Σεπτεμβρίου 19, 2019

Κινηματογράφος

Οι νεκροί δεν πεθαίνουν, Ο Βασιλιάς των Λιονταριών, Anna, Η Ληστεία της Στοκχόλμης
Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Οι νεκροί δεν πεθαίνουν (The dead don’t die)(***)


Σκηνοθεσία: Τζιμ Τζάρμους
Πρωταγωνιστούν: Μπιλ Μάρεϊ, Άνταμ Ντράιβερ, Κλόε Σεβινί, Τίλντα Σουίντον, Ντάνι Γκλόβερ, Στιβ Μπουσέμι, Τομ Γουέιτς, Ίγκι Ποπ

Κάπου στην κεντρική Αμερική υπάρχει μια πόλη με το ενδεικτικό όνομα Σέντερβιλ όπου όλα κυλούν ήρεμα και φαινομενικά ειδυλλιακά, με το γραφικό diner, το παραδοσιακό μοτέλ και το ησυχαστήριο-κοιμητήριο δίπλα στην τοπική εκκλησία. Εκεί φτάνουν μια παρέα χιπστεράδων την ίδια στιγμή που κάποια ακραία φαινόμενα φτάνουν στην κορύφωση τους: το φεγγάρι είναι πιο κοντά από ότι συνήθως στη Γη, οι ώρες της νύχτας και της μέρας μπερδεύονται, τα ζώα είναι ανήσυχα και κάποιοι τάφοι έχουν ανοιχτεί. Τα πρώτα ζόμπι κάνουν την εμφάνιση τους και επιτίθενται στους κατοίκους του Σέντερβιλ, προκαλώντας πανικό ενώ ο ντόπιος αστυνόμος και οι βοηθοί του αδυνατούν να βρουν μια λύση.

«Killthehead», λέει ο νεαρός βενζινοπώλης που έχει μυηθεί στις ταινίες τρόμου και ξέρει ότι μόνο έτσι σκοτώνονται τα ζόμπι, δίνοντας τις κατάλληλες οδηγίες στους αστυνομικούς. Εκείνοι όμως επιλέγουν να απέχουν και να εθελοτυφλούν, στρέφοντας το βλέμμα τους αλλού όταν το θέαμα γίνεται γκρανγκινιόλ κι αναλαμβάνοντας δράση μόνο όταν πλέον η κατάσταση δείχνει να μην αντιστρέφεται. Ο Τζάρμους παίζει διαρκώς με τα κλασικά φιλμ τρόμου και φαντασίας. Οι αναφορές του στους νεκροζώντανους γίνονται όχημα κριτικής για τους ζωντανούς. Το σχόλιο του περί ζόμπι αφορά κυρίως την καταναλωτική κοινωνία του σήμερα, προεκτείνοντας την προβληματική του Ρομέρο που πρώτος διατύπωσε περί «πολιτών-ζόμπι» στην αριστουργηματική «Νύχτα των ζωντανών νεκρών» το 1968. Όμως το «Οι νεκροί δεν πεθαίνουν» δεν είναι μόνο ένα αιχμηρό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο με σπλάτερ αισθητική (απόλαυση οι σκηνές με τα φαγοπότια των απέθαντων με τον ΙγκιΠοπ να δίνει σόου) αλλά και μια σοφιστικέ κωμωδία που τα χώνει αδιακρίτως. Η πονηρή ματιά του Τζάρμους πέφτει όχι μόνο στους εύκολους στόχους (o redneck ρατσιστής του ΣτιβΜπουσέμι που πυροβολεί όποιον πατήσει το πόδι του στην αυλή του ή οι μανιακοί καταναλωτές που ακόμη κι όταν βγαίνουν από τον τάφο τους «αναζητούν να έχουν αυτά που απολαμβάνουν όταν ήταν ζωντανοί») αλλά και σε πιο ανυποψίαστα θηράματα όπως οι μπλαζέ χιπστεράδες που ειρωνεύονται τα πάντα και τους πάντες ή οι αφελείς αλλά καλόκαρδοι συνωμοσιολόγοι που περιμένουν το τέλος της Γης. ΟΤζάρμους γίνεται κόλαφος για την υλιστική κοινωνία. Παίρνοντας ένα είδος που θεωρητικά είναι από τα πλέον ανάλαφρα και ψυχαγωγικά στο σινεμά, του προσδίδει βάρος ισομερές με ένα έργο γνήσιου προβληματισμού και υψηλής τέχνης, φτιάχνοντας ένα έργο που είναι 100%...Τζάρμους! Τα απαισιόδοξο σχόλιο του για τη σύγχρονη αμερικανική κοινωνία δίνεται όχι μόνο με κωμικές αιχμές αλλά και με συνεχείς αναφορές στην ποπ κουλτούρα και το σινεμά του φανταστικού (από τον Νοσφεράτου, τον Ρομέρο και τον Τόκλιν μέχρι τον Πόλεμο των Άστρων ή τον Χάρι Πότερ) διαθέτοντας σπέσιαλ καστ για πολλά όσκαρ, από το οποίο ξεχωρίζει η «εξωγήινη»ΤίλνταΣουίντον με την βαριά προφορά. «Πάντως είναι λίγο παράξενη» την σχολιάζει κάποιος και ο Μάρεϊ απαντά: «Ναι. Είναι σκοτσέζα»!

Ο Βασιλιάς των Λιονταριών (The Lion King) (**1/2)


Σκηνοθεσία: Τζον Φαβρό
Με τις φωνές των: (στα αγγλικά) Ντόναλντ Γκλόβερ, Σεθ Ρόγκεν, Τσιουετέλ Ετζιόφορ, Μπιγιονσέ Νάουλς - Κάρτερ, Τζον Ολιβερ | (στα ελληνικά) Γιάννη Λάφη, Εύα Τσάχρα, Φοίβου Ριμένα, Βασίλη Μήλιου

Ο μικρός Σίμπα είναι ο διάδοχος του πατέρα του, Μουφάσα. Δεν είναι όλοι, όμως, χαρούμενοι στο βασίλειο με τον ερχομό του μικρού λιονταριού. Ο Σκαρ, ο αδερφός του Μουφάσα -και μέχρι πρότινος διεκδικητής του θρόνου- έχει άλλα σχέδια. Το μονοπάτι για τον θρόνο χαράζεται με προδοσία που οδηγεί τον Σίμπα στην εξορία.

 

Στην liveaction μεταφορά του κλασικού «Βασιλιά των λιονταριών» το θέαμα έχει τον πρώτο λόγο καθώς τα ψηφιακά εφέ κυριολεκτικά οργιάζουν αλλά η σκηνοθετική προσέγγιση του Φαβρό (που έχει το knowhow από την περίπτωση του επιτυχημένου «Μόγλι, το βιβλίο της ζούγκλας») δεν μένει μόνο στο επίπεδο της εικόνας. Μένοντας πιστός στηβασικήπλοκή του πρωτότυπου φιλμ κινουμένων σχεδίων, ο Φαβρό χτίζει μεθοδικά την ιστορία του «κύκλου της ζωής», ενισχύοντας κάπως την αίσθηση της τραγωδίας – καλογυρισμένη και συγκινητική η σκηνή του θανάτου του Μουφάσα- ενώ αναδεικνύει σε απόλυτα σύμβολα του Κακού τις τρομακτικές ύαινες. Όμως και το πιο ανέμελο ή κωμικό στοιχείο του φιλμ έχει τη δική του σημαντική μερίδα, που ενισχύεται τόσο από χαριτωμένο Σίμπα όσο κι από την σπαρταριστή εμφάνιση των δύο ελαφρόμυαλων φίλων του. Ειδικά ο αγριόχοιρος του ΣεθΡόγκεν είναι σκέτη απόλαυση (προτιμήστε την προβολή τηςαυθεντικής ταινία στα αγγλικά) καθώς καρπώνεται όλα τα πετυχημένα αστεία του σεναρίου. Πάντως δεν έχει την φρεσκάδα ή την δυναμική φαντασία του πρώτου «Βασιλιά των λιονταριών» που είχε κερδίσει 2 όσκαρ και είχε σαρώσει τα ταμεία το 1994.

Anna (**)


Σκηνοθεσία: Λικ Μπεσόν
Πρωταγωνιστούν: Σάσα Λους, Ελεν Μίρεν, Λουκ Εβανς, Κίλιαν Μέρφι

H πανέμορφη Άννα Πολιάτοβα πίσω από την βιτρίνα του εύθραυστου μοντέλου που πραγματοποιεί σπουδαία καριέρα στο Παρίσι κρύβει το σκοτεινό πρόσωπο μιας υπερ-κατασκόπου που έχει αναλάβει τις πιο δύσκολες αποστολές των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών.

Anna

Περιέργως η ταινία πήγε άκλαυτη στις ΗΠΑ – μόλις 7,5 εκατομμύρια δολάρια εισπράξεις σε ένα μήνα- αφού ως τεχνικό κατασκεύασμα είναι μια υποδειγματική δουλειά από πλευράς Μπεσόν, ο οποίος τηρεί ευλαβικά όλα τα κλισέ της χορταστικής, σπιντάτης και εντυπωσιακής (απίστευτη η σεκάνς της πρώτης δοκιμασίας της Άννας στο εστιατόριο) περιπέτειας. Ο δε χαρακτήρας της ηρωίδας είναι υποδειγματικά δοσμένος από την πρωτοεμφανιζόμενη Σάσα Λους, το μοντέλα της Ντίορ που φαίνεται να το έχει με την υποκριτική. Όμως ο αμερικανός θεατής που δείχνει πόσο τιμωρός μπορεί να γίνει, προφανώς έθαψε το φιλμ λόγω της εμπλοκής του ονόματος του δημιουργού του σε μια σειρά σκανδάλων που φέρει 9 γυναίκες να κατηγορούν τον Μπεσόν για σεξουαλική παρενόχληση. Εκτός κι αν επηρέασε την κοινή γνώμη των ΗΠΑ ο παρακάτω διάλογος που λέγεται μεταξύ Μίρεν (υποδύεται την πιο-σκληρή-δεν-γίνεται προϊσταμένη της Άννα) και Λους μετά από την ανάκριση της τελευταίας από τον αμερικανό πράκτορα ΚίλιανΜέρφι: “Πώς σου φάνηκε;” “Όμορφος, γοητευτικός και λίγο μαλάκας”. «Κατάλαβα. Ο τυπικός πράκτορας της CIA δηλαδή».

Η Ληστεία της Στοκχόλμης (Stockholm) (**)


Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Μπουντρό
Πρωταγωνιστούν: Ιθαν Χοκ, Νούμι Ραπάς, Μάρκ Στρονγκ

Στοκχόλμη, 1973. O Λαρς, ένας Αμερικανός πρώην κατάδικος, εισβάλλει στη μεγαλύτερη τράπεζα της Σουηδικής πρωτεύουσας με σκοπό, όχι μόνο να αδειάσει το χρηματοκιβώτιο, αλλά και να απαιτήσει από τις αρχές να ελευθερώσουν τον φυλακισμένο φίλο του. Γοητεύοντας σταδιακά τους όμηρους υπαλλήλους της τράπεζας με την χαρισματική, ευαίσθητη, αλλά και λίγο ανισόρροπη προσωπικότητά του, θα τους κάνει, όχι μόνο να τον υπερασπιστούν, αλλά να θελήσουν να τον βοηθήσουν.

Η ιστορία είναι βασισμένη στα πραγματικά γεγονότα που συγκλόνισαν την παγκόσμια κοινή γνώμη το 1973, όχι μόνο για την φιλόδοξη απόπειρα του ήρωα να πετύχει με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια αλλά κυρίως με την επιλογή των ομήρων να στραφούν υπέρ των δραστών, σε σημείο που έκανε πολλούς ψυχολόγους να δηλώνουν με αυτοπεποίθηση ότι «προφανώς οι όμηροι έχουν δεχτεί πλύση εγκεφάλου από τους θύτες» κάτι που δεν ίσχυε σε καμία περίπτωση. Όμως το φιλμ παρά τη ζωντάνια του θέματος και τις συνεχείς ανατροπές (για όσους δεν γνωρίζουν την ιστορία), κυλάει κάπως άνευρα και δίχως τις μικρολεπτομέρειες που συνήθως κάνουν την κρίσιμη διαφορά σε φιλμ αυτού του είδους. Ελεγχόμενες και οι ερμηνείες (αστείος με την περούκα του ο Στρογκ χάνει αμέτρητο βάρος και πόντους από τη στιβαρή συνήθως παρουσία του, οριακά στο στυλ της καρικατούρας ο Χοκ, ενώ η πιο αξιόπιστη λύση είναι η πάντα αποτελεσματική Ραπάς) ενώ σαφώς πιο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εικόνα ενός κόσμου που πασχίζει να βρει τη γόνιμη ισορροπία του μεταξύ νομιμότητας, φαρσοκωμωδίας, πολιτικής σκέψης και ανεκτικότητας. Τα ίδια δηλαδή που ψάχνει κάπως άτσαλα και η ταινία του άνισου Ρόμπερτ Μπουντρό.

Ακόμη

»»» Στην ακαδημαϊκή αλλά εμπλουτισμένη από την μεστή ερμηνεία της Τζούντι Ντεντς «Κόκκινη Τζόαν» (**) η οσκαρική ηθοποιός υποδύεται τη βρετανίδα κατάσκοπο Τζόαν Στάνλεϊ που αποκάλυπτε κρατικά μυστικά στους Σοβιετικούς, εργαζόμενη σε μονάδα έρευνας του τρόπου κατασκευής της ατομικής βόμβας.
»»» Η επανέκδοση της βδομάδας είναι η θεσπέσια δημιουργία του Χίτσκοκ – προτελευταία ταινία της βρετανικής περιόδου του - «Η κυρία εξαφανίζεται» (****) με θέμα την εξαφάνιση μιας γηραιάς επιβάτισσας του Οριάν εξπρές που δεν έχει δει κανείς παρά μόνο μια νεαρή συνεπιβάτιδα που δεν μπορεί να πιστέψει πως είναι δυνατόν να μην την έχει προσέξει κανείς σε ολόκληρο το τρένο.

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση - Έπειτα από τέσσερις ταινίες, τις οποίες συνσκηνοθέτησε με τον Μαριάνο Κον, ο Αργεντινός Γκαστόν Ντουπράτ μένει τώρα μόνος πίσω από την κάμερα. Δεν αλλάζει όμως στιλ ούτε θεματική και πάντα με τη σεναριακή βοήθεια του αδελφού του Αντρές μάς συστήνει για πρωταγωνιστή ακόμη έναν sui generis καλλιτέχνη (όπως είχε κάνει τόσο στο «El Artista» όσο και στον βραβευμένο στο Φεστιβάλ Βενετίας «Επιφανή Πολίτη»). Πρόκειται για τον πάλαι ποτέ διάσημο, αλλά τώρα πλέον εκτός μόδας ζωγράφο Ρένζο Νέρβι, έναν κυνικό, δύστροπο και πικρόχολο (σχεδόν) ογδοντάρη, ο οποίος αρνείται πεισματικά να συμβιβαστεί με την εποχή του. Παρά τον δύσκολο χαρακτήρα του και τις κατά καιρούς ισχυρές συγκρούσεις τους, ο ευγενής, κοινωνικός και σικάτος γκαλερίστας Αρτούρο Σίλβα παραμένει ο μόνος καλός του φίλος εδώ και δεκαετίες.

Ομολογώντας μας από την πρώτη κιόλας σκηνή πως είναι δολοφόνος, ο Αρτούρο διηγείται την πρόσφατη ιστορία των δύο φίλων, των οποίων η σχέση θα δοκιμαστεί όταν ένας πάμπλουτος βιομήχανος τού παραγγείλει για την επιχείρησή του έναν πίνακα. Εκείνος θα σκεφτεί τον οικονομικά στριμωγμένο Ρένζο, ο τελευταίος θα δεχτεί έχοντας κάτι εντελώς… αντισυμβατικό στο νου του και οι δύο άντρες θα έρθουν σε σκληρή αντιπαράθεση για ακόμη μία φορά. Η ζωή, όμως, έχει άλλα σχέδια για τους δυο τους, με τους Ντουπράτ να διατηρούν σκηνοθετικά και σεναριακά έναν διασκεδαστικό, ανάλαφρο τόνο, καθώς σατιρίζουν εύστροφα τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης (ο πυροβολισμός ενός πίνακα είναι περφόρμανς ή βανδαλισμός;). Την ίδια στιγμή, περιγράφουν πειστικά δυο αντίθετες ιδιοσυγκρασίες –και δυο διαφορετικές στάσεις ζωής– οι οποίες βρίσκουν έναν κώδικα πρωτότυπης επικοινωνίας ακατανόητο για τους περισσοτέρους από εμάς.

Η μαεστρία των Ντουπράτ έγκειται στο ότι οι Αρτούρο και Ρένζο είναι αστείοι, αλλά τρισδιάστατοι χαρακτήρες, γραφικοί, παράξενοι και ταυτόχρονα αληθινοί και ευάλωτοι. Κι όταν η ταινία τραβήξει από το μανίκι την πρώτη σεναριακή ανατροπή της, το ενδιαφέρον μας παραμένει συγκεντρωμένο στην ανανεωμένη σχέση τους, η οποία βάζει απλά μα επώδυνα ερωτηματικά για τη φιλία, την ανθρωπιά και την ατομική ευθύνη. Ακόμα και τότε, όμως, το «Αριστούργημά μου» δεν έχει βάλει την τελική δραματική πινελιά σε μια ιστορία που μέσα από άλλο ένα έξυπνο plot twist επανεξετάζει τη σχέση πολιτισμικών και οικονομικών αξιών, τέχνης και αληθινής ζωής, προσωπικών ηθικών επιλογών και κοινωνικών επιταγών. Κι όπως στον «Επιφανή Πολίτη», οι ζωντανές αντιφάσεις των πρωταγωνιστών δεν τους αφήνουν να βρουν τις απλές, ξεκάθαρες απαντήσεις τις οποίες έχουν όλοι στις χολιγουντιανές κομεντί, αλλά κανένας στην εκτός οθόνης πραγματικότητα.

Αργεντινή, Ισπανία. 2018. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: SEVEN FILMS / ROSEBUD.21.

Mi Obra Maestra / My Masterpiece

Δραματική κομεντί 2018 | Έγχρ. | Διάρκεια: 100'

Αργεντίνικη ταινία, σκηνοθεσία Γκαστόν Ντιπράτ με τους: Γκιγιέρμο Φρανκέλα, Ραούλ Αρεβάλο, Λουίς Μπραντόνι
ΠληροφορίεςΠληροφορίες και κριτικές για την ταινία
Εμφάνιση χάρτη
Πού παίζεται
ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
Αθηναία Θερινός

On map Χάρητος 50, Κολωνάκι (στάση Μετρό Ευαγγελισμός)

2114130430

STEREO SOUND

€ 8,00, παιδ.- φοιτ., άνω των 65 & € 6,00. Κάθε Δευτ. τα δύο άτομα € 8,00

Πέμ.-Τετ.: 20.50/ 23.00
ΕΛΛΗΝΟΡΩΣΩΝ - ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
Άνεσις Θερινός

On map Λεωφ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι

2152159815

DOLBY SR

€ 8,00. Παιδ.-φοιτ., άνεργοι & άνω των 65, ΑμεΑ € 6,50. Κάθε Πέμ. 2 άτομα με ένα εισιτήριο γενικής εισόδου των € 8,00.

Πέμ.-Τετ.: 22.50
ΗΡΑΚΛΕΙΟ - Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ
Άνοιξις Θερινός

On map Αττική & Ευριπίδου 19, Ν. Ηράκλειο

2102814071

DOLBY STEREO

€ 7,50, φοιτ., παιδ. & άνω των 65 € 6,00. Κάθε Τετ. € 6,00. Online αγορά εισιτηρίων στο www. summercinemas.gr

Πέμ.-Τετ.: 21.00
ΓΛΥΦΑΔΑ - ΒΑΡΚΙΖΑ - ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ
Βάρκιζα

On map Θάσου 22, Βάρκιζα

2108973926

€ 8,00, παιδ.€ 6,00

Αίθουσα 2 Πέμ.-Τετ.: 20.40/ 22.30
Μαριλένα Θερινός

On map Αιγύπτου 123, Άνω Γλυφάδα

2109632260, 2109612229

DOLBY DIG.

€ 7,00, παιδ.-φοιτ., άνω των 65 & κάθε Τρ.,Τετ. € 5,00

Πέμ.-Κυρ.: 21.00, Δευτ. 23.00, Τρ., Τετ. 21.00/ 23.00
ΧΑΛΑΝΔΡΙ
Μαργαρίτα Cinema Θερινός

On map Δουκ. Πλακεντίας 87, Χαλάνδρι

2106014284

DOLBY STEREO SR

€ 8,00, φοιτ., παιδ. & άνεργοι € 6,00. Κάθε Τετ. € 5,00

Πέμ.-Τετ.: 20.50
Αμίκο Θερινός

On map Επιδαύρου & Ανδρούτσου 20, Χαλάνδρι

2106815532, 2106826372

DOLBY STEREO

€ 8,00, φοιτ.-παιδ., άνεργοι & άνω των 65 € 6,50. Κάθε Τετ. € 6,50.

Πέμ.-Τετ.: 23.00
ΤΑΥΡΟΣ- ΚΑΛΛΙΘΕΑ - ΜΟΣΧΑΤΟ
Διονύσια Θερινός

On map Λ. Συγγρού 286 & Μυκηνών 2, Καλλιθέα

2109515514

STEREO SOUND

€ 7,00, Τρ., Τετ. € 5,00

Πέμ.-Τετ.: 21.00
ΠΑΓΚΡΑΤΙ - ΒΥΡΩΝΑΣ - ΥΜΗΤΤΟΣ
Λάουρα Europa Cinemas Digital Θερινός

On map Φορμίωνος & Νικηφορίδη 24, Νέο Παγκράτι

2107662040

€ 7,50, φοιτ. € 6,00, παιδ.,τρίτη ηλικία & άνεργοι € 5,00. Κάθε Δευτ., Τρ. τα δύο άτομα με ένα εισιτήριο. Καθημερινά δύο φοιτητές με ένα εισιτήριο

Πέμ.-Τετ.: 20.50
ΣΑΡΩΝΙΔΑ - ΛΑΓΟΝΗΣΙ
Τριανόν Cinemax Θερινός

On map Κεφαλληνίας 4, Σαρωνίδα

2291054931, 2291054097

DOLBY STEREO

€ 7,50, παιδ.-φοιτ. € 6,00.

Πέμ.-Σάβ., Δευτ., Τρ.: 21.00

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 11/7

Από Βασιλική Γερονίκου

Αυτήν την εβδομάδα η «Κούκλα του Σατανά» επιστρέφει, η ιστορία του πιο διαβόητου serial killer των ’70s ζωντανεύει και η πολυεθνική οικογένεια του Κριστιάν Κλαβιέ μπαίνει σε νέες περιπέτειες.
Θεέ μου Τι Σου Κάναμε; 2

Οι εκπλήξεις της οικογένειας Βερνέιγ δεν τελειώνουν ποτέ. Αυτή τη φορά, οι τέσσερις γαμπροί της έχουν αποφασίσει να φύγουν από τη Γαλλία με τις συζύγους και τα παιδιά τους και να δοκιμάσουν την τύχη τους στο εξωτερικό. Ανίκανοι να φανταστούν ότι οι κόρες τους δεν θα είναι κοντά, ο Κλοντ και η Μαρί προσπαθούν απεγνωσμένα να τους κρατήσουν δίπλα τους. Συνέχεια της μεγάλης εμπορικής επιτυχίας του 2014 που είδαν 6,5 εκατ. θεατές στη χώρα της.

Η Κούκλα του Σατανά

Στο reboot της διάσημης ταινίας τρόμου, ο αιμοδιψής Τσάκι ζωντανεύει ξανά, και διαθέτοντας πλέον τεχνητή νοημοσύνη, επιστρέφει για να σκορπίσει τον τρόμο και το θάνατο στην οικογένεια του νεαρού Άντι, στοιχειώνοντας σκέψεις, ψυχές και παιχνίδια.

Το Αριστούργημά μου

Αργεντίνικη δραμεντί χαρακτήρων από το σκηνοθέτη του «Επιφανής Πολίτης», με πρωταγωνιστές τον Αρτούρο, έναν γοητευτικό, εκλεπτυσμένο και αρκετά αδίστακτο γκαλερίστα και τον Ρένζο, έναν δύστροπο, ταλαντούχο ζωγράφο σε παρακμή. Η μακροχρόνια φιλία των δύο αυτών αντίθετων ανδρών δοκιμάζεται όταν στη ζωή τους εισβάλει ένας τρίτος χαρακτήρας με σκοτεινές προθέσεις.

Τεντ Μπάντι, Ένας Γοητευτικός Δολοφόνος

Η Λιζ που ζει με την κόρη της και τον σύντροφό της Τεντ, αναγκάζεται να αναρωτηθεί πόσο καλά γνωρίζει τον άνδρα με τον οποίο μοιράζεται τη ζωή της, όταν εκείνος συλλαμβάνεται και κατηγορείται για μια σειρά από ειδεχθείς φόνους. Βιογραφία του πιο διαβόητου serial killer των ’70s, μέσα από τα μάτια της αληθινής συντρόφου του, Ελίζαμπεθ Κένταλ.

Habanastation

Ένα PlayStation γίνεται η αφορμή για να δημιουργηθεί μια απρόσμενη φιλία μεταξύ δύο νεαρών συμμαθητών που προέρχονται από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, σε ένα κοινωνικό Κουβανέζικο δράμα –με πολύ χιούμορ- του 2011.

Κινηματογράφος

Αγαπημένο μου Ημερολόγιο
Από Χρήστο Μήτση 

Eχοντας πάντα τον εαυτό του στο κέντρο του κάδρου, τις περισσότερες φορές ως Μικέλε Απιτσέλα, ο Νάνι Μορέτι καθιερώθηκε σαν ο «Ιταλός Γούντι Άλεν», ένας ευαίσθητος πολιτικά, ανήσυχος αισθητικά και απελπισμένος υπαρξιακά κωμικός που αποτύπωνε τις προσωπικές εμμονές του στο πανί με έναν γοητευτικό, sui generis τρόπο. Στο «Αγαπημένο μου Ημερολόγιο» ο νευρωτικός σκηνοθέτης και ηθοποιός καβαλάει τη βέσπα του και κόβει βόλτες στην καλοκαιρινή Ρώμη, ταξιδεύει στα Αιολικά νησιά για να συναντήσει ένα φίλο του, καθηγητή φιλοσοφίας, και αφηγείται τις κωμικοτραγικές περιπέτειές του με τους γιατρούς.

 

Πρόκειται για ένα ελεύθερο σεναρίου σινε-οδοιπορικό το οποίο μιλά για το σινεμά, την ιταλική καθημερινότητα, τις διαψεύσεις των ιδεών μιας ολόκληρης εποχής και τελικά τη ζωή την ίδια με μια βαθιά συγκινητική, μελαγχολική, μα κατά βάθος αισιόδοξη απλότητα. Μια απλότητα ιδεών γεμάτη σοφία που γίνεται αφηγηματική λιτότητα γεμάτη κινηματογραφικές ιδέες. Η καλύτερη ταινία του Νάνι Μορέτι, η οποία τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κανών.

Ιταλία, Γαλλία. 1993. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: STRADA FILMS

Κινηματογράφος

Η τέταρτη ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι μια σουρεαλιστική κωμωδία, χαρακτηριστική της πρώτης περιόδου του, η οποία θα βρει την κορύφωσή της τέσσερα χρόνια αργότερα με τις «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης».

Στα 35 του χρόνια, όμως, ο οργισμένος Ισπανός δημιουργός έχει ακόμα τη φόρα του κοινωνικού αμφισβητία και τον αισθητικό δυναμισμό της Movida και του μαδριλένικου αντεργκράουντ. Όπως λέει ο ίδιος, «ο κόσμος της νοικοκυράς με διασκεδάζει και ταυτόχρονα με τρομάζει, εξαιτίας της τρομακτικής αποξένωσής του».

Έτσι, αποφασίζει να μας συστήσει την Γκλόρια, μια απελπισμένη γυναίκα η οποία δουλεύει ως καθαρίστρια και προσπαθεί να βάλει σε τάξη την αντισυμβατική οικογένειά της και την ίδια της τη ζωή. Το παράλογο εισβάλλει στην αστική ισπανική καθημερινότητα, όπου εξωφρενικοί χαρακτήρες και καταστάσεις διαδέχονται το ένα το άλλο με καταιγιστικό ρυθμό. Κάτω από το ξέφρενο χιούμορ, όμως, μια βαθιά θλίψη αναδύεται από τους τέσσερις τοίχους του μαδριλένικου διαμερίσματος, εκεί όπου ο σουρεαλισμός, το μελόδραμα, η ποπ κουλτούρα, η ευρωπαϊκή ιστορία και η κοινωνική κριτική γίνονται ένα με αφοπλιστικό κι απολαυστικό κινηματογραφικό θάρρος.

Ισπανία. 1984. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: ΤΡΙΑΝΟΝ FILMCENTER.

Κωμωδία | 1984| Εγχρ.

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 27/6
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο


Αυτήν την εβδομάδα οι Beatles εξαφανίζονται από προσώπου γης και ο Αλέν Ντελόν συναντά τη Ρόμι Σνάιντερ.

Yesterday


Ο Ντάνι Μπόιλ σκηνοθετεί έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν οι Beatles. Ένας άσημος μουσικός πασχίζει να κάνει καριέρα γράφοντας μελαγχολικές μπαλάντες, όλες όμως γνωρίζουν παταγώδη αποτυχία. Μοναδική πιστή φαν και μάνατζερ η παιδική του φίλη, η οποία απτόητη τού κλείνει συναυλίες πιστεύοντας ολόψυχα στο ταλέντο του. Τα πάντα θα αλλάξουν για τον αποκαρδιωμένο τραγουδοποιό όταν μετά από ένα ατύχημα θα ξυπνήσει στο νοσοκομείο και σε έναν κόσμο όπου οι Beatles δεν υπήρξαν ποτέ. Τότε αποφασίζει να πάρει την κιθάρα και να παίξει τα κομμάτια του συγκροτήματος σα να ήταν δικά του, με το δρόμο πλέον για την καταξίωση να ανοίγεται διάπλατα.

Οι Αόρατες
Γαλλική κοινωνική κομεντί. Με απόφαση του Δήμου, ένα κέντρο υποδοχής δεκάδων άστεγων γυναικών πρόκειται να κλείσει. Οι κοινωνικοί λειτουργοί έχουν μόνο τρεις μήνες στη διάθεσή τους για να τις επανεντάξουν στην κοινωνία με κάθε τρόπο: πλαστογραφούν, καταφεύγουν στο ψέμα και προσπαθούν να βρουν οποιοδήποτε «μέσο» για να ανασταλεί η απόφαση. Για αυτό το διάστημα, τα πάντα επιτρέπονται, αρκεί οι προστατευτούν οι γυναίκες.

Το Ένστικτο της Ζωής


Αργεντίνικο δραματικό θρίλερ. Ένας άντρας που απολάμβανε μια τέλεια ζωή, έχοντας μια πολύ καλή δουλειά και μια αγαπημένη οικογένεια, θα δει τον αψεγάδιαστο κόσμο του να γκρεμίζεται όταν ανακαλύπτει πως χρειάζονται επειγόντως μεταμόσχευση νεφρού. Τότε, ο άνθρωπος που μέχρι τότε ζούσε ακολουθώντας πιστά τους νόμους, θα σκεφτεί σοβαρά να τους παραβιάσει για πρώτη φορά.

Κόλπο Γκρόσο


Ιταλική κωμωδία παρεξηγήσεων. Ένας μεροκαματιάρης επιπλοποιός και μια αποτυχημένη τραγουδίστρια ζουν για καιρό ως παράνομο ζευγάρι, όμως αδυνατούν να πάρουν διαζύγιο λόγω οικονομικών δυσχερειών. Όταν εκείνος χάψει το ψέμα των φίλων του πως έχει κερδίσει το λαχείο, αποφασίζει να χωρίσει και να μετακομίσει με τη γυναίκα που αγαπά και την οικογένειά της στο νότο. Όταν συνειδητοποιήσει το λάθος του όμως θα είναι πλέον αργά.

Annabelle Comes Home


Η σατανική κούκλα σε νέες περιπέτειες. Επιστροφή στον κόσμο τρομο-franchise «Το Κάλεσμα», με τους δαιμονολόγους Εντ και Λορέν Γουόρεν να είναι αποφασισμένοι να σταματήσουν τις δολοφονικές ορέξεις της κούκλας Άναμπελ. Αποφασίζουν έτσι να την τοποθετήσουν σε μια προθήκη και την κλειδώνουν στο δωμάτιο με τα καταραμένα αντικείμενα. Μάλιστα, ζητούν από έναν ιερέα να ευλογήσει την προθήκη ώστε να βεβαιωθούν πως δεν πρόκειται να δραπετεύσει… Ένα χρόνο αργότερα όμως, η μικρή κόρη των Γουόρεν και οι φίλες της τρυπώνουν στο δωμάτιο, και άθελα τους ξυπνούν όχι μόνο τη δαιμονισμένη κούκλα αλλά και όλα τα πνεύματα που βρίσκονται εκεί, εκκινώντας ένα νέο μακελειό.

Πρόσκληση σε Γεύμα από έναν Υποψήφιο Δολοφόνο


Ένα all-star φιλμ μυστηρίου από το 1976. Οι Πίτερ Σέλερς, Άλεκ Γκίνες, Μάγκι Σμιθ, Πίτερ Φολκ και Τρούμαν Καπότε, πρωταγωνιστούν σε μια ταινία που θέλει τους πέντε διασημότερους ντετέκτιβ του κόσμου να προσκαλούνται σε γεύμα από έναν εκκεντρικό εκατομμυριούχο στον πύργο του, για να διαλευκάνουν το μυστήριο ενός φόνου που θα γίνει στη διάρκεια του γεύματος.

Η Πισίνα


Ατμοσφαιρικό θρίλερ με τους Αλέν Ντελόν και Ρόμι Σνάιντερ. Η ισορροπία ενός ζευγαριού που απολαμβάνει ήρεμη ζωή ενώ βρίσκεται σε διακοπές στο εξοχικό του, απειλείται όταν εμφανίζεται ο πρώην εραστής της γυναίκας μαζί με τη νεαρή του κόρη, οι οποίοι θα ταράξουν την ατμόσφαιρα του σπιτιού.

Η Πένθιμη Παρέλαση των Ρόδων


Αβανγκάρντ ταινία του Τόσιο Ματσουμότο (1969). Προσπαθώντας να ξεφύγει από το παρελθόν της, μια νεαρή τραβεστί κάνει σχέση με τον ιδιοκτήτη του νυχτερινού κέντρου όπου εργάζεται, αγνοώντας πως αυτός είναι ο άνθρωπος που θα σφραγίσει τη μοίρα της.

Κινηματογράφος

Κόκκινη Έκλειψη

Από Χρήστο Μήτση

Η τρίτη ταινία του Αργεντινού Μπέντζαμιν Ναϊστάτ αφηγείται την ιστορία μιας μυστηριώδους εξαφάνισης. Στην πραγματικότητα όμως είναι μια αποκαλυπτική ακτινογραφία της πραγματικότητας της χώρας στα ’70s, σε μια εποχή αλλαγών, μεταμορφώσεων κι… εξαφανίσεων.

Όπως πληροφορούμαστε από την ίδια την ταινία, βρισκόμαστε «το 1975 σε κάποια επαρχιακή πόλη της Αργεντινής» και μέσα από ένα ακίνητο πλάνο βλέπουμε τους κατοίκους μιας γειτονιάς να ξαλαφρώνουν από τα υπάρχοντά του ένα «ανυπεράσπιστο» σπίτι (κάποιου εξαφανισμένου;). Στην αμέσως επόμενη σκηνή ένας άντρας συμπεριφέρεται νευρικά και τελικά αγενώς σε ένα εστιατόριο, αναγκάζοντας έναν άλλον, τον επιτυχημένο δικηγόρο Κλαούντιο, που κάθεται στο τραπέζι περιμένοντας τη γυναίκα του, να του παραχωρήσει τη θέση του.

Ο τελευταίος δεν θα παραμείνει όμως σιωπηλός, ξεφτιλίζοντας δημόσια τον αυθάδη άντρα, ο οποίος ξεσπά κατά των πάντων, φωνάζοντας: «Είστε όλοι ναζί, αφήστε με κάτω!», και απομακρύνεται σηκωτός από το μαγαζί. Καθώς ο καθωσπρέπει δικηγόρος και η σύζυγός του επιστρέφουν στο σπίτι, δέχονται την επίθεση του αγνώστου, ο οποίος τελικά αυτοπυροβολείται μπροστά στο ζευγάρι. Ο Κλαούντιο αναλαμβάνει να μεταφέρει τον βαριά τραυματισμένο άντρα στο νοσοκομείο, αντ’ αυτού όμως τον παρατά ετοιμοθάνατο στην έρημο.

Έπειτα από λίγους μήνες ένας ντετέκτιβ-σταρ της τηλεόρασης καταφθάνει από το Μπουένος Άιρες στην πόλη αναζητώντας τα ίχνη του εξαφανισμένου. Παίζοντας σαν το ποντίκι με τη γάτα με τον Κλαούντιο, δίνει στον Ναϊστάτ την ευκαιρία να στήσει έναν αγωνιώδη ιστό γύρω από τον αμοραλιστή, γεμάτο ένοχα μυστικά ήρωά του και να περιγράψει μια κοινωνική πραγματικότητα βουτηγμένη στην πολιτική και ηθική διαφθορά.

Έντονα συμβολική, η «Κόκκινη Έκλειψη» επαναφέρει διαρκώς το μοτίβο των εξαφανίσεων (η κόρη του Κλαούντιο και ο νεαρός φίλος του φίλου της που απάγονται, ο ήλιος που… εξαφανίζεται) και την ιδέα της μεταμφίεσης (η περούκα στο τελευταίο πλάνο) για να περιγράψει την Αργεντινή του «Βρόμικου Πολέμου», της παραστρατιωτικής οργάνωσης ΑΑΑ (Argentine Anticommunist Alliance) και της επερχόμενης χούντας του Βιντέλα. Είναι η εποχή που ξεκινούν οι οργανωμένες εξαφανίσεις των αντιφρονούντων και η «μεταμόρφωση» μιας χώρας σε αμερικανικό προτεκτοράτο.

Με στιλιζαρισμένη σκηνοθεσία, η οποία τονίζει τις σεναριακές, αλληγορικές και εικαστικές λεπτομέρειες, ο Ναϊστάτ προσθέτει στην εξίσωση τον καθολικισμό, τη μισαλλοδοξία κι έναν διάχυτο εθνικό αμοραλισμό, παραμένοντας από την αρχή μέχρι το τέλος βαθιά σαρκαστικός, θεόπικρος κι έντονα –σχεδόν παλιομοδίτικα– συμβολικός. Για το πρωτότυπο αφηγηματικό στιλ του, το οποίο δεν περιφρονεί το μυστήριο και την αγωνία, απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, όπου η ταινία διακρίθηκε επίσης για την ερμηνεία του Ντάριο Γκραντινέτι («Μίλα της», «Ιστορίες για Αγρίους») και τη φωτογραφία του Πέδρο Σοτέρο («Aquarius»).

Αργεντινή, Βραζιλία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 109΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

Κινηματογράφος

Σύνορα
Από Χρήστο Μήτση

Ηδη από τον τίτλο η δεύτερη ταινία του Ιρανού, κατοίκου Κοπεγχάγης πλέον, Αλί Αμπάσι («Shelley») ορίζει έναν κόσμο με όρια. Όρια που κρατούν τους ανθρώπους σε απόσταση μεταξύ τους, όπως είναι τα γεωγραφικά σύνορα. Ένας από εκείνους οι οποίοι τα ελέγχουν είναι και η Τίνα. Μια γυναίκα με έντονη δυσμορφία προσώπου, η οποία έχει την παράξενη, ανεξήγητη ικανότητα να οσφραίνεται τα ανθρώπινα συναισθήματα.

Μυρίζοντας τη ντροπή, το φόβο ή την αγωνία αποδεικνύεται εξαιρετική στη δουλειά της, καθώς τη βλέπουμε να εντοπίζει έναν ανήλικο που μεταφέρει αλκοόλ κι έναν υπεράνω υποψίας πορνογράφο. Σιωπηλή κι εσωστρεφής, ζει με τον ελαφρόμυαλο σύντροφό της σε ένα απομονωμένο εξοχικό, ενώ όταν επισκέπτεται τον πατέρα της στο γηροκομείο προσπαθεί να πάρει πληροφορίες για το παρελθόν της: πώς απέκτησε αυτό το παράξενο σημάδι στον κόκκυγα της;


Διασκευάζοντας ένα διήγημα του Γιον Άιβιντε Λίντκβιστ, συγγραφέα του «Άσε το κακό να μπει», ο Αμπάσι τυλίγει την Τίνα σε μια σχεδόν ονειρική ατμόσφαιρα που, πατώντας με το ένα πόδι στο ρεαλισμό, μοιάζει να κουβαλά κάτι από την παγανιστική αύρα των σκανδιναβικών παραμυθιών. Ένα κλίμα το οποίο θα εμποτιστεί με στοιχεία θρίλερ και (επιστημονικής;) φαντασίας όταν κάνει την εμφάνισή του ο Βόρε, ένας άντρας με παρόμοια δυσμορφία, ο οποίος όμως δεν κουβαλά κάποια αναγνωρίσιμη μυρωδιά. Κι ενώ η ανακάλυψη του πορνογράφου ξεκινά μια αστυνομική έρευνα για την εξάρθρωση ενός κυκλώματος που απάγει μωρά, η Τίνα αποκτά μια όλο και εντονότερη έλξη για τον μυστηριώδη άντρα που γρήγορα της αποδεικνύει πως οι δυο τους, εραστές πλέον, ανήκουν σε κάτι διαφορετικό από το ανθρώπινο είδος.

Ένας αφιλόξενος κόσμος, ένας εισβολέας που αλλάζει τις ισορροπίες, μια ενηλικίωση που επέρχεται μέσα από μια επώδυνη συνειδητοποίηση. Το λογοτεχνικό σύμπαν του Λίντκβιστ μιλάει για το φόβο του Άλλου και για τον απατηλό διαχωρισμό ανθρώπων και «τεράτων», με το σενάριο των «Συνόρων» να προσθέτει την ιστορία της πορνογραφίας παραπέμποντας σε άλλου είδους ανθρωπόμορφα τέρατα. Μια αλληγορία που απλώνει ρίζες στο πρόσφατο ιστορικό παρελθόν της σκανδιναβικής κοινωνίας, δεν λειτουργεί όμως απόλυτα μέσα σε μια κινηματογραφική αφήγηση που «κλέβει» από το θρίλερ, την ονειρική φαντασία, την πολιτική καταγγελία, το ψυχολογικό δράμα και το Nordic noir, σχολιάζοντας ταυτόχρονα διαχρονικά ηθικά διλήμματα.


Τελικά, αν και συχνά παρασύρεται από το γκροτέσκο και σπαταλά χρόνο στην ελάχιστα ενδιαφέρουσα αστυνομική υποπλοκή, ο Αμπάσι υποβάλλει με τη σκηνοθετική δεξιότητά του κι εντυπωσιάζει με το θάρρος με το οποίο βουτά σε επικίνδυνα νερά (η ερωτική σκηνή), χαρίζοντας στα «Σύνορα» μια οσκαρική υποψηφιότητα μακιγιάζ και το βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών.

Σουηδία, Δανία. 2018. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Θρίλερ | 2018| Εγχρ.

Πού παίζεται
ΕΛΛΗΝΟΡΩΣΩΝ - ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
Εκράν Θερινός
 Ζωοδ. Πηγής & Αγαθίου, Νεάπολη

2106461895

STEREO SOUND

€ 7,50, παιδ.-φοιτ. & άνω των 65 € 6,00. Κάθε Τετ. € 6,00.

Πέμ.-Τετ.: 23.00

ΓΚΑΖΙ
Ταινιοθήκη της Ελλάδος
 Ιερά Οδός 48 & Μεγ.Αλεξάνδρου 134-136, (ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός)

2103609695

DOLBY DIG. DTS

€ 7,00, φοιτ.-παιδ., άνω των 65, ατέλειες & άνεργοι € 5,00. Κάθε Πέμ. τα δύο άτομα € 7,00

Λαΐς Σάβ.-Τετ.: 23.00 Θερινός

Κινηματογράφος

Οι ταινίες της εβδομάδας: Ανδρες με τα όλα τους!
Πληθώρα νέων ταινιών και από αυτή την Πέμπτη στις αίθουσες, με ελάχιστες νέες να ξεχωρίζουν δίπλα σε δύο πολύ καλές επανεκδόσεις

5: εξαιρετική 4: πολύ καλή 3: καλή 2: ενδιαφέρουσα 1: μέτρια 0: απαράδεκτη

«Κολύμπα ή αλλιώς βυθίσου»

(«Le grand bain», Γαλλία, 2018). Δραματική κομεντί του Ζιλ Λελούς.

Να ένα μικρό, αισιόδοξο φιλμ, χωρίς μεγάλες καλλιτεχνικές προσδοκίες αλλά ζεστό και φιλικό, έτοιμο να σου φτιάξει τη διάθεση παιχνιδιάρικα και απλά. Ουσιαστικό θέμα της ταινίας είναι η κρίση ηλικίας, ανδρών για την ακρίβεια, επτά τον αριθμό. Εχουν παραμελήσει τον εαυτό τους, νιώθουν ότι η ζωή για κάποιον λόγο τους εκδικείται, δεν επικοινωνούν καλά με το αντίθετο φύλο, κάποιοι παντρεμένοι με παιδιά, άλλοι χωρισμένοι με παιδιά.

Κάτι θα τους ενώσει όμως, θα δώσει λίγο φως στη ζωή τους, θα τους κάνει να νιώσουν και πάλι παιδιά. Και αυτό το κάτι δεν είναι τα χαρτιά, ούτε οι γυναίκες. Δεν είναι το ποδόσφαιρο, ούτε το κυνήγι. Είναι η συγχρονισμένη κολύμβηση. Η ιδέα έχει από μόνη της κάτι το γκροτέσκο, όμως ο Ζιλ Λελούς, ηθοποιός κατά βάση και ενίοτε σκηνοθέτης, δεν επιτρέπει στην ταινία να γλιστρήσει προς εκείνη τη μεριά. Αντιθέτως, αντιμετωπίζει με σοβαρότητα το θέμα του προσδίδοντάς του στάλες χιούμορ που είναι κάτι παραπάνω από ευχάριστες. Το αποτέλεσμα είναι μια απολύτως ισορροπημένη δραματική κομεντί που αγγίζει με λεπτότητα ένα θέμα το οποίο αφορά πολύ κόσμο και ποντάρει πολύ στη χημεία των ηθοποιών που λαμβάνουν μέρος σε αυτήν. Ανάμεσά τους ο Γκιγιόμ Κανέ (ο μονίμως νευρικός που δεν ξέρει για ποιον λόγο), ο Ματιέ Αμαλρίκ (καταθλιπτικός, παραιτημένος από τη ζωή), ο Μπενουά Πολβούρ (φαφλατάς και καταχρεωμένος) και ο Ζαν Ιγκ Ανγκλάντ (κιθαριστής της ροκ που ουδείς γνωρίζει, παρότι έχει βγάλει μια ντουζίνα άλμπουμ).

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΦΙΛΟΘΕΗ – ΧΛΟΗ – ΑΝΕΣΙΣ – ΛΑΟΥΡΑ – ΑΡΙΑΝ – ΦΙΛΙΠ – ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ – ΑΛΙΚΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ – ΠΑΝΟΡΑΜΑ κ.α.

«Νουρέγεφ: Το λευκό κοράκι»

(«The white crow», Aγγλία / Γαλλία, 2018) του Ρέιφ Φάινς

Μετά τον «Κοριολανό» και την «Aόρατη γυναίκα» όπου υποδύθηκε ο ίδιος τον Τσαρλς Ντίκενς, ο ουαλός ηθοποιός και σκηνοθέτης Ρέιφ Φάινς δίνει τη δική του κινηματογραφική εκδοχή πάνω στο φαινόμενο «Ρούντολφ Νουρέγεφ», τον οποίο παρακολουθεί λίγο πριν από την αυτομόλησή του στη Δύση (στο Παρίσι το 1961). Με τη βοήθεια του χορευτή Ολεγκ Ιβένκο, ο οποίος εμφανισιακά θυμίζει πολύ τον Νουρέγεφ εκείνης της περιόδου, ο Φάινς επιδιώκει να συνθέσει το πορτρέτο μιας αντισυμβατικής, ασυμβίβαστης, υπεροπτικής και εν τέλει αγενούς ιδιοφυΐας του μπαλέτου, που ως κοινωνικό ον μόνον αντιπάθεια μπορούσε να προκαλέσει. Ακόμη και αν σε πολλές περιπτώσεις ο Νουρέγεφ είχε δίκιο που συμπεριφερόταν έτσι, το έχανε με τη συγκλονιστική απρέπειά του (αυτό τουλάχιστον βγαίνει από την ταινία). To σοβιετικό καθεστώς τού προκαλούσε ασφυξία διότι παρότι ο Νουρέγεφ δεν ήθελε καμία σχέση με την πολιτική, το κράτος δεν του επέτρεπε να ανοίξει τα φτερά του έτσι όπως ο ίδιος ήθελε.

Ο Φάινς βέβαια ούτε για αντικομμουνιστική προπαγάνδα ενδιαφέρεται, ούτε για μια αγιογραφία του Νουρέγεφ· κάτι που και να το ήθελε δεν θα μπορούσε να κάνει γιατί δείχνει ανέφικτο. Μια ευπρεπώς κινηματογραφημένη «αναπαράσταση» αυτής της συγκεκριμένης φάσης της ζωής του Νουρέγεφ (η οποία αποδείχθηκε μία από τις πιο κρίσιμες της ζωής και της καριέρας του) είναι η προτεραιότητα του σκηνοθέτη και υπηρετεί καλά το όραμά του, ιδίως σε ό,τι αφορά την αποτύπωση της ατμόσφαιρας της εποχής στο Παρίσι όπου ο Νουρέγεφ είχε κληθεί να χορέψει με τα μπαλέτα Κίροφ και τελικά αυτομόλησε. Γυρισμένη σε διάφορες γλώσσες, κυρίως αγγλικά και ρωσικά, η ταινία διακρίνεται για τη γνησιότητα της αναπαράστασης της εποχής. Μάλιστα, ο ίδιος ο Φάινς μιλά μόνον ρωσικά καθότι υποδύεται τον μέντορα και δάσκαλο του Νουρέγεφ Αλεξάντρ Πούσκιν.

Βαθμολογία: 2 ½

AΘHNA: ΘΗΣΕΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΑΕΛΛΩ – ΑΕΛΛΩ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ – VILLAGE MALL – ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ – ΨΥΧΙΚΟ – ΑΡΤΕΜΙΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ODEON ΙΛΙΟΝ – ΠΕΡΑΝ – ODEON STARCITY – ΝΑΝΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ΡΙΑ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS

«Booksmart»

(ΗΠΑ, 2019). Κομεντί της Ολίβια Γουάιλντ

Κάτι σαν flipside στην ανόητη αμερικανική τινέιτζερ κομεντί τύπου «American pie», το «Booksmart» έχει στο προσκήνιο δύο άριστες μαθήτριες (Κέιτλεν Ντέβερ και Μπίνι Φέλντσταϊν), απομονωμένες από τη σχολική τους κοινότητα ακριβώς επειδή σε όλη τη ζωή τους δεν έκαναν τίποτε άλλο από το να μελετούν για να γίνουν άριστες και να μπουν στα καλύτερα πανεπιστήμια. Κατά τη διάρκεια μιας νύχτας, της τελευταίας πριν από την αποφοίτηση, θα αποδείξουν ότι δεν ξέρουν να κάνουν μόνον αυτό.

Πάνω σε αυτή την ιδέα η Γουάιλντ δομεί την επανάσταση του σπασίκλα, συρράβοντας στην ουσία μια σειρά περιστατικών μέσω των οποίων τα δύο κορίτσια αναζητούν τον δρόμο για την απελευθέρωσή τους. Δεν παύουν φυσικά να είναι παιδιά που βρίσκονται σε σύγχυση (η μία κοπέλα δεν ξέρει πώς να εκφράσει την ομοφυλοφιλία της), για τα οποία, τελικά, νιώθεις κατανόηση, συμπάσχεις. Επίσης πολύ καλή η επιλογή της σκηνοθέτριας να ξεφύγει από την αρρωστημένη μανιέρα των φτηνών, χυδαίων αστείων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του παχέος εντέρου και αποτελούν κάτι σαν επιδημία στην αμερικανική mainstream κωμωδία. Ωστόσο, το αποτέλεσμα θα ήταν ίσως λίγο καλύτερο αν η Γουάιλντ είχε προσθέσει στην ταινία μια δόση σουρεαλιστικής τρέλας, του τύπου «Μετά τα μεσάνυχτα» του Μάρτιν Σκορσέζε.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ – ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ – VILLAGE MALL – ODEON ΙΛΙΟΝ – ODEON STARCITY – ΝΑΝΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ ΘΕΣ/ΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS

«Οι άνδρες με τα μαύρα: Παγκόσμια απειλή»

(«Men in Black: International», ΗΠΑ, 2019). Περιπέτεια φαντασίας του Φ. Γκάρι Γκρέι

Χωρίς ουσιαστικό στόρι, ή αν θέλετε με το απολύτως στοιχειώδες (μια περίληψη περισσότερο παρά ένα σενάριο), ο μύθος των «Ανδρών με τα μαύρα» συνεχίζεται προκειμένου να ανανεώσει το κοινό του το οποίο δημιουργήθηκε πριν από 22 χρόνια με τη δημιουργία της πρώτης ταινίας (αυτή είναι η τέταρτη). Νέα πρόσωπα πλέον στη θέση του Γουίλ Σμιθ και του Τόμι Λι Τζόουνς – οι πρώτοι διδάξαντες -, ο Κρις Χέμσγουορθ (ο κινηματογραφικός Θορ της Marvel) και η Τέσα Τόμσον που ως νεοσύλλεκτη στην οικογένεια των ντυμένων στο ασπρόμαυρο πρακτόρων θέλει να προσφέρει τον καλύτερο εαυτό της στην υπηρεσία δίωξης των εξωγήινων στη γη. Αφεντικά τους ο Λίαμ Νίσον και η Εμα Τόμσον που περιφέρονται στην ταινία χωρίς στην ουσία να κάνουν τίποτε άλλο από το να είναι ο Λίαμ Νίσον και η Εμα Τόμσον. Τα οπτικά εφέ προβλέψιμα, εντυπωσιακά και συγχρόνως εξαντλητικά, μια τούρτα κινούμενων εικόνων για την ακρίβεια, τόσο φορτωμένη που παρότι υπάρχουν διασκεδαστικές στιγμές, νιώθεις ότι από κάποια στιγμή και μετά δεν αντέχεις άλλο το λίγωμα.

Βαθμολογία: 2

(Προβάλλεται σε περισσότερες από 140 αίθουσες της Ελλάδας)

«Κορίτσια κάποιας ηλικίας»

(«Poms», ΗΠΑ, 2019). Δραματική κομεντί της Ζάρα Χέις

Αν οι σαραντάρηδες σε κρίση της ταινίας «Κολύμπα ή αλλιώς βυθίσου» βρήκαν τη λύση στη συγχρονισμένη κολύμβηση, οι 70άρες και άνω στα «Κορίτσια κάποιας ηλικίας» αποφασίζουν να δώσουν όλον τον εαυτό τους παριστάνοντας τις μαζορέτες που κάποτε (στο μακρινό παρελθόν) υπήρξαν. Στην εποχή του #MeΤoo θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για όλα και ουαί κι αλίμονο σε όποιον τολμήσει να πει και καμιά κουβέντα! Προσωπικά είμαι μαζί με τα κορίτσια (ανάμεσά τους η Νταϊάν Κίτον, η Τζάκι Γουίβερ και η Παμ Γκριρ) αλλά επειδή θέλω να είμαι και ειλικρινής, μόνο που τις έβλεπα να κάνουν προπόνηση τρόμαζα.

Βαθμολογία: 1 ½

ΑΘΗΝΑ: ΑΝΟΙΞΙΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΚΟΡΑΛΛΙ – ΛΙΛΑ – ΠΑΛΛΗΝΗ – ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ – ΣΙΝΕΡΑΜΑ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΛΕΞ

Προβάλλεται επίσης το «Πόκεμον Ντετέκτιβ Πίκατσου» («Pokemon Detective Pikachu», ΗΠΑ, 2019), μια παιδική περιπέτεια φαντασίας του Ρομπ Λέτερμαν στην οποία τα πλάσματα που έγιναν παγκοσμίως διάσημα ως video game αναμειγνύονται με πραγματικούς ηθοποιούς (Ράιαν Ρέινολντς, Τζάστις Σμιθ, Κεν Γουατάναμπι, Μπιλ Νάι). Για κοινό κάτω των 10 ετών. AΘHNA: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON STARCITY – ODEON ΙΛΙΟΝ – ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ – TOWN CINEMAS – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΖΕΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – CINEMA ONE

Επανεκδόσεις

Στον «Μάρτυρα κατηγορίας» («Witness for the prosecution», ΗΠΑ, 1958) ο Μπίλι Γουάιλντερ «διαβάζει» με τον δικό του τρόπο το θεατρικό έργο της Αγκαθα Κρίστι και στήνει ένα αγωνιώδες δικαστικό θρίλερ, με διαρκείς ανατροπές και τους Μαρλένε Ντίτριχ, Τάιρον Πάουερ και Τσαρλς Λότον στους βασικούς ρόλους. Παρότι ανήκει στις λησμονημένες ταινίες του σκηνοθέτη τού «Μερικοί το προτιμούν καυτό» και της «Γκαρσονιέρας», η ασπρόμαυρη αυτή ταινία είχε προταθεί για έξι Οσκαρ, ανάμεσα στα οποία το σκηνοθεσίας, το καλύτερης ταινίας και το α’ ανδρικού ρόλου για τον Τσαρλς Λότον.

Βαθμολογία: 4

ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ – ΑΝΟΙΞΙΣ – ΔΙΟΝΥΣΙΑ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ – ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ.

Στην αλληγορία «Ορφέας και Ευρυδίκη» («Orphee», Γαλλία, 1950), ο Ζαν Κοκτό (1889-1963), σπουδαίος ποιητής και ριζοσπάστης του κινηματογράφου, ενέταξε με διακριτική κομψότητα τον ελληνικό μύθο του Ορφέα στην εποχή της ταινίας (αρχές δεκαετίας του 1950). Η ιστορία τοποθετείται στο Παρίσι όπου ο Ορφέας (Ζαν Μαρέ), ένας ποιητής εμμονικός με την ιδέα του θανάτου, θα ταξιδέψει στον Κάτω Κόσμο για να σώσει την Ευρυδίκη (Μαρία Ντεά), τη γυναίκα του.

Βαθμολογία: 4

ΑΘΗΝΑ: ΟΑΣΙΣ – ΡΙΒΙΕΡΑ

Κινηματογράφος

X-Men: Ο Μαύρος Φοίνικας
Η ιστορία της μεταλλαγμένης υπερηρωίδας Τζιν Γκρέι. Με το «X-Men: Η Τελική Αναμέτρηση» ο Μπρετ Ράτνερ είχε καταφέρει να διαγράψει μονοκοντυλιά όλα όσα είχε πετύχει το franchise των αγαπημένων μεταλλαγμένων υπερηρώων. Κάποιοι, όμως, επιμένουν να τη θυμούνται: για παράδειγμα ο σεναριογράφος και παραγωγός των «X-Men», Σάιμον Κίνμπεργκ, που φέτος όχι απλώς θα κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με μια νέα περιπέτεια, αλλά θα μας γυρίσει σ’ εκείνο το storyline για να αφηγηθεί την ιστορία της Φοίνιξ (η Σόφι Τέρνερ του «Game of Thrones») και τη μεταστροφή της στο σκοτεινό της alter ego.

Αγκάθα, η Εξιχνίαση ενός Φόνου
Το 1926 η Αγκάθα Κρίστι αναλαμβάνει την εξιχνίαση ενός άλυτου εγκλήματος. Με την προσωπική της ζωή στην χειρότερη φάση, και το συγγραφικό της έργο σε παύση, η νεαρή Αγκάθα Κρίστι εμπλέκεται σε ένα μυστηριώδες άλυτο έγκλημα. Μια γυναίκα βρίσκεται νεκρή σε ένα τρένο και η έρευνα για τον δολοφόνο αποβαίνει άκαρπη. Η νονά της, απελπισμένη απευθύνεται στη Αγκάθα με την ελπίδα να πετύχει αυτό που δεν κατάφερε η αστυνομία.

Η Κομπίνα
Κωμωδία με τις Αν Χάθαγουεϊ και Ρέμπελ Γουίλσον, εμπνευσμένη από τις ταινίες «Ιστορίες του Κρεβατιού» (1964) και «Απατεώνες και Τζέντλεμεν» (1988). Μια μοιραία γυναικά που απολαμβάνει μια χλιδάτη ζωή χάρη στις μικροαπατεωνιές που σκαρφίζεται, γνωρίζει μια εξίσου ικανή… συνάδελφό της, με την οποία θα σχηματίσουν ένα ασυναγώνιστο στις κομπίνες ζευγάρι, το οποίο βάζει στόχο την περιουσία ενός δισεκατομμυριούχου.

Ένα Αγγελικό Πρόσωπο
Γαλλικό δράμα με τη Μαριόν Κοτιγιάρ. Η κραιπάλη και οι ξέφρενες νύχτες είναι οι αγαπημένες δραστηριότητες της Γαλλίδας σταρ, ενσαρκώνοντας μια μητέρα που βάζει την κόρη της σε δεύτερη μοίρα, λόγω ενός άντρα τον οποίο γνώρισε πριν από μερικές ώρες. Από τότε ξεκινάει για τη μικρή μια τρομερή περιπέτεια, καθώς είναι αναγκαίο να συγκρουστεί με τον κόσμο των ενηλίκων και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της μητέρας της. Ένας άγνωστος άντρας που θα συναντήσει θα παίξει καθοριστικό ρόλο ώστε να επανενωθεί μαζί της και να αποκτήσει έτσι μια τελευταία ευκαιρία για κανονική ζωή.

Border
Θρίλερ φαντασίας, με βραβείο καλύτερης ταινίας στο Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών και μία υποψηφιότητα για Όσκαρ. Μια παραμορφωμένη στο πρόσωπο τελωνειακή υπάλληλος, με την ικανότητα να οσφρίζεται τον ανθρώπινο φόβο, σταματά στα σύνορα έναν άντρα ο οποίος είχε στην κατοχή του παιδική πορνογραφία. Τότε να αναλαμβάνει να εντοπίσει την πηγή του αποτρόπαιου υλικού.

Ποιος Σκότωσε τη Λαίδη Γουίνσλεϊ;
Κωμωδία μυστηρίου με φόντο την Κωνσταντινούπολη. Η Λαίδη Γουίνσλεϊ, μία Αμερικανίδα συγγραφέας, δολοφονείται στα Πριγκηπόνησα. Τότε ένας διάσημος για τη μεθοδικότητα και την ιδιοτροπία του επιθεωρητής, καταφθάνει από την Κωνσταντινούπολη για να αναλάβει την έρευνα. Γρήγορα θα βρεθεί αντιμέτωπος με καλά κρυμμένα μυστικά, ταμπού που αφθονούν και οικογενειακούς δεσμούς που παραμένουν δυνατοί παρά τις αντιξοότητες.

Καζανόβα, η Τελευταία Αγάπη
Ο Βενσάν Λαντόν ως ο εραστής-θρύλος. Από το Παρίσι του 18ου αιώνα, ο διάσημος για το πάθος του Καζανόβα, εξορίζεται στο Παρίσι χωρίς να γνωρίζει τίποτα και κανέναν. Εκεί ερωτεύεται κεραυνοβόλα μια νεαρή πόρνη, σε σημείο που να αγνοείσει τα πάντα για να την κάνει δική του. Εκείνη όμως τον αποφεύγει και τον προκαλεί να σταματήσει να την ποθεί, εάν θέλει να την κάνει δική του.

Αντίο Φίλε
Αλέν Ντελόν και Τσαρλς Μπρόνσον από το 1968. Αμέσως μετά τον Πόλεμο της Αλγερίας, δύο λεγεωνάριοι εγκαθίστανται στη Μασσαλία, για να ξεκινήσουν από την αρχή τις ζωές τους. Όταν ο ένας αποπειραθεί να διαρρήξει το χρηματοκιβώτιο εταιρίας με την οποία δήθεν συνεργάζεται, την ύστατη στιγμή θα βρει απέναντί του τον πρώην συμμαχητή, να προσπαθεί επίσης να το κλέψει. Κλειδωμένοι στο υπόγειο ανοίγουν συνειδητοποιούν ότι τους έχουν εξαπατήσει και τους έχουν στήσει ενέδρα.

Destiny
Βωβό αριστούργημα του Φριτς Λανγκ. Η ταινία που εμπνέεται από ένα ινδικό παραμύθι, σκιαγραφεί τις τραγικές ιστορίες τριών ειδυλλίων στη Μέση Ανατολή, τη Βενετία και την Κινεζική Αυτοκρατορία.

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή