Νιώθεις αβεβαιότητα; Πώς να αποκτήσεις μία αίσθηση ελέγχου όταν όλα βρίσκονται στον αέρα
Από την αύξηση του κόστους ζωής μέχρι τα προσωπικά σου δράματα, όλα φαίνονται μάλλον... χαοτικά αυτή τη στιγμή. Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε για να βοηθήσουμε τους εαυτούς μας να νιώθουν περισσότερο έλεγχο σε μια τόσο δυσκολη στιγμή; Ζητήσαμε συμβουλές από τους ειδικούς.

Η ζωή είναι ιδιαίτερα χαοτική αυτή τη στιγμή. Χρειάζεται μόνο να ρίξεις μια ματιά στις ειδήσεις για να το καταλάβεις. Αν ένα πράγμα είναι σίγουρο, είναι ότι η επιστροφή της βεβαιότητας που ελπίζαμε μετά την κορύφωση της πανδημίας του κορωνοϊού δεν έχει υλοποιηθεί και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι όλοι αισθανόμαστε τόσο νευρικοί.

Προς το παρόν, είναι δύσκολο να προβλέψουμε τι θα συμβεί κατά τη διάρκεια της επόμενης εβδομάδας, πόσο μάλλον τον επόμενο μήνα ή έτος. Και είναι αυτό –σε συνδυασμό με την έλλειψη ελέγχου που νιώθουμε πολλοί από εμάς– κάνει τα πάντα να μοιάζουν με βουνό. «Το να μην γνωρίζουμε τι ακριβώς πρόκειται να συμβεί σημαίνει ότι είναι δύσκολο να ελέγξουμε ποιες θα είναι οι αντιδράσεις μας», εξηγεί ο Δρ Peter Olusoga, λέκτορας ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Sheffield Hallam. «Όταν δεν έχουμε συναντήσει ποτέ κάτι πριν, δεν έχουμε αυτές τις προσχεδιασμένες απαντήσεις ή δεν ξέρουμε πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό που έχουμε μπροστά μας, και αυτό προκαλεί πολύ άγχος».

Εάν αισθάνεσαι έτσι αυτή τη στιγμή, είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι είναι εντάξει να νιώθεις άγχος, ανησυχία ή αναστάτωση και το να αφιερώνεις χρόνο στο να επεξεργαστείς το πώς αισθάνεσαι και να αφεθείς σε αυτά τα συναισθήματα είναι ένα υγιές πράγμα που πρέπει να κάνεις. Αλλά υπάρχουν επίσης μικροί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να βοηθήσουμε τους εαυτούς μας να δημιουργήσουν μια αίσθηση ελέγχου όσο συνεχίζεται η αβεβαιότητα.

Ένας τρόπος για να γίνει αυτό, εξηγεί ο Δρ Olusoga, είναι να διασφαλίσουμε ότι ζούμε τη στιγμή και να προσπαθήσουμε όσο πιο σκληρά μπορούμε για να αποφύγουμε να μηρυκάζουμε και να ανησυχούμε για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι απίστευτα δύσκολο να το κάνεις αυτό αλλά οποιαδήποτε στιγμή μπορείς να ανακατευθύνεις την εστίασή σου από το μέλλον στο παρόν θα σε βοηθήσει να σταματήσεις τα επίπεδα άγχους σου από το να αυξηθούν.

«Πρόκειται για την προσπάθεια να εστιάσουμε σε αυτό που συμβαίνει αυτή τη δεδομένη στιγμή», λέει ο Δρ Olusoga. «Αυτό είναι πολύ δύσκολο όταν υπάρχουν τόσες πολλές πληροφορίες που κυκλοφορούν και υπάρχει τόση ανησυχία για το τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον, αλλά αν μπορείτε, προσπαθήστε να επικεντρωθείτε σε ό,τι είναι σημαντικό τώρα και σε αυτό που συμβαίνει τώρα. Έχει να κάνει με το να παραμένετε πραγματικά παρόντες και να λαμβάνετε αποφάσεις με βάση το τι χρειάζεται να κάνετε αυτή τη στιγμή. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρήσετε λίγη αίσθηση ελέγχου».

Και συνεχίζει: «Ακούγεται αρκετά κλισέ, αλλά έχει να κάνει με τον έλεγχο του ελεγχόμενου. Υπάρχουν τόσα πολλά εκεί έξω αυτή τη στιγμή που δεν μπορούν να ελεγχθούν, και αν εστιάσουμε σε αυτά, τότε αυτό είναι που οδηγεί σε άγχος και στρες, γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα».

Το να μένεις στη στιγμή είναι μια πρόκληση που απαιτεί πολλή εξάσκηση για να την κατακτήσεις, ειδικά όταν τα επίπεδα άγχους σου είναι ήδη υψηλά. Οι Mindfulnessδιαλογισμοί έχουν σχεδιαστεί για να σε διδάξουν πώς να το κάνεις αυτό, εφαρμογές όπως το Headspace και το Calm σε καθοδηγούν μέσα από σύντομες ασκήσεις που σε βοηθούν να προσδιορίσεις πότε ο εγκέφαλός σου περιπλανάται και πώς να τον επαναφέρεις.

Ένας άλλος τρόπος για να εστιάσεις στο εδώ και τώρα είναι να βάλεις τον εαυτό σου σε μια καθημερινή ρουτίνα. Μπορεί να ακούγεται ασήμαντο, αλλά το να μπεις σε ένα ρυθμό μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος να προσαρμοστείς. «Για να ανακτήσετε την αίσθηση του ελέγχου και να γεμίσετε το χρόνο σας, ώστε να μην μπείτε στον πειρασμό να ανησυχείτε κάθε λίγα λεπτά, δοκιμάστε να προγραμματίσετε τον χρόνο σας», προτείνει η Δρ Meg Arroll, ψυχολόγος της Healthspan. «Συχνά είναι χρήσιμο να καταγράφετε αυτό το πρόγραμμα, καθώς η ίδια η πράξη της γραφής έχει αποδειχθεί σε ερευνητικές μελέτες ότι ενισχύει τον αντιληπτό έλεγχο, την αυτο-αποτελεσματικότητα και τη διάθεση».

«Προσπαθήστε να τηρείτε μια τακτική ρουτίνα με καθορισμένες ώρες αφύπνισης, ύπνου και γευμάτων. Η επικοινωνία και η επαφή με άλλους θα βοηθήσει επίσης στη διαχείριση του άγχους, το οποίο διαφορετικά μπορεί να μείνει ανεξέλεγκτο», προσθέτει.

Αν και μπορεί να είναι δύσκολο να αποσπάσουμε την προσοχή μας από το άγχος που νιώθουμε αυτή τη στιγμή, ειδικά αν σχετίζεται με τον πρωτοφανή καιρό ή την αύξηση των λογαριασμών, είναι σημαντικό να αφήσουμε στον εαυτό μας χρόνο να χαλαρώσει και να συνεχίσουμε να χτίζουμε υγιεινές συνήθειες που θα μας βοηθήσουν μακροπρόθεσμα. Εξάλλου, κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να συμβεί τους επόμενους δύο μήνες ή χρόνια προς το παρόν, όπως πάντα, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να επικεντρωθούμε στην καθημερινότητα.https://elle.gr/