Ιανουαρίου 21, 2020

Κινηματογράφος

Τα «Παράσιτα» πρέπει να πάρουν (τουλάχιστον) το Όσκαρ σχεδιασμού παραγωγής μόνο γι’ αυτό το σπίτι Η εντυπωσιακή κατοικία στην καρδιά της ταινίας δεν αποτελεί απλά το ιδανικό σκηνικό για την λειτουργία των χαρακτήρων αλλά είναι αυτή που καθοδηγεί την πλοκή σε εντελώς απρόσμενα μέρη

«Οι ιδιοκτήτες του σπιτιού επιθυμούν πάνω απ' όλα να επιδείξουν το σοφιστικέ γούστο τους», λέει ο σκηνοθέτης μιας από τις πιο σημαντικές ταινίες της χρονιάς (για πολλούς, της πιο σημαντικής) για την εντυπωσιακή κατοικία της οικογένειας Παρκ στα «Παράσιτα», κατοικία στην οποία εισβάλλει η φτωχή οικογένεια Κιμ. Στην περιβόητη ήδη ταινία του Μπονγκ Τζουν Χο, που κέρδισε τον περσινό Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και είναι υποψήφια για έξι Όσκαρ (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, διεθνούς ταινίας, πρωτότυπου σεναρίου, μοντάζ και σχεδιασμού παραγωγής ή σκηνογραφίας), το σπίτι υποτίθεται ότι έχει σχεδιαστεί από έναν διάσημο αρχιτέκτονα, ο οποίος ήταν και ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του.

Η κατοικία των Παρκ δεν παρέχει απλά τον ιδανικό χώρο για την λειτουργία των χαρακτήρων της ταινίας ή μόνο την προέκτασή τους. Κάτι σκοτεινό υφέρπει σ΄ αυτό το εντυπωσιακό, μοντέρνο σπίτι, κάτι που καθοδηγεί την πλοκή σε εντελώς απρόσμενα μέρη. Για να δημιουργήσει λοιπόν το σκηνικό, ο σχεδιαστής της παραγωγής Λι Χα-Τζουν, προσπάθησε, όπως λέει να σκεφτεί λιγότερο με την ιδιότητά του και περισσότερο ως αρχιτέκτονας: «Προφανώς έπρεπε να συνυπολογίσουμε τους κινηματογραφικούς παράγοντες, έπρεπε επίσης όμως να δημιουργήσουμε ένα σπίτι τόσο αληθινό ώστε το κοινό να αποδεχτεί την ιδέα ότι έμεναν οι συγκεκριμένοι χαρακτήρες εκεί».

Το αποτέλεσμα είναι απλό, κομψό και μοντέρνο με έμφαση στο ξύλο, στο γυαλί, στις καθαρές γραμμές και στις σιλουέτες. «Ήθελα το ευρύχωρο λίβινγκ ρουμ και ο μεγάλος κήπος να μοιάζουν με έναν εντυπωσιακό πίνακα», λέει ο Λι. Η τέχνη στους τοίχους του σπιτιού των Παρκ επίσης αποτελεί σύμβολο κοινωνικού στάτους και κάποια από τα έργα είναι αληθινά.

Όπως ο πίνακας που απεικονίζει ένα δάσος και προέρχεται από τη σειρά "Maya" του Νοτιοκορεάτη εικαστικού Seung-mo Park. «Όταν κοιτάζω αυτό το έργο, νιώθω ότι πέφτω σε έναν σιωπηλό, απόμερο χώρο στη μέση ενός δάσους», λέει ο Λι. Ο Seung-mo Park δημιούργησε επίσης μια εικόνα με γάτες ειδικά για την ταινία. Το υπέρκομψο, καλόγουστο, τέλεια φωτισμένο σπίτι, προετοιμάζει το σκηνικό για την επική ανατροπή στο φινάλε με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Πεπεισμένοι ότι ο νεαρός γιος τους είναι εικαστικό ταλέντο, οι Παρκ γεμίζουν τον χώρο με τα αφηρημένα έργα του. «Η μητέρα πιστεύει ότι ο γιος της είναι ιδιοφυία σαν τον Ζαν-Πολ Μπασκιά», λέει ο σκηνοθέτης της ταινίας. «Βασικά, θέλει να επιδείξει ότι η οικογένειά της δεν είναι σαν τους παραδοσιακούς πλούσιους – ότι είναι καλλιεργημένοι με τα κριτήρια μιας μοντέρνας αισθητικής». Η κατοικία των Παρκ δεν παρέχει απλά τον ιδανικό χώρο για την λειτουργία των χαρακτήρων της ταινίας ή μόνο την προέκτασή τους.

Κάτι σκοτεινό υφέρπει σ΄ αυτό το εντυπωσιακό, μοντέρνο σπίτι, κάτι που καθοδηγεί την πλοκή σε εντελώς απρόσμενα μέρη. Το υπέρκομψο, καλόγουστο, τέλεια φωτισμένο σπίτι, προετοιμάζει το σκηνικό για την επική ανατροπή στο φινάλε με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της ταινίας:

«Θεωρούμε ότι τα σπίτια ιδανικά θα πρέπει να είναι γήινα, ζεστά και άνετα. Και όταν αυτή η σύμβαση απειλείται, τότε είναι που νοιώθουμε τον μεγαλύτερο φόβο». Πηγή: www.lifo.gr

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες από σήμερα  Πέμπτη 9/1
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 


Το πολεμικό έπος του Σαμ Μέντες και το βραβευμένο μεταμοντέρνο δράμα του Ρόι Άντερσον έρχονται στους κινηματογράφους αυτήν την εβδομάδα.

1917
Ο Σαμ Μέντες στα χαρακώματα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο οσκαρικός σκηνοθέτης («American Beauty», «Skyfall») δημιουργεί ένα μεγαλεπήβολο πολεμικό έπος στα χνάρια της «Διάσωσης του Στρατιώτη Ράιαν». Μόνο που εδώ δεν βρισκόμαστε στα παράλια της Νορμανδίας, αλλά στο ανοιχτό πεδίο της Φλάνδρας, όπου διεξήχθη η μάχη του Πασεντάλε. Βρετανοί και Γερμανοί πολεμούσαν εκεί νυχθημερόν από τον Ιούλιο έως τον Νοέμβριο του 1917• οι συμμαχικές δυνάμεις κατάφεραν να επιβληθούν αρχικά, στη συνέχεια όμως υπέστησαν οδυνηρή ήττα. Με φόντο τις ένοπλες συγκρούσεις, δύο νεαροί στρατιώτες αναλαμβάνουν μια φαινομενικά αδύνατη αποστολή: καθώς ο χρόνος μετράει αντίστροφα, καλούνται να διεισδύσουν στις γραμμές του εχθρού και να παραδώσουν ένα μήνυμα που θα σταματήσει μια φονική επίθεση, η οποία θα κοστίσει τη ζωή χιλιάδων στρατιωτών.

Η Ομορφιά της Ύπαρξης
Υπαρξιακό δράμα του Ρόι Άντερσον βραβευμένο στο φεστιβάλ Βενετίας. Μια σειρά στυλιζαρισμένων αυτοτελών βινιετών αντικατοπτρίζουν τους στοχασμούς του σκηνοθέτη πάνω σε διαφορετικά υπαρξιακά ζητήματα, άλλοτε μακάβρια και άλλοτε με καυστικό χιούμορ.

Ένα Ψηλό Κορίτσι
Ρώσικο δράμα εποχής βραβευμένο στις Κάνες. Μετά το εντυπωσιακά σκηνοθετημένο και πολιτικά ώριμο ντεμπούτο του «Οι Δικοί μου Άνθρωποι», ο 28χρονος Καντεμίρ Μπαλάγκοφ συνεχίζει να εντυπωσιάζει με ένα σκληρό δράμα εποχής που φιλοτεχνεί το πορτρέτο δύο γυναικών στο Λένινγκραντ αμέσως μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα παιδί θα τις φέρει κοντά και μια απώλεια θα δοκιμάσει τις ηθικές αντοχές τους σ’ έναν κόσμο γεμάτο προσωπικά και κοινωνικά αδιέξοδα. Η ταινία απέσπασε το βραβείο των κριτικών και εκείνο της σκηνοθεσίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στις Κάνες, ενώ αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ρωσίας στα ξενόγλωσσα Όσκαρ.

Corpus Christi
Πολωνικό φιλμ που έφτασε στις δέκα ταινίες της βραχείας λίστας για το Όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας. Ένας νεαρός κατάδικος έρχεται σε κοντινή επαφή με τη θρησκεία και βιώνει μια πνευματική μεταμόρφωση η οποία του γεννά την επιθυμία να γίνει ιερέας. Αυτή θα πραγματοποιηθεί κατά λάθος, όταν ταξιδέψει σε μια κωμόπολη για να εργαστεί σε ξυλουργείο, όμως μια παρεξήγηση θα τον αναγκάσει να εργαστεί ως ιερέας. Η επιλογή του να αποκρύψει την αλήθεια θα οδηγήσει τον ίδιο και τη μικρή ενορία βιώσουν μια υπερβατική εμπειρία.

Η Κατάρα
Αμερικάνικο ριμέικ της ομότιτλης ιαπωνικής ταινίας τρόμου. Μια εκδικητική, πεθαμένη ψυχή, ένα φάντασμα που βρίσκει καταφύγιο σε ένα καταραμένο σπίτι δημιουργεί μια τρομακτική αλυσίδα θανάτου σε όποιον προσπαθήσει να μπει μέσα, είτε με σκοπό να κατοικήσει εκεί είτε εάν τολμά να αναζητήσει την προέλευση του Κακού.

Η Νύχτα τ’ Αγι’ Αντώνη
Ταινία του Θανάση Σκρουμπέλου εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία του αντιστασιακού Δημήτρη Τατάκη. Ένα βράδυ ένας στρατιωικός εν αποστρατεία εγκλωβίζεται στη Μακρόνησο όπου συναναντά τον Περικλή και τη Σάρα, με τους οποίους θα αναγκαστεί να μοιραστεί τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά του.

Ουπς! Ο Νώε Έφυγε…
Ταινία κινουμένων σχεδίων με ήρωες τα ζωάκια που δεν επιβιβάστηκαν στην κιβωτό του Νώε. Δύο πλασματάκια, πατέρας και γιος, που ανήκουν στο φανταστικό είδος των φρουφρούληδων, καταφέρνουν να επιβιβαστούν στην κιβωτό όμως μια απροσδόκητη αναποδιά τους χωρίζει και ο μικρός μένει πίσω, με το ξέσπασμα της τρομερής πλημμύρας να πλησιάζει.

Η Βασίλισσα του Χιονιού
Το κλασικό παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν σε μια μοντέρνα animation διασκευή. Η κακιά Βασίλισσα αναζητά πάση θυσία κάθε καλλιτέχνη με μαγικές ικανότητες ο οποίος είναι ικανός να την εξολοθρεύσει χρησιμοποιώντας τις δυνάμεις του. Σύντομα στο στόχαστρό της μπαίνει ένας ανυποψίαστος μικρός ζωγράφος, ο οποίος δεν έχει ιδέα πως πρόκειται η ζωή του να πάρει μια περιπετειώδη τροπή.

Κινηματογράφος

Ο Ρομάν Πολάνσκι έχει πολλούς λόγους να θαυμάζει τον Ζορζ Κλεμανσό. Τον θαρραλέο Γάλλο εκδότη και πολιτικό, ο οποίος καθόρισε τη Γ΄ Γαλλική Δημοκρατία. Ευφυής, προοδευτικός και ασυμβίβαστος, ήταν από τους ισχυρότερους υπερασπιστές του Εμίλ Ζολά στην πολύκροτη υπόθεση Ντρεϊφίς (Ντρέιφους στα καθ’ ημάς), ενώ ιστορική έχει μείνει η φράση του: «Η στρατιωτική δικαιοσύνη έχει τόση σχέση με τη δικαιοσύνη όσο η στρατιωτική μπάντα με τη μουσική».

Θεωρώντας πως ο ίδιος έχει υπάρξει θύμα ψευδών κατηγοριών και προκατειλημμένων απόψεων περί βιασμού και σεξουαλικής κακοποίησης, ο Πολωνοεβραίος σκηνοθέτης βρίσκει πολλά κοινά ανάμεσα στη δική του ιστορία και σε εκείνη του εβραϊκής καταγωγής Γάλλου αξιωματικού Αλφρέντ Ντρεϊφίς. Αποδιοπομπαίος τράγος της ανάγκης των στρατιωτικών αρχών να βρουν τον προδότη που έδινε απόρρητες πληροφορίες στους Γερμανούς, ο Ντρεϊφίς οδηγήθηκε τον Νοέμβριο του 1894 ενώπιον του στρατοδικείου, όπου καταδικάστηκε για εσχάτη προδοσία. Καθαιρέθηκε και τον Απρίλιο του επόμενου έτους απεστάλη σιδηροδέσμιος στο Νησί του Διαβόλου.

Εν τω μεταξύ, ο γνώστης της υπόθεσης αντισυνταγματάρχης Ζορζ Πικάρ ανέλαβε επικεφαλής των μυστικών υπηρεσιών και δεν άργησε να διαπιστώσει πως πίσω από τις κατηγορίες εναντίον του Ντρεϊφίς είχε στηθεί μια περίτεχνη πλεκτάνη που άφηνε ανέγγιχτο τον αληθινό ένοχο, τον ταγματάρχη Φέρντιντ Εστερχάζι. Αταλάντευτης ηθικής, ως στρατιωτικός παλαιάς κοπής, ξεκινά τότε μια ριψοκίνδυνη έρευνα για τη συγκέντρωση αθωωτικών στοιχείων, αλλά βρίσκει μπροστά του αμετανόητο το γαλλικό μιλιταριστικό κατεστημένο. Η επιμονή του και το πύρινο άρθρο του Εμίλ Ζολά «Κατηγορώ…!» όμως ανοίγουν το δρόμο της (καθυστερημένης) δικαίωσης.

Αν και αντανακλά ξεκάθαρα τις δικές του περιπέτειες, ο Πολάνσκι χειρίζεται την υπόθεση Ντρεϊφίς με στιβαρή νηφαλιότητα, υπογράφοντας την καλύτερη ταινία του εδώ και πολλά χρόνια. Πατώντας σ’ ένα στέρεα δομημένο σενάριο που συνυπογράφει με τον Ρόμπερτ Χάρις («Ο Αόρατος Συγγραφέας»), αναδεικνύει μέσα από ένα καλοκουρδισμένο θρίλερ εποχής τη σχέση πολιτικής πρακτικής και ηθικών αξιών (κοφτερή σαν ψυχρό λεπίδι η τελική σκηνή), εθνικιστικού φανατισμού και ψυχολογίας των μαζών, όσο και την αιώνια διαμάχη κάθε μορφής εξουσίας με την εξατομικευμένη ανθρώπινη συνείδηση.

