Σεπτεμβρίου 18, 2019

Κινηματογράφος

Όπως πάρα πολλοί κινηματογραφικοί δημιουργοί πριν από αυτόν, ο διπλά βραβευμένος με Όσκαρ Ασγκάρ Φαραντί («Ένας Χωρισμός», «Ο Εμποράκος») νιώθει άβολα όταν απομακρύνεται από τον οικείο χώρο του, το περιοριστικό αλλά γνώριμό του ιρανικό περιβάλλον. Ξέρει να εκμεταλλεύεται άριστα τις κοινωνικές, πολιτικές και θρησκευτικές ιδιαιτερότητές του, οι οποίες και καθορίζουν τη συμπεριφορά των ηρώων του. Ακόμη και στο γυρισμένο στη Γαλλία «Παρελθόν» όμως, ο 46χρονος δημιουργός απέδειξε ότι μπορεί να χειριστεί με κομψότητα πανανθρώπινα θέματα, τα οποία επανέρχονται και στο ισπανόφωνο «Όλοι το Ξέρουν», ένα οικογενειακό μελόδραμα που φλερτάρει έντονα με το ψυχολογικό θρίλερ.


Η ταινία ξεκινά με την άφιξη της Λάουρα και των παιδιών της, ενός έφηβου κοριτσιού κι ενός μικρότερου αγοριού, στην Ισπανία. Έπειτα από χρόνια στο Μπουένος Άιρες εκείνη επιστρέφει στη γενέτειρά της, ένα χωριό έξω από τη Μαδρίτη, για το γάμο της αδερφής της. Μόνο που στη γιορτή που ακολουθεί κόβεται ξαφνικά το ρεύμα και η κόρη της εξαφανίζεται. Αν κι εμείς δεν αργούμε να μάθουμε τον δράστη και τα κίνητρά του, η υπόθεση αναγκάζει τον Αργεντινό σύζυγο της Λάουρα να κινητοποιηθεί κι εκείνη να ξεκινήσει μια απέλπιδα προσπάθεια να συγκεντρώσει τα απαιτούμενα λύτρα για να ξαναδεί την Ιρένε της ζωντανή.


Αφού περιγράψει αδρά το χώρο και μας συστήσει τους χαρακτήρες, ο Φαραντί αρχίζει να πλέκει ένα γαϊτανάκι θαμμένων μυστικών και παρελθουσών σχέσεων, που έρχονται στο φως ενόσω οι εξελίξεις σπρώχνουν τους πρωταγωνιστές στα όριά τους. Έτσι η εικόνα μιας ευτυχισμένης οικογένειας αλλά και της ειδυλλιακής ζωής ενός επαρχιακού μικρόκοσμου αρχίζει να θολώνει και, ενώ «το ξέρουν όλοι», όλοι παίζουν τον δικό τους ρόλο σε ένα –ταξικά και κοινωνικά– στημένο παιχνίδι. Βιαστικός και λιγότερο συγκεντρωμένος αφηγηματικά απ’ ό,τι συνήθως, ο Ιρανός auteur αποδεικνύεται κι εδώ ένας σεναριακός στιλίστας. Ηθικά διλήμματα και πολιτικά σχόλια πλουτίζουν ένα πυκνό, αγωνιώδες δράμα χαρακτήρων, το οποίο σήκωσε την αυλαία του τελευταίου Φεστιβάλ Κανών.

Ισπανία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 132΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Κινηματογράφος

Η μικρή και η μεγάλη ιστορία συναντιούνται στην τελευταία ταινία του Αλφόνσο Κουαρόν, μια αυτοβιογραφική επιστροφή στις αρχές των ’70s. Αντλώντας από την παιδική του ηλικία, ο σκηνοθέτης, που με την ίδια ευαισθησία μπορεί να αφηγηθεί μοντέρνα παραμύθια («Ο Χάρι Πότερ και ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν»), διαστημικές περιπέτειες («Gravity»), μελλοντολογικά θρίλερ («Τα Παιδιά των Ανθρώπων») και road movies ενηλικίωσης («Θέλω και τη Μαμά σου»), επιστρέφει στη συνοικία Ρόμα της Πόλης του Μεξικού το 1970 και στο σπίτι ενός γιατρού με τέσσερα παιδιά.

Εκεί και στην άκρη ενός διαδρόμου γυρίζει κάθε βράδυ για να κοιμηθεί η Κλεό μαζί με τη μαγείρισσα του σπιτιού Αντέλα, μια συγχωριανή της από τον Βορρά. Όλη την ημέρα προσέχει τα παιδιά, καθαρίζει το σπίτι, πλένει τα ρούχα και σερβίρει τα γεύματα, φροντίζοντας να κυλάει απρόσκοπτα και προβλέψιμα η καθημερινότητα μιας μεσοαστικής οικογένειας.


Το πρώτο και ακίνητο πλάνο του φιλμ δίνει τον τόνο: καθώς πέφτουν οι τίτλοι, παρατηρούμε από κοντά τα πλακάκια της εσωτερικής αυλής, τα οποία σε λίγο γεμίζουν με απόνερα και σαπουνάδα καθώς κάποιος καθαρίζει το χώρο (η Κλεό, από τα περιττώματα του σκύλου). Στην επιφάνεια του για λίγο ακίνητου νερού αντικατοπτρίζεται ένα αεροπλάνο που περνάει από τον ουρανό. Από τη βρομιά στην ονειρική φυγή και από τη γη στα σύννεφα, το «Ρόμα» διηγείται τη μικρή, συνηθισμένη ιστορία του τονίζοντας τις αντιθέσεις που την κινητοποιούν και μέσα στις οποίες είναι παγιδευμένη η ηρωίδα της (μαζί και μια οικογένεια και μια ολόκληρη χώρα).

Μια εργατική και μια μεσοαστική καθημερινότητα, μια «ιθαγενής» και μια «λευκή» τάξη πραγμάτων, στιγμιαίες, ασήμαντες «αμαρτίες» και μια φυσική καταστροφή (το φλερτ στην κυρία Σοφία και η φωτιά στο δάσος), οι υποσχέσεις της μεγάλης οθόνης και αυτές των αφελών, απλοϊκών ανθρώπων ή ο ψεύτικος και ο αληθινός πόλεμος (από τις πολεμικές ασκήσεις στη διαδήλωση και τη σφαγή του Κόρπους Κρίστι). Με μια εντυπωσιακή μεγαλοπρέπεια κι έναν πρωτόγνωρο λυρισμό, περίπλοκες συνθέσεις του κάδρου και μια αφτιασίδωτη καταγραφή της ωμής πραγματικότητας, ο Κουαρόν αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες της κινηματογραφικής αφήγησης, συνθέτοντας ένα απαράμιλλο κοινωνικό έπος.


Εναλλάσσει δεξιοτεχνικά travellings (η συγκλονιστική σκηνή στο μαιευτήριο) με εκφραστικότατα close ups, εκμεταλλεύεται δημιουργικά την αρχιτεκτονική των χώρων, δίνει στην αμεσότητα του ιταλικού νεορεαλισμού μια σύγχρονη, δυναμικότερη διάσταση και βάφει στους ονειρικούς τόνους ενός απαλού, στιλπνού γκρίζου (ο ίδιος στη διεύθυνση φωτογραφίας) τη νοσταλγική, πικρή, συγκινητική και περίτεχνη τοιχογραφία η οποία αποτυπώνει το τέλος μιας εποχής. Στο κέντρο της μια γυναίκα που κερδίζει την ενηλικίωσή της με βαρύ τίμημα, όπως άλλωστε μια οικογένεια και μια ολόκληρη χώρα.

Μεξικό, ΗΠΑ. Α/Μ. 2018. Διάρκεια: 135΄.

Κινηματογράφος

Μόνο καλοδεχούμενη θα μπορούσε να είναι η επιστροφή του Σταύρου Τσιώλη πίσω από την κάμερα ύστερα από 13 ολόκληρα χρόνια. Πρόκειται για έναν ξεχωριστό και ακατάτακτο δημιουργό όχι με μία, αλλά με… δύο κινηματογραφικές καριέρες. Μια πολλά υποσχόμενη στη Φίνος Φιλμ («Ο Μικρός Δραπέτης», «Κατάχρηση Εξουσίας»), την οποία εγκατέλειψε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 έπειτα από μόλις τέσσερις ταινίες, και μια μοναχική και ταπεινόφρονη, η οποία ξεκίνησε το 1985 και χάρισε στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά μερικές από τις απολαυστικότερες στιγμές του («Ακατανίκητοι Εραστές», «Έρωτας στη Χουρμαδιά», «Παρακαλώ Γυναίκες, μην Κλαίτε», «Ας Περιμένουν οι Γυναίκες»).

Μετά το «Φτάσαμεε!...» (2004), στο οποίο ένα πλανόδιος σουβλατζής ταΐζει μουσικούς και συγκροτήματα από όλη την Ελλάδα που καταφθάνουν στη Λειβαδιά για να δουλέψουν σε ένα νυχτερινό κέντρο, οι γυναίκες επιστρέφουν μπροστά από το φακό του Τσιώλη για να κλείσουν μια άτυπη και προσχηματική τριλογία. Έτσι κι αλλιώς, είτε ως φυσική παρουσία είτε ως ερωτική φαντασίωση, το γυναικείο φύλο βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο των ταινιών του 81χρονου σκηνοθέτη, ο οποίος στήνει την τελευταία κινηματογραφική περιπέτειά του για άλλη μία φορά γύρω από ένα αντρικό δίδυμο. Αυτό δύο στωικών 60άρηδων, οι οποίοι αναλαμβάνουν να φυλάξουν τσίλιες έξω από ένα αθηναϊκό σπίτι στο οποίο προστίθεται παράνομα ένα δωμάτιο. Έχοντας το νου τους στην ξαφνική εμφάνιση –επίσημη ή καμουφλαρισμένη– της πολεοδομίας, θα ανταλλάξουν μεταξύ τους αναμνήσεις, ιδέες και απόψεις για τη ζωή, ενώ από μπροστά τους θα περάσουν κάθε λογής άνθρωποι, ο καθένας με τη δική του ιστορία.

Χωρίς αισθητική εκζήτηση και με μια κινηματογραφική απλότητα που αποκαλύπτει την καλυμμένη από κάθε λογής σκουριά αληθινή φύση των πραγμάτων, ο Τσιώλης αναζητά αυτό που φέρνει κοντά τους ανθρώπους σε πείσμα μιας «εκσυγχρονισμένης» πραγματικότητας. Και το ζητούμενο αποκαλύπτεται αβίαστα, καθώς οι ήρωές του αγωνιούν να εξομολογηθούν αναμνήσεις, πάθη, μυστικά, συμπτώσεις, μικρές χαρές και μεγάλες τραγωδίες μιας ζωής. μιας ζωής απρόοπτης, θαρρείς βγαλμένης από παλιομοδίτικα μυθιστορήματα ή ίσως από τα ψιλά των εφημερίδων, κωμικής και την ίδια στιγμή σκοτεινιασμένης.

Μιμούμενος τον αυθορμητισμό της, ο Τσιώλης ενορχηστρώνει –ειδικά στις τελευταίες ταινίες του– ένα διασκεδαστικά άναρχο χάος με πρωταγωνιστές το λεπτό χιούμορ, την ανθρώπινη ευγένεια, τη λαϊκή σοφία και την ηδονή της αφήγησης. Έτσι και σε αυτές τις «Γυναίκες…», την πιο στατική και σεναριακά χαλαρή ταινία της φιλμογραφίας του, οι περαστικοί βρίσκονται εκεί με αποκλειστικό σκοπό να διηγηθούν στο μπεκετικό δίδυμο (μια νεοελληνική παραλλαγή του Βλαντιμίρ και του Εστραγκόν στο «Περιμένοντας τον Γκοντό») παραμύθια της διπλανής πόρτας γεμάτα (ερωτικούς) πόθους, ελπίδες και απογοητεύσεις. Όχι όλα εξίσου διασκεδαστικά ή συγκινητικά, αλλά αυθόρμητα, παιχνιδιάρικα και νοσταλγικά, βαφτισμένα στην ποίηση της καθημερινότητας.

Ελλάδα. 2017. Διάρκεια: 79΄. Διανομή: TULIP ENT.

Κινηματογράφος

Στις 12 Αυγούστου 2000, και ύστερα από δύο εκρήξεις στο εσωτερικό του, το ρώσικο πυρηνικό υποβρύχιο «Κουρσκ», το οποίο συμμετείχε σε μια ευρείας κλίμακας άσκηση του Βόρειου Στόλου, βυθίστηκε αιφνιδιαστικά στη θάλασσα του Μπάρεντς. Παρ’ όλα αυτά, από τα 118 μέλη του πληρώματος 23 κατάφεραν να επιζήσουν και απομονώθηκαν σε ένα στεγανό διαμέρισμα του υποβρυχίου, το οποίο προσάραξε σε βάθος 108 μέτρων.

Ο σεναριογράφος των φιλμ «Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν» και «Thor 2: Σκοτεινός Κόσμος» Ρόμπερτ Ρόντατ περιγράφει τον αγώνα τους να κρατηθούν ζωντανοί και την προσπάθεια απεγκλωβισμού τους, η οποία ξεκίνησε με απελπιστικά αργούς ρυθμούς λόγω του γραφειοκρατικού σκεπτικισμού των ρωσικών αρχών.

Μοιράζοντας την εκκρεμότητα στους εγκλωβισμένους άντρες, στις συζύγους των τριών-τεσσάρων από αυτούς που κρατούν του πρωταγωνιστικούς ρόλους και στις παρασκηνιακές διαβουλεύσεις για την οργάνωση της αποστολής βοήθειας (οι Ρώσοι αρνήθηκαν πεισματικά κάθε ανάμειξη των πρόθυμων Βρετανών, Νορβηγών και Αμερικανών), ο πάλαι ποτέ «δογματικός» Δανός Τόμας Βίντερμπεργκ («Οικογενειακή Γιορτή», «Το Κυνήγι») δυσκολεύεται να μεταχειριστεί αποτελεσματικά τη μάλλον ισχνή πρώτη ύλη του.


Από τον ηρωισμό των ναυτών μέχρι την καρτερικότητα των γυναικών και την αδιαφορία της απρόσωπης εξουσίας, τίποτα πρωτότυπο δεν χωρά στις εικόνες μιας τραγικής ιστορίας, η οποία εξιστορείται ρουτινιάρικα, χωρίς την ένταση μιας πολεμικής περιπέτειας, αλλά ούτε και τη συγκίνηση ενός ψυχολογικού δράματος. Η γνωστή κατάληξή της θα φέρει δάκρυα στα μάτια των πλέον ευαίσθητων και μια αντιμιλιταριστική καταγγελία θα απαλύνει την οργή πολλών, αν και το πλέον ενδιαφέρον κομμάτι της ταινίας είναι η σύνδεση του όλου συμβάντος με τον Ψυχρό Πόλεμο και το (διαχρονικό) τίμημά του.

Βέλγιο, Λουξεμβούργο. 2018. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: ODEON / AUDIOVISUAL.

Κινηματογράφος

«Kλέφτες καταστημάτων»: Η αριστουργηματική ταινία που κέρδισε τον Χρύσο Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών

Aυτή την εβδομάδα οι αριστουργηματικοί «Κλέφτες καταστημάτων» συγκινούν με την ανθρωπιά τους.

Ο Τόμας Βίντερμπεργκ ρίχνει φως στην τραγωδία του Κursk, που συγκλόνισε την υφήλιο, ο Ζαν- Στεφάν Σοβέρ εισχωρεί στα άδυτα των φυλακών της Ταϊλανδής, ενώ ο Μαρκ Κάζινς βλέπει τον κόσμο μέσα από τα μάτια του Όρσον Γουέλς.

Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Έντα

Παίζουν: Σακούρα Αντο, Λίλι Φράνκι, Μάγκου Ματσουόκα, Τζίο Καΐρι

Περίληψη: Μετά από μια εξόρμηση για άλλη μια μικροκλοπή, ο Οσάμου και ο γιος του συναντούν ένα μικρό κορίτσι μέσα στο κρύο. Στην αρχή η σύζυγος του Οσάμου είναι διστακτική για το αν πρέπει να το αφήσουν να μείνει μαζί τους. Τελικά όμως συμφωνεί να αναλάβουν τη φροντίδα του, αφού καταλαβαίνει ότι έχει περάσει μεγάλες δυσκολίες. Αν και η οικογένεια είναι φτωχή – ίσα ίσα τα βγάζουν πέρα με τις δουλειές τους και τις μικροκλοπές- μοιάζουν να ζουν ευτυχισμένοι, μέχρι που ένα απρόβλεπτο γεγονός αποκαλύπτει κρυμμένα μυστικά και βάζει σε κίνδυνο τους δεσμούς που τους ενώνουν.

Ο σπουδαίος Χιροκάζου Κόρε-Έντα υπογράφει τη συγκινητική ιστορία μιας οικογένειας που ζει στο περιθώριο της κοινωνίας και κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών, κρατώντας αυτή τη φορά και τον ρόλο του σεναριογράφου, αλλά και του μοντέρ.

Μια οικογένεια ζει στα όρια της φτώχειας , αφού η σύνταξη της γιαγιάς και τα ελάχιστα χρήματα που κερδίζει ο πατέρας δεν επαρκούν ούτε για τα βασικά. Έτσι επιδίδεται σε μικροκλοπές προϊόντων από καταστήματα για να μπορέσει να επιβιώσει. Όταν ένα βράδυ ο αρχηγός της οικογένειας ο Οσάμου μαζί με τον γιο του συναντήσουν ένα μικρό κορίτσι, θα το πάρουν υπό την προστασία τους. Παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες τα μέλη αυτής της ιδιαίτερης οικογένειας που δεν θεωρεί πως κάνει τίποτα ανήθικο, αγαπιούνται αληθινά και ενώνονται με ισχυρούς δεσμούς. Όμως ένα απρόβλεπτο συμβάν θα φέρει στην επιφάνεια κρυμμένα μυστικά και θα αναστατώσει την καθημερινότητά τους.

Ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα, με ένα αριστοτεχνικό σενάριο γεμάτο μικρές λεπτομέρειες που δίνουν μία ποιητική διάσταση σε μία άχαρη πραγματικότητα, συνθέτει μέσα από μία οικογενειακή ιστορία, ένα συνταρακτικό πορτρέτο των σημερινών κοινωνιών, που αν και αναπτύσσονται με ραγδαίους ρυθμούς, οι πολίτες τους βιώνουν τις συνέπειες μια μεγάλης κρίσης.

Εστιάζοντας στις ανθρώπινες σχέσεις και χωρίς να ηθικολογεί ο Κόρε-Έντα αγαπάει βαθιά αυτά τα πρόσωπα που προσπαθούν να υπάρξουν μέσα σε ένα άγριο και εξουθενωτικό σύστημα. Τα ελάχιστα προϊόντα που κλέβουν τούς βοηθούν να επιβιώσουν, στην ουσία όμως είναι η αγάπη εκείνη που τους κάνει να ζουν πραγματικά.

Ο Ιάπωνας δημιουργός για ακόμα μια φορά με καθαρά ουμανιστική προσέγγιση θέτει ζητήματα σχετικά με το τι σημαίνει «οικογένεια», ποιος είναι αληθινός γονιός, τι είναι ηθικό και τι όχι σε μία κοινωνία που αδιαφορεί για τον άνθρωπο, αναζητώντας την αγάπη και την τρυφερότητα στα πιο απίθανα μέρη. Ταυτόχρονα με ένα απρόσμενα συναρπαστικό φινάλε ανατρέπει όλες τις σταθερές που έχει οικοδομήσει, αφήνοντας το θεατή να αποφασίσει για τους ήρωές του, και έτσι αποφεύγοντας τους διδακτισμούς, υπογράφει μία από τις πιο ανθρώπινες ταινίες της χρονιάς. Ταυτόχρονα οδηγεί τους εξαιρετικούς ηθοποιούς του, αλλά και τα δύο παιδιά του καστ σε μεστές ερμηνείες που αγγίζουν ευαίσθητες χορδές, δημιουργώντας αληθινή συγκίνηση.

Κινηματογράφος

Σχέδιο ζωής με το οποίο ασχολήθηκε για σχεδόν μία δεκαετία, η κινηματογραφική βιογραφία του Όσκαρ Ουάιλντ φέρνει τον Βρετανό γνωστό ηθοποιό Ρούπερτ Έβερετ («Another Country», «Χορεύοντας με Έναν Ξένο», «Ο Γάμος του Καλύτερού μου Φίλου») για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα τόσο ως σκηνοθέτη όσο και ως σεναριογράφο.

Μέγας θαυμαστής του Ιρλανδού λογοτέχνη, ο Έβερετ επιλέγει να εστιάσει στην τελευταία περίοδο της ζωής του, όταν ο πάλαι ποτέ διάσημος διανοούμενος είχε μόλις αποφυλακιστεί και καταφύγει στο Παρίσι, όπου ζούσε περιφρονημένος και πάμφτωχος με το ψευδώνυμο «Σεμπάστιαν Μέλμοθ». Εκεί, σε ένα φτηνό ξενοδοχείο της γαλλικής πρωτεύουσας, θα ζήσει τις τελευταίες ημέρες του άρρωστος από μηνιγγίτιδα, αναπολώντας ένα παρελθόν γεμάτο έρωτες, καλλιτεχνικές επιτυχίες, ξέφρενες σπατάλες, δημόσιες ταπεινώσεις και προσωπικές απογοητεύσεις.

Ο Έβερετ αντιπαραβάλλει διαρκώς –από τον τίτλο της ταινίας μέχρι τη διήγηση του ίδιου του ήρωα– τη ζωή του Ουάιλντ με το γνωστό παραμύθι του «Ο ευτυχισμένος πρίγκιπας». Πρόκειται για την ιστορία ενός αγάλματος κι ενός χελιδονιού, μιας δυστυχισμένης καθημερινότητας και μιας ανιδιοτελούς αλλά μάταιης θυσίας για χάρη της καλοσύνης. Χαρούμενος άρχοντας σε έναν κατηφή κόσμο (αυτόν της βικτοριανής εποχής), ο Ουάιλντ ήταν για τον Έβερετ ένα ελεύθερο πνεύμα που ασφυκτιούσε σε ένα κομφορμιστικό περιβάλλον κι ένας απελευθερωμένος άνθρωπος, που δεν φοβήθηκε να ενδώσει σε όλους τους πειρασμούς και να πληρώσει το πανάκριβο τίμημα.

Έτσι, χωρίς να τον αγιοποιεί ως χαρακτήρα, τον ακολουθεί στην άνιση πάλη με τους δαίμονές του, προσωποποιώντας τους στον εραστή του Μπόσι Ντάγκλας (ένας μεγάλος έρωτας που τον πρόδωσε) και τη σύζυγό του Κόνστανς (μια αξιοπρεπής γυναίκα, στην οποία δεν συμπεριφέρθηκε όπως της άξιζε). Όλα αυτά μέσα από μια πειστική αναπαράσταση εποχής και μια αφήγηση η οποία ταξιδεύει από ένα μίζερο, καταθλιπτικό παρόν σε ένα παρελθόν που μοιάζει ονειρικό και άλλο τόσο απλώς περιγραφικό.

Το πραγματικό δράμα απουσιάζει απ’ όλο αυτό το πηγαινέλα και η σύγκρουση του Ουάιλντ με τα βικτοριανά ήθη περιορίζεται στα λόγια και σε ανεκδοτολογικά συμβάντα (οι νεαροί που τον κυνηγούν), εγκλωβίζοντας την τρυφερή κι ευαίσθητη σινε-βιογραφία σε προβλέψιμα δραματουργικά και ψυχολογικά στερεότυπα.

Ο Έβερετ συμπονά ειλικρινά τον ήρωά του, αλλά δυσκολεύεται να του μεταδώσει το πάθος του, αν κι έχει συλλάβει (περισσότερο ως σκηνοθέτης και λιγότερο ως ερμηνευτής) τον βαθύ αυτοσαρκασμό που κρυβόταν πίσω από κάθε δηλητηριώδη ατάκα και πόζα αυτής της μεγαλοφυΐας.

Έτσι, διακριτικές πινελιές χιούμορ δίνουν ζωογόνες ανάσες σε ένα βαρύ, στα όρια του στόμφου κινηματογραφικό υλικό, το οποίο συλλαμβάνει ένα μικρό αλλά πολύτιμο κομμάτι από τη μελαγχολία μιας εποχής και του πλέον εμβληματικού, προκλητικού και αντιφατικού εκπροσώπου της.

Μ. Βρετανία, Βέλγιο. 2018. Διάρκεια: 105΄.

Διανομή: FILMTRADE.

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 29/11

Από Βασιλική Γερονίκου

Ο Κριντ επιστρέφει στα ρινγκ υπό την καθοδήγηση του Ρόκι-Σιλβέστερ Σταλόνε, ο Ρομπέν των Δασών αποκτά νέο πρόσωπο και ένας εξορκισμός έχει ανεπιθύμητα αποτελέσματα…
Κριντ ΙΙ

Ο (γιος του Απόλο) Κριντ επιστρέφει, καταδικασμένος να ακολουθήσει τα βήματα του πατέρα του κι ελπίζοντας, κατά πώς φαίνεται, ότι δεν θα επαναλάβει τα σφάλματά του. Ποντάροντας στον παράγοντα της νοσταλγίας για άλλη μια φορά, το σίκουελ ενός από τα δυναμικότερα underdog dramas των τελευταίων ετών φέρνει ξανά τον κεντρικό του ήρωα υπό την καθοδήγηση του Ρόκι Μπαλμπόα, με σκοπό τη σύγκρουση με τον γιο του Ιβάν Ντράγκο, ένα όνομα που στέλνει ρίγη ανατριχίλας στους θεατές της πρώτης saga ταινιών του Σιλβέστερ Σταλόνε.

Ρομπέν των Δασών

Ο Ρομπέν του Λόξλεϊ μπορεί να γεννήθηκε με όλα τα προνόμια ενός κόμη, σκληραγωγήθηκε όμως στον πόλεμο ως Σταυροφόρος και πλέον, με τη βοήθεια του Μαυριτανού διοικητή του Λιτλ Τζον μεταμορφώνεται στον επαναστάτη του Σέργουντ, τον σκοτεινό ήρωα που θα πάει κόντρα στο διεφθαρμένο αγγλικό στέμμα. Τάρον Έγκερτον και Τζέιμι Φοξ αναλαμβάνουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ενώ στους παραγωγούς συγκαταλέγεται και ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο.

Ευτυχισμένος Όσκαρ

Στη θέση του σκηνοθέτη, του σεναριογράφου και του πρωταγωνιστή, o Ρούπερτ Έβερετ βιογραφεί τον Όσκαρ Ουάιλντ, ο οποίος στις τελευταίες ημέρες της ζωής του βρίσκεται σε ένα φθηνό ξενοδοχείο στο Παρίσι και αναπολεί τη ζωή του: από τον αποτυχημένο γάμο του με την Κόνστανς (Έμιλι Γουάτσον) και την ολέθρια ερωτική του σχέση με τον Λόρδο Άλφρεντ Ντάγκλας (Κόλιν Μόργκαν), μέχρι τη γεμάτη αφοσίωση σχέση του με τους πιστούς του φίλους Ρέτζι Τέρνερ (Κόλιν Φερθ) και Ρόμπι Ρος (Έντουιν Τόμας).

Η Σιωπηλή Επανάσταση

Το 1956 στην πόλη Στάλινσταντ της Ανατολικής Γερμανίας έξι μαθητές αποφασίζουν να κρατήσουν ενός λεπτού σιγή κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος, ως ένδειξη αλληλεγγύης προς τα θύματα της ουγγρικής εξέγερσης στη Βουδαπέστη. Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και στα απομνημονεύματα του Ντίτριχ Γκάρστκα.

Η Δαιμονισμένη Χάνα Γκρέις

Τι συμβαίνει όταν ένας εξορκισμός έχει τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα; Βασισμένος σε ταινίες τρόμου-ορόσημο από τη δεκαετία του ΄70 («The Exorcist», «Let’s Scare Jessica to Death», «The Haunting of Julia»), ο Ολλανδός Ντίτερικ Βαν Ρόιχεν σκηνοθετεί την ιστορία της Μέγκαν, μιας νεαρής υπαλλήλου της νυχτερινής βάρδιας ενός νεκροτομείου, η οποία παραλαμβάνει μία παραμορφωμένη σορό. Κλειδωμένη και ολομόναχη στους υπόγειους διάδρομους του νεκροτομείου, η Megan αρχίζει να έχει τρομαχτικά οράματα και υποψιάζεται ότι η σορός μπορεί να είναι στοιχειωμένη από μία δαιμονική και σκοτεινή δύναμη.

Μαρλίνα, η Δολοφόνος σε Τέσσερις Πράξεις

Στους έρημους λόφους ενός νησιού της Ινδονησίας, η νεαρή χήρα Μαρλίνα ξεκινάει ένα προσωπικό ταξίδι με τελικό προορισμό τη δικαιοσύνη, τη χειραφέτηση, την εκδίκηση και την εξιλέωση, όταν φτάνει στα άκρα για να προστατευτεί από την επταμελή συμμορία αντρών που εισβάλλει στο σπίτι της. Γυρισμένη σε ύφος φεμινιστικού γουέστερν, η ιστορία της Μαρλίνα αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ινδονησίας για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας του 2019.

Ο Δρόμος μας

Δραματοποιημένο ιστορικό ντοκιμαντέρ για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ, από την ίδρυσή του στον Πειραιά το 1918 έως σήμερα, βασισμένο σε αρχειακό υλικό.

Κινηματογράφος

Η έμπνευση έρχεται από μια τηλεοπτική μίνι σειρά του 2002 γραμμένη από τη Λίντα λα Πλάντε («Prime suspect»). Η σεναριακή διασκευή του Στιβ ΜακΚουίν και της συγγραφέως Γκίλιαν Φλιν («Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε») όμως ανοίγει το εύρος της πλοκής της σε κάτι πολύ περισσότερο από μια ιστορία γυναικείας εκδίκησης και μεταφέρει τη δράση της ταινίας στο σύγχρονο Σικάγο.

Εκεί, μετά το θάνατο ενός κακοποιού με ύποπτες διασυνδέσεις, η χήρα του βρίσκεται στριμωγμένη από ανθρώπους οι οποίοι ζητούν τα χρήματα που τους χρωστούσε. Έχοντας στα χέρια της τη μυστική ατζέντα του, αποφασίζει να κάνει ένα ριψοκίνδυνο «χτύπημα» για να μπορέσει να τους ξεπληρώσει. Συναντά, λοιπόν, τις χήρες των δύο αντρών που σκοτώθηκαν με τον σύζυγό της και σχεδιάζουν από κοινού την κλοπή 5 εκατ. δολαρίων από ένα χρηματοκιβώτιο οικίας.

Περνώντας από τα ιστορικoπολιτικά («12 Χρόνια Σκλάβος», «Hunger») και ψυχολογικά («Shame») δράματα σε μια ταινία δράσης, ο Βρετανός σκηνοθέτης μοιάζει εκ πρώτης όψεως να κάνει ακόμη ένα βήμα προς το mainstream. Μόνο που η αφηγηματικά συναρπαστική heist movie του είναι μια πολύ φιλόδοξη και περίπλοκη κατασκευή, η οποία θέλει να περιγράψει, μέσα από τη φόρμα μιας αστυνομικής περιπέτειας, τις εξουσιαστικές δομές της σύγχρονης αμερικανικής κοινωνίας.

Διότι στις ύποπτες δουλειές του υποκόσμου, του οποίου ο νεκρός γκάνγκ­στερ δεν είναι παρά ένα αναλώσιμο εξάρτημα, εμπλέκονται μια σειρά από διαπλεκόμενα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, ακόμη και αν αυτά παρουσιάζονται στον εκλογικό στίβο ως αντίπαλα στρατόπεδα.

Έτσι, στην κληρονομιά του φιλμ νουάρ, που φτάνει στο σκληρό ρεαλισμό του τηλεοπτικού «The wire», η επώδυνη πορεία των τριών γυναικών (που στην πορεία γίνονται τέσσερις) προς την απελευθέρωση από την αντρική κυριαρχία ξεσκεπάζει ένα δαιδαλώδες μα καλοστημένο δίκτυο διεφθαρμένων εξουσιών.

Ο ΜακΚουίν συνοδεύει την περιγραφή του με ουκ ολίγες απλοϊκές διδαχές, υπερφορτώνοντας με υποπλοκές, αναφορές και αλληγορίες το δυναμικό θρίλερ, που θέλει ταυτόχρονα να είναι κοινωνική καταγγελία, φεμινιστικό σχόλιο, πολιτικό δράμα και σαιξπηρική τραγωδία.

ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: ODEON.

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 22/11
Από Βασιλική Γερονίκου 

«Οι Χήρες», το θρίλερ εκδίκησης που σκηνοθετεί ο οσκαρικός Στιβ ΜακΚουίν με φόντο τα κινήματα #MeToo και Black Lives Matter πρωταγωνιστεί στις νέες ταινίες της εβδομάδας.

Οι Χήρες
Ο οσκαρικός Στιβ ΜακΚουίν («Shame», «12 Χρόνια Σκλάβος») και η συγγραφέας του «Κοριτσιού που Εξαφανίστηκε» Τζίλιαν Φλιν διασκευάζουν την ομώνυμη βρετανική σειρά των ’80s και συμπυκνώνουν την πάλη των τάξεων, τα κινήματα #MeToo και Black Lives Matter σε ένα heist movie. Οι Βαϊόλα Ντέιβις, Μισέλ Ροντρίγκεζ, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι και Σίνθια Ερίβο ενσαρκώνουν τέσσερις γυναίκες που χάνουν τους άντρες τους έπειτα από μια αποτυχημένη ληστεία. Πέρα από την απώλεια, σύντομα βρίσκονται αντιμέτωπες με οικονομικά προβλήματα αλλά και μια προθεσμία να επιστρέψουν στη μαφία τα χρήματα που της χρωστούσαν οι εκλιπόντες. Μόνη λύση να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους και να φέρουν τη ληστεία εις πέρας.

Dogman
Ο Μαρτσέλο, ένας μικροκαμωμένος και ευγενικός ιδιοκτήτης ενός κομμωτηρίου για σκύλους, θέλοντας να ξεφύγει από τον Σιμόνε, έναν πρώην πυγμάχο που τον ταπεινώνει συνεχώς και τρομοκρατεί όλη τη γειτονιά, καταστρώνει ένα σχέδιο εκδίκησης με αναπάντεχη έκβαση. To βραβευμένο στις Κάνες crime movie του σκηνοθέτη του «Γόμορρα» Ματέο Γκαρόνε βασίζεται σε μια αληθινή ιστορία βασανισμού και αγριότητας που συγκλόνισε την Ιταλία τη δεκαετία του ΄80 και αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ιταλίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Ανάσα Ελευθερίας
Μια Ισλανδή ελεγκτής διαβατηρίων και μια πρόσφυγας από τη Γουινέα-Μπισάου, που εισήλθε παράνομα στη χώρα, συνάπτουν μια απροσδόκητη συμμαχία όταν οι συγκυρίες ενώνουν μοιραία τις ζωές τους. Το ρεαλιστικό δράμα της Ίσολντ Ιγκαντότιρ από την Ισλανδία απέσπασε το βραβείο κοινού στις 24ες Νύχτες Πρεμιέρας.

Ραλφ Εναντίον Ίντερνετ
Έχοντας βαρεθεί να παίζει μια ζωή τον κακό, ο Ραλφ απέδρασε πριν από μισή δεκαετία από το ηλεκτρονικό παιχνίδι του και ξεκίνησε ένα επικό animated ταξίδι στον κόσμο των βιντεογκέιμ. Ο Ριτς Μουρ επιστρέφει για να σκηνοθετήσει μαζί με τον Φιλ Τζόνστον το σίκουελ του αναπάντεχου hit της Disney, στο οποίο ο αξιαγάπητος καταστροφέας, παρέα με την πάντα ανήσυχη φίλη του Βανελόπη, βρίσκεται χαμένος στο εκστατικό χάος του internet και με τα απίθανα, καλόκαρδα και αφελή καμώματά του θα κοντέψει να σμπαραλιάσει τον παγκόσμιο ιστό.

Tuftland
Ατμοσφαιρική ταινία τρόμου από την Φινλανδία. Μια νεαρή φοιτήτρια δέχεται πρόταση για καλοκαιρινή εργασία σε ένα απομονωμένο χωριό, όμως οι εκ πρώτης όψεως άκακοι αλλά ιδιόρρυθμοι κάτοικοι του χωριού, δεν αργούν να αποκαλύψουν το αληθινό τους πρόσωπο.

Κινηματογράφος

Από Χρήστο Μήτση

Με πρώτη εικόνα αυτήν ενός γυμνού αντρικού κορμιού, το «Μη με Αγγίζεις» οδηγεί άμεσα τον ανύποπτο θεατή σε μια ευθεία αντιπαράθεση. με τα κοινωνικά ταμπού περί γυμνού, ασέμνου και προκλητικού αλλά και με τις προσωπικές αναστολές περί ευπρέπειας και καλού γούστου. Δεν είναι τυχαίο πως ακόμη και κατά τη διάρκεια της δημοσιογραφικής προβολής στο Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου η ταινία απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο, υπήρξαν οργισμένες αντιδράσεις, καθώς η πρωτοεμφανιζόμενη Ρουμάνα Αντίνα Πιντιλίε (καμιά συγγενική σχέση με τον διά­σημο σκηνοθέτη Λουσιάν Πιντιλίε) δεν λογοκρίνει τις εικόνες του τολμηρού κινηματογραφικού πειράματός της.

Υποδυόμενη τον εαυτό της και με το συνεργείο της εντός κάδρου, ακολουθεί δύο άντρες και μια γυναίκα στην προσωπική τους αναζήτηση για οικειότητα και στην προσπάθειά τους να ξεπεράσουν ιδιωτικά και κοινωνικά στερεότυπα γύρω από το σώμα και τη σεξουαλικότητά τους. Πρόκειται για δύο επαγγελματίες ηθοποιούς και μια ομάδα ερασιτεχνών που τους περιβάλλει, στήνοντας με τη βοήθεια της Πιντιλίε μια «ρεαλιστική μυθοπλασία»: αληθινές εξομολογήσεις, επινοημένοι διάλογοι, αυτοσχεδιασμοί και στοιχειώδης πλοκή συνδυάζονται με ένα σκηνοθετικό στιλιζάρισμα, το οποίο είναι ταυτόχρονα «γυμνό», απέριττο αλλά και στημένο με μια κλινική καθαρότητα, θολώνοντας έτσι ακόμη περισσότερο τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και την αναπαράστασή της, την αλήθεια και την ερμηνεία της.


Επιχειρώντας να εκκινήσει ένα διάλογο πάνω στο θέμα της αλλοτριωμένης, προβληματικής σχέσης του σύγχρονου ανθρώπου με το σώμα του, η Πιντιλίε τολμά να προκαλέσει οπτικά, όχι όμως και πολιτικά (το ζήτημα είναι άμεσα πολιτικό) ή ιδεολογικά. Αποτυπώνει πειστικά το ψυχολογικό μπλοκάρισμα των ηρώων, το επόμενο βήμα της όμως γίνεται με τον πιο ασφαλή και συμβατικό τρόπο.

Η αντιπαραβολή των «προβληματικών» Λάουρα και Τόμας με τον σωματικά παραμορφωμένο, αλλά απελευθερωμένο και βαθιά συνειδητοποιημένο Κρίστιαν μοιάζει προκάτ, ενώ απλοϊκός αποδεικνύεται και ο τρόπος της τελικής συνειδητοποίησής τους, βγαλμένος από μοδάτο οδηγό αυτοβελτίωσης. Τελικό συμπέρασμα; Πες μου πώς σε αγάπησαν, για να σου πω πώς θα αγαπήσεις...

Ρουμανία, Γερμανία. 2018. Διάρκεια: 123΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Που παίζεται η ταινία

Μη με Αγγίζεις
Touch Me Not
Σινεφίλ 2018 | Έγχρ. | Διάρκεια: 123'
Γερμανορουμάνικη ταινία, σκηνοθεσία Αντίνα Πιντίλιε με τους: Τόμας Λεμαρκίς, Λάουρα Μπένσον, Αντίνα Πιντίλιε


ΛΕΩΦ. ΠΑΤΗΣΙΩΝ - ΑΧΑΡΝΩΝ
Τριανόν
Κοδριγκτώνος 21 (Πατησίων 101) (ΜΕΤΡΟ Βικτώρια)

2108215469

DOLBY DIG

€ 7,00, παιδ. € 5,00, φοιτ. & άνω των 65 € 6,00, άνεργοι, € 4,00. Κάθε Τετ., Πέμ. τα δύο άτομα € 8,00. ΑμεΑ (ισχύει και έναν συνοδό) € 4,00

Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.00/ 22.10

Ν. ΚΟΣΜΟΣ - ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
Μικρόκοσμος
 Λεωφ. Συγγρού 106, Φιξ, στάση μετρό Συγγρού-Φιξ

2109230081

DOLBY DIG

Παρ.-Κυρ. € 7,00, Δευτ., Τρ. € 5,00. Κάθε Πέμ. τα δύο άτομα € 8,00. Κυρ.-Τετ. € 5,00 η τελευταία προβολή.

Πέμ.-Κυρ., Τρ.: 18.00/ 20.10/ 22.20, Δευτ. 18.00/ 22.20, Τετ. 20.10/ 22.20

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή