Αντιοξειδωτικά: Καλύτερα να τα τρώμε ή να τα εφαρμόζουμε στο δέρμα;
Βάζουμε στο μικροσκόπιο τρία κορυφαία συστατικά για να δούμε με ποια μέθοδο είναι περισσότερο ευεργετικά για την επιδερμίδα μας

«Δεν είναι καλύτερο να τα φας αντί να τα εφαρμόσεις στην επιδερμίδα σου;» με ρώτησε τις προάλλες μια φίλη καθώς έφτιαχνα μια σπιτική μάσκα λάμψης που περιείχε, μεταξύ άλλων, μέλι και σκόνη από τσάι matcha. Και η αλήθεια είναι ότι με έβαλε σε σκέψεις.

Τελικά τι είναι καλύτερο: να πιούμε ένα φλιτζάνι matcha tea ή να επιλέξουμε μια ενυδατική κρέμα με αυτό το συστατικό; Να βάλουμε κύμινο στο φαγητό ή να το τρίψουμε ως ήπιο απολεπιστικό στο πρόσωπό μας προκειμένου να μειώσουμε τις δυσχρωμίες; Να πιούμε χυμό αλόης ή να τη χρησιμοποιήσουμε ως καλλυντικό;

Ετσι αποφάσισα να κάνω μια μικρή έρευνα σχετικά με τα τρία κορυφαία αντιοξειδωτικά τα οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλή το τελευταίο διάστημα και ως τροφές αλλά και ως καλλυντικές ουσίες. Ποια είναι η βέλτιστη χρήση τους για να έχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα όσον αφορά το δέρμα;

Η βιοδιαθεσιμότητα παίζει σημαντικό ρόλο

Ο βαθμός δραστικότητας και βιοδιαθεσιμότητας του κάθε αντιοξειδωτικού καθορίζει πόσο αποτελεσματικό είναι. Τι σημαίνει αυτό; Οτι όταν καταναλώνουμε τροφές ή ροφήματα, τα θρεπτικά τους συστατικά απορροφώνται. Ωστόσο, δεν έχουν όλα τα θρεπτικά συστατικά τον ίδιο βαθμό απορρόφησης, δηλαδή έχουν διαφορετική βιοδιαθεσιμότητα. Επιπλέον, ακόμα και αν ένα συστατικό έχει υψηλή βιοδιαθεσιμότητα, εξίσου σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πόση ποσότητα μπορεί να απορροφήσει ο οργανισμός. Για παράδειγμα, ακόμα και αν τρώμε πορτοκάλια όλη μέρα, ο οργανισμός μπορεί να απορροφήσει μια συγκεκριμένη ποσότητα βιταμίνης C ενώ την υπόλοιπη την απομακρύνει.

1. Σκόνη matcha

Προέρχεται από αλεσμένα φύλλα τσαγιού, εξ ου και το ζωηρό πράσινο χρώμα της. Στην Ασία, η σκόνη matcha είναι γνωστή από το 3000 π.Χ., ωστόσο ο δυτικός κόσμος τα τελευταία χρόνια αρχίζει να ανακαλύπτει τη δύναμή του. Ενα φλιτζάνι matcha τσάι έχει τα οφέλη 10 φλιτζανιών κλασικού τσαγιού. Δηλαδή είναι φουλ σε ισχυρά αντιοξειδωτικά, ενισχύει τον μεταβολισμό, βοηθάει αποτελεσματικά στην αποτοξίνωση, τονώνει το ανοσοποιητικό, βελτιώνει την ποιότητα της επιδερμίδας και πολλά άλλα. Το πιο αξιόλογο απ’ όλα τα συστατικά του όμως είναι το EGCG, ή αλλιώς γαλλική επιγαλλοκατεχίνη, ένα ισχυρό φλαβονοειδές που καταπολεμά τις φλεγμονές και είναι εξαιρετικά βιοδιαθέσιμο όταν το matcha καταναλώνεται ως ρόφημα ή συστατικό κάποιας συνταγής.

Μακροχρόνιες έρευνες αποδεικνύουν ότι το EGCG συμβάλλει στην προστασία της επιδερμίδας από το οξειδωτικό στρες και την πρόωρη γήρανση, ενώ θεωρείται ότι είναι αντικαρκινικό συστατικό και αντιφλεγμονώδες.

Αποτελεσματικότερη ως:

α) Τροφή

β) Τοπική εφαρμογή

Απάντηση: Τροφή

Αν και η θαυματουργή αυτή σκόνη αποτελεί εξαιρετικό καλλυντικό συστατικό, η δύναμή της αξιοποιείται στο έπακρο όταν την καταναλώνουμε.

Tip: Προσθέστε τη σε smoothies, σε latte ροφήματα, ζεστά ή κρύα, ή ακόμα και σε γλυκά και θα επωφεληθείτε στο μέγιστο.

2. Κουρκουμάς

Καλλιεργείται εδώ και τουλάχιστον 5.000 χρόνια, κυρίως στις τροπικές περιοχές της Ασίας. Ο κουρκουμάς, το μπαχαρικό με το έντονο πορτοκαλοκίτρινο χρώμα και το ιδιαίτερο άρωμα, που δεν πρέπει να συγχέουμε με το κάρι, φαίνεται ότι περιέχει ευεργετικά συστατικά για την υγεία μας. Εκτός από μικρές ποσότητες μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως μαγγάνιο, σίδηρο και κάλιο, είναι πλούσιος σε κουρκουμίνη, μια πολυφαινόλη με αντιβακτηριδιακή δράση που φαίνεται ότι συμβάλλει ενάντια στον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, καρδιαγγειακών παθήσεων, αρθρίτιδας, φλεγμονωδών νοσημάτων του εντέρου και εκφυλιστικών ασθενειών, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας και η νόσος Aλτσχάιμερ. Επίσης, είναι ιδιαίτερα ευεργετική στο δέρμα, αφού χάρη στην αντιφλεγμονώδη, επουλωτική και αντιμικροβιακή δράση της καταπολεμά την ακμή και τις ουλές που ενίοτε αφήνει, αλλά και τις δυσχρωμίες.

Αποτελεσματικότερος ως:

α) Τροφή

β) Τοπική εφαρμογή

Απάντηση: Τοπική εφαρμογή

Η ποσότητα κουρκουμά, άρα και κουρκουμίνης, που βάζουμε στη μαγειρική είναι αρκετά μικρή για να έχουμε τα θεραπευτικά οφέλη που αποδεικνύουν οι επιστημονικές έρευνες. Επιπλέον η βιοδιαθέσιμότητά του είναι χαμηλή διότι μεταβολίζεται και αποβάλλεται από τον οργανισμό πολύ γρήγορα. Για τους παραπάνω λόγους προτιμάται η λήψη του κουρκουμά σε μορφή εκχυλίσματος ως συμπλήρωμα ή ως συστατικό σε καλλυντικά.

Tip: Οι ισχυρές ιδιότητές του έχουν ορατά αποτελέσματα όταν απλώνεται τοπικά στο ταλαιπωρημένο δέρμα.

3. Αλόη

Συνήθως χρησιμοποιείται ως καταπραϋντικό σε ερεθισμούς του δέρματος, όπως εγκαύματα, κάλους, ουλές κ.ά. Θεωρείται αποτελεσματική θεραπεία για την αντιμετώπιση της ακμής, επιβραδύνει τη γήρανση του δέρματος και καταπολεμά τη φαγούρα, τις δερματικές αλλεργίες, τα τσιμπήματα των εντόμων, τα εκζέματα και τις μυκητιάσεις, ενώ μπορεί να περιορίσει ακόμα και την ψωρίαση.
Χάρη στα 200 και πλέον ευεργετικά συστατικά της, η αλόη διεισδύει βαθιά στο δέρμα, το αποτοξινώνει, το ενυδατώνει, αυξάνει την παραγωγή κολλαγόνου και ενισχύει την ανάπτυξη νέων κυττάρων, βελτιώνει τη λειτουργία των ιστών και επουλώνει τα τραύματα.
Επιπλέον, τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, ηρεμεί το νευρικό σύστημα, καθαρίζει τα έντερα, έχει αντισηπτικές ιδιότητες, ανακουφίζει από μυϊκούς πόνους, ενώ θεωρείται ότι βοηθάει στη σταθεροποίηση του σακχάρου στο αίμα, καθώς και στη μείωση των τριγλυκεριδίων.

Αποτελεσματικότερη ως:

α) Τροφή

β) Τοπική εφαρμογή

Απάντηση: Τοπική εφαρμογή

Η κατευθείαν χρήση του τζελ της αλόης πάνω στο δέρμα μειώνει σημαντικά τις ελεύθερες ρίζες ενώ η πλούσια σύστασή της σε βιταμίνες Β, C, Ε και β-καροτίνη (πρόδρομο της βιταμίνης Α), μέταλλα και ιχνοστοιχεία, αλλά και αμινοξέα, προστατεύει την επιδερμίδα από τις εξωτερικές απειλές, όπως ο ήλιος, η μόλυνση και άλλοι περιβαλλοντικοί παράγοντες.

Tip: Αν θέλετε να φτιάξετε σπιτικές συνταγές ομορφιάς, μπορείτε να προμηθευτείτε συσκευασμένο χυμό ή τζελ αλόης από φαρμακεία με ομοιοπαθητικά είδη ή καταστήματα με προϊόντα υγιεινής διατροφής. Τέλος, αν προτιμάτε τα έτοιμα καλλυντικά, μην ξεχνάτε να τσεκάρετε τις ετικέτες τους για να διαπιστώνετε αν η αλόη βρίσκεται ανάμεσα στα πρώτα συστατικά.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Χάρη Δημοσθενόπουλο, MΜedSci.PhDc, προϊστάμενο Διαιτολογικού Τμήματος ΓΝΑ Λαϊκό, μέλος ΔΣ Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας & Εταιρείας ΕΜΠΑΚΑΝ, μέλος Committee DNSG & EFAD European Specialist for Diabetes.