Απριλίου 17, 2021

Παιδική ηλικία

Aπό την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο
Πώς να μιλήσετε στα παιδιά για τον κορωνοϊό

Σχολεία κλείνουν, άνθρωποι κυκλοφορούν με μάσκες στους δρόμους, στην τηλεόραση είναι πάντα πρώτο θέμα και όλοι –σχεδόν παντού- μιλάνε γι’ αυτό.
Ο κορωνοϊός έχει αλλάξει την καθημερινότητά μας και ίσως την αλλάξει ακόμα περισσότερο. Κι ενώ όλοι ανησυχούμε, είναι βέβαιο ότι δε θέλουμε να μεταδώσουμε την ίδια ανησυχία και στα παιδιά μας.

Πώς μπορούμε να τους μιλήσουμε για αυτή τη νέα κατάσταση χωρίς να τα πανικοβάλουμε αλλά να βεβαιωθούμε κιόλας ότι έχουν καταλάβει τη σοβαρότητά της;

Μην αποφεύγετε το θέμα
Αν όχι όλα, τα περισσότερα παιδιά έχουν σίγουρα ακούσει για τον κορωνοϊό. Και να είστε σίγουροι ότι είναι καλύτερα να μάθουν από εσάς ό,τι χρειάζεται να γνωρίζουν, παρά να ενημερωθούν από άλλες αμφιβόλου εγκυρότητας πηγές που μπορεί να τους προκαλέσουν μεγάλη ανησυχία ή και αγωνία.
Εξάλλου, πρέπει να γνωρίζουν κάποια βασικά έστω πράγματα γύρω από αυτό το θέμα έτσι ώστε να προστατέψουν την υγεία τους αλλά και να δράσουν προληπτικά για την υγεία και των υπολοίπων .

Προετοιμαστείτε κατάλληλα
Μην ξεκινήσετε να μιλήσετε στα παιδιά χωρίς πρώτα να ενημερωθείτε κατάλληλα οι ίδιοι. Πληροφορηθείτε με ακρίβεια μακριά από τον πανικό αλλά και από την αφέλεια και προετοιμαστείτε ώστε να απαντήσετε σε όλες τις πιθανές ερωτήσεις τους. «Τι είναι; Πώς μεταδίδεται; Γιατί κλείνουν τα σχολεία; Πώς μπορούμε να προφυλαχτούμε; Υπάρχει πιθανότητα να πεθάνει κάποιος δικός τους ή και τα ίδια;» είναι μερικές από τις απορίες που καλό είναι να είστε σε θέση να χειριστείτε. Αν σας ρωτήσουν κάτι που δεν ξέρετε, πείτε τους ότι δεν το γνωρίζετε αλλά θα τα ενημερώσετε αμέσως μόλις το μάθετε.

Λάβετε υπ’ όψιν την ηλικία και την ωριμότητά τους.
Μην κατακλύσετε τα παιδιά με πληροφορίες. Προσπαθήστε να καλύψετε τις απορίες τους αναλογιζόμενοι πόσα μπορούν πραγματικά να καταλάβουν ανάλογα με την ηλικία στην οποία βρίσκονται και την ωριμότητά τους. 

Να είστε ειλικρινείς
Μην ωραιοποιήσετε την κατάσταση ούτε όμως και να τρομάξετε τα παιδιά. Μιλήστε τους με ειλικρίνεια, κυρίως στα μεγαλύτερα παιδιά, πείτε τους ότι όντως κάποιοι άνθρωποι ίσως δεν καταφέρουν να νικήσουν τον ιό, εξηγώντας τους όμως ότι κινδυνεύουν περισσότερο οι πιο ευαίσθητες ομάδες. Εξηγήστε τους επίσης ότι γι’ αυτό είναι σημαντικό να προσέχουμε όλοι, ανεξάρτητα από το πόσο κινδυνεύουμε οι ίδιοι.

Χρησιμοποιήστε απλή γλώσσα
Μη βομβαρδίζετε τα παιδιά με επιστημονικές ορολογίες και περίπλοκες λέξεις ή φράσεις που ίσως δεν καταλαβαίνουν. Μιλήστε τους όσο πιο απλά γίνεται για να βεβαιωθείτε ότι αντιλαμβάνονται τι τους λέτε.

Ξεκινώντας τη συζήτηση ..
Ζητήστε από τα παιδιά να σας πουν τι γνωρίζουν για τον κορωνοϊό και πως αισθάνονται γι’ αυτό. Νιώθουν ότι απειλούνται; Φοβούνται; Δεν καταλαβαίνουν; Αδιαφορούν; Έτσι θα μπορέσετε να κατευθύνετε κατάλληλα και όσα έχετε να τους πείτε.

Επιστρατεύστε την ψυχραιμία σας
Μη μιλήσετε στα παιδιά με άγχος και πανικό. Αν δουν εσάς αδύναμους ή ανήσυχους σίγουρα δε θα τα βοηθήσει να αντιληφθούν τι πρέπει να πιστέψουν και πώς να αντιδράσουν. Μάλλον θα τα αναστατώσετε περισσότερο…
Δώστε σημασία στην πρόληψη
Εξηγήστε στα παιδιά όλα τα απαραίτητα μέτρα που πρέπει να τηρήσουν για να μείνουν ασφαλή για τα ίδια αλλά και για τους άλλους. Έτσι θα νιώσουν ότι έχουν καλύτερο έλεγχο της κατάστασης και δε θα ανησυχούν τόσο. Εφοδιάστε τα με απολυμαντικά μαντηλάκια, πείτε τους να μην ακουμπάνε το πρόσωπό τους με τα χέρια τους τα οποία πρέπει να πλένουν συχνά, να μην ακουμπάνε παντού χωρίς ύστερα να καθαρίζουν τα χέρια τους, να προσέχουν πως βήχουν και πως φταρνίζονται, να αποφεύγουν να μοιράζονται μολύβια κ.λπ., κοκ. Πείτε τους επίσης να σας πουν αμέσως αν τα ίδια παρουσιάσουν βήχα, συνάχι ,πυρετό ή αν παρατήρησαν κάποιο άλλο άτομο στο σχολείο τους με παρόμοια συμπτώματα φυσικά χωρίς να στιγματίσουν ή να ενοχοποιήσουν κάποιο άτομο που πιθανόν έχει νοσήσει.

Μην τους κάνετε παρατηρήσεις ..
Μην τους φωνάζετε αν δεν καταλαβαίνουν για ποιο λόγο τους ζητάτε να προσέχουν ή αν βλέπετε ότι δεν τηρούν με ακρίβεια όσα έχετε συμφωνήσει. Διδάξτε τα με υπομονή και ψυχραιμία. Δείτε το σαν μια ευκαιρία να τα εκπαιδεύσετε στις συνήθειες της πρόληψης και της καθαριότητας που θα τους φανούν χρήσιμες και μετά τη κατάσταση αυτή πχ. Να πλένουν τα χέρια τους κλπ.

Καθησυχάστε τα
Πείτε τους ότι παρόλα όσα ακούγονται, η ασθένεια αυτή δεν είναι επικίνδυνη για τους περισσότερους . Εξηγήστε τους ότι ακόμα κι αν τα ίδια ή κάποιος άλλος αρρωστήσουν, δε σημαίνει ότι δεν μπορούν να γίνουν και καλά. Πείτε τους επίσης, ότι ειδικά τα παιδιά αλλά και εσείς δεν κινδυνεύετε το ίδιο με έναν πολύ μεγαλύτερο ή ήδη επιβαρυμένης υγείας άνθρωπο.

Μην αλλάζετε τη ρουτίνα τους
Μια ξαφνική αλλαγή στη ρουτίνα του παιδιού μπορεί να το αναστατώσει παραπάνω απ’ όσο θα ’πρεπε. Γι’ αυτό ακολουθείτε το συνηθισμένο σας πρόγραμμα εκτός και αν υπάρχει πραγματικά λόγος να αλλάξετε κάτι δραστικά. Ή αν αναγκαστείτε να κάνετε κάποια αλλαγή, φροντίστε αυτή να γίνει με όσο το δυνατόν πιο ομαλό τρόπο. Αν π.χ. το σχολείο του παιδιού κλείσει, φροντίστε να τηρήσετε και πάλι κάποιο πρόγραμμα (τακτικά γεύματα και ώρες ύπνου, κάποιες ώρες μελέτης κ.λπ.) που δε θα διαταράξει την καθημερινότητά τους τόσο έντονα.

Ασχοληθείτε μαζί τους
Αξιοποιήστε την ευκαιρία να έλθετε πιο κοντά με τα παιδιά και να περάσετε όμορφες στιγμές μαζί τους . Δείξτε τους ότι είστε διαθέσιμοι..

Μειώστε την τηλεόραση

Μην έχετε ανοικτούς τους δέκτες της τηλεόρασης όλη την ώρα που είστε με τα παιδιά μόνο πανικό μπορεί να τους δημιουργήσει.. όμως αν τυχόν είναι παρόντα συζητήστε τα νέα με ψύχραιμη ματιά αποφεύγοντας το πανικό …

Τι να πείτε …

#Παιδιά προσχολικής ηλικίας
Σε αυτή την ηλικία για τα παιδιά, το πιο σημαντικό πράγμα είναι η ασφάλεια. Γι’ αυτό προσπαθήστε να τα κρατάτε όσο το δυνατόν πιο μακριά από τις ειδήσεις ώστε να μην τους δημιουργείται άγχος . Σε περίπτωση που δείτε ότι υπάρχει λόγος να τους δώσετε εξηγήσεις καθησυχάστε τα ότι ούτε τα ίδια ούτε εσείς κινδυνεύετε να αρρωστήσετε σοβαρά. Μην ξεχνάτε ότι σε αυτή την τρυφερή ηλικία, τα παιδιά δεν μπορούν να διαχωρίσουν την πραγματικότητα από τη φαντασία με ακρίβεια γι’ αυτό κι εσείς πρέπει να τα απομακρύνετε από τυχόν φόβους τους που γιγαντώνονται στο κεφαλάκι τους με την βοήθεια της γόνιμης φαντασίας τους.

#Παιδιά σχολικής ηλικίας
Καθώς είναι πιο εύκολο να ακούσουν κάτι για τον κορωνοϊό στο σχολείο, στις δραστηριότητές τους κ.λπ., είναι απαραίτητο να μην τα αποθαρρύνετε από μία συζήτηση μαζί σας. Μιλήστε τους με ψυχραιμία και σταθερότητα, παρουσιάζοντάς τους τα γεγονότα όσο γίνεται με ακρίβεια αλλά χωρίς απαισιοδοξία και φόβο απαντώντας σε όσες από τις απορίες τους μπορείτε. Μην προσπαθήσετε να τους αποκρύψετε πράγματα που ίσως ξέρουν ήδη από αλλού καθώς αυτό θα σας κάνει να φαίνεστε αναξιόπιστοι στα μάτια τους όμως μην αφήσετε χώρο να πιστέψουν σε τρομαχτικές φήμες και ιστορίες.

#Προεφηβεία και εφηβεία

Σε αυτή τη φάση μπορείτε να μιλήσετε στα παιδιά με περισσότερη ακρίβεια παραθέτοντας γεγονότα που μας προσφέρει η επίσημη και αξιόπιστη ενημέρωση . Μπορείτε π.χ. να τους πείτε ότι η γρίπη σκοτώνει περισσότερους ανθρώπους απ’ όσους ο κορωνοϊός ή να τους εξηγήσετε με μεγαλύτερη σαφήνεια τους τρόπους μετάδοσης και πρόληψης. Επίσης, εξηγήστε στα παιδιά ότι δεν πρέπει να πιστεύουν όλα όσα ακούν αλλά ότι πρέπει να ελέγχουν τις πηγές από τις οποίες ενημερώνονται και για όποια απορία τους να στρέφονται σε εσάς.

Προσοχή στο τρόπο που θα τους μιλήσετε , στα λόγια που θα χρησιμοποιήσετε και το ύφος που θα έχετε. Τα παιδιά από τα μάτια βλέπουν πως αισθάνεστε…

Aπό την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο

https://www.akappatou.gr/

https://www.kappatou-psychologos.gr/

Παιδική ηλικία

Αναρωτιέστε πώς θα πρέπει να συμπεριφέρεστε στο παιδί σας όταν μετά από μια ζημιά που κάνει νιώθει άσχημα και έρχεται σε δύσκολη θέση;

Τι μπορείτε να κάνετε;

Δείξτε κατανόηση για τα συναισθήματα του παιδιού σας.

Προτείνετε κάτι που θα το βοηθήσει να ξαναβρεί τον έλεγχο του.

Αυτή η αμηχανία είναι πολύ έντονη κυρίως όταν νιώθουμε αβοήθητοι. Ο καλύτερος τρόπος για να εξαλείψετε το συναίσθημα αυτό είναι η αντίδραση. Μερικές φορές αυτό σημαίνει αποκατάσταση της ζημιάς. Για παράδειγμα, εάν κατά λάθος έριξε τα πράγματα από το ράφι στο super market πείτε του με ήρεμο τρόπο "καλά θα κάνουμε να μαζέψουμε αυτά τα κουτιά" ή στην περίπτωση που άθελά του χτύπησε ένα παιδάκι πείτε του απλά να ζητήσει συγγνώμη.

Βεβαιώστε το ότι όσο "ενοχλητικό" κι αν είναι αυτό που συνέβη, διαρκεί λίγο και μπορεί να συμβεί στον καθένα.

Μιλήστε του για κάτι που έτυχε να φέρει κι εσάς σε πολύ δύσκολη θέση. Έτσι θα το βοηθήσετε να καταλάβει ότι, αφού τέτοια παρόμοια περιστατικά συμβαίνουν σε όλους, ο περισσότερος κόσμος δείχνει κατανόηση σε τέτοιες καταστάσεις.

Βοηθήστε το παιδί σας να καλλιεργήσει την αίσθηση του χιούμορ ώστε σε μια δύσκολη περίπτωση να το επιστρατεύσει για να ξεπεράσει την αμηχανία του.

Τον περισσότερο καιρό τα παιδιά είναι επιδέξια, χαριτωμένα και αγαπητά. Όσο περισσότερο επικεντρώνετε την προσοχή σας στα θετικά του σημεία, τόσο λιγότερη σημασία θα έχουν οι ενδιάμεσες ατυχείς στιγμές.

Aπό το βιβλίο μου Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά

https://www.akappatou.gr

Παιδική ηλικία

Με αφορμή τις ιώσεις λόγω εποχής πολλά παιδάκια απουσιάζουν από τους παιδικούς σταθμούς, σχολεία  και γενικότερα από τις δραστηριότητες τους. Μια μερίδα παιδιών καταλήγει στον παιδιάτρο για να εξεταστεί, όμως τους είναι δυσάρεστο και πολλές φορές φοβούνται κλαίνε και αρνούνται. 

Eλάχιστοι γονείς μένουν ασυγκίνητοι, όταν το παιδί τους εκδηλώνει φόβο προς τον παιδίατρο. Ευτυχώς, τα περισσότερα παιδιά, παρόλο που φοβούνται, αντιμετωπίζουν την εμπειρία αυτή με ψυχραιμία. Kάποια άλλα, όμως, μόλις αντικρίσουν το κτίριο όπου βρίσκεται το ιατρείο, αρχίζουν να αντιδρούν έντονα, να κλαίνε σπαρακτικά και ν’ αρνούνται να μπουν μέσα. Oι γονείς νιώθουν πολύ άβολα και αναγκάζονται πολλές φορές να το πιέσουν, προκειμένου να συνεργαστεί. Aυτή η αντίδραση του παιδιού, συνήθως, συνδέεται με διάφορους φόβους που παρουσιάζουν και οι γονείς.

Βοηθήστε το παιδί σας να ξεπεράσει το φόβο του

• Σήμερα, τα περισσότερα παιδιά γνωρίζουν το «δικό τους» παιδίατρο ήδη από τις προληπτικές εξετάσεις, που είναι συνήθως ανώδυνες, και εξοικειώνονται μαζί του από νωρίς.
• Αν το παιδί δείχνει να φοβάται, παρακαλέστε τον παιδίατρό σας να έρθει σταδιακά σε επαφή μαζί του και να το καθησυχάσει.
• Κρατήστε το ήρεμα στα γόνατά σας, χωρίς να το αναγκάσετε να ξαπλώσει στο κρεβάτι εξέτασης. H στάση σας θα επηρεάσει καθοριστικά το παιδί, γιατί είστε το βασικό πρόσωπο που εμπιστεύεται.
• Κάθε φορά είναι αναγκαίο να το ενημερώνετε για το λόγο της επίσκεψης στον παιδίατρο, π.χ., για να δει τα αυτιά του ή για να κάνει εμβόλιο.
• Mη δώσετε στο παιδί τη λανθασμένη εντύπωση ότι το εμβόλιο δεν πονάει καθόλου.
• Nα του τονίσετε με φυσικό αλλά αδιαπραγμάτευτο τρόπο ότι είναι αναγκαίο να γίνει.
• Στις τυχόν αντιδράσεις του, να το καθησυχάσετε, λέγοντάς του ότι καταλαβαίνετε πως δεν του αρέσει και ότι έχει δίκιο –δεν υπάρχει κανένας που να θέλει να του κάνουν ένεση–, όμως αυτή είναι απαραίτητη.
• Nα του εξηγήσετε ότι θα νιώσει μόνο ένα τσιμπηματάκι, και αυτό θα είναι όλο.
• Eίναι εντελώς φυσιολογικό να φοβάται το παιδί! Eσείς, όμως, θα πρέπει να αποφύγετε καθετί που θα μπορούσε να εντείνει αυτόν το φόβο, όπως το δικό σας άγχος. Aς μην ξεχνάτε ότι το παιδί έχει τα μάτια του στραμμένα επάνω σας, οπότε αντιλαμβάνεται την αγωνία σας και η ανασφάλειά του αυξάνεται.
• Περιμένει να του δώσετε θάρρος. Mην λιποψυχήσετε στη σκέψη ότι «το καημένο το παιδάκι μου υποφέρει». Eίναι ό,τι χειρότερο…
• Ασφαλώς, η συμβολή του παιδιάτρου είναι σημαντική. Παίζει ρόλο ο τρόπος που προσεγγίζει το παιδάκι, πώς θα το ηρεμήσει από τη δικαιολογημένη του αντίδραση κ.λπ.
• Mερικοί παιδίατροι διαθέτουν δωράκια για τους λιλιπούτειους ασθενείς. Aυτή η μικρή παρηγοριά διευκολύνει πολύ το παιδί να αντιμετωπίσει τη συγκεκριμένη εμπειρία.
• Αν αντιδρά υπερβολικά, ίσως είναι μια αφορμή να σκεφτείτε τον τρόπο που το μεγαλώνετε, δηλαδή μήπως είστε πολύ αγχώδεις και υπερπροστατευτικοί μαζί του, μήπως δεν του δίνετε πρωτοβουλίες και δεν το ενθαρρύνετε.

Από το βιβλίο μου

Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά

https://www.akappatou.gr

Παιδική ηλικία

Αναρωτιέστε πώς θα πρέπει να συμπεριφέρεστε στο παιδί σας όταν μετά από μια ζημιά που κάνει νιώθει άσχημα και έρχεται σε δύσκολη θέση;

Τι μπορείτε να κάνετε;

Δείξτε κατανόηση για τα συναισθήματα του παιδιού σας.

Προτείνετε κάτι που θα το βοηθήσει να ξαναβρεί τον έλεγχο του.

Αυτή η αμηχανία είναι πολύ έντονη κυρίως όταν νιώθουμε αβοήθητοι. Ο καλύτερος τρόπος για να εξαλείψετε το συναίσθημα αυτό είναι η αντίδραση. Μερικές φορές αυτό σημαίνει αποκατάσταση της ζημιάς. Για παράδειγμα, εάν κατά λάθος έριξε τα πράγματα από το ράφι στο super market πείτε του με ήρεμο τρόπο "καλά θα κάνουμε να μαζέψουμε αυτά τα κουτιά" ή στην περίπτωση που άθελά του χτύπησε ένα παιδάκι πείτε του απλά να ζητήσει συγγνώμη.

Βεβαιώστε το ότι όσο "ενοχλητικό" κι αν είναι αυτό που συνέβη, διαρκεί λίγο και μπορεί να συμβεί στον καθένα.

Μιλήστε του για κάτι που έτυχε να φέρει κι εσάς σε πολύ δύσκολη θέση. Έτσι θα το βοηθήσετε να καταλάβει ότι, αφού τέτοια παρόμοια περιστατικά συμβαίνουν σε όλους, ο περισσότερος κόσμος δείχνει κατανόηση σε τέτοιες καταστάσεις.

Βοηθήστε το παιδί σας να καλλιεργήσει την αίσθηση του χιούμορ ώστε σε μια δύσκολη περίπτωση να το επιστρατεύσει για να ξεπεράσει την αμηχανία του.

Τον περισσότερο καιρό τα παιδιά είναι επιδέξια, χαριτωμένα και αγαπητά. Όσο περισσότερο επικεντρώνετε την προσοχή σας στα θετικά του σημεία, τόσο λιγότερη σημασία θα έχουν οι ενδιάμεσες ατυχείς στιγμές.

Aπό το βιβλίο μου Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά

https://akappatou.gr/

Παιδική ηλικία

Ημερολόγιο 2020

Η Αλεξάνδρα Καππάτου με τις γνώσεις, την εγκυρότητα και την πολυετή της εμπειρία από χιλιάδες οικογένειες που την εμπιστεύτηκαν από το 1986 έως σήμερα, πιστή στην ετήσια συνάντηση μαζί σας, ετοίμασε για το 2020 ένα διαφορετικό ημερολόγιο, το οποίο αφιερώνει σε όλη την οικογένεια αλλά κυρίως στους μικρούς ή μεγάλους πρωταγωνιστές της ζωής μας, στα παιδιά μας, τα οποία αξίζουν τον σεβασμό, την προσοχή και την αγάπη μας.
Στις σελίδες αυτού του ημερολογίου θα βρείτε συμβουλές για διάφορα θέματα που σας απασχολούν στην καθημερινότητα: η σχέση με τον σύντροφό σας, ο ύπνος των παιδιών, η διατροφή, το σχολείο, οι φιλίες, ο εκφοβισμός, τρόποι για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, η σεξουαλικότητα. Επειδή αναμφίβολα γονιός δεν γεννιέσαι αλλά γίνεσαι, το ημερολόγιο του 2020 έρχεται να σας συντροφεύσει όλη τη χρονιά και να σας στηρίξει στον γονικό αλλά και στον συντροφικό σας ρόλο. 

ISBN: 978-618-02-1352-2
Σελίδες 352

https://www.akappatou.gr

Παιδική ηλικία

Η αυτοπεποίθηση αποτελεί τη βάση για τη συναισθηματική και ψυχική ανάπτυξη του παιδιού. Σημαίνει ότι έχει εμπιστοσύνη και σεβασμό στον εαυτό του και στις δυνατότητές του. Τα παιδιά θα νιώσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και πίστη στη ζωή μόνο αν βιώσουν την επιτυχία μιας προσπάθειάς τους. Εξάλλου, από την στιγμή της γέννησης μαθαίνουν ότι με τα κατορθώματά τους κερδίζουν το χαμόγελο, την αποδοχή και την αγάπη των γονιών τους. Η ενθάρρυνση των γονιών είναι σημαντική, για να προχωρήσουν στην ανίχνευση του περιβάλλοντος.

Έχουν ανάγκη από το «μπράβο», την προτροπή, τον έπαινο.

Με αυτόν τον τρόπο τους δείχνουμε την αγάπη, την προσοχή και την εκτίμησή μας και τα βοηθάμε να πιστέψουν στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους. Έστω κι αν δεν πετυχαίνουν πάντα τους στόχους τους, μπορούμε να αναγνωρίσουμε την προσπάθεια που κατέβαλαν και να τους πούμε πως την επόμενη φορά με λίγη προσοχή θα τα καταφέρουν ακόμα καλύτερα.

Να υπογραμμίσουμε ότι πρώτα οι γονείς πρέπει να συμφιλιωθούν με τις αποτυχίες των παιδιών τους και να τις αντιμετωπίσουν ως κάτι φυσικό και παροδικό, βοηθώντας τα να αποκτήσουν περισσότερο θάρρος και αποφεύγοντας την τελειομανία, που μπορεί να τα αγχώνει.

Εξάλλου, όπως και οι ενήλικοι , έτσι και τα παιδιά νιώθουν σιγουριά σε κάποια πράγματα ενώ σε κάποια άλλα όχι.

Τι να κάνετε..

- Να προσπαθείτε να αναγνωρίζετε τα δυνατά και αδύνατα σημεία του παιδιού σας, ώστε να το προτρέπετε να βάζει στόχους προσιτούς.

- Οι βάσεις για την εμπιστοσύνη του παιδιού στον εαυτό του μπαίνουν από νωρίς. Από τις πρώτες κιόλας μέρες τις γέννησης παίρνει τα πρώτα μηνύματα. Όσο πιο ξεκάθαρα είναι τα δικά σας όρια τόσο πιο επιτυχή θα είναι τα μηνύματα που θα περάσετε στο παιδί σας.
- Να ακούτε το παιδί σας με προσοχή.
- Να το ενθαρρύνετε να εκφράζει τα συναισθήματα και τις απόψεις του.
- Να λαμβάνετε σοβαρά υπόψη όσα λέει.
- Να του απαντάτε με ειλικρίνεια (προσαρμόζοντας βέβαια την απάντησή σας στην ηλικία του).
- Να αναγνωρίζετε την προσπάθειά του, ακόμη και αν δεν τα πήγε καλά.
- Να του δίνετε ευκαιρίες.
- Να δείχνετε εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του, ώστε να καλλιεργήσει μέσα του τα εφόδια που του είναι απαραίτητα για να τα βγάλει πέρα στη ζωή του.
- Να αντισταθμίζετε τα αρνητικά με τα θετικά στοιχεία.

Τι να αποφεύγετε

Επειδή, όμως, τα όρια μεταξύ επαίνου και υπερβολής είναι μερικές φορές δυσδιάκριτα και μας οδηγούν σε παγίδες, σας παραθέτουμε κάποια στοιχεία που πρέπει να αποφεύγετε.

- Να του λέτε «μπράβο» κάθε στιγμή, όταν δεν το εννοείτε, γιατί έτσι του δημιουργείτε δυσπιστία.
- Να δίνετε μεγάλη έμφαση όταν διεκπεραιώνει τα καθημερινά του καθήκοντα.
- Να επαινείτε ό,τι κάνει ή λέει το παιδί σας. Ίσως έτσι δημιουργηθεί εξάρτηση του παιδιού από τους επαίνους, σε σημείο που μόνο έτσι μπορεί να κινητοποιείται. Τονίζετε πάντα τη συγκεκριμένη συμπεριφορά του.
- Να χρησιμοποιείτε ηχηρές φράσεις όταν θέλετε να επικροτήσετε κάτι που έκανε το παιδί σας. Μη λέτε, π.χ., «μπράβο», «θαυμάσια», «τέλεια» κ.α.

Από το βιβλίο μου 

Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά

https://www.akappatou.gr

Παιδική ηλικία

Εάν ο άλλος γονέας προτρέπει το παιδί να σας ζητάει πράγματα, διερευνήστε μήπως αμελείτε όντως κάποιες υποχρεώσεις σας και τον εξωθείτε να χρησιμοποιήσει εσφαλμένα αυτή την αρνητική μορφή διεκδίκησης.

Καλό είναι να μη μετατρέπετε και εσείς με τη σειρά σας το παιδί σε αγγελιαφόρο. Απαντήστε στο παιδί ότι για το συγκεκριμένο ζήτημα θα συνεννοηθείτε με τον άλλον γονέα απευθείας και προχωρήστε σε άλλα θέματα.

Όταν αντιλαμβάνεστε ότι το παιδί μεταφέρει απόψεις του άλλου γονέα περνώντας τες ως δικές του, προσπαθήστε με τρυφερότητα να συζητήσετε τα επιχειρήματα του.

Αν αντιλαμβάνεστε ότι το φέρνετε σε αδιέξοδο, σταματήστε τη συγκεκριμένη συζήτηση και αλλάξτε θέμα. Προσπαθήστε να κάνετε μαζί του κάτι ευχάριστο και επικοινωνήστε για άλλα ζητήματα. Παράλληλα όμως διερευνήστε για ποιο λόγο το παιδί έχει αρχίσει να εκφράζει απόψεις που δεν το εκπροσωπούν.

Όλα αυτά μπορούν να αποφευχθούν αν οι γονείς βάζουν στην άκρη τα προσωπικά τους και επικοινωνούν τακτικά για το καλό των παιδιών τους.

Από το βιβλίο μου "Οι γονείς χωρίζουν"

https://www.akappatou.gr

Παιδική ηλικία

2.000 ευρώ για κάθε νεογέννητο - Έξτρα αφορολόγητο όριο - Μειωμένος ΦΠΑ για βρεφικά είδη πρώτης ανάγκης

Μια τριπλή οικονομική ενίσχυση για τις οικογένειες με παιδιά ενσωματώνει ο προϋπολογισμός του 2020.

Το νέο επίδομα για κάθε νεογέννητο, το αυξημένο αφορολόγητο που θα δικαιούνται οι μισθωτοί με παιδιά αλλά και ο μειωμένος ΦΠΑ 13% για συγκεκριμένα βρεφικά αγαθά όπως οι πάνες συνθέτουν τη δέσμη μέτρων ενίσχυσης των οικογενειών.

Ειδικότερα:

1. Επίδομα για κάθε νεογέννητο παιδί: Το νέο επίδομα, ύψους 2.000 ευρώ, θα καταβάλλεται το 2020 σε όσες οικογένειες φέρουν στον κόσμο παιδιά και δεν σχετίζεται με το γνωστό οικογενειακό επίδομα. Όπως επεσήμανε χθες η αρμόδια υφυπουργός Δ. Μιχαηλίδου, θα μπουν εισοδηματικά κριτήρια, ωστόσο αυτά δεν θα αποκλείουν τη μεγάλη μάζα των πολιτών, καθώς το νέο επίδομα δεν είναι προνοιακού αλλά δημογραφικού χαρακτήρα.

Συγκεκριμένα:

Για μονογονεϊκή οικογένεια το ύψος του εισοδήματος δεν πρέπει να ξεπερνά τις 40.000 ευρώ
Για ζευγάρια, το συνολικό ύψος του εισοδήματος τους θα πρέπει να είναι ως 60.000 ευρώ
Για κάθε τέκνο, το οποίο ήδη βρίσκεται στην οικογένεια, το εισοδηματικό όριο προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ. Έτσι, αν ένα ζευγάρι, που έχει ήδη 2 παιδιά, φέρει στον κόσμο ένα ακόμα, για να πάρουν τις 2.000 ευρώ, το εισόδημα τους δεν πρέπει να ξεπερνά τις 80.000 ευρώ.
Με βάση το τελευταίο στατιστικό Δελτίο της ΑΑΔΕ, τα ζευγάρια χωρίς παιδιά με εισόδημα ως 60.000 ευρώ, ανέρχονται σε 1.382.327 και αποτελούν εν δυνάμει το κοινό στο οποίο απευθύνεται το επίδομα.

Όπως διευκρίνισε η υφυπουργός, οι 2.000 ευρώ θα καταβάλλονται σε 2 δόσεις: η πρώτη δόση με τη γέννηση του και η δεύτερη σε έξι μήνες από τη γέννηση του. Φυσικά, το επίδομα αφορά σε κάθε νεογέννητο, συνεπώς αν πρόκειται π.χ. για δίδυμα τότε μιλάμε για 4.000 ευρώ. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, κάθε χρόνο καταγράφονται 85.000- 90.000 γεννήσεις, ενώ το «καθαρό» δημοσιονομικό κόστος του νέου επιδόματος έχει υπολογιστεί σε 120 εκατ. ευρώ.

2. Αυξημένο αφορολόγητο όριο: Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο καθιερώνει νέα αφορολόγητα όρια εισοδήματος για μισθωτούς, συνταξιούχους και κατ΄επάγγελμα αγρότες που έχουν προστατευόμενα παιδιά τα οποία είναι αυξημένα σε σχέση με τα σημερινά. Συγκεκριμένα τα νέα αφορολόγητα όρια από τον επόμενο μήνα διαμορφώνονται ως εξής:

Άγαμος: 8.636 ευρώ
με 1 παιδί: αφορολόγητο 9.000 ευρώ
με 2 παιδιά: αφορολόγητο όριο 10.000 ευρώ
Τρίτεκνοι: αφορολόγητο όριο 11.000 ευρώ
με 4 παιδιά: αφορολόγητο όριο 12.000 ευρώ
με 5 παιδιά: αφορολόγητο όριο 13.000 ευρώ
Ειδικά για τις οικογένειες με μικρομεσαία εισοδήματα, η προσαύξηση του αφορολογήτου σε συνδυασμό με το νέο συντελεστή 9%, οδηγεί σε μικρότερη μηνιαία παρακράτηση φόρου, άρα και σε μισθολογικές «ενέσεις».

Για παράδειγμα, δημόσιος υπάλληλος με 2 παιδιά και αποδοχές 1.250 ευρώ, θα δει αύξηση 11,6 ευρώ. Ένας εργαζόμενος του ιδιωτικού τομέα, με 3 παιδιά και αποδοχές 1.357 ευρώ, θα δει αύξηση 12,9 ευρώ. Οι αδικημένοι είναι οι εργαζόμενοι με 1 παιδί, καθώς αν οι μηνιαίες αποδοχές τους ξεπερνούν τα 1.428 ευρώ, τότε δεν θα δουν μείωση των κρατήσεων άρα και αύξηση μισθού.

3. ΦΠΑ: Από την Πρωτοχρονιά, μειώνεται από 24% σε 13% ο ΦΠΑ σε όλες τις συσκευασμένες βρεφικές τροφές, στις βρεφικές πάνες και στα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου. Το δημοσιονομικό κόστος υπολογίζεται σε 12 εκατ. ευρώ.

.newsbeast.gr

Παιδική ηλικία

Οι γονείς του 4χρονου Αλέξανδρου ζήτησαν τη βοήθειά μου γιατί, όπως χαρακτηριστικά λένε, έχουν ταλαιπωρηθεί πολύ με τον ύπνο του. Η μητέρα είναι παιδίατρος και μου λέει ότι έχει εφαρμόσει όλες τις μεθόδους που έχει διαβάσει, αλλά ο Αλέξανδρος μόλις αισθάνεται ότι φτάνει η ώρα του ύπνου αρχίζει να έχει άρνηση, να τρέχει γύρω γύρω και να τον κυνηγούν! «Τελικά τον πάμε για μπάνιο και μετά στο δωμάτιο για το παραμύθι, αλλά θέλει ξανά και ξανά το ίδιο.

Μόλις του λέω είναι η τελευταία φορά, γιατί είναι ώρα για ύπνο, θυμάται να πιει νερό, να πάει στην τουαλέτα, να του φέρω όλα τα αρκουδάκια του και άλλα παρόμοια. Όταν πια έχουν τελειώσει και αυτά, θέλει να ξαπλώνω στο κρεβάτι του μέχρι να τον πάρει ο ύπνος, μόλις όμως σηκωθώ ξυπνά και αρχίζει να με φωνάζει. Αυτή η τελετουργία διαρκεί περίπου 2 ώρες κάθε βράδυ. Δεν αντέχω άλλο είμαι όλη μέρα στο πόδι» καταλήγει η μητέρα του. «Επιστρέφω στις 9 το βράδυ από το ιατρείο και κυνηγάω τον Αλέξανδρο μέχρι τα μεσάνυχτα». Μας έχει κουράσει πολύ και έχει επηρεάσει και τη σχέση μας» συνεχίζει ο πατέρας του. «Μοιραία, η ένταση που έχουμε δυστυχώς μεταφέρεται και στο παιδί» ομολογούν, μια και αναγκάζονται να του βάλουν τις φωνές. Οι γονείς του Αλέξανδρου προβληματίζονται για το τι έχουν κάνει λάθος.

Παρόμοιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν αρκετοί γονείς.

Μόλις πλησιάζει η ώρα του ύπνου, αναστατώνονται, γιατί σκέφτονται πόσο θα «υποφέρουν», προκειμένου να πείσουν το παιδί να πάει στο κρεβάτι και να κοιμηθεί. Eφευρίσκουν διάφορες μεθόδους για να επιτύχουν το «επιθυμητό». Άλλοτε εξαντλούν όλη την έμπνευσή τους διηγούμενοι ιστο€ρίες ή δοκιμάζο-ντας την τιμωρία, την επίπληξη ή ακόμα και τη δωροδοκία, ελπίζοντας ότι θα κοιμηθεί το παιδί τους.

Συχνά, μάλιστα, απογοητεύονται, βλέποντας ότι μόλις απομακρυνθούν το παιδί αρχίζει να κλαίει ή να φωνάζει. Σε άλλες περιπτώσεις, το παιδί ξυπνά μέσα στη νύχτα κλαίγοντας, με έκδηλα τα σημάδια του φόβου. Aποτέλεσμα αυτών των καταστάσεων είναι η ένταση και η νευρικότητα σε όλη την οικογένεια.  Tέτοιες δυσκολίες μπορεί να παρουσιαστούν από πολύ νωρίς στο παιδί.

Εμφανίζονται πιο συχνά σε παιδιά ηλικίας από 18 μηνών μέχρι 6 χρόνων. Tο παιδί εναντιώνεται στον ύπνο εφευρίσκοντας προφάσεις ή επινοώντας διάφορες τελετουργικές πράξεις, όπως η απαίτηση να είναι τοποθετημένα με συγκεκριμένο πάντα τρόπο διάφορα προσωπικά του αντικείμενα το μαξιλάρι του ή ένα παιχνίδι.

Άλλοτε ζητά να του φέρουν νερό ή να του επαναλάβουν οι γονείς του το ίδιο παραμύθι. Aυτές οι συγκεκριμένες ψυχαναγκαστικές εκδηλώσεις ερμηνεύ-ονται ως μια προσπάθεια του παιδιού να κυριαρχήσει στο άγχος του, να επανακτήσει το συναίσθημα της παντοδυναμίας και να πιστέψει ότι διαθέτει την ικανότητα να ελέγχει την επιθετικότητά του και τους φόβους του.

Συνδέεται με το άγχος αποχωρισμού από τη μητέρα του. Mερικές φορές, η ένταση και ο πανικός του είναι τόσο μεγάλοι όταν φτάνει η ώρα του ύπνου, που οι γονείς δυσκολεύονται να το καθησυχάσουν. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ίσως χρειάζεται η βοήθεια ειδικού.  Σε άλλες περιπτώσεις συναντάμε γονείς που προβληματίζονται, επειδή το μόλις μερικών μηνών παιδί τους κλαίει τη νύχτα ή δεν κοιμάται, παρουσιάζει, δηλαδή, αϋπνία.

Όταν αυτό παρουσιάζεται τακτικά, αφού αποκλείσουμε κάθε οργανικό παράγοντα, πρέπει να ανατρέξουμε στις συνθήκες που επικρατούν στην οικογένεια και στον τρόπο με τον οποίο οι γονείς χειρίζονται το παιδί. Aναμφίβολα, διαφαίνεται μια δυσκολία στη σχέση του παιδιού με το περιβάλλον του. Πολύ συχνά αυτό οφείλεται σε εσφαλμένους χειρισμούς, όπως σε υπερβολική αυστηρότητα στα γεύματα.

Aυτό συμβαίνει γιατί, στη συγκεκριμένη ηλικία, το παιδί βρίσκεται σε πλήρη κινητικότητα και δέχεται δύσκολα την παλινδρόμηση που συνεπάγεται η διαδικασία του ύπνου· κυρίως λόγω της εμφάνισης των πρώτων ονείρων, τα οποία προκαλούν άγχος ή φόβο και κάνουν τον ύπνο μια κατάσταση ανησυχητική. Συνήθως, το πρόβλημα υποχωρεί με τη βελτίωση των αρνητικών συνθηκών.

Τα τελευταία χρόνια, οι δυσκολίες στον ύπνο των παιδιών έχουν αυξηθεί κυρίως στα αστικά κέντρα. Στην πραγματικότητα, ίσως είναι εκδηλώσεις στρες και άγχους, που προέρχονται από τις συνθήκες της καθημερινότητας, οι οποίες βρίσκουν έδαφος να εκφραστούν την ώρα που το παιδί πέφτει για ύπνο, γιατί τότε είναι μόνο του και νιώθει απροστά-τευτο. Όσο πιο εξαρτημένο είναι ένα παιδί ή όσο πιο αγχώδεις είναι οι γονείς του, τόσο πιο συχνά παρουσιάζει τέτοιου είδους διαταραχές.

Επίσης, προσπαθήστε να το βοηθήσετε σταδιακά να εξοικειωθεί με μικρής διάρκειας απομακρύνσεις από αυτό.

Από το βιβλίο μου, "Οι γονείς κάνουν την διαφορά"

akappatou.gr

Παιδική ηλικία

Η καλύτερη προσέγγιση στο ζήτημα των ελευθεριών και των πρωτοβουλιών είναι η σταδιακή εκχώρησή τους, ανάλογα με την ωριμότητα του παιδιού, αλλά με την επισήμανση ότι δεν αποτελούν κεκτημένο. Σε περίπτωση που το παιδί κάνει κακή διαχείριση των νέων "προνομίων", θα πρέπει να ανακαλέσετε.

Στις διαμάχες με το παιδί δεν έχει νόημα να επαναλαμβάνετε διαρκώς ότι έχετε εμπιστοσύνη στο ίδιο αλλά όχι στους άλλους. Αυτή η φράση δε μπορεί να αμβλύνει την ανάγκη του παιδιού για μεγαλύτερη ελευθερία. Θα σας αντιγυρίσει ότι έχει την ωριμότητα να αντιμετωπίζει καταστάσεις και ότι ανεξάρτητα από το τι θα κάνουν οι άλλοι, το ζήτημα εντοπίζεται στο κατά πόσο εμπιστεύεστε τις δικές του δυνατότητες να αντιδράσει σωστά.

Αυτή εξάλλου είναι και η αλήθεια.

Εξηγήστε στο παιδί ότι του δείχνετε εμπιστοσύνη που αναλογεί στην ηλικία του, αλλά δε μπορείτε να το αντιμετωπίσετε σαν 20χρονο, αφού απλούστατα ακόμα δεν είναι.

Βεβαιωθείτε πάντως ότι δεν του στερείτε βασικές για την ηλικία του ελευθερίες. Οι μεγάλοι περιορισμοί δεν αφήνουν στο παιδί το περιθώριο να αναπτύξει την προσωπικότητά του και να κάνει τα λάθη του. Όσο κι αν ανησυχείτε για αυτά τα λάθη, είναι αδύνατον να το προστατεύσετε από αυτά.

Κατά συνέπεια, πρέπει να αποδεχτείτε το δικαίωμά του να διαπράττει σφάλματα και να μαθαίνει από

Από το βιβλίο μου - Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά

https://akappatou.gr/

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.