Ο κλινικός ορισμός για την συνεξάρτηση ποικίλλει, αλλά γενικά θεωρείται η υπερβολική συναισθηματική ή ψυχολογική εξάρτηση σε κάποιον άλλο. Οι ερευνητές έχουν σημειώσει τέσσερα στοιχεία που σηματοδοτούν την εμφάνισή της: Εξωτερική εστίαση, αυτοθυσία, συναισθηματική καταπίεση, διαπροσωπική σύγκρουση και έλεγχος.

Τα συνεξαρτητικά ζευγάρια επιδιώκουν να επικυρώσουν την αίσθηση της αυτοεκτίμησης και της αξίας μέσω του άλλου, χρησιμοποιώντας τον σύντροφό τους ως δεκανίκι για οποιοδήποτε από τα δικά τους μη ανεπτυγμένα μέρη. Αυτό είναι προβληματικό επειδή η αφοσίωση σε μια σχέση δεν πρέπει να υπερβαίνει τις ατομικές και ψυχολογικές ανάγκες κάποιου.

Εάν αυτή η δυναμική συνεχίζεται και διαιωνίζεται, αυτοί οι παράγοντες σύνδεσης σκιαγραφούν μια εικόνα τοξικής σχέσης που χαρακτηρίζεται από τα εξής μοτίβα: τάση να ευχαριστούμε τους άλλους, προβολή, αυτοκριτική, άγχος, δυσλειτουργική επικοινωνία, χειραγώγηση, χαμηλή αυτοεκτίμηση και υψηλή αντιδραστικότητα.

Από την άλλη πλευρά, η αλληλεξάρτηση χαρακτηρίζεται από δύο αυτόνομα άτομα που μπορούν να φροντίζουν και να καλλιεργούν τη σχέση χωρίς να θυσιάζουν ή να διακυβεύουν τη δική τους αίσθηση του εαυτού τους. Δεν δίνεται τεράστια έμφαση στο τι μπορεί να κάνει ή να ολοκληρώσει το άλλο άτομο για τον σύντροφό του, επειδή ήδη το προσπαθούν για την δική τους, προσωπική εξέλιξη.

Πώς μπορούμε να μετακινηθούμε από την συνεξαρτητική σχέση στην αλληλεξαρτητική
Αν αντιλαμβάνεστε χαρακτηριστικά συνεξάρτησης στη σχέση σας, μην πανικοβάλλεστε. Μπορείτε να βρείτε την ισορροπία και να θέσετε νέες βάσεις. Όμως, θα χρειαστείτε επίγνωση, αναστοχασμό και συνεργασία.

1. Πάρτε χρόνο για τον εαυτό σας
Αφιερώστε χρόνο για να εργαστείτε πάνω στην πιο σημαντική σχέση όλων: αυτή με τον εαυτό σας. Είναι πιθανό να έχετε εγκαταλείψει τα συναισθήματά σας και να βάζετε τη σχέση πάνω απ ‘όλα. Μπορεί να μην γνωρίζετε τι σκέφτεστε, αισθάνεστε ή χρειάζεστε ανά πάσα στιγμή, επειδή όλα αυτά πλέον καθορίζονται σε σχέση με τον/τη σύντροφό σας.

2. Δημιουργήστε και ενισχύστε ισχυρά και ξεκάθαρα όρια
Εάν δεν ξέρετε ποια είναι τα όριά σας, προσέξτε το σώμα σας. Τι αισθάνεται άσχημα; Τι αισθάνεται καλά; Τι συμφωνεί με τις αξίες σας; Τι δεν συμφωνεί; Τι νιώθετε άβολα ή άνετα να κάνετε; Πείτε μόνο ναι στα πράγματα που είναι πραγματικά εντάξει για εσάς. Πείτε όχι σε όλα τα άλλα.

3. Εργαστείτε πάνω στην υγιή, ανοιχτή επικοινωνία και δείτε έναν ψυχολόγο αν το χρειάζεστε
Η αλληλεξάρτηση δεν μπορεί να υπάρξει εάν ο σύντροφός σας εξακολουθεί να προσκολλάται σε τυχόν εξαρτώμενες τάσεις. Χρειάζονται δύο άτομα για να ξεφύγουν από τον κύκλο και να συνδημιουργήσουν κάτι νέο. Μπορεί να είναι τρομακτικό να αναγνωρίζετε το ρόλο σας στη διαιώνιση της συνεξάρτησης, αλλά η συνομιλία θα σας οδηγήσει στην ανάπτυξη. Διαφορετικά, τα πράγματα δεν θα αλλάξουν.

Πηγή:

www.mindbodygreen.com/articles/codependency-vs-interdependency

https://enallaktikidrasi.com/