Μετάφραση - Προσαρμογή
Τζένη Παπαχρηστοπούλου

Η επιθυμία για μια αχνιστή κούπα καφέ προκαλεί και εγείρει συναισθήματα και διάφορους συνειρμούς. Συχνά, η διέγερση είναι ευχάριστη και παραπέμπει σε στιγμές χαλάρωσης και απόλαυσης. Έχουν γραφτεί όμως πολλά για τον καφέ και την κατανάλωσή του.

Είναι διαδεδομένη η άποψη ότι 1-2 φλιτζάνια καφέ την ημέρα είναι αρκετά. Όμως, πληθώρα αποδείξεων που υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση καφέ είναι ασφαλής και ωφέλιμη για υγιή άτομα συνεχίζουν να έρχονται στο φως ολοένα και περισσότερο. Η κατανάλωση έως και πέντε φλιτζανιών καφέ την ημέρα μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο όχι μόνο στην ψυχική και σωματική υγεία αλλά και στη μακροζωΐα !!!

Ας ρίξουμε μια ματιά στα τελευταία ερευνητικά δεδομένα:

Δύο μεγάλες έρευνες που δημοσιεύθηκαν στις 10 Ιουλίου 2017 αναφέρουν ότι η λήψη καφέ έχει συνδεθεί με σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από όλες τις αιτίες.

Για πρώτη φορά ερευνητές διερεύνησαν τη σχέση του καφέ με την υγεία και τη θνησιμότητα σε παγκόσμιο επίπεδο λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές των τρόπων παρασκευής. Παρατηρήθηκαν οφέλη σε όλους τους ευρωπαϊκούς πληθυσμούς αλλά και σε διάφορες εθνοτικές και φυλετικές ομάδες. Το εύρημα αυτό επιβεβαιώνει προηγούμενα δεδομένα που συνέδεαν την κατανάλωση με τη μείωση του θανάτου, ανεξάρτητα από τα αίτια που τον προκαλούν.
Καφές, καφεΐνη και καρδιαγγειακοί παράγοντες

Φαίνεται παράδοξο το γεγονός ότι μία ουσία γνωστή για την αύξηση της αρτηριακής πίεσης μπορεί να μειώσει το κίνδυνο για στεφανιαία νόσο, καρδιακή ανεπάρκεια, κολπική μαρμαρυγή. Και όμως, σύμφωνα με μία άλλη έρευνα δε βρέθηκε καμία συσχέτιση μεταξύ της καφεΐνης με τις πρόωρες κολπικές ή κοιλιακές συσπάσεις. Οι ευεργετικές ιδιότητες της λειτουργούν σαν αντιστάθμισμα στις αρνητικές επιπτώσεις της. Φαίνεται ότι οι κόκκοι του καφέ μειώνουν την οξείδωση της χοληστερόλης και των δεικτών φλεγμονής.
 

Καφές, αγγειακή νόσος και εγκεφαλικό επεισόδιο

Tα αγγειακά οφέλη του καφέ περιλαμβάνουν και τον εγκέφαλο. Μία μετα-ανάλυση καταδεικνύει ότι η κατανάλωση 1-6 φλιτζ. καφέ την ημέρα μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 17%, ενώ μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Σουηδία με συμμετέχουσες γυναίκες κατέδειξε μείωση του κινδύνου για εκδήλωση αγγειακής νόσου κατά 22-25%.

Μία άλλη μετα-ανάλυση με ασθενείς χωρίς αγγειακή νόσο συμπέρανε ότι 1-3 φλιτζάνια καφέ την ημέρα μπορεί να αποτελέσει προστατευτικό παράγοντα απέναντι στον κίνδυνο ισχαιμικού επεισοδίου στο γενικό πληθυσμό , ενώ μία ιαπωνική έρευνα αποκάλυψε ότι πίνοντας καφέ για περίπου 13 χρόνια μείωσε τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 20%.

Καφές και διαβήτης

Ο καφές φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην αποφυγή της υπεργλυκαιμίας, στα μη φυσιολογικά επίπεδα των λιπιδίων και στην αύξηση σωματικού λίπους. Αριθμός ερευνών συνδέει την τακτική κατανάλωση καφέ με αυξημένο μεταβολισμό της γλυκόζης, την έκκριση ινσουλίνης και το μειωμένο κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη. Ειδικοί προτείνουν ότι η αντίστροφη συσχέτιση καφέ και διαβήτη μπορεί να οφείλεται στις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του και τους αντιοξειδωτικούς μηχανισμούς του χλωρογενικού οξέος που φαίνεται ότι μειώνει την απορρόφηση της γλυκόζης.

Καφές και Νευροεκφυλιστικές Νόσοι

Πέρα από τη γρήγορη βελτίωση της διάθεσης που συνοδεύει η κατανάλωση καφέ, φαίνεται να ενισχύει μακροπρόθεσμα τη γνωστική λειτουργία. Μία έρευνα υποστηρίζει ότι ασθενείς με Ήπια Νοητική Έκπτωση (MCI) απέφυγαν την προοδευτική εκφύλιση πίνοντας 3-5 κούπες καφέ την ημέρα.

Άλλη έρευνα βρήκε συσχέτιση της καφεΐνης και της μνημονικής διεργασίας της παγίωσης καθώς και μεταξύ καφεΐνης και της εμπόδισης σχηματισμού σωματίων του Lewy. Επίσης, έρευνες σε ποντίκια αποδεικνύουν ότι η καφεΐνη καταστέλλει την παραγωγή του β-αμυλοειδούς. Ο καφεϊνούχος καφές θεωρείται από καιρό νευροπροστατευτικός παράγοντας για τη ν. Parkinson.

Κατάθλιψη

Ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση καφέ συμβάλλει στη βελτίωση της ψυχικής υγείας και μπορεί να δρά προστατευτικά κατά της κατάθλιψης. Σε μία μελέτη, γυναίκες που έπιναν 2-3 κούπες καφέ την ημέρα είχαν κατά 15% μειωμένο κίνδυνο για εμφάνιση κατάθλιψης σε σχέση με αυτές που έπιναν λιγότερο από ένα φλιτζάνι την εβδομάδα. Ένα 20% μειωμένου κινδύνου για κατάθλιψη παρατηρήθηκε σε αυτούς που έπιναν πάνω από 4 κούπες καφέ την ημέρα.

Τα βραχυπρόθεσμα αποτέλεσματα μπορεί να προέρχονται από την τροποποιημένη σεροτονινεργική και ντοπαμινεργική διαβίβαση λόγω κατανάλωσης καφέ. Τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα φαίνεται να συνδέονται με τις αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές του ιδιότητες.

Ένας ακόμη όγκος ερευνών φέρνει αποδείξεις για συσχέτιση του καφέ με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου διαφόρων ειδών και άλλων καταστάσεων. Όλες οι έρευνες αναδεικνύουν και επισημαίνουν τα οφέλη του καφέ.

Θα αναρωτηθεί κανείς:

Δεν υπάρχουν κίνδυνοι από την αυξημένη αρτηριακή πίεση;

Σαφώς υπάρχουν.
Πέρα από την αύξηση της αρτηριακής πίεσης, ο καφές είναι υπαίτιος για την επιδείνωση του άγχους, της αϋπνίας, του τρόμου αλλά και για κίνδυνο γλαυκώματος. Υπάρχουν αντιμαχόμενες απόψεις για την ημερήσια δοσολογία και τις πιθανές παρενέργειες καθώς και την υπερδοσολογία.

Όπως είπε ο Dr Mandrola στο Medscape : «Η βιβλιογραφία για τον καφέ είναι γεμάτη μελέτες που δείχνουν το ίδιο πράγμα. Είναι καιρός να σταματήσουμε να μελετάμε τον καφέ και να μετακινήσουμε την προσοχή μας σε περισσότερο πιεστικές καταστάσεις».
Είναι πολύ σημαντικό να αναλογιστούμε ότι οι περισσότερες μελέτες είναι συσχετιστικές και δεν αποδεικνύουν αιτιότητα. To συμπέρασμα από όλο αυτό τον όγκο των δεδομένων είναι ότι επιθυμώντας μία δεύτερη κούπα καφέ δεν είναι κακή επιλογή. Λοιπόν τι θα λέγατε για ένα ακόμα καφεδάκι; Καλή ιδέα;

Περισσότερα στο:

https://www.medscape.com/slideshow/coffee-6004434?src=soc_fb_190912_mscpedt_ss_mdscp_coffee&faf=1#12

Μετάφραση-Προσαρμογή
Τζένη Παπαχρηστοπούλου - Ψυχολόγος

https://www.forwoman.gr