Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι καρδιακές παθήσεις είναι η νούμερο ένα αιτία θανάτου. Είναι υπεύθυνη για 17,9 εκατομμύρια θανάτους κάθε χρόνο.

Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα άτομο πεθαίνει κάθε 36 δευτερόλεπτα από καρδιαγγειακή νόσο. Οι καρδιακές παθήσεις αντιπροσωπεύουν 1 στους 4 θανάτους στις ΗΠΑ


Μύθος 1: Οι νέοι δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τις καρδιακές παθήσεις

Είναι αλήθεια ότι οι καρδιακές παθήσεις είναι πιο πιθανό να επηρεάσουν άτομα άνω των 65 ετών, αλλά το 4-10% των καρδιακών προσβολών συμβαίνει σε άτομα κάτω των 45 ετών, κυρίως στους άντρες. Επιπλέον, το πώς ζούμε τη ζωή μας ως παιδιά, έφηβοι και ενήλικες θέτει τα θεμέλια για την υγεία της καρδιάς καθώς μεγαλώνουμε.


Για παράδειγμα, η κατανάλωση μιας δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε trans και κορεσμένα λίπη ή το κάπνισμα αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής χτίζουν τα θεμέλια για μια υγιέστερη καρδιά στη μετέπειτα ζωή.

Μία μελέτη που διερεύνησε τη θνησιμότητα των καρδιακών παθήσεων σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες στις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι πάνω από το 50% των κομητειών βίωσαν αύξηση στη θνησιμότητα των καρδιακών παθήσεων από το 2010 έως το 2015 σε ενήλικες ηλικίας 35–64 ετών.

Μύθος 2: Οι άνθρωποι πρέπει να αποφεύγουν την άσκηση εάν έχουν καρδιακές παθήσεις

Αυτός είναι ένας μύθος. Η άσκηση βοηθά στην ενίσχυση του καρδιακού μυός και στη βελτίωση της ροής του αίματος. Τον Αύγουστο του 2020, η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Καρδιολογίας δημοσίευσε οδηγίες για την άσκηση σε ασθενείς με καρδιαγγειακά νοσήματα.

Η πιθανότητα άσκησης που προκαλεί καρδιακή ανακοπή ή καρδιακή προσβολή είναι εξαιρετικά χαμηλή. Ωστόσο όσοι αντιμετωπίζουν καρδιακά προβλήματα θα πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό τους πριν ξεκινήσουν τη γυμναστική.


Μύθος 3: Εάν έχετε συγγενείς που έχουν καρδιακά προβλήματα δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για να το αποφύγετε

Εάν τα στενά μέλη της οικογένειας σας έχουν υποστεί καρδιακή νόσο, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι έχετε αυξημένο κίνδυνο. Ωστόσο, δεν είναι μονόδρομος, γιατί υπάρχουν διάφοροι τρόποι για τη μείωση του κινδύνου, ακόμη και για άτομα με γενετική ευαισθησία. Αυτοί οι τρόποι περιλαμβάνουν μια υγιεινή διατροφή, τη διακοπή του καπνίσματος, τη διαχείριση της αρτηριακής πίεσης και την τακτική άσκηση.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι εάν η καρδιακή νόσος εκδηλωθεί στην οικογένεια, μπορεί να μην είναι ένδειξη γενετικής ευαισθησίας. Οι οικογένειες τείνουν να μοιράζονται τις ίδιες συνήθειες του τρόπου ζωής, όπως η διατροφή και η άσκηση, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Μύθος 4: Εάν καπνίζετε εδώ εδώ και χρόνια, δεν έχει νόημα να σταματήσετε τώρα

Αυτός είναι ένας μύθος. Το κάπνισμα είναι μια σημαντική αιτία καρδιακών παθήσεων. Μόλις ένα άτομο σταματήσει το κάπνισμα, αρχίζουν τα οφέλη για την υγεία.

Δεν έχει σημασία πόσο χρονών είστε ή πόσο καιρό καπνίζετε, η διακοπή του καπνίσματος ανά πάσα στιγμή βελτιώνει την υγεία. Όταν σταματήσετε, είναι πιθανό να προσθέσετε χρόνια στη ζωή σας, να αναπνέετε πιο εύκολα, να έχετε περισσότερη ενέργεια και να εξοικονομείτε χρήματα. Θα μειώσετε επίσης τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Μύθος 5: Οι καρδιακές παθήσεις επηρεάζουν μόνο τους άντρες

Αυτός είναι ένας μύθος, καθώς η καρδιακή νόσος είναι η κύρια αιτία θανάτου τόσο σε άντρες όσο και σε γυναίκες. Το 2017 στις ΗΠΑ, το 24,2% των ανδρών και το 21,8% των γυναικών πέθαναν από καρδιακές παθήσεις.

Ωστόσο, όταν προστίθενται τα εγκεφαλικά επεισόδια, τα οποία έχουν παρόμοιους παράγοντες κινδύνου, τα στοιχεία είναι ακόμα πιο κοντά μεταξύ ανδρών και γυναικών: 28,7% των ανδρών και 28% των γυναικών πέθαναν από καρδιακές παθήσεις ή εγκεφαλικά.

Είναι μια κοινή παρανόηση ότι μόνο οι άντρες επηρεάζονται από τις καρδιακές παθήσεις. Είναι αλήθεια ότι οι άντρες τείνουν να αναπτύξουν καρδιαγγειακές παθήσεις σε νεαρότερη ηλικία από τις γυναίκες και έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου. Ωστόσο, οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

Μύθος 6: Τα άτομα με καρδιακές παθήσεις πρέπει να αποφεύγουν να τρώνε λίπος

Ένα άτομο με καρδιαγγειακά νοσήματα σίγουρα θα πρέπει να μειώσει την πρόσληψη κορεσμένων λιπών – τα οποία βρίσκονται σε τρόφιμα όπως το βούτυρο, τα μπισκότα, το μπέικον και γενικά στα κρέατα- και τα μερικώς υδρογονωμένα και τρανς λιπαρά, τα οποία βρίσκονται σε τρόφιμα όπως ψητά, κατεψυγμένες πίτσες.

Ωστόσο, τα ακόρεστα λίπη μπορούν να προσφέρουν οφέλη. Για παράδειγμα, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι τα ωμέγα-3, τα οποία είναι ένα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, μπορούν να προστατεύσουν την υγεία της καρδιάς.

Η American Heart Association προτείνει όλοι οι ενήλικες να τρώνε ψάρια (ιδιαίτερα λιπαρά ψάρια) τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα. Το ψάρι είναι μια καλή πηγή πρωτεΐνης και έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά. Τα ψάρια, ειδικά τα λιπαρά, όπως το σκουμπρί, η πέστροφα της λίμνης, η ρέγγα, οι σαρδέλες και ο σολομός, παρέχουν σημαντικές ποσότητες των δύο ειδών ωμέγα-3 λιπαρών οξέων που φαίνεται να είναι καρδιοπροστατευτικά.

Συνιστούν επίσης την κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων που προέρχονται από φυτά. Αυτά μπορούν να βρεθούν στο τόφου και σε άλλες μορφές σόγιας, στα καρύδια, στον λιναρόσπορο και στο ελαιόλαδο.

Εν κατακλείδι οι καρδιακές παθήσεις είναι συχνές, αλλά δεν είναι αναπόφευκτες. Υπάρχουν αλλαγές στον τρόπο ζωής που μπορούμε όλοι να εφαρμόσουμε για να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών προβλημάτων, ανεξάρτητα από την ηλικία μας.https://www.newsitamea.gr/