Το ταχίνι είναι ένα φυσικό προϊόν προερχόμενο από το σησάμι. Ουσιαστικά είναι πολτός από τους σπόρους του αλεσμένου σησαμιού. Πρόκειται για έναν εξαιρετικό σύμμαχο στην διατήρηση της καλής υγείας και συμβάλλει στην μακροζωία. Ας δούμε όμως ποια είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που κάνουν το ταχίνι μια τόσο καλή επιλογή για την διατροφή μας, αναλύοντας τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει.

 Περιέχει σε ποσοστό 20% φυτικές πρωτεΐνες, οι οποίες όμως είναι χαμηλής βιολογικής αξίας. Όταν όμως συνδυαστεί με τρόφιμα όπως τα όσπρια και οι ξηροί καρποί, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να προκύπτουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, ισάξιες των ζωικών πρωτεϊνών.

  • Οι υδατάνθρακες απαντώνται σε ποσοστό 15-20% στο σησάμι και βρίσκονται κυρίως με την μορφή των φυτικών ινών, οι οποίες βοηθούν στην ομαλή λειτουργία του εντέρου.
  • Το μεγαλύτερο ποσοστό στο σησάμι κατέχουν τα λιπαρά, κυρίως μονοακόρεστα και πολυακόρεστα (ω-6) λιπαρά οξέα. Τα συγκεκριμένα λιπαρά οξέα βοηθούν στην μείωση της χοληστερόλης, τόσο της ολικής όσο και της LDL («κακή» χοληστερόλη).

Βιταμίνες 

Το σησάμι περιέχει σε μεγάλες ποσότητες (μεγαλύτερες και απ’ το ελαιόλαδο) την αντιοξειδωτική βιταμίνη Ε. Η αντιοξειδωτική δράση της βιταμίνης Ε βοηθά στην αντιμετώπιση των καρδιαγγειακών νοσημάτων και δρα προστατευτικά έναντι του καρκίνου και χρόνιων ασθενειών (π.χ. Αλτσχάιμερ, Πάρκινσον).
Είναι επίσης πλούσιο σε βιταμίνες Β1, Β2 και νιασίνη οι οποίες είναι πολύτιμες για την ομαλή λειτουργία της καρδιάς, των αγγείων και του εγκεφάλου. Έτσι, βοηθούν και στην βελτίωση των πνευματικών ιδιοτήτων και της μνήμης. 

Μέταλλα, ιχνοστοιχεία και άλλες ουσίες 

Το σησάμι είναι πηγή αντιοξειδωτικών όπως το σελήνιο, οι στερόλες και οι λιγνάνες. Οι τελευταίες μάλιστα ενισχύουν την αντιοξειδωτική δράση της βιταμίνης Ε.
Επίσης, περιέχει σε μεγάλες ποσότητες μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως ο φώσφορος, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος, το ασβέστιο και το κάλιο. Έτσι, βοηθά:
  • Σε ζωτικές διεργασίες του οργανισμού και συμβάλλει στην σωματική ευεξία (σίδηρος)
  • Στην εκτέλεση αντιδράσεων του μεταβολισμού (ψευδάργυρος)
  • Στην σύνθεση των οστών (ασβέστιο)
  • Στην καταπολέμηση των πονοκεφάλων και των χρόνιων ημικρανιών (φώσφορος και μαγνήσιο).

 Αναμφίβολα, το ταχίνι είναι ένα από τα πιο θρεπτικά συστατικά της διατροφής μας, έχοντας βέβαια την τιμητική του στην περίοδο της νηστείας. Αποτελεί βασικό συστατικό του χαλβά, γίνεται σούπα (ταχινόσουπα), μπορεί να αποτελέσει μέρος του πρωινού μας σε συνδυασμό με ψωμί και μέλι, ενώ κάποιοι προτιμούν να προσθέτουν ταχίνι και στον καφέ τους.


Σημαντικό μειονέκτημα όμως είναι ότι το ταχίνι είναι πλούσιο σε θερμίδες, καθώς τα 100 γραμμάρια περιέχουν περί τις 600 θερμίδες. Οπότε θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο, εφόσον επιθυμούμε να διατηρήσουμε μια ισορροπημένη θερμιδική πρόσληψη.
https://www.hdiet.gr/

Tags: