Καθημερινά ακούμε ανθρώπους γύρω μας να μιλούν για τη vegetarian και τη vegan διατροφή, και ολοένα και περισσότερους να υιοθετούν κάποια από αυτές. Γνωρίζουμε, όμως, πραγματικά τι περιλαμβάνει κάθε μία από αυτές;

Ας δούμε κάποιες βασικές διαφορές μεταξύ αυτών των δύο διατροφικών επιλογών, καθώς και τα πιθανά οφέλη που μπορεί να έχουν για τον οργανισμό.

Vegetarian ή Χορτοφαγική διατροφή
Ως χορτοφαγική ορίζεται η διατροφή που δεν περιλαμβάνει την κατανάλωση κρέατος, πουλερικών, ψαριών, οστρακοειδών ή άλλων υποπροϊόντων σφαγής ζώων. Οι χορτοφαγικές δίαιτες περιέχουν πληθώρα φρούτων, λαχανικών, σιτηρών, όσπριων, ξηρών καρπών και σπόρων.

Η κατανάλωση των γαλακτοκομικών προϊόντων και των αυγών εξαρτάται από τον τύπο διατροφής που ακολουθεί ο καθένας. Οι πιο συνηθισμένοι τύποι χορτοφάγων είναι:


1. Lacto-ovo vegetarians (αποφεύγουν κάθε τύπο κρέατος, αλλά καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά)

2. Lacto vegetarians (αποφεύγουν το κρέας και τα αυγά, αλλά καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα)

3. Ovo vegetarians (αποφεύγουν όλα τα ζωικά προϊόντα εκτός από τα αυγά)

4. Vegans (αποφεύγουν όλα τα ζωικά προϊόντα και υποπροϊόντα)

Vegan ή ολικά χορτοφαγική διατροφή
Μια vegan διατροφή μπορεί να θεωρηθεί ως η πιο αυστηρή μορφή της χορτοφαγίας, όπως φάνηκε και από την παραπάνω κατάταξη. Οι vegans εξαλείφουν όλα τα ζωικά και γαλακτοκομικά προϊόντα από τη διατροφή τους, καθώς και όλα τα ζωικά υπο-προϊόντα.

Για παράδειγμα, δεν καταναλώνουν τη ζελατίνη, αφού προέρχεται από οστά ζώων. Η διατροφή τους περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά, φυλλώδη χόρτα, δημητριακά ολικής αλέσεως, καρύδια, σπόρους και όσπρια.


Μία βασική διαφορά είναι, όμως, ότι ο βιγκανισμός ορίζεται από τη Vegan Society ως τρόπος ζωής που προσπαθεί να εξαιρέσει όλες τις μορφές εκμετάλλευσης των ζώων όσο το δυνατόν περισσότερο, πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα από την διατροφική επιλογή.

Οφέλη για την υγεία
Αμφότερες οι δίαιτες περιέχουν μεγάλη ποσότητα θρεπτικών τροφίμων. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς, σπόρους και προϊόντα σόγιας τα οποία, όπως είναι φυσικό, είναι πολύτιμα για την υγεία ενός οργανισμού.

Ενισχύουν το ανοσοποιητικό και την άμυνα του οργανισμού, αλλά και βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία των οργάνων και στην τόνωση της ψυχολογικής διάθεσης.


Από την άλλη πλευρά, οι ανεπαρκώς προγραμματισμένες χορτοφαγικές δίαιτες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε χαμηλή πρόσληψη ορισμένων θρεπτικών ουσιών, ιδιαίτερα του σιδήρου, του ασβεστίου, του ψευδαργύρου και της βιταμίνης D.

Αυτό που πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη είναι πως η χορτοφαγική διατροφή, όπως και κάθε άλλου είδους διατροφή, δεν είναι πάντα κατάλληλη και το ίδιο ωφέλιμη για όλους τους οργανισμούς.

Αν ενδιαφέρεστε να ξεκινήσετε μια χορτοφαγική διατροφή συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό προκειμένου να κάνετε τη μετάβαση σταδιακά για να μη σοκάρετε τον οργανισμό σας.

Η υγεία είναι το σημαντικότερο αγαθό και κάθε διατροφική σας επιλογή θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα αυτή.

Πηγές:

https://www.healthline.com/nutrition/vegan-vs-vegetarian#section4

https://www.medicaldaily.com/vegan-vs-vegetarian-diets-how-each-will-impact-your-health-329300

https://www.iatropedia.gr/diatrofi/pagkosmia-imera-vegan-diatrofis-ola-osa-prepei-na-xerete-gia-tin-afstiri-chortofagia/68048/

http://culturepoint.gr/