Αυγούστου 04, 2020

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η έμμηνος ρύση είναι ασφαλώς ένα απόλυτα φυσιολογικό στοιχείο στη ζωή μιας γυναίκας. Εμφανίζεται στα κορίτσια γύρω στα δώδεκα με δεκατρία συνήθως, αλλά μερικές φορές μπορεί να εμφανιστεί νωρίτερα ή αργότερα. Σηματοδοτεί το πέρασμα των κοριτσιών από την παιδική ηλικία στην εφη- βεία.

Γι’ αυτό, καλό είναι η γενική ενημέρωση του παιδιού να γίνεται ήδη στα οκτώ με εννιά του χρόνια, χρησιμοποιώντας απλά λόγια, ώστε να μην ξαφνιαστεί αν του συμβεί νωρίτερα από το συνηθισμένο και αναμενόμενο. Αν υπάρχει και αγόρι στην οικογένεια αδελφός, δηλαδή καλό είναι να ενημερωθεί κι εκείνο, εκτός αν είναι πολύ μικρότερο.

Μιλήστε στην έφηβη
H ενημέρωση της έφηβης πρέπει να γίνεται από τη μητέρα. Αν δεν υπάρχει στο άμεσο περιβάλλον το κατάλληλο πρόσωπο λόγω απουσίας ή αδυναμίας της μητέρας, τότε μπορεί να γίνει από τον παιδίατρο ή τον γυναικολόγο της μητέρας.

Εξηγήστε στο κορίτσι τι είναι η έμμηνος ρύση, κάθε πότε συμβαίνει και ποια είναι η χρησιμότητά της. Η έφηβη πρέπει να καταλάβει ότι το αίμα που αποβάλλεται είναι μια φυσιο- λογική λειτουργία του οργανισμού, όπως τα ούρα, ο ιδρώτας ή το σάλιο μας.
Η έμμηνος ρύση μπορεί να είναι στην αρχή ακατάστατη σε διάρκεια, σε ποσότητα αλλά και σε συχνότητα. Σιγά σιγά θα σταθεροποιηθεί. Η έφηβη δεν πρέπει να ανησυχεί ότι αυτή η αστάθεια ενδέχεται να κρύβει κάποιο πρόβλημα.
Πολλές έφηβες αισθάνονται απέχθεια για το σώμα τους, επειδή έχουν την ιδέα ότι ο κόλπος τους εκκρίνει κάτι άσχη- μο. Είναι σκόπιμο να μην επιμείνετε να συζητήσει η έφηβη το θέμα, στις περιπτώσεις που είναι αρνητική. Σταδιακά θα καταλάβει ότι οι εκκρίσεις της είναι απολύτως φυσιολογικές και ότι το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις γυναίκες.
Kαλό είναι η έφηβη να γνωρίζει ότι, τις ημέρες που είναι αδιάθετη, πρέπει να φροντίζει να αλλάζει σερβιέτα κάθε τρεις τέσσερις ώρες. Έτσι δεν θα έχει την ανασφάλεια ότι το σώμα της αναδίδει κάποια ενοχλητική μυρωδιά. Βασικά, όλα αυτά τα υγρά που εκκρίνει το σώμα δεν είναι δύσοσμα από μόνα τους, αλλά αποκτούν μια ιδιάζουσα οσμή όταν έρχονται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα.
Ενημερώστε την ότι ως πρώτη ημέρα της εμμήνου ρύσεως λογαριάζεται η ημέρα που αδιαθετεί. Πιο γόνιμες είναι οι ημέ- ρες γύρω από τη δέκατη τέταρτη ημέρα πριν από την επόμενη περίοδο. Κατά συνέπεια, είναι πολύ δύσκολο να υπολογιστεί η δέκατη τέταρτη ημέρα, αφού δεν μπορεί κανένα κορίτσι να είναι βέβαιο ποια ημέρα θα αδιαθετήσει.

Επιπλέον, η ωορρηξία επηρεάζεται από στρες, ιώσεις, ορμονικές αλλαγές κ.λπ. ñ Aπό τη στιγμή που αρχίζει η έμμηνος ρύση, το κορίτσι έχε κάποιες πιθανότητες να συλλάβει, και αυτό πρέπει να το ξέρει οπωσδήποτε, όσο μικρό κι αν είναι.
Aν για την ίδια τη μητέρα η έμμηνος ρύση είναι επώδυνη εμπειρία, δεν θα πρέπει να προϊδεάσει την έφηβή της ότι θα μπει στα βάσανα» και θα υποφέρει εξάλλου, δεν είναι απαραίτητο ότι θα συμβεί το ίδιο και στο παιδί της.

Αν η έφηβη αντιμετωπίσει εξαρχής το θέμα ως μαρτύριο, τότε θα θεωρεί φυσικό τις ημέρες που είναι αδιάθετη να σταματά σχεδόν όλες τις καθημερινές ασχολίες της, θα παραπονείται περισσότερο για τους πόνους και γενικά θα δυσανασχετεί πολύ πιο έντονα.
Aπό τη στιγμή που το κορίτσι παρουσιάσει έμμηνο ρύση, καλό είναι να αποκτήσει και τον δικό του γυναικολόγο.

Έτσι, οι γονείς μπορούν να ελπίζουν ότι, σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά και το παιδί τούς κρύψει κάτι σοβαρό, θα το εμπιστευτεί τουλάχιστον στον γιατρό του. Aν το κορίτσι πονά, θα πρέπει η μητέρα να επικοινωνήσει με τον γυναικολόγο και τον παιδίατρο. Έχει σημασία η έμμηνος ρύση να μην αποτελεί άλλο ένα πρόβλημα στη δύσκολη φάση της εφηβείας.

Από το βιβλίο μου «Εμπιστευτείτε τους εφήβους, εμπιστευτείτε τη ζωή!».

https://akappatou.gr/emminos-rysi-exigiste-sto-koritsi-ti-e/

 
 

ΕΦΗΒΕΙΑ

Έφτασε η στιγμή που ο έφηβος αρχίζει να συγκεκριμενοποιεί τις επιθυμίες του σχετικά με τον επαγγελματικό του προσανατολισμό. Συχνά έχει διάφορες ιδέες τη μια λέει ότι θα ήθελε να γίνει το ένα, την άλλη στιγμή πως θα ήθελε να γίνει το άλλο.

H επιλογή του επαγγέλματος δεν εξαρτάται μόνον από τις ικανότητες του ατόμου. Πολλοί άλλοι παράγοντες μπαίνουν στο παιχνίδι αυτής της απόφασης.

Πρόκειται για αληθινή ευθύνη, για μια επιλογή που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον και θα διαμορφώσει έναν τρόπο ζωής, ένα κοινωνικό περιβάλλον και ένα οικονομικό και πολιτισμικό επίπεδο.
Γενικά, οι νέοι που πρέπει να επιλέξουν κάποιο επάγγελμα γνωρίζουν μόνο ένα μικρό μέρος των επαγγελμάτων που υπάρχουν. Αυτά είναι κυρίως τα επαγγέλματα των γονιών τους, των φίλων των γονιών τους και των ανθρώπων του περιβάλλοντός τους. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γνώσεις τους είναι επιφανειακές και περιορισμένες. Για να επιλέξουν, πρέπει να γνωρίσουν τις πιθανές διαφορετικές επιλογές. Yπάρχουν εκατοντάδες επιλογές επαγγελμάτων όλων των ειδών.

Tι επηρεάζει τις επιλογές του εφήβου
Συχνά οι έφηβοι έχουν κάποια είδωλα, πρόσωπα που θαυμάζουν και εξιδανικεύουν επειδή τα θεωρούν επιτυχημένα, διάσημα, όπως λ.χ. ηθοποιούς, τραγουδιστές, αθλητές, άτομα που συμμετείχαν είτε διακρίθηκαν σε κάποιο τηλεοπτικό πρόγραμμα, ας πούμε μαγειρικής, ή και σπανιότερα ωστόσο ανθρώπους της επιστήμης. Θα ήθελαν, λοιπόν, να ακολουθήσουν και οι ίδιοι αυτόν τον δρόμο. Επηρεάζονται μάλιστα πολύ από τα πρότυπα της τηλεόρασης και των συμμαθητών τους.
Tο περιβάλλον και οι γονείς παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στην επιλογή του επαγγελματικού δρόμου που θα ακολουθήσουν τα παιδιά.

Μερικές φορές ο έφηβος επιλέγει κάποιο επάγγελμα προκειμένου να ικανοποιήσει τους γονείς του, αφήνοντας κατά μέρος την προσωπική του επιθυμία. Σε αυτή την περίπτωση, είναι πιθανό να προσαρμοστεί και να επιτύχει. Ωστόσο, δεν είναι σπάνιο και το αντίθετο, δηλαδή είτε να μην τα πάει καλά είτε να δείξει πλήρη αδιαφορία και, σε κάποιες περιπτώσεις, να σταματήσει τις σπουδές.
Υπάρχουν νέοι που επιλέγουν έναν συγκεκριμένο δρόμο κυρίως για να εναντιωθούν στους γονείς τους και να αυτοεπιβεβαιωθούν.
Συχνά ο νέος προσανατολίζεται σε κάποιο επάγγελμα που θεωρείται δημοφιλές από τη συντροφιά των συνομηλίκων του ή είναι της μόδας και το σπουδάζουν οι φίλοι του. Γίνεται αντιληπτό πως, όταν η επιλογή βασίζεται σε τέτοια κίνητρα, δεν πρόκειται για αντικειμενική απόφαση. Σε αυτή την περίπτωση, ο νέος πρέπει να κατανοήσει ότι δεν θα χάσει τους φίλους του αν επιλέξει κάτι που του αρέσει, ακόμα και αν οδηγεί σε διαφορετικό δρόμο από τον δικό τους.

Απόσπασμα από το βιβλίο μου “Εμπιστευτείτε τους Εφήβους Εμπιστευτείτε τη ΖΩΗ”

https://akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Ένας πολύτιμος συνοδοιπόρος που θα σας συνοδεύει στο συναρπαστικό ταξίδι της εφηβείας των παιδιών και θα σας προτείνει λύσεις και χρηστικές πληροφορίες για καθετί που όλα αυτά τα χρόνια μπορεί να συναντήσετε.


Η περίοδος της εφηβείας είναι η εποχή της αμφισβήτησης, της σιωπής, των εκρήξεων, των συγκρούσεων, που τελικά θα οδηγήσουν τον έφηβο στον δρόμο προς την ενηλικίωση. Ο γονιός μετατρέπεται σε παρατηρητή των ραγδαίων αλλαγών του παιδιού του αλλά και αποδέκτη της αμφισβήτησης που εκείνο εκφράζει προς τον ρόλο και την εξουσία του. Οι δυσκολίες στην επικοινωνία, οι διαφωνίες, οι εντάσεις και οι συγκρούσεις δεν είναι σπάνιες στη σχέση των γονιών με τον έφηβο.

Οι γονείς προβληματίζονται πώς θα προσεγγίσουν το παιδί τους, πώς θα διατηρήσουν ανοικτό τον δίαυλο επικοινωνίας μαζί του, τι ελευθερίες πρέπει να του παραχωρούν.

Τους βασανίζουν πολλές σκέψεις – ναρκωτικά, αλκοόλ, φίλοι, έξοδοι, σχέση με το άλλο φύλο, σεξ, κ.λπ. Παράλληλα ακούνε ότι τα προβλήματα ψυχικής υγείας αυξάνονται, ενώ συχνά εκδηλώνονται την περίοδο της εφηβείας…

Σε αυτά και σε πολλά άλλα ερωτήματα δίνει απαντήσεις το νέο βιβλίο της έγκριτης ψυχολόγου – παιδοψυχολόγου Αλεξάνδρας Α. Καππάτου. Εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2007, το 2014 κυκλοφόρησε αναθεω­ρημένο και σήμερα επανακυκλοφορεί περιλαμβάνοντας τις τελευταίες επιστημονικές προσεγγίσεις, με σκοπό να λύσει τις απορίες κάθε γονιού με παιδιά 10-21 ετών.

https://www.kappatou-psychologos.gr/

https://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Οι αλλαγές που πραγματοποιούνται σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου στα αγόρια κατά τη διάρκεια της εφηβείας είναι τελείως διαφορετικές από αυτές που συμβαίνουν στα κορίτσια – Τι σημαίνει αυτό;

Επιστήμονες από το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας στη Bethesda των ΗΠΑ βρήκαν ότι τα εγκεφαλικά δίκτυα αναπτύσσονται διαφορετικά σε άνδρες και γυναίκες κατά τη διάρκεια της εφηβείας, με τα αγόρια να παρουσιάζουν αύξηση στη συνδεσιμότητα συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου, ενώ στα κορίτσια παρατηρείται μείωση. Οι αναλύσεις αυτές επικεντρώθηκαν σε περιοχές του εγκεφάλου που είχαν προηγουμένως αναγνωριστεί ως επικίνδυνες για ανάπτυξη διαταραχών της διάθεσης στους ενήλικες, υποδεικνύοντας έναν συσχετισμό, που πρέπει, πάντως, να ελεγχθεί. Η εργασία αυτή δημοσιεύθηκε στο Translational Psychiatry.

Σύμφωνα με την επικεφαλής ερευνήτρια, Δρ. Monique Enst, «γνωρίζουμε ότι οι διαταραχές της διάθεσης, ειδικά το άγχος και η κατάθλιψη, εμφανίζονται δυσανάλογα σε κορίτσια και αγόρια και ότι οι γυναίκες έχουν διπλάσιες πιθανότητες από τους άνδρες να βιώσουν κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της εφηβείας. Βρήκαμε, λοιπόν, ότι η περίοδος της εφηβείας σχετίζεται με σημαντικές εγκεφαλικές αλλαγές στις περιοχές που σχετίζονται με τη διάθεση. Πρέπει, όμως, να είμαστε προσεκτικοί στην ερμηνεία αυτών των αλλαγών, καθώς χρειάζεται πρώτα να εξακριβώσουμε το συσχετισμό που παρατηρείται μεταξύ των εγκεφαλικών αλλαγών και των τυχαίων αλλαγών στη διάθεση».

Κατά τη διάρκεια της έρευνας, οι επιστήμονες ανέλυσαν εγκεφαλικές απεικονίσεις 147 κοριτσιών και 157 αγοριών ηλικίας 13-15 ετών, τα οποία βρίσκονταν σε διάφορα στάδια της εφηβείας, από το εντελώς προεφηβικό μέχρι και την πλήρη ωριμότητα. Παρακολούθησαν και εξέτασαν τους εφήβους την ώρα που βρίσκονταν μέσα στον μαγνητικό τομογράφο, αναλύοντας την εγκεφαλική τους δραστηριότητα για να μετρήσουν πόσο ισχυρή είναι η επικοινωνία μεταξύ των εγκεφαλικών περιοχών (λειτουργία που είναι ονομάζεται λειτουργική συνδεσιμότητα). Οι τιμές της λειτουργικής συνδεσιμότητας αυτών των περιοχών συσχετίστηκαν με την ωριμότητα κατά την εφηβεία.

«Στο παρελθόν οι εγκεφαλικές απεικονίσεις των εφήβων καταγράφονταν σε σχετικά μεγάλη ηλικία, ενώ στη συγκεκριμένη μελέτη μπορέσαμε να καταγράψουμε τις εγκεφαλικές αλλαγές στην κατάσταση της εφηβείας. Διαπιστώσαμε, λοιπόν, ότι για κάθε ισοδύναμη αλλαγή στην κατάσταση της εφηβείας, η λειτουργική συνδεσιμότητα σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου αυξανόταν στα αγόρια σε ποσοστό 6,5% κατά μέσο όρο και μειωνόταν στα κορίτσια σε ποσοστό 7,2% κατά μέσο όρο (αποτελέσματα εξίσου σημαντικά στατιστικά). Ειδικότερα, αυτές οι εγκεφαλικές περιοχές βρίσκονται μεταξύ του έσω προμετωπιαίου φλοιού και του βρεγματικού φλοιού.

Συνδυαστικά, αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι υπάρχουν αντίστροφες αλλαγές στην εγκεφαλική δραστηριότητα αγοριών και κοριτσιών, καθώς αυτά μεταβαίνουν στην εφηβεία και αυτό το αναπτυξιακό μοτίβο αρσενικού/θηλυκού μπορεί να αποτελεί παράγοντα-κλειδί στο ρόλο που ίσως παίζει η εφηβική ανάπτυξη στην εμφάνιση διαταραχών της διάθεσης.

Το επόμενο κρίσιμο βήμα είναι να εξεταστεί ο ρόλος της εγκεφαλικής συνδεσιμότητας στην ανάπτυξη της κατάθλιψης καθώς οι έφηβοι μεγαλώνουν. Με λίγα λόγια, στις μελλοντικές μελέτες θα αποσαφηνιστεί η σημασία αυτών των επικοινωνιακών αλλαγών στον εγκέφαλο που γερνά και θα διαπιστωθεί αν οι αλλαγές προστατεύουν ή αυξάνουν την ευαλωτότητα.

https://www.protothema.gr

https://www.akappatou.gr/index.php/2016-12-21-21-06-48/themata-ekpaidefsis/20111-efiveia-na-poso-diaforetiko-einai-to-myalo-ton-15xronon-agorion-kai-koritsion?fbclid=IwAR3Qx35nuczWqFr4BRRMTuIivzu5OFdBgWC4MO9SdV4m70x6apzj7bQupns

ΕΦΗΒΕΙΑ

Διαταραχή «ηλεκτρονικού παιχνιδιού» (Gaming Disorder) – Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας 2018

Οι γονείς του δεκαπεντάχρονου Νικηφόρου ανησυχούν βλέποντας το παιδί τους να ασχολείται ατελείωτες ώρες με τα διάφορα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αυτή την περίοδο παίζει με πάθος το Counter-Strike, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, και ξεχνάει τα πάντα γύρω του.

«Θυμώνει όταν χάνει, εκνευρίζεται, βρίζει μόλις επιχειρούμε να του μιλήσουμε, δεν δίνει σημασία ή απαντά εκνευρισμένα. Παραμελεί πλέον και τα μαθήματά του, καθώς ψάχνει ευκαιρία να αποφύγει τις υποχρεώσεις του προκειμένου να παίξει το αγαπημένο του παιχνίδι. Κοιμάται αργά αν τον αφήσουμε, θα τον πάρει το πρωί, δεν νιώθει καμιά κούραση.

Τα Σαββατοκύριακα φτάνει και τις δώδεκα ώρες» διηγούνται χαρακτηριστικά οι γονείς. Με λίγα λόγια, δεν ξέρουν πώς να τον χειριστούν. Έχουν δοκιμάσει να κάνουν συμφωνίες, τις οποίες, ενώ στην αρχή τις αποδέχεται, στην πορεία τις αθετεί, καθώς, την κρίσιμη στιγμή που πρέπει να σταματήσει το παιχνίδι, αρνείται και θέλει «άλλο ένα game». Μοιραία οι διαπραγματεύσεις καταλήγουν σε σύγκρουση και οι φωνές τους ακούγονται στη γειτονιά. Ανησυχούν δε σοβαρά μήπως έχει εθιστεί…

Οι γονείς του Νικηφόρου δικαίως ανησυχούν. Παρόμοιες ανησυχίες αισθάνονται και συχνά διατυπώνουν πολλοί γονείς.
Επίσης, σχετίζεται μετην προτεραιότητα που έχει η εν λόγω δραστηριότητα έναντι των άλλων, σε βαθμό που να υποσκελίζονται σοβαρά οι υπόλοιπες καθημερινές ασχολίες και υποχρεώσεις. Προκειμένου να επιβεβαιωθεί η διαταραχή, πρέπει το παιδί να έχει εμφανίσει μειωμένη λειτουργικότητα, εξαιτίας αυτής της κατάστασης, σε διάφορους τομείς (στην οικογενειακή, κοινωνική, προσωπική του ζωή, στην εκπαίδευσή του κ.ο.κ.) και τα συμπτώματα να είναι επίμονα για τουλάχιστον δώδεκα μήνες.

Η ένταξη της συγκεκριμένης διαταραχής στο ICD-11 βασιστηκε σε σχετικές έρευνες που προφανώς κατέδειξαν την
ανάγκη για πιο συγκροτημένη γνώση και αντιμετώπιση του φαινομένου σε ολόκληρο τον κόσμο, με σκοπό την προστασία των ατόμων που είναι πιο επιρρεπή. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην τελευταία έκδοση των διαγνωστικών κριτηρίων (DSM-5) της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, έχει συμπεριληφθεί ως ενότητα που χρήζει περισσότερης έρευνας με την ονομασία «Διαταραχή της χρήση παιχνιδιών στο διαδίκτυο».

Εκτός από τον όρο «εθισμός στο διαδίκτυο», χρησιμοποιούνται παράλληλα και οι όροι «παθολογική χρήση» ή «υπερβολική χρήση» ή «προβληματική χρήση» ή «καταναγκαστική χρήση του διαδικτύου».

Πρέπει να ανησυχήσετε όταν

Η ενασχόληση με το διαδίκτυο σταδιακά αυξάνεται μέχρι ο έφηβος να νιώσει ότι ικανοποιείται, χωρίς να έχει συναίσθηση του χρόνου που δαπανά μπροστά στην οθόνη η προσπαθεί επανειλημμένως να το ελέγξει χωρίς επιτυχία

η νιώθει ανησυχία, κατήφεια, θλίψη, ευερεθιστότητα σε κάθε προσπάθεια να μειώσει τον χρόνο ñ κάθε φορά αφιερώνει περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι αρχικά είχε προγραμματίσει η κινδυνεύει να χάσει σημαντικές σχέσεις με φίλους ή μένει πίσω στα μαθήματά του η προσπαθεί να αποκρύψει την αλήθεια από την οικογένειά του η λειτουργεί αμυντικά και εχθρικά όταν κάποιος φέρνει τη συζήτηση στο θέμα του διαδικτύου η η σκέψη του είναι στο διαδίκτυο, ακόμα και την ώρα που τρώει ή την ώρα που διαβάζει ή όταν βρίσκεται στον κινηματογράφο η αντιδρά πολύ νευρικά, θυμωμένα ή επιθετικά, όταν κάποιος τον διακόπτει από το παιχνίδι ή από τη συζήτηση που έχει online η ξενυχτά συχνά για να μένει συνδεδεμένος στο διαδίκτυο.

Για να μιλήσουμε για εθισμό στο διαδίκτυο, πρέπει να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις (κριτήρια Griffiths)

# Η χρήση του διαδικτύου κυριαρχεί στη ζωή, στα συναισθήματα και στη συμπεριφορά του εφήβου.
# Ο έφηβος αλλάζει συμπεριφορά όταν χρησιμοποιεί το διαδίκτυο.
# Έχει ανοχή, δηλαδή αυξάνει διαρκώς τον χρόνο χρήσης του διαδικτύου

# Παρουσιάζει συμπτώματα στέρησης, δηλαδή, αν σταματήσει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, βιώνει δυσάρεστα συναι-
σθήματα.
# Ο εθισμένος έχει την τάση να υποτροπιάζει σε προηγούμενα μοντέλα συμπεριφοράς, ακόμα και μετά από χρόνια απο-
χής ή ελέγχου.

 

Από το βιβλίο μου

Εμπιστευτείτε τους Εφήβους, Εμπιστευτείτε τη Ζωή

https://www.akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Ώριμη εμφανίζεται η ελληνική κοινωνία για την αποδοχή της εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου, σύμφωνα με τα επιδημιολογικά στοιχεία από πρόσφατες πανελλαδικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε ενήλικες και έφηβους.

Κι αυτό επειδή, σύμφωνα με τα τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν σήμερα σε σχετική συνέντευξη Τύπου, ο επιπολασμός του καπνίσματος στον πληθυσμό της Ελλάδας καταγράφει σταθερή μείωση, ενώ θετικά είναι τα μηνύματα από τη νέα γενιά, καθώς διαπιστώνεται αλλαγή συμπεριφοράς και τάσεων.

Την ίδια ώρα, όμως, υπάρχουν και οι αρνητικές διαπιστώσεις: Συνεχίζουμε να κατέχουμε το θλιβερό ρεκόρ με την έκθεση σε παθητικό κάπνισμα και είμαστε «η χώρα της ντροπής» και στο θέμα πώλησης προϊόντων καπνού σε παιδιά κάτω των 18 ετών.

Το θετικό, λοιπόν, είναι ότι:

το 87,5% θεωρεί σημαντικό τον εθνικό στόχο για τη μείωση του καπνίσματος,
το 81,1% πιστεύει ότι η μη εφαρμογή του νόμου για το παθητικό κάπνισμα αποτελεί σημείο πολιτιστικής υποβάθμισης της χώρας,
το 72% δηλώνει ότι νιώθει θυμό όταν επισκέπτεται κλειστούς δημόσιους χώρους που δεν απαγορεύεται το κάπνισμα και
το 96% επικροτεί την ανάπτυξη στοχευμένων δραστηριοτήτων για τη μείωση του καπνίσματος στη σχολική ηλικία.
«Είναι η πρώτη φορά που το κράτος έχει τη βούληση να εφαρμόσει τον νόμο για την προστασία από το παθητικό κάπνισμα», ανέφερε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολεγίου Ελλάδος και η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία, ο διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας και επικεφαλής της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τον Έλεγχο του Καπνίσματος στην Ελλάδα, Παναγιώτης Μπεχράκης. Εξέφρασε, δε, την αισιοδοξία του για την εφαρμογή του νόμου που προστατεύει τη Δημόσια Υγεία όλου του πληθυσμού.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας, Ευάγγελος Φιλόπουλος, παρουσίασε τα επιδημιολογικά δεδομένα του καπνίσματος στους ενήλικες, τα κυριότερα από τα οποία είναι: Ο επιπολασμός του καπνίσματος στον ενήλικο πληθυσμό ανέρχεται στο 27,5%, σταθερά και σημαντικά μειούμενος, πλησιάζοντας τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 17,9% του πληθυσμού είναι συστηματικοί καπνιστές, ενώ το 9,6% είναι περιστασιακοί, δηλαδή, καπνίζουν λιγότερα από 7 τσιγάρα την εβδομάδα.

Η αύξηση της ηλικίας έναρξης του καπνίσματος και τα υψηλά ποσοστά διακοπής, αποδεικνύονται και από το γεγονός ότι τα ποσοστά των συστηματικών καπνιστών είναι ακόμα πιο χαμηλά στις «ακραίες» ηλικίες.

Μεταξύ 18-24 ετών, το 7,9% δήλωσαν συστηματικοί καπνιστές, στην ηλικιακή ομάδα 25-34 το 9,9% και σε ηλικίες άνω των 65 το 7,4%.

Μεταστροφή της νοοτροπίας της νέας γενιάς
Ενθαρρυντικό είναι το μήνυμα που προκύπτει από τα αποτελέσματα Πανελλήνιας Έρευνας στον σχολικό πληθυσμό για τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες εξαρτητικές συμπεριφορές από το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας, Νευροεπιστημών και Ιατρικής Ακρίβειας «Κώστας Στεφανής» (ΕΠΙΨΥ) και τα οποία αποδεικνύουν τη μεταστροφή της νοοτροπίας της νέας γενιάς, όπως αποτυπώνεται με τη μείωση του καπνίσματος για τους έφηβους - μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού, της Β΄ Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου.

Ειδικότερα, το 15,5% των εφήβων ηλικίας 11-15 ετών έχουν καπνίσει «έστω και μία φορά σε όλη τη ζωή τους». Το κάπνισμα δεν διαφέρει σημαντικά μεταξύ των φύλων, με εξαίρεση το κάπνισμα σε όλη τη ζωή μεταξύ των 15χρονων (υψηλότερο στα κορίτσια 34,4% έναντι 27,5% στα αγόρια).

Την τελευταία 20ετία (1998-2018), το κάπνισμα τουλάχιστον μία φορά σε όλη τη ζωή των 15χρονων μειώθηκε από 46,3% σε 30,9% και το καθημερινό κάπνισμα από 13,7% σε 8,1%. Επιπλέον, το πρόσφατο κάπνισμα (τουλάχιστον μία φορά τις τελευταίες 30 ημέρες πριν από τη διεξαγωγή της έρευνας) μειώθηκε από 26% σε 17,4%.

Ωστόσο, τους επιστήμονες προβληματίζει το γεγονός ότι υπερδιπλασιάστηκε από το 2014 στο 2018 το ποσοστό των 15χρονων που αναφέρουν χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου έστω και μία φορά σε όλη τη ζωή, από 16,6% σε 36,7%. Μεταξύ των 15χρονων που αναφέρουν χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου ποσοστό 32,3% δεν έχουν καπνίσει ποτέ συμβατικό τσιγάρο.

«Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τη νέα γενιά, όπως προκύπτει από τα πιο πάνω στοιχεία είναι θετικά, καθώς διαπιστώνεται αλλαγή συμπεριφοράς και τάσεων», ανέφερε η ομότιμη καθηγήτρια Ιατρικής Σχολής, Άννα Κοκκέβη.

Παρόλα αυτά, πρόσθεσε, η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου από τους εφήβους γεννά το ερώτημα του κατά πόσον αυτό μπορεί να αποτελεί «πύλη εισόδου» των ανηλίκων στο κάπνισμα.

«Η διαχρονική παρακολούθηση της συμπεριφοράς του καπνίσματος στους εφήβους και οι έγκαιρες παρεμβάσεις πρόληψης θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα στον τομέα της Δημόσιας Υγείας, με δεδομένο πως σε αυτή την ηλικία ξεκινούν και υιοθετούνται επικίνδυνες συμπεριφορές για την υγεία, οι οποίες συνεχίζονται και στην ενήλικη ζωή», υπογράμμισε η κ. Κοκκέβη.

«Το θερμαινόμενο κάπνισμα και το ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν είναι ακίνδυνο. Βλέπουμε ότι καταγράφονται θανατηφόρα κρούσματα στο εξωτερικό, ενώ υπάρχει και μελέτη που διαπιστώνει ότι προκαλεί πνευμονοπάθειες», ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας, Ευάγγελος Φιλόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι «δεν είναι μια μέθοδος διακοπής καπνίσματος, αλλά μια μέθοδος εισαγωγής των νέων στο κάπνισμα».   

https://www.newsbeast.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Βάσεις 2019: Δείτε τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν στο results.it.minedu.gov.gr
Πώς μπορούν να τα δουν οι ενδιαφερόμενοι


Τέλος στην αγωνία των υποψηφίων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να πληροφορούνται τα αποτελέσματα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του υπουργείου, που βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://results.it.minedu.gov.gr.

Για να δουν ό,τι τους αφορά, θα πρέπει να πληκτρολογήσουν:

α) τον οκταψήφιο κωδικό αριθμό τους,

β) τα τέσσερα αρχικά γράμματα των προσωπικών τους στοιχείων (Επώνυμο - Όνομα - Πατρώνυμο - Μητρώνυμο).

Ταυτόχρονα, τα αποτελέσματα θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου να προωθηθούν στα σχολεία ευθύνης τους για να εκτυπωθούν καταστάσεις των επιτυχόντων που θα αναρτηθούν στα Λύκεια. Διευκρινίζεται ότι οι καταστάσεις που θα αναρτηθούν στα Λύκεια θα περιέχουν μόνο τον κωδικό κάθε υποψηφίου και τα στοιχεία της επιτυχίας του και όχι τα ονομαστικά στοιχεία του.

Επίσης σήμερα την ίδια ώρα θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των εισαγόμενων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με τις ειδικές κατηγορίες των αλλοδαπών-αλλογενών (Αποφοίτων Λυκείων εκτός Ε.Ε.) και των αποφοίτων Λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων Κρατών-Μελών της Ε.Ε. Τα ανωτέρω αποτελέσματα θα αναρτηθούν στην ως άνω ιστοσελίδα των αποτελεσμάτων των εξετάσεων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Αναλυτικά οι βάσεις 2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΑΛ-ΗΜΕΡΗΣΙΑ_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΑΛ-ΕΣΠΕΡΙΝΑ_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ 10% ΓΕΛ 2018-ΗΜΕΡΗΣΙΑ_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΕΛ-ΕΣΠΕΡΙΝΑ_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ)_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΛΛΟΓΕΝΩΝ-ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ (ΕΚΤΟΣ ΕΥΡΩΠ. ΕΝΩΣΗΣ)_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ 10% ΕΠΑΛ-ΗΜΕΡΗΣΙΑ_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ 10% ΓΕΛ 2017-ΗΜΕΡΗΣΙΑ_ΠΑΝΕΛ.2019

ΒΑΣΕΙΣ_ΕΠΙΛΟΓΗ 10% ΓΕΛ 2018-ΗΜΕΡΗΣΙΑ_ΠΑΝΕΛ.2019

  Δείτε εδώ τις βάσεις 2019 που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως δήλωσε στον ΣΚΑΪ λίγο πριν την ανακοίνωσή τους από το υπουργείο Παιδείας: «Οι βάσεις κινούνται γενικά σε καθοδική βάση με εξαίρεση κάποιες σχολές κυρίως οικονομικές σε μεγάλες περιφέρειες. Οι βάσεις στις σχολές που προστέθηκαν-130 νέα τμήματα- κινούνται λίγο πολύ στα ίδια επίπεδα», τόνισε η υπουργός Παιδείας. Αναλυτικότερα εξήγησε ότι η πτώση στις νομικές σχολές κυμαίνεται στα 100 με 200 μόρια, στις ιατρικές σχολές στα 200 με 300 μόρια, οι πολυτεχνικές σχολές στα 300 με 800 μόρια, οι παιδαγωγικές στα 600 μόρια, οι μαθηματικές στα 500 με 1.000 μόρια. Άνοδο σημειώνουν οι σχολές πληροφορικής περίπου στα 400 μόρια, καθώς και οι οικονομικές και αστυνομικές σχολές.

Σύμφωνα με την Νίκη Κεραμέως, το 23% των υποψηφίων εισάγεται στην σχολή της πρώτης προτίμηση τους. Οι γυναίκες έχουν πάλι την πρωτιά, καθώς σημειώνουν επιτυχία στο 53,48% και οι άνδρες ακολουθούν με 46%.

«Υπάρχουν τρεις βασικοί παράγοντες που διαμορφώνουν τις βάσεις. Το πρώτο είναι ο αριθμός των εισακτέων. Φέτος υπάρχει μία αύξηση κατά περίπου 3.200 θέσεις. Ο δεύτερος παράγοντας είναι οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων οι οποίες φέτος κινήθηκαν πτωτικά. Και ο τρίτος είναι οι προτιμήσεις των υποψηφίων που είναι λίγο πολύ οι ίδιες σε σχέση με πέρσι. Άρα ο κύριος λόγος για την πτωτική τάση είναι οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων», ανέφερε η υπουργός Παιδείας.

Παράλληλα τόνισε ότι οι μαθητές που είναι κάτω από τη βάση στα γενικά λύκεια φτάνουν περίπου πάνω από 25% και στα επαγγελματικά λύκεια πάνω από 40%. «Έχουμε πει ότι αν θέλετε πρόθεση της κυβέρνησης είναι να θεσμοθετήσει μία ελάχιστη βάση εισαγωγής. Αυτό που έχουμε προτείνει και θα θέσουμε είναι να ορίσει η πολιτεία μία ελάχιστη βάση εισαγωγής και κάθε ίδρυμα να έχει την δυνατότητα να ορίσει την δική του βάση πάνω από αυτή την βάση», σημείωσε η Νίκη Κεραμέως.

Επιπλέον εξήγησε ότι για τα παιδιά που μπαίνουν τώρα στην Γ Λυκείου δεν θα αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στους βασικούς του άξονες αλλά η κυβέρνηση θα εξετάσει το θέμα για τους μαθητές της Β Λυκείου.

https://www.newsbeast.gr

https://www.akappatou.gr/index.php/2016-12-21-21-06-48/themata-ekpaidefsis/19999-vaseis-2019-deite-ta-apotelesmata-pou-anakoinothikan-prin-ligo

ΕΦΗΒΕΙΑ

H εφηβεία αποτελεί την ηλικία από τα 10 μέχρι και τα 19 χρόνια σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας. Συνοδεύεται από διάφορες και συχνά έντονες σωματικές, ορμονικές και ψυχοσυναισθηματικές αλλαγές. Χωρίζεται σε τρεις σημαντικές περιόδους, η καθεμιά από τις οποίες παρουσιάζει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Εφηβεία - Πρώιμη - Μέση - Όψιμη

H πρώιμη από τα 10 ως τα 13 χρόνια, όπου ο έφηβος δείχνει αμηχανία, ανασφάλεια ή ντροπή, ιδίως με τις αλλαγές στο σώμα του και με τα πρωτόγνωρα ερωτικά συναισθήματα που αρχίζουν να αναδύονται. Αναζητά την παρέα με συνομηλίκους του ίδιου φύλου. Κάποιες φορές αντιδρά με ξεσπάσματα που δυσκολεύουν τους γονείς.

Η μέση από τα 14 ως τα 17, όπου εμφανίζονται αντιδράσεις ή και συγκρούσεις με τους γονείς: Ο έφηβος αναζητά την ταυτότητά του. Διεκδικεί την ελευθερία του. Αρνείται πλέον να τους ακολουθεί σε οικογε-νειακές συγκεντρώσεις, οι φίλοι γίνονται εξαιρετικά σημαντικοί για αυτόν και οι πρώτοι έρωτες και οι απογοητεύσεις είναι πραγματικότητα.

Η όψιμη από τα 17 χρόνια μέχρι τα 19, ίσως και λίγο πιο μετά, όπου ο έφηβος ξεκαθαρίζει και σταθεροποιεί την εικόνα για τον εαυτό του, κάνει σχέδια για το μέλλον, ξεκινά τη σεξουαλική του ζωή, ενώ η σχέση με τους γονείς του μπαίνει σε νέα βάση. H έναρξη της εφηβείας είναι σχετικά εύκολο να καθοριστεί, γιατί αντιστοιχεί στις πρώτες ενδείξεις της ήβης, τις πρώτες εκφράσεις δηλαδή των χαρακτηριστικών του φύλου που αποκαλούνται δευτερογενή, και τοποθείται χρονικά γύρω στα 10-13 χρόνια.

H ήβη είναι ένα φυσιολογικό φαινόμενο.... 

H ήβη είναι ένα φυσιολογικό φαινόμενο και ορίζεται ως το σύνολο των βιολογικών και ανατομικών αλλαγών που καταλήγουν στο σώμα του ενηλίκου και στην ικανότητα αναπαραγωγής. Οι μεταμορφώσεις αυτές αφορούν το σώμα και, κυρίως, την ανάπτυξη των οστών, των γεννητικών οργάνων και του εγκεφάλου, και διαρκούν για μια περίοδο 5-6 χρόνων κατά μέσο όρο.

H ηλικία στην οποία αρχίζουν οι αλλαγές δεν συμπίπτει σε όλα τα παιδιά· ούτε η διάρκεια της κάθε φάσης είναι ίδια για το καθένα. Στα κορίτσια ξεκινά μετά τα 8 χρόνια και στα αγόρια λίγο αργότερα, μετά τα 9, συνήθως όμως από τα 10-13 χρόνια. Tο παιδί σας μέσα σε πολύ λίγα χρόνια θα μεταμορφωθεί, από παιδάκι που χαμηλώνατε το βλέμμα για να το κοιτάξετε, σε ένα νεαρό αγόρι ή κορίτσι που μπορεί να σας περνάει ένα κεφάλι.

Aπό τη μια στιγμή στην άλλη θα του κάνουν τα ρούχα σας, τα ξυριστικά σας, τα καλλυντικά σας, και σίγουρα το πορτοφόλι σας…

Όλα αλλάζουν μέσα του και γύρω του –το σώμα του, οι συναισθηματικοί του δεσμοί, τα ενδιαφέροντά του– χωρίς να μπορεί να έχει την παραμικρή βεβαιότητα για το αποτέλεσμα αυτών των αλλαγών.

Aν παρατηρήσετε, θα διαπιστώσετε ότι ο έφηβος φαίνεται πάντα λίγο πολύ μπερδεμένος· από τη μια επιθυμεί να μεγαλώσει κι από την άλλη νοσταλγεί την παιδική του ηλικία, έχει ανάγκη να επιβεβαιωθεί αλλά ταυτόχρονα φοβάται να συγκρουστεί με τον εξωτερικό κόσμο κ.λπ. Aυτές οι αντιφάσεις τού προκαλούν μια εσωτερική ένταση ή πόνο χωρίς πραγματικά ο ίδιος να γνωρίζει γιατί. Ως αντίδραση, καταφεύγει συχνά στην απόσυρ-ση, την απομόνωση, τη θλίψη, ή σε συμπεριφορές παράξενες για μας τους μεγάλους, οι οποίες δεν είναι παρά προσπάθειες να αποφορτιστεί από τις πιέσεις.

Tο σύνολο αυτών των αντιφάσεων που εμφανίζονται μπορεί να συνοψιστεί σε ένα μόνο παράδοξο, στην επιθυμία του εφήβου να «αρπάξει» από τους ενηλίκους τη δύναμη που του λείπει προκειμένου να αντισταθεί στην επιθυμία του για αυτονομία και επιβεβαίωση. Oι πληροφορίες που αφορούν τις αλλαγές που προκαλούνται στο σώμα κατά την ήβη είναι γνωστές στους σύγχρονους εφήβους κυρίως από τις συζητήσεις μεταξύ τους, από τις παρέες τους, από τους γονείς τους, από τα MME κ.λπ.

Ο έφηβος αρχίζει να παρατηρεί....

Ταυτόχρονα έχει διαφοροποιηθεί ο τρόπος που του συμπεριφέρονται οι άλλοι, δηλαδή οι γονείς, το ευρύτερο περιβάλλον αλλά και οι καθηγητές στο σχολείο του. Συχνά δυσκολεύεται να ερμηνεύσει σωστά τη συμπεριφορά όχι μόνον των μεγάλων αλλά και των συνομηλίκων του. Ίσως παρεξηγεί απλά αστεία θεωρώντας τα προσβλητική συμπεριφορά, είναι εύθικτος και εκνευρίζεται με το παραμικρό.

Aυτό ίσως είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι της ανατροφής, δεδομένου ότι πολλοί μεγάλοι δεν ξέρουν ούτε οι ίδιοι να ερμηνεύουν τους λόγους που «έχουν γενικά τα νεύρα τους», τι κρύβει ο θυμός ή πώς θα αμβλύνουν μια κατάσταση με ένταση χωρίς να καταπνίξουν τα συναισθήματά τους.

Το παιδί όμως καλό είναι να κατορθώσει να μάθει να αναγνωρίζει τα συναισθήματά του, ώστε να καταφέρει σταδιακά να «διαβάζει» τα συναισθήματα των άλλων, γιατί από αυτή την ικανότητά του θα εξαρτηθούν οι κοινωνικές και διαπροσωπικές σχέσεις του.

 

Από το βιβλίο μου

παιδιά στην εφηβεία, γονείς σε κρίση

https://www.akappatou.gr/

ΕΦΗΒΕΙΑ

Η περίοδος των πανελληνίων εξετάσεων είναι μία από τις πιο στρεσσογόνες περιόδους στη ζωή των εφήβων. Οι προσδοκίες και τα όνειρα που έχουν για το μέλλον τους βαραίνουν κάνοντας τους μήνες της προετοιμασίας να φαίνονται ατελείωτοι.

Οι εξετάσεις όμως δεν αγχώνουν το παιδί μόνο επειδή φοβάται για το μέλλον του. Το άγχος του κορυφώνεται όταν σκέφτεται πώς μπορεί να απογοητεύσει, να στεναχωρήσει ή ακόμα και να θυμώσει τους γονείς  του.
Ταυτόχρονα, οι πανελλήνιες είναι πηγή άγχους και για τους γονείς που από τη μία συμμερίζονται την ανησυχία των παιδιών τους και από την άλλη δεν είναι σίγουροι για το πώς ακριβώς πρέπει να φερθούν στη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Όλη αυτή η πίεση όμως μπορεί να διαταράξει τις ισορροπίες στην οικογένεια

Η πίεση όμως μπορεί να διαταράξει τις ισορροπίες στην οικογένεια γι’ αυτό είναι απαραίτητο μαζί με τους εφήβους σας να προετοιμαστείτε κι εσείς. Μπορεί να μη δίνετε εξετάσεις για το Πανεπιστήμιο αλλά σίγουρα οι Πανελλήνιες μπορούν να θεωρηθούν εξετάσεις και για τους γονείς.

Αναγνωρίστε τα συμπτώματα του άγχους

Το άγχος των εξετάσεων συχνά καταβάλλει παιδιά και γονείς παραμένοντας στη ζωή τους για καιρό πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τις εξετάσεις εν αναμονή των αποτελεσμάτων. Το παιδί μπορεί να μη σας αναφέρει κάτι για αυτά που αισθάνεται  όμως εσείς πρέπει να είστε σε επαγρύπνηση .

Το άγχος μπορεί τους μπορεί να εκφραστεί με...

Σωματικά συμπτώματα: όπως εφίδρωση, ταχυκαρδίες , τρόμος, κεφαλαλγίες , ναυτία, δύσπνοια, , κοιλικοί πόνοι, διάρροια, τάση για λιποθυμία κ.λπ.
Άλλα συμπτώματα: απόγνωση, θυμός, απαισιοδοξία, φόβος αποτυχίας, χαμηλή αυτοεκτίμηση, δυσκολία συγκέντρωσης, αϋπνία, νευρικότητα κ.λπ.

Το ανεξέλεγκτο άγχος μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην καθημερινότητά των υποψηφίων επηρεάζοντας φυσικά και την απόδοσή τους καθώς δεν τους επιτρέπει να συγκεντρωθούν, νιώθουν συνεχώς ότι δεν επαρκεί ο  χρόνος, δυσκολεύονται να οργανώσουν τη μελέτη τους κ.ο.κ.

Πριν τις εξετάσεις

-Μην μεταδίδετε στα παιδιά το άγχος σας. Βεβαιωθείτε ότι όταν είστε γύρω τους δεν φαίνεστε ανήσυχοι αλλά ήρεμοι, ψύχραιμοι και υποστηρικτικοί..
- Δεχθείτε να τα  βοηθήσετε  στο διάβασμά τους αν σας το ζητήσουν όπως μπορείτε χωρίς να τα πιέζετε.
- να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες και αισιοδοξία. Οι πολύ υψηλοί στόχοι συνήθως ενισχύουν το  άγχος. Καλό είναι λοιπόν τα παιδιά να έχουν μία εικόνα της πραγματικότητας αλλά ταυτόχρονα να παραμένουν αισιόδοξα για τις δυνατότητές τους.
- Αποφεύγετε εκφράσεις όπως «δε σε φοβάμαι εσένα», «θα περάσεις σίγουρα» κ.λπ. γιατί τα «φορτώνουν» με ακόμα περισσότερο φόβο μήπως σας απογοητεύσουν.

Μην είστε όλη τη μέρα από πάνω τους....

Η υπερβολική φροντίδα –ακόμα και σε μια τέτοια περίοδο- «πνίγει» τα παιδιά. Αφήστε τα να σας ζητήσουν ό,τι θέλουν να κάνετε γι’ αυτά.
-Μη χρησιμοποιείτε εκφράσεις του τύπου «δίνουμε εξετάσεις», «είμαστε αγχωμένοι» κ.λπ. Να θυμάστε ότι αυτός που δίνει εξετάσεις είναι το παιδί και μόνο.
-Βοηθήστε τα παιδιά στην επιλογή σχολής όμως μην τα κατευθύνετε με βάση τα δικά σας «θέλω» και απωθημένα. Ακόμα και αν η επιλογή τους δεν αποδειχτεί η ορθότερη μπορούν πάντα να κάνουν κάτι για να την αλλάξουν.
- Μην είστε απαισιόδοξοι. Μπορεί η κατάσταση ειδικά στη χώρα μας να μην αφήνει πολλά περιθώρια αλλά μη λέτε στο παιδί πώς ό,τι και να κάνει δεν πρόκειται να βρει δουλειά κ.λπ. Τα παιδιά πρέπει να νιώθουν πώς η προσπάθειά τους έχει νόημα. Εξάλλου δεν αρχίζουν ούτε τελειώνουν όλα σε μία σχολή.

Μην κάνετε συγκρίσεις....

«Ο Γιώργος διαβάζει, δεν είναι σαν εσένα», η «Μαρία θα περάσει σίγουρα, εσύ να δούμε τι θα κάνεις»… Μια τέτοια αντιμετώπιση μπορεί να κάνει μόνο κακό στην αυτοεκτίμησή του πόσω μάλλον σε μια τόσο πιεστική περίοδο.
-Δείξτε τους πώς για εσάς είναι πιο σημαντικό να είναι καλά παρά να πετύχουν στις εξετάσεις. Πείτε τους ότι αυτές δεν είναι μονόδρομος και δείξτε τους πόσες ακόμα επιλογές ανοίγονται μπροστά τους ακόμα και σε περίπτωση «αποτυχίας».

Πείτε τους ότι πάντα μπορούν να ξαναπροσπαθήσουν και πώς εσείς θα είστε εκεί και θα τα αγαπάτε το ίδιο.

Στη διάρκεια των εξετάσεων καλό είναι οι υποψήφιοι να αφιερώνουν λίγο χρόνο  για:
-Ασκήσεις χαλάρωσης. Αναπνοές, εύκολες ασκήσεις που συμβάλλουν στην οξυγόνωση του εγκεφάλου και άλλες τεχνικές χαλάρωσης (ζητήστε από κάποιον ειδικό να σας δείξει μερικές ή αναζητήστε τες στο διαδίκτυο) μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά το παιδί να «ξεμπλοκάρει» ακόμα και την ώρα των εξετάσεων.

-    Όχι στο διάβασμα της τελευταίας στιγμής ούτε στα ξενύχτια την προηγούμενη μέ των εξετάσεων γιατί το μόνο που μπορεί να συμβεί, είναι να επιτείνουν  το άγχος. Συχνά  πριν τις εξετάσεις  οι έφηβοι αισθάνονται ότι δε θυμούνται  τίποτα , χωρίς αυτό να είναι ακριβές... Το να ανοίγουν  όμως το βιβλίο εκείνη την ώρα ή να ρωτούν τους άλλους για ένα θέμα που φοβούνται  πώς θα πέσει δεν έχει νόημα.

-    Καλύτερα να αποφύγουν τους πολύ αγχώδεις συμμαθητές. Το άγχος είναι μεταδοτικό και γι’ αυτό καλό είναι να επιδιώκουμε, ειδικά εκείνες τις μέρες, τη συναναστροφή με ψύχραιμα άτομα.

-    την ώρα που παίρνουν τα θέματα  να  διαβάζουν καλά τις εκφωνήσεις και ας  ξεκινούν από ό,τι τους φαίνεται πιο εύκολο, αν κολλήσουν κάπου να  επανέρχονται με μεγαλύτερη ψυχραιμία αργότερα, αν δεν γνωρίζουν καλά την απάντηση σε ένα θέμα, να γράψουν ό,τι ξέρουν κ.λπ.

-    Παροτρύνετέ τα να πηγαίνουν κάποιο μικρό περίπατο όταν έχουν χρόνο ή νιώθουν μεγάλη κούραση.  Ακόμα και την ημέρα των εξετάσεων, τελειώνοντας κάθε μάθημα θα ήταν καλή ιδέα να μείνουν έστω για λιγο με τους φίλους τους ή και μαζί σας για να εκτονωθούν..
 Παραμένετε ψύχραιμοι ακόμη και αν δεν πάει καλά σε ένα μάθημα.

Προτρέψτε το να προσπαθήσει για τα επόμενα και να μην απογοητεύεται.

Μετά τις εξετάσεις....

-    Η αγωνία για τα αποτελέσματα προσθέτει επιπλέον άγχος που επίσης χρειάζεται σωστή διαχείριση.
-    Παροτρύνετε τα παιδιά να μην περνάνε τις μέρες τους έχοντας στο μυαλό τους μόνο αυτό.
-    Προτρέψτε τα να βγουν, να πάνε διακοπές και να απομακρυνθούν  απ’ ό,τι έχει σχέση με τις εξετάσεις. Το άγχος δε θα αλλάξει το αποτέλεσμα ούτως ή άλλως. Αντίθετα μπορεί μόνο να τους στερήσει την ξενοιασιά που έχουν ανάγκη τώρα.

Αλεξάνδρα Καππάτου

Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος Συγγραφέας

Φάκελος Πανελλήνιες 2019

https://akappatou.gr

ΕΦΗΒΕΙΑ

Διαβάστε ποια τα αντικείμενα δεν πρέπει να έχει ο εξεταζόμενος στην αίθουσα κατά την διάρκεια των εξετάσεων.

Τα αντικείμενα που απαγορεύονται στις αίθουσες που διενεργούνται οι Πανελλήνιες 2019. Στη σχετική εγκύκλιο τονίζεται ότι οι μαθητές κατά την είσοδο τους στην αίθουσα της εξέτασης δεν επιτρέπεται να φέρουν μαζί τους τα εξής αντικείμενα:

-Βιβλία
-Τετράδια
-Σημειώσεις
-Κινητά τηλέφωνα
-Υπολογιστηκές μηχανές (Κομπιουτερακι)
-Ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών
-διορθωτικό (blanco)

-Το υπουργείο Παιδείας τονίζει ότι τα μόνα αντικείμενα που επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κατά την εξέταση είναι όσα ορίζει ο οικείος Σύλλογος Διδασκόντων.

- Πότε μηδενίζεται το γραπτό του εξεταζόμενου

Στο υπουργείο Παιδείας για τις Πανελλήνιες 2019 επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπονται τα εξής:

-Να αντιγράφει από το γραπτό άλλου εξεταζόμενου
-Να αντιγράφει από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις
-Να θορυβεί και να μη συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών
-Να εμποδίζει την εξέταση άλλων εξεταζόμενων
-Να δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του
-Για κάθε μια από τις παραπάνω περιπτώσεις το υπουργείο Παιδείας διαμηνύει ότι «ο εξεταζόμενος απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση του Διευθυντή του Λυκείου, των επιτηρητών και των διδασκόντων».

Σε περίπτωση που ο μαθητής κάνει κάτι από τα παραπάνω τότε είναι στην δικαιοδοσία του διευθυντή του Λυκείου, των επιτηρητών και αυτών που διδάσκουν το εξεταζόμενο μάθημα καλούν σε προφορική απολογία τον υποψήφιο των Πανελληνίων και συντάσσουν σχετικό πρακτικό που υπογράφεται από τους ανωτέρω. Τα οποιαδήποτε αποδεικτικά στοιχεία επισυνάπτονται στο πρακτικό.

https://www.akappatou.gr/index.php/2016-12-21-21-06-48/themata-ekpaidefsis/19634-panellinies-2019-poia-apagorevmena-antikeimena-kai-symperifores-midenizoun-to-grapto

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή