Σεπτεμβρίου 18, 2019

Κινηματογράφος

Η Δουλειά της , Από Χρήστο Μήτση 

Η Ελλάδα της κρίσης, διαρκώς και λιγάκι υπερβολικά παρούσα σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, κάνει πρωταγωνιστικό ακομπανιαμέντο στη Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου («Bank Bang», «Xenia», «Στο Σπίτι»), ηρωίδα του σκηνοθετικού ντεμπούτου του Νίκου Λαμπό. Η τελευταία είναι η Παναγιώτα, μια 38άρα σχεδόν αγράμματη νοικοκυρά και μητέρα δύο παιδιών. Όταν ο άντρας της μείνει άνεργος, και παρά τις αρχικές αντιρρήσεις του, εκείνη θα αναζητήσει δουλειά και θα προσληφθεί ως καθαρίστρια σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Οι εργασιακές συνθήκες τις οποίες θα αντιμετωπίσει εκεί θα είναι απαιτητικές, αλλά, νιώθοντας για πρώτη φορά οικονομικά και συναισθηματικά αυτάρκης, θα κάνει τα πάντα για να σταθεί στα πόδια της.

Η περιπέτεια της Παναγιώτας και της Ελλάδας συμπορεύονται σε μια αλληγορική ιστορία χειραφέτησης, η οποία περιγράφει, χωρίς διδακτισμούς, το τίμημα μιας καθυστερημένης «ενηλικίωσης». Ο Λαμπό είναι προσεκτικός, αφηγηματικά ακριβής και κοινωνικά ευαίσθητος, αποτυπώνοντας επιτυχημένα και με κινηματογραφικούς όρους έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα. Δεν δείχνει την ανάλογη προσοχή και σε όσους τον περιβάλλουν (ο ρόλος του συζύγου είναι μάλλον μονοδιάστατος και της κόρης δεν αναπτύσσεται, παρά τις αρχικές υποσχέσεις), αλλά επιμένει να αγκαλιάζει την Παναγιώτα με μια συγκινητική τρυφερότητα και να την κρατάει σταθερά στο κέντρο του κάδρου.


Η σεναριακή ανάπτυξη είναι ακλόνητα επικεντρωμένη σε αυτήν και την πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα γύρω της (οι καθαρίστριες απολύονται σωρηδόν), το κατόρθωμα αυτού του λιτού κοινωνικού δράματος όμως είναι ότι η πορεία της ηρωίδας προς την ανεξαρτησία δεν είναι καθόλου… ηρωική, συχνά μάλιστα είναι ταπεινωτική και ηθικά συζητήσιμη. Η ερμηνεία της Μαρίσσας Τριανταφυλλίδου, η οποία παίζει με τις σιωπές, τα βλέμματα και τη στάση του σώματος, της προσθέτει αλήθεια και ακόμη μεγαλύτερη δραματικότητα, δικαίως βραβευμένη στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Ελλάδα, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση. Η φρίκη του κόσμου κρύβεται κάτω από αυτά τα πανέμορφα αντικείμενα», λέει μια στιγμή κάποιος στην πρωταγωνίστρια της ταινίας, αναφερόμενος στα καπέλα Λέιτερ. Είναι τα κομψότερα σε ολόκληρη τη Βουδαπέστη του 1913 και το κατάστημα το οποίο τα κατασκευάζει και τα πουλάει ανήκε κάποτε στην οικογένεια της Ίρις Λέιτερ. Μόνο που όταν εκείνη ήταν 2 χρόνων μια πυρκαγιά την άφησε ορφανή και κατέστρεψε την επιχείρηση, στέλνοντάς τη σε μια ανάδοχη οικογένεια στη Βιένη.

Τώρα η νεαρή Ίρις επιστρέφει στη συμπρωτεύουσα της Αυστροουγγαρίας και προσπαθεί να πιάσει δουλειά στο κατάστημα Λέιτερ, το οποίο έχει πλέον ανακαινιστεί και περιέλθει στην κυριαρχία του επιχειρηματία Όσκαρ Μπριλ, αναζητώντας την αλήθεια για το παρελθόν της. Έτσι θα οδηγηθεί στα ίχνη του αδερφού της (;) Κάλμαν και θα εμπλακεί σε μια σκοτεινή πολιτική συνωμοσία, η οποία αντανακλά το ταραγμένο, αντιφατικό και δυσοίωνο πνεύμα που κυριαρχεί σε ολόκληρη την Κεντρική Ευρώπη, καλυμμένο πίσω από ένα προσωπείο αισιόδοξης ευμάρειας, νέων ιδεών και ανακαλύψεων, επιστημονικής προόδου και άνθησης πλήθους πρωτοποριακών καλλιτεχνικών ρευμάτων.


Ταξιδεύοντας ακόμη μία φορά μέχρι την καρδιά του σκοταδιού, ο Ούγγρος δημιουργός του «Γιου του Σαούλ» εστιάζει και πάλι σε μια κρίσιμη περίοδο της σύγχρονης ευρωπαϊκής Ιστορίας, με οδηγό έναν ήρωα παγιδευμένο στο κέντρο ενός λαβύρινθου. Καθώς αυτός κινείται διαρκώς, στην προηγούμενη ταινία στους διαδρόμους των κρεματορίων του Άουσβιτς και τώρα στους δρόμους της Βουδαπέστης, η κάμερα τον ακολουθεί από κοντά σε μεγάλης διάρκειας τράβελινγκ, γαντζώνεται σχεδόν από το σβέρκο του και θολώνει ό,τι τον περιβάλλει, ενώ επιβάλλει μιαν αίσθηση απειλής, άγχους και αποπροσανατολισμού.

Στον πιο ντοκιμαντερίστικο «…Σαούλ», αυτή κυριαρχούσε εξαρχής, εδώ όμως ο Νέμες τη φέρνει στην επιφάνεια σταδιακά και ύπουλα, καθώς υιοθετεί τη φόρμα ενός δραματικού θρίλερ. Κάθε βήμα της Ίρις προς την αλήθεια αποκαλύπτει κι ένα στοιχείο επίφοβης εγκυρότητας, το οποίο τη βυθίζει σε βαθύτερη αμφιβολία, μαζί της κι έναν ολόκληρο κόσμο που, ανέμελος και κομψός, προχωρά προς ένα διασκεδαστικό αύριο γεμάτο υποσχέσεις. Αυτός ο κόσμος κρύβει κάτω από τα σικ καπέλα του τη φρίκη που έχουν γεννήσει ο αντισημιτισμός, η γυναικεία καταπίεση, οι ταξικές ανισότητες, η πολιτική σύγχυση και ο αυστρο-ουγγρικός ιμπεριαλισμός, η οποία ύστερα από ένα χρόνο θα οδηγήσει στο αιματοκύλισμα του Μεγάλου Πολέμου.


Με σκηνοθετική επιδεξιότητα που συνταιριάζει περίπλοκες ιδέες και αφηγηματικές λεπτομέρειες, ο Νέμες στέκεται στο σημείο όπου η υπαρξιακή αναζήτηση μιας γυναίκας συναντά την τοιχογραφία μιας εποχής και μια ιστορία ενηλικίωσης το συλλογικό παλμό ενός ολόκληρου πολιτισμού. Απευθυνόμενος σε απαιτητικούς θεατές, πειραματίζεται αφηγηματικά, υιοθετεί έναν καίριο πολιτικό λόγο και δοκιμάζει τα όρια της ιστορικής ταινίας, αποσπώντας έτσι το βραβείο κριτικών στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Ουγγαρία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 142΄ Διανομή: FILMTRADE.

Κινηματογράφος


 Έπεσε η αυλαία της 91ης απονομής των βραβείων Όσκαρ. Το «Πράσινο Βιβλίο» είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς ενώ η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου πήρε ένα Όσκαρ, αυτό του Α’ Γυναικείου Ρόλου με την Ολίβια Κόλμαν.

Το Όσκαρ Σκηνοθεσίας κατέληξε στον Αλφόνσο Κουαρόν, ενώ ο Ράμι Μάλεκ τιμήθηκε με το βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου. Όσκαρ τραγουδιού για τη Lady Gaga και το «Shallow».

Τόσο η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου, όσο και το «Ρόμα» του Κουαρόν που ήταν τα μεγάλα φαβορί και είχαν συνολικά 10 προτάσεις για Όσκαρ, δεν τα κατάφεραν να επιβεβαιώσουν τις προβλέψεις σε μια βραδιά που χαρακτηρίστηκε από ανατροπές.

Όλοι οι νικητές των φετινών Όσκαρ
Καλύτερης Ταινίας

Green Book

Σκηνοθεσίας

Αλφόνσο Κουαρόν, Roma

Α' Ανδρικού Ρόλου

Ράμι Μάλεκ, Bohemian Rhapsody

Α' Γυναικείου Ρόλου

Ολίβια Κόλμαν, The Favourite

Β' Ανδρικού Ρόλου

Μαχερσάλα Άλι, Green Book

B' Γυναικείου Ρόλου

Ρετζίνα Κινγκ, If Beale Street Could Talk

Πρωτότυπου Σεναρίου

Green Book

Διασκευασμένου Σεναρίου

BlackKlansman

Φωτογραφίας

Roma, Αλφόνσο Κουαρόν

Μοντάζ

Bohemian Rhapsody

Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης

Black Panther

Ήχου

Bohemian Rhapsody

Ηχητικού Μοντάζ

Bohemian Rhapsody

Κοστουμιών

Black Panther

Οπτικών Εφέ

First Man

Μουσικής

Λούντβικ Γκόρανσον, Black Panther

Τραγουδιού

Shallow (A Star is Born)

Μακιγιάζ και Κομμώσεις

Vice

Καλύτερης Ταινίας Κινούμενων Σχεδίων

Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-Σύμπαν (Spider-Man: Into the Spider-Verse)

Καλύτερου Ντοκιμαντέρ

Free Solo

Ξενόγλωσσης Ταινίας

Roma – Μεξικό

Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους

Skin

Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους

Period. End of Sentence

Καλύτερης Ταινίας κινούμενων σχεδίων μικρού μήκους

Κινηματογράφος

Σοφία
Από Χρήστο Μήτση

Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της γεννημένης στο Ραμπάτ Μεριέμ Μπενμ’Μπαρέκ-Αλοϊζί είναι μια ιστορία ενηλικίωσης η οποία διερευνά τις περίπλοκες σχέσεις της μαροκινής κοινωνίας με τις αξίες της. Αρχικά ως ένα τυπικό δράμα, καθώς η 20χρονη Σοφία, η οποία πάσχει από άρνηση εγκυμοσύνης, διαπιστώνει πως πρόκειται να γεννήσει σύντομα. Το ότι δεν είναι παντρεμένη όμως είναι κάτι που στη σύγχρονη Καζαμπλάνκα τιμωρείται με φυλάκιση. Έτσι, εκτός από την οργή της οικογένειάς της, η Σοφία πρέπει να αντιμετωπίσει και το νόμο, καθώς από το μαιευτήριο έχει προθεσμία 24 ωρών για να δηλώσει την ταυτότητα του πατέρα.

Απλή ως δομή και ύφος, η ταινία κινείται με αυτοπεποίθηση μέσα στο πλαίσιο μιας προβλέψιμης σύγκρουσης ιδιωτικής και δημόσιας ζωής, καταγγέλλοντας ένα αυστηρό modus vivendi, βασισμένο πάνω στην ανισότητα και στον κομφορμισμό. Αλλά όταν η Σοφία αποκαλύψει τον πατέρα του παιδιού της και στο «παιχνίδι» μπουν ο Ομάρ με την οικογένειά του, οι σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων αποκτούν μια πολύ πιο ενδιαφέρουσα δυναμική. Μέσα από τις αντιπαραθέσεις τους, η μαροκινή καθημερινότητα αναδεικνύεται σε πραγματική πρωταγωνίστρια που μοιράζει ρόλους και καθορίζει συμπεριφορές, από αυτήν της φιλελεύθερης ξαδέρφης Λένα σε εκείνη της «συμφεροντολόγου» μητέρας του Ομάρ.

Με περίτεχνη σεναριακή ανάπτυξη και καθαρό πολιτικό βλέμμα, η Μπενμ’Μπαρέκ ξεπερνά την εύκολη καταγγελία και φέρνει σε πρώτο πλάνο τις πολύπλοκες αντιφάσεις αυτής της βορειοαφρικανικής, μουσουλμανικής κοινωνικής πραγματικότητας. Περιγράφει εύστοχα τη θέση της γυναίκας, αποκαλύπτει το πώς η αντρική εξουσία αυτοπαγιδεύει τους «θύτες», συνδέει τις πολλαπλές εξαρτήσεις με το οικονομικό συμφέρον και τις ταξικές δια­φορές, κερδίζοντας το βραβείο σεναρίου στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών κι εκείνο της ­Διεθνούς Ένωσης Κριτικών στη Θεσσαλονίκη.

Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 80΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Κινηματογράφος

Χρήστο Μήτσης

Σεναριογράφος και σκηνοθέτης κομεντί («Walking and Talking», «Friends With Money», «Please Give», «Εκεί που δεν το Περιμένεις») που εστιάζουν, μέσα από μια γυναικεία οπτική, στα προβλήματα των σύγχρονων σχέσεων, η Νικόλ Χολοφσένερ αφήνει προς στιγμή στην άκρη τις πρωτότυπες σεναριακές ιδέες και διασκευάζει μαζί με τον βραβευμένο με Τόνι Τζεφ Γουίτι μια μπεστ σέλερ αυτοβιογραφία.

Το εξομολογητικό «Can you ever forgive me?» της Λι Ίσραελ, μιας συγγραφέως εβραϊκής καταγωγής, που ξεκίνησε την καριέρα της τη δεκαετία του ’60 με μια σειρά βιογραφικών άρθρων και βιβλίων για σταρ όπως η Κάθριν Χέμπορν (στο «Esquire») και η Ταλούλα Μπάνκχεντ ή για την τηλεπαρουσιάστρια Ντόροθι Κιλγκάλεν, το οποίο αποδείχτηκε και το εμπορικότερό της. Το 1985 μια παρόμοια απόπειρά της για την Εστέ Λόντερ κατέληξε σε σκανδαλώδη αποτυχία που αμαύρωσε τη φήμη της, η οποία είχε πληγεί τόσο από τον αλκοολισμό όσο και την κακή συμπεριφορά της.


Η ταινία της Μάριελ Χέλερ, της οποίας το σκηνοθετικό ντεμπούτο «The Diary of a Teenage Girl» (2015) βραβεύτηκε στο Σάντανς και το Βερολίνο, συναντά την Ίσραελ στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν εκείνη προσπαθεί απεγνωσμένα να πείσει την ατζέντισσά της να της βρει εκδότη. Κανείς όμως δεν βρίσκει ελκυστικές τις ιδέες, ούτε ανέχεται τις ιδιοτροπίες μιας άτσαλης, πικρόχολης και κυκλοθυμικής 50άρας, η οποία μένει με μόνη παρέα τη γάτα της σε ένα μικρό νεοϋορκέζικο διαμέρισμα.

Μέχρι που μια μοιραία σύμπτωση θα αποκαλύψει στην απελπισμένη συγγραφέα την ικανότητά της να μιμείται το ύφος πολλών καταξιωμένων λογοτεχνών, χαρίζοντάς της μια δεύτερη καριέρα. Πρόκειται για αυτήν της πλαστογράφου αλληλογραφίας διασημοτήτων όπως ο Νόελ Κάουαρντ, η Ντόροθι Πάρκερ ή η Λίλιαν Χέλμαν. Παρέα με τον Τζακ, έναν άλλον απόκληρο κοινωνικά και γερό πότη, η Λι θα ξεκινήσει λοιπόν να μοσχοπουλά ψεύτικα «λογοτεχνικά» γράμματα στους κατάλληλους συλλέκτες, έτοιμους να διαθέσουν υπέρογκα ποσά για να αποκτήσουν ένα πλαστό κομμάτι χαρτί.


Η σχέση καλλιτεχνικής κι εμπορικής αξίας, η αλληλοεπιρροή τους και ο μύθος που τις συντηρεί (διογκωμένος υπέρμετρα σε μια κοινωνία του φαίνεσθαι και του έχειν) παίρνουν ενδιαφέρουσες διαστάσεις σε αυτήν την τυποποιημένη ως προς τη δραματική πλοκή της σινε-βιογραφία, η οποία αλαφραίνει τη μελαγχολική αύρα της με τις σωστές δόσεις χιούμορ. Πατώντας σε ένα ισορροπημένο, προβλέψιμα καλογραμμένο και οσκαρικά υποψήφιο σενάριο, κοιτάζει θαρραλέα τη σκοτεινή πλευρά της φήμης, της φιλίας και της επιθυμίας για ανθρώπινη επικοινωνία, ενώ ταυτόχρονα χαρίζει δύο πλούσιους σε ψυχολογικές μεταπτώσεις και συγκινητικά ξεσπάσματα ρόλους στην κωμικό Μελίσα ΜακΚάρθι και στον Βρετανό καρατερίστα Ρίτσαρντ Γκραντ («Ο Φίλος μου κι Εγώ»), αμφότερους υποψήφιους για Όσκαρ.

ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: ODEON.

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 21/2
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 


Αέρας Όσκαρ στους κινηματογράφους αυτήν την εβδομάδα με τη νέα ταινία του Μπάρι Τζένκινς («Moonlight») να ξεχωρίζει.

Εάν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει
Η καινούργια ταινία του οσκαρικού Μπάρι Τζένκινς («Moonlight»), υποψήφια για 3 Όσκαρ. Ο σκηνοθέτης ξεφυλλίζει το ομότιτλο μυθιστόρημα του σπουδαίου διανοητή Τζέιμς Μπόλντουιν και μεταφέρει στον κινηματογράφο την έντονα συναισθηματική ιστορία του. Ένα ερωτευμένο νεαρό ζευγάρι Αφροαμερικανών, ο Φόνι και η Τις, διαταράσσεται όταν εκείνος φυλακίζεται για ένα βιασμό που δεν διέπραξε. Η κατάσταση θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη όταν η Τις μάθει πως είναι έγκυος. Τότε, με τη βοήθεια της οικογένειάς της, θα δώσει μάχη με το χρόνο και με το ρατσιστικό νομικό κατεστημένο των ΗΠΑ για να αποφυλακιστεί ο Φόνι προτού γεννηθεί το παιδί τους.

Θα Μπορούσες Ποτέ να με Συγχωρέσεις;
Υποψήφια για 3 Όσκαρ βιογραφία με την Μελίσα Μακάρθι. Η πραγματική ιστορία της συγγραφέως βιογραφιών Λι Ίσραελ, η οποία τη δεκαετία του '90 πλαστογραφούσε γράμματα διάσημων που στη συνέχεια πωλούσε για υπέρογκα ποσά, ώστε να ξεπληρώσει τα χρέη της.

Σοφία
Γαλλο-μαροκινό κοινωνικό δράμα. Στην Καζαμπλάνκα, η 20χρονη Σοφία ζει με τους γονείς της όταν ανακαλύπτει πως βρίσκεται σε άρνηση εγκυμοσύνης και αναγκάζεται να γεννήσει εκτός γάμου. Κάτι τέτοιο είναι παράνομο στο Μαρόκο, για αυτό έχει 24 ώρες για να βρει και να δηλώσει την ταυτότητα του πατέρα προτού παραδοθεί στις αρχές.

Ο Φαροφύλακας
Βρετανικό δραματικό θρίλερ με τους Τζέραρντ και Πίτερ Μάλεν. Με φόντο τα νησιά Φλάναν και έναν μυστηριώδη θρύλο που τα περιτριγυρίζει, παρακολουθούμε τρεις φαροφύλακες οι οποίοι ταξιδεύουν σε ακατοίκητο νησί στις ακτές της Σκωτίας. Καθώς ξεκινούν την εργασία τους εκεί ανακαλύπτουν ένα αγνώστου προέλευσης μπαούλο το οποίο γίνεται η αφορμή να ξεκινήσει ένας μοχθηρός κύκλος βίας.

Η Σύζυγος
Η Γκλεν Κλόουζ προετοιμάζει τον ευχαριστήριο λόγο της στα Όσκαρ. Επί σαράντα χρόνια μια γυναίκα στηρίζει απόλυτα τον συγγραφέα σύζυγό της, θυσιάζοντας όποια όνειρα και φιλοδοξίες είχε. Την παραμονή της βράβευσής του με Νόμπελ όμως, εκείνη θα χάσει την υπονομή της και του αποκαλύπτει το συγκλονιστικό μυστικό που κρύβεται πίσω από την καριέρα του.

Εξόριστος Συγγραφέας
Ρώσικο βιογραφικό δράμα βραβευμένο στο Βερολίνο. Έξι μέρες από τη ζωή του σπουδαίου Ρώσου συγγραφέα Σεργκέι Ντοβλάτοβ, κατά τη δεκαετία του ’70 στην ΕΣΣΔ, όταν πάλευε να προστατεύσει το ταλέντο και την αξιοπρέπειά του ενάντια στους μηχανισμούς ελέγχου του καθεστώτος, μαζί με τον ποιητή Γιόζεφ Μπρότσκι.

Ο Σεισμός
Νορβηγική περιπέτεια καταστροφής. Γεωλόγοι λαμβάνουν ενδείξεις πως το «ρήγμα του Όσλο» που το 1904 είχε προκαλέσει σεισμό της τάξης των 5,4 βαθμών Ρίχτερ «ξυπνάει», με το νέο χτύπημα του Εγκέλαδου να είναι πιθανό να ξεσπάσει ανά πάσα στιγμή.

Corgi: Το Σκυλάκι της Βασίλισσας
Animation με τις περιπέτειες του αγαπημένου σκύλου της Βρετανίδας βασίλισσας. Ο Ρεξ, το αγαπημένο σκυλάκι της βασίλισσας, το σκάει από το παλάται και βρίσκεται αβοήθητος σε καταφύγιο σκύλων στο Λονδίνο. Εκεί θα μπλέξει σε ένα κλαμπ κυνομαχιών γεμάτο άγρια αδέσποτα και θα μάθει ότι για να γίνει ο πρώτος σκύλος θα πρέπει να το κερδίσει με την αξία του.

Κινηματογράφος

Η Νηπιαγωγός
Από Γιάγκο Αντίοχο Πόσο μεγάλη είναι η απόσταση που χωρίζει την ενήλικη από την ανήλικη ζωή; Και κατά πόσο η δεύτερη μπορεί να μείνει αμόλυντη από τις ακυρώσεις και τα απραγματοποίητα όνειρα των μεγάλων; Η Σάρα Κολαντζέλο εισβάλλει με το ανεξάρτητο, χαμηλού προϋπολογισμού δράμα της στον κόσμο δύο ευαίσθητων ανθρώπων. Πρόκειται για μια μεσήλικη νηπιαγωγό, η οποία προσπαθεί να βρει νόημα στην τακτοποιημένη καθημερινότητά της μετά την ανατροφή των παιδιών της, και τον πεντάχρονο μαθητή της, ο οποίος μεγαλώνει με κάθε λογής νταντάδες που προσλαμβάνει ο πολυάσχολος πατέρας του. Ποιο είναι το μέσο για να εκφραστούν οι ανασφάλειές τους; Μα φυσικά η ποίηση...

Η Λίζα έχει ξεκινήσει να παρακολουθεί σεμινάρια ποίησης ως μια διέξοδο από το υπαρξιακό της άγχος. Όταν μια μέρα ο Τζίμι απαγγείλει δικά του ποιήματα, με λέξεις απλές αλλά γεμάτες νόημα, η αποπροσανατολισμένη νηπιαγωγός θα βρει νέο σκοπό στη ζωή της: να γίνει ο μέντορας που θα γαλουχήσει τον μικρό ποιητή, έτσι ώστε να αναπτύξει το αστείρευτο ταλέντο του. Τον ξυπνάει κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού ύπνου για να κάνουν πνευματικούς περιπάτους, του μαθαίνει να κοιτάζει από διαφορετικές οπτικές την πεζή πραγματικότητα, ενώ πείθει τον πατέρα του να τον κρατάει μετά το σχολείο για να τον «διαπαιδαγωγήσει» κατάλληλα.

Πού σταματάει όμως ο ρόλος ενός πνευματικού καθοδηγητή και πού ξεκινούν οι εμμονές ενός καταπιεσμένου ενηλίκου; Αυτά τα ερωτήματα διερευνά η Κολαντζέλο στο διεισδυτικό ριμέικ του ομότιτλου ισραηλινού φιλμ που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Ναντάβ Λαπίντ το 2014 (και το οποίο δεν έχει προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες). Η «Νηπια­γωγός», η οποία απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Σάντανς, λειτουργεί εξαιρετικά ως ένα ευφυές, χαμηλότονο δράμα, το οποίο προς το πικρό τέλος του φλερτάρει επιτυχημένα με το είδος του ψυχολογικού θρίλερ.

Σε αυτό συμβάλλει τα μέγιστα η Μάγκι Τζίλεγχαλ, σε έναν από τους κορυφαίους ρόλους της καριέρας της. Χρησιμοποιώντας μονάχα ερμηνευτικά ημιτόνια, η σαραντάχρονη ηθοποιός καταφέρνει, χωρίς νατουραλιστικές υπερβολές, να αποτυπώσει την ολίσθηση της πρωταγωνίστριας από την απογοήτευση στην πνευματική αστάθεια. Η μοναδική ερμηνεία της ισορροπεί πάνω σε αυτήν τη λεπτή γραμμή μέχρι το επώδυνο τέλος, δηλαδή τη σκληρή συνειδητοποίηση της άβολης πραγματικότητας· η οποία θέλει την προβολή των δικών της φιλοδοξιών πάνω στα ανήλικα υποκείμενα που την περιβάλλουν (τα δικά της παιδιά, ο «ποιητής» Τζίμι) να λειτουργεί κάποιες φορές λυτρωτικά για την ίδια, αλλά πάντοτε τραυματικά για τους άλλους... Αλλά μήπως αυτός δεν είναι ο ρόλος της πλειονότητας των ενηλίκων στον «προκρούστειο» κόσμο όπου μεγαλώνουν τα παιδιά τους;

ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 96΄ Διανομή: SEVEN FILMS / STRADA FILMS.

Κινηματογράφος

Η δεύτερη ταινία του Παλαιστίνιου Μουαγιάντ Αλαγιάν μπορεί να αφηγείται την ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα, πραγματική πρωταγωνίστριά του είναι όμως η Ιερουσαλήμ. Μια πολύπαθη και βαθιά διχασμένη πόλη, η οποία επιβάλλει μια σειρά από αυστηρά κωδικοποιημένες συμπεριφορές στους κατοίκους της, συντηρώντας μια διαρκώς ανήσυχη κι απειλητική καθημερινότητα.

Ο Μουαγιάντ και ο σεναριογράφος αδελφός του Ραμί Μούσα Αλαγιάν εκμεταλλεύονται πλήρως αυτή τη ρευστή πραγματικότητα και τοποθετώντας το καλοστημένο δράμα τους στο κέντρο του μεσανατολικού προβλήματος, του προσδίδουν διαστάσεις πολιτικού θρίλερ.

Οι «Απαγορευμένες Συναντήσεις» συμπλέκουν το προσωπικό με το κοινωνικό όταν δυναμιτίζουν την εξωσυζυγική σχέση του Παλαιστίνιου Σαλίμ και της Ισραηλινής Σάρα με μια μικρή παρεξήγηση (έναν ασήμαντο καβγά του πρώτου με το θαμώνα ενός μπαρ), η οποία θα οδηγήσει σε καταγγελία που μπορεί να αποκαλύψει το δεσμό τους.

Ο Σαλίμ αναγκάζεται να κατασκευάσει μια ψεύτικη και μυστική, ωστόσο επίσημη δικαιολογία πλευρίσματος της Σάρα για… εθνικούς λόγους, η οποία δεν θα αργήσει να καταλήξει στα χέρια των ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών με ολέθριες για όλους συνέπειες.


Με έναν αργό, αλλά μεθοδικά όλο και πιο αγωνιώδη ρυθμό, οι αδελφοί Αλαγιάν βυθίζουν σε ένα πικρό ηθικό δίλημμα τους πρωταγωνιστές τους, οι οποίοι πρέπει κάποια στιγμή να διαλέξουν ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, τη βολική αδικία και το επώδυνο δίκαιο, τον εαυτό τους και τους άλλους.

Η διαδρομή προς την τελική απάντηση περνά από περίτεχνες στροφές της πλοκής και πειστικές σεναριακές ανατροπές που κλιμακώνουν δεξιοτεχνικά το δράμα, με φόντο μια τεμαχισμένη Ιερουσαλήμ που επιτείνει τις αντιθέσεις και σε πρώτο πλάνο έναν άλυτο ιστορικοπολιτικό γρίφο, τον παλαιστινιακό, οι δαιδαλώδεις πτυχές του οποίου υπογραμμίζουν το αδιέξοδο των εγκλωβισμένων ηρώων.

Παλαιστίνη, Γερμανία. 2018. Διάρκεια: 127'. 

Κινηματογράφος

Θρίαμβος του Λάνθιμου στα BAFTA – Πάει φουλ για βραβεία Οσκαρ
Ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Μεξικανός σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν αποδείχτηκαν οι "ευνοούμενοι" των φετινών βραβείων BAFTA καθώς οι ταινίες τους σάρωσαν σε όλες τις κύριες, αλλά και τις δευτερεύουσες κατηγορίες.
Θρίαμβος του Λάνθιμου στα BAFTA – Πάει φουλ για βραβεία Οσκαρ | in.gr

Ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Μεξικανός σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν αποδείχτηκαν οι «ευνοούμενοι» των φετινών βραβείων BAFTA καθώς οι ταινίες τους σάρωσαν σε όλες τις κύριες, αλλά και τις δευτερεύουσες κατηγορίες.

Η ταινία The Favourite του Λάνθιμου, που ήταν υποψήφια για 12 βραβεία, δικαίωσε τελικά τα προγνωστικά, αφού φεύγει από το Λονδίνο έχοντας κερδίσει συνολικά σε επτά κατηγορίες: μεταξύ άλλων κέρδισε τα βραβεία καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, καλύτερης βρετανικής ταινίας, καλύτερου Α΄ και Β΄ γυναικείου ρόλου και καλύτερων κοστουμιών.

Η Roma του Κουαρόν, η ασπρόμαυρη αυτοβιογραφική ταινία του Μεξικανού σκηνοθέτη, κέρδισε ταυτόχρονα τα βραβεία καλύτερης ταινίας και καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, καθώς και το βραβείο σκηνοθεσίας. Από τα επτά βραβεία για τα οποία ήταν υποψήφια, απέσπασε τέσσερα, αφού κέρδισε και το βραβείο φωτογραφίας.

Δύο βραβεία κέρδισε το Bohemian Rhapsody, και τα δύο αναμενόμενα: πρώτου ανδρικού ρόλου –για τον Ράμι Μάλεκ– και ήχου. Τα οσκαρικά Ένα Αστέρι Γεννιέται και Πράσινο Βιβλίο δεν κατάφεραν να κερδίσουν παρά μόνο από ένα βραβείο, μουσικής για το πρώτο και Β΄ ανδρικού ρόλου για το δεύτερο.

Ακολουθεί κατάλογος με όλα τα βραβεία αναλυτικά:

Καλύτερη Ταινία

Roma του Αλφόνσο Κουαρόν

Σκηνοθεσία

Αλφόνσο Κουαρόν, Roma

A’ Ανδρικός Ρόλος

Ράμι Μάλεκ, Bohemian Rhapsody

Α’ Γυναικείος Ρόλος

Ολίβια Κόλμαν, The Favourite

Καλύτερη Βρετανική Ταινία

The Favourite του Γιώργου Λάνθιμου

Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία

Roma του Αλφόνσο Κουαρόν

Πρωτότυπο Σενάριο

The Favourite, Ντέμπορα Ντέιβις και Τόνι ΜακΝαμάρα

Διασκευασμένο Σενάριο

BlacKkKlansman, Σπάικ Λι, Ντέιβιντ Ραμπίνοβιτς, Τσ. Ουόστελ, Κέβιν Γουίλμοτ

Β΄ Ανδρικού Ρόλου

Μαχέρσαλα Άλι, Το Πράσινο Βιβλίο

Β΄ Γυναικείου Ρόλου

Ρέιτσελ Βάις, The Favourite

Μουσική

Ένα Αστέρι Γεννιέται

Μοντάζ

Vice

Καλλιτεχνική Διεύθυνση

The Favourite

Ήχος

Bohemian Rhapsody

Φωτογραφίας

Roma

Κοστούμια

The Favourite

Μακιγιάζ και Κομμώσεις

The Favourite

Οπτικά εφέ

Black Panther

Ντοκιμαντέρ

Free Solo

Κινουμένων Σχεδίων

Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-Σύμπαν

Βρετανική ταινία μικρού μήκους

73 Cows

Βρετανική ταινία μικρού μήκους animation

Roughhouse

Καλύτερο ντεμπούτο από Βρετανό συγγραφέα, σκηνοθέτη ή παραγωγό

Beast (Σκηνοθεσία Μάικλ Πιρς, παραγωγή Λόρεν Νταρκ)

Ανερχόμενος σταρ (ψηφίζεται από το κοινό)

Λετίσια Ράιτ

Κινηματογράφος

Έρχεται το 1ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μόδας της Αθήνας
Με 100 ταινίες (ντοκιμαντέρ, μυθοπλασίας, μικρού και μεγάλου μήκους), ειδικά αφιερώματα, δράσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Και η Αθήνα στο εξής έχει το δικό της Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Μόδας. Πρόκειται για το 1ο Athens Fashion Film Festival (AFFF) που πραγματοποιείται από 25 έως 27 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Με 100 ταινίες (ντοκιμαντέρ, μυθοπλασίας, μικρού και μεγάλου μήκους), ειδικά αφιερώματα, παράλληλες δράσεις και διεθνείς προσκεκλημένους από τον χώρο της μόδας και του κινηματογράφου.

Το AFFF πραγματοποιείται υπό την αιγίδα των: υπουργείου Τουρισμού, δήμου Αθηναίων, ιταλικής πρεσβείας, δήμου Φλωρεντίας και ΕλληνοΙταλικού Επιμελητηρίου Αθήνας. Η είσοδος στο φεστιβάλ είναι ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας.

Τα θέματα από τα οποία εμπνέονται και αναπτύσσουν οι ταινίες, δεν είναι θέματα μόδας, σύμφωνα με τους διοργανωτές. «Είναι θέματα και κώδικες που η μόδα χρησιμοποιεί για να θίξει με μοναδικό τρόπο φλέγοντα, πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα». Μια καλή ευκαιρία να τις ανακαλύψει το αθηναϊκό κοινό.

Παράλληλα στις δράσεις του τριημέρου, θα παρουσιαστεί, μεταξύ άλλων, ο τόμος «Firenze. Fashion Atlas», που ζωντανεύει την ιστορία της Φλωρεντίας αναπόσπαστα συνδεδεμένης με την ιστορία της μόδας μέσα από τις δράσεις του Pitti Immagine Discovery Foundation.

Επίσης, στις 26/2, η opinion leader Όρσολα ντε Κάστρο (ιδρύτρια του κινήματος «Fashion Revolution» στο Λονδίνο) θα μιλήσει για την «Πράσινη Μόδα» και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να γίνουμε πιο ενεργοί πολίτες και να απαιτήσουμε μία βιομηχανία μόδας πιο δίκαιη, πιο καθαρή και πιο συνετή.

Στις 27/2 το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μόδας του Μιλάνο θα παρουσιάσει στο αθηναϊκό κοινό την αγαπημένη του δράση #FFFMilanoForWomen μέσα από προβολή ταινιών μόδας, που έχουν επιμεληθεί γυναίκες σκηνοθέτιδες, οι οποίες αφηγούνται ιστορίες για το γυναικείο σύμπαν.

Η κριτική επιτροπή του 1ου Athens Fashion Film Festival αποτελείται από τους Βαλέριο Καπέλι -αρθρογράφο πολιτισμού στην Corriere della Sera, Ντάριο Ναρντέλα - δήμαρχο της Φλωρεντίας, Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο -κριτικό κινηματογράφου, Όρσολα ντε Κάστρο, Τούνα Γιλμάζ -ιδρυτή και διευθυντή του Fashion Film Festival Κωνσταντινούπολης, Τζένη Μπαλατσινού -παρουσιάστρια, πρώην μοντέλο και Ιωάννα - Σαπφώ Πεπελάση, αναπληρώτρια καθηγήτρια Οικονομικής Ιστορίας στο Παν/μιο Αθηνών, μέλος των Συμβουλευτικών Συμβουλίων στο SOFFA (Social Fashion Factory) και στο Fashion Revolution Greece.

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφτείτε τη σελίδα.

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή