκοσμίως, και τα ελληνικά να μιλιούνται από μόλις 13 εκατομμύρια (αν και οι Έλληνες της Διασποράς καλά κρατούν τη γλώσσα ζωντανή), αλλά μην βιαστείτε να αναφωνήσετε έντρομοι OMG (σημ.: Oh My God -- θα το βρείτε πλέον ως κανονικό λήμμα στο Oxford English Dictionary). Απλά κάντε LOL στον εαυτό σας (σημ.: Laughing Out Loud – θα το βρείτε και αυτό στο Oxford English Dictionary ως initialism). Γιατί ακόμη και σήμερα αυτοί οι 360 εκατομμύρια χρήστες διασκεδάζουν σε ένα theater, ή ακούγοντας music, εκτελούν gymnastics σε athletic centers, κάνουν ιατρικές diagnosis χρησιμοποιώντας ένα από τα 17.000 παράγωγα από 394 λήμματα της ιατρικής στα Ελληνικά και χρησιμοποιώντας προϊόντα από κάποιο pharmacy, τα οποία παρήγαγε η chemistry, εξελίσσουν την technology μέσω της physics και μιλούν για politics και (ελπίζουμε ότι) απορρίπτουν την anarchy, την oligarchy, την tyranny για χάρη της democracy, που γεννήθηκαν όχι μόνο ως λέξεις, αλλά και ως έννοιες στην Ελλάδα.

Γι’ αυτό ανοίξετε ξανά έναν τόμο του Σοφοκλή με το κείμενο της Αντιγόνης αμετάφραστο. Γυρίστε ξανά στην αρχή, όχι απλά στον πρώτο στίχο, αλλά εκεί που τις λέξεις δεν τις μεταφράζεις. Απλά τις νιώθεις. Νιώστε τη μαγεία του Ὦ κοινὸν αὐτάδελφον Ἰσμήνης κάρα. Αφεθείτε στο αδέλφωμα της Τέχνης και της Γλώσσας της Ελλάδας και ερωτευτείτε και τις δύο από την αρχή».

Σπύρος Συρόπουλος

Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Πανεπιστημίου Αιγαίου, Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών
Διευθυντής Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο: Εκπαιδευτικές και Φιλολογικές Προσεγγίσεις»https://www.flash.gr/

Ειδήσεις

Το 67% των Ελλήνων δεν έχει ούτε 1.000 ευρώ στην άκρη
Το 13% του πληθυσμού ζει στη φτώχεια με ετήσιο εισόδημα τα 3.932 ευρώ
Μία ενδιαφέρουσα έρευνα για την οικονομική κατάσταση των Ελλήνων παρουσίασε ο ΣΕΒ, αξιοποιώντας στοιχεία του ΟΟΣΑ.

Στην Ελλάδα ένα σχετικά υψηλό ποσοστό (12,9%) του πληθυσμού (έναντι 11,5% στον ΟΟΣΑ) έχει εισόδημα κάτω από το όριο φτώχειας (που ορίζεται ως το 50% του διάμεσου εισοδήματος, που είναι το εισόδημα πάνω από το οποίο βρίσκεται το ανώτερο εισοδηματικά 50% του πληθυσμού).

Το 67% του πληθυσμού (έναντι 49,3% στον ΟΟΣΑ) έχει ρευστότητα κάτω από 25% του ποσού που ορίζεται ως όριο φτώχειας. Το επίπεδο ρευστότητας που αντιστοιχεί στο 25% του εισοδήματος φτώχειας θεωρείται ως απόθεμα ικανό να συντηρήσει κάποιον που χάνει το εισόδημά του για 3 μήνες.

Διακρίνονται, έτσι, τρεις κατηγορίες πολιτών.

Αυτοί που είναι εισοδηματικά φτωχοί (έχουν εισόδημα κάτω του επιπέδου φτώχειας, αλλά έχουν απόθεμα ρευστότητας που μπορεί να τους συντηρήσει για 3 μήνες),
Αυτοί που είναι εισοδηματικά φτωχοί και, ταυτόχρονα, φτωχοί λόγω χαμηλής ρευστότητας(έχουν ρευστότητα κάτω του 25% του επιπέδου φτώχιας),
Αυτοί, που, αν και έχουν εισόδημα πάνω από το επίπεδο φτώχειας, δεν έχουν απόθεμα ρευστότητας που μπορεί να τους συντηρήσει για πάνω από 3 μήνες. Οι τελευταίοι αποκαλούνται «οικονομικά ευάλωτοι», υπό την έννοια ότι μπορούν εύκολα να πέσουν κάτω από το όριο της φτώχειας.
Στην Ελλάδα, το διάμεσο κατά κεφαλήν εισόδημα το 2018 ήταν 7863 ευρώ και, συνεπώς, το όριο φτώχειας κατά τον ΟΟΣΑ, διαμορφώνεται σε 3932 ευρώ. Άρα, το 12,9% του πληθυσμού έχει εισόδημα κάτω από 3932 ευρώ το χρόνο (ζει στη φτώχεια).

Το 67% του πληθυσμού διαθέτει ρευστότητα που δεν υπερβαίνει το ¼ του ορίου φτώχειας, δηλ. 983 ευρώ τον χρόνο.

Αυτοί που ζουν στην φτώχεια και δεν διαθέτουν μαξιλάρι ρευστότητας για συντήρηση 3 μηνών ανέρχονται σε 11,63% του πληθυσμού ή στο 90% όσων ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Αυτοί που ζουν στη φτώχεια αλλά διαθέτουν μαξιλάρι ρευστότητας συντήρησης για τρεις μήνες ανέρχονται μόλις σε 1,97% του πληθυσμού.

Και, τέλος, οι οικονομικά ευάλωτοι, αυτοί δηλαδή που ζουν πάνω από το επίπεδο φτώχειας αλλά δεν διαθέτουν μαξιλάρι ρευστότητας συντήρησης 3 μηνών, ανέρχονται σε 55,4% του πληθυσμού

Συμπερασματικά, το 12,9% του πληθυσμού ζουν στη φτώχεια και το 55,4% του πληθυσμού μπορεί να πέσει ανά πάσα στιγμή κάτω από το όριο της φτώχειας, μιας και δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν μια απώλεια εισοδήματος 3 μηνών.

Άρα το 68,3% του πληθυσμού (12,9% + 55,4%) είναι οιονεί φτωχοποιημένο, ζει δηλαδή κάτω, ή πάνω αλλά κοντά, στο όριο της φτώχειας.

Το αντίστοιχο ποσοστό στον ΟΟΣΑ ανέρχεται σε 50,4% (11,5% +38,9%), στις ΗΠΑ σε 55,5% (16,8% + 38,7%) και στη Δανία σε 36,3% (5,5% + 30,8%). Το ποσοστό στην Ελλάδα είναι από τα υψηλότερα στον ΟΟΣΑ, αμέσως μετά τη Λετονία με 78,4% (16,2% + 62,2%, Δ09)

https://www.newsbeast.gr/

Ειδήσεις

Σταδιακή βελτίωση του καιρού με επιμονή φαινομένων στα νοτιοανατολικά – Πρόγνωση καιρού Ελλάδας για Παρασκευή 07-02-20

Από τον/την Σεμερτζίδη Δημήτριο

Γενικά καλοκαιρία θα επικρατήσει στην ηπειρωτική Ελλάδα και το Ιόνιο. Άστατος καιρός αναμένεται στα νησιωτικά τμήματα του κεντρονότιου Αιγαίου (οι Κυκλάδες, η Εύβοια, η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα). Σποραδικές σύντομες βροχές (🌧️) θα σημειώνονται στις Κυκλάδες που γρήγορα θα σταματήσουν, περισσότερες οι βροχές στα βόρεια τμήματα της Κρήτης με χιονοπτώσεις από τα 500μ (❄️❄️). Σύντομες βροχοπτώσεις θα εκδηλώνονται και στην κεντρονότια Εύβοια, με τα χιόνια να πέφτουν από τα 400μ (❄️). ενώ πρόσκαιρες χιονοπτώσεις θα εκδηλωθούν νωρίς το πρωί και σε βόρεια και ανατολικά τμήματα της Αττικής που γρήγορα θα σταματήσουν.

Όσον αφορά στο νοτιοανατολικό Αιγαίο θα εκδηλωθούν παροδικές καταιγίδες (⚡) κυρίως στην περιοχή του Καρπάθιου Πελάγους. To βράδυ αναμένεται σημαντική βελτίωση παντού.

Οι άνεμοι στο Ιόνιο θα πνέουν βορειοδυτικοί στα 3-4 μποφόρ. Στα ανοιχτά του θα φτάνουν τα 6-7 μποφόρ (🌊)

Στο Αιγαίο αναμένονται βοριάδες με τις εντάσεις τους από τις Κυκλάδες και νοτιότερα να φτάνουν τα 8 μποφόρ (🌊🌊). Εξαίρεση αποτελεί το Θρακικό Πέλαγος όπου δεν θα ξεπερνούν τα 4-5 μποφόρ.

Η θερμοκρασία θα σημειώσει μικρή άνοδο.http://forecastweather.gr/

 

Ειδήσεις

Κακοκαιρία: Ψυχρή εισβολή με χιόνια και παγετό από τη νύχτα - Συμβουλές προς τους πολίτες από την Πολιτική Προστασία
Η Πολιτική Προστασία συνιστά στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί - Σε αυξημένη ετοιμότητα ο κρατικός μηχανισμός – Βροχές, καταιγίδες, χιόνια και θυελλώδεις ανέμους αναμένονται από αργά τη νύχτα της Τρίτης
Σε αυξημένη ετοιμότητα βρίσκεται η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, ενόψει του νέου κύματος κακοκαιρίας που αναμένεται να ξεκινήσει αργά τη νύχτα της Τρίτης.

Η Πολιτική Προστασία έχει ενημερώσει τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, καθώς και τις περιφέρειες και τους δήμους της χώρας, ώστε να βρίσκονται σε αυξημένη ετοιμότητα πολιτικής προστασίας, για να αντιμετωπίσουν άμεσα τις επιπτώσεις από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.

Παράλληλα, η ΓΓΠΠ συνιστά στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, μεριμνώντας για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας από κινδύνους που προέρχονται από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.

Ειδικότερα, σε περιοχές όπου προβλέπεται η εκδήλωση έντονων βροχοπτώσεων, καταιγίδων ή θυελλωδών ανέμων, συνιστά:

*Να ασφαλίσουν αντικείμενα τα οποία αν παρασυρθούν από τα έντονα καιρικά φαινόμενα ενδέχεται να προκαλέσουν καταστροφές ή τραυματισμούς.

*Να βεβαιωθούν ότι τα λούκια και οι υδρορροές των κατοικιών δεν είναι φραγμένα και λειτουργούν κανονικά.

*Να αποφεύγουν να διασχίζουν χειμάρρους και ρέματα, πεζή ή με όχημα, κατά τη διάρκεια καταιγίδων και βροχοπτώσεων, αλλά και για αρκετές ώρες μετά το τέλος της εκδήλωσής τους.

*Να αποφεύγουν τις εργασίες υπαίθρου και δραστηριότητες σε θαλάσσιες και παράκτιες περιοχές κατά τη διάρκεια εκδήλωσης των έντονων καιρικών φαινομένων (κίνδυνος από πτώσεις κεραυνών).

*Να προφυλάσσονται αμέσως κατά τη διάρκεια μιας χαλαζόπτωσης. Να καταφεύγουν σε κτίριο ή σε αυτοκίνητο και να μην εγκαταλείπουν τον ασφαλή χώρο, παρά μόνο όταν βεβαιωθούν ότι η καταιγίδα πέρασε. Η χαλαζόπτωση μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνη και για τα ζώα.

*Να αποφεύγουν τη διέλευση κάτω από μεγάλα δέντρα, κάτω από αναρτημένες πινακίδες και γενικά από περιοχές, όπου ελαφρά αντικείμενα (πχ γλάστρες, σπασμένα τζάμια κλπ) μπορεί να αποκολληθούν και να πέσουν στο έδαφος (πχ κάτω από μπαλκόνια).

*Να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των κατά τόπους αρμοδίων φορέων, όπως Τροχαία κλπ.

Επίσης, σε περιοχές όπου προβλέπεται η εκδήλωση χιονοπτώσεων και παγετού:

Αν πρόκειται να μετακινηθούν με το αυτοκίνητο:

*Να ενημερωθούν για τον καιρό και για την κατάσταση του οδικού δικτύου

*Να έχουν στο όχημά τους αντιολισθητικές αλυσίδες και το ρεζερβουάρ γεμάτο καύσιμα

*Να ταξιδεύουν, εφόσον είναι αναγκαίο, κατά προτίμηση στη διάρκεια της ημέρας προτιμώντας τους κεντρικούς δρόμους

*Να ενημερώνουν τους οικείους τους για τη διαδρομή που πρόκειται να ακολουθήσουν

*Να μεταβάλλουν το πρόγραμμα των μετακινήσεών τους ώστε να αποφεύγουν την αιχμή των καιρικών φαινομένων

*Να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των κατά τόπους αρμοδίων φορέων, όπως Τροχαία κλπ.

*Να ντύνονται με πολλά στρώματα από ελαφριά ρούχα αντί για ένα βαρύ ρούχο και να φορούν κατάλληλα παπούτσια ώστε να αποφύγουν τραυματισμούς λόγω της ολισθηρότητας

*Να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις κατά την διάρκεια αιχμής των φαινομένων (έντονη χιονόπτωση, συνθήκες παγετού).

Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης από την ΕΜΥ

Νωρίτερα, η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία εξέδωσε έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, από αργά τη νύχτα της Τρίτης με έντονες βροχές και καταιγίδες, χιόνια και θυελλώδεις ανέμους.

Ειδικά, επιδείνωση του καιρού προβλέπεται από αργά τη νύχτα της Τρίτης και από τα βορειοδυτικά με κύρια χαρακτηριστικά:

Από τις πρώτες ώρες της Τετάρτης (05-02-2020) στα ορεινά-ημιορεινά της βόρειας χώρας και στα ορεινά της Θεσσαλίας και της κεντρικής Στερεάς. Από το μεσημέρι βαθμιαία οι χιονοπτώσεις θα επεκταθούν σε όλα τα ορεινά, στα ημιορεινά της κεντρικής χώρας καθώς και σε πεδινές περιοχές στα βόρεια. Οι χιονοπτώσεις πρόσκαιρα θα είναι κατά τόπους πυκνές κυρίως στα βόρεια.

Την Πέμπτη, οι χιονοπτώσεις θα συνεχιστούν κατά διαστήματα στις προαναφερθείσες περιοχές (της παρ 1α) ενώ παράλληλα αναμένεται να σημειωθούν και σε πεδινές περιοχές της Θεσσαλίας, καθώς και σε περιοχές με χαμηλότερο υψόμετρο (ενδεικτικό υψόμετρο 200-400 μέτρα και πιθανώς πρόσκαιρα από το απόγευμα και σε πεδινές περιοχές) στην κεντρική, την ανατολική Στερεά και την Εύβοια όπου θα είναι πρόσκαιρα κατά τόπους πυκνές.

Τους θυελλώδεις εώς πολύ θυελλώδεις ανέμους

Την Τετάρτη (05-02-2020) θα πνέουν από δυτικές νοτιοδυτικές διευθύνσεις με ένταση 7 και στα πελάγη 8 μποφόρ που γρήγορα (από τις πρωινές ώρες) στα δυτικά, κεντρικά και βόρεια θα στραφούν σε βόρειους βορειοδυτικούς και στο Ιόνιο θα φθάσουν τοπικά έως 9 μποφόρ.

Την Πέμπτη αρχικά στα δυτικά, κεντρικά και βόρεια και βαθμιαία έως το απόγευμα στις υπόλοιπες περιοχές θα επικρατήσουν άνεμοι βορείων διευθύνσεων 7 και στα πελάγη έως 8 μποφόρ.

Τις ισχυρές βροχές και καταιγίδες που κατά τόπους θα συνοδεύονται από χαλαζοπτώσεις και θα επηρεάσουν:

Την Τετάρτη από τις πρώτες πρωινές ώρες και έως το μεσημέρι το Ιόνιο, την Ήπειρο και τη δυτική Στερεά. Βαθμιαία από το απόγευμα την Πελοπόννησο, τα νησιά του βορείου και Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάννησα και από αργά το βράδυ τις Κυκλάδες και την Κρήτη.

Την Πέμπτη έως τις πρωινές ώρες τα νησιά του βόρειου και ανατολικού Αιγαίου, έως το μεσημέρι την Πελοπόννησο και τις Κυκλάδες και έως τις βραδινές ώρες την Κρήτη και τα Δωδεκάννησα.

Τον παγετό που θα σημειωθεί την Πέμπτη (06-02-2020) στα ηπειρωτικά κυρίως τις πρωινές και βραδινές ώρες.

https://www.protothema.gr

Ειδήσεις

 

Αυξήσεις κύριων και επικουρικών συντάξεων μαζί με αναδρομικά θα πάρουν σε μία δόση από τον Απρίλιο και μετά 450.000 συνταξιούχοι με τις ρυθμίσεις του νέου ασφαλιστικού, ενώ άλλοι 350.000 θα πάρουν τα κέρδη στις συντάξεις τους σε πέντε δόσεις, από το 2020 ως και το 2024.
Αμεσα κερδισμένοι με αυξήσεις και αναδρομικά από 1ης/10/2019 σε μία δόση είναι:
150.000 συνταξιούχοι (σε σύνολο 250.000) που βγήκαν στην σύνταξη μετά τις 13/5/2016 με πάνω από 30 έτη ασφάλισης. Με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νέου νόμου (που αναμένεται να ψηφιστεί ως τις 20 Φεβρουαρίου) παίρνουν αύξηση στην κύρια σύνταξη ως 288 ευρώ το μήνα και αναδρομικά ως 2.304 ευρώ.

Η αύξηση και τα αναδρομικά θα δοθούν αφού γίνει καινούργιος επανυπολογισμός που θα βελτιώνει «ντε φάκτο» τις «συντάξεις Κατρούγκαλου». Οι πληρωμές των αυξήσεων θα γίνουν τον Ιούνιο, όπως εκτίμησε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης (μιλώντας την Πέμπτη στον ΣΚΑΪ), που σημαίνει ότι τα αναδρομικά θα έχουν αυξήσεις 8 μηνών (Οκτώβριος 2019-Μάιος 2020). Η πληρωμή των αναδρομικών θα γίνει σε μία δόση, πιθανότατα τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο του 2020.

300.000 συνταξιούχοι με επικουρική που μειώθηκε τον Ιούνιο του 2016 παίρνουν αύξηση από 30 ως 200 ευρώ το μήνα και αναδρομικά από 240 ως 1.600 ευρώ. Τα ποσά των αυξήσεων αναμένεται να πιστωθούν στην επικουρική του Ιουνίου και των αναδρομικών τον επόμενο μήνα (Ιούλιο) σε μία δόση.

Αυξήσεις θα έχουν στην κύρια σύνταξη και περίπου 250.000 με 300.000 παλαιοί συνταξιούχοι –πριν από το νόμο Κατρούγκαλου- τις οποίες θα πάρουν τμηματικά σε 5 ετήσιες δόσεις, από το 2020 ως και το 2024. Η κάθε ετήσια αύξηση θα καταβάλλεται στο μηνιάτικο της κύριας σύνταξης. Αν δηλαδή προκύψει αύξηση 120 ευρώ, θα πάρουν φέτος το 1/5, ήτοι τα 24 ευρώ. Ακολούθως το 2021, θα πάρουν το άλλο 1/5 (και συνολικά 2/5 της αύξησης) με άλλα 24 ευρώ, και ως το 2024 θα έχουν πάρει τα 5/5, δηλαδή τη συνολική αύξηση των 120 ευρώ. Αν έχουν σύνταξη 1.000 ευρώ, το 2020 θα γίνει 1.024 ευρώ, το 2021 θα γίνει 1.048 ευρώ, το 2022 θα φτάσει στα 1.072 ευρώ, το 2023 θα πάει στα 1.096 ευρώ και το 2024 θα είναι στα 1.120 ευρώ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι αυξήσεις και τα αναδρομικά θα αρχίσουν να πληρώνονται από τον ΕΦΚΑ μόλις γίνουν οι απαραίτητοι επανυπολογισμοί σε όλες τις κύριες συντάξεις πριν και μετά το νόμο Κατρούγκαλου, που έχουν 30 έτη ασφάλισης και άνω. Το ίδιο και στις επικουρικές. Στόχος είναι να δοθούν οι αυξήσεις σε κύριες και επικουρικές τον Ιούνιο του 2020 (σύμφωνα με εκτίμηση του υπουργού Εργασίας) και Ιούλιο ή Αύγουστο να πληρωθούν και τα αναδρομικά των αυξήσεων που θα προκύψουν σε κύριες και επικουρικές συντάξεις.

Οι 6 κατηγορίες που κερδίζουν από τον νέο νόμο:
Οι παλαιοί συνταξιούχοι με χρόνο ασφάλισης άνω των 30 ετών που θα έχουν νέο επανυπολογισμό που αναπόφευκτα θα αυξήσει την ανταποδοτική τους σύνταξη που θα κατεβάσει την λεγόμενη «προσωπική διαφορά».

Οι συνταξιούχοι που πήραν ήδη αύξηση με το νόμο Κατρούγκαλου λόγω υψηλών εισφορών και τώρα θα ξαναπάρουν λόγω βελτιωμένων ποσοστών αναπλήρωσης. Στην κατηγορία αυτοί ανήκουν περίπου 250.000 με 300.000 συνταξιούχοι ΔΕΚΟ, τραπεζών, με 30 έτη και άνω αλλά και χαμηλοσυνταξιούχοι Ταμείων που παίρνουν συντάξεις γήρατος ή χηρείας με 30 έτη ασφάλισης και άνω.

Οι συνταξιούχοι που αποχώρησαν με τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου δηλαδή από 13/5/2016 εω και 30/9/2019 με 30 έτη και άνω που δεν έχουν προσωπική διαφορά, οι οποίοι θα πάρουν άμεσα τις αυξήσεις και αναδρομικά της 1ης/10/2019. Στην κατηγορία αυτοί ανήκουν 150.000 συνταξιούχοι.

Οι νέοι από εδώ και πέρα, συνταξιούχοι, βγαίνουν άμεσα κερδισμένοι καθώς από τα 30 έτη και πάνω η σύνταξη παίρνει μεγάλες αυξήσεις ανάλογα με τον συντάξιμο μισθό.

Όσοι είχαν ασφάλιση σε δυο ταμεία ως το 2016, θα βγουν κερδισμένοι με αύξηση ανταποδοτικής σύνταξης αλλά και μεγαλύτερη προσαύξηση που δικαιούνται για τα ένσημα στο δεύτερο Ταμείο.

Οι συνταξιούχοι που είχαν άθροισμα κύριας και επικουρικής πάνω από 1.300 ευρώ και οι οποίοι θα πάρουν πίσω τις μειώσεις των επικουρικών τους συντάξεων με αυξ΄σεις ως και 200 ευρώ.


Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

https://www.fumara.gr

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή