Η αστάνγκα βινιάσα γιόγκα είναι εκκινεί σαν σύστημα από την πρακτική του Κ. Πατάπι Τζόις (K. Pattabhi Jois), δια μέσω του οποίου έγινε δημοφιλής σε Αμερική και Ευρώπη από τη δεκαετία του 50 και μετά.

Η λέξη αστάνγκα (ashtanga) στα σανσκριτικά σημαίνει «οκταμελής», ενώ ο όρος βινιάσα (vinyasa) προσδιορίζει τη σχέση της κίνησης με την αναπνοή, μια σχέση που μετατρέπει τις στατικές ασκήσεις της παραδοσιακής γιόγκα σε μια ενιαία και δυναμική ροή.

Στην αστάνγκα βινιάσα γιόγκα, η διάρκεια της εισπνοής και της εκπνοής δεικνύει την διάρκεια της μετάβασης από τη μια στάση στην άλλη ενώ η παραμονή στην κάθε θέση καθεαυτή έχει έναν προκαθορισμένο αριθμό αναπνοών (συνήθως είναι ένα σετ 5 αναπνοών με χρόνους: 4εισπνοή – 1άπνοια & 4έκπνοη).

Μεγάλη βαρύτητα δίνεται επίσης στη δυναμική μετάβαση από τη μία στάση στην άλλη καθώς επίσης στο κράτημα της ενεργειακής ροής, στοιχεία που στην πρακτική της παραδοσιακής χάθα γιόγκα εκλείπουν καθώς εστιάζει στη μεγάλης διάρκειας παραμονή στην κάθε στάση.

Με τον όρο βινιάσα επίσης ορίζονται συγκεκριμένα μοτίβα δυναμικών ροών. Η εκτέλεση της κάθε νέας στάσης «περικυκλώνεται» από ένα συγκεκριμένο μοτίβο ροής, ένα είδος συνεχόμενης παραλλαγής από τη Sūrya Νamaskāra (χαιρετισμός στον ήλιο).

Η αναπνοή που χρησιμοποιείται κατεξοχήν στην πρακτική της αστάνγκα βινιάσα γιόγκα είναι η γλωττιδική αναπνοή (Ujjayi στα σανσκριτικά). Η γλωττιδική αναπνοή σε συνδυασμό με τη ροή της βινιάσα ανεβάζει την εσωτερική θερμοκρασία του σώματος. Αυτό έχει σαν συνέπεια να βελτιώνεται η λειτουργία του κυκλοφορικού και επιπλέον να συντελείται αποτελεσματικότερη απέκκριση των τοξινών δια μέσω του ιδρωτοποιών αδένων.

Ένα ακόμα σημαντικό όφελος της αστάνγκα βινιάσα είναι ο σε μεγάλο βαθμό αερόβιος χαρακτήρας της. Η διαρκής κίνηση, η ολοένα κορυφούμενη ταχύτητα και η εισροή οξυγόνου κατά τη διάρκεια της δυναμικής κίνησης αποδίδουν στον οργανισμό όλα τα δυνατά οφέλη:

– Δυνατότερη καρδιά, καθώς οι καρδιακοί μύες δυναμώνουν, ώστε να μπορούν να διοχετεύσουν το αίμα παντού με την ελάχιστη καρδιακή συχνότητα να πέφτει καθώς η καρδιά εκτελεί τις λειτουργίες της με λιγότερους χτύπους.

–Μεγαλύτερη καύση θερμίδων, καθώς με την εντατική και ενδυναμωτική αυτή λειτουργία της καρδιάς ταυτόχρονα αυξάνει και η καύση των θερμίδων (κάτι που δεν συμβαίνει στην αναερόβια άσκηση).

–Μεγαλύτερη σωματική αντοχή, καθώς με την αποτελεσματικότερη λειτουργία του καρδιαναπνευστικού τα σημάδια της κόπωσης -μέσα από μια σταθερή πρακτική- αμβλύνονται ή και εξαλείφονται.

Ένα τυπικό μάθημα αστάνγκα βινιάσα γιόγκα λοιπόν έχει τρία διακριτά μέρη:

Α. μια εναρκτήρια ροή για να ζεστάνει και να προετοιμάσει το σώμα.

Β. τις κυρίως ροές ανάλογα με το επίπεδο που βρίσκεται ο μαθητής (primary, intermediate or advanced series) που συνήθως αποτελούν ένα δυναμικό κράμα ισορροπιών, στηρίξεων και πίσω κάμψεων

Γ. βαθειά χαλάρωση από τη σαβάσανα (ανάσκελη θέση ή πρηνή θέση), ή από οποιαδήποτε άλλη στάση χαλάρωσης.

samaveshayoga.gr