Έγινε γνωστή την δεκαετία του ‘40, από τον Sri K. Pattabhi Jois, o οποίος στην πορεία απέκτησε τεράστια απήχηση στην Δύση, φήμη και χιλιάδες μαθητές. Σήμερα, η ashtanga θεωρείται ένα από τα κορυφαία είδη άσκησης και ίσως το δημοφιλέστερο είδος γιόγκα στον κόσμο.

Παρ’ όλα αυτά, κανείς δεν μπορεί να πει “ελαφρά την καρδιά”, πως η ashtanga είναι εύκολη ή πως απευθύνεται σε όλους. Χρειάζεται σωματική δύναμη και ευελιξία. Επίσης απαιτεί ισχυρή θέληση και πειθαρχία προκειμένου κάποιος να ασκεί καθημερινά την πρακτική του και να εξελίσσεται σε αυτή.

H Ashtanga Yoga ανήκει στην μεγάλη ομπρέλα της Hatha Yoga. Χρησιμοποιεί στάσεις (asanas) και τεχνικές αναπνοής (pranayamas). Είναι το πιο δυναμικό είδος γιόγκα που έχει φτάσει στην εποχή μας. Αποτελείται από έξι σειρές ασκήσεων/ θέσεων, οι οποίες δουλεύουν σε όλο το σώμα με αρκετή ένταση.

Για να εξελιχθεί κάποιος και να περάσει στην επόμενη σειρά, πρέπει πρώτα να κατακτήσει την θέση στην οποία βρίσκεται. Αυτό κρύβει μέσα του μεγάλη σοφία. Είναι μια τεχνική που χτίζει θέληση, νου και υπομονή. Δουλεύει το συναίσθημα και όλη την εσωτερική κατάσταση, το κέντρο του ασκούμενου.

Ένα παραμύθι, με έναν μαχαραγιά στο Mysore. Είπαμε πως το μεγάλο όνομα, ο σταρ της Ashtanga, αυτός που την έκανε πασίγνωστη στην Αμερική, ήταν ο Guruji -όπως τον ονόμαζαν χαϊδευτικά οι μαθητές του-, ο Sri K. Pattabhi Jois. Ο δωδεκάχρονος Pattabhi, ξεκίνησε να κάνει γιόγκα κρυφά, δίπλα σε ένα μεγάλο γκουρού.

Στα δεκατέσσερα του ο μικρός Pattabhi, έχοντας ασκήσει για δύο χρόνια καθημερινή πρακτική στο σύστημα της ashtanga, αποφασίζει να το σκάσει από το σπίτι του, για να γραφτεί στο διάσημο Sanskrit University του Mysore. Εκεί θα ξαναβρεί τον δάσκαλό του, τον Krishnamacharya, o οποίος εκείνη την εποχή είχε αναλάβει προσωπικά τον majaraja (μεγάλος βασιλιάς) του Mysore.

Ο βασιλιάς είχε αρρωστήσει βαριά και ζήτησε την βοήθεια του Krishnamacharya για την ανάρρωσή του. Όταν έγινε καλά, προκειμένου να ευχαριστήσει τον γκουρού, αλλά και να τον αξιοποιήσει προς όφελος του παλατιού, του έδωσε το έναυσμα να ιδρύσει την πρώτη σχολή Ashtanga Yoga. Έτσι, μέσα στην ίδια την βασιλική αυλή, ο Krishnamacharya ξεκινάει την σχολή του, έχοντας κοντά του τους πιο διακεκριμένους του μαθητές, τον Pattabhi Jois και τον B.K.S Iyengar.

Οι δύο μαθητές μεταξύ άλλων ευθυνών, ανέλαβαν τις δημόσιες επιδείξεις των πρακτικών της γιόγκα. Ο Pattabhi εξελίχθηκε, αυτονομήθηκε και ξεκίνησε να διαδίδει την γνώση όπως του την παρέδωσε ο δάσκαλός του. Το 1948 ίδρυσε το δικό του ερευνητικό κέντρο, στο Mysοre της Ινδίας. Αυτό το ερευνητικό κέντρο έγινε πόλος έλξης για χιλιάδες ασκούμενους από όλο τον κόσμο. Η φήμη του εξαπλώθηκε διεθνώς και εκεί τις επόμενες δεκαετίες, ξεκίνησε το εκπαιδευτικό έργο του Pattabhi Jois που βρήκε εύφορο έδαφος σε χιλιάδες εξαιρετικούς δασκάλους και μαθητές

 Αυτοί με την σειρά τους μετέφεραν την σοφία και τον πλούτο της γνώσης που πήραν από τον μεγάλο τους δάσκαλο, τον Guruji, σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, κάνοντας την ashtanga τόσο προσφιλή στο κοινό όσο είναι σήμερα.

Ένα σύντομο λεξικό της ashtanga

Ashtanga σημαίνει στα σανσκριτικά οκτώ γωνίες (ashta=8, anga=γωνίες).

Παραπέμπει στο οκταπλό μονοπάτι της γιόγκα, που περιγράφει ο Patanjali στα περίφημα Yoga Sutras, το αρχαίο σύγγραμμα από το οποίο γεννήθηκε η κλασική γιόγκα.

Το οκταπλό μονοπάτι είναι ένας κώδικας ηθικών αξιών, δεοντολογίας και τρόπου ζωής:

Yamas (ηθικοί κανόνες, δεοντολογία)

Niyamas (προσωπική πειθαρχία και άσκηση πνευματικότητας)

Asana (σωματικές ασκήσεις, θέσεις ή πόζες)

Pranayama (τεχνικές ελέγχου της αναπνοής)

Pratyahara (αποτράβηξη των αισθήσεων)

Dharana (συγκέντρωση του νου σε ένα σταθερό σημείο)

Dhyana (αδιάκοπη ροή συγκέντρωσης, διαλογισμός)

Samadhi (κατάσταση ευφορίας, έκσταση, ταύτιση του ενός με το όλον)

Vinyasa, είναι το σύστημα κίνησης του σώματος από θέση σε θέση

(asanas) σε συνδυασμό με την αναπνοή (ujjayi).

Dhristi, είναι ένα συγκεκριμένο σημείο εστίασης του βλέμματος, το οποίο ο ασκούμενος πρέπει να εφαρμόζει για κάθε θέση (asana) ξεχωριστά.

Είναι σημαντικό μέρος της τεχνικής και αφορά την εκγύμναση και τον έλεγχο του νου

 Bandas

Τεχνικές κλειδώματος της αναπνοής, οι οποίες αφορούν τον έλεγχο της ροής της ζωτικής ενέργειας του ασκούμενου.

Μysore style

Είναι το είδος της ashtanga yoga σύμφωνα με το οποίο ο κάθε ασκούμενος μέσα σε μια ομάδα ακολουθεί τον δικό του ρυθμό. Οι οδηγίες δίνονται από τον δάσκαλο σε κάθε μαθητή προσωπικά. Αφορούν την θέση που βρίσκεται και ίσως κάποιες παραλλαγές προσαρμογής στις δυνατότητες του ασκούμενου.

Ποιά είναι τα οφέλη

Γρήγορη ενδυνάμωση σε όλο το σώμα εναρμόνιση της κυκλοφορίας του αίματος ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού τόνωση του καρδιακού παλμού βαθιά αποτοξίνωση λόγω της έντονης εφίδρωσης τόνωση της νοητικής συγκέντρωσης ενίσχυση της αυτοπεποίθησης

Ποιοί μπορούν να κάνουν ashtanga

Όπως είπαμε η ashtanga είναι η πιο δυναμική μορφή γιόγκα. Μπορεί να κουράσει ή να ταλαιπωρήσει ένα σώμα που είναι αγύμναστο ή που έχει κάποια μυοσκελετικά προβλήματα. Επίσης άνθρωποι που έχουν καρδιολογικά προβλήματα, ή υψηλή αρτηριακή πίεση, καλό είναι να την αποφύγουν.

Όμως, μπορεί να είναι ιδανική για ανθρώπους με έντονη ενέργεια και ανάγκη για εκτόνωση. Θα την λατρέψουν τα νεαρότερα άτομα ή όσοι είναι αρκετά αθλητικοί ή έχουν ένα background στον αθλητισμό ή τον χορό. Επίσης μπορεί να βοηθήσει σημαντικά αυτούς που θέλουν να χάσουν γρήγορα βάρος γιατί πρόκειται για μια έντονη αερόβια άσκηση ή όσους θέλουν να αποτοξινωθούν και να δουν γρήγορα αποτελέσματα την ενδυνάμωση των μυών.

Μιλάμε πάντα για γιόγκα

Η ashtanga μπορεί να είναι αερόβια δεν είναι όμως aerobics! Μπορεί να έγινε εξαιρετικά αγαπητή στους αμερικάνους γιατί ήρθε να διαδεχθεί την μόδα των γυμναστηρίων και τις ανάγκες της γρήγορης ζωής τους, όμως εξακολουθεί να είναι ένα αρχαίο σύστημα ολιστικής προσέγγισης του σώματος και του νου.

Διαθέτει βαθιά γνώση της σωματικής αλλά και της ενεργειακής ανατομίας και ο στόχος της είναι η ολοκληρωμένη εξέλιξη του ασκούμενου. Δίπλα λοιπόν στον κατάλληλο δάσκαλο κάποιος, μπορεί βαδίζοντας το μονοπάτι της ashtanga, να έχει τα οφέλη στο νου και στο σώμα που έχει μέσω της γιόγκα γενικότερα.

To σημαντικότερο όλων είναι αυτό που είπε ο μεγάλος δάσκαλος Shi K. Pattabhi Jois

“Κάνε την πρακτική σου και όλα τα άλλα θα έρθουν”.

Πηγές Sri K. Pattabhi Jois, “Yoga Mala” Gregor Maehle, “Ashtanga Yoga: Practice and Philosophy” https://en.wikipedia.org/wiki/Ashtanga_vinyasa_yoga

https://www.omorfizoi.gr/ashtanga-yoga-eiste-etoimoi-gia-to-pio-dynamiko-eidos-giogka-poy-yparchei/