Μαζί με τις πεταλουδίτσες και τα λουλούδια που ανθίζουν, ένα από τα χαρακτηριστικά της άνοιξης είναι και τα σπαράγγια που… καταφτάνουν στο πιάτο μας γεμάτα οφέλη.
Τα φρούτα και τα λαχανικά εποχής υπερτερούν πάντα σε σχέση με τις υπόλοιπες τροφές κι όσο πιο φρέσκο και στην εποχή του καταναλώνουμε κάτι, τόσο περισσότερο χαρίζουμε στον οργανισμό μας τα οφέλη από τις βιταμίνες και τα θρεπτικά του συστατικά.

Μιας και τα σπαράγγια βρίσκονται τώρα στην καλύτερή τους εποχή, δείτε τι σας… επιφυλάσσουν, εκτός από γεύση και προτιμήστε τα τόσο πράσινα, όσο και λευκά ή μοβ.

Ενισχύουν το ανοσοποιητικό και διάφορες λειτουργίες του οργανισμού
Τα σπαράγγια είναι γεμάτα βιταμίνες, με το φυλλικό οξύ (βιταμίνη Β9), την A, τη C, την E και την Κ να φιγουράρουν ανάμεσα στα θρεπτικά συστατικά του.

Η βιταμίνη Α μας ωφέλει στην όραση, ενώ η C ενισχύει το ανοσοποιητικό μας, προστατεύοντάς μας από ιώσεις και ασθένειες. Ακόμη η βιταμίνη Ε προφυλάσσει από τις ελεύθερες ρίζες και είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων και μυϊκών κυττάρων, ενώ η βιταμίνη Κ παίζει σημαντικό ρόλο στην πήξη του αίματος και το φυλλικό οξύ απαιτείται στη σύνθεση, τη διόρθωση και τη λειτουργία του DNA και του RNA.

Πέραν των απαραίτητων για τον οργανισμό μας βιταμινών τους, τα σπαράγγια είναι επίσης μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών που κάνουν καλό στην εντερική υγεία και βοηθούν στη δίαιτα, αλλά και χρωμίου το οποίο ενισχύει την αποτελεσματικότητα της ινσουλίνης να μεταφέρει γλυκόζη από το αίμα στα κύτταρα.

Μας προφυλάσσουν από διάφορα είδη καρκίνου
Μαζί με το αβοκάντο, το κατσαρό λάχανο και τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα σπαράγγια αποτελούν μια ιδιαιτέρως καλή πηγή γλουταθειόνης, μιας αποτοξινωτικής ουσίας που βοηθά στη διάσπαση καρκινογόνων και άλλων μορίων που είναι βλαβερά για την υγεία, όπως οι ελεύθερες ρίζες. Συγκεκριμένα, βάζοντας τα σπαράγγια πιο συχνά στο πιάτο σας, αυξάνετε την αντίσταση και την προστασία του οργανισμού σας απέναντι σε διάφορα είδη καρκίνου, όπως του καρκίνου των οστών, του παχέος εντέρου, του λάρυγγα και των πνευμόνων.
Έχουν αντιοξειδωτική δράση και μας προστατεύουν από τη γήρανση
Η αντιοξειδωτική δράση των σπαραγγιών είναι αρκετά ισχυρή, τόσο που να τα κατατάσσει ψηλά στη λίστα με τα πιο αντιοξειδωτικά φρούτα και λαχανικά. Η καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών από τον οργανισμό μας σημαίνει ότι η διαδικασία της γήρανσης επιβραδύνεται κάτι που αντανακλάται τόσο στην εξωτερική μας εμφάνιση, όσο και στην προστασία του οργανισμού από εκφυλιστικές ασθένειες. Ακόμη, τα σπαράγγια βοηθούν στην καταπολέμηση της φθοράς της γνωστικής λειτουργίας μας, καθώς το φυλλικό τους οξύ δουλεύει αρμονικά με τη βιταμίνη Β12 που βρίσκουμε στα ψάρια, τα πουλερικά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά, προκειμένου να μας διατηρήσει με… σώας τας φρένας για πολλά χρόνια. Μελέτη του Πανεπιστημίου Tufts, μάλιστα, έδειξε ότι τα υψηλά επίπεδα φυλλικού οξέος και βιταμίνης Β12 βοηθούν στην καλύτερη απόδοση σε τεστ ταχύτητας και νοητικής ευελιξίας.

Είναι διουρητικά
Λόγω του ότι περιέχουν υψηλά επίπεδα του αμινοξέος ασπαραγγίνη, τα σπαράγγια δρουν ως φυσικό διουρητικό που βοηθάει τον οργανισμό μας να απομακρύνει τις τοξίνες και να «ξεφορτωθεί» το πλεονάζον νάτριο. Η ιδιότητά τους αυτή είναι ιδιαιτέρως ωφέλιμη για όσους πάσχουν από υψηλή αρτηριακή πίεση, παθήσεις που σχετίζονται με την καρδιά ή οίδημα (συγκέντρωση υγρών στους ιστούς του σώματος).
Βοηθούν στο… μεθύσι
Αν και λίγοι θα προτιμήσουν να φάνε… σπαράγγια πριν βγουν έξω για διασκέδαση, η αλήθεια είναι ότι πρέπει να τα έχετε εύκαιρα σε τέτοιες περιπτώσεις, αφού σύμφωνα με έρευνα των πανεπιστημίων του Τορόντο και της Νότιας Κορέας, προλαμβάνουν το hangover. Τα εύσημα γι’ αυτό πάνε στα αμινοξέα και τα ιχνοστοιχεία που περιέχουν κυρίως τα φύλλα των σπαραγγιών, αλλά και οι βλαστοί, τα οποία έχουν την ιδιότητα να προστατεύουν τα κύτταρα του ήπατος, να διασπούν το αλκοόλ και να προλαμβάνουν τα συμπτώματα μέθης.

*Bonus: Τα σπαράγγια βρίσκονται ανάμεσα σε αυτά τα φρούτα και λαχανικά που διατηρούν τα χαμηλότερα υπολείμματα μικροβιοκτόνων, κάτι που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να αγχωθείτε να τα απολαύσετε βιολογικά. Καλού κακού, όμως, δείξτε προτίμηση στη βιολογική τους εκδοχή.

Διαλέγουμε τα σφιχτά, με λαμπερό χρώμα και τρυφερά σπαράγγια. Καλό είναι να φροντίσουμε να έχουν την ίδια διάμετρο για να μαγειρευτούν ομοιόμορφα. Σπάζοντας το κοτσάνι στην βάση μπορούμε να διαπιστώσουμε αν είναι φρέσκα. Όσο λιγότερες ίνες έχει τόσο πιο φρέσκο και τρυφερό είναι το σπαράγγι.

Καλό είναι αν φάμε τα σπαράγγια αυθημερόν, αλλά αν θέλουμε να τα διατηρήσουμε μπορούμε να τα βάλουμε σε ένα βάζο με λίγο νερό και να τα φυλάξουμε στο ψυγείο έως και 3 μέρες. Αν θέλουμε να τα καταψύξουμε θα πρέπει να τα πλύνουμε καλά, να κόψουμε το κοτσάνι και να τα ζεματίσουμε σε βραστό νερό.

Αμέσως μετά τα βουτάμε σε παγωμένο νερό και τα αφήνουμε να στραγγίσουν. Τα βάζουμε σε σακούλες και τις κλείνουμε αεροστεγώς. Με αυτόν τον τρόπο διατηρούνται στην κατάψυξη για 8 περίπου μήνες και δεν χρειάζεται να αποψυχθούν για να μαγειρευτούν.

Αν τα σπαράγγια μας είναι άγρια δεν χρειάζεται να τα καθαρίσουμε για να τα μαγειρέψουμε. Για να καθαρίσουμε τα σπαράγγια τα ξεφλουδίζουμε με προσοχή για να μην σπάσουν, ξεκινώντας από την λίγο κάτω από την κορυφή και κινούμενοι προς τα κάτω.

Ο πιο δημοφιλής τρόπος σερβιρίσματος των σπαραγγιών είναι με ομελέτα. Επειδή δεν χρειάζονται πολύ τηγάνισμα και για να μην τραβήξουν πολύ λάδι, βάλτε τα στο τηγάνι προς το τέλος, λίγο πριν βγάλετε την ομελέτα σας.

Για να τα βράσουμε τα βάζουμε σε αλατισμένο νερό που βράζει για 5-8 λεπτά. Προσθέτουμε μετά λίγο λεμόνι. Τον ίδιο χρόνο χρειάζονται και για να γίνουν στον ατμό ενώ αν είναι αρκετά μεγάλα μπορεί να χρειαστούν και 20 λεπτά. Για να διαπιστώσουμε αν έχουν γίνει μπορούμε να βυθίσουμε την μύτη ενός μαχαιριού στο κοτσάνι.

Μπορούμε εναλλακτικά να τα κόψουμε σε μικρά κομμάτια (περίπου 1 εκ.) αφήνοντας τις άκρες ολόκληρες, και να τα βάλουμε στο wok με ελάχιστο λάδι, για 3-5 λεπτά. Αν τα ραντίσουμε με λίγο λάδι μπορούμε να τα ψήσουμε στην σχάρα για 3 λεπτά και να τα σερβίρουμε με αλάτι, πιπέρι και λαδολέμονο. Στον φούρνο τα ψήνουμε στους 200ο για 10-12 λεπτά έχοντάς τα βάλει σε εάν ταψί με αλάτι και λάδι. Σερβίρουμε με τριμμένη παρμεζάνα

 

.