Αυτός είναι ο λόγος που δυσκολευόμαστε να χάσουμε βάρος, σύμφωνα με τους ειδικούς
ΤΖΟΥΛΙΑΝΝΑ ΚΑΡΝΕΖΗ

Όσοι αγωνίζονται να χάσουν βάρος, γνωρίζουν πως δεν είναι εύκολη προσπάθεια. Αλλά μια έρευνα ρίχνει φως στο γιατί τόσοι λίγοι άνθρωποι πετυχαίνουν να χάσουν κιλά και να έχουν ένα υγιές βάρος.

Καταρχάς από ό,τι αποδεικνύεται από την έρευνα τα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα έχουν εντελώς διαφορετικές απόψεις σχετικά με τη διατροφή και την άσκηση, σε σχέση με εκείνους που δεν χρειάζεται να χάσουν κιλά. Για παράδειγμα όταν θα επιλέξουν τι να φάνε το κύριο μέλημά τους είναι η γεύση, δεν θα κοιτάξουν τις ετικέτες τροφίμων και η σχέση τους με τα τρόφιμα τείνει να είναι πιο παρορμητική και συναισθηματική.

Επιπλέον έχει παρατηρηθεί πως οι υπέρβαροι και παχύσαρκοι έχουν διατροφικές συνήθειες και συμπεριφορές που αντικατοπτρίζουν την πιο παραδοσιακή νοοτροπία των καταναλωτών, αυτή της δεκαετίας του '70 και του '80. Και αυτό υποδηλώνει ότι οι παραδοσιακές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, οι οποίες προσπάθησαν να αλλάξουν τις διατροφικές συμπεριφορές, δεν ήταν αποτελεσματικές.

Στην έρευνα, που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο σε μια έκθεση του Ινστιτούτου Hudson, οι 2.000 ερωτηθέντες χωρίστηκαν σε τέσσερις κατηγορίες: υγιές βάρος (ΔΜΣ 18,5 έως 24,9), κάπως υπέρβαροι (ΔΜΣ 25 έως 27), κυρίως υπέρβαροι (ΔΜΣ 27,1 έως 29,9). και παχύσαρκοι (ΔΜΣ 30 και άνω).

Ενώ το 44 τοις εκατό της ομάδας υγιούς βάρους είπε ότι η υγεία και η διατροφή ήταν οι δυο πρώτες ανησυχίες τους κατά την αγορά τροφής, ο αριθμός αυτός μειώθηκε σταθερά καθώς η κατάσταση βάρους αυξήθηκε. Μόνο το ένα τρίτο των πιο παχύσαρκων συμμετεχόντων είχαν τις παραπάνω ανησυχίες.

Σχεδόν τα δύο τρίτα (62 τοις εκατό) των πιο παχύσαρκων ερωτηθέντων παραδέχτηκαν ότι γνωρίζουν ότι πρέπει να τρώνε πιο υγιεινά, αλλά δεν το κάνουν. Και ήταν πιο πιθανό να αγνοήσουν τις διατροφικές ετικέτες και να επιλέξουν αρτοσκευάσματα, παγωτό, μπισκότα και πατατάκια. Επίσης ήταν λιγότερο πιθανό να αποφύγουν τα γλυκαντικά ή να αναζητήσουν φυσικά γλυκαντικά χωρίς θερμίδες .

Το θετικό πάντως ήταν πως ενώ το 60 τοις εκατό είπε ότι δεν θα σταματούσε τα γλυκά, ωστόσο αποδέχτηκε ότι θα προτιμούσε τα μικρότερα μεγέθη μερίδων. Επίσης το κόστος ήταν ένας ακόμη παράγοντας που αναφέρθηκε από τους μισούς από τους πιο υπέρβαρους και παχύσαρκους συμμετέχοντες, ως ο λόγος να μην αγοράζουν πιο υγιεινά τρόφιμα.

Η σωματική δραστηριότητα ήταν επίσης ένα ζήτημα. Το ένα τέταρτο της πιο παχύσαρκης ομάδας δεν ασκήθηκε ποτέ, σε σύγκριση με το 15% της υγιούς ομάδας. Το μήνυμα να τρώτε πιο υγιεινά και να ασκείστε, δεν είχε καμία επίδραση στην ομάδα των παχύσαρκων και υπέρβαρων.

Αυτό λοιπόν που είπαν οι ερευνητές ήταν πως η επισήμανση από μόνη της δεν έχει αποτέλεσμα και ζήτησαν να γίνει μεγαλύτερη προσπάθεια για τον προσδιορισμό των καλύτερων τρόπων επικοινωνίας με τις ομάδες που έχουν αυξημένο βάρος. Επίσης πρόσθεσαν πως η περισσότερη γνώση και εκπαίδευση δεν αλλάζουν απαραίτητα τη συμπεριφορά. Γι αυτό και τα μηνύματα για την υγεία και την ευαισθητοποίηση, αλλάζουν τη συμπεριφορά λίγων ανθρώπων. Και επειδή η απώλεια βάρους είναι δύσκολο να επιτευχθεί, πολλοί άνθρωποι όταν αποτυγχάνουν, θεωρούν πως τα μνήματα που προσπαθούν να τους περάσουν, είναι άχρηστα.

Η παχυσαρκία ένα κοινωνικό / πολιτιστικό ζήτημα όσο και ένα ζήτημα προσωπικής συμπεριφοράς. Αυτό σημαίνει την αλλαγή του τρόπου με τον οποίο χτίζουμε πόλεις, περιβάλλοντα εργασίας, βιομηχανία τροφίμων κ.λπ. Με απλά λόγια είναι σημαντικό να υπερβούμε την ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση, για να έχουμε αποτελέσματα.

Φωτο birgith-roosipuu

https://jenny.gr/