«Από τη γέννηση ως το θάνατο, οι άνθρωποι δεν παύουν να βιώνουν άπειρα συναισθήματα – φόβο, πόνο, ανημποριά, θυμό, χαρά, ζήλια και αγάπη – όχι γιατί είναι σωστά, αλλά γιατί απλώς τα νιώθουν.

Το ν’ αφήσεις τον εαυτό σου να έρθει σ’ επαφή με κάθε πλευρά της οικογενειακής σου ζωής, μπορεί να προκαλέσει ριζικές βελτιώσεις της κατάστασης. Πιστεύω πως οτιδήποτε μπορεί να συζητηθεί και να γίνει αντιληπτό σαν κάτι ανθρώπινο.

«Η αυτολύπηση είναι ο χειρότερος εχθρός μας και αν παραδοθούμε σε αυτόν, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα θετικό σε αυτό τον κόσμο» – Helen Keller

Πώς αντιδράτε αν κάτι στη ζωή σας δεν πάει όπως θέλετε; Το φυσιολογικό είναι βέβαια στην αρχή να νιώσετε κάποιο είδος πόνου. Αλλά τι συμβαίνει στη συνέχεια; Τι κάνετε μετά τον αρχικό πόνο; Αντιλαμβάνεστε τον εαυτό σας ως θύμα, ως κάποιον που έχει ελάχιστη ή και καθόλου δύναμη πάνω στα πράγματα; Πέφτετε στην παγίδα να νιώσετε άσχημα για τον εαυτό σας, να σας λυπηθείτε και να πιστέψετε πως όλος ο κόσμος είναι εχθρός σας;

Αυτός ο τρόπος σκέψης μας ρουφά σε έναν καταστροφικό φαύλο κύκλο που εξουδετερώνει πλήρως κάθε ψήγμα αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης. Τα παρακάτω 3 βήματα μπορούν να μας βοηθήσουν να βγούμε αλώβητοι από αυτό τον φαύλο κύκλο της θυματοποίησης.

1ο βήμα: Αναγνωρίστε τα «οφέλη» των σκέψεων θυματοποίησης
Οι σκέψεις θυματοποίησης είναι ευεργετικές μόνο σε περιπτώσεις στιγμιαίας επιβεβαίωσης. Κάποια οφέλη είναι:

– Προσοχή και επιβεβαίωση: Όταν θυματοποιούμαστε, λαμβάνουμε προσοχή από τους άλλους, οι οποίοι μας λυπούνται και προσπαθούν να μας βοηθήσουν.

– Δεν χρειάζεται να παίρνουμε ρίσκα: Όταν νιώθουμε θύματα, έχουμε την τάση να μένουμε παθητικοί. Έτσι δεν παίρνουμε το ρίσκο μην τυχόν απορριφθούμε ή να αποτύχουμε.

– Δεν χρειάζεται να πάρουμε την ευθύνη: Η ευθύνη συνοδεύεται από αποφάσεις και προσπάθεια. Η θυματοποίηση παίρνει από πάνω μας αυτή την ευθύνη.

Και μόνο τα παραπάνω «οφέλη» της θυματοποίησης, μπορούν να σας κάνουν να επανεξετάσετε τον τρόπο σκέψης σας και να αναρωτηθείτε αν τελικά θέλετε να ζείτε παθητικά ή αλληλεπιδραστικά.

Διαβάστε επίσης: Από θύματα γινόμαστε πολεμιστές και Βιώνοντας την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας

2ο βήμα: Αναρωτηθείτε ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες συνέπειες της θυματοποίησης
Τα παραπάνω «οφέλη» αποδεικνύονται αρκετά εθιστικά. Ακόμα κι αν δεν σας συγκινούν οι παραπάνω διαπιστώσεις, αναρωτηθείτε ποιες θα μπορούσαν να είναι οι μακροπρόθεσμες συνέπειές τους.

– Πώς θα σας κρατήσουν πίσω από το να κάνετε πράγματα που ονειρεύεστε σε όλη σας τη ζωή;

– Πώς θα επηρεάσει τις σημαντικότερες σχέσεις σας αυτή σας η παθητική στάση θυματοποίησης;

– Πώς θα επηρεάσει τη σχέση σας με τον εαυτό σας;

Απαντώντας στις παραπάνω ερωτήσεις θα καταλάβετε πόσο καταστροφική είναι η στάση θυματοποίησης που έχετε υιοθετήσει.

3ο βήμα: Αντικαταστήστε τις σκέψεις θυματοποίησης με κάτι χρησιμότερο
Για να σπάσετε αυτό τον φαύλο κύκλο της θυματοποίησης, χρειάζεται να αντικαταστήσετε τις συνήθειες των αρνητικών σκέψεων με κάτι χρησιμότερο. Για παράδειγμα:

– Ευγνωμοσύνη: Όταν ο αρχικός πόνος ξεθωριάσει, κοιτάξτε τη γενικότερη εικόνα: «Υπάρχει κάποιος σε αυτό τον πλανήτη αυτή τη στιγμή που αντιμετωπίζει κάτι χειρότερο από εμένα;»

– Μάθετε και αναλάβετε δράση: Τι είναι αυτό που μάθατε από την αποτυχία, ατυχία, δυσκολία σας; Ποιο είναι αυτό το μικρό βήμα που μπορώ να κάνω για να ξεφύγω από αυτή την κατάσταση σήμερα;

– Συγχώρεση: Όταν κρατάμε κακία και πικρία για κάποιον, δενόμαστε μαζί του με μια συναισθηματική αλυσίδα που είναι δυνατότερη και από το ατσάλι. Η συγχώρεση είναι ο μόνος τρόπος να σπάσουμε αυτή την αλυσίδα και να απελευθερωθούμε.

enallaktikidrasi.com