Όταν και οι δύο σύντροφοι μαθαίνουν πώς λειτουργεί το άγχος πραγματικά, πολλές εντάσεις μπορούν να αποφευχθούν.

Το άγχος δεν επηρεάζει τους ανθρώπους μόνο ψυχολογικά και νοητικά, μπορεί επίσης να δημιουργήσει προβλήματα στις σχέσεις. Αυτό δεν είναι λάθος του αγχώδους ατόμου, ούτε του συντρόφου του (συνήθως). Μόλις καταλάβετε και οι δύο τι συμβαίνει, μπορείτε να συνειδητοποιήσετε τα μοτίβα, γιατί συμβαίνουν και να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα.

Ακολουθούν ορισμένα συνηθισμένα χαρακτηριστικά. Δεν ισχύουν όλα αυτά για κάθε αγχώδες άτομο και τη σχέση του. Ωστόσο, αν παρουσιάζετε έντονο χρόνιο άγχος στη ζωή σας, τότε είναι πιθανό να αναγνωρίσετε τουλάχιστον δύο από αυτά.

1. Κάθε απλή ανησυχία του/της συντρόφου γίνεται ένας νέος λόγος άγχους
Χθες το βράδυ, έκανα στον εαυτό μου μια ένεση. Το φαρμακείο με είχε προμηθεύσει με πολύ κοντές βελόνες, αλλά αποδέχτηκα αυτό που μου είχαν δώσει και δεν το αμφισβήτησα. Ο σύζυγός μου επενέβη με τη φράση: «Εγώ θα ανησυχούσα ότι δεν το απορροφώ με τόσο κοντή βελόνα».

Ένιωσα ενοχλημένη. Δεν είχα ανησυχήσει γι’ αυτό, αλλά τώρα ανησυχούσα. Ακόμη κι όταν νόμιζα ότι είχα επιτυχώς διώξει αυτή τη νέα ανησυχία από το μυαλό μου, μπορούσα να πω ότι, σωματικά, ήμουν έντονα στρεσαρισμένη γι’ αυτό.

Τα νέα άγχη, νιώθουμε, ότι προστίθενται στη λίστα με τις εκκρεμότητές μας. Στην περίπτωσή μου, σκέφτηκα: «Ωραία, τώρα πρέπει να το ερευνήσω αυτό και θα νιώθω αμήχανα να αμφισβητώ το φαρμακείο. Κι αν με καθησυχάσουν, μπορώ να το εμπιστευτώ καν αυτό;». Με αυτό τον τρόπο, πυροδοτείται ένας ολόκληρος καταρράκτης σκέψεων και αγχωτικών συναισθημάτων.

2. Εργασίες ή καταστάσεις που αποφεύγονται δημιουργούν ένταση στη σχέση
Οι αγχώδεις άνθρωποι αποφεύγουν και αναβάλλουν οτιδήποτε τους προκαλεί άγχος. Αυτό δημιουργεί προβλήματα όταν ο/η σύντροφος περιμένει δράση. Για παράδειγμα, το γκαράζ είναι ακατάστατο. Είναι κυρίως δικό σας χάος και ο σύντροφός σας θα ήθελε να το καθαρίσετε, αλλά εσείς νιώθετε μπερδεμένοι για το από πού να ξεκινήσετε με την οργάνωσή του. Ως εκ τούτου, αποφεύγετε να ξεκινήσετε. Οι συζητήσεις σχετικά με το θέμα γίνονται πηγή έντασης.

3. Όταν το άγχος που σιγοβράζει προκαλεί ξεσπάσματα
Το μυαλό ενός αγχώδους ατόμου κατακλύζεται από πολλές ανησυχίες και προβληματισμούς. Μπορεί να αισθάνονται, χρόνια ή περιοδικά, υπερφορτωμένοι με το να προετοιμάζονται νοητικά για όλα όσα μπορεί να πάνε στραβά. Όταν κάποιος αισθάνεται κοντά στο όριο του άγχους που μπορεί να διαχειριστεί, ακόμη και το παραμικρό αίτημα ή ερώτηση μπορεί να τον κάνει να νιώσει ξαφνικά πιεσμένος και να ξεσπάσει. Αυτό μπορεί να συμβεί ακόμη και αν το αίτημα είναι: «Τι θα φάμε για δείπνο απόψε;».

Οι άνθρωποι με άγχος συχνά υποφέρουν από ακραία κόπωση αποφάσεων, επειδή σκέφτονται πολλές παραλλαγές αποφάσεων και εκδοχών. Συχνά, αντιδρούν υπερβολικά όταν τους δίνονται νέες αποφάσεις για να λάβουν, επειδή έχουν ήδη την αίσθηση ότι παίζουν με πολλές «μπάλες» ταυτόχρονα, ακόμη κι αν αυτές οι μπάλες είναι απλώς ανησυχίες ή πράγματα που μπορεί να πάνε στραβά.

4. Ο/Η σύντροφος μαθαίνει πώς να ενεργοποιεί το άγχος του αγχώδους αγαπημένου του/της. Όταν είναι θυμωμένος, χρησιμοποιεί αυτή τη γνώση
Οι σύντροφοι που είναι καιρό μαζί θα μάθουν, με την πάροδο του χρόνου, πώς να πιέζουν ο ένας τα κουμπιά του άλλου. Αυτό δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο. Συμβαίνει. Κατά τη διάρκεια καυγάδων, όταν το ένα άτομο είναι πολύ πληγωμένο και θυμωμένο, μπορεί να πει κάτι που ξέρει ότι θα κάνει τον αγχωμένο αγαπημένο του να βιώσει μια μεγάλη κρίση άγχους.

Είναι μια φυσιολογική αντίδραση ότι όταν νιώθουμε πληγωμένοι, μερικές φορές αντιδρούμε προσπαθώντας να πληγώσουμε εκ νέου το άτομο από το οποίο νιώθουμε πληγωμένοι. Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες συνέπειες αυτού μπορεί να είναι σοβαρές εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο οι αγχώδεις άνθρωποι κρατούν τις ανησυχίες και το άγχος. Όπου είναι δυνατόν, όταν θυμώνουν, οι σύντροφοι χρειάζεται να προσπαθούν να μην εκφράζουν σκόπιμα πράγματα που θα δημιουργήσουν μακροχρόνιες πληγές και άγχη.

Τι μπορούμε να κάνουμε

– Αν κάποιος δεν είναι από τη φύση του αγχώδης, είναι πιθανό να έχει ελάχιστη επίγνωση ή κατανόηση του τι συμβαίνει στο μυαλό του αγχώδους αγαπημένου του προσώπου. Όταν και οι δύο άνθρωποι μαθαίνουν πώς λειτουργεί το άγχος, είναι χρήσιμο. Θα το κάνατε αυτό αν ο σύντροφός σας είχε διαβήτη, οπότε κάντε το ίδιο αν έχει άγχος.

– Όσο περισσότερες δεξιότητες αποκτά το αγχώδες άτομο για να αντιμετωπίσει το άγχος του, τόσο λιγότερα προβλήματα θα προκύψουν.

– Οι σύντροφοι μπορούν να βοηθήσουν με το να μην εκτοξεύουν ερωτήσεις ή αιτήματα στο αγχώδες αγαπημένο τους πρόσωπο σε απρόσμενες στιγμές. Μπορούν επίσης να εξετάζουν πότε ένα μικρό σχόλιο έχει τη δυνατότητα να πυροδοτήσει μια μεγάλη χιονοστιβάδα ανησυχίας. Μερικές φορές, μπορεί να επανεξετάσουν αν αξίζει να σχολιάσουν, δεδομένης της αγωνίας που μπορεί να προκαλέσει.

– Οι σύντροφοι μπορούν να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον να αντιμετωπίσει το άγχος και τις ανησυχίες. Ένας αποτελεσματικός τρόπος που είναι χρήσιμος και για τους δύο ανθρώπους είναι η εκμάθηση δεξιοτήτων αυτοσυμπόνιας για την αντιμετώπιση του στρες και των ανησυχιών.

Πηγή:

www.psychologytoday.com/intl/blog/in-practice/202107/4-relationship-problems-anxious-people-have

https://enallaktikidrasi.com/