Τόφου: Πώς παράγεται και ποια είναι τα οφέλη του στην υγεία μας
Αποτελεί παράγωγο της σόγιας, θα λέγαμε ότι είναι η στερεοποιημένη μορφή πρωτεΐνης της σόγιας. Παρασκευάζεται περίπου όπως και το τυρί• απλά το ρόλο του γάλακτος τον παίρνει εδώ ένα λευκό παχύρρευστο υγρό που βγάζουν οι σπόροι σόγιας όταν μουλιάζουν.

Ποια είναι η προέλευσή του; Όπως και με τις περισσότερες τροφές από σόγια, το τόφου προέρχεται από την Κίνα. Ο θρύλος λέει ότι ανακαλύφθηκε κατά λάθος πριν από 2000 χρόνια από έναν Κινέζο μάγειρα. Στην Ιαπωνία έγινε γνωστό τον 8ο αιώνα και αρχικά λεγόταν «okabe».

Το σύγχρονο όνομά του δεν χρησιμοποιούταν μέχρι το 1400. Από τη δεκαετία του ’60, το ενδιαφέρον της Δυτικής κουζίνας στράφηκε στην υγιεινή διατροφή, οπότε και έγινε γνωστότερο στην Ευρώπη και στην Αμερική. Από τότε, είναι πολυάριθμες οι έρευνες που αναδεικνύουν τα πολλά οφέλη της σόγιας και του τόφου.

Διατροφικά οφέλη του τόφου
Το τόφου είναι πολύ καλή πηγή πρωτεΐνης και περιέχει 9 απαραίτητα αμινοξέα. Αποτελεί επίσης μια πολύτιμη φυτική πηγή σιδήρου και ασβεστίου και μετάλλων, συγκεκριμένα περιέχει μαγγάνιο και φώσφορο. Εκτός από αυτά, μας προσφέρει επίσης μαγνήσιο, χαλκό, ψευδάργυρο και βιταμίνη Β1.

Έρευνες σε σχέση με τα οφέλη της σόγιας
Η πρωτεΐνη της σόγιας θεωρείται ότι βοηθά στη μείωση των επιπέδων της κακής χοληστερίνης (LDL). Το τόφου περιέχει φυτοοιστρογόνα που ονομάζονται ισοφλαβόνες – μια ομάδα χημικών ουσιών που εντοπίζονται σε φυτικές τροφές. Έχουν παρόμοια δομή με τα οιστρογόνα, γυναικεία ορμόνη και γι’ αυτό μιμούνται τη δράση τους. Προσδένονται φυσικά στους υποδοχείς των οιστρογόνων στα ανθρώπινα κύτταρα, συμπεριλαμβανομένων των κυττάρων του μαστού – κι έτσι είναι πολύ πιθανό να μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού.

Λόγω της περιεκτικότητας της σόγιας σε φυτοοιστρογόνα, πολλές γυναίκες αποφασίζουν να συμπεριλάβουν τροφές με σόγια στη διατροφή τους καθώς μπαίνουν στην εμμηνόπαυση. Κατά τη διάρκειά της, η φυσική παραγωγή οιστρογόνων του σώματος μειώνεται σημαντικά και εμφανίζονται συμπτώματα. Καθώς τα φυτοοιστρογόνα δρουν ως αδύναμα οιστρογόνα, μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Η κληρονομικότητα, το εντερικό μικροβίωμα και περιβαλλοντικοί παράγοντες παίζουν τεράστιο ρόλο στο πώς αντιδρά το σώμα μας σε ορισμένες τροφές, οπότε το τόφου δεν σημαίνει ότι θα αποδειχθεί εξαιρετικά ευεργετικό σε όλους. Όμως αν είστε χορτοφάγοι ή vegan, οι τροφές σόγιας όπως το τόφου μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο κομμάτι της διατροφής μας.

Πώς αποθηκεύουμε το τόφου
Όταν το ανοίξουμε, το τόφου χρειάζεται να το πλύνουμε με νερό, να το καλύψουμε με φρέσκο νερό και να το αποθηκεύσουμε σε ένα κλειστό μπολ στο ψυγείο. Για να το διατηρήσουμε το τόφου φρέσκο για μία εβδομάδα, το νερό χρειάζεται να αλλάζει συχνά. Αν διατηρηθεί στην αρχική του συσκευασία, μπορείτε να το καταψύξετε μέχρι και για 5 μήνες.

Ας αρχίσουμε με τα βασικά. Το τόφου είναι ένα προϊόν από σόγια, το οποίο είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στις κουζίνες χωρών της Άπω Ανατολής, αλλά και μεταξύ των χορτοφάγων και των vegans. Για να φτάσουμε στην τελική μορφή του τόφου, στα γνωστά δηλαδή λευκά τετράγωνα, πρώτα θρομβώνεται το γάλα σόγιας, διαδικασία η οποία οδηγεί στον διαχωρισμό του τυροπήγματος από το τυρόγαλα. Στη συνέχεια, τα προκύπτοντα πήγματα πιέζονται, δίνοντάς μας την τελική μορφή.

Και γιατί να φάω εγώ αυτό το πράγμα;
Μα φυσικά γιατί αποτελεί πηγή πολύτιμων θρεπτικών συστατικών. Όχι μόνο είναι χαμηλό σε θερμίδες, με μόλις 123 θερμίδες τα 100 γρ., αλλά επιπλέον περιέχει 8 από τα απαραίτητα αμινοξέα για τον ανθρώπινο οργανισμό, γεγονός που το κάνει ιδανικό υποκατάστατο πρωτεϊνούχων τροφών ζωικής προέλευσης με 14 γρ. πρωτεΐνης ανά 100 γρ.

Έχει αρκετά μικρή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες με μόνο 1 γρ. ανά 100 γρ., είναι φτωχό σε χοληστερίνη και πλούσιο σε ω-3 λιπαρά οξέα. Για όλους αυτούς που υποστηρίζουν πως οι vegans δεν “παίρνουν” αρκετό ασβέστιο, να πούμε πως 115 γρ. τοφού παρέχουν το 75% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, περιέχει ισοφλαβονοειδή, ουσίες που θεωρείται ότι συμβάλλουν στη βελτίωση της μνήμης, ενώ είναι και εξαιρετική πηγή χαλκού, ένα στοιχείο που είναι απαραίτητο για την καλή λειτουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Είναι επίσης πλούσια πηγή σεληνίου, που έχει αντιοξειδωτική δράση, σιδήρου και ψευδαργύρου. Για να μην τα πολυλογούμε, μία μερίδα τόφου των 75 γρ. περιέχει το 64% των ημερήσιων αναγκών του οργανισμού στα παραπάνω συστατικά. Σου λύσαμε την απορία;

Καλά όλα αυτά, αλλά πώς τρώγεται;
Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από αυτούς που το δοκιμάζουν, σχηματίζουν πολύ κακή άποψη. Και αυτό συμβαίνει για δύο λόγους. Πρώτον, οι περισσότεροι νομίζουν πως είναι τυρί και δεύτερον λίγοι γνωρίζουν πώς να το μαγειρέψουν σωστά.
Μπορεί να θυμίζει στην όψη και στον τρόπο παραγωγής του με τυρί, ωστόσο στη γεύση και στη χρήση του δεν έχει καμία απολύτως σχέση.

Για να σου δώσουμε να καταλάβεις περί τίνος πρόκειται, φαντάσου το σαν ένα σφουγγάρι, το οποίο δεν έχει καμία απολύτως γεύση και το οποίο απορροφά ό,τι γεύση “βρεθεί γύρω του”.

Υπάρχουν δύο είδη τόφου, το silken το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως για γλυκά, όπως κρέμες ζαχαροπλαστικής, τιραμισού και παγωτά και το firm ή extra firm, τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για αλμυρά πιάτα, από σούπες μέχρι σάντουιτς.

Σημαντικό είναι πριν το μαγειρέψεις να το τυλίξεις με μία πετσέτα και να βάλεις κάτι βαρύ από πάνω για να απομακρυνθούν τα περισσότερα υγρά. Στη συνέχεια μπορείς να το κόψεις σε φέτες ή κυβάκια και να το τηγανίσεις για να το βάλεις σε σάντουιτς ή να το θρυμματίσεις και να το μαγειρέψεις στο τηγάνι μαζί με σπανάκι, ντομάτα, κουρκουμά και πιπέρι για ένα λαχταριστό πρωινό που θυμίζει αβγά στραπατσάδα.

Για ένα πεντανόστιμο και υγιεινό πιάτο, κόψε το τόφου σε κυβάκια, μαρινάρισέ το για μερικά λεπτά σε ένα μείγμα από ταχίνι και γλυκιά τσίλι σος και ψήστο στο φούρνο στους 175 βαθμούς μέχρι να αποκτήσει ένα χρυσό χρώμα και στις δύο πλευρές. Θα αποκτήσει μια υπέροχη κρούστα, ενώ η γλυκιά και πικάντική του γεύση προστάζει μια απλή και ήπια συνοδεία, όπως ρύζι ή ψητά λαχανικά. https://www.olivemagazine.gr/

https://enallaktikidrasi.com/