Έχετε πει ποτέ στον εαυτό σας ένα ψέμα επειδή το να αποδεχτείτε την αλήθεια θα ήταν υπερβολικό; Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Philosophical Psychology , δεν θα ήσουν ο μόνος. Στην πραγματικότητα, φαίνεται να είναι αρκετά συνηθισμένο και αρκετά προβλέψιμο, με τους ερευνητές να εντοπίζουν τέσσερις αρχές της αυταπάτης.

Εδώ είναι τα τέσσερα στάδια που περνάμε όταν λέμε ψέματα στον εαυτό μας, σύμφωνα με αυτή την έρευνα:

1. Αναδιοργάνωση των πεποιθήσεών σας.
Η πρώτη στρατηγική αυταπάτης που περιγράφεται από τους ερευνητές είναι η αναδιοργάνωση των πεποιθήσεων, η οποία ουσιαστικά είναι να πείσεις τον εαυτό σου για κάτι με το να θέλεις κάτι άλλο να είναι αληθινό. Για παράδειγμα, όπως εξηγεί ο καθηγητής φιλοσοφίας και συν-συγγραφέας της μελέτης Albert Newen σε ένα δελτίο ειδήσεων , "Εάν ένας πατέρας είναι πεπεισμένος ότι ο γιος του είναι καλός μαθητής και μετά ο γιος του φέρει κακούς βαθμούς, μπορεί πρώτα να πει ότι το θέμα δεν είναι" δεν είναι τόσο σημαντικό ή ότι ο δάσκαλος δεν εξήγησε καλά το υλικό».

2. Επιλογή γεγονότων μέσω σκόπιμης δράσης.
Η επόμενη στρατηγική που περιγράφεται στην εργασία είναι κάτι που ο Newen και ο συν-συγγραφέας του, Francesco Marchi, Ph.D., αποκαλούν «επιλογή γεγονότων μέσω σκόπιμης δράσης». Αυτό περιλαμβάνει την αποφυγή ανθρώπων, τοποθεσιών ή/και πραγμάτων που θα μπορούσαν να προκαλέσουν γνωστική ασυμφωνία παρουσιάζοντας γεγονότα που έρχονται σε αντίθεση με τις πεποιθήσεις σας. Στο προαναφερθέν παράδειγμα πατέρα-γιου, αυτή η στρατηγική θα μπορούσε να μοιάζει σαν ο πατέρας να παρακάμπτει μια διάσκεψη γονέων και δασκάλων.

3. Αμφισβήτηση της αξιοπιστίας.
Είναι εύκολο να αμφιβάλλεις για κάποιον ή κάτι όταν υπονομεύεις την αξιοπιστία του, γι' αυτό είναι η τρίτη στρατηγική που προσδιορίζεται σε αυτήν την έρευνα. Άλλωστε, «Το να βλέπεις είναι να πιστεύεις» και χωρίς οπτική (ή αλλιώς απτή) απόδειξη για κάτι, είναι πολύ πιο εύκολο για κάποιον να αρνηθεί τις προβληματικές αλήθειες.

4. Δημιουργία γεγονότων από μια ασάφεια.
Και τέλος, έχουμε αυτό που οι ερευνητές αναφέρουν ως «δημιουργία γεγονότων από μια διφορούμενη κατάσταση πραγμάτων». Αυτό περιλαμβάνει την παρερμηνεία μιας κατάστασης με τρόπο που λειτουργεί πάντα τόσο βολικά με την ιστορία που έχετε ήδη αποδώσει στο μυαλό σας.

«Για παράδειγμα», λέει ο Marchi, «εάν ο ευγενικός δάσκαλος μαθηματικών υποδηλώνει ευγενικά ότι ο γιος δεν τα καταφέρνει και ο πατέρας θα περίμενε μια σαφή δήλωση σε περίπτωση δυσκολιών, μπορεί να ερμηνεύσει τη μεγάλη καλοσύνη και την ευγενική περιγραφή ως θετική αξιολόγηση των ικανοτήτων του γιου του».

Γιατί το κάνουμε;
Μαζί με την επιθυμία να κατανοήσουν τις μεθόδους που χρησιμοποιούμε για να λέμε ψέματα στον εαυτό μας, οι Marchi και Newen θέλησαν επίσης να ανακαλύψουν γιατί το κάνουμε εξαρχής. Η θεωρία τους; Διατηρεί την εικόνα του εαυτού μας ή τον εγωισμό μας και μας βοηθά να παραμείνουμε παρακινημένοι.

«Αυτοί δεν είναι κακόβουλοι τρόποι να κάνουμε πράγματα, αλλά μέρος του βασικού γνωστικού εξοπλισμού των ανθρώπων για να διατηρήσουν την καθιερωμένη τους άποψη για τον εαυτό τους και τον κόσμο», εξηγεί ο Newen, προσθέτοντας: «Αυτή η γνωστική τάση είναι καταστροφική σε περιόδους ριζικά νέων προκλήσεων που απαιτούν γρήγορες αλλαγές στη συμπεριφορά».

Το takeaway.
Στους περισσότερους από εμάς πιθανώς αρέσει να πιστεύουμε ότι είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας και δεν λέμε ψέματα με τον εαυτό μας από άρνηση ή ευκολία. Αλλά σύμφωνα με αυτή την έρευνα, όχι μόνο είναι κοινό, αλλά όλοι το κάνουμε με τους ίδιους τρόπους. Έτσι, την επόμενη φορά που θα νιώσετε ότι μπορεί να κρατάτε την αλήθεια από το συνειδητό σας μυαλό , προσέξτε αυτά τα τέσσερα ενδεικτικά σημάδια.

 

Σάρα Ρίγκαν
Πνευματικότητα & Σχέσεις Συγγραφέας
Η Sarah Regan είναι συγγραφέας Spirituality & Relationships, καθώς και εγγεγραμμένη εκπαιδεύτρια γιόγκα. https://www.mindbodygreen.com/