Είναι πολύ κουραστικό και ψυχοφθόρο να νιώθεις αυτό το έντονο αίσθημα φόβου που προκαλεί η φοβία. Μπορεί να είναι πολύ απογοητευτικό να χάνεις ευκαιρίες επειδή κάποιος φόβος σε κρατάει πίσω. Και μπορεί να είναι πολύ ντροπιαστικό και κουραστικό να φοβάσαι πράγματα που άλλοι δείχνουν να μην έχουν πρόβλημα. Πολλοί είναι αυτοί που ψάχνουν βοήθεια στο να ξεπεράσουν τους φόβους και τις φοβίες. Και δεν είναι λίγοι αυτοί των οποίων η ζωή κυβερνιέται από το φόβο. Πώς λειτουργεί όμως ο φόβος;

Όταν μας συμβαίνει ένα γεγονός έχουμε 2 τρόπους αντίδρασης. Είτε να καθίσουμε και να πολεμήσουμε είτε να τραπούμε σε φυγή – η λεγόμενη αντίδραση «μάχης ή φυγής». Οτιδήποτε επιλέξουμε εκείνη την στιγμή το μυαλό μας θα το πάρει ως παράδειγμα για τα επόμενα παρεμφερή γεγονότα. Το μυαλό μας είναι υπερπροστατευτικό μαζί μας. Θέλει πάντα να μας προστατεύει αλλά είναι και τεμπέλικο, δεν θα καθίσει να αναλύσει εάν μία συμπεριφορά που θα αναπτύξει θα είναι λειτουργική για εμάς.

Για παράδειγμα αν μας δαγκώσει ένας σκύλος, στον εγκέφαλό μας θα εγγραφεί ότι ο σκύλος είναι κάτι κακό για εμάς και κάθε φορά που θα συναντάμε έναν σκύλο το μυαλό μας για να μας προστατέψει θα ενεργοποιεί το αίσθημα φόβου, για να μας αποτρέψει να πλησιάσουμε. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζει ότι δεν θα βιώσουμε πάλι το ίδιο τραυματικό γεγονός (να μας δαγκώσει σκύλος). Δημιουργεί τον φόβο για να μας προστατέψει αλλά κάτι τέτοιο πολλές φορές δεν μας επιτρέπει να απολαύσουμε την ζωή μας.

Για να μας προστατέψει ακόμη περισσότερο το υποσυνείδητο μας θα βρίσκεται συνεχώς σε εγρήγορση (σκεφτείτε έναν προσωπικό φρουρό που έχει αφιερώσει την ζωή του στο να μας προστατεύει) και σιγά σιγά θα αρχίσει να δημιουργεί και άλλα μοτίβα. Θα εργάζεται συνεχώς για να βρει που μπορεί να επαναληφθεί αυτό το άσχημο γεγονός ώστε να το αποκλείσει για εμάς. Στο ίδιο παράδειγμα με τους σκύλους σκέφτεται λοιπόν: «στα πάρκα υπάρχουν σκύλοι» οπότε μας κάνει να μην θέλουμε να περάσουμε από πάρκα. «Πού αλλού κυκλοφορούν σκύλοι; στους δρόμους!» Οπότε μετά από λίγο δεν αισθάνεσαι άνετα να κυκλοφορείς μόνος σου στους δρόμους, μπορεί να προχωρήσει και παραπέρα. Μπορεί να σου δημιουργήσει την σκέψη ότι: «που να βγαίνω τώρα από το σπίτι, μια χαρά είμαι εδώ μέσα ασφαλής». Και ο φόβος αυτός που ανέπτυξες μετατρέπεται σιγά σιγά σε φοβία.

Ο φόβος βέβαια δεν αναπτύσσεται μόνο από κάποιο τραυματικό γεγονός, Το μυαλό μας στην προσπάθεια του να μας προστατέψει μπορεί να δημιουργήσει μία φοβία, η οποία όμως θα μας δίνει ένα δευτερεύον πλεονέκτημα. Τι εννοώ: Φανταστείτε μία γιαγιά η οποία ζει σε ένα σπίτι αλλά δεν παίρνει την αγάπη και την προσοχή που η ίδια έχει ανάγκη. Το μυαλό της για να την βοηθήσει, υποσυνείδητα μπορεί να δημιουργήσει μία φοβία, για παράδειγμα του να μένει μόνη στο σπίτι και ως δια μαγείας αρχίζει και παίρνει αυτό που τις έλειπε καθώς τώρα πρέπει πάντα να μένει κάποιος στο σπίτι μαζί της ή να την παίρνουν μαζί τους. Η φοβία είναι πραγματική, η γιαγιά όντως φοβάται μόνη της αλλά της καλύπτει πλέον ένα άλλο κενό. Καθίστε λοιπόν και σκεφτείτε λίγο τις φοβίες σας. Σε όλες τις φοβίες υπάρχει κάποιο δευτερεύον πλεονέκτημα. Σκεφτείτε λοιπόν, τί είναι αυτό που κερδίζετε έχοντας αυτήν τη φοβία;

Πώς μπορεί να βοηθήσει η Υπνοθεραπεία στην αντιμετώπιση φοβιών;

Μέσω της υπνοθεραπείας μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στο υποσυνείδητο και να τροποποιήσουμε ένα δυσάρεστο γεγονός το οποίο δεν μας ικανοποιεί στον τρόπο ζωής μας και να κάνουμε την ζωή μας πιο ευχάριστη. Στο παραπάνω παράδειγμα του σκύλου κάτι έγινε και αναπτύξαμε μία συμπεριφορά φόβου αλλά αυτό δεν μας εξυπηρετεί. Άλλωστε δεν γεννηθήκαμε με το να φοβόμαστε τα σκυλιά. Μάθαμε να τα φοβόμαστε όπως γίνεται και με τις υπόλοιπες φοβίες. Μέσω της Κλινικής Υπνοθεραπείας και του Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού μπορούμε να εκπαιδεύσουμε στο υποσυνείδητό μας να μην φοβάται τα σκυλιά, να του μάθουμε μία υγιή συμπεριφορά που θα μας επιτρέπει να απολαύσουμε μία ευχάριστη ζωή.

Οι συνεδρίες που χρειάζονται για την θεραπεία μιας φοβίας συνήθως είναι 2-3. Βέβαια ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και έχει ένα δικό του μοναδικό υπόβαθρο και ιστορικό.

Δαφόπουλος Ευάγγελος
Κλινικός Υπνοθεραπευτής – Θεραπευτής NLP

https://directory.enallaktikiagenda.gr