Ανέκαθεν πιστός στην πεποίθησή του πως ο άνθρωπος στέκει αδύναμος απέναντι σε δυνάμεις που τον υπερβαίνουν («Το Μωρό της Ρόζμαρι», «Τσάιναταουν», «Ο Ένοικος», «Η Ένατη Πύλη», «Αόρατος Συγγραφέας»), ο Πολάνσκι ευθυγραμμίζει δεξιοτεχνικά το διασημότερο στρατιωτικοπολιτικό σκάνδαλο της πρόσφατης ιστορίας με τη ζηλευτή φιλμογραφία του, καυτηριάζει τη διαχρονική μισαλλοδοξία που εμφωλεύει στις ευνομούμενες δυτικές δημοκρατίες, εξαπολύει το «Κατηγορώ…!» του στην πολιτική ορθότητα της #MeToo πραγματικότητας και κερδίζει το Αργυρό Λιοντάρι και το βραβείο κριτικών του φεστιβάλ Βενετίας όσο και τέσσερις υποψηφιότητες Ευρωπαϊκών Βραβείων (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και α΄ αντρικού ρόλου).

Γαλλία, Ιταλία. 2019. Διάρκεια: 132΄. Διανομή: ODEON.

Κινηματογράφος

Η επιτυχία της θεατρικής βιογραφίας του Πέτρου Ζούλια «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» με τη Νένα Μεντή, η οποία παιζόταν στις αθηναϊκές σκηνές σχεδόν για μία δεκαετία, επανέφερε στο προσκήνιο τη σπουδαιότερη Ελληνίδα στιχουργό και την περιπετειώδη ζωή της. Το πρωτότυπο σενάριο της Κατερίνας Μπέη («Θηλυκή Εταιρία», «Success Story») επιχειρεί μια διαφορετική προσέγγιση, η οποία στηρίζεται πάνω στις επώδυνες μνήμες της γεννημένης το 1893 Αϊδινιώτισσας.

«Δεν θέλω να θυμάμαι», λέει εκείνη στην πρώτη φράση της ταινίας, η οποία ξεκινά με μια γιορτινή βραδιά προς τιμήν της λαϊκής ποιήτριας μάλλον στα τέλη της δεκαετίας του ’60 (αφού παρών είναι και ο Μανώλης Χιώτης, που πέθανε το 1970), όπου παρευρίσκονται όλοι οι σπουδαίοι συνθέτες με τους οποίους είχε συνεργαστεί. Επιστρέφουμε γρήγορα στην καταστροφή της Σμύρνης και στο ριψοκίνδυνο πέρασμά της στην Ελλάδα του 1922, για να ακολουθήσει ένα διηγηματικά στρωτό και χτισμένο πάνω στις αναμνήσεις της ηρωίδας πηγαινέλα στο χρόνο, όπου το «φάντασμα» κάθε ιστορικού κεφαλαίου της ζωής της που κλείνει (ο πρώτος και ο δεύτερος σύζυγός της, η μητέρα της…) την επισκέπτεται στο τραπέζι της τιμητικής γιορτής.

Ένα από τα φαντάσματα είναι και ο νεότερος εαυτός της, ερμηνευμένος με νεύρο από την Κάτια Γκουλιώνη («Πολυξένη»), η οποία καταφέρνει να συντονιστεί ερμηνευτικά σε μεγάλο βαθμό με την πιο δύσθυμη κι εσωστρεφή γερασμένη Ευτυχία τής –πάντα εξαιρετικής– Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη. Και οι δύο κρατούν ζωντανό το ασίγαστο πάθος μιας γυναίκας που ήθελε να παίξει στη ζωή με τους δικούς της όρους, πράγμα που η τελευταία δεν της το επέτρεψε ποτέ.

Υπάρχουν στιγμές κατά τις οποίες η ταινία βγάζει στην οθόνη αυτήν την τραγική διάσταση (η κόρης της Μαίρη τραγουδά το «Δυο πόρτες έχει η ζωή»), αφήνει όμως αναπάντητη την ουσιαστική σχέση της γυναίκας Ευτυχίας με τη στιχουργό Παπαγιαννοπούλου αλλά και την Ελλάδα που ζει έξω από τη μικρή αυλή της. Τι το ιδιαίτερο κουβαλούσε η λαϊκή ποιητικότητά της; Τι συνδέει καλλιτεχνικά τα «Καβουράκια» με το «Είμαι αητός χωρίς φτερά» και τη «Φαντασία»; Πώς δένονται όλα αυτά με την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα που τα τραγούδησε;

Η φροντισμένη για τα ελληνικά δεδομένα παραγωγή αναπλάθει πειστικά τις εποχές, ο Άγγελος Φραντζής («Ακίνητο Ποτάμι») δίνει κινηματογραφική πνοή στην αφήγηση και το γέλιο διαδέχεται το δάκρυ σε μια τακτοποιημένη σινε-βιογραφία με το νου της στο μεγάλο –τηλεοπτικοαναθρεμμένο– κοινό. Από την άλλη, το χιούμορ δεν συναρθρώνεται πάντα αρμονικά με το δράμα και οι γραφικότητες (η Ρένα Βλαχοπούλου, τα καλιαρντά του Λουκά, το χαρτοπαικτικό μαχαίρωμα) βάζουν τρικλοποδιές, αλλά η μυθιστορηματική, bigger than life προσωπικότητα της ηρωίδας χαρίζει στην ταινία παλμό και μερικά ειλικρινή συγκινητικά ξεσπάσματα.

Ελλάδα. 2019. Διάρκεια: 123΄. Διανομή: TANWEER.

Κινηματογράφος

Η «Ιστορία Γάμου» φαβορί στις Χρυσές Σφαίρες με έξι υποψηφιότητες
Από Χρήστο Μήτση 

Μετά τις πρώτες ενώσεις Αμερικανών κριτικών οι οποίες ανακοίνωσαν τα βραβεία τους (National Board of Review και Νέα Υόρκη στον «Ιρλανδό», Λος Άντζελες στα «Παράσιτα»), ήρθε η σειρά των Χρυσών Σφαιρών να βάλουν φωτιά στη φετινή οσκαρική κούρσα, επιβεβαιώνοντας φαβορί, διαψεύδοντας σίγουρες επιλογές και προτείνοντας καινούρια αουτσάιντερ. Οι παραγωγές του Netflix έκαναν επίδειξη ισχύος, μαζεύοντας έξι υποψηφιότητες για το οικογενειακό δράμα του Νόα Μπάουμπακ «Ιστορία Γάμου» και πέντε για το αντίπαλο δέος στην κατηγορία του δράματος «Ο Ιρλανδός» του Μάρτιν Σκορσέζε, τέσσερις για τους «Δυο Πάπες» του Φερνάντο Μεϊρέγες και δυο για το «Dolemite Is my Name» με τον Έντι Μέρφι. Στην κατηγορία του μιούζικαλ/κωμωδία το πεντάκις υποψήφιο «Κάποτε στο… Χόλιγουντ» μοιάζει να μην έχει αντίπαλο, με πιθανότερη μοιρασιά την εξής: Καλύτερο δράμα: «Ο Ιρλανδός», καλύτερο μιούζικαλ/κωμωδία: «Κάποτε στο… Χόλιγουντ», σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε, σενάριο: Νόα Μπάουμπακ.

«Στα Μαχαίρια», «1917», «Παράσιτα» και «Δυο Πάπες» κέρδισαν οσκαρικούς πόντους, ο «Joker» επιβεβαίωσε τη δυναμική του, ενώ έχασαν φόρα το βραβευμένο στο φεστιβάλ του Τορόντο «Τζότζο» του Τάικα Γουαϊτίτι, τα all star cast «Βόμβα» και «Μικρές Κυρίες», το «Cats», το «Richard Jewell» του Κλιντ Ίστγουντ και το «Κόντρα σε Όλα». Σοκαριστική η απουσία του Ρόμπερτ ντε Νίρο από τον α΄ ρόλο, ενώ εντελώς απούσες από τις υποψηφιότητες είναι οι ανεξάρτητες ταινίες «Uncut Gems» των αδελφών Σάφντι και ο ασπρόμαυρος «Φάρος» (με τον Γουίλεμ Νταφόε για β΄ ρόλο) του Ρόμπερτ Έγκερς.

Οι 77ες Χρυσές Σφαίρες θα απονεμηθούν στις 5 Ιανουαρίου με οικοδεσπότη τον Ρίκι Τζερβές, ενώ στις 13 Ιανουαρίου θα μάθουμε όλες τις οσκαρικές υποψηφιότητες.

Δείτε αναλυτικά παρακάτω τις υποψηφιότητες:
«Ο Ιρλανδός»
Καλύτερη ταινία - δράμα
Ο Ιρλανδός
Ιστορία Γάμου
1917
Joker
Οι Δυο Πάπες

Καλύτερη ταινία - μιούζικαλ ή κωμωδία
Στα Μαχαίρια
Rocketman
Τζότζο
Dolemite Is my Name
Κάποτε στο… Χόλιγουντ

Πρωταγωνιστής σε δράμα
Κρίστιαν Μπέιλ (Κόντρα σε Όλα)
Γιόακιν Φίνιξ (Joker)
Τζόναθαν Πράις (Οι Δυο Πάπες)
Άνταμ Ντράιβερ (Ιστορία Γάμου)
Αντόνιο Μπαντέρας (Πόνος και Δόξα)

«Πόνος και Δόξα»
«Πόνος και Δόξα»
Πρωταγωνίστρια σε δράμα
Σέρσια Ρόναν (Μικρές Κυρίες)
Σκάρλετ Γιόχανσον (Ιστορία Γάμου)
Ρενέ Ζελβέγκερ (Τζούντι)
Σαρλίζ Θερόν (Βόμβα)
Σίνθια Ερίβο (Harriet)

Πρωταγωνιστής σε μιούζικαλ ή κωμωδία
Ρόμαν Γκρίφιν Ντέιβις (Τζότζο)
Λεονάρντο ντι Κάπριο (Κάποτε στο… Χόλιγουντ)
Ντάνιελ Κρεγκ (Στα Μαχαίρια)
Τάρον Έγκερτον (Rocketman)
Έντι Μέρφι (Dolemite Is my Name)

Πρωταγωνίστρια σε μιούζικαλ ή κωμωδία
Ακουαφίνα (The Farewell)
Κέιτ Μπλάνσετ (Που Χάθηκες, Μπερναντέτ)
Άνα ντε Άρμας (Στα Μαχαίρια)
Έμα Τόμσον (Late Night)
Μπίνι Φελντστάιν (Booksmart)

Δεύτερος αντρικός ρόλος
Μπραντ Πιτ (Κάποτε στο… Χόλιγουντ)
Τζο Πέσι (Ο Ιρλανδός)
Τομ Χανκς (A Beautiful Day in the Neighborhood)
Άντονι Χόπκινς (Οι Δυο Πάπες)
Αλ Πατσίνο (Ο Ιρλανδός)

«Κάποτε στο… Χόλιγουντ»
«Κάποτε στο… Χόλιγουντ»
Δεύτερος γυναικείος ρόλος
Λόρα Ντερν (Ιστορία Γάμου)
Μάργκο Ρόμπι (Βόμβα)
Τζένιφερ Λόπεζ (Επικίνδυνες Κυρίες)
Κάθι Μπέιτς (Richard Jewell)
Ανέτ Μπένινγκ (The Report)

Σκηνοθεσία
Μάρτιν Σκορσέζε (Ο Ιρλανδός)
Κουέντιν Ταραντίνο (Κάποτε στο… Χόλιγουντ)
Σαμ Μέντες (1917)
Μπονγκ Τζουν-χο (Παράσιτα)
Τοντ Φίλιπς (Joker)

Σενάριο
Στίβεν Ζαΐλιαν (Ο Ιρλανδός)
Κουέντιν Ταραντίνο (Κάποτε στο… Χόλιγουντ)
Νόα Μπάουμπακ (Ιστορία Γάμου)
Μπονγκ Τζουν-χο, Τζιν Γουόν-χαν (Παράσιτα)
Άντονι ΜακΚάρτεν (Οι Δυο Πάπες)

«Μικρές Κυρίες
«Μικρές Κυρίες
Μουσική
Τόμας Νιούμαν (1917)
Αλεξάντρ Ντεσπλά (Μικρές Κυρίες)
Ντάνιελ Πέμπερτον (Σκιές του Μπρούκλιν)
Χίλδουρ Γκουδνάντοτιρ (Joker)
Ράντι Νιούμαν (Ιστορία Γάμου)

Τραγούδι
«Beautiful ghosts» (Cats)
«I’m gonna love me again (Rocketman)
«Into the unknown» (Ψυχρά και Ανάποδα ΙΙ)
«Spirit» (Ο Βασιλιάς των Λιονταριών)
«Stand up» (Harriet)

Animation
Toy Story 4
Ψυχρά και Ανάποδα ΙΙ
Πώς να Εκπαιδεύσετε το Δράκο σας 3
Ο Βασιλιάς των Λιονταριών
Ο Ευγενικός Κύριος Λινκ

Ξενόγλωσση ταινία
Άθλιοι
Παράσιτα
Πόνος και Δόξα
Το Πορτρέτο Μιας Γυναίκας που Φλέγεται
The Farewell

Κινηματογράφος

Σύμφωνα με τον Αλέν Μπαντιού, η αγάπη είναι μια κατασκευή που διαρκεί, μια επίπονη περιπέτεια που τρομοκρατεί κι εκστασιάζει. Μια κοινή ομολογία, η οποία μόλις λεχθεί καθιστά αναγκαία την επιδίωξη της αιωνιότητας. Τι συμβαίνει όμως όταν αυτή η βεβαιότητα εξανεμίζεται όσο αιφνίδια εμφανίστηκε;

Η απάντηση στις ταινίες του Νόα Μπάουμπακ συνήθως δίνεται έμμεσα, μέσω των αιτιών που οδηγούν τα ζευγάρια των σεναρίων του στο χωρισμό. Άλλοτε η αργοπορημένη ενηλικίωση («Frances Ha») και άλλοτε το τίμημα της επιτυχίας («Όσο Είμαστε Νέοι»), δημιουργούν ένα δυσβάσταχτο άλγος που εξανεμίζει τα συναισθήματα μιας σχέσης. Στην «Ιστορία Γάμου» όμως, ακόμη μία παραγωγή του Netflix μετά το «The Meyerowitz Stories», ο Αμερικανός σκηνοθέτης κοιτάζει κατάματα τη συντριβή που συνοδεύει το τέλος του έρωτα.

Αυτή θα έρθει μέσα από την κατάρρευση του γάμου ενός ζευγαριού καλλιτεχνών, οι οποίοι συμφωνούν να πάρουν διαζύγιο κοινή συναινέσει, ώστε να προφυλάξουν τον γιο τους από έναν ψυχοφθόρο χωρισμό. Οι καλές προθέσεις τους τελικά αντικαθίστανται από μια ολομέτωπη σύγκρουση, η οποία αποδεικνύεται ακόμη πιο οδυνηρή από τον ίδιο το χωρισμό, από τη στιγμή που ακολουθούν την απαιτούμενη νομική διαδικασία.

Στα χέρια του Μπάουμπακ το αίσθημα της απώλειας γίνεται κάτι χειροπιαστό, φτιαγμένο από τα σπασμένα νεύρα, τον τσακισμένο εγωισμό και τη θλίψη των πρωταγωνιστών. Στα εξουθενωμένα βλέμματα των Γιόχανσον και Ντράιβερ αντανακλούνται οι πληγωμένες αναμνήσεις όσων σήμαιναν κάποτε οι χαρακτήρες τους, ενώ οι ίδιοι παραδίδουν αφοπλιστικά ανθρώπινες και συναισθηματικά ορμητικές ερμηνείες. Σπάνια ένα υποκριτικό ντουέτο αλληλοσυμπληρώνεται τόσο πολύ όσο οι δυο τους εδώ, καθώς καταφέρνουν να ισορροπήσουν τις αντίθετες πορείες τους: η Γιόχανσον αποκτά τον έλεγχο της ζωής της σαν να έχει μόλις ξυπνήσει από λήθαργο, ενώ ο Ντράιβερ πασχίζει να καταλάβει ακριβώς τι τους συνέβη.

Η «Ιστορία Γάμου» δεν εξελίσσεται σαν μια τυπική ιστορία για τη διάλυση ενός γάμου. Αφενός διότι ξεκινάει αφού εκείνη έχει συμβεί και αφετέρου γιατί δίνει έμφαση στο νομικό σκέλος του διαζυγίου και στην ασχήμια που το συνοδεύει. Είναι αδύνατο να αποδιώξει κάποιος το αίσθημα της ήττας που κατακλύζει τα πλάνα, τη στιγμή που δύο άνθρωποι που αγαπήθηκαν φέρονται πλέον σαν εχθροί. Σε αυτό το σημείο ο Μπάουμπακ αναδεικνύεται σε μαέστρο του ψυχογραφήματος, καθώς αποκρύπτει προσεκτικά τι πήγε στραβά στη σχέση των δυο τους, οι οποίοι εξακολουθούν βαθιά μέσα τους να είναι ερωτευμένοι, αλλά αδυνατούν να ζήσουν μαζί. Αυτό το οδυνηρό παράδοξο καλούμαστε να αποδεχτούμε κι έτσι η ζωή να συνεχιστεί κάπως, ακόμη κι αν γίνει «η απώλεια συνήθειά μας».

ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 136΄. Διανομή: ODEON.

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
Έμπασσυ Novacinema Odeon
On map Πατρ. Ιωακείμ 5 & Ηροδότου, Κολωνάκι (ΜΕΤΡΟ Ευαγγελισμός)

2107215944

€ 7,50, Σάβ., Κυρ.& αργίες € 8,00 & € 8,50 (για προβολές μετά τις 22:30). Προβολές 3D € 10. Ειδικές τιμές για: Cineφίλους , παιδιά, φοιτητές, ανέργους, συνταξιούχους, ΑμεΑ

Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.15

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ
Νιρβάνα 1 & 2 Cinemax
On map Λ. Αλεξάνδρας 192 (ΜΕΤΡΟ Αμπελόκηποι)

2106469398, 2106445221

DOLBY STEREO

8,50, παιδ.-φοιτ. € 6,50, άνω των 65 € 7,00. Κάθε Τετ. τα 2 άτομα με ένα εισιτήριο (εκτός αργιών). Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και www.cinemax.gr 2108215327-2109703158 (από κινητό)

Αίθουσα 2 Πέμ.-Τετ.: 17.00/ 19.45/ 22.30

ΛΕΩΦ. ΠΑΤΗΣΙΩΝ - ΑΧΑΡΝΩΝ
Αελλώ Cinemax
On map Πατησίων 140

2108259974-5

€ 8,00. Παιδ.-μαθητ., φοιτ., άνεργοι, ΑμεΑ, άνω των 65, γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 6,50. 3D προβολές: € 9,50, παιδ.-φοιτ. € 8,00. Κάθε Τετ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο (εκτός αργιών). Κάθε Πέμ. € 5,00 (εκτός αργιών).

Αίθουσα 4 Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.15

ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚHΦΙΣΙΑ
Novacinema Odeon Μαρούσι
On map Λεωφ. Κηφισίας 215, Μαρούσι (απέναντι από το Άλσος Συγγρού)

€ 7,50, Σάβ., Κυρ.& αργίες € 8,00 & € 8,50 (για προβολές μετά τις 22:30). Προβολές 3D € 10. Ειδικές τιμές για: Cineφίλους , παιδιά, φοιτητές, ανέργους, συνταξιούχους, ΑμεΑ

Αίθουσα 1 Πέμ.-Δευτ., Τετ.: 19.30/ 22.30, Τρ. 17.30

Village 15 Cinemas @ The Mall
On map Aνδρέα Παπανδρέου (παραπλεύρως Αττικής Οδού) ΗΣΑΠ Νερατζιώτισσα, Μαρούσι

Τηλ. 14848 (χρέωση 0,49€/min (από σταθερό) και 0,98€/min (από κινητό).

€ 7,50, προβολές 3D : € 9,50. Dolby Atmos € 9,50

Αίθουσα 6 Village Cinema Πέμ., Παρ., Σάβ., Κυρ., Δευτ., Τετ.: 19.40/ 22.30

Αίθουσα 1 Τρ.: 19.40/ 22.30

ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Τρία Αστέρια 3D Digital
On map Λ. Ηρακλείου 386, Ν. Ηράκλειο

2102826873, 2102825607

€ 7,50 φοιτ. € 6,50. Προβολές 3D € 9,50. Κάθε Τρ., Τετ. € 5,50.

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 20.15/ 22.40

ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ - ΑΙΓΑΛΕΩ - ΧΑΪΔΑΡΙ
WestCity Cinemas
On map Κωνσταντινουπόλεως 82B, Περιστέρι

2105756239

€ 6,50, παιδ., φοιτ. € 5,00. Δευτ., Τρ. γεν. είσ. € 5,00. Κάθε Τετ., Πέμ. 2 άτομα με ένα εισιτήριο.

Αίθουσα 3 Πέμ.-Τετ.: 19.00/ 21.30

Λάμπρος Κωνσταντάρας - Ρένα Βλαχοπούλου
On map Κουντουριώτου 40 (ΜΕΤΡΟ Αιγάλεω)

2105911390

€ 7,00, παιδ.-φοιτ., άνεργοι, ΑΜΕΑ & κάθε Δευτ., Τρ. € 5,00. Τετ., Πέμ. 2 άτομα με ένα εισιτήριο. Κάθε Παρ.-Κυρ. μεταγλ. ταινίες € 5,00.

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.00

Φοίβος Digital Cinema
On map Εθν. Αντιστάσεως 1, ΜΕΤΡΟ Σταθμός Περιστέρι

2105711105

€ 7,50, παιδ., φοιτ.-άνεργοι € 5,00, Δευτ., Τρ., Τετ. γεν. είσ. € 5,00. Κάθε Πέμ. τα 2 άτομα με ένα εισιτήριο.

Αίθουσα 1 Πέμ.-Τετ.: 22.30

Αίθουσα 2 Πέμ.-Τετ.: 20.10

ΠΕΙΡΑΙΑΣ & ΠΕΡΙΧΩΡΑ
Village Shopping And More
On map Πέτρου Ράλλη & Θηβών, Άγιος Ιωάννης Ρέντη

Τηλ. 14848 (χρέωση 0,49€/min (από σταθερό) και 0,98€/min (από κινητό).

€ 7,50, προβολές 3D : € 9,50. Dolby Atmos € 9,50

Αίθουσα 19 Πέμ.-Τετ.: 19.10/ 22.00

Δημ. Κιν. Σινεάκ
On map Πλ. Δημαρχείου, Πειραιάς

2104225653

DOLBY

€ 7,50, Δευτ. € 5,00. Τρ., Τετ. € 6,00. Πέμ. τα δύο άτομα € 8,00, παιδ., ΑμεΑ € 5,00, φοιτ., άνεργοι, πολύτεκνοι & άνω των 65 € 6,00.

Πέμ.-Τετ.: 21.00

Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
Cinerama Digital cinema
On map Αγ. Κυριακής 30, Π. Φάληρο

2109403593, 2109403595

DOLBY SR 7.1

€ 7,50, φοιτ., παιδ., άνεργοι € 6,00. Kάθε Δευτ., Τρ. είσ. € 6,00, Τετ. τα δύο άτομα με ένα εισιτήριο

Πέμ.-Τετ.: 21.00

ΓΛΥΦΑΔΑ - ΒΑΡΚΙΖΑ
Novacinema Odeon Γλυφάδα
On map Ζέππου 14, Πλ. Ξενοφώντος

2109650318

€ 7,50, Σάβ., Κυρ.& αργίες € 8,00 & € 8,50 (για προβολές μετά τις 22:30). Προβολές 3D € 10. Ειδικές τιμές για: Cineφίλους , παιδιά, φοιτητές, ανέργους, συνταξιούχους, ΑμεΑ

Αίθουσα 2 Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.15

ΧΑΛΑΝΔΡΙ - ΧΟΛΑΡΓΟΣ
Αβάνα
On map Λεωφ. Κηφισίας 234 & Λυκούργου 3

2106773162

DOLBY DIG

€ 8,00, φοιτ.-παιδ. & κάθε Τετ. € 6,00

Πέμ.-Κυρ.: 17.20/ 20.00/ 22.30, Δευτ.-Τετ. 18.20/ 21.00

ΔΑΦΝΗ - ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Νανά Cinemax
On map Λ. Βουλιαγμένης 179 (ΜΕΤΡΟ Αγ.Ιωάννης), Δάφνη

2109703158, 2109706865

€ 7,50. Σάβ., Κυρ. € 8,00. Παιδ. -μαθητ., φοιτ., άνεργοι, ΑμεΑ, άνω των 65 & γκρουπ άνω των 10 ατόμων € 6,50. 3D προβολές: € 9,50, παιδ.-φοιτ. € 8,00. Κάθε Τετ. δύο άτομα με ένα εισιτήριο € 8,00 (εκτός αργιών). Κάθε Πέμ. € 5,00 (εκτός αργιών). Πώληση εισ. με πιστ. κάρτα στο 80111300400 από σταθ. και www.cinemax.gr

Αίθουσα 5 Πέμ.-Τετ.: 19.15/ 22.00

ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ - ΙΛΙΟΝ
Odeon Escape (πρώην Ster Cinemas Ίλιον)
On map Λεωφ. Δημοκρατίας 67Α, Ίλιον

€ 7,50, Σάβ., Κυρ.& αργίες € 8,00 & € 8,50 (για προβολές μετά τις 22:30). Προβολές 3D € 10. Ειδικές τιμές για: Cineφίλους , παιδιά, φοιτητές, ανέργους, συνταξιούχους, ΑμεΑ

Αίθουσα 4 Πέμ.-Τρ.: 20.00/ 22.50, Τετ. 22.50

Αίθουσα 5 Πέμ.-Τετ.: 21.30, Δευτ.-Τετ. & 18.40

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 28/11
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο

Ο Νόα Μπάουμπακ υπογράφει ένα σπαρακτικό λαβ στόρι και ο Αλέξης Καρδαράς μας «πάει» στα μπουζούκια.

Ιστορία Γάμου
Οικογενειακό δράμα οσκαρικών φιλοδοξιών με τους Άνταμ Ντράιβερ και Σκάρλετ Γιόχανσον. Θα είναι αυτό το magnum opus του Νόα Μπάουμπακ; Ο πάλαι ποτέ πατριάρχης του mumblecore, ο οποίος ξέρει καλά πώς να χτυπά στο συναίσθημα και να συγκινεί αβίαστα με τις βαθιά ανθρώπινες ιστορίες του («Frances Ha», «Όσο Είμαστε Νέοι»), έχει στα χέρια του ακόμη μία ταινία παραγωγής Netflix, η οποία μπορεί να τον οδηγήσει ψηλά. Στο επίκεντρο βρίσκεται ένα παντρεμένο ζευγάρι που βιώνει τη σταδιακή κατάρρευση της σχέσης του, προσπαθεί ωστόσο να την κρατήσει ζωντανή για χάρη του παιδιού του. Ένα πακέτο χαρτομάντιλα ίσως σας φανεί χρήσιμο στην αίθουσα...

Φαντασία
Το ελληνικό σινεμά πάει στα μπουζούκια. Ο Αλέξης Καρδαράς («Η Ληστεία», «Γκίνες») αναπολεί εποχές αφθονίας και ξέφρενου γλεντιού, όταν η ελληνική λαϊκή σκηνή μεσουρανούσε. Είμαστε στα 1993, ο Ανδρέας Παπανδρέου βρίσκεται στην εξουσία και μια τραγουδίστρια από την επαρχία έρχεται στην Αθήνα για να ξεκινήσει την καριέρα της. Βρίσκει δουλειά στο μαγαζί ενός θρυλικού βετεράνου μπουζουξή, όπου δεν αργεί να γίνει πρώτο όνομα και αστέρι της πίστας. Τότε όμως γνωρίζει έναν διάσημο λαϊκο-ποπ τραγουδιστή, ο οποίος την ερωτεύεται παράφορα, διαταράσσοντας έτσι τη σχέση της με τον μουσικό που την οδήγησε στην καταξίωση. Στη «Φαντασία» πρωταγωνιστεί η ανερχόμενη Ρένα Μόρφη, η οποία εμφανίζεται για πρώτη φορά στον κινηματογράφο, ενώ ο Μίνως Μάτσας έχει γράψει τη μουσική και τα τραγούδια.

Οι Σκιές του Μπρούκλιν
Φιλμ νουάρ του Έντουαρντ Νόρτον, με τον ίδιο και τους Μπρους Γουίλις, Γουίλεμ Νταφόε, Άλεκ Μπάλντουιν. Σχεδόν 20 χρόνια χρειάστηκαν για να καταφέρει ο Νόρτον να φέρει στις αίθουσες τη σινε-διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τζόναθαν Λέθεμ. Μεταφέροντας την πλοκή από τη δεκαετία του ’90 στα ’50s και ανασκευάζοντας τη νουάρ ατμόσφαιρά του, ο ικανός ηθοποιός σκηνοθετεί, σεναριογραφεί και πρωταγωνιστεί στην ιστορία ενός ορφανού ντετέκτιβ που πάσχει από σύνδρομο Τουρέτ. Γνωστός για την άψογη κινησιολογία του, o Νόρτον αναμετράται με μία νέα πρόκληση. Νευρικοί κινήσεις, τικ και λάθος ατάκες συνθέτουν το προφίλ του Λάινελ Έσρογκ, ο οποίος μπλέκεται στον ιστό του νεοϋορκέζικου υποκόσμου προκειμένου να βρει τον ένοχο για τη δολοφονία του προστάτη και αφεντικού του.

Ψυχρά και Ανάποδα ΙΙ
Το πριγκιπικό animation της Disney έχει και σίκουελ. Μετά τη μεγάλη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία της πρώτης ταινίας, με επιστέγασμα τις δύο οσκαρικές νίκες (καλύτερο animation και τραγούδι), η «χιονάτη» ταινία κινουμένων σχεδίων είναι έτοιμη για το επόμενο κεφάλαιο, όπου όλα ξεκινούν φυσικά... ψυχρά και ανάποδα. Διότι οι μαγικές ικανότητες της βασίλισσας Έλσα, οι οποίες είχαν φέρει σε κίνδυνο το ίδιο της το βασίλειο, τώρα μοιάζουν να μην είναι αρκετές για να το σώσουν. Γι’ αυτό η αδερφή της Άννα και η γνώριμη παρέα του Κριστόφ και του χιονάνθρωπου Όλαφ καλούνται να ταξιδέψουν σε μια άγνωστη, φθινοπωρινή αρχαία τοποθεσία, από όπου πηγάζουν οι δυνάμεις της Έλσα, έτσι ώστε να τη βοηθήσουν να γίνει ακόμη πιο δυνατή και να προστατευτεί ο ειδυλλιακός τόπος τους.

Η Ανιές με τα Λόγια της Βαρντά
Αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά. Από τα πρώτα χρόνια της στο σινεμά, όταν ταυτίστηκε με τη νουβέλ βαγκ, μέχρι την εποχή που πειραματίστηκε με τα ντοκιμαντέρ και δοκιμάστηκε στα installations, η σπουδαία σκηνοθέτιδα μιλά για τη ζωή και την καριέρα λίγο πριν το θάνατό της.

Iuventa
Ντοκιμαντέρ πάνω στο μεταναστευτικό πρόβλημα στη Μεσόγειο. Μια ομάδα νέων από τη Γερμανία οργανώνεται μέσα από πόρους που συγκέντρωσε μέσω crowdfunding και αποφασίζει να καταπλεύσει στη Μεσόγειο Θάλασσα και να διασώσει όσους ανθρώπους κινδυνεύουν να χάσουν τη ζωή τους στην προσπάθειά τους να τη διασχίσουν.

Κινηματογράφος

«Σε κάνει να πιστέψεις στη δύναμη της τέχνης». Η ταινία της δεκαετίας βγαίνει σήμερα στις αίθουσες
Ένα σπουδαίο φιλμ έρχεται να υπενθυμίζει τον τρόπο που πρέπει να αποτυπώνονται οι ιστορίες στο λευκό πανί του σινεμά.

Μαρίνα Παραρά 

Πριν από μερικές ημέρες στο γραφείο λέγαμε, χάριν αστεϊσμού, πως φέτος, όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, ο κόσμος θα ρωτάει τον Μάρτιν Σκορσέζε ακόμα και τι χρώμα κάλτσες πρέπει να φορέσει. Ο κορυφαίος, Αμερικανός σκηνοθέτης, πιθανότατα ο σπουδαίοτερος εν ζωή κινηματογραφιστής στον κόσμο, είναι αναμφισβήτητα το πρόσωπο της χρονιάς, με την προσοχή να έχει, δυστυχώς, διαφύγει κάπως από την κυκλοφορία της νέας του ταινίας και να έχει επικεντρωθεί στην διαμάχη του με την Marvel έπειτα από κάποιες δηλώσεις του, οι οποίες εξόργισαν τους φανατικούς των φαντασμαγορικών ταινιών κόμικ.

Ο Σκορσέζε εξήγησε και ξαναεξήγησε τι ακριβώς εννοούσε όταν έλεγε ότι τα φιλμ της Marvel «δεν είναι πραγματικό σινεμά», χωρίζοντας για τα καλά το κινηματογραφικό κοινό σε δυο περιχαρακωμένα στρατόπεδα. Ο ίδιος ρίχνει το φταίξιμο στο μεγάλο ζήτημα της ασθητικής, του χάσματος γενεών, αλλά και στο πόσο σημαντικό ρόλο παίζει τελικά για τον καθέναν από εμάς η ανάπτυξη ενός χαρακτηρά στην μεγάλη οθόνη. Η εξέλιξη του μέσα στην ιστορία του, η ψυχολογική του πορεία μέσα στα χρόνια. Κανένας άνθρωπος δεν είναι μόνο καλός ή κακός, μονάχα ήρωας ή loser, μόνον όμορφος ή άσχημος. Και ο Μάρτι το γνωρίζει πολύ καλά.

Μέσα σε ένα κύμα συζητήσεων, που πλέον φαντάζει πλέον μάταιο, ο ίδιος ο σκηνοθέτης έρχεται με τον «Ιρλανδό», τη νέα του ταινία, να σφραγίσει όλα μαζί τα λεγόμενα του μέσα σε τρεισήμισι κινηματογραφικές ώρες, οι οποίες έχουν συγκλονίσει στην κυριολεξία τους σινεφίλ ανά τον κόσμο, τους κριτικούς σινεμά και τους λάτρεις όλων εκείνων που επιθυμούν να βλέπουν μεγάλες, σπουδείες, μυθιστορηματικής διάστασης ιστορίες πάνω στο λευκό πανί.

Με τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο, τον Τζο Πέσι και τον Αλ Πατσίνο στους τρεις πρωταγωνιστικούς ρόλους, «Ο Ιρλανδός» είναι κατά πολλούς το φιλμ της δεκαετίας, αυτό που αξίζει όλα τα Όσκαρ και ήρθε για να ξαναθυμίσει στο κοινό πώς γίνονται οι αξέχαστες ταινίες των μεγάλων budgets και των ρόλων που ακόμα και οι πιο περιζήτητοι ηθοποιοί του Χόλιγουντ θα σκότωναν για να παίξουν.

«Ο Ντε Νίρο είναι ασύλληπτος», «ο Τζο Πέσι είναι αποκάλυψη», «ο Αλ Πατσίνο είναι μοναδικός» γράφουν το Variety και το Rolling Stone, και αυτά είναι μόνο μερικά από τα αποθεωτικά σχόλια που που έχουν ακουστεί για τη νέα καλλιτεχνική κατάθεση του Σκορσέζε την οποία οι New York Times είπαν πως «είναι αρκετή για να σου υπενθυμίσει την δύναμη της τέχνης», την τρίτη καλύτερη ταινία της μακρόχρονης πορείας του μετά τον «Ταξιτζή» και το «Οργισμένο Είδωλο».

Μία εβδομάδα πριν κάνει επίσημη πρεμιέρα στο Νetflix, το οποίο έβαλε το υπέρογκο ποσό των 159 εκατομμυρίων δολαρίων που χρειαζόντουσαν για την παραγωγή της ταινίας, «Ο Ιρλανδός» βγαίνει σήμερα στις κινηματογραφικές αίθουσες και τα 5 αστεράκια συνοδεύουν σχεδόν όλες τις κριτικές που έχει λάβει.

Κινηματογράφος

Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Το πολυαναμενόμενο γκανγκστερικό έπος του Μάρτιν Σκορσέζε «απασφαλίζει» στους κινηματογράφους αυτήν την εβδομάδα.

Ο Ιρλανδός
Το μαφιόζικο magnus opus του Μάρτιν Σκορσέζε αποκαλύπτεται. Τη μητέρα όλων των γκανγκστερικών μαχών έχει πλέον έτοιμη ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος βλέπει ένα σχέδιο χρόνων να γίνεται επιτέλους πραγματικότητα. Κάτι που μάλλον δεν θα συνέβαινε ποτέ αν δεν έβαζε πλάτες το Netflix, η streaming πλατφόρμα που υποστήριξε με πολλά εκατομμύρια τη φιλόδοξη παραγωγή. Η ταινία αφορά τον Φρανκ «Ιρλανδό» Σίραν (Ρόμπερτ ντε Νίρο), πρώην βετεράνο του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, ο οποίος, επιστρέφοντας στις ΗΠΑ, ανέλαβε περισσότερα από 25 χτυπήματα για τη μαφία. Εργάστηκε για το νονό της Πενσιλβάνια Ράσελ Μπαφαλίνο (Τζο Πέσι) και ταυτόχρονα ήταν το δεξί χέρι του ηγέτη του συνδικάτου των οδηγών φορτηγών Τζίμι Χόφα (Αλ Πατσίνο). Η λεπτή αυτή ισορροπία θα διαταραχθεί επικίνδυνα, όταν θα πάρει εντολή να «βγάλει από το κάδρο» τον πολιτικά πανίσχυρο συνδικαλιστή.

Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών
Αστυνομικά μυστήρια στο Μεσολόγγι διά χειρός Σύλλα Τζουμέρκα. Μετά τη «Χώρα Προέλευσης» και τη «Έκρηξη», ο Τζουμέρκας υπογράφει ένα μοντέρνο φιλμ μυστηρίου με στοιχεία νουάρ και φόντο το Μεσολόγγι. Η ταινία που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Βερολίνου, παρακολουθεί δυο γυναίκες, μια αστυνομικό και μια εργάτρια σε εργοστάσιο παραγωγής χελιών, που ζουν σε μια επαρχιακή πόλη στη Δυτική Ελλάδα. Όταν μια μυστηριώδης αυτοκτονία θα φέρει τα πάνω-κάτω στη μικρή πόλη και θα πυροδοτήσει έναν άγριο κύκλο βίας, οι ζωές των δύο γυναικών που μέχρι χθες αγνοούσαν η μία την ύπαρξη της άλλης, αρχίζουν να συγκλίνουν. Δεν το ξέρουν ακόμη, αλλά από τη συνάντησή τους μπορεί να κρέμεται η σωτηρία τους.

Υπάρχει Θεός, το Όνομά της είναι Πετρούνια
Βορειομακεδονικό δράμα με μεγάλη φεστιβαλική καριέρα. Η γεννημένη στα Σκόπια σκηνοθέτις Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέφσκα («Γεννήθηκα στο Τίτο Βέλες») μας συστήνει στην 32χρονη Πετρούνια του τίτλου, μια γυναίκα η οποία έχει υποστεί την απαξίωση και τον αποκλεισμό στην επαγγελματική και προσωπική της ζωή εξαιτίας της εμφάνισής της. Το αποκορύφωμα έρχεται τη μέρα που σε συνέντευξη για δουλειά ο υποψήφιος εργοδότης της θα την απορρίψει, μιας και η ασχήμια της δεν του προκαλούσε κανενός είδους... διέγερση. Αυτή ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για την Πετρούνια, η οποία με διαλυμένη αυτοπεποίθηση κάνει μια παρορμητική κίνηση που της αλλάζει τη ζωή: την ημέρα των Θεοφανείων βουτάει μαζί με τους άνδρες και πιάνει πρώτη τον σταυρό.

Οι Άγγελοι του Τσάρλι
Οι πιο σέξι πράκτορες έκαναν face lifting κι επιστρέφουν δριμύτερες. Το 2000 οι Κάμερον Ντίαζ, Λούσι Λου και Ντρου Μπάριμορ ήταν η πολυσυλλεκτική action τριάδα που έφερε για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη την κατασκοπική τηλεοπτική σειρά των ’70s «Άγγελοι του Τσάρλι», αποκτώντας μάλιστα και σίκουελ ύστερα από τρία χρόνια («Οι Άγγελοι του Τσάρλι: Δράση Πέρα από τα Όρια»). Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά το franchise αναβιώνει διά χειρός της ηθοποιού και σκηνοθέτιδας Ελίζαμπεθ Μπανκς («Pitch Perfect 2»), η οποία επιλέγει ένα ετερόκλητο πρωταγωνιστικό τρίο. Οι ανανεωμένοι «Άγγελοι» αποτελούνται από τις Κρίστεν Στιούαρτ, Ναόμι Σκοτ, η οποία πρόσφατα ενσάρκωσε την πριγκίπισσα Γιασμίν στο live action «Αλαντίν», και τη νεαρή Έλα Μπαλίνσκα στον πρώτο της μεγάλο κινηματογραφικό ρόλο. Οι τρεις τους καλούνται να σώσουν τον κόσμο όταν ένα λογισμικό προηγμένης τεχνολογίας καταλήγει στα χέρια ενός μυστηριώδους άντρα, ο οποίος σκοπεύει να το χρησιμοποιήσει εις βάρος της ανθρωπότητας.

Μπένι
Βιογραφία του Κουβανού μουσικού Μπένι Μορέ. Μέσα από τέσσερα κεφάλαια αναδεικνύονται οι σημαντικότερες στιγμές στη ζωή ενός από τους σπουδαιότερους τραγουδιστές της Κούβας, από την παιδική του ηλικία μέχρι την επιτυχημένη καριέρα του στη Λατινική Αμερική.

Κινηματογράφος

Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου: Το πρώτο μεγάλο τρέιλερ για τη ζωή της αντισυμβατικής στιχουργού
Ένα μικροπαντρεμένο κορίτσι με το όνομα Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, ταξιδεύει από το Αϊδίνι στην Ελλάδα με τη μητέρα και τις δύο του κόρες. Στο πλοίο παίρνει απόφαση να μην αφήσει τη ζωή να την προσπεράσει, αλλά να τη ζήσει, όπως θέλει. Και αυτό κάνει.

Γράφει ακατάπαυστα σε ό,τι πιάνει το μελάνι, από χαρτοπετσέτες και κουτιά από τσιγάρα μέχρι υπόλοιπα λογαριασμών. Καπνίζει, ερωτεύεται με πάθος, χαρτοπαίζει με θράσος σε πολυτελή σαλόνια, αλλά και σε παράνομα υπόγεια. Και κάπως έτσι γεννιέται η μεγαλύτερη Ελληνίδα στιχουργός του λαϊκού τραγουδιού.

Βασισμένη στον ταραχώδη βίο και το σπουδαίο έργο που κληρονόμησε η ελληνική μουσική από τη μεγαλειώδη πένα της στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, η ταινία, σε σενάριο της Κατερίνας Μπέη, αντλεί έμπνευση από τα πάθη και τις αδυναμίες αυτής της πληθωρικής, αντισυμβατικής και πρωτοπόρου γυναίκας, που άφησε ανεξίτηλο το σημάδι της στο λαϊκό τραγούδι.

Η μοναδική της προσωπικότητα αποτυπώθηκε στους στίχους της που έγιναν μερικές από τις μεγαλύτερες και διαχρονικότερες επιτυχίες, όπως τα «Περασμένες μου αγάπες», «Όνειρο απατηλό», «Είμαι αϊτός χωρίς φτερά», «Ηλιοβασιλέματα», «Η φαντασία», «Είσαι η ζωή μου», «Μαντουμπάλα», «Στ΄ Αποστόλη το κουτούκι», «Πετραδάκι, πετραδάκι», «Μου σπάσανε τον μπαγλαμά», «Δύο πόρτες έχει η ζωή» («Το τελευταίο βράδυ μου»), «Ρίχτε στο γυαλί φαρμάκι».
Ο ιδιοσυγκρασιακός σκηνοθέτης συναντά την ασυμβίβαστη Ευτυχία στο πρόσωπο της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη και της Κάτιας Γκουλιώνη, που υποδύονται τη στιχουργό σε δύο διαφορετικές ηλικίες.

 

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή