Για να υπάρχει καρδιαγγειακό όφελος, η χορτοφαγία, σύμφωνα με μια νέα ελληνική μελέτη, πρέπει να συνοδεύεται μόνο με κατανάλωση υγιεινών τροφών και να αποφεύγονται τα ανθυγιεινά σνακ.

Οι άνθρωποι που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή αλλά παράλληλα καταναλώνουν γλυκά, αναψυκτικά με ζάχαρη και άλλες ανθυγιεινές τροφές δεν έχουν όφελος για την καρδιά τους σε σχέση με τους μη χορτοφάγους.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Bιοστατιστικής Δημοσθένη Παναγιωτάκο του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου της Αθήνας, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο πλαίσιο του ετήσιου διεθνούς συνεδρίου του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας (το οποίο πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά λόγω του κορωνοϊού), συσχέτισαν τις διατροφικές συνήθειες και την καρδιαγγειακή υγεία περίπου 2.000 ενήλικων Ελλήνων για 10 χρόνια.

Διαπιστώθηκε ότι οι άνδρες που έτρωγαν τις λιγότερες ζωικές τροφές ήταν κατά μέσο όρο 25% λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν καρδιοπάθεια σε σχέση με εκείνους που έτρωγαν τις περισσότερες. Ο κίνδυνος ήταν μειωμένος κατά 11% για τις γυναίκες που έτρωγαν τα λιγότερα ζωικά προϊόντα. Το καρδιαγγειακό όφελος ήταν ουσιαστικό μόνο σε όσους, πέραν της προτίμησης στη χορτοφαγία, κατανάλωναν γενικότερα υγιεινές τροφές (δημητριακά ολικής άλεσης, ξηρούς καρπούς, όσπρια, ελαιόλαδο, τσάι κ.ά.), αποφεύγοντας τα ανθυγιεινά σνακ.

Διαφορές παρατηρήθηκαν ανάμεσα στα δύο φύλα, τόσο στις διατροφικές συνήθειές τους, όσο και στον σχετικό καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Γενικά οι άνδρες στην Ελλάδα τρώνε πιο αραιά μέσα στη μέρα (κατά μέσο όρο τρεις φορές), ενώ οι γυναίκες συχνότερα (τέσσερις έως πέντε).

Οι γυναίκες εμφανίζουν πιο μεγάλη αύξηση του καρδιαγγειακού κινδύνου όταν κάνουν χορτοφαγική, αλλά παράλληλα ανθυγιεινή διατροφή, αλλά και πιο μεγάλη μείωση του κινδύνου όταν ακολουθούν με συνέπεια μια υγιεινή χορτοφαγία. Αυτό, κατά τον κ. Παναγιωτάκο, μπορεί να σημαίνει ότι το «τσιμπολόγημα», στο οποίο ρέπουν περισσότερο οι γυναίκες, μπορεί να αποβεί ωφέλιμο, αρκεί να αφορά υγιεινές τροφές.

«Τα ευρήματα μας δείχνουν ότι δεν είναι αρκετό να ακολουθεί κανείς απλώς μια χορτοφαγική διατροφή προκειμένου να μειώσει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο. Είναι επίσης σημαντικό να εστιάσει σε συγκεκριμένες υγιεινές τροφές φυτικής προέλευσης για να δει όφελος από άποψη μείωσης του καρδιαγγειακού κινδύνου» δήλωσε ο κ. Παναγιωτάκος. «Ακόμη και μια μικρή μείωση στην καθημερινή κατανάλωση ζωικών προϊόντων, ιδίως των λιγότερο υγιεινών, όπως τα κατεργασμένα προϊόντα κρέατος, συνοδευόμενη από μια αύξηση στις υγιεινές φυτικές τροφές, μπορεί να συμβάλει σε καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία» πρόσθεσε.

ealthyliving.gr